اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحمد لله حصلت علي ال CSQ إزاي اقدم ورقي للفيدرال

Recommended Posts

دلوقتى انا عندى سؤال لاستاذ أبو سمرة

لو انا قعدت فى الامارات 3 سنين مثلا

و بعدين جيت هنا

و بقالى هنا 6 شهور بعد ماجيت

و للاسف مش عارف اطلع الفيش من سفارة الامارات ( ومش هيطلع )

تفتكر هايطلبوه منى أكيد و لا لا؟؟؟؟

لأ طبعا مش من حقهم يطلبوه منك ولو حتى سايبها من يوم واحد ولو على سبيل الاجازه حتى...ايه رأيك؟

الفيش لا يطلب منك الا اذا كنت currently resident يعنى مقيم حالى فى هذه البلد وقت طلب الفيش

بس هما هيعرفو منين انك سبت الامارات سواء نهائى او اجازه...هنا السؤال واجابته

ان حضرتك تبعتلهم ميل سريع تقولهم انى سايب الامارات من تاريخ كذا وبالتالى مقدرش اجيب الفيش

انا بوكلكم تجيبوه انتم...ردو مردوش متشغلش بالك المهم انك عرفتهم وهما مش هيطلبوه(ده قانون)

ربنا يوفقك

أنا بصراحة مش عارف أشكر حضرتك أزاى يا دكتور أبو سمرة على مساعداتك دايما

الحمد لله أنا لقيت المكان اللى انت كاتب فيه الرد !

دلوقتى حضرتك بتقول انهم مش هيطلبو منه الفيش ده لأن ده قانون

يا ريت حضرتك تكتبلى اللينك بتعة القانون ده

علشان هو مايقدش يذاكر فرنساوى و يتعب و فى الاخر يقولولو ( زى شاهد مشفش حاجة ) ورقك ناقص

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

الفيش ؟

ل

ماهو عدد الصور المطلوب فى الابليكيشن ؟

كام صورة لازم أكتب عليها اسمى ؟

On the back of one photo (and only one) in each set, write the name and date of birth of the

person appearing in the photo as well as the date the photo was taken.

انا ترجمت الفيش بس فى ناس تانى خدوا منهم الفيش من غير ترجمة ولا كانوا حتى كاتبين بيانتهم E وقالولهم لو عايزين الترجمة هنبغقة نقولقم

انا كتبت كل البيانات فى الفيش بالانجليزى بس طبعا ختم لايوجد احكام بالعربى راحت سفارة ابو ظبى بعتت لى ميل عايزيين ترجمة الفيش هو حضرتك ترجمته فين

انا ترجمتة فى وزارة العدل علشان انا مقدمة من مصر

000000"]

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الأخوة أعضاء المنتدى الأفاضل

عندى استشارة - بخصوص تقديم فيدرال ( كيبيك ) لسفارة أبوظبى بعد CSQ

أنا راسلت مجموعة من الأعضاء بخصوص الاجراءات وايه الأوراق اللى ابعتها ؟ - وابعت فيش من الأول ولا استنى

لحد ما يطلبوه ؟ لأن صلاحية الفيش 3 شهور فقط واكيد خلال الــ 3 شهور مش هيكونوا عملوا حاجة ترتبط بالفيش

أنا اعرف ان الكلام دة بيتم قبل الطبى مباشرة يعنى مش قبل 8 أو 9 شهور

وكذلك الأولاد لكل واحد جواز ولا يفضلوا على جواز مامتهم ؟

والعنوان اللى ابعت عليه ايه؟ أنا العنوان اللى لقيته عبارة عن صندوق بريد السفارة فى ابوظبى

واــــDHL ما بيتبعتش على صندوق بريد - لازم شارع كذا - الدور كذا - ولازم رقم التليفون

المهم ان الردود جاءت متباينة تماماً

ناس تقول : افصل الاولاد / ما تفصلش الاولاد حالياً / ابعت وابقى افصلهم بعدين

لازم الفيش من الاول / خلى الفيش لما يقولوا ابقى ابعتوا

ابعت شهادات الخبرة وشهادة التخرج / ماتبعتش خبرة ولا تخرج السفارة طالبة الميلاد والزواج بس

فالله يكرمكم حد يخلصنى من حيرتى دى ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السادة الافاضل اعضاء المنتدى،

الاستاذ نصار صاحب هذا الموضوع،

أشكرك على هذا الموضوع الشيق جداً

عندي استفسار هام جداً للاستاذ نصار و الجميع.

انا كنت مقدم فيدرال عادي، و بعدين قدمت كيبيك، و لم الغي طلب الفيدرال.

لو جالي ال CSQ دلوقتي، اعمل ابديت لملف الفيدرال الحالي و اللا الغي القديم و اقدم جديد؟

لو لغيت القديم ، هيرجعوا الفلوس ولا لأ ؟

مع اطيب الامنيات و النجاح الدائم في كل المجالات للاستاذ نصار و ابو سمرة و كل جهابذة المنتدى و السادة الاعضاء.

و شكراً

جورج بطرس

رابط هذا التعليق

السادة الافاضل اعضاء المنتدى،

الاستاذ نصار صاحب هذا الموضوع،

أشكرك على هذا الموضوع الشيق جداً

عندي استفسار هام جداً للاستاذ نصار و الجميع.

انا كنت مقدم فيدرال عادي، و بعدين قدمت كيبيك، و لم الغي طلب الفيدرال.

لو جالي ال CSQ دلوقتي، اعمل ابديت لملف الفيدرال الحالي و اللا الغي القديم و اقدم جديد؟

لو لغيت القديم ، هيرجعوا الفلوس ولا لأ ؟

مع اطيب الامنيات و النجاح الدائم في كل المجالات للاستاذ نصار و ابو سمرة و كل جهابذة المنتدى و السادة الاعضاء.

و شكراً

أستاذن الاستاذ /نصار فى الرد

حضرتك طالما غيرات من فيدرال الى كيبيك فرقم الملف الى انت اخدتة من الفيدرال والى هو اكيد ان بروسيس فى الوقت الحالى لن يكون له ايه قيمة وبالتالى إذا أخدت

ان شاء الله CSQ وان شاء الله هتاخدها هتقدم ورقك طبيعى فيدرال وهيعطوك رقم ملف تانى وتدخل ان بروسيس وتنتظر الميديكال وبالنسبة لمصاريف الى انت دفعتها الاول

لما كنت مقدم فيدرال ليس لك الحق فى إستردادها والى هى مصاريف فتح الملف وهما فتحوا لك الملف وانت الى اخترت بحريتك تحول كيبيك وبالتالى عليك دفع مصاريف

فتح ملف كيبيك ولك منى اطيب الامنيات بالتوفيق ان شاء الله

وليــــــد نــــــو ر

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

حضرتك طالما غيرات من فيدرال الى كيبيك فرقم الملف الى انت اخدتة من الفيدرال والى هو اكيد ان بروسيس فى الوقت الحالى لن يكون له ايه قيمة وبالتالى إذا أخدت

ان شاء الله CSQ وان شاء الله هتاخدها هتقدم ورقك طبيعى فيدرال وهيعطوك رقم ملف تانى وتدخل ان بروسيس وتنتظر الميديكال وبالنسبة لمصاريف الى انت دفعتها الاول

لما كنت مقدم فيدرال ليس لك الحق فى إستردادها والى هى مصاريف فتح الملف وهما فتحوا لك الملف وانت الى اخترت بحريتك تحول كيبيك وبالتالى عليك دفع مصاريف

وليــــــد نــــــو ر

الحمد لله

انا كده دلوقتي اقدر اسافر وانا متطمن عليكوا

وورايا رجاله ياكلوا الزلط :roseop:

نصّار

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

وليــــــد نــــــو ر

الحمد لله

وورايا رجاله ياكلوا الزلط :roseop:

نصّار

أشكر السيد وليد على الرد و كذلك الاستاذ نصار على التأكيد

مبروك وصولك للمراحل الأخيرة يا سيد نصار. عقبال وليد و كل الاعضاء المحترمين.

جورج بطرس

رابط هذا التعليق

وليــــــد نــــــو ر

الحمد لله

وورايا رجاله ياكلوا الزلط :rolleyes:

نصّار

إحـــنا رجـــالتك يا ريـــس

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

الموضوع ده وقتة يطلع

فوووووووووووووووق

فوووووووووووووووق

ده احدى تحف الاستاذ العظيم نصااااااااااار

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

الفيدرال يا استاذ صامويل

دوخة الورق من تانى

mfb:

كله يهون الا موال الفيش دكتور رؤووف

بعد دراسه و فحص و محص

تقريبا الورق جاهز بس ناقص الفيش و القيد العئلى و شهاده من التأمينات و تترجم فى لاظوغلى

هو فين لازوغلى دى بجد

رابط هذا التعليق

الفيدرال يا استاذ صامويل

دوخة الورق من تانى

mfb:

كله يهون الا موال الفيش دكتور رؤووف

بعد دراسه و فحص و محص

تقريبا الورق جاهز بس ناقص الفيش و القيد العئلى و شهاده من التأمينات و تترجم فى لاظوغلى

هو فين لازوغلى دى بجد

ياعم صمويل ده معدش اسهل من الفيش ده بقى بيتعمل كمبيوتر دلوقتى و تستلمه فى نفس اليوم او تانى يوم بالكتير بس انت اسأل على الفيش الكمبيوتر قبل متعملو :roseop:

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

Thank you Dr. Ehab

What about your file

تم تعديل بواسطة samuel adly

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

سؤال للاحبه

هل شهادة الميلاد لازم تكون الترجمه اوريجنال يعنى ماينفعش ابعت صورة الترجمه

وايه اللى هيحصل لوبعت شهادة الميلاد والترجمه الاصليه

لانى قرأت انهم عايزين شهادات ميلاد وزواج تكون صور بس مترجمه ترجمه موثقه من مكتب معتمد ==وزى ماانتم عارفين ان مكتب الترجمه بيدبس الترجمه مع الاصل يعنى ماينفعش افصل الاتنيين --فهل ينفع ابعت الاصل والترجمه ولا هيعقدوها بتوع الفدرال ويقولوا عايزين صور الشهادات بس

رابط هذا التعليق

اللاخوة الاعزاء اللي قدموا الفيدرال الحمد للة

عايز اعرف اية الورق اللي ممكن ياخدة المستشار او المستشارة في المقابلة و ايرجعش يدهولك تاني عشان احضر نسخة تاني منة عشان اقدم فيدرال علي طول بعد المقابلة و بعد ما اخد ال سي اس كيو باااااااااااااااذن اللة :blush2:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

عايز اعرف اية الورق اللي ممكن ياخدة المستشار او المستشارة في المقابلة و ايرجعش يدهولك تاني عشان احضر نسخة تاني منة عشان اقدم فيدرال علي طول بعد المقابلة و بعد ما اخد ال سي اس كيو باااااااااااااااذن اللة :blush2:

ازيك يا روك المفروض المستشار بياخد بس شهادات اللغة والخبرة والتامينات فقط

لكن راشيل اخدت من ناس ورق زى مثلا اخدت اصل ترجمة الثانوية العامة ناس تانية مخدتش منها حاجة زى ملوكة يعنى على حسب بس المفروض الاساس اللى هيخدوه الخبرة والتامينات الجديدة واللغة

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

ازيك يا روك المفروض المستشار بياخد بس شهادات اللغة والخبرة والتامينات فقط

لكن راشيل اخدت من ناس ورق زى مثلا اخدت اصل ترجمة الثانوية العامة ناس تانية مخدتش منها حاجة زى ملوكة يعنى على حسب بس المفروض الاساس اللى هيخدوه الخبرة والتامينات الجديدة واللغة

متفكرونيييييييييييييييييييش .... دى راشيل اخدت منى شهادات الخبره و رخصة الصيدليه الاصل من غير ماخد بالى :sad: ومش عارف اطلع واحده تانيه ... نصيحه يا روك صور كل الورق و الترجمات و خلي الصور جنب الاصول فى الشنطه و خلى عينك عالورق لو لاحظت انها هتاخد اصل ابقى (بس فى الاخر خالص بعد متقولك انت اتقبلت انشاءالله) قولها لو سمحتى انا محتاج الاصول دى عشان اقدمها فى الفيدرال عشان تطليعها صعب و بياخد وقت و محهود كبير و ممكن حضرتك تاخدى صوره منها وادى الصوره يا ستى و تقوم مديلها الصوره واخد الاصل بتاعك..اتعلم من غلطة اخوك صوره بقروش هتوفر عليك مجهود ووقت ومصاريف بالمئات

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اولا انا بشكرك جدا جدا جدا dr Ehab لى اهتمامك

معلش انا مش عارف ارد فى رساله خاصه بس انا عندى استفسارات فى الورق بتاع الفيدرال مهمه جدا

1- يعنى انا مثلا هعلم على skilled worker or canadien experience or others

2- اخذ الدولارات يوم الخميس معايا ولا بشيك ولا ايه

3- انا ومراتى عندنا ختم فى اخر ورقه فى الباسبورات من امريكا اننا حاولنا نروح سياحه ولكن اترفضنا وفى سوال فى الابليكشن هل انت اتفرضت من اى دوله اخرى غير كندا سواء كانت سياحه او اى حاجه فمش عارف ارد واقول ايه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...