اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إتخذت القرار .. وكان لابد منه

Recommended Posts

السلام عليكم

إخواني وأخواتي

أعضاء وعضوات محاورات المصريين المحترمين

قبل أن تنقضي الخمس سنوات بأيام قليلة وحتى لا أكون في زمرة من ينطبق عليهم قاعدة الغربة الدائمة والتي تقول

"أنه من تعدى الخمس سنوات في الغربة فمن الصعب بل من المستحيل أن يعود مرة أخرى إلى الوطن بسهولة إلا بعد تقدمه إلى أرذل العمر أو إجباره على العودة حيث لا يكون له الاختيار بين الاستمرار أو العودة" ...

فقد إتخذت قرار العودة نهائياً إلى مصر والحمد لله بمحض إرادتي وباقتناعي التام للعودة ولكن كان القرار بعد تفكير عميق ومراجحة كفة هنا وكفة هناك عدة مرات إلى أن رجحت كفة هناك بفارق كبير حيث تدخل الأهل وإحتياجهم إلى وقوفي بجانبهم ..

الأمر ليس بسهل ولكنه ليس بالصعوبة التي يتصورها البعض فكثير ممن هم في الغربة يفكر في العودة مئات المرات في اليوم الواحد ولكنه التردد يلازمنا جميعاً في جميع الأوقات ...

لي تكملة مع الإيجابيات والسليات التي اكتسبتها وبعض التناقضات في بلاد الغربة .. أرجو تفاعل الجميع وكلٌ يدلي برأيه وأهلا بنصائحكم لي في الخطوات القادمة ..

تحياتي

رابط هذا التعليق

أنا من ساعت مانتا قولت في موضوع (المصريين في الكويت) أنك قررت القرار ده وأنا منتظر أنك تفتح الموضوع

طبعا هذا القرار لم يأتي بطريق المفاجأة وأظنك أعدتله بدل المرة ألف وقبل كل ده أكيد أنت أستخرت

على كل حال من كل قلبي أرجو لك التوفيق.

طبعا أنت اللي هتفعل الموضوع بتاعك بنفسك هتقولنا دوافعك لهذا القرار بالتفصيل وهتقولنا عن خططك المستقبلية وأحنا أكيد هنشارك معاك بس لما توضحلنا بالتفصيل الممل أولا ..تحياتي

رابط هذا التعليق

عزيزى حسن باشا المهاجر الى مصر

عايزين منك تفاصيل اول ايام اللاندنج فى مصر والواحد يقدر يعيش بكام فى الشهر؟

والمشاريع اللى ممكن يفتحها هناك ايه؟

واخبار اللغة(طبعا اللغة الحالية مختلفة عن زمان )ممكن الواحد يعرفها بسرعة ازاى؟ مثلا الواحد يركب تاكسيات كثيرة

بتكلم جد مش هزار

رابط هذا التعليق

عزيزى لك حرية الاختيار البقاء او العودة

ولكن على راى عادل امام ( هتندم يا جميل ) مهما كانت الغربة مؤلمة لكن لو رجعت مصر هتندم العمر كلة 00 هتضرب نفسك وتقول

انا اللى جبت دا كلة لنفسى

بس سدئنى انت لو نزلت مصر وانتجوزت واخذت زوجتك معاك سوف تصبح الحياة مختلفة جدا لان بلد الرجل اللى مراتة وولادة فيها وعمرك ما هتحس بالغربة

ولك الاختيار 00 انت ممكن تاخد اجازة شهر وتجرب الحال بس سدئنى مش هترتاح

رابط هذا التعليق

أنا من ساعت مانتا قولت في موضوع (المصريين في الكويت) أنك قررت القرار ده وأنا منتظر أنك تفتح الموضوع

طبعا هذا القرار لم يأتي بطريق المفاجأة وأظنك أعدتله بدل المرة ألف وقبل كل ده أكيد أنت أستخرت

على كل حال من كل قلبي أرجو لك التوفيق.

طبعا أنت اللي هتفعل الموضوع بتاعك بنفسك هتقولنا دوافعك لهذا القرار بالتفصيل وهتقولنا عن خططك المستقبلية وأحنا أكيد هنشارك معاك بس لما توضحلنا بالتفصيل الممل أولا ..تحياتي

فعلاً أخي الغريب القرار ليس وليد اليوم ولا الأمس بل أكثر من سنة وأنا حائر بين الإقامة الدائمة هنا والتحاق عائلتي بي أو الاستقرار مع أهلي في مصر،، وكان ما يدفعني إلى الاستمرار هنا هو دعوات الأهل وكلماتهم المعتادة وهي أنهم لا يحتاجون سوى أن يرونني سعيدا ناجحا في حياتي بالرغم أن هذه الكلمات كانت تشوبها بعض كلمات الاشتياق والتمني أن أكون بينهم سواء في مناسبة سعيدة كانت أو حزينة .. وكنت أعلم جيداً ما هو الواجب الذي يُفترض علي القيام به خاصة تجاه الوالدين أعزهم الله سبحانه وتعالى .. ودائماً ما كنت أطلب منهم أن يسامحونني على التقصير الذي أنا فيه تجاههم.

إلى أن جاء اليوم الذي سمعت ندائهم لي صراحة بأنهم يحتاجونني بجانبهم ورغبتهم الشديدة في الوقوف بجانبهم، فما عسى أي منا حين يناديه والديه أحدهما أو كلاهما له سوى التلبيه!

كما لا أخفيك سراً فالحمد لله الوضع المادي في مصر جيد،، فجميع الموارد التي يحتاجها أي منا لبداية مشروع ناجح متوفرة والحمد لله والتي يسعى كل منا جاهداً إلى توفيرها، فما سوف أقوم به بعد عشر سنين أستطيع أن أقوم به الآن، فلما الانتظار وإبادة السنون واحدة تلو الأخرى!، وكفى ترديد "لن أعيش في جلباب أبي".

مازال هناك العديد من الأسباب الجاذبة للعودة (+)

وهناك العديد من الأسباب النافرة (جاية من نفور يعني أو ينفر) من الغربة (-) ولعلي أذكر واحدة منها الآن والتي قد تعتبر أهمها:

مبدأي الذي قد ذكرته سابقاً وهو عدم رغبتي في تربية ونشأة أولادي هنا في دول الخليج ولي أسباب عديدة في ذلك تعليقاً على ما شاهدته ولامسته في كثير من الأسر وبالطبع ليس كل الأسر والتي قد يتجاهلون نتائجها أو عواقبها بحجة أنهم يوفروا الأمان لأولادهم فالأب والأم في عمل ليل نهار والحرص على التوفير بأكبر قدر ممكن وبكل جهد متاح حتى ولو على حساب أطفالهم، الذين وإن كانوا لم يبلغوا بعد سن المدرسة فتجدهم يرسلونهم إلى مربية أو يتركونهم مع خادمة طيلة نهار اليوم، وكيف أأمن على أولادي من هذه السيدة التي قد تعاملهم بعنف أو بطريقة خاطئة تسبب لهم عقد وآلام نفسيه يصعب داؤها بعد ذلك، كافيك عن الإنغلاق وصعوبة تعامل الطفل مع الآخرين ...و ... و .. ( وفي بادئ الأمر ونهايته كل منا له رأيه ووجهة نظره في ذلك )

لي عودة

تم تعديل بواسطة HDarwish
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل الاستاذ حسن انت تعلم جيدا انى احترمك جدا واحترم ارائك الغاليه ونصائحك وان كانت في بعض الاوقات شديده على الا انى اعلم انك تنصحنى من باب انك اخويا الكبير المهم عندما علمت بانك قررت القرار النهائي بالعوده حزنت قليللا ثم فرحت كثيرا ووجدتنى متقلبه فتاره افرح وتاره اخرى ازعل نعم اخى الفاضل فقلقد فرحت انك ستعود وهذا قرار صعب جدا على انى اخده فى انا واسرتى فى تلك الفتره حيث انى في مصر ليس عندى ما يؤهلنى للبقاء هناك الان ولكن ارجع واقول انا معاى ابنى وجوزى والحمد لله مصبرنى ويمكن ده برضه يعتبر فرق بينى وبينك ولكن اخى الفاضل هل حققت ما كنت تهدف اليه من وراء هذه الغربه والخمس سنوات الا ايام معدوده ثم اخى الفاضل هل كانت من ضمن اسباب رجوعك مشاكل فى العمل ام انها العوده للحبايب واللمه الحلوه اللى الكل مفتقدها والعوده الى حضن الاسره ووجودك بجوار ابنائك

اخى الفاضل :-

ما احزننى فى عودتك هو انى خائفه ان تذهب بعيدا عنا وان تكون قد اخذت قرارا سابق لاوانه لانه ايضا خمس سنوات ليست بكثيره فى الغربه رغم ان اليوم فى الغربه يعادل الكثير ولكنى اقصد من الناحيه الماديه

صدقنى انا معاك قلبا وقالبا انى مصر رغم ما بها من سلبيات الا انها دائما الحضن الدافئ ولكن صدقنى السلبيات ستجدها فى كل مكان هناك

اريد ان اضيف شيئا وهى بعض حكايا مهندسين زمايلنا فى مصر الحبيبه فمنهم من تزوج من تلات اشهور وقضي اسبوع عسل في تركيا واخد شقه فى الرحاب ايجار جديد بالفين جنيه فى الشهر وهو مرتبه على بعضههو والمدام 4 الالاف جنيه وهناك ايضا مهندس اخر بسم الله ماشاء الله كان يعمل بشركه ومرتبه بها كان 1200 اصبح مرتبه بها بعد اربع سنوات فقط 3500 وتزوج وانجب طفل جميل ومن مرتبه استطاع ان يشتري شقه ملك واسسها كما يحلو له ومرتاح جدا وبيقول ليه اسافر بره طالما الخير موجود

وهناك وجه اخر للعمله مهندس معمارى فى الامارات جلس 10 سنوات بها ثم نزل تزوج وبعدها ولم يوافق باخد زوجته هناك الا فى الاجازات وبقاله اكتر من 15 سنه هناك والان يريد من الزوجه ان تذهب اليه هى والاولاد ولكن الاولاد رفضوا وقالوا ايه الى يعيشنا فى الصحراء لانهم كبروا وفهموا يعنى بس في ال15 سنه دول مكملش 12 شهر مع عياله وربنا يكرمك بالافضل وتكون الايجابات بتاعه قرارك اكتر من سلبياته

تحياتى ولى عوده ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

عزيزى حسن باشا المهاجر الى مصر

عايزين منك تفاصيل اول ايام اللاندنج فى مصر والواحد يقدر يعيش بكام فى الشهر؟

والمشاريع اللى ممكن يفتحها هناك ايه؟

واخبار اللغة(طبعا اللغة الحالية مختلفة عن زمان )ممكن الواحد يعرفها بسرعة ازاى؟ مثلا الواحد يركب تاكسيات كثيرة

بتكلم جد مش هزار

بس كده !! عينينا ليك يا باشا

غالي والطب رخيص

ولو عايز التفاصيل دي من الوقتي أنا أقدر أفيدك بهم

بس مش عارف ليه لامح في كلامك شوية تلميحات كده عن موضوع إتكلمنا فيه قبل كده أو موضوع إنت بترجحه بس أنا إتأكدت إن الطريق ده خلاص مش سكتي خالص، ولو إنه من وقت للتاني بقعد أفكر فيه بس بوصل في الآخر إنه ما ينفعشي.

تحياتي وتمنياتي لك بالتوفيق، إنت واحد من الناس بجد اللي هيعز علي فراقهم

رابط هذا التعليق

عزيزى لك حرية الاختيار البقاء او العودة

ولكن على راى عادل امام ( هتندم يا جميل ) مهما كانت الغربة مؤلمة لكن لو رجعت مصر هتندم العمر كلة 00 هتضرب نفسك وتقول

انا اللى جبت دا كلة لنفسى

بس سدئنى انت لو نزلت مصر وانتجوزت واخذت زوجتك معاك سوف تصبح الحياة مختلفة جدا لان بلد الرجل اللى مراتة وولادة فيها وعمرك ما هتحس بالغربة

ولك الاختيار 00 انت ممكن تاخد اجازة شهر وتجرب الحال بس سدئنى مش هترتاح

إدعيلي إنت بس ربنا يوفقني .. علشان أنا خلاص أخدت القرار دون عودة فيه

مش عارف بعد ما عديت المشاركة دي رجعتلها تاني وقرأتها من تاني لإني أحب أسمع الرأي الآخر زي ما بحب اسمع الرأي اللي مش آخر

حاسس إنك ما تغربتش لإن ده كان كلامي قبل السفر بالظبط مع إختلاف إني كنت بئول إن بلد المرأة اللي جوزها وعيالها فيها مش العكس

أنتظر مشاركاتك وتوضيح الأمور أكثر

تم تعديل بواسطة HDarwish
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :cry1:

القرار ده سيادتك أكتر واحد أدرى بيه و طبعا بيتبنى على أساس ظروفك الاجتماعية و المادية فى مصر و أكيد انت كنت بتنزل مصر كل أجازة و عارف البلد شكلها ايه و انا من رأيى ان بالنسبة للخليج عموما باستثناء الامارات, أدام فى وسيلة للحياة الكريمة فى مصر و كمان هتكون جنب والديك, يبقى مصر افضل, لو الوضع فى الكويت مغرى اوى و ممكن الوالدين يوافقوا أنهم ييجوا يعيشوا معاك فى الكويت بصفة دايمة, فده ممكن يكون حل بديل كويس لانهاء العمل فى الكويت, و فى نفس الوقت تكون حققت الغرض من رجوعك مصر, و أنا كان لى زمايل كتير فى السعودية عاملين كده لدرجة انهم أحيانا كانوا بيقضوا جزء كبير من الأجازة فى السعودية مش فى مصر.

و طبعا افضل شئ انك تستخير ربنا و ان شاء الله ربنا هيوفقك للخير و يكرمك و يفتحلك ابواب النجاح و التوفيق.

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل استطيع ان اقول لك ان الوالدين اهم حاجه فى وجودنا وطالما محتجينك جنبهم يبقوا هم اهم من اى شئ والحمد لله طالما الوضع المادى جيد وربنا يرزقك ويكرمك بالافضل

اخى الفاضل لا تنسي صلاه الاستخاره قبل كل شئ فى اتخاذ القرار ثم اترك الامور تسير فى الاتجاه الى بيريده ربنا ليك والله الموفقك

تحياتى اختك فى الله بوسي (أم عمر )

وسيري يا نورماندى على بركه الله rs:

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

يـــاه .. وكإنك بتلمسي الأوتار الحساسة كلها وياريت كلها مرة واحدة ولكنك تلمسي وتر وتتركيه وتنتقلي للآخر ..

كلام حضرتك شامل ووافي بصراحه ونابع من حد حاسس الموضوع قوي وعايش جواه..

أنا عايز أرد كمان رد شامل لكن كل سؤال من سؤالك يحتاج إلى موضوع خاص حتى يكفي للنقاش فيه،، خلينا نفصص المداخلة الدسمة دي حتة حته،،

بسم الله ،، توكلنا على الله

اخى الفاضل الاستاذ حسن انت تعلم جيدا انى احترمك جدا واحترم ارائك الغاليه ونصائحك وان كانت في بعض الاوقات شديده على الا انى اعلم انك تنصحنى من باب انك اخويا الكبير المهم عندما علمت بانك قررت القرار النهائي بالعوده حزنت قليللا ثم فرحت كثيرا ووجدتنى متقلبه فتاره افرح وتاره اخرى ازعل نعم اخى الفاضل فقلقد فرحت انك ستعود وهذا قرار صعب جدا على انى اخده فى انا واسرتى فى تلك الفتره حيث انى في مصر ليس عندى ما يؤهلنى للبقاء هناك الان ولكن ارجع واقول انا معاى ابنى وجوزى والحمد لله مصبرنى ويمكن ده برضه يعتبر فرق بينى وبينك

ربنا وحده أيضا هو الذي يعلم أنا بحترم حضرتك أد إيه وبحترم الصراحة والتلقائية في كل مشاركاتك اللي بيدل على إنسان طيب بيحب الخير للجميع،، فقط أحتاج منك الدعاء بالتوفيق في حياتي القادمة كما أتمنى لكي كل السعادة والهناء وراحةا لبال.

ولكن اخى الفاضل هل حققت ما كنت تهدف اليه من وراء هذه الغربه والخمس سنوات الا ايام معدوده

لا، ولكن زي ما قلت قبل كده إن القرار أخدته بعد موازنة ما بين كفة هنا وكفة هناك والأرجح كانت كفة هناك، وده المفروض أي حد يعمله علشان الأيام والسنين ما تمرش عليه وفي الآخر يئول ياريتني (ودي أسوأ كلمه ما بحبش اقولها)، وأكيد كل واحد ظروفه بتختلف عن التاني اللي بيها يقدر يحكم وياخد قراره،، بس كعادتي أنصح بوضع حد للنهاية فيجب على كل منا أن يسأل نفسه (إمتى أقدر أقول أنا راجع مصر وكفاية كده غربة) ويجاوب على نفسه بواقعية شديدة دون مزايدة أو نقصان) ساعتها هيقدر يخطط ويسعى لتنفيذ هدفه بأسرع وقت وبالطريقة المناسبة لامكانياته وظروفه .. (أُفضِل الخسارة القريبة دائماً عن المكسب البعيد ) ربنا يوفق الجميع إن شاء الله

ثم اخى الفاضل هل كانت من ضمن اسباب رجوعك مشاكل فى العمل ام انها العوده للحبايب واللمه الحلوه اللى الكل مفتقدها والعوده الى حضن الاسره ووجودك بجوار ابنائك

الاختيار الثاني وبالطبع ليس الاختيار الأول

الناس هنا إستغربوا جداً للقرار المفاجئ ده والغير متوقع لإني والحمد لله ثابت وجودي في شغلي ولي شخصية محبوبة جداً من الجميع وليس لي عداوات أو مضايقات مع أحد سوى مع قليل القليل ممن أقف لهم حين يحاولون الإيقاع بي في بعض المشاكل التي تدور من حولي.

ما احزننى فى عودتك هو انى خائفه ان تذهب بعيدا عنا وان تكون قد اخذت قرارا سابق لاوانه لانه ايضا خمس سنوات ليست بكثيره فى الغربه رغم ان اليوم فى الغربه يعادل الكثير ولكنى اقصد من الناحيه الماديه

صدقنى انا معاك قلبا وقالبا انى مصر رغم ما بها من سلبيات الا انها دائما الحضن الدافئ ولكن صدقنى السلبيات ستجدها فى كل مكان هناك

بالعكس أختي الفاضلة القرار كان لابد إتخاذه من وقت سابق بكثير لكن نحمد الله على ذلك ،، الحياة مش كلها فلوس، ممكن تكون شغال في مكان الناس كلها حاسداك عليه لكن مش ده اللي بتتمناه والكلام جاي في النقط دي كلها بإذن الله؟،،،

أما عن تجارب الآخرين فحدث ولا حرج ولي من المشاهدات العديد والعديد سواء في الكويت أو داخل مصر ،، أعانني الله على ذكرها وسردها للإفادة

تحياتي لحضرتك وللعائلة الكريمة خاصة عمورررررررررري

نصحية الأخ الكبير (ولو إني خايف أطلع أنا الصغير) ومش معنى النصيحه إنك لاتعملي بها ولكنها للتذكرة ولتذكرة آخرين ،،

"قومي بترتيب الأولويات في حياتك عامة حتى لا تمتزج ببعضها وتُهملي إحداها" بمعنى هل قي بداية هذه الأولويات البيت أي الزوج والأولاد أم العمل أم تحقيق الذات وتحقيق الطموح أم الأهل حيث الأب والام ، ،،وهكذا ،، فضعي إهتماماتك كلها في قائمة ورتبيهم حيث أولويتهم أهمية من الأخرى وما نتيجة التقصير في إحداها على حساب الأخرى.

كل التحية وكل الأمنيات بدوام الصحة والسعادة وراحة البال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته rs:

القرار ده سيادتك أكتر واحد أدرى بيه و طبعا بيتبنى على أساس ظروفك الاجتماعية و المادية فى مصر و أكيد انت كنت بتنزل مصر كل أجازة و عارف البلد شكلها ايه و انا من رأيى ان بالنسبة للخليج عموما باستثناء الامارات, أدام فى وسيلة للحياة الكريمة فى مصر و كمان هتكون جنب والديك, يبقى مصر افضل, لو الوضع فى الكويت مغرى اوى و ممكن الوالدين يوافقوا أنهم ييجوا يعيشوا معاك فى الكويت بصفة دايمة, فده ممكن يكون حل بديل كويس لانهاء العمل فى الكويت, و فى نفس الوقت تكون حققت الغرض من رجوعك مصر, و أنا كان لى زمايل كتير فى السعودية عاملين كده لدرجة انهم أحيانا كانوا بيقضوا جزء كبير من الأجازة فى السعودية مش فى مصر.

و طبعا افضل شئ انك تستخير ربنا و ان شاء الله ربنا هيوفقك للخير و يكرمك و يفتحلك ابواب النجاح و التوفيق.

MERCEDES S430

عجبني جداً كلام حضرتك الواقعي ..

حضرتك خيرتني بين أمرين والإثنين فيهم تعبير إذا الشرطية أو حرف لو

الأمر الأول:

"أدام فى وسيلة للحياة الكريمة فى مصر و كمان هتكون جنب والديك, يبقى مصر افضل"

و ده فعلا اللي حاصل

لو الوضع فى الكويت مغرى اوى و ممكن الوالدين يوافقوا أنهم ييجوا يعيشوا معاك فى الكويت بصفة دايمة, فده ممكن يكون حل بديل كويس لانهاء العمل فى الكويت, و فى نفس الوقت تكون حققت الغرض من رجوعك مصر

وده فعلاً اللي مش حاصل خالص وصعب جداً إنه يحصل

شاكر جداً لإهتمام حضرتك،، وأطلب منك الدعوات بالتوفيق كما أتمناها لك عن ظهر غيب

تحياتي

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل استطيع ان اقول لك ان الوالدين اهم حاجه فى وجودنا وطالما محتجينك جنبهم يبقوا هم اهم من اى شئ والحمد لله طالما الوضع المادى جيد وربنا يرزقك ويكرمك بالافضل

اخى الفاضل لا تنسي صلاه الاستخاره قبل كل شئ فى اتخاذ القرار ثم اترك الامور تسير فى الاتجاه الى بيريده ربنا ليك والله الموفقك

تحياتى اختك فى الله بوسي (أم عمر )

وسيري يا نورماندى على بركه الله rs:

ربنا يقدم اللي فيه الخير إن شاء الله

ما حددتيش يعني هل هي نورماندي ون ولا نورماندي تو .. أصل تفرق كثير بصراحة

تحياتي يا أم عمر

رابط هذا التعليق

مشتاق اعرف التفاصيل

و ا انا راي برضة اللي يعرف يعيش في مصر كويس يبقي السفر اكبر غلطة حتة لو في تحويش زيادة

لن اللي مكش عراف بقي يعيش برة لكن برضة يتربط بمصر و ميخليش كل الحياة تحويش لكن يركز ازاي يبسط نمفسة و عيالة و يعيش كويس

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل أنا مقدر قرارك هذا أكثر من أي أحد شارك هنا في الموضوع لا أعلم لعل شخصيتك قريبة جدا من شخصيتي في تحديد الأولويات والقرارت المصيرية وما إلى ذلك تحياتي لك وأريد أن أذكرك بحكمة قالها لي أحد الأصدقاء في بداية الغربة قال

"الغربة كأن شخصين بصين من شباك واحد كل واحد بتقع عينه على حاجات تعجبه غير التاني علشان كدة متقدرش تطالب حد أنه ياخد بوجهة نظرك كل واحد بيقدر المصالح والمفاسد كما يرى هو"

وأنا أؤيد كلامك في أن الأمور بل والحياة كلها تقديرات وكل مشارك في هذا الموضوع هتلاقي وجهة نظره بتعبر عن ظروفه هو وليست إلزامية للجميع

توكل على الله ومادمت أستخرت لا تخاف إن الله معنا وكلها حياة كدة هتتعاش وكدة هتتعاش فعيشها أحسن وبشكل كويس لأن مفيش دوور تاني

كلمة أخيرة للأخ joo أنت متغربتش علشان كدة مش عارف معنى الكلام ده سامحني لو أتغربت هتعرف قيمة مصر واللي فيها كويس قوي

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل أنا مقدر قرارك هذا أكثر من أي أحد شارك هنا في الموضوع لا أعلم لعل شخصيتك قريبة جدا من شخصيتي في تحديد الأولويات والقرارت المصيرية وما إلى ذلك تحياتي لك وأريد أن أذكرك بحكمة قالها لي أحد الأصدقاء في بداية الغربة قال

"الغربة كأن شخصين بصين من شباك واحد كل واحد بتقع عينه على حاجات تعجبه غير التاني علشان كدة متقدرش تطالب حد أنه ياخد بوجهة نظرك كل واحد بيقدر المصالح والمفاسد كما يرى هو"

وأنا أؤيد كلامك في أن الأمور بل والحياة كلها تقديرات وكل مشارك في هذا الموضوع هتلاقي وجهة نظره بتعبر عن ظروفه هو وليست إلزامية للجميع

توكل على الله ومادمت أستخرت لا تخاف إن الله معنا وكلها حياة كدة هتتعاش وكدة هتتعاش فعيشها أحسن وبشكل كويس لأن مفيش دوور تاني

كلمة أخيرة للأخ joo أنت متغربتش علشان كدة مش عارف معنى الكلام ده سامحني لو أتغربت هتعرف قيمة مصر واللي فيها كويس قوي

طبيعي فعلاً إن كل واحد يكون له وجهة نظره في الموضوع ولا أحد يُجبر أحد على الأخذ برأي أو وجهة نظر الآخر فكما ذكرت الكل مختلف في الظروف لذا فالكل مختلف في وجهة النظر

بمناسبة أقاويل الأصدقاء في بداية الغربة أقولك كمان كلمة قالهالي واحد صاحبي في بداية الغربة،

"الكويت أو الغربة عامة عاملة زي طربيزة القمار لا الخسران بيقوم من عليها ولا الكسبان بيقوم من عليها لإن الخسران بيقول بكره أكسب والكسبان بيقولك أنا بكسب وطالما ما بخسرش يبئا اقوم ليه"

فعلاً من كلامك بحس إن وجهات النظر قريبة قوي من بعضها .. نكونشي إخوات ولا قرايب !! ههههههههههه

ربنا ينولنا جميعاً نعمة الرضا

رابط هذا التعليق

المصريين العاملين في الخليج ..

راجعين راجعين ...

المسألة مسألة توقيت فقط .. ولكن النتيجة واحدة ...

القرار الذي يتخذه لاشخص بمحض إرادته .. يكون مدروس .. ونتائجه تكون كثيراً أفضل من القرار الإجباري والذي قد لا تكون مستعد له ...

وكل واحد عارف ظروفه .. وفاهم بيعمل إيه كويس .. ومفيش حد صغير ..

أخي حسن ..

أتمنى لك التوفيق من كل قلبي ..

لكن هناك مشكلة ..

كثير من لاأخوة بعد عودتهم إلى مصر .. ينقطعوا عن المحاورات أو يغيبوا عنها ..

أتمنى أن ترصد لنا خبراتك حتى نستفيد

مرة أخرى ..

كل تمنياتي بالتوفيق

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

سيدي العزيز قرار العودة ليس بالسهل واصدقك القول هو ان فترة 5 سنوات هي الفترة المفصلية لو اتاخرت هيكون القرار اصعب يعني كل فترة تقعدها ف الغربة هتزيد من صعوبة قرارك

بصراحه طول ما اولادك مش ف الغربة معاك هتكون عيشة مملة ومتعبه اما لو اسرتك معاك فالوضع هيتغير خالص

اما من حيث مصر فانا ف مصر ف اجازتي وانا اعزب وليس لدي اي التزامات وكما ذكرت فانا تربيتي ف الكويت وعملي ف السعوديه بعد 4 سنوات عمل ف مصر

وعن راي مصر ليست بالسيئة لكن محتاجه تركيبة معينه يعني لو انت من سكان القاهرة وضواحيها فعليك بالبحث عن طريقة للتكيف مع زحام الطرق وما ادراك مامشاكل الزحام

وبالتالي العاملين ف اللقاهرة وضواحيها هيعانوا من زحمة الطرق سواء كنت راكب سيارة او بالمواصلات العامة

انا من هم خارج القاهرة فلا يعانوا من هذه المشكلة

اما عن فكرة المشاريع فهي تعتمد ع امكانيات الشخص وهي امكانيات ف شخصيته ليست الامكانيات المادية فقط فالسوق ف مصر محتاج كفاءات خاصة

اما بقى سلوك الناس ف مصر فهو سلوك اي شعب يعاني من الزحام اي انها سلوكيات الزحام غير كده فالشعب المصري مغلوب ع امره وشعب للاسف مالوش بخت ف اللي بيحكموه حاليا

ولكن سيدي الفاضل ما انا مقتنع به مصر محتاجه مع كامل احترامي وتقدير للجميع مصر محتاجه ان نتبع جميعا نصائح كتاب "اعمل عبيط"

بلدنا محتاجه كده عشان نحافظ ع حبه العقل اللي ف دماغنا اننا نرفع شعار " احنا عبط " مع كامل احترامي لعقلياتنا

اما من الناحية المادية ف سقف المرتبات ارتفع ف مصر وبصراحه اصبحت هناك مرتبات ف قطاعات البترول والاتصالات تتساوى مع اي مرتب ف الخليج بمعنى اخر الخليج مش لقطة

وطبعا لان هنا مفيش منافسه من هندي او فلبيني يحرق السعر والمرتبات تقل

لكن مشكلة مصر طبيعة الحياه فمن يتمكن من تكبير دماغه وما يفكرش يبقى تمام قوي

طبعا لو انت مطلعتش بره مصر مش هتحس بشيئ انا كنت بتعب لان اتربيت بره فتعبت ف الاول وف الاخر هي فترة

والاهم من كل ده بصراحه الراحه النفسية اللي ممكن تكون مع شلة حلوة ع القهوة او اكلة حلوة تتلم حواليها العيلة او لمسه حانية من اب او ام فكل شيئ له ثمن

رابط هذا التعليق

بما اني اخذت القرار ده قبل كده وبما اني غالبا هاخذة قريب برضه ( احنا حاليا في مصر ومحتارين مابين اننا نبقى ومنرجعش او نرجع نصفي امورنا ونرجع بعدها برضه ) ..

بما اني كذلك فاسمح لي اقولك .. مش هقول برافوا عليك ولا استنى عندك..

هقولك بس عدة نقاط تحطها في بالك ..

اولا لو حاسس انك تعبت بجد وخلاص مش قادر تكمل فخذ قرارك على هذا الاساس وتحت هذا المبرر مش لاي مبرر تاني .. لا تقول ان العيشه في مصر هي هي لانها مش هي .. ولا تقول انا مش مستفيد لان للاسف الواحد لما بيكون ناقصة شيء هو ده الشيء الي بينكد عليه وبيخلي هدفه بس انه يحصل عليه فمبياخذش باله انه يمكن لو حصل على الشيء ده يمكن يفقد اشياء تانيه اهم .. قيم امورك من هذا المنطلق .. لو مش تعبان او حتى تعبان بس تعب محتمل يبقى كمل واحسبها بالعقل .. لكن لو خلاص مش قادر يبقى ارجع فورا محدش يقدر يلومك بس انتبه .. انت الي هتاخذ قرارك فانت الي هتتحمل تبعاته يعني متجيش بعد كده تقول مكنتش اعرف .. وبالمناسبة التعب وعدم القدرة عل الاستمرار عذر مقبول جدا بالظبط زي واحد ميقدرش يلوم نفسه انه ضيع وظيفة كبير اطباء في مستشفى استثماري وهو اصلا شهادته في الهندسة .. ان مكانش عندك القدرة على الاستمرار فده في حد ذاته مؤهل مهم اوي غير متوافر متلومش نفسك ابدا لو مكانش عندك ..

واكيد .. تاكد اولا ان السبب الي خرجك من مصر زال وان الظروف الي اجبرتك على السفر للكويت معادتش موجوده او على الاقل تحسنت .. لو انها مازالت هي هي فتاكد ان وجودك في الكويت ماثرش فيها نهائيا بحيث ان يبقى عبث لا طائل من ورائه .. اما لو السفر حسنها شويه وفي امل تتحسن اكتر فممكن ده يكون لصالح البقاء ..

ثانيا .. راي زوجتك مهم جدا اسمعه ومتحاولش وانت بتعمل ده انك تاثر عليها بالسلب او الايجاب .. متوريهاش الحياه بعينك لانك واخد قرارك فعلا فاي حاجه هتقولها هتبقى في صالح ماقررته مسبقا .. اطلب رايها فقط بدون تاثير منك وحطه في اعتبارك وانت بتاخذ القرار .. وخلي بالك برضه انت الراجل وانت المسؤول لو هي رايها غلط واخذت بيه فانت الي هتتحمل النتيجه وبرضه لو صح وماخذتوش فانت الي متحمل مسؤوليته .. القرار قرارك لوحدك بس خلي بالك انك مش لوحدك الي هتدفع ثمنه سواء كان صح .. او لا قدر الله .. خطا ..

ثالثا . . لو اخذت قرار بالعوده فاعمل لنفسك فترة انتقاليه نقول مثلا شهر .. ممكن اكتر ممكن اقل .. على حسب ماتشوف .. خليها زي اجازه تعمل فيها الي انت عاوزه بدون ماتفكر بكرا هعمل ايه .. برضه حط لنفسك مبلغ معين هتصرف فيه زي ماانت عاوز بدون حساب او بحساب بسيط كنوع من المكافأة او الترفيه الي اكيد انك تستحقه بعد السنين دي .. بس المهم ان مجرد ماانتهت المده او مجرد ماانتهى المبلغ المفروض ـ ايهما اقرب ـ اياك ثم اياك تستمر في الاجازه الافتراضية دي .. اقطعها فورا وابدأ الجد ..

رابعا .. يفضل متعملش مشروع دلوقت نهائيا قبل ماتشتغل فيه فعلا .. يعني لو قلنا مثلا عاوز تفتح محل ملابس .. روح الاول اشتغل في محل ملابس بعدين افتحه .. لو مفيش امكانية انك تشتغل في محل يبقى انسى الفكرة دي ودور على غيرها .. مصر مختلفة جدا عن اي دولة تانية في طبيعه النشاط الاقتصادي وفي ( مايحتاجه الامر ليسير ) الي تعلمته في الكويت حاجه والي هتتعلمه في مصر حاجه تانية خالص .. ومش معنى انك كنت ماشي في نشاط ما كويس انك تقدر تطبق نفس النشاط في مصر حتى لو كنت ماشي فيه زمان في مصر فالدنيا اكيد اتغيرت .. تروى قبل ماتحط تحويشه العمر او تنزل بثقلك في مشروع ممكن لاقدر الله يخذلك لمجرد انك مش عارف ( الدنيا في مصر ) ماشية ازاي اليومين دول ..

خامسا .العوده لمصر مش عوده للجحيم زي مالبعض متصور بالظبط زي الخارج مهواش الجنة المنتظره .. اخذك لقرار العودة في التوقيت ده في حد ذاته شيء كويس خاصه لو الهدف الي طلعت من اجله لم يتحقق خاصه برضه وده الاهم لو ناوي ترجع مصر تشتغل بنفس الهمه والمجهود الي كنت بتعمله في الكويت ..

سادسا وده اخر شيء .. متحرقش مراكبك قبل السفر واترك الباب موارب وبرضه متعتبرش ان وجودك في مصر هو قرار نهائي وانما بالظبط زي سفرك للكويت ( تجربة ) لو نفع كملت فيها لو منفعش هتدور على تجربة اكتر افاده . وغالبا من اول سنة في مصر هتقدر تقرر ان كنت هترجع تاني او مترجعش ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...