اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحمد لله حصلت علي ال CSQ إزاي اقدم ورقي للفيدرال

Recommended Posts

سؤالك ده عاوز إجابة من مسيو ابو سمرة ...لأنو مقدم بابو ظبي ...وينك دكتور ابوسمرة ...وبما انك ما بعتش لسه ..فانا عندي اقتراح همايوني ...انت تخطف رجلك لحد انقرة ...وتقدم هناك وراقك ...بما انو مدة الفيدرال هندهم اقل مدة بمنطقتنا ..اي رايك بالاقتراح العجيب (مع اني ما عملتوش رغم كوني حلب شمال سوريا وخطفة رجل اكون بتركيا )...

رابط هذا التعليق

يا شباب ما حد رد

فين ابعث الفلوس ادا رح ارسل الملف بالبريد السريع لابوظبي.

بتروح اى بنك فى الامارات ليك فيه حساب وتتطلب منهم بنك درافت على بنك كندى يستحق ل the receiver general for canada وتبعته مع الورق بالبريد

رابط هذا التعليق

صباح الخير شباب

يا جماعة الامارات اسمحولي استفسر

شهادات ميلادي انا وزوجي من مصر اللي هي الرقم القومي ياترى بتتوثق ولا بتروح زي ما هي

شهادات الاولاد من دبي برضه بتمشي واوثقها ازاي ولا اجيبها من مصر وبرضه اوثقها فين

شهادة الثانوية العامة من دبي اوثقها فين

شهادة البكالوريوس من مصر برضه اوثقها فين

الفيش والتشبيه هنعمله هنا بشرطة دبي ياترى ده يكفي

وشهادة الخبرة هل تتوثق ؟واين؟

والقيد العائلي ولا قسيمة الزواج ايهما المطلوب وكذلك اين توثيقهما

مشكووورين جدا جدا

بس اذا افتكرت شئ اسمحولي اسأل مرة تانيه هتعبكم معايا بس اكيد انتم مجربين الواحد في الاول بيبقى مرتبك ومش عارف راسه من رجليه

رابط هذا التعليق

كل الاوراق المطلوبة بعد النجاح بالcsq للناس الي مقدمة من الامارات صور مش اصلية

مش مطلوب تبعث للفدرل صور الشهادات والا الخبرة كمان

المطلوب كالاتي: تعبي كل الابليكشن وصور شهادات الميلاد وصور الجواز وصور عقد الزواج و صور شخصية بحجم معين

اي مستند بالعربي لازم تترجمة اما بالانجليزي او الفرنسي.

بالنسبة للفيشة والتشبية تروح مركز الشرطة الي مقابل الملا بلازا ولما تملى الطلب تكتب سبب طلبك للفيشة هو السفارة الكندية او الهجرة الكندية

واطلب انة يكون بالانجليزي بعد ما تدفع الرسوم وتبصم حتخد ورقة صغيرة تراجع بيها بعد 3 ايام .

حتدفع الرسوم عن طريق بنك متل ما دكر الزميل ميزو وتوضعة بالملف وتبعثة بال dhl او اي بريد سريع او تروح تسلمة بأيدك .

رابط هذا التعليق

المطلوب كالاتي: تعبي كل الابليكشن وصور شهادات الميلاد وصور الجواز وصور عقد الزواج و صور شخصية بحجم معين

مشكورة هاجر يعني في البداية مش مهم شهادة الخبرة مع الورق؟؟؟؟ طيب هم ازاي هيعرفوا ان ورقه يتقبل حسب لستة الظائف ولا لا

ومعلش بس عايزة اعرف ابعت شهادات الميلاد(الصور) زي ما هي بدون توثيق مع ترجمتها طبعاوكذلك عقد الزواج بدون توثيق

هو عقد الزواج اللي معايا تقريبا كان متوثق من الخارجية المصريه وسفارة الامارات بم اني كنت هاجي عالامارات تفتكري ده يمشي ولا لا

وبعدين انا هملا الابليكشن ومعاه الصور دي والفلوس وابعته على كندا مش كده ؟؟؟؟

وبعدها يبلغوني بقبول الموضوع ولا لا في خلال شهرين صح

طيب الcsqده بيكون امتى والمفروض على طول ارسل الاوراق ولا بتاخد وقت قد ايه لان زوجي لسه ما امتحن الايلتس ومش عارفه هينفع ينتظروا علينا على مانبعت الشهادات ولا لا

اذا مشي الحال فورا بعبي الابليكشن ان شاء الله وخلال اسبوع برسل الورق وانضم لاحلى مجموعة وهي مجموعة كندا الجميلة

والف شكر لك يا هجورة وجزاك الله خير

رابط هذا التعليق

اول شى انا رجل مش ست .

الي فهمتو من ردك انك لسا جديدة على الهجرة وما عندك معلومات عنها

لازم تعملي تقييم لحالتك الاجتماعية والدراسية وسنوات الخبرةوادا في اطفال وادا بتتقني اللغة الفرنسية ادا الهجرة لكيبك

بعدين ادا كانت النتيجة انك مؤهلة لكيبك بتعبي الابليكيشن بتاع كيبك وبعد ما يردو عليكي بالايجاب حيبعتولك تاريخ المقابلة وبعد ما تقابلي وتنجحي حتقدمي للفدرال الخطوة الي انا دكرتها سابقا

رابط هذا التعليق

عفوا استاذ هاجير

انا عملت التقييم وكان 55 نقطه يعني باللغه ممكن يوصل 67 او يعدي وكمان زي ما عرفت ان الوظيفه اذا كانت في الليست الفيدرال (بم اننا هنقدم فيدرال مش كيبك)

بتعطي تقريبا 4 نقاط كمان ولا انا معلوماتي غير دقيقه

المهم

انا دلوقتي بس عايزة ارتب افكاري عشان احنا بنجهز الاوراق

شهادات ميلاد الاولاد وشهادات ميلادي انا والزوج بتتوثق ولا لا ومنين

وطبعا صور الجوازات

وصور شخصية

تمام كده

الاوراق دي هبعتها على كندا تمام

بعدها

لا الاوراق معاها الفلوس تمام

بعدهاهم هيردوا خلال شهرين تقريبا.. اذا بالموافقه ....يكون مطلوب باقي الاوراق نرسلها متى ولأبو ظبي ولا لندن

والف شكر سيد هاجير

ومعذرة اذا بثقل عليك بس ياريت تتحملني بم انك مقدم من الامارات يبقى جزاك الله خير لو تساعدني

رابط هذا التعليق

والله انا بالنسبة للهجرة الفدرال ما عندي اية معلومة اسف جدا

لكن في توبك خاص بالهجر ة فدرال اسمة ازي تقدم فيدرال بدون محامي

دوري علية وحتستفيدي منه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

دكتور ابو سمرة انا بس حبيت اوضح طريقة التقديم لابو ظبى علشان الى هيقدم فيها بس فعلا هما طلبوا منى الفيش لما انا قدمت انما لما حبيت اضم زوجتى مش موجود فى التشيك ليست والى ط

إقتباس(ahmed medhat @ Dec 6 2009, 10:52 AM)

السلام عليكم

لو سمحتوا يا جماعة أنا أخويا و أخت المدام لسة ناجحين فى سوريا الحمدلله بس احنا كنا عايزين نعرف أيه الأوراق و الأبليكاشينز اللى بتتقدم بالضبط فى الفيدرال ؟

وجزاكم الله خيرا و عقبال ما نتجمع كلنا فى كندا إن شاء الله

ايه يا عم احمد العيله كلها هتطفش زيينا ولا ايه؟

شوف يا ريس نفس الملف اللى كانو واخدينه معهم وهما رايحين المقابله هيقدموه فيدرال (لكن اصول مش صور) وهو كالتالى

1)السى اس كيو (اللى مكتوب عليها من تحت عاليمين(immigration du quibec )اما اللى مكتوب عليها توتالير حطها بين جلدك ولحمك وخليها لوقت اللاندنج

2)شهادات الميلاد للاولاد والزوج والزوجه فى حاله الملف العائلى....وللفرد فى حاله الملف الفردى

3)الباسبور(اول 4 ورقات)زائد التاشيرات ان وجدت

4)يفضل بسبور منفصل لكل طفل فى حاله الاولاد...مش هتقدمه بس اعمله وقدم صورته

5)4 صور شخصيه لكل فرد خلفيه بيضا 3,5 فى 4,5 من الوجه للدقن وحجمها النهائى من 25 الى 30 مل...موجوده عالمنتدى بس مش فاكر فين بالضبط

6)550 دولار لكل فرد فوق 18 سنه و150 لكل فرد تحت 18 سنه....طبعا بتعمل بيهم تحويل بنكى

7)طبعا شهادات الدراسه(الثانويه والكليه ببيان درجاتهم) واى شهادات اضافيه زى ماجستير او دكتوراه(كله اصول)

8)شهادات الخبره(الاصول)_____والشهاده البنكيه(ولو انها مش مهمه)

9)شهاده الجيش (صوره)

10)شهادات لغه اذا طلبت فقط

11)القيد العائلى للشخص المفرد( ويشمل هو ووالده ووالدته واخواته)...وفى حاله الملف العائلى سيشمل القيد العائلى هذا الشخص فقط وزوجته واولاده

12)اهم حاجه بقه الفيش والتشبيه للزوج والزوجه(ملف عائلى) وللفرد (ملف فردى) من مصر ....ومن أى دوله قعد فيها الشخص بصوره نظاميه(يعنى معاه اقامتها ) اكتر من 6 اشهر فى اخر 10 سنين...وطبعا ده لو طلب منه الفيش وهو ما زال موجود فى هذه الدوله وقت طلب الفيش.....اما لو مش موجود فيها بسبب اجازه او سايبها من زمان هيبعت يقولهم كده وهما هيعفوه من الفيش انشاء الله......ولو عاوز تعرف بيتعمل ازاى من بره مصر شوف مداخلتى ومداخلات الافاضل فى توبك....بنك معلو مات الناجحين فى كيبك وقدمو فيدرال...

ويروح يقدمهم فى ظرف ظريف بنفسه فى السفاره....وهياخد استيكرات بالفايل نمبر وهو واقف(محدش يعرف الرقم ده خالص) ومن خلال الرقم ده هيتابع حاله ملفه من على النت فى الموقع بتاعهم....ولو طلبو منه اى ورق بعد كده هيروح لازق استيكر من دول على ظرف وفيه الورق المطلوب وجواب يوضح ان الورق مطلوب منه وانه بيبعته بناء على ذلك

لو هيقدم فى ابو ظبى مش مطلوب منه لا خبره ولا دراسه ولا جيش

اطيب الامنيات يا عم احمد لك ولاسرتك

ويا ريت يا عم مازن متطلعش وتقول ان الكلام ده له توبك خاص بيه.......................اخوكم مزنوق

عديها المرادى ....خرطوش فردك ياعم مازن

بس اهى لقيتها يا عم ميزو مدفونه تحت شويه أش جنب ترعه سندوب n2&( فى توبك ابشرو مقابلات كيبك صفحه 289

بالنسبه لحكايه انهم بيطلبوها من المصريين بس انا قلت سمعت ومش متاكد منها...هو بس كان واحد صحبى مقدم فى ابو ظبى والمحامى قاله دى بتتقدم فى مصر دايركت ومش بيطلبوها

فى ابو ظبى الا من المصريين..وهو ده المصدر اللى قلت عليه

اما بالنسبه للفيش فخليك فى المضمون وقدمه لو عملته عشان ميجوش يطلبوه وياخرو دراسه الملف احنا مش غرمانين حاجه يا عم ميزو

ربنا يوفقك ...انت ان بروسس من امتى بالضبط

لان الراجل صحبى ان بروسس من 14/3 ولسه مفيش لا حس ولا خبر

تمنياتى بالتوفيق

دلوقتى انا عندى سؤال لاستاذ أبو سمرة

لو انا قعدت فى الامارات 3 سنين مثلا

و بعدين جيت هنا

و بقالى هنا 6 شهور بعد ماجيت

و للاسف مش عارف اطلع الفيش من سفارة الامارات ( ومش هيطلع )

تفتكر هايطلبوه منى أكيد و لا لا؟؟؟؟

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

الفيش و التشبيه يترجم ولا لأ ؟

لو بالعربي يترجم

لكن لو انت كاتب فيه اسمك بالانجليزي وباقي البيانات بالانجليزي

وده اوبشن موجود في ورقه الفيش وممكن تكتبه

يبقي مفيش داعي لترجمته

ماهو عدد الصور المطلوب فى الابليكيشن ؟

كام صورة لازم أكتب عليها اسمى ؟

عدد الصور المطلوب 6 صور لكل فرد, اكتب الاسم و تاريخ الميلاد و تاريخ الصورة على ظهر صورة واحدة بس, و حط صوركل فرد فى ظرف صغير.

On the back of one photo (and only one) in each set, write the name and date of birth of the

person appearing in the photo as well as the date the photo was taken.

انا ترجمت الفيش بس فى ناس تانى خدوا منهم الفيش من غير ترجمة ولا كانوا حتى كاتبين بيانتهم E وقالولهم لو عايزين الترجمة هنبغقة نقولقم

000000"]

رابط هذا التعليق

[[size="6"]size="6"][

دلوقتى انا عندى سؤال لاستاذ أبو سمرة

لو انا قعدت فى الامارات 3 سنين مثلا

و بعدين جيت هنا

و بقالى هنا 6 شهور بعد ماجيت

و للاسف مش عارف اطلع الفيش من سفارة الامارات ( ومش هيطلع )

تفتكر هايطلبوه منى أكيد و لا لا؟؟؟؟

لأ طبعا مش من حقهم يطلبوه منك ولو حتى سايبها من يوم واحد ولو على سبيل الاجازه حتى...ايه رأيك؟

الفيش لا يطلب منك الا اذا كنت currently resident يعنى مقيم حالى فى هذه البلد وقت طلب الفيش

بس هما هيعرفو منين انك سبت الامارات سواء نهائى او اجازه...هنا السؤال واجابته

ان حضرتك تبعتلهم ميل سريع تقولهم انى سايب الامارات من تاريخ كذا وبالتالى مقدرش اجيب الفيش

انا بوكلكم تجيبوه انتم...ردو مردوش متشغلش بالك المهم انك عرفتهم وهما مش هيطلبوه(ده قانون)

ربنا يوفقك

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

ويبقي لكم اقرار الاقامه في كيبيك

وده إقرار الاقامه في كيبيك

http://www.cic.gc.ca/FRANCAIS/pdf/trousses/form/imm0008_5F.pdf

لم انسى ان أضعه يا استاذ نصار! , هو رقم 4 تحت اسم :

declaration of intent to reside in Quebec

المهم يا ريت حد يرد بليزززززززز

مساء الخير وتحية كبيرة ليكم كلكم

استفسار سريع

هل اقرار الاقامة فى كيبك ده الغرض منه منع الحاصل على هجرة كيبك من الهروب الى مقاطعة اخرى ولا ايه؟

رابط هذا التعليق

الفيش و التشبيه يترجم ولا لأ ؟

لو بالعربي يترجم

لكن لو انت كاتب فيه اسمك بالانجليزي وباقي البيانات بالانجليزي

وده اوبشن موجود في ورقه الفيش وممكن تكتبه

يبقي مفيش داعي لترجمته

ماهو عدد الصور المطلوب فى الابليكيشن ؟

كام صورة لازم أكتب عليها اسمى ؟

عدد الصور المطلوب 6 صور لكل فرد, اكتب الاسم و تاريخ الميلاد و تاريخ الصورة على ظهر صورة واحدة بس, و حط صوركل فرد فى ظرف صغير.

On the back of one photo (and only one) in each set, write the name and date of birth of the

person appearing in the photo as well as the date the photo was taken.

انا ترجمت الفيش بس فى ناس تانى خدوا منهم الفيش من غير ترجمة ولا كانوا حتى كاتبين بيانتهم E وقالولهم لو عايزين الترجمة هنبغقة نقولقم

انا كتبت كل البيانات فى الفيش بالانجليزى بس طبعا ختم لايوجد احكام بالعربى راحت سفارة ابو ظبى بعتت لى ميل عايزيين ترجمة الفيش هو حضرتك ترجمته فين

رابط هذا التعليق

يا دكتور ابو سمرة الطلبات دى بتختلف من سفارة لسفارة انا بالنسبة ليا مقدم فى سفارة ابو ظبى ومقدمتش لا شهادات خبرة ولا قيد عائلى ولا شهادات تخرج ولا شهادة جيش وكل الى طلبوه منى زيادة ابليكشن اسمه imm 5549 ,وعلى فكرة انا مقدم من فبراير ولما بعت الورق بعتولى ان ورقى ناقص الابليكشن الى قلت عليه بس وحتى لما حبيت اضيف مراتى اليومين دول بعتولى لستة بالورق المطلوب وهو عبارة عن شوية الابليكشنز واربع صور وصورة البسبور وصورة شهادة الميلاد وصورة قسيمة الجواز وطبعا السى اس كيو وحتى مطلبوش فيش وتشبيه ليها بس انا كنت عملته لانى كنت فاكره مطلوب

بالتوفيق إن شاء الله يا استاذ ميزو ولكا الإخوة اللي مقدمين.

اخوك معاه السي اس كيو والحمد لله و هاقدم الفيدرال في سفارة ابوظبي..

لو تسمح ليا استفسار.. الابليكاشن imm 5549 نجيبه منين... على الويب سايت مش موجود.... ولا هما اللي هايبعتوه ليا.

وبالمناسبة ايه اخبار الميديكال في سفارة ابوظبي وصلوا لشهر كام دلوقتي.

شكرا و بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

يا دكتور ابو سمرة الطلبات دى بتختلف من سفارة لسفارة انا بالنسبة ليا مقدم فى سفارة ابو ظبى ومقدمتش لا شهادات خبرة ولا قيد عائلى ولا شهادات تخرج ولا شهادة جيش وكل الى طلبوه منى زيادة ابليكشن اسمه imm 5549 ,وعلى فكرة انا مقدم من فبراير ولما بعت الورق بعتولى ان ورقى ناقص الابليكشن الى قلت عليه بس وحتى لما حبيت اضيف مراتى اليومين دول بعتولى لستة بالورق المطلوب وهو عبارة عن شوية الابليكشنز واربع صور وصورة البسبور وصورة شهادة الميلاد وصورة قسيمة الجواز وطبعا السى اس كيو وحتى مطلبوش فيش وتشبيه ليها بس انا كنت عملته لانى كنت فاكره مطلوب

لو تسمح ليا استفسار.. الابليكاشن imm 5549 نجيبه منين... على الويب سايت مش موجود.... ولا هما اللي هايبعتوه ليا.

شكرا و بالتوفيق.

هما الى بيبعتوا الابليكشن بس حضرتك ممكن تبعتلى ايميلك على الخاص وابعتلك نسخة من النموذج وبالنسبة لسفارة ابو ظبى انا مقدم من 8 فبراير بس الملف ان بروسيس من 16 ابريل ولسة مجاليش الميديكال بس يمكن انا ظروف خاصة علشان بضيف زوجتى اليومين دول لكن مدام ايناس احمد مقدمة من يناير تقريبا وجالها الميديكال من شهر تقريبا

رابط هذا التعليق

شكرا و بالتوفيق.

هما الى بيبعتوا الابليكشن بس حضرتك ممكن تبعتلى ايميلك على الخاص وابعتلك نسخة من النموذج وبالنسبة لسفارة ابو ظبى انا مقدم من 8 فبراير بس الملف ان بروسيس من 16 ابريل ولسة مجاليش الميديكال بس يمكن انا ظروف خاصة علشان بضيف زوجتى اليومين دول لكن مدام ايناس احمد مقدمة من يناير تقريبا وجالها الميديكال من شهر تقريبا

شكرا يا استاذنا على سرعة الرد... وعقبال مانباركلك على الميديكال والفيزا

هابعت لك على الخاص الايميل بتاعي ...

بالتوفيق يا باشا

رابط هذا التعليق

يا جماعة محتاج رد بسرعة الله يكرمكم المكتب بعت لى اليوم عدد 3 فورم اعبيهم انا والزوجة هل عدد 3 فورم اعبيهم كلهم وكمان الزوجة برضوا ولا اية النظام ؟

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...