اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

العيال الروشه بس

عنبو

Recommended Posts

عمرك فكرت تبقى روش اخر حاجه

انا عارف وضعك وعارف شغلك بيفرض عليك شخصيه معينه بس مع نفسك كده وانت فى اجازه مثلاً

فكرت تعمل حاجه روشه كده

فكرت مره تسيبك من البدله وتروح مكان مافيش حد يعرفك فيه وتتعامل بطبيعتك بعيداً عن الشغل والمواقع

فكرت تعمل روشنه لنفسك كده تتماشى مع سنك ومع احترامك لنفسك يعنى

عمرك جبت لبس غريب ولبسته حتى فى البيت

فكرت ترجع عيل تانى

يلا بقى عاوزين افكار روشه اخر حاجه

تحياتى الحاج محمد الروش كبير الرشاشنه بكفر ابو الروش

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

يــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــااااااااااااااااااااااااااااا

اااااااااااااااااة على ايام الروشنة ليت الشياب يعود يوما ويرى مافعل بى المشيب

فكرتنا باشياء كانت ايامها جميلة بس على فكرة جمال وحلاوة الروشنة لما كنا شياي بالجامعة او بعد التخرج وان معك من اقرنائك واصقاؤك مايحاكوك بة وتتفاخروا او تتناظروا مع بعض واينا اكثر روشنة وكانت ايامنا الروشنة مؤدبة ومحترمة وبتستحى على وجهها يعنى مثلا كنا نلبس البنطلون الشارلستون او بنطلون رجل الفيل والحذاء ببوز كبير وكعب كوباية وقصة الراحل عبد الحليم حافظ والقمصان الملونة الزركشة الفسكوز ايام يابنى راحت ولن تعود وكل سن لة روشنتة الجميلة المناسبة وانا اعتقد انى بيجينى حالة روشنة لما اشوف بنتى لابسة محتشم وفى نفس الوقت على الموضة بس لبس يكون واسع لايوضح معالم الجسد بكون روش لما ارى فى وجهها السعادة والانطلاق العفوى للشباب والحماس الذى ينكسر عند اول نظرة على تصرف لايرضينى خوفا عليها ان تندفع بدون رقيب حريص عليها اكثر من عيونة

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

احم ...احم....احم......

ليه كده بقى ؟ wst::

طب مش كنت تقولي وانا افتح انا الموضوع ده يا استاذ عنبو ؟

ده حتى اسمي هايتكتب هنا كتيرررررررررررر.

عموما حلال عليك الموضوع .

بس الاول عاوزين نعرف معنى الروشنه من وجه نظر كل واحد دخل الموضوع ده .

هيه الروشنه بتبقى في اللبس بس؟ :blink:

والروشنه زمان ...ودلوقتي ؟ :afr:

وهل الروشنه لها سن معين ؟ :lol: :old:

:lol: الورده دي بقه مني ليك ....(لزوم الروشنه)

تم تعديل بواسطة rewsha
رابط هذا التعليق

ايوه يا عنبو ؟

عاوز حاجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الو

الوووو

الوووووو؟

استنى على :blink:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لالالالا

مش ماشية مع الموضوع

هااااااااااااااااااااي عليكوا

حلو اوي الموضوع دة يااخ عنبي بسلطاته ببابا غنوجه

كوووووووووووووووووووووول

اوك يامان

بس ايه هو تعريف مصطلح الروشنة ..........

من ايام اعدادي وبعد لما اتخرجنا من فصل المشاغبين وانا مش عارفة يعني ايه روشنة

نسيت بصراحة

عييت كدة بدور عقل مش عارفة جالي منين ............ حتي في البيت استغربوا بقيت هادية ( فيما عدا المقالب .......... احب لما أضحك شوية مع صحابي واخواتي اعمل فيهم مقالب علي خفيف )

شكلي لخبطت ..................

خلاص نحدد الأول يعني ايه روشنة وبعدين نشوف

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

الصيف ده بتاع 2009... جت لى واحدة صاحبتى امريكية.. قلت مابدهاش بقى لما اجيب لى شورتات على تيشرتات.. و الكلام ده..

بصراحة كنت متضايق انى ازاى البس شورت.. هو مش شورت.. هو عامل كده زى البنطلون البراموده بس اقصر شوية..

اخدت الصديقة الامريكية الفاضلة, و طلعت بيها عالغردقة.. و قلت بجملة الروشنة بقى و فيه حفلات و الكلام العجيب ده.. بس بصراحة معرفتش اندمج خالص فى الجو ده.. و كنت بطلع انام من الساعة 9 :roseop:

ربما انها على حسب طبيعة الواحد.. انا عن نفسى شخصية روتينية بحتة!

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

يعنى ايه روش اصلا

فى شباب كول كده ملهاش حل

بس كل واحد كول بطريقته واحد لابس سلسله كلب فى رقبته و التانى لابس شورت مقطع وواحد بيقولوا عليه برمجى يعنى على كل لون

الناس دى موجوده فعلا بس بعد ما الواحد بيعدى ال ٢٨ بيتهد خلاص يعنى حسن الختام

بس فى الساحل يعنى عادى بقى شورتات و كده انا اصلا اكره ما عليه البس بدله و الحمد لله شغلى كله بالجينز الا لما بيكون عندى اجتماع يعنى

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

بص الحكمه العظيمه دي .... الروشنه ادب مش هز اكتاف :roseop:

بمعني لكي تكون روش ومتروش كده ان تسمو فوق مشاكل الحياه ... وتتروشن ... وتضع حداا بعداا بعيدااا بينك وبين الاكتئاب والنفسنه :ninja:

الروشنه بمعناها السامي البرئ الطاهر ان تكون خفيفاااا يعني لا تخنق على شقيقك ولا تسمح لشقيقك انه يخنق عليك :ninja: ................................................................................

.......... انك لمتمكن (وش شويكار حبيبة الصبا وفتره المراهقه)

اما ما نسمعه من احاديث عن تقطيع البناطيل ومسمرة الشفايف وتخريم المناخير :lol: فهؤلاء الذين هبطو بمعني الروشنه الاصيل ويمثلون فى مجتمعاتنا مدعيين الروشنه :lol:

رابط هذا التعليق

شوف انا لقيتك كاتب للعيال الروشة بس

قلت مابدهاش انا لها

وبعدين كنت هاكتب عن المذاكرة بقا والعيال والهم اللى مايتلم لقيتك كاتب مش عاوز حد يخنق عاوزين نفك مع بعض قلت عيب ده احنا ولاد بلد :lol:

مش عارفة لو الروشنة دى انك تفك فعلا وترووووووووووق و تشيل الكورة اللى اسمها دماغك تديها للقطط تلعب بيها

فانا اكيد مش هاقدر افيدك

لو كنت جيت من خمس سنين كنت اديتك افكار توديك سكة اللى يروووووح ................ ويرجع بعد يومين كده :lol:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

الصيف ده بتاع 2009... جت لى واحدة صاحبتى امريكية.. قلت مابدهاش بقى لما اجيب لى شورتات على تيشرتات.. و الكلام ده..

بصراحة كنت متضايق انى ازاى البس شورت.. هو مش شورت.. هو عامل كده زى البنطلون البراموده بس اقصر شوية..

اخدت الصديقة الامريكية الفاضلة, و طلعت بيها عالغردقة.. و قلت بجملة الروشنة بقى و فيه حفلات و الكلام العجيب ده.. بس بصراحة معرفتش اندمج خالص فى الجو ده.. و كنت بطلع انام من الساعة 9 :ninja:

يا عيني عالناس الروشه بجد آدي الروشنه ولا بلاش

هذا هو المفهوم الطبيعي للحاجه الروشه / شورتك الكوووول ,

البودي الكووووول , والمزه الكوووووووول

أنت كده بجد ( حد روش طحن ) بيس يا مان

موبايلات بقى wst::

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

اصدقائى الروشين تحيه طيبه وبعد

sarmar مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 10:55 AM

يــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــااااااااااااااااااااااااااااا

اااااااااااااااااة على ايام الروشنة ليت الشياب يعود يوما ويرى مافعل بى المشيب

فكرتنا باشياء كانت ايامها جميلة بس على فكرة جمال وحلاوة الروشنة لما كنا شياي بالجامعة او بعد التخرج وان معك من اقرنائك واصقاؤك مايحاكوك بة وتتفاخروا او تتناظروا مع بعض واينا اكثر روشنة وكانت ايامنا الروشنة مؤدبة ومحترمة وبتستحى على وجهها يعنى مثلا كنا نلبس البنطلون الشارلستون او بنطلون رجل الفيل والحذاء ببوز كبير وكعب كوباية وقصة الراحل عبد الحليم حافظ والقمصان الملونة الزركشة الفسكوز ايام يابنى راحت ولن تعود وكل سن لة روشنتة الجميلة المناسبة وانا اعتقد انى بيجينى حالة روشنة لما اشوف بنتى لابسة محتشم وفى نفس الوقت على الموضة بس لبس يكون واسع لايوضح معالم الجسد بكون روش لما ارى فى وجهها السعادة والانطلاق العفوى للشباب والحماس الذى ينكسر عند اول نظرة على تصرف لايرضينى خوفا عليها ان تندفع بدون رقيب حريص عليها اكثر من عيونة

اولاً ربنا يارب يخليلك بنتك وتفرح بيها ان شاء الله

الروشنه ملهاش سنه معين الروشنه دى حاجه داخليه كده فى روح البنى ادم مش شرط الشكل يكون روش اهم حاجه من الداخل يكون روش

اعرف ناس سنها عدى سن الستين ولا يزالون روشين وعندهم روح غريبه وياسلام بقى على الكلام والتعلقات على المواضيع حاجه غريبه بجد

على فكره انا لما قريت كلام حضرتك تخيلتك كده شبه حسن حسنى فى فيلم دبور لما افتكر مشهد مع هاله فاخر

rewsha مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 01:19 PM

احم ...احم....احم......

ليه كده بقى ؟

طب مش كنت تقولي وانا افتح انا الموضوع ده يا استاذ عنبو ؟

ده حتى اسمي هايتكتب هنا كتيرررررررررررر.

عموما حلال عليك الموضوع .

ياباشا اعتبر الموضوع بتاعك وبعدين انتى اسمك هيساعدنا فى الحمله دى

الورده دي بقه مني ليك ....(لزوم الروشنه)

اوكشن الورد ده بيتاكل على طول ولا بيتسلق ؟؟

رضوي مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 04:56 PM

بس ايه هو تعريف مصطلح الروشنة ..........

من ايام اعدادي وبعد لما اتخرجنا من فصل المشاغبين وانا مش عارفة يعني ايه روشنة

نسيت بصراحة

عييت كدة بدور عقل مش عارفة جالي منين ............ حتي في البيت استغربوا بقيت هادية ( فيما عدا المقالب .......... احب لما أضحك شوية مع صحابي واخواتي اعمل فيهم مقالب علي خفيف )

شكلي لخبطت ..................

خلاص نحدد الأول يعني ايه روشنة وبعدين نشوف

بصى صعب قوى تعرفى الروشنه الروشنه دى حاله الواحد بعيشها ممكن يكون واحد روش وميكنش عارف نفسه انه روش وملهاش سن معين اهم حاجه الروح تبقى سعيده بس طبعاً كل سن وله روشنه تتناسب معه هنوضحه بعد كده

قلب ابيض مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 02:14 PM

ايوه يا عنبو ؟

عاوز حاجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الو

الوووو

الوووووو؟

استنى على

انا هنا اه لابس جلابيه بنفسجى اهه شفتنى ايوه انا

يلا بقى عاوزين كوكتيل روشنه من ايام الشباب الى اليوم

myusername مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 06:08 PM

اخدت الصديقة الامريكية الفاضلة, و طلعت بيها عالغردقة.. و قلت بجملة الروشنة بقى و فيه حفلات و الكلام العجيب ده.. بس بصراحة معرفتش اندمج خالص فى الجو ده.. و كنت بطلع انام من الساعة 9

عم يوزر خد بالك انت كنت فى مهمه وطنيه للبلد يعنى ونمت من الساعه 9 انا كده عرفت انك بتحب مصر قوووووى وربنا يستر على المعونه

كلامك ده بيؤكد الى انا بقوله ان الروشنه ليست بالشكل الروشنه روح يعنى انت غيرت شكلك بس

تم تعديل بواسطة محمد العنبى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

otaka مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 06:17 PM

يعنى ايه روش اصلا

فى شباب كول كده ملهاش حل

بس كل واحد كول بطريقته واحد لابس سلسله كلب فى رقبته و التانى لابس شورت مقطع وواحد بيقولوا عليه برمجى يعنى على كل لون

الناس دى موجوده فعلا بس بعد ما الواحد بيعدى ال ٢٨ بيتهد خلاص يعنى حسن الختام

بس فى الساحل يعنى عادى بقى شورتات و كده انا اصلا اكره ما عليه البس بدله و الحمد لله شغلى كله بالجينز الا لما بيكون عندى اجتماع يعنى

الروشنه ليس لها علاقه بالشكل اطلاقاً ممكن تلاى عيل من دول ولا يعرف يقول كلمتين على بعض ومحسب علينا روش وخلاص انا بقى شفت واحد صعيدى لابس جلابيه وعمه وروش ودمه زى العسل

جيمي مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 06:55 PM

بص الحكمه العظيمه دي .... الروشنه ادب مش هز اكتاف

بمعني لكي تكون روش ومتروش كده ان تسمو فوق مشاكل الحياه ... وتتروشن ... وتضع حداا بعداا بعيدااا بينك وبين الاكتئاب والنفسنه

الروشنه بمعناها السامي البرئ الطاهر ان تكون خفيفاااا يعني لا تخنق على شقيقك ولا تسمح لشقيقك انه يخنق عليك ................................................................................

.......... انك لمتمكن (وش شويكار حبيبة الصبا وفتره المراهقه)

اما ما نسمعه من احاديث عن تقطيع البناطيل ومسمرة الشفايف وتخريم المناخير فهؤلاء الذين هبطو بمعني الروشنه الاصيل ويمثلون فى مجتمعاتنا مدعيين الروشنه

ايوه ياعم جيمى قولهم ان الروشنه ادب مش هز قمصان ولا تقطيع بناطيل

الروش انك تكون خفيف على الكل ومتخنقش على حد

om marawan مشاركة بتاريخ Dec 30 2009, 10:18 PM

شوف انا لقيتك كاتب للعيال الروشة بس

قلت مابدهاش انا لها

وبعدين كنت هاكتب عن المذاكرة بقا والعيال والهم اللى مايتلم لقيتك كاتب مش عاوز حد يخنق عاوزين نفك مع بعض قلت عيب ده احنا ولاد بلد

مش عارفة لو الروشنة دى انك تفك فعلا وترووووووووووق و تشيل الكورة اللى اسمها دماغك تديها للقطط تلعب بيها

فانا اكيد مش هاقدر افيدك

لو كنت جيت من خمس سنين كنت اديتك افكار توديك سكة اللى يروووووح ................ ويرجع بعد يومين كده

لا انتى كده فاهمه الروشنه غلط خاااااالص الروشنه هى المرونه والخفيه ومش شرط تسيب دماغك خالص لازم تكون دماغك معاك طبعاً بس فيه ناس كده بتكون مرحه هم دول الروشين بجد سيبكى انتى بقى من الناس الكيئبه دى

يلا بقى اركنى العيال على جنب شويه وعاوزين شوية افكار روشه كده

عاشق الترحال مشاركة بتاريخ أمس, 07:38

يا عيني عالناس الروشه بجد آدي الروشنه ولا بلاش

هذا هو المفهوم الطبيعي للحاجه الروشه / شورتك الكوووول ,

البودي الكووووول , والمزه الكوووووووول

أنت كده بجد ( حد روش طحن ) بيس يا مان

موبايلات بقى

ايه ياعم عاشق الكروته دى لا ياعم ادخل احكى واتكلم يعنى احنا عاوزين الناس تفك شويه

ياجماعه احنا فى رحله دلوقتى

رابط هذا التعليق

هقولكم بقى على مواقف روشنه كده

كان فيه فرح بتاع اخت واحد صاحبنا "" على بن الناس االكويسين يعنى "" والمفروض ان احنا هنروح بقى كله بدل ومعرفش ايه وانا اليومين دول كنت لسه مخلص الكليه وكانت ضاربه معايا البس جلابيات زى بتعة المعلمين افرنجى جلابيه سوده كده وتلبس الجزمه اللميع وعليها يامعلم الكوفيه وياسلام بقى فى الشتا تلبس العبايه التقيله دى معلم معلم بجد وكنت مبسوط قوى بالاستيل ده

ضربت فى دماغى ودماغ العيال ان احنا نروح الفرح بالبس ده ونعمل فيها معلمين بجد زى بتوع شادر السمك وقد حصل

دخلنا الفرح كله جلابيات سوده واخر روشنه بجد كانت ليله لا تنسى بس اهم حاجه ان انت تعيش فى دور المعلم يعنى لان الجلابيه ليها احترامها يعنى والحمدلله عدت الليله

عملنها مره فى فرح شعبى كنا هنموت من الجوزه "" مش الشيشه "" انا اساساً مبشربش شيشه بس يلا ادى اخرة الروشنه

مستنى بقى شوية حكاوى ولسه هرجع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخواني الروشين..... أخواتي المرووشاااااااااااااات

م ساعة سي الاستاذ الحاج محمد أبو عنب... الله يعلي مراتبه.....فتح لنا الحوتة دي.... و انا عمالة أقدم رجل و أأخر رجل.... و أقول و انا مالي بالروشين و المروشين و المرشوشين

بس قولت بقي حتما و لابد... و من كل بد... اني انزل بالدردل بتاعي بقي.....

واد يا بهروز اسحبلي كورسي... و انزل بالشاي ابو حليب و معاه سميطتين

اخواني المروشين.....

أحب احيكم ع الحوتة الفزيعة دي... ليه بقي...

لان كل واحد فينا هيخش و هيقول حاجة ممكن يكون شافها في لحظة ما انها قمة الغباء...او انها مستحيلة...

أو الناس لما هتشوفه بيعملها هتمصمص شفايفها (مشهد ممثلة مش عارفاها في فيلم أم العروسة... و كان دورها التاريخي أنها تمصمص شفايفها علي كل حاجة تقولها تحية كاريوكا)

بس برضه عملها.....

يمكن لحظة تمرد....

يمكن لحظة احتياج انه يبقي مختلف...

يمكن...طققان....بس المهم انها لحظة الواحد حس فيها بالفرحة من حاجة مكنش متوقعها... بس عملها برضه

و كده اخواني المروشين... نكون حطينا ايدينا يعني ايه روشنة... في زمن النفسنة

نيجي بقي ع تشابتر تنين.....انتي يا ابني يا اللي ورا و الله ما انت فالح.....افتح المذكرة... شيل القلم من ع ودنك...انت استورجي و لا محاوراتي

بصوا بقي

هو احنا لو اخدنا البوقين العبط اللي انا قولتهم فوق و حطيناهم ع البوقين الاعبط اللي هقولهم تحت.... ا

كيد اكيد محدش هيفهم حاجة....و تبقي انت اكيد اكيد في مصر

زمااااااااااااااااااااااااااااااان......

مامتشي كان عندها العصابة اللي هو احنا....

و الحقيقة احنا كنا هايبر حبتين تلاتة فقالت لنا حبايبي المساخيط (بتحبنا موووووت) انا هدي جايزة لاحسن واحد فيكو يعمل مشروع في الصيف

اخواني المروشين.....

ساعتها لاننا فعلا كنا مختلفين مووت

خدوا عنكم امثلة ع العبقرية الخالدة......

الكبير (العاقل.....عمل اختراع كده....لم كل الورق و الكراريس....تصدقوا اشتراهم مننا ما احنا استغلينا الموقف برضه...)

و قعد يعمل عجينة ورق....و يعمل بيها اشكال هندسية و ابراج كهربا.....(أحلي حاجة انا و اخويا...شياطين الاسفلت....كنا فاكرين العجينة دي تؤكل.... و يا حرام يقوم هندسة الصبح يلاقي الماكيت بتاعه اشي الجراج متاكل.... اشي الاشارات لابسة في بعض...ايه ايام)

المهم....اخواني المروشين.....انتو نمتوا

مشروعي العظيم كان ايه بقي......ولان البحث العلمي يبدأ بسؤال و تحطله بفروض... و بعدين تجرب... و بعدين تلاقي نفسك لسعت...

السؤال العميك كان "هل للصرصار بوء؟؟؟"

ايون....

و لكوا ان تتخيلوا اخواني المروشين.... اني من اجل البحث الفذ ده... كنت مجرجرة فريق البحث بتاعي...بين لمؤاخذة بولاعة الحمام... و المصرف العمومي... طول شهور الصيف

و فعلا كنا بنكتب ملاحظاتنا عن حياة الصراصير....و ازاي بتمشي.... إزاي تتكلم... ازاي تتدلع......يوووووووووه

الجميل بقي ف الموضوع اشترينا كشافات صغيرة.....

و منعنا ارتداء الشباشب عشان مانخاطرش بالعينة بتاعتنا حد منهم يلزق في شبشب كده و لا كده

و طبعا طلعنا بنتيج هايلة.....ملخصها ان مامتشي فقدت الامل فينا بوتاتا...... و كام مرة بالليل كده اسمعها بتكلم ربنا " أوديهم فين الملجأ..... و لا الاصلاحية"

بس لو طبقنا عليها مفهوم الروشنة.....الواقع و المامول... متهيالي تبقي هي دي و لا ايه

اخواني المروشين.....

خليكو قاعدين...

و م الحكايات قايلين...

و ع المشاريب معزومين

و يا حاج عنبي..... الحساب ع الطبشيرة

فوتكم بعافية

خخخخخخخخخخخخخخخ

رابط هذا التعليق

هوا اتفك معاك بكلمتين يا جدع تعمل فيهم كدا وانا اقولك لو دخل عليا واحد بيطير هسبلة الشقة واجرى :rolleyes:

انا بما انى اليومين دول بمر بمرحلة انعدام الثقة والوزن وكل الكلام اللى فى الفراغ دا

فنا بفكر اسيب التفكير فى التخصص الجديد وهنهاجر ولا لاه والوطن البديل واروح اجيب الشورت الحبوب والكلب اللطيف واجر شمسية اطلع عين السيرة الكابرتاج -يارب بس الاقيهم لحسن يكونوا اتخصخصوا -اينهم اعفن يعنى

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ Jan 2 2010, 01:28 AM

السؤال العميك كان "هل للصرصار بوء؟؟؟"

ايون....

و لكوا ان تتخيلوا اخواني المروشين.... اني من اجل البحث الفذ ده... كنت مجرجرة فريق البحث بتاعي...بين لمؤاخذة بولاعة الحمام... و المصرف العمومي... طول شهور الصيف

و فعلا كنا بنكتب ملاحظاتنا عن حياة الصراصير....و ازاي بتمشي.... إزاي تتكلم... ازاي تتدلع......يوووووووووه

الجميل بقي ف الموضوع اشترينا كشافات صغيرة.....

و منعنا ارتداء الشباشب عشان مانخاطرش بالعينة بتاعتنا حد منهم يلزق في شبشب كده و لا كده

و طبعا طلعنا بنتيج هايلة.....ملخصها ان مامتشي فقدت الامل فينا بوتاتا...... و كام مرة بالليل كده اسمعها بتكلم ربنا " أوديهم فين الملجأ..... و لا الاصلاحية"

بس لو طبقنا عليها مفهوم الروشنة.....الواقع و المامول... متهيالي تبقي هي دي و لا ايه

اخواني المروشين.....

خليكو قاعدين...

و م الحكايات قايلين...

و ع المشاريب معزومين

و يا حاج عنبي..... الحساب ع الطبشيرة

فوتكم بعافية

خخخخخخخخخخخخخخخ

هههههههههههههههههه بقى كل ده علشان تعرفى ان الصرصار له بوء ولا لاء

فكرتنى بايام الكليه العيال بتوع قسم الحشرات عندنا فى الكليه يعنى كانوا يوم امتحان العملى واحد فيهم مصطاد صرصار وحابسه فى علبه ومنفس له طبعاً وجاى يعنى الصبح علشان واد صاحبهم شاطر يعنى هيقعد يعلمهم ازاى يشرحوا الصرصار ويطلعوا منه المطلوب يعنى بس بطعاً حصل ما لا يحمد عقابه احنا طبعاً كنا على الكافتريا وكل واحد مشغول بقى فى الى عليه

وجم العيال الواد فتح العلبه طار الصرصار واحد فيهم حب يمسكه راح فاااعصه فى الارض طبعاً انا مش عاوز قولكم الواد الى كان جايب الصرصار كان عامل ازاى اقعد طبعاً يزعق الامتحان باااااظ انا هدخل قول ايه دلوقتى

انا طبعاً كنت نايم فى الارض من الضحك المشكله الواد اتضرف مع الصرصار بالفطره ان اول لما يشوف صرصار هبق يموته برجله ونسى خالص ان الصرصار ده بتاع امتحان ايام بقى

OReX مشاركة بتاريخ Jan 2 2010, 03:09 AM

هوا اتفك معاك بكلمتين يا جدع تعمل فيهم كدا وانا اقولك لو دخل عليا واحد بيطير هسبلة الشقة واجرى

انا بما انى اليومين دول بمر بمرحلة انعدام الثقة والوزن وكل الكلام اللى فى الفراغ دا

فنا بفكر اسيب التفكير فى التخصص الجديد وهنهاجر ولا لاه والوطن البديل واروح اجيب الشورت الحبوب والكلب اللطيف واجر شمسية اطلع عين السيرة الكابرتاج -يارب بس الاقيهم لحسن يكونوا اتخصخصوا -اينهم اعفن يعنى

انت يابنى تحمد ربنا انك دخلت حسابات لا صراصير ولا اخطبوط ولا حاجه خالص كفايه عليك الماوس

ايه ياجماعه انتوا بطلتوا روشنه ولا ايه ؟؟

رابط هذا التعليق

الوووووووو

الوووووو الووو

امممم فعلا يا أم نور الخطوط وحشة خاااااالص :Thumbsup:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

على فكرة الروشنة زمان مش فارقة كتير عن دلوقتى طبعا فى اللبس مش الدماغ يعنى أنا فكرة مامتى الله يرحمها زمااااااااااان لما كنت ألبس البنطلون الجينز و بعدين أطلع القميص من برة و علية الجاكت القصير و طبعا البنطلون جربان كانت تقعد تقلى ؟أية اللى أنتى لابساه ده بظبط زى ما بقول لبنتى

رابط هذا التعليق

الوووووووو

الوووووو الووو

امممم فعلا يا أم نور الخطوط وحشة خاااااالص wst::

الوووووو ايوه يا ام مروان

الظاهر خط الكويت مش لاااقط0000استنى هايلقط اهو

استنونااااااا تحت مسمى 00روشنة امهات او امهات مروشنات

على فكرة الروشنة زمان مش فارقة كتير عن دلوقتى طبعا فى اللبس مش الدماغ يعنى أنا فكرة مامتى الله يرحمها زمااااااااااان لما كنت ألبس البنطلون الجينز و بعدين أطلع القميص من برة و علية الجاكت القصير و طبعا البنطلون جربان كانت تقعد تقلى ؟أية اللى أنتى لابساه ده بظبط زى ما بقول لبنتى

ميرا ازيك 000 :blink:

بصى بقى انا من ايام جيل سونتى 00حد فاكرها؟؟

طنطكم قلب ابيض كانت اخر روشنه من بتاعت التمانينات ايام الجينز اف يو اس والـ سونتى لما كنا ننقعه فى الكلور ونفضل نهرى فيه بفرشة البلاط عشان يجرب :P اه والله

ويا سلام بقى لما اقوم ضربه قميص من بتاع بابا عشان يبقى مبهوق كده طويل 000هى دى الروشنه ولا مش هى يا متعلمه يا بتاعت المدارسnon:: " وش سعيد

صالح فى مدرسة المشاغبين "

افتكر اول مره يدخل مصطلح غريب فى كلامنا 00مش فاكره سنه كام وهذا المصطلح ماهو الا كلمه " ماشى ؟"

ياااااخبر ابيض لما كان بابا يكلمنا فى موضوع ونرد عليه بكلمه "ماشى " ايه ماشى دى ؟ فى حاجه اسمها حاضر 00ماشى دى ماتقولهاش بنت مؤدبه !!!!!

حاليا نص كلام ولادنا مكحرت ومفتكس اخر حاجه

والغريب بقى ان انا كمان اصبحت استخدم المصطلحات دى مع اولادى واصحابهم عشان نبقى مسستمين مع بعض0000هارشين ؟؟ولا نقول كمان؟؟؟ wst::

ام مروان انزلى باللى بعدى بقى

الخط لقط اهو :lol:

رابط هذا التعليق

عنبي ....انت راجل زي السكر

يا اخي انا ما ضحكتش كدة من زمان اوي wst:: :P

تعليقاتكم كلها رجعتني مصر تاني

بجد ضحكت من قلبي

تسلم يا ابن بلدي يا غالي :blink:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• Guest عابر سبيل
      1
      الجرائد قبل أن يخلد إلي النوم رغم كل همومه ، وكانت الجرائد ليست بهذا الكم الحالي المهم وجد ناصر مسابقة للشباب في صيف المعمورة تحت أسم " أبو عيون جريئة " ، فإتصل عبد الناصر بوزير الحربية حينها وأمره بإن يتم تجنيد هؤلاء الشباب فوراً قبل الساعة السادسة صباحاً ، ومن كان وحيداً يصدُر له قرار جمهوي كتب أحد الناس هذه القصة في بريد الأهرام من سنوات ، فرد عليه أخر بإن هذه قسوة شديدة من عبد الناصر ولا يجوز وأين حرية الأنسان وأين معرفش أيه ,, وكلام من أياه ده فــرد عليهم شخص ثالث بعــد أيـــ
    • 0
      ابني عمره سنتين وتصرفاته فاقت حد الصبر عندي، وحتى لا أظلمه بدأت في البحث والقراءة لمعرفة أصول التربية، حتى ينشأ نشأة سليمة خالية من العقد النفسية.. في مصر الضرب جزء أساسي من التربية. ومن منا لم يتعرض للضرب المبرح يوماً من أحد والديه؟ أو مدرسيه؟ أتذكر شخصياً أنني وأنا صغير ضربت عشرات المرات من أبي، بل وتعلقت على "الفلكة" مرات عديدة لإخفاقي في الإجابة على أحد أسئلة مدرس العلوم وكان يجعلنا نتحرك حفاة في الفصل حتى لا تتورم أقدامنا! في الدول الأوروبية الضرب ممنوع تماماً ولست أدري السبب،
    • 0
      كشف عبد الجليل الشرنوبي ، رئيس تحرير موقع إخوان أون لاين سابقًا عن حقيقة موقف جماعة الإخوان المسلمين من المشاركة في ثورة 25 يناير، وتحديدًا الدكتور محمد مرسي رئيس الجمهورية . وقال الشرنوبي ، خلال ندوة بالإسكندرية ، مساء الخميس: " الدكتور مرسي قال لي أنت معلي سقف الدعوة ليوم 25 يناير على الموقع ليه ،إحنا لم نتفق على ذلك، فنحن لم ندعُ ولم نتبنى وليس لنا علاقة بشوية العيال دول، اللي منعرفش عاوزين يورطونا في أيه" ، ثم أقسم الشرنوبى على ما قال . وأضاف الشرنوبى إن الأخوان لم يشاركوا في ثورة 25 يناير
    • 33
      اول مرة اشوف الفيديو الرائع دا النهاردة بصراحة ايه دا هو الكلام دا بجد في ناس عايشة كده في ناس بتقول الكلام دا حقيقي و الله كنت باحسب الناس بتبالغ تصدقوا قلبي اتقطع الله يسامح اخوانا بتوع الثورة ليه يعملوا في الناس كده http://www.youtube.com/watch?v=fi-lt9UCgm4&feature=player_embedded سؤال على جنب يعني ايه طفل صغير لسا بيرضع بما انه عنده سنتين او على الاقل لسا متنيل مفطوم يتعشى ريش
    • 18
      جايلك يا أم العيال جايلك يا طويلة البال أعرف أن صبرك علي طال وأدينا مستنين تبقي الآشية عال وكل سنة هنغني نفس الموال الأرض غليت والشقق نار هنشتري وننقل امتي ويرتاح البال خلاص بلاها السنة دي ونشوف السنة الجاية وربك يعدل الأحوال اضحك لما تقولي حافظ علي القرشين ماهم معروفين رايحين فين هما فسحتين والباقي بياخدهم المطاعم والفكهاني والبقال واهو كل سنة علي ده الحال وبشوف في عيون بناتي يجي مليون سؤال وكلام كتير ما يتقال بس الخلاصة جايلك يا أم العيال جايلك يا طويلة
  • أضف...