اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا... بداية ونهاية

Recommended Posts

• الردود 1.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

بصراحة يا زناتى كالعادة أبدعت و بجد جزاك الله خيرا على صدقك و شفافيتك ووجهة نظرك اللى أنا باحترمها.

أنا قرأت التوبيك كلمة كلمة و الحلقتين الأخيرتين كانوا فى منتهى الحيادية و الصدق الله يبراك لك فى نصائحك المفيدة.

الأخوة الأعضاء و أخى العزيز زناتى أنا لى رأى و حابب انى أقولهلكم .أنا تقريبا قرأت مداخلتكم تعقيبا على الحلقتين الأخيرتين و شايف أفق ضيق من الناس و تفكير منحصر فى حاجة واحدة و هى الهجرة الى كندا و النجاح الباهر و بتقنعوا نفسكم بأن كندا مش جنة الله فى الأرض و مصر أم الدنيا و كلام من هذا القبيل وان الهجرة صعبة و الاستقرار صعب و بياخذ وقت وجهد و ما فيش حاجة مضمونة و ما فيش غير كندا هى اللى نهاجر اليها و عايزين تسمعوا و أنا زيكم الكلام الحلو بس .

أحنا يا جماعة بنفكر فى الموضوع بعاطفية شديدة بمعنى حب مصر و التمسك بالعادات و التقاليد و الدين مهمة صعبة جدا خارج مصر المحروسة لأ !!!! ربنا خلق الأرض للأنسان علشان يعيش فيها كلها مش علشان يتربط فى الحتة اللى أتولد فيها و بس.شوفوا الناس الأجانب مش بيقعدوا فى حتة حتى لو جوة بلدهم كله بيتحرك و يعمل و يكد ان ما كانش فى لندن يبقى فى نيورك أو ألمانيا أو بلد فى أسيا أو فى أى دولة عربية و بيستمتع بحياته و يرجع لبلده أو ما يرجعش مش فارقة المهم يثبت نفسه و يعمل حاجة مفيدة.

ما علينا ندخل فى الموضوع

طبعا أهم حاجة كلنا بنفكر فيها هى عيالنا و مستقبلهم و مدى تمسكهم بالدين و القيم الحميدة و غيره

الناس اللى عايشين فى مصر معظمهم بيحلم بعمل فى الخليج يكسب منه فلوس يعيش بيها كويس

و الناس اللى سافرت الخليج بتحلم تسافر أى بلد زى أمريكا استراليا نيوزيلاندة بريطانيا و كندة ألخ.............

بعنى لا ده عاجبه حاله و لا ده عاجبه حاله... ليه؟

ما فيش حد سأل نفسه ليه بنفكر نروح أى دولة من الدول دى؟ الجواب ببساطة ان أحنا ما لناش خير فى بعض هل السعودية أو دبى أو مصر أو أى دولة عربية حتوافق على منحك الجنسية و الحماية و غيره اللى الدول الأجنبية سوف تمنحها اياك؟لأ طبعا و هو ده السبب اللى مخلينا نفكر من الناحية العاطفية شوية الوطن و الأخوة و من الناحية العقلية شوية احترام الأدمية فى الغرب اللى مفتقددينه يبقى نلغى التفكير العاطفى و نفكر بموضوعية ايه هى مصلحة ولادنا و راحة بالنا .

و زى ما فيه فساد أخلاقى فى مصر و سرقة و نصب و خلافه فى ناس طيبة و عندهم شهامة و نبل و سمو أخلاق مش موجود فى أى حتة فى الدنيا . الوحش زاد و هو المسيطر على كل شىء حاليا شوفوا كمية البلطجة اللى فى الشوارع و عدم احترام رجال الشرطة و أمثالهم من أصحاب النفوذ لأى مخلوق كبيرا كان أو صغير و للأسف هم اللى بيعملوا الغلط قبل الشعب.

بس هل من الصح انى ما أفكرش بعد كل المساوىء الموجودة و الانحدار الأخلاقى اللى فى المجتمع فى مستقبل أولادى و تعليمهم و أكلهم و عيالهم فيما بعد؟

أنا عن نفسى مش محتاج تفكير ..و أرى ان الهجرة هى السبيل سواء لكندا أو غيرها لأن الوضع محتاج لأجيال و أجيال علشان يتصلح و ربنا يخلف ظنى .

لو وضعنا الأخلاق اللى الأولاد سوف يكتسبوها من أقرانهم فى مصر و السلوك السىء اللى محتاج أقومه فى أولادى حلاقى كتير و لازم مجهود كبير

أما لو ابنى أو بنتى اتربى فى بلد زى كندا مثلا .

ايه السلوك السىء اللى ممكن يكتسبه من أصحابه ؟الجنس المباح أو بمعنى أوضح الحرية الجنسية أظن موجوده فى مصر و كل الدول العربية بس من تحت لتحت و أعتقد الموضوع ده سهل جدا التحكم فيه و تربية أولادك بطريقة سليمة بس تكون أنت فى بيئة تساعدك على ذلك مش تقوم من هنا يطلع لك حاجة تانية من ناحية تانية يعنى تقوله الكذب حرام ما تكذبش و الغش حرام ما تغشش و السرقة و عدم احترام القانون غلط و ربنا شايفك و غيره و غيره و الولد يسمع كل يوم الأباء يتكلمون مع الأمهات شفت مش الوزير طلع حرامى و سرق فلوسنا و كذب على الدولة و افترى على الناس .....و يسمع مرة تانية و أنت بتقرأ فى الجرنان شفت الضابط اللى ضرب واحد لغاية لما مات من التعذيب و غيره الأمثلة كتير قوى ...........................

ثق تماما فى الله لو أنت قريب من الله و بتعلم ابنك و بتتعب معاه و بتكون قدوة حسنة لازم ابنك يطلع انسان سوى ربنا مش ممكن يخيب ظنك فيه طول ما أنت فى حاجة اليه و فى عبادة فلا داعى للقلق.

ربنا اللى حيحفظ أولادك فى مصر هو ربنا اللى حيحفظهم فى غير مصر و مثال على ذلك نسبة المسلمين اللى بيدخلوا فى الاسلام فى الغرب فى ازدياد و لله الحمد.

هل الهجرة الى بلد غربى حرام ؟ أنا لا أظن و الله أعلم لأن الصحابة فى أيام الرسول عليه الصلاة و السلام هاجروا لبلاد فيها كفار الى أقصلى الشرق و الى أقصى الغرب علشان ينشروا دعوة الاسلام فلو كانت الهجرة و السعى حرام كانوا الصحابة جلسوا فى المدينة و ما هاجروا أبدا و ما كان الاسلام كما هو عليه الأن.

قَالَ تَعَالَى " هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ الْأَرْض ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبهَا"

قَالَ تَعَالَى ( يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ) سورة الحجرات الآية (13) .

يعنى التعارف بينك و بين الشعوب و القبائل أمر محبب عند الله زى ما الأية بتقول.

هل لو فضلت قاعد فى بلدك مصر و معاك فلوس بتشترى بيها كل حاجة (رخصة قيادة- شهادة مضروبة-تدفع رشوة-زمة موظف-ضمير ميت ألخ.............)كل ده نجاح زائف و للأسف موجود منه كتير فى بلدنا و فى الأخر أولادى و أولادك اللى حايدفعوا الثمن

مش كل واحد عنده التفكير ده و الا كانت مصر كلها هاجرت دى أرزاق و ربنا بيوزعها علينا سواء سافرت الخليج أو هاجرت لكندا أو اى شىء تانى

أنا مقتنع بأن كل واحد عنده الكيمياء الخاصة به فى تفكيره .

أنا أسف لو كلامى ده مش منطقى لأى حد بس هذا رأيى و الله أعلم.

أخيرا أخى و حبيبى م/زناتى فى بعض من الناس فهموا الخاتمة غلط فما تزعلش أنا شايف انك كان من المهم قوى قوى تنبه الناس من اللى ممكن يوجهوه فى الهجرة و يستعدوا زى ما أنت قلت و بجد أشكرك على مجهودك العظيم و أسلوبك البيع و مش لاقى كلام تانى أقوله.

رابط هذا التعليق

أحنا يا جماعة بنفكر فى الموضوع بعاطفية شديدة بمعنى حب مصر و التمسك بالعادات و التقاليد و الدين مهمة صعبة جدا خارج مصر المحروسة لأ !!!! ربنا خلق الأرض للأنسان علشان يعيش فيها كلها مش علشان يتربط فى الحتة اللى أتولد فيها و بس

السلام عليكم,

اتفق مع حضرتك بشدة ان المصريين بيتعاملوا مع مشاكلهم بعاطفية شديدة.. و للاسف بناخد قرارات غلط كتير بسبب سيطرة عواطفنا علينا.

و طبعا اتفق معاك ان أرض الله الواسعة هى ارضنا كلنا... و الحدود و الدول كل دى حاجات عملوها بنى البشر... و لكن ده ميمنعش انتمائنا و حبنا لمصر.. و للمكان اللى اتولدنا فيه.

و لكن بالنسبة للحفاظ على الهوية و الاخلاق و الدين.. للاسف أعتقد انها مهمة صعبة جدا, و انا بتكلم كشاب... و عمرى متقارب من اعمار اولادكم.. و بتكلم عن تجربة سريعة كانت لى قريبا فى اوروبا

بصراحة الواحد لو معملش كنترول على نفسه هيضيع.. و انا بقولك كده و انا كنت فى اسبانيا و فرنسا سياحة... تخيل بقى اللى عايشين هناك يقولوا ايه!!

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

بصوا يا جماعة.. بعد سنين عيشة فى الدنيا دى اتعلمت حاجة مهمة.. كل حاجة فى الدنيا ليها مميزات و عيوب. و نجاحك فى حياتك بيتحدد بمدى قدرتك على اختيار الاشياء التى تعطيك اكبر فايدة و تقدر تتحمل عيوبها و مشاكلها. انا حاليا اكبر مشاكلى هى تربية اولادى على القيم و المبادىء الى انا متأكد انهم لو عملوا بيها مش حيعرفوا يعيشوا. اعلمهم ان الرشوه حرام ولا اعلمهم انهم لازم يدفعوها علشان ياخدو ابسط حقوقهم المشروعة. اعلمهم الادب و التسامح ولا ازاى ياخدو حقهم بايدهم و الا عمرهم ما حياخدوه. ولما يكبرو شوية افسر لهم ازاى ان يومية صبى الميكروباس فى الشهر ضعف مرتب دكتور جامعة بيشتغل من 10 سنين. طيب قولولى اخلى املهم يكونوا دكاترة جامعة بيشحتوا ولا بينادو عتبة عتبة. زمان قالوا محدش بياخد كل حاجة.. المهم تعرف انت عايز اية.

And in the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years Abraham Lincoln

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

And in the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.

Abraham Lincoln

تحياتى للجميع

والله الست ام كلثوم دى بتقول عبر.. مش مصطفى كامل برضه هو اللى قال كده؟ :lol:

انا بهزر مع حضرتك.. بس الحكمة دى فعلا مؤثرة.. بتفكرنى بالحكمة اللى بتقول: يا من ضيع فى الاوهام عمره

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

عزيزى زناتى .. إنت عارف حسيت بإيه و أنا بأقرأ الملخص بتاعك .. كأنى واقف قدام مراية بأكلم نفسى ... أو بأقرأ كلام أنا إللى كاتبه ...

أخوك عبد الله

رابط هذا التعليق

من اجمل ما سمعت من الشاعر على سلامة

على باب سفارة كندا

حتى ابليس هاجر من مصر

على باب سفارة كندا.. لمحت ابليس و ف ايده استماره..

بقول له على فين.. قاللي بص .. يا هجره يا اعاره..

يا عم زهقت.. كفرت .. الاقيش معاك سيجاره..

انا انتهيت خلاص .. لا نافع وسواس ولا خناس

ولا ليا عيش وسط الناس..

دي عالم مجرمين.. عندكوا فائض ف الفساد..

في كل البلاد..

ومش محتاجين شياطين .. مليش عيش ف دي البلاد..

..بقالي سنين عاطل .

و انتوا بتعرفوا تقلبوا الحق باطل..

و تسلكوا القاتل .. و تمشوا ف جنازة المقتول..

ومفيش مشاكل..

يا عم ده انا بقيت أوسوس بالمقلوب..

و أقول للحرامي .. كفايه بقى .. توووووب..

انت ايه . لوحدك هاتعمل كل الذنوب..

و أنا ابليس أشتغل واعظ .. ولا كمساري ف اتوبيس..

يا عم ده انا زمان

كنت استنى حد ينسى يسمي وهو بياكل لقمته..

دلوقتي كل اكلكم ملوث .. و بصراحه الواحد خايف على صحته..

ده مفيش ضمير اساساً عشان اموته..

و كل واحد بمزاجه .. خربانه ذمته..

يا عم ده كل حاجه اتسرقت..

وكده الاجيال الجديده م الحراميه اتظلمت..

يا راجل ده من كتر ما لطشت معايا..

خرجت ف مظاهره مع الناس اللي بتقول كفايه..

و برضه ......... مفيش فايده

مساء الفل ياعم زناتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

للمرة الثانية و ياريت من غير تطنيش

ليه ما حطتش و لا صورة لك؟يعني مش من حق الناس اللي بتحبك في الله زي حالاتي تشوف ولو صورة واحدة على الأقل؟

و السؤال ده من باب الفضول لا غير امتى ناوي على الاستقرار النهائي؟؟؟

رابط هذا التعليق

قناوي ؟؟

قنااااااااااااااااااااااااااااااااااوي ؟؟

ممكن تبطل بأه اعتكاف وتطلع لاخوك هنا شوية ؟؟

موش طريقة دي يعني ؟؟

عمال اقول خش برجالتك يا فرج مكن الصبح مافيش فايدة ؟؟

يااا جزررررر

متابع حبيبي

بس بقولك لازم ادخل برجالتي ؟

ايه رايك يا تهامي انزله بالرجالة ؟

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

مش فارقه الصوره

بص لصوره لعيب الكوره اللى فى المداخله اللى فاتت

حاتعرف تشبه على زناتى (نفس لون العينين واللون القمحى بس يمكن شعره اصفر بس اكرت شويه وبرضه قصير وفيه صلعه خفيفه wst::

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

تفوقت علي نفسك يا معلم Z في الحلقة الأخيرة ديه بس ليا ٣ تعليقات و ملاحظة :lol:

١- كندا أرخص من مصر و من الخليج و من أوروبا ...مش بس بتبديل العملة و لا باعتبار إن الدولار وحدة نقد واحدة زي الجنيه و الريال ...إلخ .....بكل المقاييس ....المكانين اللي ممكن نعتبرهم أرخص من كندا هما الولايات المتحدة و تركيا

٢- الضرايب عالية ما فيش كلام لكن بتاخد حقك منها تالت و متلت في كل لحظة و في كل موقف ....

٣- ما حدش يقدر يمنعك من الصلاة و جماعة كمان ....في التلات مستشفيات اللي اشتغلت فيهم قبل كده كان فيه مكان مخصص للصلاة ...... ٢ منهم كانوا مسجد مخصص للمسلمين و بس (كل أصحابي اللي أعرفهم هنا مكان شغلهم موفر علي الأقل حجرة للتعبد ) .....وقت الصلاة ما حدش يقدر يمنعك إن تاخد بريك تروح تصلي فيه .... وقت الظهر عادة بيبقى متوافق مع وقت ال-Lunch hour ......كل أماكن الشغل بتدي وقت في نص اليوم كراحة نص ساعة لساعة كاملة في بعض الأحيان ..أكيد حتلحق تصلي فيهم

الملاحظة بقي إن مصر مش أحلي بلد في الدنيا و لا حاجة ...هي أغلي بلد عندنا لانها بلدنا انما كجمال فيه أجمل منها و بكتير ...ذكريات الطفولة و الشباب لا تعوض و لكن ربنا يعينك يا باشا و تكون ذكريات جميلة في كل بلد تروحها يا Z :angry:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

مصر احلى بلد فى الدنيا بذكرياتنا فيها

وممكن الواحد يشوف الجمال فى اى شىء المهم يكون نفسيا مستعد لذلك

حتى لو شاف بعوضه

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

بصراحة يا زناتى كالعادة أبدعت و بجد جزاك الله خيرا على صدقك و شفافيتك ووجهة نظرك اللى أنا باحترمها.

أنا قرأت التوبيك كلمة كلمة و الحلقتين الأخيرتين كانوا فى منتهى الحيادية و الصدق الله يبراك لك فى نصائحك المفيدة.

الأخوة الأعضاء و أخى العزيز زناتى أنا لى رأى و حابب انى أقولهلكم .أنا تقريبا قرأت مداخلتكم تعقيبا على الحلقتين الأخيرتين و شايف أفق ضيق من الناس و تفكير منحصر فى حاجة واحدة و هى الهجرة الى كندا و النجاح الباهر و بتقنعوا نفسكم بأن كندا مش جنة الله فى الأرض و مصر أم الدنيا و كلام من هذا القبيل وان الهجرة صعبة و الاستقرار صعب و بياخذ وقت وجهد و ما فيش حاجة مضمونة و ما فيش غير كندا هى اللى نهاجر اليها و عايزين تسمعوا و أنا زيكم الكلام الحلو بس .

أحنا يا جماعة بنفكر فى الموضوع بعاطفية شديدة بمعنى حب مصر و التمسك بالعادات و التقاليد و الدين مهمة صعبة جدا خارج مصر المحروسة لأ !!!! ربنا خلق الأرض للأنسان علشان يعيش فيها كلها مش علشان يتربط فى الحتة اللى أتولد فيها و بس.شوفوا الناس الأجانب مش بيقعدوا فى حتة حتى لو جوة بلدهم كله بيتحرك و يعمل و يكد ان ما كانش فى لندن يبقى فى نيورك أو ألمانيا أو بلد فى أسيا أو فى أى دولة عربية و بيستمتع بحياته و يرجع لبلده أو ما يرجعش مش فارقة المهم يثبت نفسه و يعمل حاجة مفيدة.

ما علينا ندخل فى الموضوع

طبعا أهم حاجة كلنا بنفكر فيها هى عيالنا و مستقبلهم و مدى تمسكهم بالدين و القيم الحميدة و غيره

الناس اللى عايشين فى مصر معظمهم بيحلم بعمل فى الخليج يكسب منه فلوس يعيش بيها كويس

و الناس اللى سافرت الخليج بتحلم تسافر أى بلد زى أمريكا استراليا نيوزيلاندة بريطانيا و كندة ألخ.............

بعنى لا ده عاجبه حاله و لا ده عاجبه حاله... ليه؟

ما فيش حد سأل نفسه ليه بنفكر نروح أى دولة من الدول دى؟ الجواب ببساطة ان أحنا ما لناش خير فى بعض هل السعودية أو دبى أو مصر أو أى دولة عربية حتوافق على منحك الجنسية و الحماية و غيره اللى الدول الأجنبية سوف تمنحها اياك؟لأ طبعا و هو ده السبب اللى مخلينا نفكر من الناحية العاطفية شوية الوطن و الأخوة و من الناحية العقلية شوية احترام الأدمية فى الغرب اللى مفتقددينه يبقى نلغى التفكير العاطفى و نفكر بموضوعية ايه هى مصلحة ولادنا و راحة بالنا .

و زى ما فيه فساد أخلاقى فى مصر و سرقة و نصب و خلافه فى ناس طيبة و عندهم شهامة و نبل و سمو أخلاق مش موجود فى أى حتة فى الدنيا . الوحش زاد و هو المسيطر على كل شىء حاليا شوفوا كمية البلطجة اللى فى الشوارع و عدم احترام رجال الشرطة و أمثالهم من أصحاب النفوذ لأى مخلوق كبيرا كان أو صغير و للأسف هم اللى بيعملوا الغلط قبل الشعب.

بس هل من الصح انى ما أفكرش بعد كل المساوىء الموجودة و الانحدار الأخلاقى اللى فى المجتمع فى مستقبل أولادى و تعليمهم و أكلهم و عيالهم فيما بعد؟

أنا عن نفسى مش محتاج تفكير ..و أرى ان الهجرة هى السبيل سواء لكندا أو غيرها لأن الوضع محتاج لأجيال و أجيال علشان يتصلح و ربنا يخلف ظنى .

لو وضعنا الأخلاق اللى الأولاد سوف يكتسبوها من أقرانهم فى مصر و السلوك السىء اللى محتاج أقومه فى أولادى حلاقى كتير و لازم مجهود كبير

أما لو ابنى أو بنتى اتربى فى بلد زى كندا مثلا .

ايه السلوك السىء اللى ممكن يكتسبه من أصحابه ؟الجنس المباح أو بمعنى أوضح الحرية الجنسية أظن موجوده فى مصر و كل الدول العربية بس من تحت لتحت و أعتقد الموضوع ده سهل جدا التحكم فيه و تربية أولادك بطريقة سليمة بس تكون أنت فى بيئة تساعدك على ذلك مش تقوم من هنا يطلع لك حاجة تانية من ناحية تانية يعنى تقوله الكذب حرام ما تكذبش و الغش حرام ما تغشش و السرقة و عدم احترام القانون غلط و ربنا شايفك و غيره و غيره و الولد يسمع كل يوم الأباء يتكلمون مع الأمهات شفت مش الوزير طلع حرامى و سرق فلوسنا و كذب على الدولة و افترى على الناس .....و يسمع مرة تانية و أنت بتقرأ فى الجرنان شفت الضابط اللى ضرب واحد لغاية لما مات من التعذيب و غيره الأمثلة كتير قوى ...........................

ثق تماما فى الله لو أنت قريب من الله و بتعلم ابنك و بتتعب معاه و بتكون قدوة حسنة لازم ابنك يطلع انسان سوى ربنا مش ممكن يخيب ظنك فيه طول ما أنت فى حاجة اليه و فى عبادة فلا داعى للقلق.

ربنا اللى حيحفظ أولادك فى مصر هو ربنا اللى حيحفظهم فى غير مصر و مثال على ذلك نسبة المسلمين اللى بيدخلوا فى الاسلام فى الغرب فى ازدياد و لله الحمد.

هل الهجرة الى بلد غربى حرام ؟ أنا لا أظن و الله أعلم لأن الصحابة فى أيام الرسول عليه الصلاة و السلام هاجروا لبلاد فيها كفار الى أقصلى الشرق و الى أقصى الغرب علشان ينشروا دعوة الاسلام فلو كانت الهجرة و السعى حرام كانوا الصحابة جلسوا فى المدينة و ما هاجروا أبدا و ما كان الاسلام كما هو عليه الأن.

قَالَ تَعَالَى " هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ الْأَرْض ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبهَا"

قَالَ تَعَالَى ( يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ) سورة الحجرات الآية (13) .

يعنى التعارف بينك و بين الشعوب و القبائل أمر محبب عند الله زى ما الأية بتقول.

هل لو فضلت قاعد فى بلدك مصر و معاك فلوس بتشترى بيها كل حاجة (رخصة قيادة- شهادة مضروبة-تدفع رشوة-زمة موظف-ضمير ميت ألخ.............)كل ده نجاح زائف و للأسف موجود منه كتير فى بلدنا و فى الأخر أولادى و أولادك اللى حايدفعوا الثمن

مش كل واحد عنده التفكير ده و الا كانت مصر كلها هاجرت دى أرزاق و ربنا بيوزعها علينا سواء سافرت الخليج أو هاجرت لكندا أو اى شىء تانى

أنا مقتنع بأن كل واحد عنده الكيمياء الخاصة به فى تفكيره .

أنا أسف لو كلامى ده مش منطقى لأى حد بس هذا رأيى و الله أعلم.

أخيرا أخى و حبيبى م/زناتى فى بعض من الناس فهموا الخاتمة غلط فما تزعلش أنا شايف انك كان من المهم قوى قوى تنبه الناس من اللى ممكن يوجهوه فى الهجرة و يستعدوا زى ما أنت قلت و بجد أشكرك على مجهودك العظيم و أسلوبك البيع و مش لاقى كلام تانى أقوله.

عزيزي رامي

كلامك متوازن ومنطقي جدا ولو ان عندي بعض الملاحظات

الاباحية حاجة وناس بتعمل الغلط من تحت لتحت قصة تانية خالص

الاباحية معناها انك تعمل الغلط في بلد لا تعترف اصلا انه غلط ..يعني مشروع ويقع تحت طائلة القانون كل من يحاول منعها ويمكن حتى اظهار الامتعاض من عملها علانية كدة

لما تكون عيالك في الجامعه والا يمكن هاي سكول ويشوف البوي والجيرل فريندذ بيعملوا ايه وهو شاب برده وممكن يتعرض للفتنة بسهولة ..وانت عارف ان البنت والولد من 18 سنة بيعيشوا وحدهم يعني كل حاجة سهلة

تفرق عن انه يعمل الغلط وهو خايف ليتشاف والا حد يعرف وخايفين من الفاضايح وبرده الامور موش سهلة كدة في البلاد العربية ..قصدي في صعوبات وانت فاهمني

ولو ان دة موش مبرر انك تخاف من الهجرة اطلاقا طالما زرعت في عيالك الخوف من الله والادب والاهم من دة الحياء ,واساسي طبعا اتقائك انت نفسك لله علشان ربنا يكرمك في عيالك

زي مانت قلت

بس كل اللي انا قلته pay more attention

اما مبررات الهجرة فلا يختلف عليه اتنين وواضح جدا ولا يمكن تلوم حد عليه ..بس ..اوعي تنسي بلدك او تنسي ولادك بلدهم الام

بس اللي انا لاحظتة من تعليقات زمايلنا على المذكرات ..ان كل واحد فهم اللي انا كاتبه بطريقته الخاصة وحسب مخاوفه ورغباته

وبيني وبينك دة برده لذيذ :angry:

بس اروعهم اللي فهمه زي مانا اصلا كنت ناوي ..ودول عندهم توازن في المشاعر ناحية الموضوع

اصل ببساطة انا ماقولتش غير

مميزات موجودة فعلا

عيوب موجودة فعلا

خطط بتتعمل فعلا

وراي شخصي لا اكثر بدون التحامل على اي فكره من اللي فاتوا :lol:

شكرا لكلامك الرقيق يا رامي واتمنالك التوفيق يا رب من كل قلبي

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

بصوا يا جماعة.. بعد سنين عيشة فى الدنيا دى اتعلمت حاجة مهمة.. كل حاجة فى الدنيا ليها مميزات و عيوب. و نجاحك فى حياتك بيتحدد بمدى قدرتك على اختيار الاشياء التى تعطيك اكبر فايدة و تقدر تتحمل عيوبها و مشاكلها. انا حاليا اكبر مشاكلى هى تربية اولادى على القيم و المبادىء الى انا متأكد انهم لو عملوا بيها مش حيعرفوا يعيشوا. اعلمهم ان الرشوه حرام ولا اعلمهم انهم لازم يدفعوها علشان ياخدو ابسط حقوقهم المشروعة. اعلمهم الادب و التسامح ولا ازاى ياخدو حقهم بايدهم و الا عمرهم ما حياخدوه. ولما يكبرو شوية افسر لهم ازاى ان يومية صبى الميكروباس فى الشهر ضعف مرتب دكتور جامعة بيشتغل من 10 سنين. طيب قولولى اخلى املهم يكونوا دكاترة جامعة بيشحتوا ولا بينادو عتبة عتبة. زمان قالوا محدش بياخد كل حاجة.. المهم تعرف انت عايز اية.

And in the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years Abraham Lincoln

تحياتى للجميع

خلاصة يا ريمون :lol:

بس خللي الواد يتخصص خط التجمع والا المعادي ..ستايل بره والدور هايخلص اسرع :angry:

رابط هذا التعليق

عزيزى زناتى .. إنت عارف حسيت بإيه و أنا بأقرأ الملخص بتاعك .. كأنى واقف قدام مراية بأكلم نفسى ... أو بأقرأ كلام أنا إللى كاتبه ...

أخوك عبد الله

جزاكم الله خيرا يا عبد الله ..كلامك اسعدني جدا بجد

تحياتي اخي العزيز :angry:

رابط هذا التعليق

من اجمل ما سمعت من الشاعر على سلامة

على باب سفارة كندا

حتى ابليس هاجر من مصر

على باب سفارة كندا.. لمحت ابليس و ف ايده استماره..

بقول له على فين.. قاللي بص .. يا هجره يا اعاره..

يا عم زهقت.. كفرت .. الاقيش معاك سيجاره..

انا انتهيت خلاص .. لا نافع وسواس ولا خناس

ولا ليا عيش وسط الناس..

دي عالم مجرمين.. عندكوا فائض ف الفساد..

في كل البلاد..

ومش محتاجين شياطين .. مليش عيش ف دي البلاد..

..بقالي سنين عاطل .

و انتوا بتعرفوا تقلبوا الحق باطل..

و تسلكوا القاتل .. و تمشوا ف جنازة المقتول..

ومفيش مشاكل..

يا عم ده انا بقيت أوسوس بالمقلوب..

و أقول للحرامي .. كفايه بقى .. توووووب..

انت ايه . لوحدك هاتعمل كل الذنوب..

و أنا ابليس أشتغل واعظ .. ولا كمساري ف اتوبيس..

يا عم ده انا زمان

كنت استنى حد ينسى يسمي وهو بياكل لقمته..

دلوقتي كل اكلكم ملوث .. و بصراحه الواحد خايف على صحته..

ده مفيش ضمير اساساً عشان اموته..

و كل واحد بمزاجه .. خربانه ذمته..

يا عم ده كل حاجه اتسرقت..

وكده الاجيال الجديده م الحراميه اتظلمت..

يا راجل ده من كتر ما لطشت معايا..

خرجت ف مظاهره مع الناس اللي بتقول كفايه..

و برضه ......... مفيش فايده

مساء الفل ياعم زناتى

مساء الفل ؟؟؟ :angry:

طب انا هاطبع الكلام اللي انت كاتبه دة وابعته لاهلك في السويس ..بلد الغريب ..علشان يقطعوك حي يا سيرجو وو :lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

للمرة الثانية و ياريت من غير تطنيش

ليه ما حطتش و لا صورة لك؟يعني مش من حق الناس اللي بتحبك في الله زي حالاتي تشوف ولو صورة واحدة على الأقل؟

و السؤال ده من باب الفضول لا غير امتى ناوي على الاستقرار النهائي؟؟؟

وعليكم السلام يا اخ لاكا

انا فعلا طنشت السؤال في المرة الاولي لعل وعسي تفهم ان الموضوع دة ضد رغبتي بس مافيش فايدة :angry:

عموما

طبعا يا صديقي انت عارف ان النت ليس مكان امن لنشر اسم ثلاثي او صورة او تاريخ ميلاد وخلافة من البيانات الشخصية

دي حاجة

الحاجة التانية نفسيا غير مستريح لنشر صورة مع ان كل ما تيجي فرصة اني اقابل اي حد من اخوانا هنا لازم اقابله ..وعقبال ما اقابل اخوانا اللي في مصر ان شاء الله

بخصوص الاستقرار النهائي

اولا انا في فترة عصيبة حاليا في انتظار كارت البي ار وانت عارف اني عندي شوية مشاكل فيه ..فاي افكار متوقفة على وصولة وربنا يستر والا كل حاجة هاتبوظ

ثانيا : انا قلت رايي قبل كدة ان الاستقرار النهائي محتاج توافر :

1- مبلغ مادي كافي جدا

2- المعادلة

3- تحسين اللغة لدرجة الفلوينت

لما ربني يكرمني واحقق ال 3 واصلا يوصل البي ار ساعتها هاخد القرار باذن الله ومشيئته

رابط هذا التعليق

قناوي ؟؟

قنااااااااااااااااااااااااااااااااااوي ؟؟

ممكن تبطل بأه اعتكاف وتطلع لاخوك هنا شوية ؟؟

موش طريقة دي يعني ؟؟

عمال اقول خش برجالتك يا فرج مكن الصبح مافيش فايدة ؟؟

يااا جزررررر

متابع حبيبي

بس بقولك لازم ادخل برجالتي ؟

ايه رايك يا تهامي انزله بالرجالة ؟

تنزل بالرجالة ..تطلع بالرجالة ..بس اشوفك يا صاحبي :angry:

رابط هذا التعليق

مش فارقه الصوره

بص لصوره لعيب الكوره اللى فى المداخله اللى فاتت

حاتعرف تشبه على زناتى (نفس لون العينين واللون القمحى بس يمكن شعره اصفر بس اكرت شويه وبرضه قصير وفيه صلعه خفيفه :lol:

تكونشي ساكن قصادي وبحبه يا جدع انت وانا موش عارف ؟؟؟؟؟؟؟ :angry:

وبعدين انا قصير واصلع ؟؟يا نهار ابيض ؟؟ هيا دي صورتي عندك ؟؟؟

طب الغي بقة معاد الخميس الجاي ..على الملأ اهو :lol:

انا يا حبيبي 179 سم بالصلاة عالنبي و 120 كجم / ساعة ..صبة خرسانة يعني بالصلاة عالنبي

وبعدين مين اللي قاللك اصلا معاه جنسية تانية

زيزو يا فندم معاه جنسية بورسعيد شارع رمسيس فوق قهوة ابو طرية عدل

اي خدمه

رابط هذا التعليق

تفوقت علي نفسك يا معلم Z في الحلقة الأخيرة ديه بس ليا ٣ تعليقات و ملاحظة :lol:

١- كندا أرخص من مصر و من الخليج و من أوروبا ...مش بس بتبديل العملة و لا باعتبار إن الدولار وحدة نقد واحدة زي الجنيه و الريال ...إلخ .....بكل المقاييس ....المكانين اللي ممكن نعتبرهم أرخص من كندا هما الولايات المتحدة و تركيا

٢- الضرايب عالية ما فيش كلام لكن بتاخد حقك منها تالت و متلت في كل لحظة و في كل موقف ....

٣- ما حدش يقدر يمنعك من الصلاة و جماعة كمان ....في التلات مستشفيات اللي اشتغلت فيهم قبل كده كان فيه مكان مخصص للصلاة ...... ٢ منهم كانوا مسجد مخصص للمسلمين و بس (كل أصحابي اللي أعرفهم هنا مكان شغلهم موفر علي الأقل حجرة للتعبد ) .....وقت الصلاة ما حدش يقدر يمنعك إن تاخد بريك تروح تصلي فيه .... وقت الظهر عادة بيبقى متوافق مع وقت ال-Lunch hour ......كل أماكن الشغل بتدي وقت في نص اليوم كراحة نص ساعة لساعة كاملة في بعض الأحيان ..أكيد حتلحق تصلي فيهم

الملاحظة بقي إن مصر مش أحلي بلد في الدنيا و لا حاجة ...هي أغلي بلد عندنا لانها بلدنا انما كجمال فيه أجمل منها و بكتير ...ذكريات الطفولة و الشباب لا تعوض و لكن ربنا يعينك يا باشا و تكون ذكريات جميلة في كل بلد تروحها يا Z :lol:

وختامه مسك :lol:

حبيب قلبي د هيتش

تعليقا على تعليقاتك نعلق :D)

1- انت يا صاحبي مارحتش السعودية اصل ..بكل معاني الكلمة ..السعودية ارخص من كندا بدون جدال ..بس دبي ..اغلي فعلا من كندا

انا مافيش بلد من الخليج مارحتهاش اصل سياحة

2- متفق معاك ..ودة معناه انك برده بتدفع تمن كل حاجة فري بتاخدها ..زي مانا قلت يعني ..

3- ماحدش يقدر يقول ان حد هايمنعك من الصلاة طبعا ..بس اللايف ستايل نفسه ممكن ..باقول واشدد ..ممكن ...يخلي تتاثر وتفرط شوية شوية وبعدين الشيطان هايقوم بالباقي لو انت موش مستعد نفسيا لكدة

تلحيظا بأه على الملاحظة :lol:

مين قال انها احلى بلد في الدنيا يا صاحبي ؟؟

بس بيني وبينك ؟؟

هو اصلا فين دي اللي اسمها احلى بلد في الدنيا ؟؟ مافيش حاجة اصلا بالاسم دة :angry:

فكرتني بفيلم احمد السقا لما كان في اسوان وقاله حسين فهمي... هو امك احلى ست في الدنيا ؟؟

زي ماهي حبها يا صاحبي ..بحلوها ومرها

وبيكم ان شاء الله يا صاحبي نعمل احلى ذكريات ..بس ...مصر موضوع تاني

على فكرة انا اختلف مع كثير من الاعزاء هنا اللي بيقولوا ان مصر بحبايبك فيها وبس ..بالناس بس يعني

انا عندي مصر الناس والتراب والسما والنيل والبحر و حتى نسمة الهوا ..دة راي شخصي بحت ..

يا اخي بافرح لما اشوف تعليقاتك ..ماتحرمناش من انسك يوم يا صاحبي ,,وحلوة z دي جدا

تنفع زناتي وتنفع زورو :lol:

تم تعديل بواسطة znaty

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...