اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وجبات خفيفة

Sayyeda Abouzied

Recommended Posts

طريقة عمل أومليت بالقرنبيط

* المقادير:

بيضتان

1 ملعقة صغيرة زيت زيتون

1 كوب كرنب مسلوق ومقطع إلى أجزاء صغيرة

1 فص ثوم مفري

بقدونس

ملح وفلفل

* الطريقة:

- يخفق البيض, ويسخن الزيت في إناء فوق نار متوسطة الحرارة.

- يقلى البيض في الزيت وقبل نضجه كلية تضاف قطع القرنبيط.

- يضاف الثوم والبقدونس والملح والفلفل.

- يقدم الأومليت وهو ساخناً.

* تكفي هذه الوجبة = مقداراً واحداً.

* القيمة الغذائية / المقدار:

السعرات الحرارية = 218

البروتينات = 15 جرام

الكربوهيدرات = 7 جرام

الكوليسترول = 431 ملجم

إجمالي الدهون = 15 جرام

الدهون المشبعة = 4 جرام

دهون متعددة التشبع = 2 جرام

دهون أحادية التشبع = 7 جرام

الألياف = 3 جرام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      تلقى المستشار عنانى عبد العزيز رئيس هيئة النيابة الإدارية من المستشار هشام جنينة رئيس الجهاز المركزى للمحاسبات تقريراً يكشف عن وقائع فساد مالى جسيمة داخل مكتب وزير التربية والتعليم. ورصد الجهاز إنفاق 222 ألف جنيه على بدل وجبات غذائية لسكرتارية الوزير خلال 195 يوماً بما يوازى 1140 جنيهاً يومياً بما فيها أيام الإجازات الرسمية والأعياد. كشف التقرير الذى أعده أحمد تايب على "رئيس شعبة" بجهاز المحاسبات عن ارتكاب مسئولى الشئون المالية بوزارة التربية والتعليم وقائع فساد مالى تخالف مواد القانون 47 لسنة 7
    • 0
      بسم الله الرحمن الرحيم . الموضوعات الخفيفة ... هل هي حقاً خفيفة ؟! استراحة المحاورات ... هل هي حقاً استراحة ؟! دعوة للابتسام ... هل هي حقاً دعوة للابتسام ؟! أتصوّر أن الغرض الأساسي من هذه الأبواب هو تناول المواضيع العامة اللطيفة أو الفكاهية التي تلطّف من أجواء المحاورات ، وتسهم في زيادة الألفة والمودة بين الأعضاء . ولكن المتابع للمحاورات يجد أن هذه الأقسام "الخفيفة" بدأت تخرج عن مسارها ذاك إلى مسار الصراعات السياسية المشتعلة . وتحوّلت هذه الأقسام إلى باب خلفي لتصفية الحسابات السياسية .
    • 10
      استفسارات صغيرة لربات البيوت اللي معانا هنا..و ممكن برضه للرجالة اللي غاوية مطبخ من كام يوم الخلاط اللي عندنا باظ..و قلنا هنجيب واحد جديد..و بعدين المودام طقت في دماغها فكرة ألمعية..ومكلفة شوية..اننا نجيب كيتش ماشين..وأهه منه خلاط..و حاجات تانية كتير عمرنا ما هنستخدمها المهم..حصل اللي حصل..ونزلنا امبارح لمول اسمه السيف غاليري في الرياض..واشترينا المذكور..و خدنا معاه هدية بتاع كده اسمه سلسلة الخلاط اليدوي..والاتنين نوعهم كينوود الكيتشن ماشين زي ده بالظبط و الخلاط اليدوي التاني..صورته زي ده
    • 17
      السلام عليكم طبعا الناس كلها فاكرة اني هطلب حسنة قليلة و كده..و طبعا كله كان داخل يشمت..بس أنا ولله الحمد مستورة معايا اليومين دول..رغم اننا في آخر الشهر.. بصراحة أنا نفسي أعمل الموضوع ده من فترة و كنت مستني الدنيا تهدي شوية..عاوزين نعمل هدنة بين الأعضاء هنا..و طبعا بما إني أنا المقترح..فأنا اللي هحط الشروط طبعا.. أنا بس كل اللي طالبه مواجهة كل محاولات التفرقة اللي تحصل اليومين دول من جميع المواقع الاخبارية و التي بحسن نية ننقلها هنا للنقاش و نحن لا نعلم أنها ستأجج مشاعر الكراهية بيننا و بشكل
    • 28
      قولتلكم من كام يوم ان في مسابقة على موقع طماطم عن وجبات الاطفال المهم بدأت المتسابقات بوضع الوجبات اللي بيعملوها و قولت اعملها توبيك منفصل للترتيب يعني لسا المسابقة ما انتهتش للي تحب تشارك هاحط هنا الوجبات اللي شايفاها مميزة و شكلها حلو و لما تنهتي المسابقة هابقى اقولكم ايه هي الاطباق الفائزة نبدأ باول طبق كفتة بصلصة البندورة بحاجة الى نصف كيلو لحمة 1/2كوب بقدونس مفروم ناعم بصلة حجم وسط مفرومة ناعمة ملعقة صغيرة ثوم ناعم لعمل الصلصة ملح بهار (حار) حسب الذوق صلصة بندورة زيت ن
  • أضف...