اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنا قلقانه على عمر

pocy

Recommended Posts

بصراحه يا جماعه وانا بقرأ التوبيك بتاع ااااخ من الرجاله

شوفت كلام الاستاذ جيمي الا هو

علي العموم انا بقول للزوجه ماتقلقش لان ابن امه يعتبر شخصيه ضعيفه اعتماديه غير صاحب قرار ... اول مايفقد امه - بعيد الشر علي كل الامهات - هتتولي زوجته القياده وهيفضل ابن امه برده اللي هي مراته

اسباب الحاله المزريه دي ايه ؟؟؟ اعتقد قوة شخصية الام فى البيت من البدايه وتهميش دور الاب ... مع الدلع الزياده اوي وتدخل الام فى جميع شئون الابن منذ الصغر وابعاده عن اصدقاؤه بحجة الخوف عليه .... يطلع شخصية ماتعرفش فى حياتها غير ماما ماما ماما

ومع ذلك الام ليها حقوق والزوجه ليها حقوق والاولاد ليهم حقوق ... والراعي اللي هوه الراجل مسؤل انه يعي واجباته والتزماته و يعطي كل فرد حقه من رعايه وتوجيه وحنان ... ويوازن بينها

اولا لانى بخاف على عمر جدا وفعلا لما بخرج بيه ويكون فى اطفال مش بنتبه لاى شئ غير عمر :lol: وعيونى عليه :lol: لما يقع اجري عليه اواقولهاسم الله يا حبيبي واداديه واخده فى حضنى ولما حد يضربه مش بيروح يضربه لا بيجي يقلي ماما ماما ويشاورلى على مكان الضربه ولما اساله مين يشاور على اللى ضربه طبعا انا مش بعمل حاجه بس باخد بالى لو الولد ده جه اقرب على عمر اقرب انا كمان علشان الحق قبل ما يضربه مثلا هو انا خوفى على عمر وقلقى عليه ده مرضي :)

عمر كان لما يعيط لفتره قريبه كنت اجري عليه وأدأديه لدرجه انى الان بسيبه يعيط كتير علشان اتعود ياخد كل حاجه بالعياط وانا مش بحب الاسلوب ده

وكمان الى الان عمر عنده بسم الله ماشاء الله سنه وسبع شهور ولحد الان انا بفرم اللحمه والفراخ واديهاله وكلهم بيقلولى غلط لازم يتعود انك تاكليه زينا عادى يعنى حطى الدبوس قدامه وشوفيه هياكل ولا لا بس انا شايفه انه مش بيعرف ياكلها كده وانا عايزاه يكبر والكل بيقلي انتى كده مش هتخليه يعتمد على نفسه

والله يا جماعه انا الموضوع ده قلقنى كتير خايفه فعلا اخليه يعتمد على فى كل حاجه وساعتها اقول ياريت اللى جرى ما كان :)

هل انا غلطانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هل انا بخاف عليه زياده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طب انا مش بحب العنف ازاى اخليه يضرب حد للدفاع عن نفسه فقط(هو بس فالح انه يضربنى ويشد شعري انا بس)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

افيدونا افادكم الله بخبراتكم

تم تعديل بواسطة Salwa

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

حرام عليكى يابوسى انا اول ماقريت التيوبك انتبنى حالة من الذعر من العنوان اعتقدت ان عمر بة شىء لاقدر الله

يارب تكونى بخير وبصحة جيدة وسعيدة مع عمر وابو عمر

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

انا كمان اتخضيت والله وافتكرت لا قدر الله فيه حاجة

يا مدام بوسي حضرتك خليكي طبيعية خالص خالص وربي عمرو بغريزة الامومة الفطرية اللي موجودة عند اي سيدة في في الدنيا

المفروض طبعا تخافي عليه وتحميه من اي حاجة واي حد وخليه يلعب مع الاولاد تحت ملاحظتك طبعا ان كنت حاسة ان حد ممكن يأذيه

رابط هذا التعليق

مع احترامى لرايكم احب ان اقول ان شخصية اى انسان تولد معة يعنى مهما تعملى فان شخصيتة التى تربى عليها والذى ورث طباعة من والدة وتاريخة العائلى سوف يجدها امامة بدون شعور

مثلا الانسان بياخذ صفات الرجولة من والدة واعمامة وجدودة واخوالة اكثر شىء تقريبا فكما وجدتى الكبار ستجدى الصغار ولاتنزعجى من هذا الموضوع ان شاء اللة سيكون رجل محترم ومتزن واراؤة سديدة وشخصيتة مرموقة بالبيت وخارج البيت :lol: :lol:

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا خررراااشي...و الله قلبي وقع في الكوتشي...

ايه يا تااااااانت لازم تسيحي لعمر خطيبي كده في الميدان....اولا عمر حبيبي ده سيد الرجالة... و هيبقي سبع الليل....(صورة بقي غندور ابو الدهب...ووراه القطة اللي كان مربيها :lol: )

عارفة يا بوستك...الللي انتي حاسة بيه ده طبيعي جدا جدا....لان ده احساس اي ام بتعمله...و خصوصا في الطفل الاول

طب هقولك علي حاجة و اضحكي عليها...أنا بعمل اللي انتي بتعمليه بالظبط مع ولاد أخويا...مع اني مش امهم....بس عندي حالة من الخوف عليهم غير طبيعية....

ع فكرة بقي احنا كمان عندنا عمر....(عشان تعرفي بس ان ليا نصيب في عموري الاموري من زماااااااااان)...لو وقف في الشباك...و بعدين عموري بتاعي راسه كبيرة حبيتين....و فجأه لو لقيته اتدلدل كده...بحس ان قلبي بيتخلع.....مع ان احنا في مصر اصلا ساكنين في الدور الارضي....بس بخاااااف عليه جدا

لو روحنا النادي.....بتجنن لو مكنوش قدام عينيا....و مرة قولت اخد معايا كتاب و كده.....بس مجرد ان اتلمح و مش الاقيهم في المربع اللي قدامي....بيبقي هيحصلي حالة هطل

اللي عايزة اقولهولك...لما بنحب حد اوي....بنخاف عليه وي...و احياانا بنفقد السيطرة علي مشاعرنا

الحل ايه بقي يا رياسة

حضرتك يا تانت......... تخلفي عيل تاني....يعني نورماندي تو....أيون....و هتحسي ان بقي فيه تحكم في مشاعرك اكتر

ايه ده مالي حاسة زي ما اكون بقيت كريمة مختار في فيلم الحفيد.... :lol:

لما عموري الاموري يكبر.....ويحتك بالمدرسة...و الاطفال عنده...ع فكرة وجود الاب مهم جدا....لانه بيظبط كفة الميزان النفسي للطفل.

الام مهما ابنها كبر برضه بتفضل تخاف عليه.....و تحبه...و بتبقي شايفة انها عارفة مصلحته و محدش هيحبه ادها

بس لو في يوم دخل عليكي عموري الاموري....و قالك يا ماما... انا بحب البت لماضة اللي بتقعد ع قهوة المحاوراتجية اللي ع اول الناصية....اوعي تقفي في طريقه

مش عشان انا اتحب.... :) لا عشان دي المنطقة الوحيدة....(المشاعر).... اللي ممكن تحسي انك مش قادرة تسيطري عليه فيها

سيبيه......خليه يكبر بيكي و معاكي....و لما تيجي دايرة الحياة....سيبيه يختار....لانك زرعتي كويس...و علمتيه انه يعرف يحب....و الاهم يعرف يختار

ايه ده....يا خراااااااااااشي... يا بنتي طبقي البوءين دول...و اكتبيهم علي بردية كده...لغاية ما عموري الاموري يكبر

ربنا يخليه و يخلي كل الكتاكيت...و يخلي الامهات اللي بتخاف ع الكتاكيت...و يخلي خطيبة الكتاكيت.. و انا و انت و الناس الحلوة...و اللي بيحبنا ميضربش نار.... :)

صباااااااااااحك...بطعم.....عموري الاموري

رابط هذا التعليق

بصى ...يا ماما عمر ...ياجميلة ...

كونى ...ام .......ولكن لاتنسى ..ان تكونى صانعة رجال ...

براحة كدة وبهدؤ...قولى لعمر دايماً ...انت راجل ...وده موش تصرف رجالة ...

عوديه انه يسمعها ويشوفها فى تصرافاتك ...اعتمدى عليه ..انا عارفة انه يمكن لسة صغير على كده ...

بس لو ابتديتى صح ...وبدرى ...هايستوعب الموضوع بسرعة وهاتلاقى ادامك راجل فعلا ..

بصراحة تربيت الولاد دى موش حاجة سهلة بالمرة

رابط هذا التعليق

حرام عليكى يابوسى انا اول ماقريت التيوبك انتبنى حالة من الذعر من العنوان اعتقدت ان عمر بة شىء لاقدر الله

يارب تكونى بخير وبصحة جيدة وسعيدة مع عمر وابو عمر

انا اسفه جدا اذا كان اختيارى لاسم الموضوع صعب بس ده كان احساسي انى قلقانه عليه لما يكبر واكون اخطأت فى تربيته من البدايه فالحق اغير الخطأ ده وبجد شكرا ليك جدا اخى سارمار ولدعائك الكريم ولك مثله ان شاء الله

انا كمان اتخضيت والله وافتكرت لا قدر الله فيه حاجة

يا مدام بوسي حضرتك خليكي طبيعية خالص خالص وربي عمرو بغريزة الامومة الفطرية اللي موجودة عند اي سيدة في في الدنيا

المفروض طبعا تخافي عليه وتحميه من اي حاجة واي حد وخليه يلعب مع الاولاد تحت ملاحظتك طبعا ان كنت حاسة ان حد ممكن يأذيه

استاذي الفاضل انا والله بتبع معاه غريزه الامومه الفطريه جدا بس بخاف يكون قلقي الشديد عليه يكون عقبه ليه فى حياته بعد كده كتير جدا بسمع كلمه (حرام عليكى خليه يعتمد على نفسه شويه ) فقلقت انى كده اكون بأثر على تكون شخصيته ويطلع سلبي او معدوم الشخصيه علشان كده عايزه خبراتكم هل ده عادى هل هو صغير لسه محتاج اللى انا بعمله معاه ولا انا اوفر جدا ومن امتى ابدأ نعاه التوجيه للشخصيه المثاليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

الحمدلله جت سليمة

أنا أفتكرت حاجة كبيرة والله

بس على العموم متقلقيش كل الأمهات كدة بالذات مع الطفل الأول بالبلدي بيحبكوها شويتين بس نعمل أيه بقا ، ربنا يكون في عون أبو عمر اللي ساعات بيتغاظ من ذيادة الموضوع ده شويتين لأنه بيستني اللي يسمي عليه أشمعنا عمووور يعني

عاوز بس أهمس في أذن أم عمر وكل الأمهات " بالذات في تربية الأولاد حاولي تربيه على الشئ اللي عاوزاه يطلع يكون عليه"

، وفي أثر حلو أوي سمعته " عن هند زوجة أبي سفيان لما رأها أحد العرب وهي تربي معاوية وتهتم به فقال لها (كأنك تربيه ليكون سيد قومه) فقالت هند له (ثكلته -فقدته- إن لم يكن سيد العرب ) " سبحان الله فكان معاوية ليس سيد قومه ولا سيد العرب بل سيد العالم كله في عهد توليه الخلافة على الدولة الإسلامية

رابط هذا التعليق

بالشكل ده المفروض نسميكي ( ماما نونه ) بدل بوسي .

أنتي كده هتبوظي الواد من الدلع الزياده ده كلنا بندلع ونهنن لكن برضه الدلع له وقت والجد له وقت ولازم الواد يتعلم المرجله كده من صغره ويعتمد على نفسه في كل صغيره وكبيره .

أقولك على حاجه شربيه ( بيريل ) وقوليله إسترجل يا واد يا عمر :) ومتنسيش ( الغــــــــز والغــــــــــت ) :lol:

أنا بعتلك المفيد عالخاص إبقى قوليلي رأيك أيه .

ربنا يخليلك عمر ويباركلك فيه .

تحياتي :lol:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

خضيتيني يا بوسي بجد افتكرت في حاجة

انا عندي ولدين ( 8 + 4 ) سنين

سايبة الامور براحة وبهدوء تمشي بس فى مواقف باضطر امسك العصاية فيها بس مش باضرب .. وفيه مواقف بنتفاهم بهدوء ان كدا غلط وعيب ومايصحش وما يتكررش تانى

بيختارو لبسهم اما نروح محلات اللبس اللى عاوزينه لان واحد بيحب الشورتات وواحد بيحب البنطلونات صيف شتا - براحتهم خالص

ليهم شخصية مستقلة علشان انا مش حاطة قلبي ودماغى معاهم اوى - احنا فى البيت كل واحد لوحده وبراحته - تلفزيونهم لوحدهم والكمبيوتر بتاعهم لوحدهم علشان ما تقومش خناقات على التلفزيون والكمبيوتر بتاع باباهم حتى لو باباهم استعمل الكمبيوتر بتاعهم بيستاذن منهم لانهم عاملين كلمة سر محدش يعرفها غيرهم .

على الغدا بندردش مع بعض عن اخر تقاليع زمايله فى المدرسة وبيفرجنى المسيجات من اصحابه اللى على موبايله وبنحكى عن باص المدرسة والمشاكل اللى بتحصل فيه والمطربين- وعن مدرسينه ومدرساته وكل حاجة بنحكى فيها .

انا برغى كل القصص دي ليه بقي يا بوسي ؟؟؟

علشان فى النهاية اقولك ... عااااادي ...... عااااادي ... عااااادي

اللى انت فيه داه شيء عااادي ... انا كنت اكتر منه زمان لما كان ابنى الكبير وحيد وعمره سنة ومفيش غيره واول فرحتي كنت اجرى وراه بالطبق علشان ياكل وادلع واطبط وانزل العبه فى الشارع زى الخدامة كنت باعمل اضعاف اللى بتحكيه داه واكتر كمان - لكن لما كبر وجه اخ ليه ودخل مدرسة بقيت وحده ليه شخصية مستقلة وطلع اخوه زيه بيقلده فى كل حاجة -

ما تقلقيش اللى انت فيه حالة مؤقتة وحتزول بمجرد ما تجيبي بيبي تانى ... حتلاقى نفسك مش لاقية وقت تدلعى حتى عمر ...

ربنا يخلوهولك ويكبر وتفرحى بيه وتجيبيله اخ او اخت يلعبوا معاه ..

لا داعى للقلق .... وقعتى قلبي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

الحمدلله جت سليمة

أنا أفتكرت حاجة كبيرة والله

بس على العموم متقلقيش كل الأمهات كدة بالذات مع الطفل الأول بالبلدي بيحبكوها شويتين بس نعمل أيه بقا ، ربنا يكون في عون أبو عمر اللي ساعات بيتغاظ من ذيادة الموضوع ده شويتين لأنه بيستني اللي يسمي عليه أشمعنا عمووور يعني

عاوز بس أهمس في أذن أم عمر وكل الأمهات " بالذات في تربية الأولاد حاولي تربيه على الشئ اللي عاوزاه يطلع يكون عليه"

، وفي أثر حلو أوي سمعته " عن هند زوجة أبي سفيان لما رأها أحد العرب وهي تربي معاوية وتهتم به فقال لها (كأنك تربيه ليكون سيد قومه) فقالت هند له (ثكلته -فقدته- إن لم يكن سيد العرب ) " سبحان الله فكان معاوية ليس سيد قومه ولا سيد العرب بل سيد العالم كله في عهد توليه الخلافة على الدولة الإسلامية

انا عايزه اغير العنوان يا جماعه مينفعش كده والحمد لله انها جت سليمه

ولا تقلق على ابو عمر والحمد لله :blush2:

وبجد الاثر ده جميل جدا واول مره اقرؤه وسبحان الله وربنا يكرمنا فى اولادنا يارب والله انا مسميه عمر على اسم عمر بن الخطاب يارب يكون زيه

بالشكل ده المفروض نسميكي ( ماما نونه ) بدل بوسي .

أنتي كده هتبوظي الواد من الدلع الزياده ده كلنا بندلع ونهنن لكن برضه الدلع له وقت والجد له وقت ولازم الواد يتعلم المرجله كده من صغره ويعتمد على نفسه في كل صغيره وكبيره .

أقولك على حاجه شربيه ( بيريل ) وقوليله إسترجل يا واد يا عمر :lol: ومتنسيش ( الغــــــــز والغــــــــــت ) :blush2:

أنا بعتلك المفيد عالخاص إبقى قوليلي رأيك أيه .

ربنا يخليلك عمر ويباركلك فيه .

تحياتي :roseop:

ط ب نعمل ايه بس يا بو عمر مانا بقول انه لسه صغير على انى ابهدله وكل طفل برئ بيبقي محتاج الحنيه بس ياترى لحد امتى هو ده السؤال

وحرام عليك عايز تخلى الواد يشرب بيريل الله يسمحك وكمان هو شكله كده هيطلع مش اجتماعى دايما ياخد اللعبه بتاعته ويقعد بيها لوحده على جنب والعيال هم اللى بيروحوا وغلبت اخليهم يلعبوا مع بعض بس انا كنت بقول ان عمر كده احسن لانه هادي ومؤدب ومش طالع شرير زى بقيه العيال الى حوليه لانى شايفه انى لما بقربه من حد يعنى مثلا فى اطفال اللى بيشتم (كلب وحرامى ومعفن واهبل) والابهات بيضحكوا وبشوف منهم اللى بيتف للاسف وانا خايفه عمر يتعلم الحاجات دى بس فى الاخر ارجع تانى واقول ما هولازم يتعلم ازاى يدافع عن نفسه لما حد يضربه على سن خمس سنين هو ديه يلعب كراتيه فى النادى والعاب تانيه تنمى مهاراته طالما مش قادر ينمى مهاراته مع اولاد الجيران هههههههههههههه

رابط هذا التعليق

والله انا احترت بين الصح والغلط اللى انا شايفاهم

انا ضد العنف بس لو كده مش هيتعلم يدافع عن نفسه ............................

انا ضد التفاعل مع اللالفاظ المش كويسه بس ازاى هيتعامل معاهم فى المدرسه وفى النادى وفى الشارع ولو علمته كلمه الله يسمحك هل هكون كده اضريته ولا نفعته

والله محتاره ياترى ايه الصح وايه الغلط ايه اسلوب التربيه السليم ياريت حد يقولنا يا جماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

يا بوسى روحى خلفى عيل كمان و الله ما هتحسى بالموضع دة تانى

ومن ناحية تانية عمورى هيتمرن فى البيبى الجديد و هيبقوا اصحاب ومش هيحتاج يخاف من اى عيل برضة ولا ميعرفش ياخد حقة

لانة هتبقى مهنتة الاساسية هو ضرب اخوة الى جاى يشاركة فى امة

من الاخر كلنا يا بوسى مرت بينا مشاعرك دىىى و تبقى هتجننى و اعصابك تعبانة و خايفة يحصل لة اى شىء

دى حاجة طبيعبة جدا مش هتختفى الا لما تجيبى نونو تانى

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

ومن ناحية تانية عمورى هيتمرن فى البيبى الجديد و هيبقوا اصحاب ومش هيحتاج يخاف من اى عيل برضة ولا ميعرفش ياخد حقة

من الاخر كلنا يا بوسى مرت بينا مشاعرك دىىى و تبقى هتجننى و اعصابك تعبانة و خايفة يحصل لة اى شىء

:lol: :lol: :lol:

كلامك مظبوط سكر زياده يا أخت ذهبيه

شايفه يا بوسي الناس بتوع المنصوره كلامهم يتاقل بالذهب

تحياتي

:blush2: :blush2: :roseop:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

ضحكتيني والله يا بوسي لما قريت موضوعك ده :lol:

لما تيجي الاجازه الجايه سيبيه مع نور بنتي كام يوم :blush2: :blush2: :roseop:

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا خررراااشي...و الله قلبي وقع في الكوتشي...

ايه يا تااااااانت لازم تسيحي لعمر خطيبي كده في الميدان....اولا عمر حبيبي ده سيد الرجالة... و هيبقي سبع الليل....(صورة بقي غندور ابو الدهب...ووراه القطة اللي كان مربيها :blush2: )

عارفة يا بوستك...الللي انتي حاسة بيه ده طبيعي جدا جدا....لان ده احساس اي ام بتعمله...و خصوصا في الطفل الاول

طب هقولك علي حاجة و اضحكي عليها...أنا بعمل اللي انتي بتعمليه بالظبط مع ولاد أخويا...مع اني مش امهم....بس عندي حالة من الخوف عليهم غير طبيعية....

ع فكرة بقي احنا كمان عندنا عمر....(عشان تعرفي بس ان ليا نصيب في عموري الاموري من زماااااااااان)...لو وقف في الشباك...و بعدين عموري بتاعي راسه كبيرة حبيتين....و فجأه لو لقيته اتدلدل كده...بحس ان قلبي بيتخلع.....مع ان احنا في مصر اصلا ساكنين في الدور الارضي....بس بخاااااف عليه جدا

لو روحنا النادي.....بتجنن لو مكنوش قدام عينيا....و مرة قولت اخد معايا كتاب و كده.....بس مجرد ان اتلمح و مش الاقيهم في المربع اللي قدامي....بيبقي هيحصلي حالة هطل

اللي عايزة اقولهولك...لما بنحب حد اوي....بنخاف عليه وي...و احياانا بنفقد السيطرة علي مشاعرنا

الحل ايه بقي يا رياسة

حضرتك يا تانت......... تخلفي عيل تاني....يعني نورماندي تو....أيون....و هتحسي ان بقي فيه تحكم في مشاعرك اكتر

ايه ده مالي حاسة زي ما اكون بقيت كريمة مختار في فيلم الحفيد.... :blush2:

لما عموري الاموري يكبر.....ويحتك بالمدرسة...و الاطفال عنده...ع فكرة وجود الاب مهم جدا....لانه بيظبط كفة الميزان النفسي للطفل.

الام مهما ابنها كبر برضه بتفضل تخاف عليه.....و تحبه...و بتبقي شايفة انها عارفة مصلحته و محدش هيحبه ادها

بس لو في يوم دخل عليكي عموري الاموري....و قالك يا ماما... انا بحب البت لماضة اللي بتقعد ع قهوة المحاوراتجية اللي ع اول الناصية....اوعي تقفي في طريقه

مش عشان انا اتحب.... :roseop: لا عشان دي المنطقة الوحيدة....(المشاعر).... اللي ممكن تحسي انك مش قادرة تسيطري عليه فيها

سيبيه......خليه يكبر بيكي و معاكي....و لما تيجي دايرة الحياة....سيبيه يختار....لانك زرعتي كويس...و علمتيه انه يعرف يحب....و الاهم يعرف يختار

ايه ده....يا خراااااااااااشي... يا بنتي طبقي البوءين دول...و اكتبيهم علي بردية كده...لغاية ما عموري الاموري يكبر

ربنا يخليه و يخلي كل الكتاكيت...و يخلي الامهات اللي بتخاف ع الكتاكيت...و يخلي خطيبة الكتاكيت.. و انا و انت و الناس الحلوة...و اللي بيحبنا ميضربش نار.... :lol:

صباااااااااااحك...بطعم.....عموري الاموري

لماضه بصراحه يسلموا هالبوئين اللى قولتيهم ويمكن يكون فعلا ده الحل انى انشغل بالاتنين مش بواحد فالموضع يبقي عادى

الا ازاى انا مش شوفت المداخله بتاعتك دى قبل كده ورديت على اللى بعديكى اننتى وشيكو واغابي سبحان الله

بس فعلا عندك حق وربنا يرزقنا بالتانى وقلى امين يارب

رابط هذا التعليق

بصى ...يا ماما عمر ...ياجميلة ...

كونى ...ام .......ولكن لاتنسى ..ان تكونى صانعة رجال ...

براحة كدة وبهدؤ...قولى لعمر دايماً ...انت راجل ...وده موش تصرف رجالة ...

عوديه انه يسمعها ويشوفها فى تصرافاتك ...اعتمدى عليه ..انا عارفة انه يمكن لسة صغير على كده ...

بس لو ابتديتى صح ...وبدرى ...هايستوعب الموضوع بسرعة وهاتلاقى ادامك راجل فعلا ..

بصراحة تربيت الولاد دى موش حاجة سهلة بالمرة

التربيه عموما حاجه صعبه جدا وربنا يعين كل أم وكل اب على تربيه الاولاد يارب

خضيتيني يا بوسي بجد افتكرت في حاجة

انا عندي ولدين ( 8 + 4 ) سنين

سايبة الامور براحة وبهدوء تمشي بس فى مواقف باضطر امسك العصاية فيها بس مش باضرب .. وفيه مواقف بنتفاهم بهدوء ان كدا غلط وعيب ومايصحش وما يتكررش تانى

بيختارو لبسهم اما نروح محلات اللبس اللى عاوزينه لان واحد بيحب الشورتات وواحد بيحب البنطلونات صيف شتا - براحتهم خالص

ليهم شخصية مستقلة علشان انا مش حاطة قلبي ودماغى معاهم اوى - احنا فى البيت كل واحد لوحده وبراحته - تلفزيونهم لوحدهم والكمبيوتر بتاعهم لوحدهم علشان ما تقومش خناقات على التلفزيون والكمبيوتر بتاع باباهم حتى لو باباهم استعمل الكمبيوتر بتاعهم بيستاذن منهم لانهم عاملين كلمة سر محدش يعرفها غيرهم .

على الغدا بندردش مع بعض عن اخر تقاليع زمايله فى المدرسة وبيفرجنى المسيجات من اصحابه اللى على موبايله وبنحكى عن باص المدرسة والمشاكل اللى بتحصل فيه والمطربين- وعن مدرسينه ومدرساته وكل حاجة بنحكى فيها .

انا برغى كل القصص دي ليه بقي يا بوسي ؟؟؟

علشان فى النهاية اقولك ... عااااادي ...... عااااادي ... عااااادي

اللى انت فيه داه شيء عااادي ... انا كنت اكتر منه زمان لما كان ابنى الكبير وحيد وعمره سنة ومفيش غيره واول فرحتي كنت اجرى وراه بالطبق علشان ياكل وادلع واطبط وانزل العبه فى الشارع زى الخدامة كنت باعمل اضعاف اللى بتحكيه داه واكتر كمان - لكن لما كبر وجه اخ ليه ودخل مدرسة بقيت وحده ليه شخصية مستقلة وطلع اخوه زيه بيقلده فى كل حاجة -

ما تقلقيش اللى انت فيه حالة مؤقتة وحتزول بمجرد ما تجيبي بيبي تانى ... حتلاقى نفسك مش لاقية وقت تدلعى حتى عمر ...

ربنا يخلوهولك ويكبر وتفرحى بيه وتجيبيله اخ او اخت يلعبوا معاه ..

لا داعى للقلق .... وقعتى قلبي

يعنى الحمد لله الحاله دى حاله مؤقته وستزول ان شاء الله على فكره انا برضه مش عارفه ابعتلك رساله ومنتظره باقي الاقتراحات على الخاص

رابط هذا التعليق

سبحان الله الكل استقر ان لو فى واحد تانى الدلع هيقل واللى انا حاسه بيه هيقل طب ليه يعنى هو التانى مش ياخد نفس الجرعه ولا ايه ولا انا اكمنى فاضيه فاخده بالى منه قوى هههههههههههه

ميرسي يا ذهبيتى على المداخله الحلوه دى

:lol: :lol: :lol:

كلامك مظبوط سكر زياده يا أخت ذهبيه

شايفه يا بوسي الناس بتوع المنصوره كلامهم يتاقل بالذهب

تحياتي

:blush2: :blush2: :roseop:

حضرتك من المنصوره ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

ضحكتيني والله يا بوسي لما قريت موضوعك ده :lol:

لما تيجي الاجازه الجايه سيبيه مع نور بنتي كام يوم :blush2: :blush2: :roseop:

ليه كده يا نونه الله يسمحك لا انا هخليه مع ندى حبيبتى نور اكبر منه و ممكن تضربه خلينا مع ندى نتدرب فيها احسن ههههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

حضرتك من المنصوره ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أيون :blush2:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...