اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اروع المناظر الطبيعيه في بريتش كولومبيا (فانكوفر)

Recommended Posts

71Shannon_Falls_BC.jpg[/url

منظر سريع في احد الأحياء الفقيره

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 61
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا والله يا جماعه بموت فى تراب مصر محدش يفهمنى غلط

اللى ملوش خير فى اهله ملوش خير فحد...بس انا حبيت اعمل مقارنه سريعه باسلوب ساخر دون اى اهانه

وهذا اسلوب معروف عنى فى المنتدى.....مش اكتر

واللى بيحب حد بينقهر لما بيشوفه فى وضع مزرى

وبما ان الدنيا درجات يا عم زوهيرى....بالله عليك قولى امتى هنشوف الدرجات التانيه فى مصر...والله البلد صعبانه عليا جدا

بما انى خالع منها حاليا ومش عارف هرجع امتى ...ولو تم فهم هزارى على انه اساءه فانا اسف يا جماعه والله ومحدش يزعل منى

مش هخرج عن سياق الموضوع وبرضه عاوزين الصور يا سيد /زوهيرى

تقبلو جميعا خالص تحياتى واعزازى

:rolleyes:

يا عم مفيش حد زعل ولا حاجه

انا عن نفسي متأكد من انك بتهزر و كلنا هنا بنحب مصر لأن مصر هي أمي و نيلها هو دمي و احيانا شمسها في سماري

يعني مش ممكن بعد ده كله مانحبهاش

فرفش بقى و اديني رأيك في الصور

اورفوار

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

26Tatshenshini_BC.jpg[

الصحراء الشماليه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

احنا فينا من اوروفوار ؟

طب طالما فقستنى بقه يا عم زوهيرى خلينى اصارحك بسر خطيييييييييير

الصور اكثر من رائعه والله يا سيد زوهيرى.........تعيش وتعقدنا :rolleyes: :rolleyes:

شكرا على مجهودك الرائع اخى الكريم

ويا ريت لو عندك صور لاى رحلات سفارى او غابات او صيد سمك تتحفنا بيها

وشكرا مره تانيه على رحابه صدرك ومجهودك الجبار

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

الصورة بتاعت الصحراء دى انا شاكك فيها؟ اول مرة اشوف صحرا خضرا.. :rolleyes:

الصور جميلة.. بس عادى يعنى.. مش لدرجة التعقيد ولا حاجة... الجمال ده موجود فى اوروبا.. بس بصراحة دى اجمل بكتير..

تسلم ايدك...

ارزاق.. :rolleyes:

بالمناسبة... ايه اخبار الاوليمبكيات عندكم؟ ده الدنيا مقلوبة اكيد بسببها... فيه اقبال من الناس على فانكوفر علشان الاولمبكيات؟

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

إيه العشوائيات دي :hearts: :wub: :ninja:

قال رسول الله صلى الله عليه و على آله وسلم: "خير الناس أنفعهم للناس" ............ لذا كن نافعاً للناس ......... كل الناس

رابط هذا التعليق

إيه العشوائيات دي :hearts: :wub: :ninja:

اييييييه التلوث ده

لا ياعم انا مش رايح عندك

الله يكون في عون الناس اللي عايشه هناك

رابط هذا التعليق

مامعنى فانكوفر للتقاعد

هو الناس هتبطل مثلا تروح مستشفيات او صيدليات او الناس هتبطل تبنى عمائر ولا المقصود ان مفهاش مصانع ولا اقتصاد وتعمتد على السياحة فقط ؟

ياريت ياشباب توضحولنا شوية النقاط دى هل فانكوفر فيها فرص بس احنا كعرب لم نتوغل فيها بشكل جيد مثل تورنتوا ام ان الطبيعة مختلفة ؟

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

استاذ زوهيري

تحياتي

ماشاء الله الصور رائعه و انا في اي مكان فيه صور تلائيني

احنا متابعين و مشتاقين

بس انا صعبوا عليه الناس الي عايشين في المنطقه العشوائيه دي

حاجه صعب يجوا يشوفوا العشوائيات الي عندنا

حاجه أوريجينال خالص :lol:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

مامعنى فانكوفر للتقاعد

هو الناس هتبطل مثلا تروح مستشفيات او صيدليات او الناس هتبطل تبنى عمائر ولا المقصود ان مفهاش مصانع ولا اقتصاد وتعمتد على السياحة فقط ؟

ياريت ياشباب توضحولنا شوية النقاط دى هل فانكوفر فيها فرص بس احنا كعرب لم نتوغل فيها بشكل جيد مثل تورنتوا ام ان الطبيعة مختلفة ؟

بكل تأكيد الصوره مش كده

فانكوفر العظمى مليانه مولات و اسواق و محلات و ناطحات سحاب و مباني و مستشفيات و ميناء ضخم جدا

يعني باختصار كل ما يخطر على بالك

و بالتالي بالتأكيد فيها ناس بتشتغل

و فيها فرص عمل

لكن مش بنفس الكم زي تورونتو

المهاجر الجديد بيواجه عدة صعوبات تمنع عثوره على شغلانه بسهوله

1- عدم وجود معارف او اقارب

2- عدم وجود خبره كنديه في سوق العمل الكندي

3- عدم وجود شهادات دراسية كندية

4- احيانا عنصر اللغه بيكون مش ولا بد

5- الأزمه المالية العالمية اللي مخليه بعض الكنديين مش لاقيين شغل رغم ان معندهومش كل المشاكل اللي فوق دي

الخمس عناصر دول موجودين في اي حته في كندا

تزيد فانكوفر على تورنتو في ان فرص العمل فيها اقل نسبيا

ده تقييمي للموضوع و لكن برغم كده انا شوفت مصريين بيشتغلوا هناك و زي الفل

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طب مجلس الحى بتاع فانكوفر مش عايز حد يسقى الزرع اللى فى العشوائيات دى ولا حد يلم زبالة من اللى احنا شايفينها فى الصحراء الشمالية دى.....للأسف مفيش أمل..... :ninja: mfb: wst::

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

الحقيقة المداخلة دي كنت حافظها عندي علي الكومبيوتر لاحد الافراد عاش في ثلاث مدن ومن رايي انها هامة وانصح الجميع بقراءتها

Hi

I have lived in Vancouver, Halifax, Montreal and Toronto and part of my family are living in Calgary.

Pros:

Vancouver has easy access to nature (but skiing can cost a pretty penny). Seawall.

Entertainment that is decent: Hockey, Bard on the Beach, Kits, beaches, Commerical Drive.

It rarely snows.

Cons

Vancouver real estate is the highest in Canada. Cost for a one bedroom condo in downtown core (what will actually hold value.. location location location) is higher than $350,000 + Rent is over $1300/month

The summers are getting warmer and air conditioning is rare in ANY condos.. even new ones.

The city lacks any culture or entertainment. People who think it is decent haven't travelled. The art gallery is horrifyingly small, many of the interesting night clubs are closing.

Car Insurance is a surprise because it's provincially governed by ICBC so there is no competition... there for the cost is high.

Gas cost is higher than all other Canadian cities.

Food cost is higher than all other Canadian cities.

There is no banking financial base in Vancouver other than HSBC. All the other hubs are in Toronto or Montreal.

There are no highways. Traffic congestion is surprisingly bad for such a small city.

The homeless and homicide rate is higher in Vancouver than ANY of the other cities.

It rains... around October until May. Almost every day. So if you get depressed easily don't move here.

During the Olympics it will chaos.. but fun.

Toronto

Pros

In terms of job opportunities its one of the strongest.

Transit is pretty good compared to most cities but expensive.

Food is cheaper.

All purchases... can be cheaper.. as long as you look. Insurance, gas, food, items, clothes... competition makes it more affordable.

It's multicultural... truly..

Entertainment is probably one of the best... Basketball, hockey (they suck), Stratford, club districts, AGO, ROM, and the various neighbourhoods... and restaurants are cheaper!!!

Better access to schools, universities, libraries and healthcare than other cities... far better in fact.

Cons

It can overwhelm you, people are more competitive.. which may not be a bad thing depending what you like.

It snows... brrrr

Pollution but it's getting better.

Rent downtown is expensive.. about the same as Vancouver but the quality of the building may be a bit better.

Traffic can be hell.. use transit.

Lake Ontario stinks in the summer.

CALGARY

Pros

Opportunities!! but it may have died down since the boom is now over.

I think housing is dropping.. the hype has left.

Highways!! transit isn't bad either.

Cheaper food/merchandise cost.

It's SUNNY!!!! and has mountains.. real ones..

People are really nice here unlike Vancouver or toronto!

Cons

Now this city is REALLY COLD

No water...

Small city.. less excitement..

Conservative... no recycling!!

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

جميلة جدا يا استاذ محمد لسه كنت هاقولك مفيش شلال ولا بحيرة كده جنب الصورتين دول

اهم الصورتين دول خلوا الواحد يدور موضوع كندا ده فى دماغه تانى بعد ما كان تاه وسط الزحمة

وجت فى وقتها بصراحة بعد اسبوع وجع قلب فى التوبيك اللى انت عارفة

تسلم ايد حضرتك

رابط هذا التعليق

حاجه بسيطه على ما اوسوم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

سؤال كده عالسريع يا عم زوهيرى

هو انا لو قطعت ورده من اللى فوق دول ممكن حد يضرب عليا نار زى ما بيحصل فى مصر؟

ولا مثلا ممكن غفير يجرى ورايا بشومه؟

ولا عادى يعنى الحاجات دى ملهاش اصحاب؟ :rolleyes:

معلش احنا بنتكلم برضو يعنى

وتسلم ايدك يا عم الحاج زوهيرى

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

تحياتى للجميع

وخاصة الاخ زوهير

دايما افكاره جميلة وموضوعاته شيقة ورائعة وانا متابعة جيدة ليك يا اخى

الصور روعة بس عاوزة كمان لو صور للشوارع ونشوف الناس وهم رايحين شغلها الصبح زينا كده و لا ..ايه...

بس ان فعلا جانى الشلل بجد لان اليوم الجو هنا فى الكويت تراب وزعبوبات بتدخل الانوفات محملة بالاتروبات واحنا كلنا اهات فى اهات

واللى شلنى اكتر انى الصبح انا ورايحة الشغل اتخبطت فى عقلى وانا وفى عربيتي وشغلت الراديو كنوع من التغيير - لقيت المذيعة الكويتية بمنتهي الرقة والتفائل

يتقول الجو اليوم فى الكويت جميل وايد حلو مع بس شوية اتربة خفيفة - وبتبرر داه ( زيادة فى الشلل ) ان التراب داه مش ذنب الكويت دول شوية تراب صوغيرييين جدا تاهو يا حرم فى الطريق وكانو جايين من السعودية وسوريا راح عدوا بالغلط على الكويت لكن اصلا اصلا الجو فى الكويت جميل وهى وبتقول كده انا مش شايفة السيارة اللى قدامى من كميه التراب - فداه سبب الشلل - داه كمان لما يدخل الصيف كمية الشلل وضغط الدم بيزيد لان درجة الحرارة بتبقي 56 ويقولو ان درجة الحرارة اليوم فى الكويت 35 فقط

الجوووو وايد حلو روحو الدوامات عادي

تحياتي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
  • بعد 2 أسابيع...

لدي استفسار صغير في احد المداخلات اللي فوق ( قناوي حبيبي ) حافظها عنده في الكمبيوتر جملة بتقول

The homeless and homicide rate is higher in Vancouver than ANY of the other cities.

معقول ان معدل الجرائم في فانكوفر هو الاعلى ؟! ازاي

ممكن حد يأكد لي او يتأكد لي من المعلومة ؟

انا سمعت ان كلها هنود .. اه ,, كلها صينيين او اسياويين .. اه لكن جرائم ؟!

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      تصدر اسم نعمت شفيق محرك البحث جوجل مؤخرا بعد توليها منصب رئيس جامعة كولومبيا وهى السيدة الوحيدة التى ترأسعرض المقال كاملاً
    • 0
      بعد وفاة زعيم المخدرات الشهير بابلو إسكوبار في عام 1993، تُركت أفراس النهر التي كانت تنتمي له دون رعاية وبدأت في التكاثر حول نهر ماجدالينا في كولومبيا. منذ حوالي خمس سنوات، بمجرد أن شوهد أول فرس نهر هنا في نهر ماجدالينا، جاء السياح والناس إلى النهر بفضول كبير لمحاولة رؤية هذا الوحش الغريب جدًا في كولومبيا. ولذلك، ابتكرت إيزابيل روميرو هذا المشروع الجديد المتمثل في تشغيل خط رحلات بحرية على النهر لمشاهدة الحيوانات المحلية، ولكن أيضًا لمشاهدة فرس النهر View the full article
    • 11
      السلام عليكم اعضاء المنتدى ثقه منى فى كلامكم واسلوبكم الراقى من متابعتى ليكم احب ان اسألكم من واقع خبرتكم عن فانكوفر نحن عائله صغيره تعيش فى القاهره زوجى وانا وابنتى الكبيره 14 سنه وابنتى الصغيره 9 سنوات ووالدتى تعيش معى اعمل انا محاميه وزوجى مدير مالى الحمد لله لا يوجد لدينا مشكله ماديه وانما السفر من اجل عيشه كريمه مستقره لقد سئمنا من المشاكل والإهمال احسن مدارس واغلاها لاتجد خدمه كويسه احسن مستشفيات لاتجد خدمه غير الأخلاقيات التى نعانى منها فى الشارع اسلوب الناس بقى وحش اوى انا عاوزه بيئه
    • 69
      صباح الخير على الجميع الموضوع ده لأي حد عايز يعرف اي معلومه عن مرحلة (مابعد) الوصول لكندا عموما و فانكوفر اللي انا عايش فيها خصوصا تحياتي و تمنياتي بالتوفيق للجميع
    • 753
      الاخوه الاحباب اعضاء المنتدى اليكم بعض وصور لانواع التشطيبات ارجو ان تنال اعجابكم تقبلوا تحياتي
  • أضف...