اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازمة العته الاجتماعي

الباشمهندس ياسر

Recommended Posts

فى البداية شدنى العنوان ...وقلت ظريف خالص العته منتشر فى الجو اكتر من الانفلونزا . .......وده شىء جميل اننا نناقش العته ده يمكن يتحل ونفوق بقى من الغيبوبة

بس اسمحولى ماتخيلتش للحظة انه هو ده الموضوع الاساسى

وبكن نظراً لردودكم الفعالة وحيثياتكم القوية

قررت وبكل شجاااااااااااااعة اشـــــــارك برأى

انا موش موافاقة اطلاقاً على الكلام اللى اتقال يمكن يكون فيه جانب ممن الصح

بس صدقونى والله شهيد على ما اقول

الموضوع موش كده اطلاقاً بل على العكس

حضراتكم انا اعرف كتيييييييييير جدا من صحاباتى اللى والدهن تساهلن فى تحميل العريس بما يطيق وبما لا يطيق

الا أن التجربة اثبتت ان التساهل ماكنش فى محله وان الولد اللى مابيتعبش فى حاجة مابيحافظش عليها

وعمرى مانسى تجربة سمعتها وانقلها لكم فى منتهى الحيادية نقلاً عن صاحبها,,,,,وده كان كلامه:

فى اول ايام حياتى مع زوجتى ...اكتشفت العديد من العيوب التى لم اكن متوقعها ...وهى كذلك ايضاً (عادى جداً امر طبيعى )

واستمرت الحياة فى الاكتشافات لمدة شهر بإكمله ..ومع تصاعد الاكتشافات

تصاعدت الخلافات والمشاحنات والمشدات ......(عادى برضه )

وبسرررررعة غريبة وغير متوقعة فكرت فى حل جذرى وفورى وسريع ....الطــلاق هو الحل ولا حل غير الطلاق والانفصال

واول ما فكرت ازاى الواحد ممكن يرتب لده ؟؟لاقيتنى تعبت يادويك عقبال ما جهزت الشقة جدا ومافيش فى جيبى ما يسمح بمصاريف الانفصال وانزعجت لشدة من رقم المؤخر الذى اخذته على نفسى وقلت وماله استحمل شوية كمان واحوشه علشان اقدر اعيش حياتى .

المهم اقعدت احوش وادبء فى فلوس المؤخر وعدت اول سنة وربنا رزقنى باول مولود ...

المهم برضه قلت لا تراجع هاكمل المبلغ والقرار قرارى فى الاخر وكان فاضل سنة كمان واتحرر من الموضوع كله برمته

ومع مرور العام الثانى ......تأقلمت بعض الشىء وترددت فى اتخاذ القرار واكتشفت مع مرور الوقت ان زوجتى حد فى منتهى الجمال ...وانى المؤخر هو السد الحصين الذى قرره الله ليمنعنى من خراب بيتى بيدى ...

وعندما عاودت التجربة لزواج اختى الصغيرة قررت ان لا اتنازل عن كتابة مؤخر مناسب وكانت نيتى هو استقرار البيت

ولما رفض العريس متطلباتى ...عارضتنى اختى على ما افعله ...وعندما صارحتها بما يخول فى ذهنى ...صمتت وطالبتها بالستخارة والتأنى بعض الشىء ...وخلال 3ايام عاد خطيبها وقد راجع نفسه وقرر الموافقة على طلبى ولكن يملئه شىء من الغيظ والكبت

وفى قعدة صفى بعد مرور 6 سنوات من زواج اختى صارحنى زوجها انه خلال عامه الاول بالزواج قد فكر فى الانفصال ولكنه تردد واعاد التفكير فى التزامته ...ومشيت الدنيا

المهم اللى عاوزة اقوله "ولا تبخسوا الناس اشيائهم " المهر ...والمؤخر ....وخلافه من الامور المادية دى حاجات شرعها الاسلام يعنى موش من ابتداعنا ولا حاجة ...

واسمحولى اقول حاجة بس خايفة الناس تفهمنى غلط ...

الولاد دلوقتى عاوزين كل حاجة على الجاهز وبالساهل وعلشان كده ارتفعت نسبة الطلاق

..وختاماً ...رايى ده راى شخصى اعرضه عليكم ولكم كامل الحرية فى قبوله او رفضه

رابط هذا التعليق

فى البداية شدنى العنوان ...وقلت ظريف خالص العته منتشر فى الجو اكتر من الانفلونزا . .......وده شىء جميل اننا نناقش العته ده يمكن يتحل ونفوق بقى من الغيبوبة

بس اسمحولى ماتخيلتش للحظة انه هو ده الموضوع الاساسى

وبكن نظراً لردودكم الفعالة وحيثياتكم القوية

قررت وبكل شجاااااااااااااعة اشـــــــارك برأى

انا موش موافاقة اطلاقاً على الكلام اللى اتقال يمكن يكون فيه جانب ممن الصح

بس صدقونى والله شهيد على ما اقول

الموضوع موش كده اطلاقاً بل على العكس

حضراتكم انا اعرف كتيييييييييير جدا من صحاباتى اللى والدهن تساهلن فى تحميل العريس بما يطيق وبما لا يطيق

الا أن التجربة اثبتت ان التساهل ماكنش فى محله وان الولد اللى مابيتعبش فى حاجة مابيحافظش عليها

وعمرى مانسى تجربة سمعتها وانقلها لكم فى منتهى الحيادية نقلاً عن صاحبها,,,,,وده كان كلامه:

فى اول ايام حياتى مع زوجتى ...اكتشفت العديد من العيوب التى لم اكن متوقعها ...وهى كذلك ايضاً (عادى جداً امر طبيعى )

واستمرت الحياة فى الاكتشافات لمدة شهر بإكمله ..ومع تصاعد الاكتشافات

تصاعدت الخلافات والمشاحنات والمشدات ......(عادى برضه )

وبسرررررعة غريبة وغير متوقعة فكرت فى حل جذرى وفورى وسريع ....الطــلاق هو الحل ولا حل غير الطلاق والانفصال

واول ما فكرت ازاى الواحد ممكن يرتب لده ؟؟لاقيتنى تعبت يادويك عقبال ما جهزت الشقة جدا ومافيش فى جيبى ما يسمح بمصاريف الانفصال وانزعجت لشدة من رقم المؤخر الذى اخذته على نفسى وقلت وماله استحمل شوية كمان واحوشه علشان اقدر اعيش حياتى .

المهم اقعدت احوش وادبء فى فلوس المؤخر وعدت اول سنة وربنا رزقنى باول مولود ...

المهم برضه قلت لا تراجع هاكمل المبلغ والقرار قرارى فى الاخر وكان فاضل سنة كمان واتحرر من الموضوع كله برمته

ومع مرور العام الثانى ......تأقلمت بعض الشىء وترددت فى اتخاذ القرار واكتشفت مع مرور الوقت ان زوجتى حد فى منتهى الجمال ...وانى المؤخر هو السد الحصين الذى قرره الله ليمنعنى من خراب بيتى بيدى ...

وعندما عاودت التجربة لزواج اختى الصغيرة قررت ان لا اتنازل عن كتابة مؤخر مناسب وكانت نيتى هو استقرار البيت

ولما رفض العريس متطلباتى ...عارضتنى اختى على ما افعله ...وعندما صارحتها بما يخول فى ذهنى ...صمتت وطالبتها بالستخارة والتأنى بعض الشىء ...وخلال 3ايام عاد خطيبها وقد راجع نفسه وقرر الموافقة على طلبى ولكن يملئه شىء من الغيظ والكبت

وفى قعدة صفى بعد مرور 6 سنوات من زواج اختى صارحنى زوجها انه خلال عامه الاول بالزواج قد فكر فى الانفصال ولكنه تردد واعاد التفكير فى التزامته ...ومشيت الدنيا

المهم اللى عاوزة اقوله "ولا تبخسوا الناس اشيائهم " المهر ...والمؤخر ....وخلافه من الامور المادية دى حاجات شرعها الاسلام يعنى موش من ابتداعنا ولا حاجة ...

كلام حضرتك جميل جداً بس فيه ناس ينفع معها كده وفيه ناس مينفعش معها كده خالص

ازاى ؟؟

بصى لو انا مكان الواحد الى استحمل مراته علشان خاطر المؤخر

بص يابابشا اولاً هستحمل علشان هى بنت ناس والجواز مش دلع ولازم نلاقى منطقه مشتركه بينا ونحاول مره واتنين وتلاته لحد لما الموضوع يقفل يبقى خلاص بح كان سوق واتفض الراجل الى يتمسك بمراته علشان خاطر الفلوس صدقنى ده يتخاف منه

لانه لما يبقى معاه فلوس هيبيع او بمعنى اصح حبه للفلوس اكتر من حبه لمراته

طيب تخيلى كده لو الراجل الى حصل معاه الموقف ده راح حكى لمراته على الى كان بيفكر فيه وقلها الى خلانى اتمسك بيكى الفلوس

وبعدين فيه حلول تانيه علشان موضوع المؤخر على فكره ممكن يزهق مراته فى عيشتها وهى تطلب الطلاق بدل ما هو يطلقها او تخلعه وبكده يكون مخسرش حاجه لو الموضوع ماشى مكسب وخساره

ياجماعه دى علاقه بين بنى ادمين ليها نربطها بالفلوس لازم يكون فيه ود ورحمه

وبعدين الى ياسر يقصده ان احنا نمشى على الاصول ومنتكلفش

يعنى نجيب شقه وفرش وشبكه وكل حاجه بس فى حدود المعقول والامكانيات لكن منقعدش نضغط على بعض اكتر من الازم

وصدقنى الراجل الى عنده كرامه وعنده احساس لو حس ان اهل مراته بيضغطوا عليه اكتر من الازم بيعمل حاجه من الاتنين

لاما يسيبهم ويمشى

لاما بعد الزواج بيقطعهم بجد يعنى بتبقى علاقتهم به من خلال بنتهم بس

طالما كل حاجه بالاصول والاتفاق يبقى مافيش حاجه غلط لكن مرحش اتزوج ولاقى واحد فارض عليا شبكه ب 30 الف مثلاً ومؤخر 100 الف ليه يعنى

وبعدين فين الكرامه ازاى واحده او واحد يسمح لنفسه انه يعيش مع بنى ادم بدون ما يكون راغب فيه سواء واحده او واحد ؟؟

اصل وصلة المرحله الى عدم التفاهم يبقى كل واحد يروح لحاله وخلاص وكل حاجه برده تمشى بالشرع والاصول

شكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اختي الفاضلة

بس عايز اقول حاجة

الاية الكريمة ده مش مكانها لأنها مش بيعة وشروة ومش شركة دي شراكة وده في فرق

واقولك الدليل

النبي صلى الله عليه وسلم قال ايه

اقلهن مهورا اكثرهن بركة

انا اعرف واحد اتجوز بربع جنيه مهر وابو العروسة اللي اداهوله وماشاء الله ربنا يباركله وداخل على 10 سنين والامور زي الفل

يعني وبعدين الواحد معنى كده انوا لو معاه فلوس ممكن يرمي اهله بكل سهولة

علشان كده المفروض زي ما قال النبي صلى الله عليه وسلم من ترضون دينه

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

الولد داخل بنية سودا او انه مهزوز

و الحالتين ملهومش الا حل واحد.... انه يروح ف ستين الف سلامة

ليه نعمل ورقة العهدة دي

ايوة عهدة ولو تلفت ممكن تروح ترفع عليك قضية تبديد

واعرف ناس عملت اكتر من كده خدوا العفش ورفعوا عليه قضية بالتبديد

ورقة العهدة معموله لسبب واحد

ان الشاب قبل ان الناس تجيبله حاجات ف بيته

فالطبيعي انه يرضخ للاصول دي

افتكر اننا مرة اتناقشنا ف الحوار ده ووصلا لمبدأ قد يبدو غريب

اي انا كــ عريس لو قمت بتجهيز شقتي بالكامل فــ أنا مطالب اني اكتبلها نص العفش ف القائمة

عارف ليه

لان الاصل ف المسألة ان البنت ليها المهر كــ حق شرعي أصيل

انما لو انا دفعت المهر عاجلا او اتفقنا ان مهرها اجلا ففي الحالة دي ملهاش اي كلام ف العفش او المنقولات زي ما بيسموها

و برده الحوار اللي حكيته ملوش علاقة بالمشاكل المادية خاااااااااااااااااااااااالص

و حاسب قبل ما تناااااااااااااسب

الحاج ياسر الله يرضى عليك انا قلت في كلامي لو الراجل قصده على حاجته يبقى فيه كلام لكن حاجتهم هو الغلطان لأنه قبلها من الاساس وكمان انا قولت عن نفسي مش لازم اخد حاجتهم علشان مش تبقى في نفسي شيء

اه هي ليها بحق الشرع النص في مهرها ومؤخرها ده قبل الدخلة

وليها المهر والمؤخر كاملين لو دخلوا فعلا طبعا في الحالتين ضيف عليهم الحاجات اللي جابتها

يعني حاجتهم هما اولى بيها ويسيبوني ابدأ حياتي براحتي اقرأ الماخلة انا قولت كده حاجتي تبقى بتاعتي ومش عايز منهم حاجة بس ميطلوبوش مطلبات خيالية

بس عايز اقولك على حاجة انا مستعد اقولك على بدل القصة 100 عن مواضيع القايمة دي

وبسببها جوازات باظت كتير وبسببها ناس دخلوا السجن وهما مالهومش ذنب واعرف واحد لولا الواسطة وتدخل المباحث كان دخل السجن بسبب زوجته استغلت موضوع القايمة

يعني الراجل مغلطش هي مش القايمة دي لاثبات حق البنت في حالة الطلاق ولا في حالة ما يحبوا يضغطوا عليه

وده اللي الراجل قاله في حالة الطلاق سوء النية كان من اهل البنت في رأيي انهم مش عاجباهم هما مش واخدين القايمة دي ضمانة في حالة الطلاق ولا ايه

مستني ردك ومتنفعلش قوي على الواد هو كان حلها بسيط حاجتهم يكتبلهم بيها اللي هما عايزينه وفوقيه بوسة

طب اشمعنى بقى العريس لما بيجيب الشبكة قبل الجواز مش بيكتب العروسة وقة مش دي حقه ولا ايه

مستني ردك وهدي اعصابك

وخد دول

:happy: :blink: wst::

:lol: :lol: wst::

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

الكريمة ده مش مكانها لأنها مش بيعة وشروة ومش شركة دي شراكة وده في فرق

واقولك الدليل

النبي صلى الله عليه وسلم قال ايه

اقلهن مهورا اكثرهن بركة

انا اعرف واحد اتجوز بربع جنيه مهر وابو العروسة اللي اداهوله وماشاء الله ربنا يباركله وداخل على 10 سنين والامور زي الفل

يعني وبعدين الواحد معنى كده انوا لو معاه فلوس ممكن يرمي اهله بكل سهولة

علشان كده المفروض زي ما قال النبي صلى الله عليه وسلم من ترضون دينه

lتماما وما اختلفتش معاك فى الرأى ...لكن اللى قصده انك متحاولش تخليها بيعة وشروة ....

بجد انا عاوزة اقولكم حاجة ويمكن تكتشفوا فى يوم انى صح ....

انا بشوف ولاد بيفصلوا ...والله العظيم بيفصلوا فى الجواز ...بجد موش ببالغ

اعرف صديقة ...بعد الخطبة واثناء الاتفاقات ...والذى منه وجدت نوبة من الفصال الرهيب فى كل شىء !!!!

ممكن السفرة 6 كراسى موش 8 ؟؟

هو انتى ياحياتى محتاجة دهب ؟؟ انتى ماشاء الله عينك مليانة بلاها شبكة ....!! والفرح ليه يا جماعة لو عاوزين ضرورى يبقى عائلى ؟؟وفضلت ماسكة نفسها من العياط لاية مانفجرت من البكاء وهى شايفة الجدال اللى مالهوش اى اساس ؟؟بالرغم من انه معروف مستوى البنت المادى والادبى وهى كمان كانت تعلم انه مازلت حدوده قليلة ..بس يمكن لو كان قالها الكلام ده بينها وبينه او حاول يقنعهم بس كان همه الرئيسى انه يحاول يطلع باقل التكاليف ...علشان كده كان بيحضرنى هذه الاية الكريمة

رابط هذا التعليق

lتماما وما اختلفتش معاك فى الرأى ...لكن اللى قصده انك متحاولش تخليها بيعة وشروة ....

بجد انا عاوزة اقولكم حاجة ويمكن تكتشفوا فى يوم انى صح ....

انا بشوف ولاد بيفصلوا ...والله العظيم بيفصلوا فى الجواز ...بجد موش ببالغ

اعرف صديقة ...بعد الخطبة واثناء الاتفاقات ...والذى منه وجدت نوبة من الفصال الرهيب فى كل شىء !!!!

ممكن السفرة 6 كراسى موش 8 ؟؟

هو انتى ياحياتى محتاجة دهب ؟؟ انتى ماشاء الله عينك مليانة بلاها شبكة ....!! والفرح ليه يا جماعة لو عاوزين ضرورى يبقى عائلى ؟؟وفضلت ماسكة نفسها من العياط لاية مانفجرت من البكاء وهى شايفة الجدال اللى مالهوش اى اساس ؟؟بالرغم من انه معروف مستوى البنت المادى والادبى وهى كمان كانت تعلم انه مازلت حدوده قليلة ..بس يمكن لو كان قالها الكلام ده بينها وبينه او حاول يقنعهم بس كان همه الرئيسى انه يحاول يطلع باقل التكاليف ...علشان كده كان بيحضرنى هذه الاية الكريمة

باختصار

هو بعض الاحيان استخدام ايات القرأن بيكون ساعات في حق اريد به باطل

وساعات بيكون في موضعها

بس في الحالة دي

لازم سؤال الاول

هل الطلباات كانت معقولة

اذا كانت اه فيبقى اللي بيعمله مش منطقي اما اذا كانت لأ فده ممكن يكون استهبال

بس هو اللي عايز اعرفه

هل من المنطقي انو لازم الاهل يصروا يكون بنتهم جوازاها زي غيرها

يعني كل مرة يقعدوا يقولوا لازم 4 اوض طب فيه manual بكده

طبعا لأ

لايكلف الله نفسا الا وسعها

اذا كانت دي طلباتهم وده الحد الادنى والولد مش قادر يبقى الموضوع مش عايز كلام

الصفقة غير مناسبة

واسف اذا استخدمت التعبير ده

لأنوا كده الموضوع اصبح عملية compromise

انا في رأيي

يجيب الحد الأدنى المقبول في حدود المعقول وقدراته

ويبدأوا حياتهم مع بعض

ومش لازم هما يجهزوا كمان جهاز عالي اوي

بس الضروريات

ساعتها مش هيقدر يقول بلاش تلاجة مثلا لأن ده مش منطقي

لكن مش لازم تكون 20 قدم

يعني والدي ووالدتي بدأوا بايديال وبعدين جابوا الاحسن وهكذا

يعني مش لازم ابدأ حياتي من الاخر

لأن اللي بيحصل منظرة

والدليل الجولات السياحية بعد الجواز شوفوا جهازي فيه ايه :closedeyes:

رابط هذا التعليق

الضروريات دى بتختلف باختلاف المستوى المادى والاجتماعى والثقافى ...

بمعنى ان فيه ناس بتعتبر السيارة من الضروريات

وايضا الغسالة الفول اتوماتيك

وفى على العكس الغسالة من مون الاساسيات ..والمطبخ والسفرة ..

وبكده نقدر نقول ان المستوى الاجتماعى والثقافى هو اللى بيحكم

واحيانا معتقدات شخصية عند الاسرة هى اللى بتزودها حبتين

لكنها موش قاعدة ومنقدرش نعممها

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

مفيش ضروريات

الضرورة الوحيدة

انها تلاقي راجل يعرف قيمتها و يبقي كل حياتها

و انه يلاقي بنوته تعرف قيمته و تبقي سكنه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

أنا عاوزه أعلّق على نقطه وحيده فى الموضوع ..

أنا بصراحه باتضايق جدّا فى موضوع الزواج ده من المقارنه بين العُرف عندنا و ما يحدث فى الغرب ..

المقارنه دى لا تصحّ أبدا ببساطه لأن فى الغرب لو واحده عايشه مع واحد -من غير جواز حتى- القانون هناك بيرتّب لها حقوق على هذا الشخص و سهل جدّا عليها نيل هذه الحقوق من غير بهدله و مماطله أو "أريد حلّه" !! العكس تماما فى القانون المصرى بل و العُرف حتى اللىّ ممكن يضطر الزوجه و الأم -الزوجه و الأم مش الخليله أو العشيقه- لما لا تطيق فى سبيل نيل حقوقها لو الغضنفر اللىّ هى متجوّزاه قرّر ينهى الشركه -أو الشراكه سمّوها زى ما تحبّوا- فى وسط الطريق و بخل عليها بحقوقها و حقوق أبنائها ..

و بالتالى الأهالى بتضطر لإجراء هذه التحفّظات و التدابير المسبقه كى لا يكون الطلاق خيارا سهلا و كمحاوله لحفظ الحقوق و كى لا يعتبر العريس عروسته مضروبه ولاّ بايره و ضاربها السِلك و يتعامل معها من هذا المنطلق و الأمثله كتيره جدّا على هذا الكلام كما هى الأمثله على تعنّت الآباء ..

للأسف الشديد إحنا مجتمع مريض .. بس ده مش سارى بس على الأهالى المتعنّتين لكن ممكن جدّا يكون سارى على بعض العرسان اللىّ بيشكوا من تعنّت الأهل .. إحنا مجتمع "الغالى تمنه فيه" و مجتمع "البنت لازم تحسّس الشاب إنّه صيّاد نجح فى اقتناصها بعد ما طلعت روحه هو و اللىّ جابوه" و اللىّ بيخرج عن المنظومه المريضه دى و يتساهل بيكون جزاؤه رادع جدّا .. إحنا بنحب المظاهر و بنموت فيها حتى لو دفعنا فيها دمّ قلبنا .. مانستغربش بقى أمّا نلاقى غيرنا كمان بيعاملنا من نفس المنطق الذى يعشق المنظره و الفشخره ما كُلّنا كده .. و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

عندك حق يا فيروو

مافيش وجه مقارنة مابين الزواج بالغرب والزواج بالشرق

فكلاهما مختلفان تمام الاختلاف..وموش عارفة ليه انا مع مبدأ الغالى منه فيه

بس موش من باب المنظرة ولا الفشخرة ولكن من باب الاجتهاد .......موش اكتر ويمكن بكرر تانى ان الايام دى انا بشوف الناس عاوزة كل حاجة على الساهل

رابط هذا التعليق

مفيش ضروريات

الضرورة الوحيدة

انها تلاقي راجل يعرف قيمتها و يبقي كل حياتها

و انه يلاقي بنوته تعرف قيمته و تبقي سكنه

كلامك كلة درر يابو عمو وعندك حق لما قلت ( حساب قبل ماتناسب ) هذا هو علاج العتة الاجتماعى المصرى

موضوع الجواز ومشاكلة دايما بيكون مبالغ فيها وذلك لحساسية العلاقة التى تربط جميع الاطراف ببعضها فعلاقة ولى الامر للزوجة كلها حساسية ويريد ان يحافظ من وجهة نظرة على حق البنت فيبالغ فى القايمة وممكن انة يكتب اشياء غير موجودة اصلا والزوج مسكين مااصبح عندة تركيز فيستشير فيرى راى الاستشارة حساس ايضا برفض ماهو مكتوب

حكاية كلها احاسيس متاججة تجعل الانسان يبالغ حتى فى السلام على بعض

ربنا يهدى النفوس ويسعد العريس والعروس

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نظمت محافظة القاهرة قافلة طبية بـ مدينة الخيالة إحدى مدن السكن البديل للمناطق غير الآمنة ضمت جميع التخصصاتعرض الصفحة
    • 1
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته   بعد طول غياب و انقطاع عن منتدانا الغالي و انشغال بالسوشيال ميديا الحديثة اعود لاسال ماذا غيرت فينا وسائل التواصل الاجتماعي الحديثة
    • 2
      لست من المدخنين  و أتأذى من رائحة الدخان و قد لاحظت في السنوات الأخيرة تزايدا ملحوظا في تدخين الشيشة كما لاحظت ان تدخينها اصبح بشياكة و "ألاطة" … أمس عن لي أن أصحب زوجتي إلى الإسكندرية التي اعشقها و تعشقها٠  و بلا استطراد و خروج عن الموضوع … ذهبنا الى. مكاننا المختار تريان ون و لمن لم يسعده الحظ بزيارة تريانون … تريانون مطعم راقي و جميل و به لمسات عميقة من الأرستوقراطية الكلاسيكية … هذا عن زمان و أمس كانت صدمتي لم يعد تريانون هو تريانون  اصبح كعزيز قوم ذل …. تصوروا يتم تدخين الشيشة بكل ارجا
    • 0
      حوار بين الضمير الديني و .. الضمير الاجتماعي!وقف الضمير الديني على ناصية أحد الشوارع الخالية تقريبا من المارة والسيارات. أخرج بوستر عليه علامة الهلال، ثم أعاده وأخرج واحداً جديداً منقوشا عليه صليب، ثم أزاحه جانبا ورفع واحداً جديداً تزينة نجمة داود، وهكذا ظل يرفع شعارات كل أديان وعقائد الدنيا، والضمير الاجتماعي ينظر إليه فاغراً فاه من الدهشة التي اعترته.اقترب منه وباغته بسؤال لم يتوقعه: أراك حصرت البشر في الدين، وألغيت الدوافع التي صنعتها الظروف والبيئة والوطن والثقافة والعادات والتقاليد، وأهلت ا
  • أضف...