اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحمد لله حصلت علي ال CSQ إزاي اقدم ورقي للفيدرال

Recommended Posts

ماهو عدد الصور المطلوب فى الابليكيشن ؟

كام صورة لازم أكتب عليها اسمى ؟

هم مش كاتبين العدد المطلوب

لكن اديلهم 7 صور وسيب واحده معاك ربما تحتاج تطلع عليها

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الفيش و التشبيه يترجم ولا لأ ؟

لو بالعربي يترجم

لكن لو انت كاتب فيه اسمك بالانجليزي وباقي البيانات بالانجليزي

وده اوبشن موجود في ورقه الفيش وممكن تكتبه

يبقي مفيش داعي لترجمته

ماهو عدد الصور المطلوب فى الابليكيشن ؟

كام صورة لازم أكتب عليها اسمى ؟

عدد الصور المطلوب 6 صور لكل فرد, اكتب الاسم و تاريخ الميلاد و تاريخ الصورة على ظهر صورة واحدة بس, و حط صوركل فرد فى ظرف صغير.

On the back of one photo (and only one) in each set, write the name and date of birth of the

person appearing in the photo as well as the date the photo was taken.

CSQ Application : 25/01/2009

File number date:19/02/2009

Interview+CSQ: 25/11/2009 in Syria

Federal in process: 22/12/2009

Medical Letter: 16/09/2010

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعة محتاج مساعدة

انا اخدت نجحت بالمقابلة كيبك وعاوز اقدم فيدرال امتحنت بأبوظبي

الاوراق الازمة للفدرال ابعتهم لسفارة كندا بأبوظبي والا سوريا

الاوراق تكون صور والا اصلية

ارجو من لدية الاجابة ان يساعدني وله جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

اولا الف مبروك النجاح فى المقابلة وثانيا ال سى اس كيو الى بتقدمها فيدرال بيكون محدد فى الورقة الى معاها انى مكتب فيدرال وفى الغالب هتلاقيه ابو ظبى لانك امتحنت فيها الا لو موظف الهجرة الى امتحنك كتبها مكتب الهجرة الى فى بلدك

رابط هذا التعليق

شكرا على المساعدة .

بس يعني ابعث الابليكيشن مع الفيشة والتشبية الاصلية وصور جوازات السفر 4 صور شخصية وشهادات الميلاد عقد الزواج

رابط هذا التعليق

يا جماعة أنا بقدم فيدرال هل شهادة الخبرة مطلوبة والفيشة لم اترجمه

بالتأكيد شهاده الخبره مطلوبه اصل مع الترجمه وكذلك الفيش وليس الفيشه...برضه اصل مع الترجمه وممكن ميترجمش عادى

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

الاوراق المطلوبه فى الفيدرال من الالف الى الياء...من مداخله سابقه ليا

1)السى اس كيو (اللى مكتوب عليها من تحت عاليمين(immigration canada))اما اللى مكتوب عليها تيتولير حطها بين جلدك ولحمك وخليها لوقت اللاندنج

2)شهادات الميلاد للاولاد والزوج والزوجه فى حاله الملف العائلى....وللفرد فى حاله الملف الفردى

3)الباسبور(اول 4 ورقات)زائد التاشيرات ان وجدت

4)يفضل بسبور منفصل لكل طفل فى حاله الاولاد...مش هتقدمه بس اعمله وقدم صورته

5)4 صور شخصيه لكل فرد خلفيه بيضا 3,5 فى 4,5 من الوجه للدقن وحجمها النهائى من 25 الى 30 مل...موجوده عالمنتدى بس مش فاكر فين بالضبط

6)550 دولار لكل فرد فوق 18 سنه و150 لكل فرد تحت 18 سنه....طبعا بتعمل بيهم تحويل بنكى

7)طبعا شهادات الدراسه(الثانويه والكليه ببيان درجاتهم) واى شهادات اضافيه زى ماجستير او دكتوراه(كله اصول)

8)شهادات الخبره(الاصول)_____والشهاده البنكيه(ولو انها مش مهمه)

9)شهاده الجيش (صوره)

10)شهادات لغه اذا طلبت فقط

11)القيد العائلى للشخص المفرد( ويشمل هو ووالده ووالدته واخواته)...وفى حاله الملف العائلى سيشمل القيد العائلى هذا الشخص فقط وزوجته واولاده

12)اهم حاجه بقه الفيش والتشبيه للزوج والزوجه(ملف عائلى) وللفرد (ملف فردى) من مصر ....ومن أى دوله قعد فيها الشخص بصوره نظاميه(يعنى معاه اقامتها ) اكتر من 6 اشهر فى اخر 10 سنين...وطبعا ده لو طلب منه الفيش وهو ما زال موجود فى هذه الدوله وقت طلب الفيش.....اما لو مش موجود فيها بسبب اجازه او سايبها من زمان هيبعت يقولهم كده وهما هيعفوه من الفيش انشاء الله

13) Avis de transmission و ده بتاخده مع ال CSQ(زياده من اخ فاضل)

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يا دكتور ابو سمرة الطلبات دى بتختلف من سفارة لسفارة انا بالنسبة ليا مقدم فى سفارة ابو ظبى ومقدمتش لا شهادات خبرة ولا قيد عائلى ولا شهادات تخرج ولا شهادة جيش وكل الى طلبوه منى زيادة ابليكشن اسمه imm 5549 ,وعلى فكرة انا مقدم من فبراير ولما بعت الورق بعتولى ان ورقى ناقص الابليكشن الى قلت عليه بس وحتى لما حبيت اضيف مراتى اليومين دول بعتولى لستة بالورق المطلوب وهو عبارة عن شوية الابليكشنز واربع صور وصورة البسبور وصورة شهادة الميلاد وصورة قسيمة الجواز وطبعا السى اس كيو وحتى مطلبوش فيش وتشبيه ليها بس انا كنت عملته لانى كنت فاكره مطلوب

رابط هذا التعليق

يا دكتور ابو سمرة الطلبات دى بتختلف من سفارة لسفارة انا بالنسبة ليا مقدم فى سفارة ابو ظبى ومقدمتش لا شهادات خبرة ولا قيد عائلى ولا شهادات تخرج ولا شهادة جيش وكل الى طلبوه منى زيادة ابليكشن اسمه imm 5549 ,وعلى فكرة انا مقدم من فبراير ولما بعت الورق بعتولى ان ورقى ناقص الابليكشن الى قلت عليه بس وحتى لما حبيت اضيف مراتى اليومين دول بعتولى لستة بالورق المطلوب وهو عبارة عن شوية الابليكشنز واربع صور وصورة البسبور وصورة شهادة الميلاد وصورة قسيمة الجواز وطبعا السى اس كيو وحتى مطلبوش فيش وتشبيه ليها بس انا كنت عملته لانى كنت فاكره مطلوب

البرنس ميزو والله العظيم انا عارف الكلام ده كله

وعارف ردك سابقا على الاخ هجير ومش مختلف معاك اطلاقا...وعلى فكره انا كاتب نفس المحتوى اللى انت قلته ده بالضبط ردا على احد الزملاء بس مش فاكر فين بالضبط وتقريبا تاه فى وسط الشات وزحمه السلامات والهزار

انا تعقيبى كان على بنت قنافقط (لاحظ ذلك)لانى عرفت من حكايتها لمقابلتها انها موظفه حكوميه فى مصر وهتقدم فى مصر بالتأكيد

لكن اوعى تقول ان الفيش مش مهم فى ابو ظبى(ازعل منك) ..ولو مش طلبوه فى الاول هيطلبوه بعد كده...وعلى فكره انا امتحنت فى ابوظبى 12/2008 والراجل قاللى قدم هناك وانا قلت لا..(غاوى فقر بقه تقول ايه)

وخلينى اقولك كمان محتوى الورقه اللى ناقصه من الابلكيشن بتاعك (imm5549) ودى ورقه على فكره احنا بنملاها فى التقديم فى مصر ومحتواها عباره عن

هل هذا اول بسبور ليك

هل معك بسبور اخر

هل اشتركت فى احزاب سياسيه

هل شاهدت او شاركت او ايدت تعذيب شخص اخر

هل تم توقيفك فى قضايا ارهابيه

والورقه دى بتجيك من السفاره وملزوق عليها استيكر الفايل نمبر بتاعك ....مش كده ولا ايييييييييييه؟

وخلينى اقولك ان سمعت من مصادر معينه انها بتنطلب من المصريين بس وللاسف

تقبل تحياتى

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

دكتور ابو سمرة انا بس حبيت اوضح طريقة التقديم لابو ظبى علشان الى هيقدم فيها بس فعلا هما طلبوا منى الفيش لما انا قدمت انما لما حبيت اضم زوجتى مش موجود فى التشيك ليست والى طلبوا انى لازم ابعت التشيك ليست دى مع اوراق مراتى بس انا كدة كدة ان شاء الله هقدم الفيش لانى فعلا عملته من القنصلية فى دبى وبالنسبة للابليكشن الناقص فعلا هى دى المعلومات الى طلبوها بس انا عرفت ان ابو ظبى بتطلبها من جميع الجنسيات واى نوع من الهجرة وده من متابعة بعض المنتديات الاجنبية وكان فيها قسم للى مقدم فى ابو ظبى

رابط هذا التعليق

دكتور ابو سمرة انا بس حبيت اوضح طريقة التقديم لابو ظبى علشان الى هيقدم فيها بس فعلا هما طلبوا منى الفيش لما انا قدمت انما لما حبيت اضم زوجتى مش موجود فى التشيك ليست والى ط

إقتباس(ahmed medhat @ Dec 6 2009, 10:52 AM)

السلام عليكم

لو سمحتوا يا جماعة أنا أخويا و أخت المدام لسة ناجحين فى سوريا الحمدلله بس احنا كنا عايزين نعرف أيه الأوراق و الأبليكاشينز اللى بتتقدم بالضبط فى الفيدرال ؟

وجزاكم الله خيرا و عقبال ما نتجمع كلنا فى كندا إن شاء الله

ايه يا عم احمد العيله كلها هتطفش زيينا ولا ايه؟

شوف يا ريس نفس الملف اللى كانو واخدينه معهم وهما رايحين المقابله هيقدموه فيدرال (لكن اصول مش صور) وهو كالتالى

1)السى اس كيو (اللى مكتوب عليها من تحت عاليمين(immigration du quibec )اما اللى مكتوب عليها توتالير حطها بين جلدك ولحمك وخليها لوقت اللاندنج

2)شهادات الميلاد للاولاد والزوج والزوجه فى حاله الملف العائلى....وللفرد فى حاله الملف الفردى

3)الباسبور(اول 4 ورقات)زائد التاشيرات ان وجدت

4)يفضل بسبور منفصل لكل طفل فى حاله الاولاد...مش هتقدمه بس اعمله وقدم صورته

5)4 صور شخصيه لكل فرد خلفيه بيضا 3,5 فى 4,5 من الوجه للدقن وحجمها النهائى من 25 الى 30 مل...موجوده عالمنتدى بس مش فاكر فين بالضبط

6)550 دولار لكل فرد فوق 18 سنه و150 لكل فرد تحت 18 سنه....طبعا بتعمل بيهم تحويل بنكى

7)طبعا شهادات الدراسه(الثانويه والكليه ببيان درجاتهم) واى شهادات اضافيه زى ماجستير او دكتوراه(كله اصول)

8)شهادات الخبره(الاصول)_____والشهاده البنكيه(ولو انها مش مهمه)

9)شهاده الجيش (صوره)

10)شهادات لغه اذا طلبت فقط

11)القيد العائلى للشخص المفرد( ويشمل هو ووالده ووالدته واخواته)...وفى حاله الملف العائلى سيشمل القيد العائلى هذا الشخص فقط وزوجته واولاده

12)اهم حاجه بقه الفيش والتشبيه للزوج والزوجه(ملف عائلى) وللفرد (ملف فردى) من مصر ....ومن أى دوله قعد فيها الشخص بصوره نظاميه(يعنى معاه اقامتها ) اكتر من 6 اشهر فى اخر 10 سنين...وطبعا ده لو طلب منه الفيش وهو ما زال موجود فى هذه الدوله وقت طلب الفيش.....اما لو مش موجود فيها بسبب اجازه او سايبها من زمان هيبعت يقولهم كده وهما هيعفوه من الفيش انشاء الله......ولو عاوز تعرف بيتعمل ازاى من بره مصر شوف مداخلتى ومداخلات الافاضل فى توبك....بنك معلو مات الناجحين فى كيبك وقدمو فيدرال...

ويروح يقدمهم فى ظرف ظريف بنفسه فى السفاره....وهياخد استيكرات بالفايل نمبر وهو واقف(محدش يعرف الرقم ده خالص) ومن خلال الرقم ده هيتابع حاله ملفه من على النت فى الموقع بتاعهم....ولو طلبو منه اى ورق بعد كده هيروح لازق استيكر من دول على ظرف وفيه الورق المطلوب وجواب يوضح ان الورق مطلوب منه وانه بيبعته بناء على ذلك

لو هيقدم فى ابو ظبى مش مطلوب منه لا خبره ولا دراسه ولا جيش

اطيب الامنيات يا عم احمد لك ولاسرتك

ويا ريت يا عم مازن متطلعش وتقول ان الكلام ده له توبك خاص بيه.......................اخوكم مزنوق

عديها المرادى ....خرطوش فردك ياعم مازن

بس اهى لقيتها يا عم ميزو مدفونه تحت شويه أش جنب ترعه سندوب :roseop: فى توبك ابشرو مقابلات كيبك صفحه 289

بالنسبه لحكايه انهم بيطلبوها من المصريين بس انا قلت سمعت ومش متاكد منها...هو بس كان واحد صحبى مقدم فى ابو ظبى والمحامى قاله دى بتتقدم فى مصر دايركت ومش بيطلبوها

فى ابو ظبى الا من المصريين..وهو ده المصدر اللى قلت عليه

اما بالنسبه للفيش فخليك فى المضمون وقدمه لو عملته عشان ميجوش يطلبوه وياخرو دراسه الملف احنا مش غرمانين حاجه يا عم ميزو

ربنا يوفقك ...انت ان بروسس من امتى بالضبط

لان الراجل صحبى ان بروسس من 14/3 ولسه مفيش لا حس ولا خبر

تمنياتى بالتوفيق

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...