اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا... بداية ونهاية

Recommended Posts

اخيرا عرفت ادخل المنتدى واسجل تحية كبييييييييييييييرة لاخينا زناتي والف مبروك على اللاندنج والوصول لكندا والله تستاهل كل خير وربنا يوفقك ..والعائلة الكريمة ...انت يا ما ساعدت الناس وربنا معك ..تحيياتي للمدام ..وما شاء الله التوبيك ضرب ارقام قياسية في معدل النمو ....مش قادرين نلحق القراءة ...

رابط هذا التعليق

• الردود 1.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

قناوي ؟؟

قنااااااااااااااااااااااااااااااااااوي ؟؟

ممكن تبطل بأه اعتكاف وتطلع لاخوك هنا شوية ؟؟

موش طريقة دي يعني ؟؟

عمال اقول خش برجالتك يا فرج مكن الصبح مافيش فايدة ؟؟

يااا جزررررر

متابع حبيبي

بس بقولك لازم ادخل برجالتي ؟

ايه رايك يا تهامي انزله بالرجالة ؟

لأ في عرض النبي يا قناوي...أبوس إيدك مش مستحملة mc:

هتنزل بالرجالة ، هانزل بالرجالة! ويولع الموضوع بقى ، والزناتي ياخدله إنذار ونرفده ونخلص منه ، ومن وجع القلب ده كله! :roseop:

------------------------

إنتا يا جدع انتا يا اللي اسمك زناتي... nunu0000.gif

بقى عشان هشام طيب وغلبان ، وما يعرفش السعودية واللي فيها ، هتعملهم عليه؟! :blink:

سعودية إيه دي اللي أرخص يا زناتي أفندي؟! بأمارة إيه إن شاء الله؟! نسيت الكاميرا أم 2500 ريال بتاعتك؟ ولاّ الكاميرا الـ α 700 بتاعة سوني اللي الشيطان كان لاعب في دماغي فترة وكنت ناوي أشتريها ، وكانوا عاملين خصم عليها في سوني الخبر (اللي رحتها معاك سعادتك) ، وأدخل على سوني أمريكا وكندا ، وألاقيها أرخص من السعودية بعد الخصم بـ 40% ، ومن غير خصم ولا منظرة فارغة! وبلاوي تانية كتير هييجي الكلام عنها في موضوع الشوبنج!

ولو هنتكلم ع الأرخص بقى... تدخل جنوب أفريقيا في اللعبة ، ودي بقى أرخص من كل اللي بتقولوا عليه حضراتكو ؛ من مصر والخليج وكندا وأمريكا كمان! don-t_mention.gif

بس أشوف فيك يوم يا زناتي... زنقتني ، وخلّيت موضوع الشوبنج مطلب قومي ، والهتافات عليه شغالة في التوبيك بتاعي ، وأنا أصلاً ورايا ميت حاجة في البلد دي!

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

ما هو يا أستاذ تهامى دوك باشا لو حضرتك كنت نزلت التوبيك الى احنا قعدين مستنينوه من زمان مكنش كل ده حصل.

يلا حصل خير يا جماعة, عازين بس التوبيك ينزل قبل ما تحصل مظاهرات و هتافات و احتمال اعتصامات مع شوية سحاب و احتمال هطول (حلوة هطول دى؟) امطار شديدة الغرازة!!!

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

اهى دى بلد هاجر منها سيدنا محمد لما فاض الكيل من اهلها

ورجع لهم بعد كده اقوى وفتح عليه ربنا فتحا مبينا

عقبال ماترجع يا عم زناتى

وانت فاتح فتوح كندا وراجع مصر او ابنك

وهو شايل جايزه نوبل زى قدوتنا مش فاكر اسمه ايه ده

اوله ز برضه زيك يا زناتى

المداخلة اللي قبل دي هاعديهالك يا بوب ماشي علشان وجهة نظر سليمة

وكمان اختنا سبانيش اي بردة وجهة نظر متفق معاها تماما

وبغض النظز عن مظاهرة التحليل الوراثي اللي قادها الدكتور ريمون ورفاقة عن تحليل الدي ان اية لمحاولة معرفة هيا مصر تقربلنا ايه بالظبط :sprucy:

بس دي بقة اللي عجب صراحة

اهي دي بلد هاجر منها سيدنا محمد ؟؟؟ :roseop: ليييييييييييه ؟؟ انت عايش في وسط الكفار ورابطين حجر على صدرك وبتقول احد احد ؟؟؟

واسعة دي اوي يا حاج

والعالم اسمه زين الدين زيدان تقريبا على ما اوعي :threat:

وبعدين يا اخوانااااااااااااااااااااااا

اكرر مرارا وتكراراااااااااااااااااا

امتي في اي صفحة قلت ان كندا وحشة واني ضد فكرة الهجرة عاااااااااااااااااااوز اعرفففف فييييييييييييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا كل اللي عملته اني قلت ان كندا فيه مميزات كذا وكذا

وعيوب كذا وكذا

والاتنين موجودين فعلا وبدون تحميل اي كفة

بل على العكس انا قلت

ان العيوب دي ممكن تحصل وممكن لا

وممكن تعديها بمزيد من الجهد والصبر والتعب

وقلت بالحرف الواحد ان كندا من احسن البلاد اللي ممكن تختارها علشان تعيش فيها اذا قررت انك تعيش بره على طول ..حصل والا لااااااا ؟؟

وبعدين قلت راي شخصي فقط ..

ان انا لو ملكت ما يكفيني للرجوع لمصر ..هارجع مصر

دة موش علشان كندا يستحيل فيها العيشة لا ...دة علشان حاجة خاصة بيا انا ..انا عايز كدة ...بحب بلدي يا سيدي باللي فيها ونفسي اعيش فيها ايه المشكلة يعني ؟؟؟؟؟

وقلت برده الله اعلم امتي هاكون جاهز لكدة ماعرفش ؟؟جايز ربنا يحكم عليا اني اعيش بره على طول الله اعلم

موش عارف ليه كل ناس فهمت اني باحبطهم عن الهجرة مع اني شفت قصص بلاوي كتيرة مارضيتش احكيها خوفا من كدة

وشفت برده نماذج ناجحة كتيرة بس مارضيتش اسردها خوفا من الاستسهال ودة برده غلط

كل اللي عملته اني نورت شوية تحذيرات علشان الناس تاخد بالها لقيت العملية اتقلبت على عيوب مصر ومميزات كندا وناس جالها انهيار عصبي ودي حاجة انا بصراحة موش عاوزها

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

كلامك مكانش محبط ولا حاجة.. Quite the opposite! ده كان مشجع على الهجرة.. :sprucy:

هو الناس بقوا بيفهموا الكلام بالشقلوب ولا ايه؟ :roseop::threat:

ملحوظة: بالنسبة للاسعار... كندا ارخص من اوروبا بكتير.

أسبانيا هى ارخص بلد فى اوروبا من حيث تكلفة المعيشة - رغم ارتفاع مستوى المعيشة فيها - و مع ذلك... كندا ارخص بكتير من أسبانيا.

العازب فى برشلونة مثلا.. بيأجر اوضة مستقلة فى شقة مستقلة فى حدود 300 الى 350 يورو شهريا... بينما العازب فى كندا بيأجر اوضة مستقلة فى شقة مشتركة.. فى حدود 300 الى 400دولار بالكتير قوى..

أما عن الاكل.. فهو رخيص فى كل حتة.. فى اوروبا و كندا.. و انا طبعا مقصدش اكل المطاعم.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

انا برضه رايى ان كلام حضرتك ماكنش محبط خالص بالعكس..........

حضرتك وضعت كل الاحتمالات وكل الطرق وكل واحد حر يختار الطريق اللى يناسبه حسب ظروفه..........

بس يمكن احنا قلقنا شوية من الاسعار والميزانية الشهرية المطلوبة علشان نقدر نعيش هناك لان اغلبنا زى ما حضرتك ذكرت سايب وضع مميز فى الخليج ورايح كندا بحثا عن مستقبل افضل لنفسه و لابنائه.........هو ده الجزء الى سبب قلق شوية وخاصة ان مشوار الاطباء فى سكة المعادلة مش سهل ومكلف ويا عالم بعد كده هنحصل على نيابة ولا لا نظرا للتنافس الرهيب زى ما ذكر دكتور هشام قبل كده..........

احييك باشمهندس زناتى على طريقة السرد الرائعة والدقة والامانة فى نقل الصورة...........

وتحية خاصة على صور مدينة بورسعيد الجميلة انا ماكنتش اعرف انها بالروعة والجمال ده :roseop::sprucy::threat:

an1cqgUFg2B0010Mjk0bHN8NTk4MDM5N3NhfFdlIGFyZSBpbiBsb3ZlIHNpbmNl.gif
رابط هذا التعليق

وبغض النظز عن مظاهرة التحليل الوراثي اللي قادها الدكتور ريمون ورفاقة عن تحليل الدي ان اية لمحاولة معرفة هيا مصر تقربلنا ايه بالظبط :sprucy:

مش عارف لية يا زناتى (من غير القاب عشان احنا بقينا صحاب خلاص) بحب تعليقاتك اوى. مش عارف بتجيب الكلام دة منين.

انت قلت الكلام بحيادية كاملة.. بس كل واحد فهمة بطريقة مختلفة حسب تفكيرة و مخاوفة و احلامة و اوهامة و ظنونة و تعليمة و تربيتة و نشأتة و ظروفة و خبراتة و ,,و,,,و,,و :roseop:

عشان كدة كل واحد فهمة بطريقة مختلفة

رابط هذا التعليق

لكن انا شايف ان ال single بيصرف لوحدة حوالى 1800 دولار ده فى شهر بس ده كتير مقارنة للى لسه مهاجر ولسه ما اشتغلش

انا كل مره اقرا الارقام دي اشك اني هاجرت موزمبيق مش كندا اللي بتكلموا عنها :sprucy:

هو في ايه بالضبط ومين راح لفين ؟ :roseop:

رابط هذا التعليق

لكن انا شايف ان ال single بيصرف لوحدة حوالى 1800 دولار ده فى شهر بس ده كتير مقارنة للى لسه مهاجر ولسه ما اشتغلش

انا كل مره اقرا الارقام دي اشك اني هاجرت موزمبيق مش كندا اللي بتكلموا عنها :threat:

ههههههههههههههه

بصراحة الرقم ده بعيد تماما عن المنطق... لاما الاسعار اللى انا شايفها دى مضحوك عليه فيها :sprucy:

تفصيل للمصاريف:

400 دولار ايجار اوضة مستقلة فى شقة مشتركة... مع مز او مزة. و على فكرة... فى الغالب بيبقى فيه انترنت ويرليس فى الشقة... و بيبقى تمنه داخل فى الايجار.

100 دولار مواصلات و اللزى منه.

150 دولار أكل و شرب... ان شالله ماحد حوش.

الحسبة كده 650 دولار فى الشهر... مع انى مزودها حبتين فى الايجار و الاكل.

و عموما.. العيشة اللى شاب زيى ممكن يقبلها... ممكن حد تانى ميقبلهاش. لكن بالنسبة لى انا سخثيا.. مبتفرقش معايه الشكليات :hang:

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

يا اخوانا حاجة بالعقل عشان مش كل واحد يضرب رقم من دماغه وخلاص

الاخ اللي بيقول عايزلك 1800 دولار شهري عشان تعرف تعيش

الحد الادنى للاجور في اونتاريو 9,5 دولار للساعة

لو اشتغلت فل تايم 5 ايام في الاسبوع 8 ساعات يوميا

9,5

X

8

X

22 يوم في الشهر

= 1670 دولار قبل الضريبة

قول بعد الضريبة مثلا 1600

عايز تفهمني ان واحد شغال قانوني فل تايم مش عارف يكفي مصروفاته !!!!!!!!!!!! :roseop::threat:

يبقى الواحد يرجع البلد يزرع القراطين برسيم احسن :sprucy:

تم تعديل بواسطة صعيدي من مونتريال
رابط هذا التعليق

ان انا لو ملكت ما يكفيني للرجوع لمصر ..هارجع مصر

دة موش علشان كندا يستحيل فيها العيشة لا ...دة علشان حاجة خاصة بيا انا ..انا عايز كدة ...بحب بلدي يا سيدي باللي فيها ونفسي اعيش فيها ايه المشكلة يعني ؟؟؟؟؟

كل اللي عملته اني نورت شوية تحذيرات علشان الناس تاخد بالها لقيت العملية اتقلبت على عيوب مصر ومميزات كندا وناس جالها انهيار عصبي ودي حاجة انا بصراحة موش عاوزها

والله يا بشمهندس انا معاك فى الموضوع ده! انا نفسى ماسيبش مصر من اساسه بس لما بقعد افكر ان عشان ابنى يتعلم كويس عايز الاف و الاف من الفلوس و برده التعليم مش مضمون. و انه عشان يتنفس هوا نضيف يبقى نروح نقعد فالصحراء و برده مش مضمون. بس اعمل ايه بحبها و بحبها بجنون بس بحب ابنى اكتر و اطفالى الى حايجوا لو ربنا اراد. واجبى عليهم كأم أو كأب انى اوفر لهم احسن حاجة و الى فى ايدى اعملوا دلوقتى انى احاول اهاجر.

انا بصراحة مخوفتش من كلامك بالعكس انا ححوطه حلقة فى ودنى عشان لو ربنا اراد و سافرت افتكر كلامك و كلام غيرك من السبق و عملوا لاندينج و احاول على قد مقدر انى اوفر لاولادى بيئة كويسة.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

يا اخوانا حاجة بالعقل عشان مش كل واحد يضرب رقم من دماغه وخلاص

الاخ اللي بيقول عايزلك 1800 دولار شهري عشان تعرف تعيش

الحد الادنى للاجور في اونتاريو 9,5 دولار للساعة

لو اشتغلت فل تايم 5 ايام في الاسبوع 8 ساعات يوميا

9,5

X

8

X

22 يوم في الشهر

= 1670 دولار قبل الضريبة

قول بعد الضريبة مثلا 1600

عايز تفهمني ان واحد شغال قانوني فل تايم مش عارف يكفي مصروفاته !!!!!!!!!!!!

يبقى الواحد يرجع البلد يزرع القراطين برسيم احسن

اقرا الحسبة بتاعتى... و صححهالى يا باشا...

احسن ترجع فى كلامك و تروح تزرع القراطين بجد :roseop:

رابط هذا التعليق

استاذنا العزيييييييييييز Z

وقفت كتييييييييير ادام حلقتك الاخيره .

ويمكن مش متفقه مع حضرتك ف بعض النقاط

ولكن :

كفايه صدق نواياك ورؤياك وانت بتنقل اللي انتا شوفته ..وانه مجرد وجهه نظرك

والامانه الشديده في نقل الصوره لاخوانك اللي مستنيين ..

من كل قلبي

ربنا يوفقك

وسلامي لمدام جيجي

مدام جهاد شكرا لمجاملتك وكلامك الجميل وسلامك وصل يا فندم :roseop:

رابط هذا التعليق

تعليقا على دكتور قناوي

لا

لاااااااا

ابوس ايدك كفاية ماتسطهاش اكتر من كدة

انت وتهامي تخشوا بالرجالة عالخاص بس

شلة عجب

داحنا هانشوف ايام بمبا مسخسخ في كندا ..مايعلم بيها الا ربنا مع الشلة دي :roseop:

تم تعديل بواسطة znaty

رابط هذا التعليق

هو انا علشان جبت الحرم فى الصوره يبقى بقول ان فيه ناس بتهاجر من السعوديه

ومع ذلك فيه سعوديين كتير بيروحوا يدرسو فى كندا وما بيرجعوش من هناك .......... ليه

علشان مناخ الحريه عارف ان ممكن ينتخب ويقول رايه عارف ان ابنه فى وقت من الاوقات ممكن يبقى رئيس وزراء او حتى رئيس بلديه

مكه دلوقت الواحد مش بيهاجر منها بس ممكن ينطرد منها

الرسول لما سابها كان سايبها مضطر

ولما رجعلها سالم غانم

ماقعدش فيها كتير

ولكن رجع المدينه تانى

نفس الحكايه

احنا سايبين مصر مضطرين واكيد بنرجعلها فى الاجازات

لكن فى النهايه حنسيبها ونقعد جنب اكل عيشنا

وشويه شويه اكل العيش بيغلب

لو المسأله حب بس كان الواحد ماسابش اسكندريه وابويا اللى اتولد فى القليوبيه ماسابهاش وراح اسكندريه وجدى مكانش ساب الغربيه وراح القليوبيه والزناتى مكانش ساب بورسعيد وراح السعوديه

بس هى حلاوه الروح (لا متخافش يا زناتى) بجس انت تلاقى شغل فى كندا وابقى قابلنى لو فكرت ترجع مصر الا فى الاجازات علشان بس ضميرك ما يوجعكش وينأح عليك (ازاى تسيب بلدك واهلك) ولاون التصرف الايجابى للى بيحب اهله وناسه انه ياخدهم معاه كندا مش يرجعلهم مصر يحط همه على همهم

دى وجهه نظرى

جايز الواحد من كتر ما عاش بعيد عن مصر اصبح البعيد عن العين بعيد عن القلب

وجايز الواحد علشان دكتور اتعلم ان قلبه يبقى جامد ومايحبش بعاطفه شديده

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

انا كل مره اقرا الارقام دي اشك اني هاجرت موزمبيق مش كندا اللي بتكلموا عنها :hang:

هو في ايه بالضبط ومين راح لفين ؟ :sprucy:

ههههههههههههههه

بصراحة الرقم ده بعيد تماما عن المنطق... لاما الاسعار اللى انا شايفها دى مضحوك عليه فيها :threat:

تفصيل للمصاريف:

400 دولار ايجار اوضة مستقلة فى شقة مشتركة... مع مز او مزة. و على فكرة... فى الغالب بيبقى فيه انترنت ويرليس فى الشقة... و بيبقى تمنه داخل فى الايجار.

و عموما.. العيشة اللى شاب زيى ممكن يقبلها... ممكن حد تانى ميقبلهاش. لكن بالنسبة لى انا سخثيا.. مبتفرقش معايه الشكليات :D

السكن لو هتاجر غرفه في شقه من 300 وطالع

لكن مش سهل تلاقيها

350 موجودة

لو بحبحتها شوية هتلقى 400 بالهبل

حضرتك معاك فلوس

تقدر تاخدلك شقه من 700 وطالع cl:

الاكل صعب تحديده

لكن عموما لو عايز تتغدى ب 2 دولار هتتغدى

ولو عايز تتغدى ب 100 دولار هتتغدى

قول مثلا رقم كده 300 دولار للاكل

مش لازم تاكل كفته كل يوم md2:

لو شغلك بعيد عايزلك كارت مترو 109 دولاره شهري

لو البيه تلميذ يبقى 90 بس

واحشاك مصر وعاوز تكلمهم هات كرت TURBO الدقيقة (8 سنت)40 قرش يعني ارخص من موبينيل gra:-

الموبايل عشان تعرف تدور على شغل وتتصل على البلد :roseop:

قول 40 دولاره

يعني 800 دولار تعيشك

هي طبعا مش عيشة رفاهية

لكن حضرتك مهاجر جديد لسه بتقول ياهادي

فلوسك كثير

اصرف زي مانت عايز clp::

تم تعديل بواسطة صعيدي من مونتريال
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ألف حمد الله على السلامه.بمنتهي الصراحة اسلوب حضرتك الاكثر من رائع هو ما جعلني اسارع بالدخول للتهنئة و الشكر.انا لم ادخل منذ اكثر من شهر و من حسن حظي اني اخترت موضوعك فعلا اشكرك علي مجهودك و اشكرك ايضا لانك جعلتنى ابتسم و اضحك و اترك ما كنت افعل لمتابعة حلقاتك لما وصلت الى ص18 قررت ان ادخل و لا اهتم ان اخطأ في الاملاء او النحو او ان ينتقد اسلوبي احد. يعلم االله كم هي صعبة الكتابة بالعربي بهذا البرنامج.

نحن ظروفنا مشابهه لحضرتك و معظم الاعضاء حيث تزوجنا و فورا سافرنا الي السعودية و ظل حلم كندا معنا 5 سنوات تخلله صعاب قاصية جداااا و لم يأسنا منه اكرمنا الله سبحانه و تعالي بحقيقة كانت بالنسبه لزوجي حلم اكبر من كندا فلم يسعي ورائه اظنه حلم كل جراح العمل في لندن و لم نصدق الحمد لله.

و بعد وصولنا ب3 اسابيع يأتينا طلب الباسبورات. و بدون تفصيل اكثر يتحقق الحلم نعمل اللاندينج و نعود للندن.الله كريم اكثر من ما نتخيل

و لكن هناك توقيت لكل شىء .

علي فكرة نحن ايضا لم يقل لنا احد

welcome home .

مع ان انا و زجي طول ال8 ساعات نقول إمتى بقى يتقال لينا welcome home

شكلهم مش بيقولها ليللاندينج بس لازم تقوم مقيم .وحنا طبعا لما سألنا على وضعنا جوزي قالهم أنتم قولته ماتبيعش حاجة أو تسيب شغل. وعقدي ينتهي بعد ٤ شهور .

عشان كدة يظهر المعاملة كانت

formal .

أما عن كلام حضرتك عن الناس فعلا المصريين في البلاد البرد مختلفين تماما عن في البلد الحر

كل المعلومات لحضرتك كتبتها مفيدة جدا أنا بحمد ربنا إني لم أكتب عن رحلة يللاندينج لأني لم ولن أكون حرف فسطر في حلقه من حلقاتك الأكثر من رائعة

واخيرا أشكرك لأنك جعلتني أعود أقرأ المنتدى والأهم أني شعرت

بدفء مصر و

. جمال أهلها في البلاد التي جعلها البرد تفقد الشعور بكل شيء .

كان الله في عيون العبد ما كان العبد في عيون أخيه

أعانك الله و سهل عليك كل صعب وسلام لزوجتك التي هي أساس بركة الله لك فانا أعلم كم هو مهم مساندة الزوجة.

أعتذر جدا للإطالة

أدعو لكم بالتوفيق في كل شيء يا رب .

جزاكم الله خيرا اختنا العزيزة وانتي دايما مرحب بيكي في اي وقت

عاوز الفت انتباهك بس لحاجة

لا يملك اي شخص هنا حق الانتقاد لاسلوبك او غيره طالما داخل قوانين المنتدي

بس المشكلة

انت الكتابة غير الكلام

واللي بيكتب بيكتب وهو سامع نفسه كانه بيتكلم

فهو بيكتب وسامع صوتة بيهزر بس لو قرأ الكلام مجرد من اي مؤثرات صوتية هيلاقية كان خشن وتاف جدا وبالتالي يتفهم غلط

واكيد دة اللي حصل معاكي

وفيه فرق بسيط بين اللكنة الساخرة واللكنة الضاحكة

وجودك معانا في كل المواضيع يهمنا بجد اوي اوي

الله ينولر عليكي

احنا علشان مصريين ..ولو بلاد بلد بجد ..كندا دي هاتبقي بينا من بلاد خط الاستواء موش الجليد :sprucy:

تحياتي ليكي وربنا يكتبلك كل النجاح والسعادة يارب :roseop:

رابط هذا التعليق

انا كل مره اقرا الارقام دي اشك اني هاجرت موزمبيق مش كندا اللي بتكلموا عنها :threat:

ههههههههههههههه

بصراحة الرقم ده بعيد تماما عن المنطق... لاما الاسعار اللى انا شايفها دى مضحوك عليه فيها :sprucy:

تفصيل للمصاريف:

و عموما.. العيشة اللى شاب زيى ممكن يقبلها... ممكن حد تانى ميقبلهاش. لكن بالنسبة لى انا سخثيا.. مبتفرقش معايه الشكليات clp::

السكن لو هتاجر غرفه في شقه من 300 وطالع

لكن مش سهل تلاقيها

350 موجودة

لو بحبحتها شوية هتلقى 400 بالهبل

حضرتك معاك فلوس

تقدر تاخدلك شقه من 700 وطالع

الاكل صعب تحديده

لكن عموما لو عايز تتغدى ب 2 دولار هتتغدى

ولو عايز تتغدى ب 100 دولار هتتغدى

قول مثلا رقم كده 300 دولار للاكل

يعني مش لازم تاكل كفته كل يوم

لو شغلك بعيد عايزلك كارت مترو 109 دولاره شهري

لو البيه تلميذ يبقى 90 بس

واحشاك مصر وعاوز تكلمهم هات كرت TURBO الدقيقة 40 قرش (8 سنت)

الموبايل عشان تعرف تدور على شغل وتتصل على البلد

قول 40 دولاره

يعني 800 دولار تعيشك

هي طبعا مش عيشة رفاهية

لكن حضرتك مهاجر جديد لسه بتقول ياهادي

فلوسك كثير

اصرف زي مانت عايز

والله انتوا عسل يا ولاد gra:-

وانت مشكلة ياعم مونتريال لوحدك :hang:

فكرتوني بايام الكلية والله

معلش يا شباب بجد اشك في موضوع 300 دولار في الشهر اكل دي

حتى لو نشفتوها اوي يعني وجالكم انيميا قولوا 500 دولار

الموبايل في شركو كدة في امريكا اسمه شركة امنيات بتاعة اتصالات

انا بصراحة ادلعت على قفاها اليومين بتوع اللاندنج دول

انت بتتصل بيها على رقم اريا كود داخلي يعني ببلاش

و بتشحن معاهم بياخدوا منك مللاليم علشان تتصل بمصر او اي حتة

عموما العزابي ماعندوش اي مشاكل

روم مايت وخلصنا

انا كل تنبيهي كان عن العائلات

لو ضربك السلك موش هاتسكن ااقل من 900 دولار في الشهر الى 1000

فواتير كهربا وتليفزيون وموبايل وتليفون = 400 اقل تقدير

اكل وشرب نواشف 600 دولار

عربية ( تامين + بنزين + زيت وصيانة ) 400 الى 500 ( لتر البنزين وهنا هناك ب دولار تقريبا )

فسح واحتياجات اطفال وهدوم وغسيل ولزوم نضافة البيت وحاجات المطبخ ورفايع لا يخلوا منها اي بيت = بالميت 250 دولار

200 دولار علشان اكيد المدام والعيال عايزين ينزلوا مصر كل سنة على الاقل

يا اخوانا بصوا في اللي انا قلته دة كدة شايفين اي زيادات او مبالغة ؟؟ اهم دول بتاع 3000 دولار في الشهر

في حاجات تانية بقة ممكن تطلع بس دة موش وقته بقة

احسب بقة الاعانات اللي ممكن تاخدها واطرحهم من المبلغ دة شهريا وبعدين اضربه في 12 شهر على الاقل تعرف انت عاوز تاخد معاك كام وانت مسافر

دة غير تاسيس البيت وتمن العربية وايجار تامين دول لكشة واحدة في الاول

ودمتم

رابط هذا التعليق

اخيرا عرفت ادخل المنتدى واسجل تحية كبييييييييييييييرة لاخينا زناتي والف مبروك على اللاندنج والوصول لكندا والله تستاهل كل خير وربنا يوفقك ..والعائلة الكريمة ...انت يا ما ساعدت الناس وربنا معك ..تحيياتي للمدام ..وما شاء الله التوبيك ضرب ارقام قياسية في معدل النمو ....مش قادرين نلحق القراءة ...

ام محمد والله زمان :roseop:

الله يكرمك يا ام محمد وعقبال ما تسمعينا عنك اخبار كويسة يارب

انت بس اؤمري وانا الخصلك اللي انتي عايزاه

هو انا نجحت الا بدعائك ودعاء اخوانا كلهم :sprucy:

رابط هذا التعليق

قناوي ؟؟

قنااااااااااااااااااااااااااااااااااوي ؟؟

ممكن تبطل بأه اعتكاف وتطلع لاخوك هنا شوية ؟؟

موش طريقة دي يعني ؟؟

عمال اقول خش برجالتك يا فرج مكن الصبح مافيش فايدة ؟؟

يااا جزررررر

متابع حبيبي

بس بقولك لازم ادخل برجالتي ؟

ايه رايك يا تهامي انزله بالرجالة ؟

لأ في عرض النبي يا قناوي...أبوس إيدك مش مستحملة :sprucy:

هتنزل بالرجالة ، هانزل بالرجالة! ويولع الموضوع بقى ، والزناتي ياخدله إنذار ونرفده ونخلص منه ، ومن وجع القلب ده كله! :hang:

------------------------

إنتا يا جدع انتا يا اللي اسمك زناتي... nunu0000.gif

بقى عشان هشام طيب وغلبان ، وما يعرفش السعودية واللي فيها ، هتعملهم عليه؟! :roseop:

سعودية إيه دي اللي أرخص يا زناتي أفندي؟! بأمارة إيه إن شاء الله؟! نسيت الكاميرا أم 2500 ريال بتاعتك؟ ولاّ الكاميرا الـ α 700 بتاعة سوني اللي الشيطان كان لاعب في دماغي فترة وكنت ناوي أشتريها ، وكانوا عاملين خصم عليها في سوني الخبر (اللي رحتها معاك سعادتك) ، وأدخل على سوني أمريكا وكندا ، وألاقيها أرخص من السعودية بعد الخصم بـ 40% ، ومن غير خصم ولا منظرة فارغة! وبلاوي تانية كتير هييجي الكلام عنها في موضوع الشوبنج!

ولو هنتكلم ع الأرخص بقى... تدخل جنوب أفريقيا في اللعبة ، ودي بقى أرخص من كل اللي بتقولوا عليه حضراتكو ؛ من مصر والخليج وكندا وأمريكا كمان! don-t_mention.gif

بس أشوف فيك يوم يا زناتي... زنقتني ، وخلّيت موضوع الشوبنج مطلب قومي ، والهتافات عليه شغالة في التوبيك بتاعي ، وأنا أصلاً ورايا ميت حاجة في البلد دي!

خش يا واد في عبي خش ؟؟؟؟يعني انت يا حبيبي اللي تعرف السعودية اوي ؟؟؟

يا اخوانا ..الراجل دة بيجي من المطار زي الباشا ..العربية الليموزين مستنية سعادته على الفندق بينه وبين المطار ربع ساعة

ينام يصحى على عربية عالبريمة عدل

والعودة نفس الكلام

يعني انا لو خدتك وسيبتك في نص شوارع الدمام والا الخبر هاتوه مية في المية

احنا بقي عندنا بيوت مفتوحة بقالها 8 سنين هناك يا باشا

فعلا من ارخص البلدان اللي ممكن تعيش فيها بره هيا السعودية بس ابعد عن العلاج لا اكثر

بنزين ب 40 هلله يعني 12 سنت كندي يا فالح

ايجارات من 1000 ريال الى 1500 دة المعقول يعني وممكن تلاقي ااقل بكتير لو عاوز

لحمة 30 الى 35 ريال

تليفزيون ببلاش

باركينج ببلاش

تليفون 30 هلله الدقيقة وداخلي ببلاش

ضرائب مافيش

عفش مستعمل مالوش تمن

اجهزة ارخص ما يكون

والمرتبات من غير تعب والا تدوير تبدا من 5000 الى 10000 للمهن المتوسطة وكمان دافعينلك سكن وعربية وموبايل وتذاكر طيران وعلاج

الغالي فيها الكهربا والعلاج

يبقي مين ارخص ياباشا

تووو موضوع الشوبنج انا شخصيا مستنيه بفارغ الصبر وكفاية بقة تتقل على مريديك كدة

خللي رجالتك دلوقتي يمكن نحتاجهم بعدين :threat:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...