اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

العيال الروشه بس

عنبو

Recommended Posts

بمناسبة الكلام عن الكهربا فأنا آخر مره فاكرها ولما كنت في الثانوي كنت نايم ساعة الفجر ووالدي بيقوم علشان يصلى الفجر فقلق يومها قبل الفجر ونادي عليا وقالي قوم شغل الراديو على محطة القرآن الكريم .

طبعا كنت لسه بنام وقايم بقى وعفاريت الدنيا بتتنطط في وشي وأمسك فيشة الراديو وكان فيه مشترك في الكوبس بتاع الكهربا ومش شايف أدامي ورحت حاطط فرده من الفيشه في كوبس الكهربا والتانيه في ايدي :wub:

ولك أن تتخيل الآهات والصرخات والذي منه :lol:

وبعد ما كنت منعوس ونايم على نفسي فوقاااااااااان الدنيا بقى فيا :lol:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا جودعان محدش يرفع الموضوع ده بقي....

حرام عليكم.....مش معقولة كده..... انا بحاول اتوب..... حرااااااااااااااااااااااام

و محدش يدردبني في الكلام و يقولي عملتي ايه يا باتعة؟؟؟

ما علينا

لاني عاشقة جدا للبحر و السمك.... و كل الكائنات البحرية الملساء.... و ذوات الاطراف اللي اكتر من اتنين....

اصدقائي الاعزااااااء جدا قرروا ان احنا نعمل صيد الاسبوع اللي فات

الحقيقة يا اخواني المواطنين.... احنا شوية عيال عبيطة.... لا لينا لا في الصيد.... و لا يحزنون

السيناريو ايه بقي

صحيان بدري.... بعد صلاة الفجر....

من صلاة الفجر تقريبا..... للضحي..... و احنا بنلبس لبس التنكر..... ايون

و نتج عنه انا احنا كنا الصورة المحدثة من ابن جميدو القبطان.... و ابن عمه القرصااااااااااااااااان

بالقبعات الكبيرة جدا.....روحنا علي مكان هاديء جدا عشان ايه بقي نصطاد.... و كان معانا حوالي 4 اطفال....الهاديين جدا جدا جدا

و شلت الكراسي كده زي اجدعها بياع فريسكا علي شطك يا اسكندرية و روحنا فرشنا

احنا كنا فاكرين ان الصيد.... ايه.... ارمي الصنارة.....و اقعد بقي....و ربنا كريم

اتاري الصيد ده فن..... و صبر..... و تامل

احنا طبعا قعدنا في الشمس لغاية ما اتلفحنا..... و الاطفال الابرياء.....قاموا بالواجب و زيادة في تطفيش السمك.... و حتي باقي الصيادين المحترفين الي زي حالاتنا

المهم

بما احنا ناوينا هناكل سمك يعني هناكل سمك

لفحنا السنانير..... و كراسي البحر..... و نفس القبعات (متهيالي هي دي اللي نحستنا..... :wub: )

و قولنا احنا نشتري سمك م الحلقة..... و برضه اكننا اصطدناه

دخلنا طبعا الحلقة....بالزي البورسعيدي.....الفلكولوري جدا....و طبعا الاخوة الشعب افتكرونا هنبيع.....

طبعا بكل اللغات العائمة و غيرها اقنعناهم ان احنا هنشتري سمك.... بس عندنا حفلة تنكرية.... عشان السمك ياخد علينا و ناخد عليه

قوم ايه حبينا نعمل بقي خبراء في السمك.....يا خرااااااااااشي

انضحك علينا ضوحك......لا فاهمين في الاسماء.... و لا في الاسعار..... و لا عافين سمكة السي بريم..... من سمكة البلطي....

بس الحمد لله الحمد لله

اشترينا.....5 كيلو سمك.....من نوعية كول و برقلي....يالا سمي و كول

و حطيناهم في الايس بوكس..... و بعدين طلعنا شويناهم

بصوا هو اليوم كان رااااائع كنسيم البحر.... و احنا اكتشفنا اكتشافات مذهلة عن قدراتنا في التنكر

بس المرة الجاية ان شاء الله هنطلبه ديلفري

محدش بقي يدردبني تااااااااااااني

سامعين..... طب شامين ريحة السمك...... :lol:

صباحكم سمكة.....شقية بتنط.... فوق الموجة و شوية تحتها.... بس مش عايزة تشبك في الصنارة... بس برضه اكلناها

رابط هذا التعليق

هاقترح عليكى يا لماضة انك تحتى الموضوع ده تحت اسم

"مغامرات لماضة والسنارة فى اعالى البحار ..."

رابط هذا التعليق

انا بقى ايام الجامعه بتاعتى وسط يعنى لا تمنينات و لا الفينات

اواااااااااااااااااااااخر التسعينات

و اياميها كده خير اللهم اجعله خير فجاه طلعت موضه للبس للبنات

بالالوان الفسفوريه

حبه لمونى على حبه برتقالى على حبه تريكيواز و شويه اصفر كنارى ميضرش

و كل ما اللون كان فاقع اكتر يبقى كده البنت لبسه على الموضه اكتر

كمان الجزم و الشنط دخلت فى الخط

و بقى البت بقى علشان تكون اخر شياكه لازم تكون كلها بتشع من اول راسها لغايه اخمص قدميها

انا بقى مكنش ليا فى الموضه دى خالص

فكنت دايما نشتغل انا و صحابى اى واحده تيجى الجامعه الساعه 12 الظهر باللالوان المشعه دى

كمان على ايام ثانوى و اولى جامعه بس كانت فى موضه تسريحه للشعر تقريبا مفيش بنت فى مصر معملتهاش

و هيه البومبيه

كده البنت تكون روشه طحن

و كان الجينز التوب ايامينا ال lee

يالله كانت ايام

اما بقى باكثر الالفاظ روشنه ساعتها و كانت لسه طالعه جديد

فكانت فلان ده بيبرشط

يالله احلى تحيه لكل الروشين فى كل حته فى الدنيا

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

بالالوان الفسفوريه

و بقى البت بقى علشان تكون اخر شياكه لازم تكون كلها بتشع من اول راسها لغايه اخمص قدميها

فكنت دايما نشتغل انا و صحابى اى واحده تيجى الجامعه الساعه 12 الظهر باللالوان المشعه دى

كمان على ايام ثانوى و اولى جامعه بس كانت فى موضه تسريحه للشعر تقريبا مفيش بنت فى مصر معملتهاش

و هيه البومبيه

كده البنت تكون روشه طحن

يالله كانت ايام

فكانت فلان ده بيبرشط

فين الترجمة سعادتك.....يعني ايه بيبرشط.... هل لها علاقة بالبرطوشة.... ام بالطربوش.... ام بالطربشة..... ام.....؟؟؟؟

الهي يا رب يشاشيكي.....و ابقي اقولك عليها بعدين

انا بقول بقي ننط ع التوبيك بتاع شيكو نضرب البوءين دول... بتوع قاموس الروشنة.... المبرشطة..... :lol:

بالنوسبة بقي يا شيكو... لاقتراحك اني اكتب عن اعالي البحار...

انا معنديش مانع خالص بس انا خايفة علي نفسية الاعالي لتبقي في الوطاطي خالص لاني بحس ان عندي جرعة عبط صعب جدا استيعابها من اي بحر من البحار

و الدليل.... قالولوه

الا انا مقولتلكمشي..... ان شاء الله فيه مشروع مؤجل لتجربة الدايفينج......

بس اصحابي خايفين عليا موت لانهم عارفين كابتن غبائي ممكن ابقي تحت الميه احب اهرش عند مناخيري اروح مطيرة المشبك..... ربنا يستر

يا الله يا جودعااااااااان..

محدش يحدفني هنا تاني لوسمحت

انا مش هنا.... :wub:

فوتكم بعافية (و طبعا صوتي هنا مخنف... الله مش لابسة مشبك في مناخيري...... :lol: )

رابط هذا التعليق

بالالوان الفسفوريه

و هيه البومبيه

كده البنت تكون روشه طحن

يالله كانت ايام

فكانت فلان ده بيبرشط

فين الترجمة سعادتك.....يعني ايه بيبرشط.... هل لها علاقة بالبرطوشة.... ام بالطربوش.... ام بالطربشة..... ام.....؟؟؟؟

الهي يا رب يشاشيكي.....و ابقي اقولك عليها بعدين

انا بقول بقي ننط ع التوبيك بتاع شيكو نضرب البوءين دول... بتوع قاموس الروشنة.... المبرشطة..... :)

بالنوسبة بقي يا شيكو... لاقتراحك اني اكتب عن اعالي البحار...

انا معنديش مانع خالص بس انا خايفة علي نفسية الاعالي لتبقي في الوطاطي خالص لاني بحس ان عندي جرعة عبط صعب جدا استيعابها من اي بحر من البحار

و الدليل.... قالولوه

الا انا مقولتلكمشي..... ان شاء الله فيه مشروع مؤجل لتجربة الدايفينج......

بس اصحابي خايفين عليا موت لانهم عارفين كابتن غبائي ممكن ابقي تحت الميه احب اهرش عند مناخيري اروح مطيرة المشبك..... ربنا يستر

يا الله يا جودعااااااااان..

محدش يحدفني هنا تاني لوسمحت

انا مش هنا.... :)

فوتكم بعافية (و طبعا صوتي هنا مخنف... الله مش لابسة مشبك في مناخيري...... :) )

يبرشط اتت من الجذر باراشوط و هو المنطاد فى اللغه العربيه

و هى تطلق على الشخص عندما يعمل على استغلال شخص اخر او مجموعه

سواء فى عزومه او توصيله او اى مصلحه

اى بما يرادفها فى اللغه الروشنيه القديمه ( يدبسوا )

و ساعات لما حد يحب يحرج حد يقوله ما بلاش شغل البرشطه ده

ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم اجمعين

:sad: :sad: :sad: :sad:

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

يللا بقى ايديكم معايا نرفع الموضوع ده

الرفيق لماضة تعبت و وشها اصفر يا حبة عين امها و هي عمالة ترفع في مواضيع

قلت يا بتش يا مصرية مايصحش يا بتش قومي ساعدي خالتشيك

دي حتى تبقى عيبة

و انا ماشية كده بين المواضيع خبطت في الموضوع ده

قلت اما ارفعه

مساكم رفع اثقال :lift: ( وش لماضة في موضوع ارفع معايا ينوبك ثواب:hi: )

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

طب استعنا ع الشقا بالله

موضوع شكله لذيذ و عاوز يترفع فعلاً و ايدي في إيدك يا أخويا عنبو يا روش

و مشكورة الفاضلة مصرية متغربة على الرفع .. و لينا عودة أحسن أنا حاسس إني ميت موتة كبيرة أوي

مكاوي .. من المقبرة

رابط هذا التعليق

طب استعنا ع الشقا بالله

موضوع شكله لذيذ و عاوز يترفع فعلاً و ايدي في إيدك يا أخويا عنبو يا روش

و مشكورة الفاضلة مصرية متغربة على الرفع .. و لينا عودة أحسن أنا حاسس إني ميت موتة كبيرة أوي

مكاوي .. من المقبرة

مكاوى ميت فحــــــــــــــــــــت :D

قلب ابيض من الآخر bv:-

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• Guest عابر سبيل
      1
      الجرائد قبل أن يخلد إلي النوم رغم كل همومه ، وكانت الجرائد ليست بهذا الكم الحالي المهم وجد ناصر مسابقة للشباب في صيف المعمورة تحت أسم " أبو عيون جريئة " ، فإتصل عبد الناصر بوزير الحربية حينها وأمره بإن يتم تجنيد هؤلاء الشباب فوراً قبل الساعة السادسة صباحاً ، ومن كان وحيداً يصدُر له قرار جمهوي كتب أحد الناس هذه القصة في بريد الأهرام من سنوات ، فرد عليه أخر بإن هذه قسوة شديدة من عبد الناصر ولا يجوز وأين حرية الأنسان وأين معرفش أيه ,, وكلام من أياه ده فــرد عليهم شخص ثالث بعــد أيـــ
    • 0
      ابني عمره سنتين وتصرفاته فاقت حد الصبر عندي، وحتى لا أظلمه بدأت في البحث والقراءة لمعرفة أصول التربية، حتى ينشأ نشأة سليمة خالية من العقد النفسية.. في مصر الضرب جزء أساسي من التربية. ومن منا لم يتعرض للضرب المبرح يوماً من أحد والديه؟ أو مدرسيه؟ أتذكر شخصياً أنني وأنا صغير ضربت عشرات المرات من أبي، بل وتعلقت على "الفلكة" مرات عديدة لإخفاقي في الإجابة على أحد أسئلة مدرس العلوم وكان يجعلنا نتحرك حفاة في الفصل حتى لا تتورم أقدامنا! في الدول الأوروبية الضرب ممنوع تماماً ولست أدري السبب،
    • 0
      كشف عبد الجليل الشرنوبي ، رئيس تحرير موقع إخوان أون لاين سابقًا عن حقيقة موقف جماعة الإخوان المسلمين من المشاركة في ثورة 25 يناير، وتحديدًا الدكتور محمد مرسي رئيس الجمهورية . وقال الشرنوبي ، خلال ندوة بالإسكندرية ، مساء الخميس: " الدكتور مرسي قال لي أنت معلي سقف الدعوة ليوم 25 يناير على الموقع ليه ،إحنا لم نتفق على ذلك، فنحن لم ندعُ ولم نتبنى وليس لنا علاقة بشوية العيال دول، اللي منعرفش عاوزين يورطونا في أيه" ، ثم أقسم الشرنوبى على ما قال . وأضاف الشرنوبى إن الأخوان لم يشاركوا في ثورة 25 يناير
    • 33
      اول مرة اشوف الفيديو الرائع دا النهاردة بصراحة ايه دا هو الكلام دا بجد في ناس عايشة كده في ناس بتقول الكلام دا حقيقي و الله كنت باحسب الناس بتبالغ تصدقوا قلبي اتقطع الله يسامح اخوانا بتوع الثورة ليه يعملوا في الناس كده http://www.youtube.com/watch?v=fi-lt9UCgm4&feature=player_embedded سؤال على جنب يعني ايه طفل صغير لسا بيرضع بما انه عنده سنتين او على الاقل لسا متنيل مفطوم يتعشى ريش
    • 18
      جايلك يا أم العيال جايلك يا طويلة البال أعرف أن صبرك علي طال وأدينا مستنين تبقي الآشية عال وكل سنة هنغني نفس الموال الأرض غليت والشقق نار هنشتري وننقل امتي ويرتاح البال خلاص بلاها السنة دي ونشوف السنة الجاية وربك يعدل الأحوال اضحك لما تقولي حافظ علي القرشين ماهم معروفين رايحين فين هما فسحتين والباقي بياخدهم المطاعم والفكهاني والبقال واهو كل سنة علي ده الحال وبشوف في عيون بناتي يجي مليون سؤال وكلام كتير ما يتقال بس الخلاصة جايلك يا أم العيال جايلك يا طويلة
  • أضف...