اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نداء إلى لايت هاوس !!!

حشيش

Recommended Posts

إسمحوا لى أن أقول رأييى

أولا:

أنا شايف إن مسألة الطبيخ والسلطات والحاجات دى زادت بشكل غريب، فالهدف هنا هو أن نثرى معلومات بعضنا من خلال معلومات بعضنا....فى كل المجالات "من خلال المناقشات والمحاورات" فهذا المكان إسمه "محاورات المصريين" محاورات يعنى كلام وكلام ورد ورد....لكن لما تنقلب المسألة فجأة لوصفات طبيخ وتونة وسلطة!! طيب ماهو فيه مئات ومئات من الكتب ومواقع النت وغيرها من مصادر الوصفات دى...وما أسهل أن أقع على كتاب منهم وافتح موضوع وافضل انقل!!! (لا أقصد أى معانى غير ظاهرة أو إهانة لأحد)..لكن المسألة تكمن فى "الحوااااار" وبهذه الطريقة الموضوع عمال يخرج من طبيخ إلى مسالة مبدأ إلى كلام يفتقد إلى اللباقة!!! وبعدين إلى أين؟؟؟؟؟

ما أريد تلخيصه أننا هنا لنتحاور ونتبادل المعرفة فى حدود الاحترام المتبادل والالتزام بالقواعد المنظمة للمكان....

ثانيا:

أنا شخصيا تم نقل وتعديل موضوعات خاصة بى...ولكنى فعلا وبدون أى مجاملة أجدنى ملتزما بالموافقة على قرارات الإدارة طالما كانت فى النطاق المقبول وما يتفق مع حقوقها كإدارة للمنتدى...فأنا أعلم ذلك مسبقا قبل أن أبدأ بالمشاركة...

ثالثا:

فتحت ذات مرة موضوع عن "ماذا تنتظر من باب الكمبيوتر والانترنت" (دى دعاية على فكرة) فلم أجد أحدا مهتما به...تذكرت هنا جملة قلتها من خلال إحدى مشاركاتى فى موضوع الموسيقى الخاص بلأستاذ هشام "يجب أن يكون موضوعك له عنوان إكسايتنج مثل عبد الناصر والثورة وخلافه حتى تجد من يشارك" ولكن ثبت لى أننى على خطأ......فأنا لم أكن ادرك أن الاهتمام بالطبيخ والسلطة كبير إلى هذا الحد..لدرجة أن أجد ذات مرة ان آخر أنشط عشرة مواضيع كلها فى الطبيخ والسلطة وغيره..

عموما اتمنى من الله أن تكون مداخلتى هذه:

- آخر مداخلة فى هذا الموضوع (غريب أوى الطلب ده..عمرى ما اتمنيته!!!)

- لن تسبب مضايقة أو إحراجا لأى شخص (وإن كان قد حدث فأنا أعتذر)

- أول وآخر مداخلة فى مجال الطبيخ والسلطة (عمرى ما تصورت إنى أشارك فى التخصص ده!!)

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

• الردود 80
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا اخ اسو ليس بالضروره ان يكون للجميع نفس الاهتمامات

فليس من المفترض ان يهتم الجميع بالسياسه !! او الرياضه

قد يهتم البعض بالطبخ و شئون الاسره و تنوع الاهتمامات امر عادى جدا و طبيعى

البعض قد لا يرى مشكله فىنقل او تعديل موضوعاته و البعض الآخر يرى عكس ذلك .. زى الاخ بايت النهارده مثلا !! فمن لا يرى غضاضه فى الموضوع يبقى اراح و استراح ولكن ليس معنى هذا ان من يعترض يحرم من حقه فى الاعتراض لان غيره يوافق !!

اما بخصوص موضوعك يا اخى العزيز اتذكر انى قمت بالرد فيه !! واعتقد لانس ولايتهاوس كمان.. ومش عارفه ايه المشكله لو قمت بالرد على من شارك فى الموضوع حتى يلفت نظر الاعضاء اكثر و يشاركوا اكتر .. كتير من الموضوعات الجيده لا تاخذ حقها من الاهتمام و المشاركه ولو واحد زى محبط مثلا اعتبر الرد على موضوعاته مقياس لاهتمام الآخرين كان زمانه انتحر ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

هوا انا صحيح مش فاهمة فيه ايه بالظبط

ولا فاهما الزعل عشان ايه بس حسب ما استوعبت كدا انه عشان تقسيم مواضيع خاصة ب لايت هاوس

أخوكي برضه ما كنش عنده أي فكرة!!

لكن لايت هاووس من الشخصيات الذوق و الحساسة و أتمني أن تظل معنا هنا.

و بعدين لو مشيت يبقى مافيش فنار!! يبقي تمشي ازاى بقه؟؟

رابط هذا التعليق

تم تجميع وصفات السلطات ل:(لايت هاوس) فى موضوع واحد بعنوان ركن السلطات وتجميع وصفات المربات فى موضوع ركن المربات .

وللمرة المليار ،،، لايوجد مايسمى استقصاد او تحكم رأى او عند ،، الى اخر تلك القائمة السخيفة .

وللمرة الألف ... اكره كلمة موضوعى وموضوعاتى .

اتمنى تكون المشكلة انتهت ،،،، فعلا لا يوجد صبر ابداااااا .

شكر خاص جدا للفاضلة مدام سيدة على مجودها الرائع والمميز جدا فى باب المطبخ . :o

رابط هذا التعليق

على فكرة يا أستاذ هشام مدام سيدة سبق لاعضاء في المنتدى كلوا من ايدها وهما الي يشهدوا عليها

يعني مش كتابه وبس وخبرة عملية اسئلني انا

عموما الي عنده اي مهمة في الدمام او الظهران بالسعودية يتفضل يجي ويشوف

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

أضم صوتى للأستاذ هشام فى الثناء على المجهود الرائع لمدام سيدة أبو زيد فى ركن المطبخ وشكلى كده حتهور وأجي أتعزم عندكم على الغدا ذات يوم إن شاء الله بس خايف الأستاذ محمد أبو زيد يستقبلنى بضربة مقص طائر من بتوع الكاراتيه يكومنى قبل ما ألحق أتغدى mfb: :blink: :blink:

ياعم هشام ممكن أقول لك حاجة ومتزعلش منى mfb: mfb: mfb:...إنته ساعات بتنسى إنك بتتكلم مع بنت mf( mf( mf(...الأعضاء وخلاص إتعودوا على طريقتك فى الكلام...لكن مع البنات كلامك صريح زيادة عن اللزوم (دبش يعنى) ;) ;) ;)...البنات يحبوا الكلام الحنيين rs: rs: rs:...يعنى كلمتين حلوين فى الأول تاكل بيها دماغها (يعرف هذا عندنا نحن المتخصصون بالتليين s-:) وبعدين إديهم على دماغهم :blink: ....مش ممكن ياهشام...سوفاج جداً :blink: :blink: :blink:....ودلوقتى بقه أقعد أستنى موضوع (إيقاف حشيش) فى شئون المحاورات shn::shn::shn::

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

إسمح لي أختلف معاك يا إسو ...

فطالما الموضوع في صميم إختصاصات الباب الموجود فيه .. يبقى ما المانع من ذلك ؟

يعني مثلاً كنت ممكن تزعل أو تتضايق على مستوى الحوار لو فتحت باب السياسة الداخلية ولقيت فيه وصفة للمسقعة مثلاً - الله والله نفسي فيها من زمان mfb: - .....

وشكراً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شكرا للاستاذ هشام ولادارة المنتدى على مجهودها

على فكرة يا أستاذ هشام مدام سيدة سبق لاعضاء في المنتدى كلوا من ايدها وهما الي يشهدوا عليها

وفين نايبنا بقىىىى mfb: :blink:

بس خايف الأستاذ محمد أبو زيد يستقبلنى بضربة مقص طائر من بتوع الكاراتيه يكومنى قبل ما ألحق أتغدى

هو يخدمك لو اداهولك بعد الغدا :blink: منها تهضم ومنها تطير على البحرين بدل الطيران ووجع الدماغ :blink:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عضوة جديدة فى المنتدى واسمى قوت القلوب انا كنت عاوزة اعرفكم بنفسى من فترة لكن كنت خايفة وبعدين قررت تكون أول كتابة ليا فى الموضوع ده لما احسست به من مشاعر جميلة ناحية عضوة قد ايه محبوبة بين الأعضاء وقد ايه هما حريصين على بقاءها فى المنتدى وانا بضم صوتى ليهم فى بقاءك فى المنتدى

رابط هذا التعليق

نداء خاص:

يا لايييتتتت...يا لاييييتتتتتتت...

*مرحبا بكى يا اخت اوت mfb:

التوقيع مغلق للتحسينات :) .
رابط هذا التعليق

إنته ساعات بتنسى إنك بتتكلم مع بنت
وبعدين إديهم على دماغهم

لم اقصد ان اوجه كلامى لأحد بنفسه نهائيا ... كلامى عام ولا اقصد به اى اهانة ..

اما انت ياحشيش فهابعت لك هدية حلوة قوى mfb:

رابط هذا التعليق

يالله بقى يا لايت ....

نفسي أدخل المطبخ ...

يمكن ربنا يكرمني و أترقى و أبقى مساعد "صغنن" للشيف Light

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

أضم صوتى للأستاذ هشام فى الثناء على المجهود الرائع لمدام سيدة أبو زيد فى ركن المطبخ وشكلى كده حتهور وأجي أتعزم عندكم على الغدا ذات يوم إن شاء الله بس خايف الأستاذ محمد أبو زيد يستقبلنى بضربة مقص طائر من بتوع الكاراتيه يكومنى قبل ما ألحق أتغدى  :D  :D  :blink:

ياعم هشام ممكن أقول لك حاجة ومتزعلش منى  mfb:  mfb:  mfb:...إنته ساعات بتنسى إنك بتتكلم مع بنت  mf(  mf(  mf(...الأعضاء وخلاص إتعودوا على طريقتك فى الكلام...لكن مع البنات كلامك صريح زيادة عن اللزوم (دبش يعنى) ;)  ;)  ;)...البنات يحبوا الكلام الحنيين  rs:  rs:  rs:...يعنى كلمتين حلوين فى الأول تاكل بيها دماغها (يعرف هذا عندنا نحن المتخصصون بالتليين  s-:) وبعدين إديهم على دماغهم  :blink: ....مش ممكن ياهشام...سوفاج جداً :blink:  :blink:  :blink:....ودلوقتى بقه أقعد أستنى موضوع (إيقاف حشيش) فى شئون المحاورات  shn::  shn::  shn::     

أنت تشرف يا حشيش المحشي الي كنا عملينه السنة الي فاتت لما كان سي السيد ناوي يجي لسه موجود في التلاجه وصحيح هي كانت عطلانه في الصيف الي فات ولكن احنا مفتحناهاش لغاية دلوقتي خوفا من الريحه الي طلعها منها ولكن انشاء الله لما تيجي هنفتحها على طول mrf-:mrf-:

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

أضم صوتى للأستاذ هشام فى الثناء على المجهود الرائع لمدام سيدة أبو زيد فى ركن المطبخ وشكلى كده حتهور وأجي أتعزم عندكم على الغدا ذات يوم إن شاء الله بس خايف الأستاذ محمد أبو زيد يستقبلنى بضربة مقص طائر من بتوع الكاراتيه يكومنى قبل ما ألحق أتغدى  :blink:  :blink:  :blink:

shn::   

أنت تشرف يا حشيش المحشي الي كنا عملينه السنة الي فاتت لما كان سي السيد ناوي يجي لسه موجود في التلاجه وصحيح هي كانت عطلانه في الصيف الي فات ولكن احنا مفتحناهاش لغاية دلوقتي خوفا من الريحه الي طلعها منها ولكن انشاء الله لما تيجي هنفتحها على طول mrf-:mrf-:

الحمد لله اني عديت من الدمام ونفدت بجلدي fsh::

كان زماني في الإنعاش .. إن عاش trch:

قبل العيد كنت رايح الأردن ..

وانا رايح تعشيت فتة حمص .. من عند الطرابلسي (أبو لطفي .. يضوي ويطفي) ..

وانا راجع تغديت ملوخية .. اي والله ملوخية ..

والحق يقال نسيت اتصل بيك يامحمد يا ابوزيد يا بيت الكرم .. ملحوقة في الصيف ان شاء الله ..

حضر الكوارع والنيفة ..

لايتهاوس ..

لك نكهة خاصة ..

فلا تحرمينا من ذلك الذوق الرفيع ..

يا حيف ع اللي جرحهم جرحي وفوق الجرح داسوا

صاروا عساكر للعدى وكندرة العدو باسوا

حسبنا الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

ليه كدا يا أسامة ضعيت علينا فرصة تانية ليه هو انت سي السيد بتوع فرقعه كدا طيب ايه رئيك كنا عملين مقلوبة نظام عمايل ابو ايمن صاحبنا من يطه ابو مخ صعيدي

بصراحة ضاعت فعلا منك فرصه كويسه كنت اتعرفت هنا على جماعة اللجنة الشعبية وأتعرفت على نشاطهم عندنا

اما لايت هوس هي زعلانه الظاهر منا مع اننا بنحبها كلنا وزعلانين من موقفها دا كتير وربنا يهديها

رابط هذا التعليق

شكرا للاساتذة

وايت هارت

واسامة الكباريتي

لسؤالهم عني

وشكرا لكل الاخوة والاخوات اصحاب المشاعر النبيلة التي ظهرت من سؤالهم عني

وشكرا لاخي العزيز حشيش صاحب الموضوع الذي اختفي لااعرف لماذا

وربنا يهدي الجميع الذين يحتاجون بالفعل للهداية

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

حمدا لله على سلامتك ..

كلنا فعلا نحتاج الى الهداية ..

وعن الحسن بن علي بن أبي طالب p2.gif قال: علمني رسول الله p1.gif كلمات في القنوت أقولهن: (اللهم اهدني فيمن هديت، وعافني فيمن عافيت، وتولني فيمن توليت، وبارك لي فيما أعطيت وقني شر ما قضيت إنك تقضي ولا يقضى عليك إنه لا يذل من واليت تباركت ربنا وتعاليت)

اللهم آمين يارب العالمين

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

شكرا للاساتذة

وايت هارت

واسامة الكباريتي

لسؤالهم عني

وشكرا لكل الاخوة والاخوات  اصحاب المشاعر النبيلة التي ظهرت من سؤالهم عني

وانا اقدم ليكي اعتذاري لو صدر مني ما يزعلك ونرجو السماح وترجعي تنوري المنتدا الي كان من غيرك ضلمه

رابط هذا التعليق

حمدا لله على سلامتك ..

كلنا فعلا نحتاج الى الهداية ..

وعن الحسن بن علي بن أبي طالب p2.gif قال: علمني رسول الله p1.gif كلمات في القنوت أقولهن: (اللهم اهدني فيمن هديت، وعافني فيمن عافيت، وتولني فيمن توليت، وبارك لي فيما أعطيت وقني شر ما قضيت إنك تقضي ولا يقضى عليك إنه لا يذل من واليت تباركت ربنا وتعاليت)

اللهم آمين يارب العالمين

مرحبا اخي مصري

شكرا على ترحيبك

وشكرا على الدعاء

جعله الله في ميزان حسناتك

:blink: :blink:

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

شكرا للاساتذة

وايت هارت

واسامة الكباريتي

لسؤالهم عني

وشكرا لكل الاخوة والاخوات  اصحاب المشاعر النبيلة التي ظهرت من سؤالهم عني

وانا اقدم ليكي اعتذاري لو صدر مني ما يزعلك ونرجو السماح وترجعي تنوري المنتدا الي كان من غيرك ضلمه

مرحبا استاذ محمد

حصل خير

وشكرا على ردك والمنتدى منور باعضاءه الافاضل والمحترمين

تم تعديل بواسطة Lighthouse

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا