اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

العيال الروشه بس

عنبو

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حلو اوي مشهد أم مروان و قلب ابيض..... حول

و انا حاسة ان عنبي واقف في وسطيهم زي سيادة الناظر في المسرحية برضه (مدرسة المشاغبين.....حول)

و القرع لما استوا قال للخيار يا لوبيا....... :blink:

ياااااااااااااااه ده كان السيم ما بيني و بين اخواتي عشان كنا بنقسم نفسنا نبطشيات انا و اخويا اللي اكبر مني حبة نتفرج ع التلفزيون... و اخويا الكبير يوقف يبيع اللوبيا اول ما ماما تطلع م المطبخ....(الحمد لله ماما كنت متنبآله من كتر ما غني الكود... انه فعلا هيبقي ليه مستقبل باهر في سوق الخضار... الحمد لله بقي مهندس)

بصوا بقي انا افتركت حاجة مش عارفة هي روشنة و لا لسعان.....هسيب المسميات الفلسفية دي لكل السادة المشاهدين

انا عندي طبع اكثر من رقيق.... آه و الله.....

بحب أخض اللي طالع م الحمام...و عادة بيضطر يرجع الحمام تااااااااااااااااني.... wst::

هو زمان أنا و اخويا برضه...

كنا بنستخبي في السفرة.... متفهمش ازاي... دي كانت الوكر بتاعنا فعلا (عيال عبيطة وكر ايه المفندق من كل ناحية ده)

و كنا نخض الخضة بقي للزبون ايه تطلع من عينه

و الحمد لله السفرة ضاقت علينا دلوقتي ..... و بضطر اخض الاخوة اللي رايحين بالسلامة بيت الادب

بس بيبقي فيه احساس جبااااااااااااار و وكركعة مقولكوش عليها

مسااااااااااااااااااكم.... قصدي صبااااااااااااحكم ضحكة حلوة صااااااااااافية بث حي مباشر م القلب

رابط هذا التعليق

om marawan مشاركة بتاريخ أمس, 06:10 PM

الوووووووو

الوووووو الووو

امممم فعلا يا أم نور الخطوط وحشة خاااااالص

خلاص اتفضلى حضرتك قولى على الى انتى عاوزه تقوليه لام نور وانا هوصل ليها كل الكلام "" ناسف لانشغال الخطوط ويمكنك استخدام خاصية ديليفرى كلام """

miramikhail مشاركة بتاريخ أمس, 10:53 PM

على فكرة الروشنة زمان مش فارقة كتير عن دلوقتى طبعا فى اللبس مش الدماغ يعنى أنا فكرة مامتى الله يرحمها زمااااااااااان لما كنت ألبس البنطلون الجينز و بعدين أطلع القميص من برة و علية الجاكت القصير و طبعا البنطلون جربان كانت تقعد تقلى ؟أية اللى أنتى لابساه ده بظبط زى ما بقول لبنتى

هييييييييه ايام يابشمهندسه بس اللبس اليومين دول مختلف خالص عن ايام زمان بس كانت ايام حلوه والله الواحد كان لسه بصحته ومكنش فيه تلوث زى اليومين دول والشباب كانوا طول بعرض لكن اليومين دول معرفش ايه الى حصل فى الانتاج

يلا هناخد زماننا وزمن غيرنا

قلب ابيض مشاركة بتاريخ اليوم, 12:56 AM

الوووووو ايوه يا ام مروان

الظاهر خط الكويت مش لاااقط0000استنى هايلقط اهو

استنونااااااا تحت مسمى 00روشنة امهات او امهات مروشنات

هو فين ده دول كلهم مشغولين فى العيال الى معرفش بتذاكر والى معرفش بتعمل ايه كانت ايام ............... ذكريات

طنطكم قلب ابيض كانت اخر روشنه من بتاعت التمانينات ايام الجينز اف يو اس والـ سونتى لما كنا ننقعه فى الكلور ونفضل نهرى فيه بفرشة البلاط عشان يجرب اه والله

ويا سلام بقى لما اقوم ضربه قميص من بتاع بابا عشان يبقى مبهوق كده طويل 000هى دى الروشنه ولا مش هى يا متعلمه يا بتاعت المدارس " وش سعيد

صالح فى مدرسة المشاغبين "

افتكر اول مره يدخل مصطلح غريب فى كلامنا 00مش فاكره سنه كام وهذا المصطلح ماهو الا كلمه " ماشى ؟"

ياااااخبر ابيض لما كان بابا يكلمنا فى موضوع ونرد عليه بكلمه "ماشى " ايه ماشى دى ؟ فى حاجه اسمها حاضر 00ماشى دى ماتقولهاش بنت مؤدبه !!!!!

حاليا نص كلام ولادنا مكحرت ومفتكس اخر حاجه

والغريب بقى ان انا كمان اصبحت استخدم المصطلحات دى مع اولادى واصحابهم عشان نبقى مسستمين مع بعض0000هارشين ؟؟ولا نقول كمان؟؟؟

تصدقى الدمعه فرت من عينى بقى كلمة ماشى كانت عيب فى يوم من الايام ياسبحان الله

دانا لما اكلم حد من الجيل ده فى اى حاجه مبقولش ماشى ولا حاجه خالص بيبص ليا ويقولى انجز ياعم عاوز ايه ؟؟

لا ياجماعه احنا فعلاً كنا جيل مؤدب ومحترم والله احنا خساره ياجماعه طيب فاكرين الحزام الى كان التوكه بتعته يجيى خمسه كيلو ؟؟

انتوا حضرتوا موضة الطرابيش ولا جيتوا بعدها دى كانت ايام الواحد كان يلبس الطربوش من دول ياه بقى لما يجى شوية هوا تحرك الشراشيب بتعتة الطربوش تخلى اى واحده معديه تقع على طول ايام

طيب حضرتوا موضه مش معنى ؟؟ ايام والله

قال اليومين دول شوية عيال معرفش راحوا نعكشوا شعرهم شويه ويجوا يقولك احنا روشين هم دول بامارة ايه الى مافيه طربوش له شراشيب ولا حاجه خالص

قلب ابيض اهم حاجه ايه ان الواحد يكون مسسستم يعنى انا اليومين دول وعلى الرغم انى سنى مش صغير يعنى بس اهو الواحد لازم يجارى العصر بسهر للساعه 10 بالليل لزوم الروشنه يعنى

من غير ضرب انا همشى سلام

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

znaty مشاركة بتاريخ اليوم, 02:16 AM

عنبي ....انت راجل زي السكر

يا اخي انا ما ضحكتش كدة من زمان اوي

تعليقاتكم كلها رجعتني مصر تاني

بجد ضحكت من قلبي

تسلم يا ابن بلدي يا غالي

ياخبر ابيض ياولاد المهندس زناتى حته واحده عندنا فى القهوه ياهلاً وسهلاً يافندم ده يوم تاريخى فى حياة هذه القهوه اتفضل يافندم

يلا بقى يابشمهندس عاوزين شوية حاجات روشنه من بتعتة بورسعيد خليها تروق وتحلى

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ اليوم, 02:28 AM

انا عندي طبع اكثر من رقيق.... آه و الله.....

بحب أخض اللي طالع م الحمام...و عادة بيضطر يرجع الحمام تااااااااااااااااني....

هو زمان أنا و اخويا برضه...

كنا بنستخبي في السفرة.... متفهمش ازاي... دي كانت الوكر بتاعنا فعلا (عيال عبيطة وكر ايه المفندق من كل ناحية ده)

و كنا نخض الخضة بقي للزبون ايه تطلع من عينه

و الحمد لله السفرة ضاقت علينا دلوقتي ..... و بضطر اخض الاخوة اللي رايحين بالسلامة بيت الادب

بس بيبقي فيه احساس جبااااااااااااار و وكركعة مقولكوش عليها

مسااااااااااااااااااكم.... قصدي صبااااااااااااحكم ضحكة حلوة صااااااااااافية بث حي مباشر م القلب

لماضه ممكن اسألك ثؤال خطير يعنى انتى كنت بتجيبى مسمار وتحطيى فى كوبس بتاع الكهربا وانتى صغيره اعترفى اكيد !!!!

اصبرى بس عليا طالما هندخل فى اللسعان انا عندى شوية حاجات كده جديده هفتكرها وهاجى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

أنا بقى يا عم كنت ايام الجامعه ممكن ألبس جينز ضيق وتي شيرت بودي أو بناطيل واسعه فانكي :roseop: وحركات بس كله كوم وإني ألعب في تسريحة شعري كوم تاني هيا تسريحه واحده ولا أحب أضرب جل ولا أحب أعمل سبايكي ولا أي كلام من ده.

وأن كان عالفرح اللى أنت رحته بجلابيه أنا رحت إمتحان ثانويه عامه بجلابيه بيضه :roseop:

وطبعا الشورت والتي شيرت طول ما انا ماشي في الشارع وفى المنطقه والشله بتاعتنا كلها على كده والصيف كنا نستناه بفارغ الصبر علشان نروح المصيف ونطلع نأجر لنا شقه طول الصيف ونقضيها هناك بلاجات وحركات بس من غير أمريكانننننيات يا عم عنبي يا متأمرك أنت :roseop: مش عاوز تروح المصيف قريب ولا حاجه تاخدني معاك ؟؟؟

وبمناسبة الصراصير اللي الأستاذه لماضه بتحكي عنها كان عندي واحد زميلي واحنا في الجامعه مخه تعبان كان بيصطاد الدبان ويقص جناحه وبعد ما يجمع له شويه كده يقوم جايبهم ويحطهم عالمكتب ويجيب عربيه لعبه ويجري وراهم بيب بيب بيب :roseop:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

حبايبي المروشين....

مش عارفة اشكركم إزاي.... أنا اتقلبت علي ضهري م الضوحك و أنا قاعدة ع المكتب... ليه بقي؟؟؟

معرفشي ليه... خير اللهم اجعله خير

تخيلت ان احنا عملنا تجمع مثلا للمحاورين.... و خصوصا كل الشباب العترة و الصبايا البسكوتات اللي دخلوا الحوتة دي بتاعت العيال الروشة بس

المشهد ايه بقي

مارشات عسكرية......

تانت قلب ابيض داخلة علينا و هي لابس الجينز اللي كانوا باين بيسموه آيسي.....و حوتة قميص مقلم من دولاب بابا... و عمالة تقول ماشي ...ماشي... ماشي

عنبو.....هو حاجة م الاتنين... يا لابس الجلابية...و عاوج الطاقية... يا لابس الطربوش و عاوج الزر (فاكرين المسرحية بتاعت فؤاد المهندس و عبد الله فرغلي...لما لس الطربوش علي عينيه.....اللي كان بيقول فيها و قال توضري قبل ان يلفظ انفاسه الاخيرة..... angl:: :wub: )

و عمونا بقي عاشق الترحال... و هو ما شاء الله لابس ابيض في ابيض .... و داخل يمتحن الثانوية العامة

و الله بجد يا جماعة هتبقي حركة روشة مووووووووووووووت

احنا نعمل تجمع في القاهرة ان شاء الله الكيلو 10 (اي حوتة محدوفة بقي) و نعمله لقاء السحاااااااااااااااااااااااااب

انا فاكرة اني عملت الحركة دي في تجمع ثقافي مع مع جاليات اوربية و ايه بقي... احكيلكم عليه بعدين

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بحس اوي بالروشنة الجامدة ...... لما تكون العيلة كلها متجمعة ......... واقعد مع العيال الصغيرين ..... واغير تسريحة شعري اقلبها عيالي ............ واجيبلهم مصاصة ونقعد بقي ناكل المصاصة ,,,,,, بحس اني اصغر منهم ونقعد نتخانق علي اللعب واجري وراهم ونلعب استغماية .......... ودايما بستخبي انا الاول .... وفي الاخر بابا يقعد يقولي يابنتي ارحميني اعقلي شوية ......... وبطلي شقاوة ...... بحس بطفولتي البريئة وفي الآخر بعد اللعب والهزار لما الواد ابن عمي الصغير يتخانق معايا ويزعقلي ويقولي ( انتي يابت ) ياسلااااااااام ببقي في منتهي السعادة وانا عمالة اجهز لهم الاكل واكلهم وعاملة فيها ماما ......

جانب آخر من الروشنة ............. لما نكون شلة بنات كبيرة ونقعد بقي نشغل اغاني بصوت عالي ونتنطط ... ونعمل ماسكات مالهاش اي لازمة في الحياه ................

وياسلام بقي لو معانا واحدة مخطوبة وخطيبها اتصل بيها ......... بنستلمها بقي ونقعد نهزر معاها ونعزف لها علي اوتار الموسيقي ........ لحد لما تزهق وتقفل التليفون خاااااااااالص

وتبقي كملت لو نزلنا نشتري اي حاجة وخصوصاً اللبس .......... ياه .......... ونقعد ننقي في الآلوان وهتمشي مع ايه وهلبسها امتي ..........

ونشتري الكريمات المعتادة اللي بتترمي وتتحط في الدولاب بعد اول استخدام ( علشان طبعاً مابتلحقش تخلص ) وكله كوم وموال الميكب كوم تاني خااااااالص ......... وخصوصاً لما ادخل البيت ومعايا كمية ميكب مالهاش لازمة وماما تقعد تقولي حرام عليكي بتشتريها ليه اذا كنتي اصلاً مش بتستعمليها غير في المناسبات الكبيرة وخلاص ........... ولا اجد أي رد سوي حب الأقتناء ........

ولما ينزل بيرفيوم جديد ....... لازم طبعاً الشلة كلها تشتريه ........ ونقعد نشيله في الدولاب اللي اشتكي من كتر الحاجات اللي فيه ......... قال ايه علشان نعتقه وريحته تبقي جنان ......... واصلاً ماحدش فينا أصلاً بيستعمله ........ وبرضه علشان حب الاقنتاء

طبعاً دلوقتي كلكم تقولوا ايه البنت التافهة دي............... ايوة فعلاً ماهي تفاهة بنات ......... بس بنفرح اوي لما بنعمل الحاجات التافهة دي

وبنسميها روشنة

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

بصى بقى انا من ايام جيل سونتى 00حد فاكرها؟؟

أهلا أهلا طبعا تقريبا أنا خمس سنين الكلية ما كنتش بقلعة ده الزى الرسمى بتاعى فى الكلية البنطلون الجينز السونتى و التى شيرت أو البلوفر وساعات البنطلون القطيفة المضلع العريض بتاع زمان لدرجة أن زميلى فى الجام

الجامعة لما كنت ألبس فستان كان يبقى أحتفال و تعليقات (طبعا يعنى بعد عيد ولا حاجة مش عادى كده) :lol:

و البنطلونات الرانجلر كانت بقى وقتها ماركات يانهار أبيض دلوقتى بقى فية ماركات تانية زى ديزل و معرفش أية

بمناسبة الديزل دية دخلت مع أبنى و جوزى و بنتى محل ديزل ده اللى فى سيتى ستار طبعا لا أنا ولا جوزى نعرف أن فية ماركة أسمها كده أحنا كبيرنا السونتى و الرانجلر اللى بالمناسبة أولادى ما يسمعوش عنهم و سورى بيقولوا لنا أية ده (ما معناه أية الحاجات البيئة دية :roseop: ) المهم أكمل الحكاية قعدوا الولاد يقولوا لنا بلاش بلاش و أحنا قلنا يعنى بنطلون جينز معقول يعنى حيبقى بكام يعنى 150جم بكتيرة حسب أسعار 3 سنين فاتو و بنسأل الراجل بحسن نية بكام قال (كلة يقعد على الكورسى)1200جم بجد ألف و مئتان جنية الحقيقة جوزى ما مسكش نفسة و قال له أنا بسأل عن سعر بنطلون واحد مش صف البنطلونات :lol: وعرفت ساعتها أن أحنا متأخرين كتير wst::

رابط هذا التعليق

عاشق الترحال مشاركة بتاريخ Jan 5 2010, 10:11 AM

أنا بقى يا عم كنت ايام الجامعه ممكن ألبس جينز ضيق وتي شيرت بودي أو بناطيل واسعه فانكي وحركات بس كله كوم وإني ألعب في تسريحة شعري كوم تاني هيا تسريحه واحده ولا أحب أضرب جل ولا أحب أعمل سبايكي ولا أي كلام من ده.

وأن كان عالفرح اللى أنت رحته بجلابيه أنا رحت إمتحان ثانويه عامه بجلابيه بيضه

وطبعا الشورت والتي شيرت طول ما انا ماشي في الشارع وفى المنطقه والشله بتاعتنا كلها على كده والصيف كنا نستناه بفارغ الصبر علشان نروح المصيف ونطلع نأجر لنا شقه طول الصيف ونقضيها هناك بلاجات وحركات بس من غير أمريكانننننيات يا عم عنبي يا متأمرك أنت مش عاوز تروح المصيف قريب ولا حاجه تاخدني معاك ؟؟؟

وبمناسبة الصراصير اللي الأستاذه لماضه بتحكي عنها كان عندي واحد زميلي واحنا في الجامعه مخه تعبان كان بيصطاد الدبان ويقص جناحه وبعد ما يجمع له شويه كده يقوم جايبهم ويحطهم عالمكتب ويجيب عربيه لعبه ويجري وراهم بيب بيب بيب

عم عاشق الترحال مش انا الى كان معاه الامريكيه على فكره زميل تانى هو الى قام بالدور يوزر نايم مش انا يعنى ام بالنسبه انك رحت امتحان الثانويه العامه بجلابه بيضا فدى انت كنت عاملها روشنه لا خوف من الامتحانات ولا ايه اعترف ؟؟

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ Jan 5 2010, 04:08 PM

حبايبي المروشين....

مش عارفة اشكركم إزاي.... أنا اتقلبت علي ضهري م الضوحك و أنا قاعدة ع المكتب... ليه بقي؟؟؟

معرفشي ليه... خير اللهم اجعله خير

تخيلت ان احنا عملنا تجمع مثلا للمحاورين.... و خصوصا كل الشباب العترة و الصبايا البسكوتات اللي دخلوا الحوتة دي بتاعت العيال الروشة بس

المشهد ايه بقي

مارشات عسكرية......

تانت قلب ابيض داخلة علينا و هي لابس الجينز اللي كانوا باين بيسموه آيسي.....و حوتة قميص مقلم من دولاب بابا... و عمالة تقول ماشي ...ماشي... ماشي

عنبو.....هو حاجة م الاتنين... يا لابس الجلابية...و عاوج الطاقية... يا لابس الطربوش و عاوج الزر (فاكرين المسرحية بتاعت فؤاد المهندس و عبد الله فرغلي...لما لس الطربوش علي عينيه.....اللي كان بيقول فيها و قال توضري قبل ان يلفظ انفاسه الاخيرة..... )

و عمونا بقي عاشق الترحال... و هو ما شاء الله لابس ابيض في ابيض .... و داخل يمتحن الثانوية العامة

و الله بجد يا جماعة هتبقي حركة روشة مووووووووووووووت

احنا نعمل تجمع في القاهرة ان شاء الله الكيلو 10 (اي حوتة محدوفة بقي) و نعمله لقاء السحاااااااااااااااااااااااااب

انا فاكرة اني عملت الحركة دي في تجمع ثقافي مع مع جاليات اوربية و ايه بقي... احكيلكم عليه بعدين

فوتكم بعافية

لماضه انا دلوقتى تأكدت تماماً من موضوع الكهربا

تعالى ابقى احكى لينا عملتى ايه مع الجاليات علشان دى سمعة مصريا رأفت يمكن ننقذ ما يمكن انقاذه

رضوي مشاركة بتاريخ Jan 5 2010, 07:08 PM

بحس اوي بالروشنة الجامدة ...... لما تكون العيلة كلها متجمعة ......... واقعد مع العيال الصغيرين ..... واغير تسريحة شعري اقلبها عيالي ............ واجيبلهم مصاصة ونقعد بقي ناكل المصاصة ,,,,,, بحس اني اصغر منهم ونقعد نتخانق علي اللعب واجري وراهم ونلعب استغماية .......... ودايما بستخبي انا الاول .... وفي الاخر بابا يقعد يقولي يابنتي ارحميني اعقلي شوية ......... وبطلي شقاوة ...... بحس بطفولتي البريئة وفي الآخر بعد اللعب والهزار لما الواد ابن عمي الصغير يتخانق معايا ويزعقلي ويقولي ( انتي يابت ) ياسلااااااااام ببقي في منتهي السعادة وانا عمالة اجهز لهم الاكل واكلهم وعاملة فيها ماما ......

جانب آخر من الروشنة ............. لما نكون شلة بنات كبيرة ونقعد بقي نشغل اغاني بصوت عالي ونتنطط ... ونعمل ماسكات مالهاش اي لازمة في الحياه ................

وياسلام بقي لو معانا واحدة مخطوبة وخطيبها اتصل بيها ......... بنستلمها بقي ونقعد نهزر معاها ونعزف لها علي اوتار الموسيقي ........ لحد لما تزهق وتقفل التليفون خاااااااااالص

وتبقي كملت لو نزلنا نشتري اي حاجة وخصوصاً اللبس .......... ياه .......... ونقعد ننقي في الآلوان وهتمشي مع ايه وهلبسها امتي ..........

ونشتري الكريمات المعتادة اللي بتترمي وتتحط في الدولاب بعد اول استخدام ( علشان طبعاً مابتلحقش تخلص ) وكله كوم وموال الميكب كوم تاني خااااااالص ......... وخصوصاً لما ادخل البيت ومعايا كمية ميكب مالهاش لازمة وماما تقعد تقولي حرام عليكي بتشتريها ليه اذا كنتي اصلاً مش بتستعمليها غير في المناسبات الكبيرة وخلاص ........... ولا اجد أي رد سوي حب الأقتناء ........

ولما ينزل بيرفيوم جديد ....... لازم طبعاً الشلة كلها تشتريه ........ ونقعد نشيله في الدولاب اللي اشتكي من كتر الحاجات اللي فيه ......... قال ايه علشان نعتقه وريحته تبقي جنان ......... واصلاً ماحدش فينا أصلاً بيستعمله ........ وبرضه علشان حب الاقنتاء

طبعاً دلوقتي كلكم تقولوا ايه البنت التافهة دي............... ايوة فعلاً ماهي تفاهة بنات ......... بس بنفرح اوي لما بنعمل الحاجات التافهة دي

وبنسميها روشنة

هى دى يارضوى ممكن نسميها بدايات روشنه لكن يابنتى ده الطبيعى بتاع الناس الى زى حالاتنا انتى مشفتيش اختك لماضه بتعمل ايه لماضه خلاص نورت من كتر الكهربا

استنى انتى بس وهنزل دروس للروشنه

miramikhail مشاركة بتاريخ Jan 5 2010, 11:04 PM

بصى بقى انا من ايام جيل سونتى 00حد فاكرها؟؟

أهلا أهلا طبعا تقريبا أنا خمس سنين الكلية ما كنتش بقلعة ده الزى الرسمى بتاعى فى الكلية البنطلون الجينز السونتى و التى شيرت أو البلوفر وساعات البنطلون القطيفة المضلع العريض بتاع زمان لدرجة أن زميلى فى الجام

الجامعة لما كنت ألبس فستان كان يبقى أحتفال و تعليقات (طبعا يعنى بعد عيد ولا حاجة مش عادى كده)

و البنطلونات الرانجلر كانت بقى وقتها ماركات يانهار أبيض دلوقتى بقى فية ماركات تانية زى ديزل و معرفش أية

بمناسبة الديزل دية دخلت مع أبنى و جوزى و بنتى محل ديزل ده اللى فى سيتى ستار طبعا لا أنا ولا جوزى نعرف أن فية ماركة أسمها كده أحنا كبيرنا السونتى و الرانجلر اللى بالمناسبة أولادى ما يسمعوش عنهم و سورى بيقولوا لنا أية ده (ما معناه أية الحاجات البيئة دية ) المهم أكمل الحكاية قعدوا الولاد يقولوا لنا بلاش بلاش و أحنا قلنا يعنى بنطلون جينز معقول يعنى حيبقى بكام يعنى 150جم بكتيرة حسب أسعار 3 سنين فاتو و بنسأل الراجل بحسن نية بكام قال (كلة يقعد على الكورسى)1200جم بجد ألف و مئتان جنية الحقيقة جوزى ما مسكش نفسة و قال له أنا بسأل عن سعر بنطلون واحد مش صف البنطلونات وعرفت ساعتها أن أحنا متأخرين كتير

فكرتنى باحمد مكى فيهفيلم اتش دبور وهو بيقول هم ضحكوا علينا وغلوا ازاة الميه وبقت ب 25 ج طو عمرناكن بنجيبها ب 20 ج لو كنا اول لما غلوها وبقت 22 ج وقفنا مكنتش وصلت لكده خالص

هو فعلاً الماركات غاليه جداً وده علشان الواحد يقول انا لابس ماركة كذا

يلا بلاش دوشه

رابط هذا التعليق

إرحم نفسك يا عنبى..

البانر نصفه مواضيع تبعك...

سيب فرصه لأخواتك يفتحوا مواضيع..

طيب يفتحوا إزازة بيبسى حتى..

هتقولى داخلة بإيدك فاضية...

مش لاقية حاجة أحكيها عن الروشنة...

بس أنا فاكرة إن ساعة فرحى أصحاب جوزى اللى كلهم عزاب وماحدش فيهم مدخن...

فتحوا علبة سجاير وهاتك يا دخان فى الهوا...والعيال كان دماغهم لاسعة خالص يومها..

وأبتدوا يابنى فى الرقص ولا أجدعها رقاصة...يعنى هز الوسط اللى على أصله مافيش ولا بنت أستجرت تنافس..

بقى فرح رجالى مليون المية :lol:

بس العيال كانوا فى منتهى الروشنة وفرحنا كان روش جدا...

حد ينكشنى يمكن أعرف أحكى حاجة عن الروشنة

سلام

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

إرحم نفسك يا عنبى..

وأبتدوا يابنى فى الرقص ولا أجدعها رقاصة...يعنى هز الوسط اللى على أصله مافيش ولا بنت أستجرت تنافس..

بقى فرح رجالى مليون المية :lol:

سلام

سوسو يا لغاااااليه

كان نفسى اقعدك على كرسى الاعتراف 000بس الشباب مستولين عليه بوضع اليد000بفكر نعمل لنا دكه على جنب كده ونعترف فى السكرته من غير ماياخدوا بالهم مننا smk:

المهم انا هانكشك اهو 00

فاكره يا سوسو لما 0000000هه؟ فاكره ؟

ساعتها رحتى انتى 0000000

لاء احكى انتى بقى عشان ما حرقهاش 0000 wst:: :lol:

رابط هذا التعليق

وانا بفكر سوسو افتكرت حاجه انا 0000استنى شويه ياسوسو انا هاقول الاول وانتى ورايا على طول 00ماشى ؟

مش عارفه دى تندرج تحت مسمى الروشنه ولا الغباء ؟؟؟ انتو احكموا

زمان يجى من حاجه وشويه كده 000رحت الاسماعيليه وكنت تقريبا فى اعدادى او ثانوى مش فاكره بالظبط المهم كنت بنوته حلوه كده وعلى عتبه الانوثه

المهم كانت لى خاله متزوجه اسمعلاوى وولادها بنات اكبرمنى وولاد عمت ولاد خالتى بنات برضه smk:

واتعزمنا على رحله الى الشاطىء 00وقتها الدنيا كلها مايوهات غير شرعيه البنات والامهات وماكنش حد لا بيبص ولا بيعقب 000" فلنتغاضى عن هذه النقطه 000حقنا لدماء المحاورين اللى بيتلككوا على النقطه دى "

أوووووم ايه ابص الاقى يجى اربع خمس بنات منهم كده من ذوات المرحله الثانويه والجامعيه جريين على البحر وهوب عاملين بلنص 00" محدش يسالنى يعنى ايه بلنص 000هو كده " ونطين غاطسانين فى البحر000

أووووووووووووم ايه اشمعنى انا :lol: ؟؟؟

رحت عامله زيهم

بس !!1

والاقى خير اللهم اجعله خير زى ما اكون وقعت فى اسطوانه طوووووويله شفت فيها كل الالوان وصوت فى ودانى بللللمبللللمبلللللم000اه والله

فقت على حد بيدوس على بطنى وسمعت الحمد لله لسه عايشه وتصفيق بقى لآحمد رمزى اللى انتشل سعاد حسنى من الميه وهى بتصارع سمك القرش

ومن يومها يا ساده ياكرام عرفت ان فعلا الروشنه مش هز كتاف 000ولا لبس مايوه 00ولا تقليد الاعمى

وحياتكم عندى انا اتحدى اى منكم "بس اللى فى سنى بس " يسبح مثلما اسبح :lol:

هى دى الروشنه ولا مش هى ؟؟؟؟

يا متعلمين يا بتوع المدارس " وش مرسى الزناتى"

رابط هذا التعليق

SoSoRaNy مشاركة بتاريخ أمس, 07:27 AM

إرحم نفسك يا عنبى..

بقى فرح رجالى مليون المية

سلام

احم احم عنبو يكتب

طيب انا جبت حاجه من عندى اهى سوسو بتقول ان الولاد بيعرفوا يرقصوا احسن من البنات وشهد شاهد من اهلها "" راجع موضوع الانوثه ""

كان واحد صاحبنا فى الكليه عزمنا على فرح اخوه وطبعاً هو من بلد غير بلدنا فطبعاً رحنا الفرح ويمكن ده كان اول فرح نحضره مع بعض يعنى وطبعاً الاقى العيال الى معايا بيرقصوا رقص حاجه صعبه بجد وكل اغنيه بالرقصه بتاعتها وياسلام بقى لو ليها فيديو كليب وكان فيه رقصه مميزه تلاقى العيال شغالين ورقص جماعى انا حسيت ان العيال دول شغالين فى فرقه بس لولا انى اعرفهم بجد

بس يوم ده البنات كانت متغاااااااظه قوى وكان اخرهم يعنى يعملوا الصينيه وخلاص وكانوا بيغنوا اغنيه يحيى ابوها وولده ........الخ وكمان اغنيه يلى على الترعه حود على الشارع

ايام يلا بقى ياسوسو عاوزين تفاصيل الفرح والروشنه الى فيه

وياريت بقى شوية اغانى كده من الى كانوا شغالين فى الفرح زى مثلاً "" اتعلمى فن الطبيخ ياعروسه دكل حاجه ليها لازمه وعوزه ""

ولا فاكره الاغنيه بتعت بس الولا يجى

وياسلام بقى لاما فى اخر الفرح شغلتوا اغتية ياحبشتكه ياحبشتكه الواد من حبه راح اشتكى

ايام الفن الجميل

يلا ياسوسو تعالى احكى بقى بالتفصيل

قلب ابيض مشاركة بتاريخ أمس, 10:55 AM

وانا بفكر سوسو افتكرت حاجه انا 0000استنى شويه ياسوسو انا هاقول الاول وانتى ورايا على طول 00ماشى ؟

مش عارفه دى تندرج تحت مسمى الروشنه ولا الغباء ؟؟؟ انتو احكموا

زمان يجى من حاجه وشويه كده 000رحت الاسماعيليه وكنت تقريبا فى اعدادى او ثانوى مش فاكره بالظبط المهم كنت بنوته حلوه كده وعلى عتبه الانوثه

المهم كانت لى خاله متزوجه اسمعلاوى وولادها بنات اكبرمنى وولاد عمت ولاد خالتى بنات برضه

واتعزمنا على رحله الى الشاطىء 00وقتها الدنيا كلها مايوهات غير شرعيه البنات والامهات وماكنش حد لا بيبص ولا بيعقب 000" فلنتغاضى عن هذه النقطه 000حقنا لدماء المحاورين اللى بيتلككوا على النقطه دى "

أوووووم ايه ابص الاقى يجى اربع خمس بنات منهم كده من ذوات المرحله الثانويه والجامعيه جريين على البحر وهوب عاملين بلنص 00" محدش يسالنى يعنى ايه بلنص 000هو كده " ونطين غاطسانين فى البحر000

أووووووووووووم ايه اشمعنى انا ؟؟؟

رحت عامله زيهم

بس !!1

والاقى خير اللهم اجعله خير زى ما اكون وقعت فى اسطوانه طوووووويله شفت فيها كل الالوان وصوت فى ودانى بللللمبللللمبلللللم000اه والله

فقت على حد بيدوس على بطنى وسمعت الحمد لله لسه عايشه وتصفيق بقى لآحمد رمزى اللى انتشل سعاد حسنى من الميه وهى بتصارع سمك القرش

ومن يومها يا ساده ياكرام عرفت ان فعلا الروشنه مش هز كتاف 000ولا لبس مايوه 00ولا تقليد الاعمى

وحياتكم عندى انا اتحدى اى منكم "بس اللى فى سنى بس " يسبح مثلما اسبح

هى دى الروشنه ولا مش هى ؟؟؟؟

يا متعلمين يا بتوع المدارس " وش مرسى الزناتى"

طبعاً علشان خاطرك انتى ياماما قلب ابيض هنمشيها روشنه بس المره الى جايه هوخهتتحمحتتنمبيتنمبتي ماشى طيب خلاص

ياسبحان الله انا بستغرب على الناس الى مبتعرفش تعوم دى

بما انى اساساً سباح عالمى واجدع واحد يمشى فى البحر ويقابل الموجه وسبحان الله الوحيد الى لما بيفكر يعوم بيرجع للخلف استحاله الطع قدام فكرت اورح لدكتور بس ولاد الحلال طمونى وقالولى انت عسروى

على العموم مره كده وانا ماشى فى البحر "" مهو انا مبعمش اساساً بمشى بس "" وبعدين جت موجه عاليه سحبتنى جوه طبعاً ببص لقيت نفسى بعيد قوى عن الناس مش عاوز قولكم ايه الى حصلى الواد بتاع الانقاذ كان شايفنى بس طبعاً شكلى بيوحى انى بعرف اعوم بس والله مبعرف اعوم طبعاً انا سبت نفسى خالص وشربت مياه كتير قوى وفين وفين لما الواد لقين بفلفص جه خدنى بس بعد لما اغمى عليا واقعدت ليلتين فى العنايه المركزه اه والله

بس طبعاً هل مثلاً فكرت اتعلم العوم لا طبعاً طيب بطلت انزل البحر برده لا لسه برده بمشى فى البحر

ايه ياجماعه انتوا بطلتوا روشنه ولا ايه ؟؟

رابط هذا التعليق

أبا الحاج محمد.....انا عايزاك تزغطط (وش غريب في فيلم كتكوت)

مين ده اللي يبطل روشنة.... طب دي الروشنة اتقمصت كده و لوت بووووووووز (اعوذ بالله... ده منقار مش بوز)

طبعا انا مش عايزة اقولك سعادتي آد ايه لما لقيت حضرتك بتنافس سباحنا العظيم ابو هيف....يعني انت ابو عنب

تصدق يا مواطن....انا بعمل بالملي اللي انت بتقول عليه...و ده حاجة كده بتخليك في الميه شبه الضفدع....انا يا سيدي مش انت...يعني اطرافك الاربعة كده واخدة زاوية حادة حوالي 65 لو معاك منقلة

انا افتكر مرة بابا و اخويا حاولوا يعلموني السباحة....كنت في ستة ابتدائي... و بعدين يا مواطن نازلين بقي المية بالجلاليب... الله مش صعايدة بقي

المهم لقت كل واحد فيهم بص للتاني.... و آن آن............................أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأن

كل واحد مسك الاطراف و رموني في المية (و انا عارفة اخويا صاحب واجب.... عملي موجنوص كده من تحت جابني علي وشي)... معرفشي هم كان في دماغهم ايه.... بس انا اطرافي كانت متحجرة فعلا... و هما عمالين يقولولي يا بنتي سيبي نفسك مع الموجة...موجة مين يا عم.....

اختك بقي عملت ايه.....لقيت نفسي بزعق .....(كنت الطفلة المعجزة في وقتها).... و بقول حرااااااااااااااااااامي

آه و الله......ما اهو مكنتش حافظة غيرها في مواقف الازمات

و الناس اتلمت بقي.... و يحدفوهم بالتراب و انا اضحك (وش فوزية في مسرحية سك ع بناتك)

سيبك بقي م المية.... الحوتة اتبلت ع الاخر و بعدين كده ممكن تكش

آخر أخبار اللسعان

من شوية قولت اما اصلح السرير....هو خير اللهم اجعله خير و انا قايمة من قيمة اسبوع فات سمعت كركبة كده...تقريبا المولة انتحرت.....فراااااااااااااشة يا ناس (فين ايام السرير ابو سوستت... كنا ننط النطة و مننا لفوق الدولاب)

المهم رميت المرتبةو البطاطين ع الارض....و بعدين بصتلهم كده.....تصدق.... حسيتهم بينادوني

و انا احب البي الندااااااااااء اوي

روحت هووووووووووب...... شبه البلنص بتاع تانتك قلب ابيض.... بس من غير بلوللومبللوم... خالص... بس ممكن تحط مؤثرات صوتية براحتك عادي جدا

و قعدت انط.... و ايه مرة بالجنب.... و مرة بضهري.... و مرة شقلبة.... و مرة بريمة.....يا ربي... موش منكن

و ايه احب انزل النزول اللي هو مع فرش جميع الاطراف كدهوت..... يعني تحس انك لزقت

بس النزلة الاخرانية الظاهر المراتب اتحركت....لبست في الدولاب..... و غالبا هتتنفخ.... عجبك كده... شكلي بقي شبه سراج منير في فيلم بتاع (عنتر و لبلب)

ارجع المرتبة.... و لا اخليها.....

اكون......أو لا أكون......ذاتيز ذا كويشتن

فوتكم بعافية

أه يا راسي... أه يا حلوة يا منمنة يا لوزة

رابط هذا التعليق

حبايبي الحلوين... بما اني سهرانين... فيه ذكري كده هفت عليا و مش عارفة انام؟؟؟

أريد حلا؟؟؟

حد كان عنده نبلة و هو صغير....ايون نبلة دي من اللي بتبقي سبعة من فوق و نازل منها رجل...(طب ما اقول حرف الواي اسهل...جهل... :closedeyes: )

النهاردة و انا واقفة في البلكونة.... اتسفخت م البرد...افتقدت النبلة بتاعتي....مش عارفة هي الناس بطلت تمشي تحت بلكونتي ليه.... مع اني بس بكب ميه....(بس من صوت كركعة الضحك خلاص علموا البلكونة بتاعتي... و عملوا تحتيهها حظر تجول)

النبلة دي ....الله يرحمها.....كانت ضاعت مني مرة في المدرسة

قوم ايه أنا و اخويا اخترعنا اختراع اللي هو ايه

المقادير:

1- قلم بيك (حد فاكره.... أيون ايام المخطوطات بقي...).....لما يخلص اوعي ترمي الانبوبة الشفافة.

2- قشر برتقان او استفندي... و يا ريت تكون لسه واكله طازة

هات بقي الانبوبة... اغرسها في قشر البرتقان هتاخد شكل دايرة و بكده طرف الانبوبة هيبقي مسدود من ناحية

هات بقي سن القلم و اغرسها كأنها حوقنة

بس لازم تكون منشن علي عين حد نايم... أو علي ودنه... او يا سلام بقي جوه مناخيره (اخويا الكبير.....علقة يناير الخالدة)

يا خراااااااااااشي عي اللي هيحصل

البرتقان اصلا بيعمل لسعان مش عايزة اقولكم عليه... بس كمان بيعمل انتعاشة فزيعة

الموضوع ده عملته انا و اخويا في المرحلة الاعدادية و طبعا كانت الضحية الاولي....مناخير اخويا الكبير (اصلها كبيرة حبتين)....فرخة طنط أم أحمد جارتنا...هي الفرخة عملت رد فعل غريب اوي.....(عارفين الاعلان بتاع ادبحني يا معلم... قطعني يا معلم...حاجة زي كده).......و عملنها في القطة بتاعتنا ميكي.....قبل ما نجرب فيها موضوع التدفئة والتبريد في آن واحد

ياااااااااااااااااه.... قال و زعلانين مني اني بكب ميه م البلكونة... طب دي حاجة تزعل

مسااااااااااااكم طراوة مية نازلة عليكم من حيث لا تدرون

و انتعاشة قشرة برتقانة..... من ذكريات حلوة عشتوها زمان

رابط هذا التعليق

ياه يا لماضة فكرتيني بالتاريخ المظلم في ابحاثي عبر سنوات الطفولة عن الاسلحة الاكثر فتكا

موضوع البرتقال ده كان موضه ايام اولى ثانوي

وكانت مجازر

وساعات كانوا بيقطعوا المناديل الورق ويبلوها ويضربوها في الفصل وبتبقى مذبحة زي بتوع غابات افريقيا

بص بمناسبة العك ده هكيلكوا بقى عن سلاحي اللي كان من تصميمي انا وا واخويا ايام اعدادي

وده مكوناته كلها بسيطة

1- كوتش عجلة داخلي مقاس 16

2- حبال للتربيط

وكنا بنربط الكوتش في حديد سور البلكونة والمنطقة اللي قدامنا فاضية مش مبينية لمسافة كبيرة

وكنت اقعد اجمع اي حاجة تنفع كقذيفة

كوالح الذرة كانت اكثرهم نجاحا ومدى ولكن اقلهم تدميرا بس مش هقولكم المنجنيق ده كنا بنقضي عليه وقتنا بالنهار في الاجازة

طبعا كان في نبلة ذات الاستك الواحد وكنا بنستخدم كابلات الكهرباء الالومنيوم ونقطعها حتت صغيرة واوعى وشك

ليه بس يالماضة فكرتيني بايام الشر

:closedeyes:

بس الحمد لله مكناش بننشن على اهداف حية

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ أمس, 07:26 PM

أبا الحاج محمد.....انا عايزاك تزغطط (وش غريب في فيلم كتكوت)

مين ده اللي يبطل روشنة.... طب دي الروشنة اتقمصت كده و لوت بووووووووز (اعوذ بالله... ده منقار مش بوز)

طبعا انا مش عايزة اقولك سعادتي آد ايه لما لقيت حضرتك بتنافس سباحنا العظيم ابو هيف....يعني انت ابو عنب

تصدق يا مواطن....انا بعمل بالملي اللي انت بتقول عليه...و ده حاجة كده بتخليك في الميه شبه الضفدع....انا يا سيدي مش انت...يعني اطرافك الاربعة كده واخدة زاوية حادة حوالي 65 لو معاك منقلة

انا افتكر مرة بابا و اخويا حاولوا يعلموني السباحة....كنت في ستة ابتدائي... و بعدين يا مواطن نازلين بقي المية بالجلاليب... الله مش صعايدة بقي

المهم لقت كل واحد فيهم بص للتاني.... و آن آن............................أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأن

كل واحد مسك الاطراف و رموني في المية (و انا عارفة اخويا صاحب واجب.... عملي موجنوص كده من تحت جابني علي وشي)... معرفشي هم كان في دماغهم ايه.... بس انا اطرافي كانت متحجرة فعلا... و هما عمالين يقولولي يا بنتي سيبي نفسك مع الموجة...موجة مين يا عم.....

اختك بقي عملت ايه.....لقيت نفسي بزعق .....(كنت الطفلة المعجزة في وقتها).... و بقول حرااااااااااااااااااامي

آه و الله......ما اهو مكنتش حافظة غيرها في مواقف الازمات

و الناس اتلمت بقي.... و يحدفوهم بالتراب و انا اضحك (وش فوزية في مسرحية سك ع بناتك)

سيبك بقي م المية.... الحوتة اتبلت ع الاخر و بعدين كده ممكن تكش

ياباشا الناس الى زى حالاتنا دول مش فى حاجه انهم يعلموا العوم لانهم اساساً واثقين من نفسهم ومبخفوش من البحر امال ايه احنا عيال جامدين قوى مش عيال كيكى بتروح وتيجى

خر أخبار اللسعان

من شوية قولت اما اصلح السرير....هو خير اللهم اجعله خير و انا قايمة من قيمة اسبوع فات سمعت كركبة كده...تقريبا المولة انتحرت.....فراااااااااااااشة يا ناس (فين ايام السرير ابو سوستت... كنا ننط النطة و مننا لفوق الدولاب)

المهم رميت المرتبةو البطاطين ع الارض....و بعدين بصتلهم كده.....تصدق.... حسيتهم بينادوني

و انا احب البي الندااااااااااء اوي

روحت هووووووووووب...... شبه البلنص بتاع تانتك قلب ابيض.... بس من غير بلوللومبللوم... خالص... بس ممكن تحط مؤثرات صوتية براحتك عادي جدا

و قعدت انط.... و ايه مرة بالجنب.... و مرة بضهري.... و مرة شقلبة.... و مرة بريمة.....يا ربي... موش منكن

و ايه احب انزل النزول اللي هو مع فرش جميع الاطراف كدهوت..... يعني تحس انك لزقت

بس النزلة الاخرانية الظاهر المراتب اتحركت....لبست في الدولاب..... و غالبا هتتنفخ.... عجبك كده... شكلي بقي شبه سراج منير في فيلم بتاع (عنتر و لبلب)

ارجع المرتبة.... و لا اخليها.....

اكون......أو لا أكون......ذاتيز ذا كويشتن

فوتكم بعافية

أه يا راسي... أه يا حلوة يا منمنة يا لوزة

انا فكرت اعمل توبيك للسعان بس خفت يقولوا عليا محمد اتجنن ولا حاجه بس قولت امشيها روشنه وخلاص وبعدين الى لاسع يطلع اللسعان بتاعه ويقول عليه روشنه يعنى

احسن حاجه انك تهزرى مع المرتيه والبطاطين وهم على الارض واوعى تهزرى معاهم وهم على السرير متعمليش زى السرير بتاعى بقى يمه مرفوعه ويمه على الارض

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ أمس, 09:50 PM

حبايبي الحلوين... بما اني سهرانين... فيه ذكري كده هفت عليا و مش عارفة انام؟؟؟

أريد حلا؟؟؟

حد كان عنده نبلة و هو صغير....ايون نبلة دي من اللي بتبقي سبعة من فوق و نازل منها رجل...(طب ما اقول حرف الواي اسهل...جهل... )

النهاردة و انا واقفة في البلكونة.... اتسفخت م البرد...افتقدت النبلة بتاعتي....مش عارفة هي الناس بطلت تمشي تحت بلكونتي ليه.... مع اني بس بكب ميه....(بس من صوت كركعة الضحك خلاص علموا البلكونة بتاعتي... و عملوا تحتيهها حظر تجول)

النبلة دي ....الله يرحمها.....كانت ضاعت مني مرة في المدرسة

قوم ايه أنا و اخويا اخترعنا اختراع اللي هو ايه

المقادير:

1- قلم بيك (حد فاكره.... أيون ايام المخطوطات بقي...).....لما يخلص اوعي ترمي الانبوبة الشفافة.

2- قشر برتقان او استفندي... و يا ريت تكون لسه واكله طازة

هات بقي الانبوبة... اغرسها في قشر البرتقان هتاخد شكل دايرة و بكده طرف الانبوبة هيبقي مسدود من ناحية

هات بقي سن القلم و اغرسها كأنها حوقنة

بس لازم تكون منشن علي عين حد نايم... أو علي ودنه... او يا سلام بقي جوه مناخيره (اخويا الكبير.....علقة يناير الخالدة)

يا خراااااااااااشي عي اللي هيحصل

البرتقان اصلا بيعمل لسعان مش عايزة اقولكم عليه... بس كمان بيعمل انتعاشة فزيعة

الموضوع ده عملته انا و اخويا في المرحلة الاعدادية و طبعا كانت الضحية الاولي....مناخير اخويا الكبير (اصلها كبيرة حبتين)....فرخة طنط أم أحمد جارتنا...هي الفرخة عملت رد فعل غريب اوي.....(عارفين الاعلان بتاع ادبحني يا معلم... قطعني يا معلم...حاجة زي كده).......و عملنها في القطة بتاعتنا ميكي.....قبل ما نجرب فيها موضوع التدفئة والتبريد في آن واحد

ياااااااااااااااااه.... قال و زعلانين مني اني بكب ميه م البلكونة... طب دي حاجة تزعل

مسااااااااااااكم طراوة مية نازلة عليكم من حيث لا تدرون

و انتعاشة قشرة برتقانة..... من ذكريات حلوة عشتوها زمان

هههههههههه عشتوها طيب

بصى احنا هنمشى واحده لاسعان وواحده روشنه ماشى علشان انتى عارفه الناس العباقره الى زى حالاتنا صعب يلاقوا حد يفهمهم فى الزمن ده ماشى

justme مشاركة بتاريخ أمس, 10:14 PM

ياه يا لماضة فكرتيني بالتاريخ المظلم في ابحاثي عبر سنوات الطفولة عن الاسلحة الاكثر فتكا

موضوع البرتقال ده كان موضه ايام اولى ثانوي

وكانت مجازر

وساعات كانوا بيقطعوا المناديل الورق ويبلوها ويضربوها في الفصل وبتبقى مذبحة زي بتوع غابات افريقيا

بص بمناسبة العك ده هكيلكوا بقى عن سلاحي اللي كان من تصميمي انا وا واخويا ايام اعدادي

وده مكوناته كلها بسيطة

1- كوتش عجلة داخلي مقاس 16

2- حبال للتربيط

وكنا بنربط الكوتش في حديد سور البلكونة والمنطقة اللي قدامنا فاضية مش مبينية لمسافة كبيرة

وكنت اقعد اجمع اي حاجة تنفع كقذيفة

كوالح الذرة كانت اكثرهم نجاحا ومدى ولكن اقلهم تدميرا بس مش هقولكم المنجنيق ده كنا بنقضي عليه وقتنا بالنهار في الاجازة

طبعا كان في نبلة ذات الاستك الواحد وكنا بنستخدم كابلات الكهرباء الالومنيوم ونقطعها حتت صغيرة واوعى وشك

ليه بس يالماضة فكرتيني بايام الشر

بس الحمد لله مكناش بننشن على اهداف حية

يعنى انا قولت هدخل الاقى جست مى مكسر الدنيا وعامل حركات اخر حاجه الاقى جست مى عمل فريق مع لماضه وانض لفريق اللسعان بتاع الكهربا

وهسألك سؤال واحد مالوش تانى انت جربت تحط مسمار فى الكهربا وانت صغير ؟؟ لو عملتها يبقى اكيد انت تبع الفريق بتاعنا انا ولماضه وانت بقى

رابط هذا التعليق

[

يعنى انا قولت هدخل الاقى جست مى مكسر الدنيا وعامل حركات اخر حاجه الاقى جست مى عمل فريق مع لماضه وانض لفريق اللسعان بتاع الكهربا وهسألك سؤال واحد مالوش تانى انت جربت تحط مسمار فى الكهربا وانت صغير ؟؟ لو عملتها يبقى اكيد انت تبع الفريق بتاعنا انا ولماضه وانت بقى

مش بقولكم فكرتوني بايام اللسعان

بص ياسيدي موضوع مسمار في الكهربا ده ملوش هدف

انا كان هدفي علمي معملي بحت

من ضمن تجاربي سلك على شكل حرف u

وكان ايامها مطلعش موضوع قواطع الكهرباء الاوتوماتك مكنتش منتشرة

المهم وعنها والدنيا ضلمت وملقتش السلك

وادور لمدة لا اذكرها علشان اشوف نتيجة التجربة

المهم بعد ما يئست بالصدفة لقيته ومش هقولك كان عامل ازاي كان سايح من الناحيتين

ده غير لمض اللعب اللي قولت تخيل هي بتنور لما نوصلها ببطارية اد كده امال اما نوصلها على العمومي

واخر تجاربي كانت خلط مجموعة غير محدودة من الادوية والقائها على الزرع علشان اشوف النتايج ده كله من ايام ابتدائي

الحمد لله اني لسه عايش

ده كان اللسعان

اما الروشنة فلي معها عودة

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

justme مشاركة بتاريخ أمس, 03:07 PM

إقتباس(محمد العنبى @ Jan 10 2010, 02:08 AM)

[

يعنى انا قولت هدخل الاقى جست مى مكسر الدنيا وعامل حركات اخر حاجه الاقى جست مى عمل فريق مع لماضه وانض لفريق اللسعان بتاع الكهربا وهسألك سؤال واحد مالوش تانى انت جربت تحط مسمار فى الكهربا وانت صغير ؟؟ لو عملتها يبقى اكيد انت تبع الفريق بتاعنا انا ولماضه وانت بقى

مش بقولكم فكرتوني بايام اللسعان

بص ياسيدي موضوع مسمار في الكهربا ده ملوش هدف

انا كان هدفي علمي معملي بحت

من ضمن تجاربي سلك على شكل حرف u

وكان ايامها مطلعش موضوع قواطع الكهرباء الاوتوماتك مكنتش منتشرة

المهم وعنها والدنيا ضلمت وملقتش السلك

وادور لمدة لا اذكرها علشان اشوف نتيجة التجربة

المهم بعد ما يئست بالصدفة لقيته ومش هقولك كان عامل ازاي كان سايح من الناحيتين

ده غير لمض اللعب اللي قولت تخيل هي بتنور لما نوصلها ببطارية اد كده امال اما نوصلها على العمومي

واخر تجاربي كانت خلط مجموعة غير محدودة من الادوية والقائها على الزرع علشان اشوف النتايج ده كله من ايام ابتدائي

الحمد لله اني لسه عايش

ده كان اللسعان

اما الروشنة فلي معها عودة

تصدق انا كده هزعل منك اكن حط المسمار فى الكهربا مالوش فايده ياخساره يا جست مى

يابنى لازم تجرب شعور الكهرباء علشان تعرف تستفيد منها وتحط نفسك مكان التسجيل او التلفزيون علشان تعرف ازاى بيشتغل بالكهربا

افووووق بس كده وارجع

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

كنت مخططة لخطة روشنة رهيييييييييييييييييييبة جداً في أجازة نص السنة مع العيال ........

بس ياخسااااااااااااارة ....... وأسفاااااااااه

ضاعت ..... يالا خيرها في غيرها

بس علي مين

لازم نروشن ..... ولو يوم واحد ...... طيب كام ساعة كدة ع السريع ............ طب ساعة واحدة بس

لالالالالالالالا

مش هينفع لازم نروشن .... ننطلق ...... نطلع الكبت اللي هيفجرنا م الغيظ ...... ولو حتي اروشن في البيت

كالعادة

اكيد مش محتاجين مكان بعيد اوي لزوم الروشنة ...... ممكن نروشن في البيت ...... خاصاً لو ماحدش فاضي يروشن معايا ...... ولا حتي انا فاضية اروشن مع نفسي

المهم اني احس بالروشنة ........ حتي ولو بالاماني ,,,,,,,,,, وماله .... ننطلق بالاماني

مش دي برضه اسمها روشنة ..

روشنة الاماني

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

تصدق انا كده هزعل منك اكن حط المسمار فى الكهربا مالوش فايده ياخساره يا جست مى

يابنى لازم تجرب شعور الكهرباء علشان تعرف تستفيد منها وتحط نفسك مكان التسجيل او التلفزيون علشان تعرف ازاى بيشتغل بالكهربا

افووووق بس كده وارجع

اه الكهربا دي تجاربي معاها فظييعة

بص يا عنبي مرة كنت بنقل الكمبيوتر ايام الجامعة كده المهم ايامها كان عندي سلك الكهربا بتاع الكمبيوتر مقطوع المهم لزقته وقلت بعدين ابقى اشتري كاتبل جديد

المهم خير اللهم اجعله خير في احد ايام الصيف ركبت الكمبيوتر في اوضة تانية وجيت اشغله ماشتغلش

فقلت ده يمكن فصل تاني اما امسكه كده وادوس على اللزق كويس

كنت واقف حافي القدمين على ارض من البلاط

وهوب طلع اللزق مفكوك ومش هقولك على الشعور بقى بتاع الشلل والدنيا بتلون ومش قادر اتحرك

ومحدش يلحقني وحاجة كده تخليك تقول مفيش امل

بس ربك كتبلي عمر جديد اكمني كنت واقف بميل شوية لما اتخشبت ربنا سهلها وايدي فكت من السلك بس بقى مش هقولك صباعي بقت رحته وشكله عاملين اوزاي

ولا دراعي مقدرتش احركه كويس طول اليوم

فمتتكلمش عن الكهربا كده لو سمحت احنا حبايب

ربنا يستر

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• Guest عابر سبيل
      1
      الجرائد قبل أن يخلد إلي النوم رغم كل همومه ، وكانت الجرائد ليست بهذا الكم الحالي المهم وجد ناصر مسابقة للشباب في صيف المعمورة تحت أسم " أبو عيون جريئة " ، فإتصل عبد الناصر بوزير الحربية حينها وأمره بإن يتم تجنيد هؤلاء الشباب فوراً قبل الساعة السادسة صباحاً ، ومن كان وحيداً يصدُر له قرار جمهوي كتب أحد الناس هذه القصة في بريد الأهرام من سنوات ، فرد عليه أخر بإن هذه قسوة شديدة من عبد الناصر ولا يجوز وأين حرية الأنسان وأين معرفش أيه ,, وكلام من أياه ده فــرد عليهم شخص ثالث بعــد أيـــ
    • 0
      ابني عمره سنتين وتصرفاته فاقت حد الصبر عندي، وحتى لا أظلمه بدأت في البحث والقراءة لمعرفة أصول التربية، حتى ينشأ نشأة سليمة خالية من العقد النفسية.. في مصر الضرب جزء أساسي من التربية. ومن منا لم يتعرض للضرب المبرح يوماً من أحد والديه؟ أو مدرسيه؟ أتذكر شخصياً أنني وأنا صغير ضربت عشرات المرات من أبي، بل وتعلقت على "الفلكة" مرات عديدة لإخفاقي في الإجابة على أحد أسئلة مدرس العلوم وكان يجعلنا نتحرك حفاة في الفصل حتى لا تتورم أقدامنا! في الدول الأوروبية الضرب ممنوع تماماً ولست أدري السبب،
    • 0
      كشف عبد الجليل الشرنوبي ، رئيس تحرير موقع إخوان أون لاين سابقًا عن حقيقة موقف جماعة الإخوان المسلمين من المشاركة في ثورة 25 يناير، وتحديدًا الدكتور محمد مرسي رئيس الجمهورية . وقال الشرنوبي ، خلال ندوة بالإسكندرية ، مساء الخميس: " الدكتور مرسي قال لي أنت معلي سقف الدعوة ليوم 25 يناير على الموقع ليه ،إحنا لم نتفق على ذلك، فنحن لم ندعُ ولم نتبنى وليس لنا علاقة بشوية العيال دول، اللي منعرفش عاوزين يورطونا في أيه" ، ثم أقسم الشرنوبى على ما قال . وأضاف الشرنوبى إن الأخوان لم يشاركوا في ثورة 25 يناير
    • 33
      اول مرة اشوف الفيديو الرائع دا النهاردة بصراحة ايه دا هو الكلام دا بجد في ناس عايشة كده في ناس بتقول الكلام دا حقيقي و الله كنت باحسب الناس بتبالغ تصدقوا قلبي اتقطع الله يسامح اخوانا بتوع الثورة ليه يعملوا في الناس كده http://www.youtube.com/watch?v=fi-lt9UCgm4&feature=player_embedded سؤال على جنب يعني ايه طفل صغير لسا بيرضع بما انه عنده سنتين او على الاقل لسا متنيل مفطوم يتعشى ريش
    • 18
      جايلك يا أم العيال جايلك يا طويلة البال أعرف أن صبرك علي طال وأدينا مستنين تبقي الآشية عال وكل سنة هنغني نفس الموال الأرض غليت والشقق نار هنشتري وننقل امتي ويرتاح البال خلاص بلاها السنة دي ونشوف السنة الجاية وربك يعدل الأحوال اضحك لما تقولي حافظ علي القرشين ماهم معروفين رايحين فين هما فسحتين والباقي بياخدهم المطاعم والفكهاني والبقال واهو كل سنة علي ده الحال وبشوف في عيون بناتي يجي مليون سؤال وكلام كتير ما يتقال بس الخلاصة جايلك يا أم العيال جايلك يا طويلة
  • أضف...