اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلتى مع غسالتى إهي إهي إهي

pocy

Recommended Posts

فعلا الواحد لازم يستنضف وهو بيشترى والا هيحصله اللى حصلي وسبحان الله الغساله هى الجهاز الوحيد اللى مش استنضفت فيه

اول ما جيت الكويت جبت غساله هاف اتوماتك والله كانت ماشيه زى السكر بس باظ منها جزء الشطف والتنشيف ولقيت نفسي علشان اصلحها هدفع تمنها فقررت اجيب الاتوماتيك وخضوصا نى كنت ساعتها شغاله كل يوم 12 ساعه وبغسل اليوم الوحيد اللى كان اجازه يووم الجمعه المهم اشتريت غساله دايو 7 كيلو المهم بعد سنه من استخدامها وهى الان بقالها تلات سنين لاحظت ان الغسيل الابيض مش بقي ابيض زى زمان وكمان

المهم يا اهل الخير اصبحت احط الهدوم تطلع تقريبا زى ما هى ومش بتنضف مهما قللت حجم الغسيل او زودت كميه الاريل

اعمل ايه هل المشكله فى الغساله ولا فى الهدوم ولا في ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا دا عيب USER ؟

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

انا مش مع الغساله الاوتوماتيك في الغربه عشان الواحد لازم يبقي خفيف خفيف لو هاينقل السكن

الحاجه التانيه ميزه الهاف انها رخيصه -هنا في حدود 400 ريال- واكيد علي الاقل هاتشتغل سنه معايا وبعد كده ارميها من الشباك واشتري واحده تانيه اسهل وارخص واريح اكني كنت مأجرها بتلاتين ريال في الشهر

رابط هذا التعليق

1- يا ريت تتبعي الغسالة كويس .. هل معدل دورانها والوقت التي كانت تستغرقة في البرنامج المستخدم هو نفس الوقت الان ام لا (ممكن يكون البرنامج عطلان) او (السيور تحتاج تغيير)

2- هل تقوم طرمبة الميه بطرد الميه بالكامل ام لا (ممكن تكون الطرمبة بها عطل او تحتاج تنظيف ولاتطرد الميه بالكامل للخارج يعنى بتكون هناك ميه رجعة غير نظيفه بالغسالة)

3- هل السخان يعمل ام لا (ممكن برودة الميه تؤثر)

على مسرح الحياة سقفو ليه ناس كثير

زي ما ياما سقفو لابطال شكسبير

ساعات .. اشوف نفسي فنان كبير

وساعات .. اشوف اني مجرد صعلوك حزين

عاشق

رابط هذا التعليق

1- يا ريت تتبعي الغسالة كويس .. هل معدل دورانها والوقت التي كانت تستغرقة في البرنامج المستخدم هو نفس الوقت الان ام لا (ممكن يكون البرنامج عطلان) او (السيور تحتاج تغيير)

2- هل تقوم طرمبة الميه بطرد الميه بالكامل ام لا (ممكن تكون الطرمبة بها عطل او تحتاج تنظيف ولاتطرد الميه بالكامل للخارج يعنى بتكون هناك ميه رجعة غير نظيفه بالغسالة)

3- هل السخان يعمل ام لا (ممكن برودة الميه تؤثر)

اخى فى الله الاخ عاشق

والله قبل كل شئ احب اشكرك على المداخله وردا على اسئلتك

1- هو في البرنامج القطن او البرنامج الاتقل في الغساله وانا مش شغلته الا مرتين بس لانه للاسف المره الاولى قعد فتره طويله وطلع الغسيل متكرمش خالص والمره التانيه الغساله بقت بتعمل صوت جامد قوى قوىزى صوت طرقعه كل ما تلف فقلت وغيرت البرنامج

2- لا بتطرد الميه بالكاملوالحمد لله

3- لا السخان بيعمل والحمد لله

وشكرا على اهتمامك بمشكلتى

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

مدام ...بوسو ...

ممكن حضرتك تتأكدى من الحاجة دى؟؟

1- المسحوق بيتسحب من الدرج فى جميع برامج التشغيل ولا لاء؟؟

2- حاولى تغيرى نوع المسحوق "يعنى انا شخصيا مانصحش باستعمال اى حاجة غير ايريال ..موش عشان النضافة ولكن فى انواع من المساحيق بتتجمد فى المداخل والمسارات ..وتتحول لقالب صخرى ..يصعب معه اتمام عملية النضافة.....

م زجاجة خل ابيض كاملة فاضيها فى درج المسحوق والزهرة والذى منه ...وشغلى برنامج كامل على السخن ...او البارد ...ونشوف النتيجة بعدها...؟...

ؤقتاً ...وعن تجربة ...واسال مجرب ولا تسألش غسالة ؟؟؟

:closedeyes: :lol: smk:

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

شوفي يا بوسي ممكن تعملي زي ما شيكو قالت ..غسلة بالخل

و ممكن كمان تعملي غسلة بالمسحوق و الماء الساخن و وتشغليها دورتين مش دورة واحدة

و تتركي الماء و المسحوق طول الليل في الغسالة .. و الصبح تكملي دورة الغسيل

ممكن يكون السبب تراكم ملطف الأقمشة.. و خاصة لو ما كنتيش بتستخدمي الماء الساخن كتير

و حاولي تقرأي الكتالوج كويس .. و تدوري على حل المشكلة دي فيه

و سلمي لي على عمور

:closedeyes: :lol:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

انا مش مع الغساله الاوتوماتيك في الغربه عشان الواحد لازم يبقي خفيف خفيف لو هاينقل السكن

الحاجه التانيه ميزه الهاف انها رخيصه -هنا في حدود 400 ريال- واكيد علي الاقل هاتشتغل سنه معايا وبعد كده ارميها من الشباك واشتري واحده تانيه اسهل وارخص واريح اكني كنت مأجرها بتلاتين ريال في الشهر

طب اتصرف ازاى دلوقتى انا جبتها وخلاص ومش رخيصه علشان ارميها واجيب غيرها هاف اوتوماتك مع انها هتكون مناسبه لانى مش بشتغل دلوقتى مش فارقه

رابط هذا التعليق

مدام ...بوسو ...

ممكن حضرتك تتأكدى من الحاجة دى؟؟

1- المسحوق بيتسحب من الدرج فى جميع برامج التشغيل ولا لاء؟؟

2- حاولى تغيرى نوع المسحوق "يعنى انا شخصيا مانصحش باستعمال اى حاجة غير ايريال ..موش عشان النضافة ولكن فى انواع من المساحيق بتتجمد فى المداخل والمسارات ..وتتحول لقالب صخرى ..يصعب معه اتمام عملية النضافة.....

م زجاجة خل ابيض كاملة فاضيها فى درج المسحوق والزهرة والذى منه ...وشغلى برنامج كامل على السخن ...او البارد ...ونشوف النتيجة بعدها...؟...

ؤقتاً ...وعن تجربة ...واسال مجرب ولا تسألش غسالة ؟؟؟

:lol: :D :lol:

هلا شيكووووووووووووو اخبارك ايه يا قمر

1- الحمد لله بيتسحب فى معظم البرامج اللى بشغلها

2- انا والله مش بستخدم غير اريال حتى زمان غيرته لبرسيل بس لقيت ان النضافه بتاعه الغسيل قلت رحت رجعتله تانى والحمد لله

3- معلش قصدك ايه بالضبط بموضوع الخل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اشغل الغساله وهى فاضيه يعنى اصلي عمرى ما جربت اغسل بالخل الا لو كنت بثبت اللون الصبغه بتاعه لبس معين

شكرا يا قمر على النصايح الغاليه

رابط هذا التعليق

شوفي يا بوسي ممكن تعملي زي ما شيكو قالت ..غسلة بالخل

و ممكن كمان تعملي غسلة بالمسحوق و الماء الساخن و وتشغليها دورتين مش دورة واحدة

و تتركي الماء و المسحوق طول الليل في الغسالة .. و الصبح تكملي دورة الغسيل

ممكن يكون السبب تراكم ملطف الأقمشة.. و خاصة لو ما كنتيش بتستخدمي الماء الساخن كتير

و حاولي تقرأي الكتالوج كويس .. و تدوري على حل المشكلة دي فيه

و سلمي لي على عمور

:lol: :D

هلا لونا كيفيك اتمنى تكونى بخير

فهمونى يا ريت موضوع الخل ده انا حسه انه حاجه معروفه وانا اللى معرفهاش

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اوك هجرب واديكم النتيجه بكره ان شاء الله

انا كنت قريته قبل كده وهاقراه تانى واشوف يمكن تكون مشكله يوزر وساعتها هههههههههههههههههه

مشكوره يا قمر على الرد وسلامك وصل حالا لعمورى :lol: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

طب للتوضيح انا غسيل الخروج بتاعى وبتاع جوزى وبتاع عمر بينظف كويس جدا والحمد لله انا مشكلتى فى القطن مش كله بينضف وبيجامات عمر بتاعه البيت انا لو كنت بمسح بيها الارض مكنتش هتبقي كده ههههههههههههههههه اغسلها مش بتضف عند الاساور والرجلين من تحت وعمر كبر على انى البسه بفته الاكل وخصوصا انه مش بيحبها وطبعا لانه دائما ما بيخطأ هدفه فى تدخيل الاكل والهدف طبعا بيبقي بقه فبيقع على هدومه وبصراحه ايدى بتوجعنى من الدعك على ايدى امال فيدتها ايه الغساله طالما مش هطلع ...........من الغسيل ولا ايه رأيكم

ولا انا شكلى مدلعه ملحوظه انا مش استخدمت غساله الا لما اتجوزت وده لانى طبعا كنت مضطره غير كده ربنا يخليلنا ماما يارب وما يحرمنى منها ابدا

وده موقف وانا صغيره كنا عايزين نساعدماما انا واختى اللى اكبر منى بسنتين وكنا صغيرين لسه يعنى فى اواى اعددى وانا ابتدائي لسه المهم ماما خرجت رحن ا انا واختى قلنا نساعد ماما وكانت غساله عاديه قبل الاتوماتيك والكلام ده المهم اخدنا الغسيل فومين فى نفس الغسله والمصيبه اننا نشرناه ههههههههههههههههههههه

وماما جايه من بره بتبص ع البلكونه قالت يا فضحتى مين عمل كده هههههههههههههههههههههههههه

وسالتنا سؤال مهم جدا هو انتم مش غيرتوا الميه بعد الفم الاولانى ههههههههههههههههههههههههههقلنلها لا يعنى غسلنا مره تانيه بس في الميه اللى مش نظيفه ههههههههههه وساعتها ماما ياعينى لمت الغسيل وغسلته من تانى الله يعينها ع اللى كنا بنعمله فيها

رابط هذا التعليق

ينصح باستخدام زجاجة خل كاملة لدورة عادية كاملة للغسيل ..للتأكد من نظافة الاماكن الداخلية للغسالة والتى ..يصعب الوصول اليها..وذلك لاذابة الاملاح المترسبة والناتجة عن مسحوق الغسيل المستخدم

وينصح ايضا بتنظيف فلتر الغسالة بعد دورة الخل ..

صباحك ايريال نضافته محصلتش

رابط هذا التعليق

ينصح باستخدام زجاجة خل كاملة لدورة عادية كاملة للغسيل ..للتأكد من نظافة الاماكن الداخلية للغسالة والتى ..يصعب الوصول اليها..وذلك لاذابة الاملاح المترسبة والناتجة عن مسحوق الغسيل المستخدم

وينصح ايضا بتنظيف فلتر الغسالة بعد دورة الخل ..

صباحك ايريال نضافته محصلتش

سبحان الله يا شيكو انتى والله فيكى حاجه لله كده

لسه قافله مع امى الخط واتكلمت معاها على مشكلتى مع الغساله راحت قالت نفس الكلام اللى انتى كتبتيه ده لا فعلا اسئلوا أهل الخبره مش نديها هديه لعمور يلعب بيها ههههههههههههههههه

جزاكى الله خيرا وانتى وكل من رد على

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمه بوسي :hysterical: :waf:

بداية قرار الغساله الاتوماتيك كفكره عامه كان صائب من وجهة نظري لانها مريحه جدا بالمقارنه بالهاف اتوماتيك

أعتقد إن غسالتك فيها مشكله من البدايه لأنك بتقولي من أول إستخدام للبرنامج الساخن للقطن ( أعتقد تقصدي برنامج الغليان ) و الغساله بتعمل اصوات غريبه و من وقتها مش بتستعمليه تاني

كان مفروض من البدايه و هي لسه تحت الكفاله تتصلي بالغانم او بمكان شرائها و تطلبي الصيانه

على كل حال في خطوتين حالياً جربيهم و شوفي النتيجه هتتحسن او لأ

الفكره الأولى : فحص الفلتر

الغسالات الاتوماتيك غالباً فيها من الأسفل (تحت باب الغساله و قبل القاعده بقليل ) هتلاقي باب ضغير جدا دائري .. ده باب الفلتر ..

أو ممكن يكون موجود على شكل غطاء رفيع بعرض الغساله من اسفل هتفتحيه تلاقي باب الفلتر الدائري الصغير موجود خلفه

غسالتي وايربول و الفلتر فيها داخل باب بعرض الغساله من اسفل

افتحي الفلتر و اسحبيه للخارج و نظفيه من أي شوائب تكون عالقه فيه .. خيوط .. أنسجه .. دبابيس ..

أنا غسالتي توقفت مره عن العصر ... كانت بتعصر لكن الغسيل يخرج مبلل .. فتحت الفلتر وجدت فيه دبوس ابره و عالق فيه خيوط رفيعه كانت بتعيق خروج الماء

الفكره الثانيه دورة الخل

دورة غسيل عاديه و فرغي زجاجة خل كبيره في أدراج الغساله بدل المسحوق

يعني دورة الخل مش هتستخدمي فيها مسحوق .. الخل فقط

و إن شاء الله تتحل مشكلتك .. أو تتصلي بالصيانه :hysterical:

تحياتي cld:

رابط هذا التعليق

حسيت ان كلامي يمكن يكون مش واضح .. فكرت اصور لك مكان الفلتر علشان أسهل المسأله شويه

مكان تواجد الفلتر:

ده شكل الباب او الغطاء العريض قبل فتحه و إزالته

و ده شكله بعد إزالة الغطاء و فك الفلتر .. الفلتر هو الجزء الصغير المفصول حالياً على الأرض

يا رب تنفعك القصه دي و تحل المشكله

تحياتي

رابط هذا التعليق

بصراحه مش عارفه اشكركم ازاى وبجد جزاكم الله عنى كل الخير

رابط هذا التعليق

حبيبتى واختى فى الله زهره انا فعلا جايباها من الغانم والضمان خلص طبعا بس انا عملت اللى قلتيلي عليه وبصراحه انتى اكتر من هايله فى شرح التفااصيل وكمان بالصور

جزاكى الله خيرا يا قمر وربنا يجعلها من الحسنات ان شاء الله

سلامى بقي لكريم

رابط هذا التعليق

مشكلتى اتحلت والحمد لله وغسيلي ابيض * ابيض والحمد لله والله ارتحت نفسيا وكان لابد ان ارجع واشكر كل من دخل واضاف اى حل لحل مشكلتى وبجد

جزاكم الله كل الخير جميعا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 4
      يا جماعه لو سمحتوا انا جيالى فيزا فنى حاسب الى بس انا مؤهلى بكالريوس نظم معلومات اداريه دخل الباسبور واترفض ودخل تانى معى شهادة خبره واترفض فدورت فى ورقى فانا واخد شهاده دبلوم صنايع قسك الكترونيات وكمبيوتر وقررت اوديها للمكتب هل هاخد بيها التاشيره وله هتترفض .... ولو فى حل اخر ممكن حد يفدنى ارجو الرد
    • 4
      بسم الله الرحمن الرحيم انا مشكلتى تتلخص فى التالى انا محاسب فى شركة صيانة وتشغيل بمدينة الرياض من حوالى 10 شهور تقريبا المهنة عامل نظافة الراتب الفين ريال بدون السكن ولا المواصلات المشكلة تتلخص فى اننى اريد خروج نهائى من الشركة والعودة مرة اخرى الى المملكة بتاشيرة جديدة وانا حاليا معى تاشيرة جديدة وموجودة فى مكتب بمصر ولكن سمعت ان انا لو طلبت خروج نهائى هيدفعونى مبلغ من المال لكن لو هما اللى مشونى لن ادفع شئ وهل لو مشيت من الشركة ونزلت مصر هل يجب ان اخذ اخلاء طرف موثق فى الغرفة
    • 7
      السلام عليكم يا اخوانى انا فتاه مغتربة مصرية اسكن و اعيش فى دبى ، انا عاوزه ارجع مصر فى اسباب شخصية لازم ارجع علشانها. المشكله انى شغالة فى شركة فى دبى و عقدى محدد المدة يعنى لازم ادفع شهر ونص انا حسبتها مع نفسى لاقيت هسبلهم الاجازات مع مرتب اخر شهر. المشكله ان عليا قرض ب 20 الف لمدة 3 سنين و واحدة بطاقة ائتمان فيها 7 الاف درهم ده غير سيارة عليها قرض لسه جديدة انصحونى يا جماعة ايه الحل هد يدينى النصيحةز وانا فى انتظار الرد
    • 19
      منذ ان دخلت الى المحاورات وانا اصبحت متعلقه بها تعلق شديد جدا واعتبرها بيتى وملازى الذي كنت ابحث عنه منذ فتره بعيده وادخلها يوميا واشارك يوميا وتعرفت من خلالها على كثير من الشخصيات المحترمه والان اليكم شرح مبسط لمشكلتى وارجوا منكم ابداء الاراء والاقتراحات التى ممكن من خلالها ان اجد ما يناسبنى انا مهندسه كمبيوتر لدى خبره ست سنوات ونص فى تدريس كورسات الكمبيوتر فى اكبر المعاهد فى مصر وايضا فى المعاهد الخاصه هنا فى الكويت ولكن للاسف كنت فى مصر اعمل 12 ساعه لا اكل ولا امل فى مصر وده كا
    • 24
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كل عام وانتم بخير جميعا انا كان ليا مشاركات فى المنتدى قبل ان اسافر الى السعوديه ومشكلتى بكل بساطه وهى مش بسيطه انى جيت الى السعوديه بفيزا طاهى عام وانا اخصائى موارد بشريه بس قلت مش مهم وعملى هو مدير مطعم محترم فى مكه بمرتب محترم والفيزا من صاحب اخوى لان اخوى فى المملكه جيت السعوديه من غير انى امضى على عقد عشان انو صاحب اخوى عادى يعنى ودخلت المملكه من تلات شهور المهم كان الكفيل معاه مشاكل خاصه بيه فلى خليك عند اخوك ومرتبك طالع من يوم ما دخلت السعوديه طبعا كلام
  • أضف...