اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشامى رجع من كندا يا رجالة

Recommended Posts

[]

أخوانى و أخواتى الأحباء

السلام عليكم و رحمة الله

أود أولا أن أشكر كل الأخوة و الأخوات على تفاعلهم الايجابى مع الموضوع.....الحقيقة تلقيت طوفان من الايميلات ان دل على شىء فإنما يدل على مشاعركم الفياضة و روح البذل فى سبيل الله...

كنت اتمنى أيضا مشاركة بعض الحبايب الغايبين.....عاوز أقول ان الفرد لا يجب أن يحقر من المعروف شيئا...... رب كلمة تلقيها و تمضى يرفعك الله بها الى أعلى عليين....

أخر الأخبار: فرقة مسرحية كندية تقوم الأن يعرض مسرحى يخلد قصة حياة الفتاة الأمريكية ناشطة حقوق الانسان التى قتلتها الجرافات الاسرائلية بلا رحمة....

الحقيقة ان توقيت عرض هذه المسرحية فى ظل الظروف الحالية و من فرقة كندية يدل على نجاح المحتجين و المتظاهرين فى توصيل الفكرة..... و هكذا نعلم أن المثابرة على تحقيق الهدف لا حد لها إلا الوصول للهدف....

بالأمس خرج الألاف من يهود نيويورك للاحتجاج و تبرئة انفسهم و ديانتهم من أفعال دولة اسرائيل...

أنا كغيرى سعيد بالمصالحة العربية التى حدثت خلال قمة الكويت.....و لو لم نخرج من الحرب على غزة إلا بهذه المصالحة لكفى المجاهدين فخرا....لكن لا ننسى أيضا أن المقاومين اكتسبوا احترام العالم وتعاطف الشعوب و الأهم من كل ذلك كسبوا اعترافا ضمنيا بوجودهم على الساحة و حقهم فى المقاومة.....

خبر أخر:

طلبوا من بنتى عمل لوحة للاشتراك بها فى معرض سيقام فى متحف مدينة لندن العام....اختارتها ادارة المدرسة لكونها متميزة فى الجرافيك ديزاين ...حأحاول أرفق اللوحة فى هذه المداخلة....المفاجأة فى الفكرة التى طرأت فى رأس البنت.....أكيد أن الأحداث الأخيرة كان لها تأثير كبير....فكرة اللوحة عن تأثير الإعلام المغلوط و تحويل الصورة الحقيقية الكئيبة لما يحدث فى الحروب مثلا الى صورة وردية عبر الفضائيات......الخلفية قاتمة عن صور معارك تدور و قنابل تنفجر و دخان و جنود مدججين بالسلاح....و يغطى كل هذا وردة لونها بمبى و خطوط لونها بمبى صاعدة الى السماء تمثل البث الفضائى المغلوط و المشوه للصورة الأصلية......مع سطور قليلة مكتوبة بفونت حزين تقول ما معناه: أن الصورة الوردية التى تنقلها الفضائيات لا يجب أن تلهينا عن حقيقة الأمر الملىء بالجراح....

فى انتظار أرائكم و تعليقاتكم و المزيد من الاقتراحات و التفاعل...

خالص تحياتى

هذه هى اللوحة

تم تعديل بواسطة ELSHAMY

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

د.هشام....أبو نور....الفايد...موسى (فرعون سابقا) ...ناوية على الهجرة...إيناس...أم بلال .....زنانى.....القمر الجديد neocommer......سامح.... .... sadany.....sosorany......emano..... marwa elshamy......kaplan.....tarekgomaa

أحييكم جميعا....و أسف اذا كنت نسيت أحد....

أنا متابع يوميا بس حبيت أخذ رأيكم فى حاجة...أنا نويت أخرج قليلا عن سياق الحديث عن كندا الى واقعنا الحالى و محاولة التفكير معا بصوت عالى بحق الود و المحبة التى تجمعنا .

كنت محتار بين أن أفتح توبيك جديد فى مكان أخر....فليكن مثلا فى مواضيع جادة ...أو أن استمر هنا لخوفى من أن أفقد متابعتكم و أستفيد من أرائكم و إقتراحاتكم....و يساعد بعضنا البعض....

أنا بالفعل قمت خلال اليومين اللى فاتوا بكتابة بعض الخواطر و الانطباعات و أوعدكم كمان بكلام جميل يليق بجمال صحبتنا....

إيه رأيكم ؟

خالص تحياتى

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

أخوانى....أخواتى....

شكرا لتفاعلكم...

بسم الله نبدأ ..

نتقابل فى باب موضوعات جادة....تحت عنوان محاولات للإصلاح...

طبعا الشامى لسه موجود فى موضوع كندا زى زمان....أنا بس حبيت تشاركونى فى الموضوع الجديد....

تحياتى..

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
فينك يا دكتورنا الحبيب .... لسه بقية المغامرة يا باشا ..... و بعدين فين الجزء بتاعي ده أنا مستنيه من زمان :lol:

د. هشام الحبيب

و الله مشغول على الأخر فى موضوع العودة النهائية...

أنا بأحاول أظبط الصورة بتاعتنا مع بعض عشان الناس تشوفك...بس مش عارف... يبدو ان السويتر بتاعك كان كبير شوية.....ماليش دعوة...

اخوانى...أخواتى...قريبا لأول مرة على الفضائيات الشامى و د. هشام...صورة اكسلكوسيف...

تحياتى

رابط هذا التعليق

فينك يا دكتورنا الحبيب .... لسه بقية المغامرة يا باشا ..... و بعدين فين الجزء بتاعي ده أنا مستنيه من زمان :D

د. هشام الحبيب

و الله مشغول على الأخر فى موضوع العودة النهائية...

أنا بأحاول أظبط الصورة بتاعتنا مع بعض عشان الناس تشوفك...بس مش عارف... يبدو ان السويتر بتاعك كان كبير شوية.....ماليش دعوة...

اخوانى...أخواتى...قريبا لأول مرة على الفضائيات الشامى و د. هشام...صورة اكسلكوسيف...

تحياتى

الله يكون في العون يا باشا .....ربنا يسهلك كل الأمور يا رب :roseop: :lol:

بالنسبة للصورة بقى فالعيب أكيد مش في السويتر ، العيب في ....................... الكاميرا ;)

سعادتك ناوي تعمل سبق صحفي و صاحبك الحاج الدكتور تهامي ناوي برضه علي سبق صحفي تاني .... ربنا يستر :)

لما المواضيع تستقر عايزين بقية الأحداث بقي .... خصوصا مغامرات الكتيبة الشامية في مراحل الدراسة و التأقلم مع الحياة في بلاد الفرنجة

و لك عندي أمانة

أنا عندى سؤال برىء

....هو خير اللهم أجعله خير إيه اللى فى الصورة دة؟؟

تم تعديل بواسطة SoSoRaNy

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

أختى الفاضلة SoSoRaNi

الصورة دى فيها شوية سسبنس قبل ما أكتب لكم الحلقة القادمة لما قابلت الدكتور هشام فى مطار تورونتو لأول مرة....

الماكينة اللى فى الصورة دى حكايتها حكاية معايا ....و د. هشام كان الملاك اللى نزل من السما عشان يخلصنى من الورطة الكبرى اللى اتحطيت فيها...

شوية تشويق من بتوع زمان...

أوعوا تغيروا المحطة....

الشامى يعود قريبا...

رابط هذا التعليق

أختى الفاضلة SoSoRaNi

الصورة دى فيها شوية سسبنس قبل ما أكتب لكم الحلقة القادمة لما قابلت الدكتور هشام فى مطار تورونتو لأول مرة....

الماكينة اللى فى الصورة دى حكايتها حكاية معايا ....و د. هشام كان الملاك اللى نزل من السما عشان يخلصنى من الورطة الكبرى اللى اتحطيت فيها...

أوعوا تغيروا المحطة....

الشامى يعود قريبا...

عارفها

بسم الله الرحمن الرحيم

الماكينة دي هي عبارة عن بابور طحين بس كندي ..

يعني زمان قوي أيام صلاح منصور والزوجة التانية وأبو العلا لما كان شغال في البابور .. بس ده كان في الخمسينات وكده كانت ماكينة الطحين بتشغل حيزاً كبيراً من الفراغ وكانت شغلانه ..

أما مكن الطحين في كندا فتوماتيكي توماتيكي .. وبيشتغل بالماستر أو الفيزا كارد ...

بحيث ييجي الكندي من دول معاه شوال الجمح أو الدرا الصفرا ... ويروح مدخل الماستر كارد .. تسحب منه نقول مثلاً 2 دولار كندي على كيلة الجمح اللي عايز ينطح ... ويروح كابس الزر .. ويروح دالق الشوال فوق اللوحة اللي مكتوب عليها As easy as .... وزووو زووو زوووو ... الجمحات ينطحنوا في ثواني وينزلوا من الحتة اللي تحت على اليمين دي ..

عملية نضيفة ولا بتحتاج لأيدي عاملة ولا واحد واقف فوق راس الماكينة وعمال يتعفر ويتغبر طول النهار ويشم دقيق لما يبقى مدمن دقيق ...

يخلص الكندي من دول .. ويروح لافح الشوال على كتفه ومروح به البيت يفرح مراته والعيال ويعملوا بقى عصيدة وسد الحنك وبسبوسة وكده يعني ..

طب واحد من زملاءنا اللي مقدمين عالهجرة يقولي : طب وليه تعب القلب ده .. طب ما يروح أي فرن بلدي كندي ويقف في الطابور زيه زي الناس ويتشري 10 و لا 20 رغيف ... ولا طحن ولا عجن ومراته تقعد قدام ماجور العجين من الفجرية ومره العيش يطلع ناقص خميرة .. ومره يتشعوت منها ؟

أقول له : يا فالح درجة الحرارة ساعات بتوصل 30 اندر زيرو ... فوالله العظيم أنا ولو على قطع رقابتي ما أخرج ولا أروح الفرن البلدي شايل القفص فوق دماغي وماشي ألغوص في التلج وعلى ما أوصل الفرن اكون بقيت أيس كريم .. فكل كندي لازم يبقى عنده أستوك دقيق عشان الأيام الثلجية دي ...

------------

شامي ....

عايز العربية الهامر الجايزة بقى .. جزاءً للشرح المسهب اللي شرحته بإطناب ..

شكراً : اخوك سيد قمحاوي من أمام طابونة الحاج حمزه الدور الرابع في الشقة اللي قدام الأستاذ بيسيوني المحامي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أختى الفاضلة SoSoRaNi

أوعوا تغيروا المحطة....

الشامى يعود قريبا...

عرفتها

دي ماكينة ATM و الجماعه فكوها عشان يلقطوا رزقهم

دي ماكينة دفع رسوم الباركنج :roseop:

اكتم ايمانك يا بوب...

انت لا يحق لك الاشتراك فى اجابة السؤال لانك مقيم فى كندا... :)

تم تعديل بواسطة ELSHAMY

رابط هذا التعليق

أختى الفاضلة SoSoRaNi

أوعوا تغيروا المحطة....

الشامى يعود قريبا...

عارفها

بسم الله الرحمن الرحيم

الماكينة دي هي عبارة عن بابور طحين بس كندي ..

يعني زمان قوي أيام صلاح منصور والزوجة التانية وأبو العلا لما كان شغال في البابور .. بس ده كان في الخمسينات وكده كانت ماكينة الطحين بتشغل حيزاً كبيراً من الفراغ وكانت شغلانه ..

أما مكن الطحين في كندا فتوماتيكي توماتيكي .. وبيشتغل بالماستر أو الفيزا كارد ...

بحيث ييجي الكندي من دول معاه شوال الجمح أو الدرا الصفرا ... ويروح مدخل الماستر كارد .. تسحب منه نقول مثلاً 2 دولار كندي على كيلة الجمح اللي عايز ينطح ... ويروح كابس الزر .. ويروح دالق الشوال فوق اللوحة اللي مكتوب عليها As easy as .... وزووو زووو زوووو ... الجمحات ينطحنوا في ثواني وينزلوا من الحتة اللي تحت على اليمين دي ..

عملية نضيفة ولا بتحتاج لأيدي عاملة ولا واحد واقف فوق راس الماكينة وعمال يتعفر ويتغبر طول النهار ويشم دقيق لما يبقى مدمن دقيق ...

يخلص الكندي من دول .. ويروح لافح الشوال على كتفه ومروح به البيت يفرح مراته والعيال ويعملوا بقى عصيدة وسد الحنك وبسبوسة وكده يعني ..

طب واحد من زملاءنا اللي مقدمين عالهجرة يقولي : طب وليه تعب القلب ده .. طب ما يروح أي فرن بلدي كندي ويقف في الطابور زيه زي الناس ويتشري 10 و لا 20 رغيف ... ولا طحن ولا عجن ومراته تقعد قدام ماجور العجين من الفجرية ومره العيش يطلع ناقص خميرة .. ومره يتشعوت منها ؟

أقول له : يا فالح درجة الحرارة ساعات بتوصل 30 اندر زيرو ... فوالله العظيم أنا ولو على قطع رقابتي ما أخرج ولا أروح الفرن البلدي شايل القفص فوق دماغي وماشي ألغوص في التلج وعلى ما أوصل الفرن اكون بقيت أيس كريم .. فكل كندي لازم يبقى عنده أستوك دقيق عشان الأيام الثلجية دي ...

------------

شامي ....

عايز العربية الهامر الجايزة بقى .. جزاءً للشرح المسهب اللي شرحته بإطناب ..

شكراً : اخوك سيد قمحاوي من أمام طابونة الحاج حمزه الدور الرابع في الشقة اللي قدام الأستاذ بيسيوني المحامي

الأخ المستمع سيد قمحاوى

شكرا على مشاركتك معانا....الحقيقة ممكن نعتبر اجابتك صح نظرا لأنك رافض تهاجر كندا.....

تستاهل وابور طحين همر جزاء ما اقترفت يداك....

أخوك الفينو (الشامى) سابقا

تم تعديل بواسطة ELSHAMY

رابط هذا التعليق

الماكنة دى atm , و طبعا القائد العظيم معا الفيزا اللى هى طبعا بدون لمت بتاعتة و بيسحب اجرة البرج و المدن اللى احتلها فعلشان كدة بيملوهلو فلوس علشان يسحب منها

برافو عليك يا sergy

محاولة جيدة منك....بس الاجابة خطأ

رابط هذا التعليق

الشامى مع د.هشام فى مطار تورونتو

حاولت أعالج "السويتر " بتاع هشام معرفتش...

طبعا أنا اللى على الشمال...

تم تعديل بواسطة ELSHAMY

رابط هذا التعليق

الأخوات الفضليات

somayasaleh - emano - bent misr - Marwa Elshamy و القمر القديم

شكرا لمشاعركم الطيبة الراقية....

أنا عارف انى مقصر جدا مع المنتدى لكن فعلا مش لاقى وقت كافى....

لا احتاج سوى دعواتكم لى بالعودة سالما...

ان شاء الله أخر يوم عمل لى فى السعودية حيكون 12 مارس..... ويوم 13 مارس حأكون فى كندا حيث أحداث جديدة للرحلة الشامية الرابعة الى الاراضى الكندية....

أسعدتنى مشاركاتكم....ولا تحرمونى من التواصل...أنتم وجميع من عرفتهم فى هذا المنتدى المحترم كنز لا أستطيع التفريط فيه...

خالص شكرى و تقديرى

تم تعديل بواسطة ELSHAMY

رابط هذا التعليق

يا نهار أبيض أنا أقدر أنسى..

waloaa مع SoSoRaNi مرة واحدة.....

و الله سعيد جدا لاشراق هذه الأنوار فى التوبيك مرة أخرى.....

waloaa منورة مصر من زمان....و SoSo مصر فى انتظار قرارك الشجاع.....شدى حيلك....

شكرا لكلماتكم الجميلة....

رابط هذا التعليق

الأخوات الفضليات

somayasaleh - emano - bent misr - Marwa Elshamy و القمر القديم

شكرا لمشاعركم الطيبة الراقية....

أنا عارف انى مقصر جدا مع المنتدى لكن فعلا مش لاقى وقت كافى....

لا احتاج سوى دعواتكم لى بالعودة سالما...

ان شاء الله أخر يوم عمل لى فى السعودية حيكون 12 مارس..... ويوم 13 مارس حأكون فى كندا حيث أحداث جديدة للرحلة الشامية الرابعة الى الاراضى الكندية....

أسعدتنى مشاركاتكم....ولا تحرمونى من التواصل...أنتم وجميع من عرفتهم فى هذا المنتدى المحترم كنز لا أستطيع التفريط فيه...

خالص شكرى و تقديرى

الفاضل دكتور محمد الشامى خالص التحية والتقدير لك وتمنياتى لك وللأسرة الكريمة بالسلامة ولرحلتك القادمة إن شاء الله بالسداد والتوفيق وربنا يصبرك على فراقهم ،،،، بس رجاء صغير وطلب صغنون من أخوك الصغنون الٍى حب كندا علشانك إنت وقرر الهجرة لثقتٍة فيك إنت ولإحترام رأيَك إنت أرجوك لا تنقطع عن المنتدى وجودك معانة بيخلينة كلنا نحس بأمان وان إحنى مش مشين فى طريق غلط :) وإلى لقاء قريب بإذن الله تعالى

عيونى يا حازم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اخوانى و اخواتى الافاضل

شكرا لكم جميعا

تحياتى من لندن اونتاريو فى اول ايام وصولى

اعذرونى كنت امر باوقات عصيبة جدا

الجمد لله كل الاسرة بخير و الجو جميل و الشمس طالعة و الحرارة 6 و كله زى الفل

و الله وحشتونى جميعا...... قريبا نعود للمشاركات

الشامى

رابط هذا التعليق

إيه الأخبار يا دكتورنا :sad:

:rolleyes: :lol:

فيك الخير يا دكتور هشام لسه بتسأل عليا.......

و كذلك كل الشكر لمن سأل عنى:

ناوية على الهجرة - أبو نور - ايتاس أحمد - اسكندرية تانى

emano - hazemtara - waloaa - kaplan - new commer - qwnawy - pharon - somayasaleh - Marwa Alshamy - bent misr - ahmed saleh - SoSoRaNi

أنا الحمد لله بخير أعايش الحياة اليومية للمجتمع الكندى و أرصد تفاعل الاولاد معها خلال الفترة الماضية مع وقفات صغيرة لتصحيح المسار....

لكن أحب أطمئن الجميع أن الجيش الشامى بخير و أن الخطط المرسومة تنفذ الأن بدقة عالية حسب أوامر اللواء الركن الشامى.....سدد الله خطاه و نصره على مين يعاديه...

و أشارك الجميع الفرحة باختيار أخى تهامى لمهمته الجديدة أعانه الله عليها و أحب أذكره بأن يبتغى بهذا العمل وجه الله و ينتوى خدمة الجميع فسيجد الخير و التوفيق فى حياته...

و أنا بالفعل مازلت فخور و سعيد بكم جميعا و أعتز بهذه الصداقات و لكن عندى قناعة أن الأمر ليس بكثرة المشاركات التى ليس من ورائها طائل بقدر ما هو بنوعية النفع التى تعود على أكبر قطاع من الأخوة و الأخوات..... فإن صداقتنا و اخوتنا أسمى من أن تكون واحدة بواحدة.

أعتقد رسالتى واضحة.....

و لنتفق على أن يكون تواصلنا الأسمى عن طريق الدعاء بظاهر الغيب..... فللجميع معزة فى القلب لا توفيها حقها الكلمات.....

محبكم:

الشامى

تم تعديل بواسطة ELSHAMY

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

تروح و ترجع بالسلامة يا هيد كوتش :roseop:

ربنا يرزقك الخير كله و يصلح لك و للكتيبة الشامية الأمر كله :roseop: wst::

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا دكتور هشام

دائما سباق بالخير

ربنا يبارك فيك و فى أهلك و تبقى دوما عونا لاخوانك و اخواتك بخبراتك و أرائك القيمة

سعدت بالكلام معك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
ربنا يكرمك يا دكتور هشام

دائما سباق بالخير

ربنا يبارك فيك و فى أهلك و تبقى دوما عونا لاخوانك و اخواتك بخبراتك و أرائك القيمة

سعدت بالكلام معك

السلام عليكم

انا خالد من الاسكندرية واعمل صيدلى بشركة ادوية فى سلطنة عمان يشرفنى ان اكون من المنضمين حديثا الى المنتدى

بصراحة عجبنى جدا الاسلوب الشيق للدكتور الشامى فى طريقة سردة لرحلتة لكندا وربنا يكرمة انة بيساعد المهتمين بموضوع الهجرة لكندا

بالنسبة لى موضوع كندا حلم حياتى لانى اشتغلت تكليف فى الحكومة وبسببها اخدت قرار الهجرة املا فى مستقبل احسن لياولاسرتى المستقبلية ان شاء اللة

انا مقدم على موضوع الهجرة من سنتين ومعايا رقم ملف من سنتين عن طريق مكتب محامى اخد 2000 دولار حتى الان وفاضل لسة الف لما اخد الفيزا ان شاء اللة

انا عايز اسال كل اللى هاجروا او اللى عندهم خبرة انى بفكر اسيب مكتب المحامى واكمل فى الموضوع لوحدى لانة ملوش دور حاليا وانا اولى بالف دولار لانى ملاحظ ان دورة مقتصر على متابعة مراسلات السفارة اللى مش محتاجة محامى

اية رايكم يا جماعة؟اكمل مع المحامى ولا اخلع منة واوفر الفلوس دى لما اكون فى كندا لانى قرات فى كلام الدكتور الشامى ان حكون محتاج محامى فى كندا لما اعمل اللانديج عشان يستلم بقية الاوراق فى حالة لو عملت لاندينج ورجعت الخليج

افيدونى عشان انا محتار

اهلا د، خالد

اللي يرد عليك في حكاية المحامي ده د.قناوي او الباشمهندس زناتي

هما فاتين توبك كيف تهاجر بدون محامي...... واي اسئلة متعلقة بالهجرة

وباقي اعضاد المنتدي ما شاء الله كلهم بيساعدوا لو يعرفوا اي معلومة مفيدة

ياريت حضرتك تضع نفس سؤالك في التوبك اللمثبت اللي فوق ده..... وان شاء الله تجد الاجابة

تحياتي

دكتورنا الفاضل الشامي

وحشتنا،،،،،،، ايه اخر اخبار حضرتك والاسرة الكريمة؟؟

ياريت بس حضرتك من وقت للتاني تدخل التوبك وترمي السلام...... علشان نطمن علي حضرتك

وربنا يوفقك يارب :roseop:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

أختى الفاضلة somayasaleh

أنا بخير الحمد لله وحشتونى كلكم...

للأسف مشغول جدا

شكرا لسؤالك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...