اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشامى رجع من كندا يا رجالة

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة اللة

أحب اولا ان اعرفكم بنفسب اسمي طارق , مصري الجنسية و أعمل كمهنس معماري في دبي,اتابع المنتدي منذ شهور لكني اليوم قررت ان اشارك و هذه اول مشاركة لي,اود ان السل تحياتي الي الدكتور الشامي و الي كل المشاركين في هذا التوبيك,عال فكرة انا قرأت اكثر مت 80 صفحة فب اول يوم اكتشفت فية هذا التوبيك.أرجو ان تقبلوني صديقا جديده لكم

مرحبا بك يا هندسة

خش برجلك اليمين

منور المنطقة....

خالص تحياتى

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا عضوه جديدة في هذا المنتدى الجميل و لكنني كنت متابعه لجميع مواضيع السادة الأفاضل الذين لم يبخلوا بأي معلومة جزآهم الله كل خير. أحب أعرفكم بنفسي أنا طبيبه وزجي طبيب نعمل في الكويت و مقدمه للهجرة من ابريل 2007 وصلنا update في مارس 2009 و في انتظار Medicalإن شاء الله.

حبيت اسأل حضرتك يا دكتور هل اعمل Landing in Toronto or ottwa

أيهما أفضل و خاصة انى ناويه إن شاء الله استقر فى London Ontario لكى يلتحق الأولاد في جامعه Western ontario و استطيع عمل ماجستير Public Health في نفس الجامعة مع العلم أنى حاصلة علي دكتوراه Clinical Pathology 2001 لكن لا قيمه لها -شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا عضوه جديدة في هذا المنتدى الجميل و لكنني كنت متابعه لجميع مواضيع السادة الأفاضل الذين لم يبخلوا بأي معلومة جزآهم الله كل خير. أحب أعرفكم بنفسي أنا طبيبه وزجي طبيب نعمل في الكويت و مقدمه للهجرة من ابريل 2007 وصلنا update في مارس 2009 و في انتظار Medicalإن شاء الله.

حبيت اسأل حضرتك يا دكتور هل اعمل Landing in Toronto or ottwa

أيهما أفضل و خاصة انى ناويه إن شاء الله استقر فى London Ontario لكى يلتحق الأولاد في جامعه Western ontario و استطيع عمل ماجستير Public Health في نفس الجامعة مع العلم أنى حاصلة علي دكتوراه Clinical Pathology 2001 لكن لا قيمه لها -شكرا جزيلا

الدكتورة الفاضلة

تورونتو أقرب الى لندن اونتاريو من أوتاوا (200 كم مقارنة ب 700 كم) و أيضا معظم الخطوط الجوية تصل الى مطار تورونتو .....

المهم يكون عندك عنوان ثابت لاستلام كارت الاقامة عند ارساله بالبريد

بالتوفيق

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

شكرا علي الاهتمام جزاك الله ألف خير .يوجدمعارف لنا في ريشموند هل ولكنني لا أريد أثقل على أحد فان شاء الله ناويه اتفق مع محامي لمجرد فقط أن يكون مجرد صندوق بريد . سوال أخر هل أعمل في لندن SIN number وباقي الأوراق أو تورنتو ولكم جزيل الشكر على الرد والنصيحة

رابط هذا التعليق

شكرا علي الاهتمام جزاك الله ألف خير .يوجدمعارف لنا في ريشموند هل ولكنني لا أريد أثقل على أحد فان شاء الله ناويه اتفق مع محامي لمجرد فقط أن يكون مجرد صندوق بريد . سوال أخر هل أعمل في لندن SIN number وباقي الأوراق أو تورنتو ولكم جزيل الشكر على الرد والنصيحة

مكان عمل ال SIN ما يفرقش.....اعمليه مكان ما تحبى.....لكن فى حالتك يستحسن تكون فى المكان اللى فيه اصدقائكم

عشان تعرفوا الاماكن

رابط هذا التعليق

ناويه اتفق مع محامي لمجرد فقط أن يكون مجرد صندوق بريد .

بدل ماتستعينى بمحامى فقط كصندوق بريد، جربى الخدمة دى من ال UPS store أحسن، بيديك عنوان بيت

A real street address, not a P.O. Box

، وأول مايوصل بريد بيخطرك ويبعتهولك على عنوانك.

Mail holding and forwarding:

We’ll hold your packages in a secure location for pick-up at your convenience or forward them to you, wherever you are.

ده موقعهم على النت:

http://www.theupsstore.com/products/maiandpos.html

ودى أماكنهم فى كندا:

http://www.theupsstore.ca/locations.aspx?catid=156

بالتوفيق

[يسار][/يسار]

رابط هذا التعليق

شكرا على الاهتمام و الرد أنا دخلت على الموقع لكن محتاجة توضيح لهده النقطة

for product and service availability Contact yourneighbourhood location

وحاولت أضع انتاريو لكن لا يعطي شيا

رابط هذا التعليق

شكرا على الاهتمام و الرد أنا دخلت على الموقع لكن محتاجة توضيح لهده النقطة

for product and service availability Contact yourneighbourhood location

وحاولت أضع انتاريو لكن لا يعطي شيا

ادخلى على اللينك ده:

http://www.theupsstore.ca/locations.aspx?catid=156

اختارى Ontario من ال province واكتبى فى المدينة Toronto مثلا، واعملى find بالسهم اللى على اليمين، هايديكى كل مواقعهم فى تورنتو والتليفون والايميل وكمان خريطة توصف المكان.

دى نتيجة البحث:

http://www.theupsstore.ca/locator/advantag...=0&units=km

رابط هذا التعليق

فكره ممتازه و لكن هل ممكن أستخدم عنونهم حتي لو كنت داخ كندا الي ان أستقر و أعرف هسكن فين ,, بمعني أني يكون معاي العنوان ده و انا في المطار و بعدين أستلم مرالاتي من عندهم ,, و لا أيه رأيكم يا أخوان

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

دى شركة تانية بتقدم نفس الخدمة فى فانكوفر، بتقدر تاخد عنوان خاص بيك فى كندا، و بيبعتولك اى حاجة توصل عليه.

فيه أسعار معلنة على السايت بتاعهم.

A Mailbox with Mail Forwarding

Create Your Private Address in Canada

http://www.accutype.net/pages/mailbox-rental

ماعرفشى الحقيقة فى حالة ضياع البريد المفروض تعمل ايه، بس افتكر احتمال ضعيف قوى.

رابط هذا التعليق

اخي الشامي تحية طيبة لك ولكل الاعضاء :roseop: انا عضو جديد في هذا المنتدي الرائع وانا لم اكن افكر بالهجرة حتي قرات هذه التجربة الرائعة للدكتور الشامي الذي امتعنا بها كثيرا وله علي هذا المجهود الكبير وافر الشكر والاحترام داعين الله ان يجعل هذا في ميزان حسناته

أخى الفاضل

أهلا بك بين أخوانك...شكرا لكلماتك الرقيقة

رابط هذا التعليق

دكتورنا العزيز / الشامي

الف حمدلله على سلامتك انت و العائله الكريمه

احنا كلنا سعداء جدا بتواصلك معانا من جديد

و سلامي الحار للمدام و الاولاد :roseop:

بنت مصر..... رفيقة الكفاح

ربنا يتم لك أمورك على خير

شكرا على سؤالك..... الجميع بخير على أرض كندا الجميلة.....فى انتظار الثلج اللى اتأخر على غير العادة...

نراك قريبا....

رابط هذا التعليق

أخيرا خلصت ال146 صفحه اللي بقالي بقرأ فيهم من زماااااااااااااااااان و قررت أدخل عشان أقولك : روح يا دكتور ربنا يديك على قد نيتك و على قد ما ناس كتير - و انا منهم - استفادوا من خبرتك القويه... و الله الواحد بقى حاسس أن حضرتك و كل أفراد عيلتك كأنكوا قرايبنا ... ربنا يجمعنا في ظله - ان شاء الله - يوم لا ظل إلا ظله ... بجد بجد حضرتك و دكتور هشام - زميل المهنه - أثرتوا في حياتي أنا و عيلتي تأثير قوي جدا ... لدرجة إننا بعد ما كنا مقدمين على الهجره من مكتب القاهره في ابريل 2007 و لقينا الموضوع طول قوي و مش باين له آخر .. و خصوصا اننا - انا و جوزي - عايزين نروح هناك و الولاد لسه صغيريين .... و من كتر ما اتشجعنا من كلامك و كلام د. هشام ... رحنا مقدمين تاني من شهر تقريبا ... و خصوصا بعد القوانين الجديده في مسألة الهجره و اللي بتسرع العمليه على الآخر.... ربنا يهدينا كلنا للي في الصلاح و الفلاح و النجاح في الدنيا و الآخرة ...................و طلب أخير من واحده كانت كاتمه إيمانها من فتره طويله و أظن إن ده طلب معظم الناس في المنتدى ...... إوعى تعتزل .... و مسموح بالغياب مش أكتر من 3 أيام .... ولك و لكل العائله الكريمه و الذات الجندي المجهول السيده أم علي - دايما الستات حمالين الأسيه و شايلين الهم و قدها و قدود ان شاء الله

الأخت الفاضلة ايمان

ربنا يجزيك خيرا على كلامك الجميل..... كل ما نطلبه رضا الله و دعوات الصالحين أمثالك

لا تنسونا فى دعائكم

رابط هذا التعليق

اختى بنت مصر

أخوانى ايهاب - aahyamasr

كلامكم أسعدنى ان شاء الله ربنا يقدرنى و أكتب لكم عن بعض مشاهداتى و انطباعاتى فى مرحلة الاستقرار.....

بالنسبة للخرفان (لمؤاخذة يعنى).... فيه طبعا بعض الجزارين بيوفروها....طبعا مذبوحة فى المدبح تحت اشتراطات صحية معينة.....يعنى مافيش دبح فى الشوارع...و لا دم و لا زروتة...

و الغريب ان مافيش حد بيعدى على البيت يسألك اذا كنتى عايزة الفروة و لا لأ........ wst::

مع ان الدنيا برد و الفروة بتبقى مهمة....ما علينا....

بالنسبة لى ممكن تعزمينى على أكلة لحمة بدل من موضوع الخروف ده.....

ربنا يسعد أوقاتكم جميعا......

بأحاول أنا و د. هشام نتقابل بكرة (الخميس) فى مدينة هاميلتون (منتصف الطريق تقريبا بين تورونتو و لندن و سانت كاثرين).....و المفاجأة اننا نحاول نجيب مهندس ايهاب سالم.....و كمان زناتى....

اللى عايز يحضر يبعت فلوس الاشتراك بسرعة....اجتماع القمة ده ما بيتكررش كتير.....

خالص تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم وكل عام واعضاء المنتدى كلهم طيبين بمناسبة عيد الاضحى المبارك ربنا يعيده علينا كلنا بكل الصحة والخير.

تحياتى لدكتور الشامى على كل المجهود المبذول وربنا يكرمه فى صحته واسرته وماله.

الحقيقة يا دكتور عندى اسئلة كتيرة -هى مش كتيرة اوى يعنى- بس مش عايزة ادوشك دلوقتى واسيبك بقى عشان تعيد بروقان كده

ارجو منك قبول تحياتى وقبولى صديقة لكم بهذا الموضوع الممتاز.

وكل عام وانت بخير

ريهام

مصر

أهلا بك يافندم وسط اخواتك...

ربنا يقدرنى على خدمتك...

رابط هذا التعليق

اخونا الكبير د الشامي..........

باعتذر على طول الفترة دي من عدم التواصل.............لكن الظروف

عموما حبيت اكون اول واحد بيقولك كل عام وانت بخير :roseop: smk: sbx:

و أنت بخير و صحة وسعادة

رابط هذا التعليق

كل سنة وانتا طيب يا عم الحاج :Thumbsup:

ويا رب السنة الجاية نكون أنا وانتا عرفنا راسنا من رجلينا :110:

إلاّ صحيح...

جاني منام كده ، خير اللهم اجعله خير ، بلمّة ، وشلة ، وخرطوم بلاستيك ، وعصايتين خشب ، وبثبوثة وشاي :110:

ما عندكش تفسير للمنام ده؟! gt:

وانت طيب يا جميل

غالبا - حسب علمى - و من واقع دراستى للتشريح ان راسنا هى اللى فوق اللى فيها العينين و المناخير و كده يعنى.....و رجلينا هى اللى غالبا بنقف عليها.....

انا عن المنام فاللمة ان شاء الله لمتنا النهاردة فى ميلتون

و الشلة حتكون هشام و ايهاب و زناتى و الشامى

البثبوثة و الشاى دى غالبا الحاجات اللى حيعزمنا عليها ايهاب

الخرطوم غالبا عاصمة السودان

و العصايتين.....دول كوابيس من بقايا علقة الجماهير المصرية فى الخرطوم اللى حضرتك ذكرته...

هذا و الله أعلم

انا حاتحرك من لندن بعد ساعة فى الطريق للقاء الأحبة.....ربنا يسلم طريقنا دول 155 كيلو على الهاى واى.....اتمنى يكون طريق 401 سالك

الله المستعان

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الفاضل د / الشامي

انا كنت مما تابعوا رحلة كونتينر الاثاث من جده الى مونتريال

ولكن يحضرني سؤال بعد مرور مايقرب من عام على ذلك وبعد رؤيتك الاسعار في كندا

هل كان قرارا سليما قرار الشحن ام كان الافضل الشراء من كندا؟

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

الفاضل د / الشامي

انا كنت مما تابعوا رحلة كونتينر الاثاث من جده الى مونتريال

ولكن يحضرني سؤال بعد مرور مايقرب من عام على ذلك وبعد رؤيتك الاسعار في كندا

هل كان قرارا سليما قرار الشحن ام كان الافضل الشراء من كندا؟

كان قرارا سليما جدا.... (بالنسبة لى)

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الأفاضل: dahshori - elafifi - elsawym - اسكندرانية كنداوية - myusername - moudy

لكم جزيل الشكر على كلماتكم الرقيقة....

أعتذر عن التأخير فى الرد.....

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...