اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تداعيات الهوس الرياضى بين مصر و الجزائر

السويفي

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

كتب الأخ نصير

" و كن كافرا كما شئت فهذا شأنك ... "

هل رأيتم ما يكتبه الأخ / نصير ؟؟

كن كافرا ...

وأذكره إن كان يقرأ بهذا الحديث:

"أيما امرئٍ قال لأخيه كافر فقد باء بها أحدهما إن كان كما قال وإلا رجعت عليه"

ااولا التعبير مجازي مثلما استعملته انت ..و يخص العروبة كما ادعيت و لم اقصد الكفر بالاسلام

..

تم تعديل بواسطة نصير
رابط هذا التعليق

• الردود 165
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و كن كافرا كما شئت فهذا شأنك ...

يا أخ نصير الأستاذ شرف الدين قال

ليس لي دين سوى الإسلام ..

والإسلام مقدم على أي شيئ

على العروبة والقومية والوطنية

تحياتي

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ / نصير

رائع أنك قرأت الجرائد المصرية الالكترونية ( ألم تقرأ الصحف الجزائرية أيضا .. التي قالت " هذا ما فعله يهود مصر بالجزائريين " ) .. هل رأيت ؟؟ جعلنا الجزائريون يهودا .. الصحف الجزائرية الرسمية وبصمت تام من الحكومة الجزائرية قالت " هذا ما فعله يهود مصر " ... رمتنا الصحف الجزائرية باليهودية بصمت ومباركة القيادة الجزائرية ...

وانت تركت هذا وتفرغت لقراءة الصحف المصرية ...

فما الذي وجدته .. وجدت أن الأتوبيس الجزائري رشق بالحجارة ؟؟

هل جرح أحد من اللاعبين الجزائريين ؟؟ لم نر في حياتنا كلها شخصا مجروحا يقف أمام الكاميرات ليتم تصويره والدم يسيل منه ...

مسألة جرح اللاعبين هذه لعبة جزائرية قديمة وحقيرة

الأتوبيس الجزائري تم رشقه بالحجارة من بعض الصبية .. ولكن هذه الحجارة لم تجرح أحدا كما ادعى مسؤولو الجزائر

فما الذي فعله مسؤولو الجزائر ...

قاموا برفع الأمر للفيفا وتصويره على أنه اعتداء على الاتوبيس الجزائري وعلى الفريق الجزائري

في المباراة الأولى في عنابة تم تسميم أفراد الفريق المصري .. هل تعلم ماذا تعني كلمة ( تسميم )... من قبل أفراد الفندق الذي حجزته إدارة الجزائر للمنتخب المصري.

منهم حسن شحاته نفسه .. فما الذي فعله الوفد المصري ؟؟

كان من الممكن أن نجعل منها حكاية ورواية مثلما فعل الجزائريون ... ولكن طبعا الأهطل سمير زاهر خرج يقولك احنا اشقاء واحنا اخوات وغيرها من المصطلحات التي عفا عليها الزمن .. وللأسف ضاع حقنا بسبب الأهطل وشلته

ثم تعال هنا ..

انت تقول نحن ندين ما فعله الجزائريون في الخرطوم مثلما ندين ما حدث للجزائريين في القاهرة

أي بمعنى آخر أنك تساوي بين ما حدث لأتوبيس اللاعبين الجزائريين من رشق بالحجارة

( كم مرة رشق اتوبيس الفريق المصري بالحجارة .. في عنابة عام 2002 كان الفريق المصري يلعب في الجزائر وكانت الجزائر وقتها خرجت من التصفيات أصلا .. ومع ذلك هاجم الجزائريون اتوبيس الفريق المصري بعد انتهاء المباراة وكسروه عن آخره وأصابوا أحد رجال البعثة المصرية فعلا بجرح قطعي في الرأس .. وظلوا طوال المباراة يهتفون للسنغال - الدولة الشقيقة للجزائر - طبعا الاتنين كانوا احتلال فرنساوي - فأهل السنغال هم أشقاؤهم فعلا - الاتنين بيتكلموا لغة واحدة - المهم ظل الجزائريون يهتفون للسنغال طوال المباراة - وهم لا مطلحة لهم أصلا - وبعد المباراة قاموا بتكسير اتوبيس المنتخب المصري - حتى أنني أتذكر أن هناك كاتبا بحرينيا كتب مقالا حول هذا اللقاء سماه " ياللعار يا عرب ". )

المهم الأخ نصير يساوي بين ما حدث من رشق لأتوبيس اللاعبين ... وحط تحت اللاعبين دي 100 خط .. لأن هذا أمر متكرر ومعتاد عند الجزائريين -

الأخ نصير يساوي بين رشق اتوبيس اللاعبين - وبين الهجوم على الآمنين الذين يعيشون في الجزائر وتكسير وتحطيم مقار الشركات المصرية في الجزائر ومحاولة ترويع وقتل المصريين الذين يعيشون في الجزائر ...

الأخ نصير يساوي بين رشق أتوبيس اللاعبين - وبين الهجوم على المشجعين المصريين في شوارع السودان ... حتى اضطروا احدى السيدات إلى أن تبدل ملابسها في الشارع خلف احدى السيارات حتى تخلع الملابس التي تشير إلى كونها مصرية ..

هل رأيتم الأخ نصير ..

وفي النهاية الأخ نصير يتكلم عن التهدئة ولم الشمل ......... ههههههههههههههههههههههههههههههه

ويتكلم عن توجيه ضربة جوية لإسرائيل بالمرة !!!

وأقول للأخ نصير

ألاف المصريين للأسف يعملون في إسرائيل

هذا أحد دواعي الأسف

ولكن الداعي الأكبر للأسف هو أننا لم نسمع في يوم من الأيام عن أي اعتداء تعرض له هؤلاء المصريين الذين يعيشون في إسرائيل

بينما سمعنا ورأينا الاعتداءات التي تعرض لها المصريون الذين يعيشون على أرض الجزائر

ولماذا لم نسمع صوتك والكلام عن إسرائيل وتوجيه الضربات الجوية لها .. عندما قام بوتفليقة بإرسال الطائرات الحربية الجزائرية لنقل البلطجية لضرب الجماهير المصرية

لماذا لم توجه كلامك له ... وتطالبه بإرسال هؤلاء البلطجية للسودان

أقولها وبملء في ... إذا كانت العروبة دينا فأنا أول الكافرين بها.

ليس لي دين سوى الإسلام ..

وأعيدها بملء في مرة أخرى

إذا كانت العروبة دينا فأنا أول الكافرين بها

ههذا تعبيرك وهو مردود عليك

تم تعديل بواسطة نصير
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ نصير يتكلم بلغة العقل قائلا أنه يدعو للتهدئة

وهذا هو كلام الناس الطيبين ...

ولكنني أقولها ...

عندما تضرب ( بضم التاء ) ثم تبحث عن التصالح بدون أن تضرب ( بفتح التاء ) .. فإن هذه لا تسمى مصالحة ...

وإنما يسمى هذا ضعف ...

عندما تضرب ( بضم التاء ) مرة ومرة ومرة ... دون أن تضرب ( بفتح التاء ) ولا مرة .. سيركبك الجميع .. ولن يقولوا حينها عنك أنك عاقل تدعو للتهدئة أو ...

سيقولون عنك حينها أنك ضعيف ضعيف ضعيف تستحق أن تضرب ( بضم التاء )

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

وبخصوص التعبير

أنا قيدت ... قلت ( إذا كانت العروبة دينا ... فأنا أول الكافرين بها )

أما أنت فقد أطلقت وقلت ( كن كافرا )

وإن كنت لا تعرف الفارق بين الأساليب اللغوية ..

هناك فارق كبير بين الإطلاق والتقييد ...

ولذلك تجد أن الحديث ( مطلق ) لأن الكفر المذكور فيه معهود أنه الكفر بالله ...

وعلى العموم هذه عدة أمور لغوية لا نريد تحريف الموضوع لها ...

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

كتب الأخ نصير

" و كن كافرا كما شئت فهذا شأنك ... "

هل رأيتم ما يكتبه الأخ / نصير ؟؟

كن كافرا ...

وأذكره إن كان يقرأ بهذا الحديث:

"أيما امرئٍ قال لأخيه كافر فقد باء بها أحدهما إن كان كما قال وإلا رجعت عليه"

هو اي كلام ياعبد السلام وخلاص واي حديث يتحط في اي حته ويتفسر باي حاجه كده

مادام انت متدين كده

ماتعرفش ان الواحد عشان مسلم لازم يكون ...كافر

ايوه كافر بالطاغوت

ومؤمن بالله

وعلي فكره انا كفرت ايضا بالعروبه

وادعو كل شخص ايضا بالكفر بالعروبه بعدما حدث

شكرا

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ / أوزو

أنا عارف تماما معنى الحديث ... وعارف أيضا أن الأخ نصير لم يكن يقصد الكفر المعهود فيه...

لكنني فقط أردت أن أوضح له أن إطلاق الكلام على عواهله في هذه المسألة لا يجوز ... ولعلك تقرأ المداخلة الأخيرة لي .. التي أوضحت فيها الفارق بين ما كتبته أنا .. وبين ما كتبه هو

رابط هذا التعليق

الأخ / نصير

حسنا يا أخي .. وأنا أسحب الكلام حول هذه النقطة أيضا ...

ويبقى الكلام حول النقطة الأهم ... وهي مسألة المصالحة والتهدئة ..

رابط هذا التعليق

الأخ / نصير

حسنا يا أخي .. وأنا أسحب الكلام حول هذه النقطة أيضا ...

ويبقى الكلام حول النقطة الأهم ... وهي مسألة المصالحة والتهدئة ..

مع كامل احترامي و تقديري

رابط هذا التعليق

ومع كامل احترامي وتقديري أنا أيضا يا أخي الفاضل

رابط هذا التعليق

أخي العزيز نصير

ما أحزننا حتى الان ونريد رد فعل عنيف ضد الحكومة الجزائرية المتواطئة

هي أن تُعطي شخص ما الامان فيأتي ليستثمر في بلدك مليارات الدولارات

وفجآه من أجل لعبة كرة قدم أو ما شابه

يُصبح ماله وعرضه مستباح لك

هل رأيت الفيديوهات المصورة عن نهب الشركات المصرية هناك من الالف الي الياء ؟

وإذا كنا سنقول أن من فعل هذا هم الدهماء والغوغاء

أفلا يستحق هذا فتح تحقيق من السلطات الجزائرية مع اعتذار محترم للشعاب المصري ؟

ولكن لم يفعلوا ... تخيل ؟

بل هدد سفيرهم بالقاهرة بعد المباراة الاولى وقال بالحرف الواحد " خافوا على استثماراتكم بالجزائر "

في اشارة وضوء اخضر لنهب ممتلكاتنا هناك وترويع الأمنين العاملين بالالاف هناك وامامهم بالمناسبة خمسة اضعاف من الموظفين الجزائريين في تلك الشركات

بالمناسبة

بشهادة الجميع هناك واولهم المصريين ..

تلك الشركات كانت تعمل في منتهى الامات وتلقى معاملة في غاية الأحترام قبل المباراة الاولى المشئومة

الى ان قامت الصحف القذرة الجزائرية تحت رعاية السيد السفير المحترم بالتحدث عن قتلى وشهداء جزائريين يملئون شوارع القاهرة

ومن ثمة أندلعت الشرارة التي أدت للسلب والنهب والترويع تحت سمع وبصر الحكومة الجزائرية التي لم يخرج منها رجل رشيد ليقول ان حتى لو هذا حدث في القاهرة ... ايستدعي هذا أن يكون رد الفعل كما حدث ليلة سقوط بغداد ونُطلق الرعاع للنهب والسلب ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شاهدوا هذا الفيديو .. لشاب جزائرى يشرح أسباب الاعتداء على المصريين فى الجزائر قبل موقعة السودان ، ويهدد بما سيحدث فى السودان ........

http://www.youtube.com/watch?v=3ipXb5WyPkM...player_embedded

وأجيبوا :

هل فعلا عمرو أديب هو المسئول عما حدث فى السودان .. أم أكذوبة القتلى الجزائريين التى روجها الإعلام الجزائرى والسفير الجزائرى فى مصر مما جعل الشاب يقسم بأن صور القتلى عندهم ؟

هل تسبب عمرو أديب فى اعتداءات الجزائريين على المصريين فى الجزائر ؟

هل ما حدث فى الجزائر قبل المباراة ، وفى السودان بعد المباراة ، كان عفويا أم مدبرا ؟

هل حقيقة إرسال حثالة المجتمع الجزائرى للمباراة (كما قال الشاب) كانت حقيقة غائبة عن الدولة الجزائرية ووعاها هذا الشاب من نفسه دون مساعدة أو توجيه من أحد ؟

هل ما زال البعض يشك فى أن هناك مصابين مصريين وأن الإعلام عندنا يكذب ؟

هل بعد مشاهدتكم للفيديو ما زال البعض يستكثر علينا حتى الغضب ؟

لأ يا أستاذنا أبو محمد المفروض نتهان و ننضرب و نقول سماح يا قذائر قصدي يا جزاير بس ما تبقوش تعملوا كده تاني عشان نبقي ملطشه لكل من هب و دب و عشان نفضل ماشين في بلاد الله خلق الله و شايلين الطين فوق رؤسنا و لما حد يشيل لمؤاخذه الجزمه و يضرب أي مصري ما يقدرش يقوله تلت التلاته كام ماهو سبق و إنضربنا بالآلاف قبل كده و ما عرفناش نرد يبقي نشرب بقي و نستاهل اللي يجرالنا و نحط جزمه في بقنا . ( أنا أسف مره تانيه علي الأسلوب)

للأسف فيه ناس مش فاهمه و لا عايزه تفهم ان الموضوع مش ماتش كوره خسرناه الموضوع موضوع دوله خططت و دبرت و نفذت و اهانت مصر وشعب مصر تحت غطاء مباراة كرة قدم و المقصود أكبر من كده بكتير المقصود أنهم يهينونا لسبب لا أعلمه و الغريبه أن فيه ناس بتقول ان السبب ده هو عدم وقوف مصر بجوار الفلسطينين أيام العدوان علي غزه .... طيب الناس اللي بتلومنا دي عملت ايه لغزه ... إذا كانت مصر قصرت مع غزه طيب هما عملوا أيه . و بالتحديد الجزائر اللي مش عاجبهم موقف مصر و ان السبب في المدبحه اللي عملوها للمصريين في السودان هوه موقف مصر من غزه .

المفترض أن مصر تدخل في حرب مره تانيه مع اسرائيل و يقف العالم العربي يتفرج زي عادته و كأنه بيتفرج علي ماتش كوره زي اللي خسرنا فيه و تبقي دي اللي اسمها العروبه و الوحده العربيه ... الوحده العربيه اللي معناها ان لما اسرائيل تعمل حاجه مع اي دوله عربيه مصر تقف و ترد و بس و هما المتفرجين علي المباراه و ربما طلعوا علينا بعد المباره بالسنج و المطاوي زي ما الهمج دول عملوا.

علي فكره كل الناس اللي كانت بتدعوا للتهدئة طلعوا بعد اللي حصل في السودان طلعوا قالوا أننا كنا غلطانين و منهم الصحفي مجدي الجلاد صاحب مبادرة ورده لكل جزائري و طلع قال كان المفرود تكون مبادرتي طوبه لكل جزائري. و احمد بيه شوبير اللي سافر الجزائر للتهدئه بيندم علي اليوم اللي رجله عتبت فيه الجزائر و أخواننا هنا في المنتدي أصحاب مبدء التهدئة لسه بيهدوا زي ما هما بس أنا عندي ليهم سؤال يا ريت يجاوبوني عليه .

أحنا المفروض حالياً كدوله نعمل ايه بالتحديد .... يعني نسكت و نعدي الموضوع و الا نبعت وفد مصري من جميع طوائف الشعب يبوس رجل الاوباش اللي ضربونا و نقول لهم سماح ماعدناش هنعمل كده تاني بس يا ريت المره الجايه تبقي تتقلوا عيار الإهانات حبتين يمكن الناس اللي بتهدي يغيروا موقفهم و يبقي عندهم شوية غيره شويه علي كرامة بلدهم اللي اتمرمطت في السودان .

معلش سؤال كمان لو كنت حضرتك أو حضرتها هوه اللي اتعرض للإهانه دي أو حد من اخواته كان هيبقي ده موقفه ؟؟؟ نفسي واحد منكم يغمض عينه و يتخيل انه في السودان و واحد متخلف بيجري وراه بسكينه هيكون ايه موقفه.؟؟؟

أنا مش عارف المفروض يحصل فينا ايه تاني عشان نحس بالعار و نمشي مطاطيين روسنا أكتر ماهي مطاطيه و الله العظيم أنا ما عارف أرفع عيني في عين حد غير مصري في الشغل و مش عارف لما أشد مع واحد غير مصري ماهو الامر ما يسلمش و قام رادد عاليا و قالي روح يالي بلدك مش عارفه تاخدلك حقك و شرف بلدك اللي اتمسح بيه الأرض أبقي أقوله ايه .... اه هبقي أقوله هجيبلك واحد من بتوع التهدئة يقولك اننا كلنا عرب و العروبه و مش عارف ايه .... بس تفتكروا هوه هيقتنع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

الرئيس اليوم لخص الموضوع كله في كلمتين

- الدولة هي المسئولة عن الدفاع عن أبنائها

- مصر لن تتخلى عن عروبتها

فهمت من الكلام

- إن الدولة مش مستريحة للناس المنفعلة اللي ناوية تخرب المحلات والسيارات وتعطل البلد وتسيئ إليها باسم الغضب

- وكمان مستاءه من الدعاوى الشاذه والغريبة اللي عايزه تسلخ مصر من عروبتها علشان ماتش كورة

يا جماعة ليس الغوغائيين قدوة لنا فنكون غوغائيين مثلهم احنا كبار وهنتصرف تصرف كبار ولا يحملنا الغضب أن نخلط الأمور أو أن نعمم

يا أختي أنا بقول فيه فرق بين تشجيع فريقنا ليفوز وبين اللي رايحين يقعدوا ساكتين وهم فئات معينه من فنانين منهم سعد الصغير مثلا احنا كنا محتاجين جماهير الدرجة الثالثة اللي بتشجع طوال الماتش

احنا عندنا أخطاء لابد نعترف بيها وكتيرة جدا بدأت الناس تتكلم عنها بعد أن هدأت الأمور ومنها أننا لم نقرأ كثيرا من الأشياء وكادت تحدث لنا كارثة لولا ستر ربنا ولم نعمل حسابنا لأي شيئ

الناس عرفت الآن إن خطابنا الإعلامي كان فاشلا ولم نحسن الرد والعقوبات هتجيلنا بسبب ذلك لأنهم للأسف ضحكوا علينا

وفي النهاية احنا لم نهزم في الكورة فقط

ياريت مرة أخرى نتعلم من الدرس ده

ومصر هتفضل عربية والمصريين لن ينسلخوا من عروبتهم ويجب أن نتنبه لما يحاك ولما يدبره الإعلام العربي الموالي لإسرائيل واللوبي الذي يستخدم كل موقف ليهاجم العرب ويحدث الوقيعة بين الأشقاء

والناس اللي لا تنظر إلا تحت رجلها ولا يهمهم أخوانهم المصريين اللي في الدول العربية ومصالحهم هناك واستثماراتهم

هل هذه وطنية

ويا ريت الجماعة اللي عايشين في دول أجنبية يرحموا شوية

الشغب موجود في ملاعب كثيرة وحدش بيقول اللي احنا بنقوله ده

الرياضة كانت بتخدم السياسة والوقتي هتفسد السياسة مش معقول

شكرا جزيلا

أحييك بشدة على رأيك العقلانى وأرجو ان حضرتك تثق انى لم اقصد الرد على مدااخلتك تحديدا لمعارضتى

فقط لاننى وجدت بها متنفس لابوح بما فى داخلى وهو ان الامر اكبر مما نفكر الامر هو التعرض لك بالاهانة بكره وحقد فقط لانك مصرى

انا طبعا ضد العنف ...و يمكن اتفهم من ردى على موضوع السفارة غير كده انا كان قصدى بس ان الغضب متفاوت ممكن واحد يمسك اعصابه وواحد لاء خصوصا ان الموقف صعب

لكن انا ضد الرأى باننا نكون زيهم احنا فعلا اكبر واعقل بكتيييييييير

انا كمان ماباقولش ننسلخ من عروبتنا لسببين ان الجزائر مش هى العروبة وثانيا لانها هوية زى دينى وزى جنسيتى

لكن كمان ماحدش قال انى اتنازل عن كرامتى وعن اهانة ولادى وعن اموالى وعن بهدلة المصريين فى الجزائر بدعوى المصالحة

ده كلام غريب بجد

واتسامح مع مين هو حد كان قال ااااااااااسف ده حاجة تجنن والله

وناس تقول ده ماتش كورة مش مستاهل وكأن دى اول مرة نلعب فيها كورة

ماحدش قال اننا نبالغ فى ردود فعلنا لكن برضه ماينفعش نتسامح على كل حاجة لازم يبقا لمصر كحكومة وشعب متمثل فى هيئات وقفة واااااااضحة

أشكرك ... تقبل تحياتى لسعة صدرك

معلش سؤال كمان لو كنت حضرتك أو حضرتها هوه اللي اتعرض للإهانه دي أو حد من اخواته كان هيبقي ده موقفه ؟؟؟ نفسي واحد منكم يغمض عينه و يتخيل انه في السودان و واحد متخلف بيجري وراه بسكينه هيكون ايه موقفه.؟؟؟

دى فعلا حاجة عملتها بعد ماسمعت وصف للى حصل فى الاتوبيسات تخيلت نفسى وانا فى سيارتى وناس بتهاجمنى بالشكل ده ايه احساسى ؟؟؟

تم تعديل بواسطة om marawan

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

ياجماعة بأختصار شديد جدا جدا للمشكلة

لازم نعرف بدأت منين وازاي وساعتها ممكن نحدد

في رأيي ان المشكلة بدأت من القاهرة عندما حدث هجوم علي اتوبيس اللاعبين الجزائريين

وقابلها الأعلام والحكومة واتحاد الكرة مجتمعين بمنتهي الأستخفاف والأستهتار لدرجة مخجلة ومشينة

.

كان لابد ان نصدقهم ونحاول نعالج المشكلة من بدايتها بزيارة الفريق الجزائري والتأسف له (ولو بالغلط يعني من ورا قلبنا)

وأن نعرض عليهم خدماتنا الطبية ومتابعة الحالة بحرفية بحكم الجيرة والعروبة والأسلام

.

ولكن عدم تصديقهم من أول لحظة كان هو القنبلة الموقوتة التي انفجرت في الخرطوم

وعن نفسي انا اصدق ان حصل اعتداء صارخ علي الفريق الجزائري بالطوب والهتافات المشينة من بعض صغار السن الهايفين

وايضا اصدق الجزائريين في قصتهم لان معظمهم محترفين في أوروبا قبل ان تفكر مصر في الأحتراف اساسا أو يخرج منها محترف واحد

.

من قصة الأتوبيس لازم نبدأ

مش تقولوا لي اصلهم بيكرهونا وبيحقدوا علينا

.

مصر صحيح فعلا بلد الأهرامات المقلوبة

أننـا ندفع ثمـن غالـي لسلبـيـتـنا وسكوتنـا والثمن قـابـل للارتفــاع الى أن تتعـدى تكلفـة السـكوت والخنـوع تكلفـة التغـيير وقتهـا فقـط قـد يحـدث التغـيـيـر

رابط هذا التعليق

إقتباس

ومش معناه اننا لم نغضب لحادثة المانيا لكن لا ننكر انه حدث فردى والدكتورة مروة رحمها الله اتعدى عليها شخص وتمت محاكمته بالمؤبد أسرع بكتير من أى قضية قتل فى مصر ولو كان الحكم ماصدرش ماكناش سكتنا

انتى شايفه ان ده كفاااااااااااااايه الله يرحمك يادكتور مروه شكراً

والله مش انا اللى شايفة لكن هو ده القصاص استنادا على القانون واعتقد ان دى اقصى عقوبة فى المانيا وهو السجن المؤبد المشدد

رحم الله موتانا جميعا

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

ياجماعة بأختصار شديد جدا جدا للمشكلة

لازم نعرف بدأت منين وازاي وساعتها ممكن نحدد

في رأيي ان المشكلة بدأت من القاهرة عندما حدث هجوم علي اتوبيس اللاعبين الجزائريين

وقابلها الأعلام والحكومة واتحاد الكرة مجتمعين بمنتهي الأستخفاف والأستهتار لدرجة مخجلة ومشينة

.

.

السلام عليكم استاذ ياسر اسمحلى بالتعقيب على مداخلتك

اولا الهجوم على اتوبيس الفريق الجزائرى لم يحدث وتمت المعاينة وثبت ان الكسر من الداخل وليس من الخارج ولا يوجد اى اضرار به غير الزجاج (وكما قلت فى مادخلتى السابقة يعنى شبابنا بسم الله ما شاء الله قناصة مفيش واحد غلط وجاب طوبة غلط فى اى حتة فى الاتوبيس)

فرضنا بالفعل انه تم الاعتداء على الاتوبيس من قبل مشجعين متعصبين

اخى الكريم كانت هناك اعتدائات من قبل على منتخبات مصر فى الجزائر وتونس وليبيا الامر ليس وليد البارحة لماذا لم نفعل نحن مثلهم ونرسل المجرمين فى طائرات حربية عند تعرض منتخباتنا الى رشق بالحجارة فى اى بلد ؟

كان لابد ان نصدقهم ونحاول نعالج المشكلة من بدايتها بزيارة الفريق الجزائري والتأسف له (ولو بالغلط يعني من ورا قلبنا)

وأن نعرض عليهم خدماتنا الطبية ومتابعة الحالة بحرفية بحكم الجيرة والعروبة والأسلام

ومن قال لك انه لم يحدث تذكر موقف سمير زاهر فى المؤتمر الصحفى وهوا ذاهب يطبع على جبين الاخر قبلة

المبادرة وردة لكل جزائرى وغيرها الكثير

كل هذا قابلوة بسب فى مصر ووصفها شعبها بيهود العرب ووووو

ولكن عدم تصديقهم من أول لحظة كان هو القنبلة الموقوتة التي انفجرت في الخرطوم

وعن نفسي انا اصدق ان حصل اعتداء صارخ علي الفريق الجزائري بالطوب والهتافات المشينة من بعض صغار السن الهايفين

وايضا اصدق الجزائريين في قصتهم لان معظمهم محترفين في أوروبا قبل ان تفكر مصر في الأحتراف اساسا أو يخرج منها محترف واحد

يعنى فى رأيك ان حكومة الجزائر ارسلت مجرمين وقاطعى طرق فى السودان لسبب فقط اننا لم نصدقهم او ان هناك فئة متعصبة فى مصر حاولت الاعتداء على المتنخب الجزائرى ؟

اى ادارة هذه التى تستبيح دم من اجل اشاعات وحتى ان كانت حقائق فهناك دبلوماسية هناك نظام تظلم للفيفا مدعم بحقائق

من قصة الأتوبيس لازم نبدأ

مش تقولوا لي اصلهم بيكرهونا وبيحقدوا علينا

.

مصر صحيح فعلا بلد الأهرامات المقلوبة

فعلا مصر بلد الاهرامات المقلوبة من اول اعتداء على المصريين العاملين او البعثات الرياضية كنا اتخذنا موقف صارم وكنا ادبنا اى حقير تسول له نفسه على التفوة بحرف فى بلدنا وتلك هى النتيجة

اخى الكريم الامر تعدى كل الحدود الرياضية سب وقذف فى كل كبير وصغير فى مصر وحرق علمنا واستباحة دمائنا والاستيلاء وتخريب ممتلكات المصريين هناك وعدم السماح للعاملين المصريين بالعودة

كل هذا نريد ان نقابلة بإبتسامتنا المعهودة ووردتنا البيضاء ومنديل ام كلثوم

لا يا اخى اؤكد لك لن يحدث هذا حتى ولو تناسينا الامر ستبقى ذكراه

دمت بكل خير

تم تعديل بواسطة OReX

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

فلنقرأ جميعا هذا المقال الرائع

http://www.almesryoon.com/news.aspx?id=21179

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبه وبعد أسأل الله العظيم ان يعدى هذه الفتنه على خير

نيجى بقى للكلام

صوت العقل بيقول ايه علشان منبقاش ناااااااااااس ماشيه وخلاص

اولاً لابد ان نعرف ان الناس بتوع الجزائر اتشحنوا زى ما احنا دلوقتى مشحونين "" انا ليا واحد صديقى دكتور فى مصر بتصل به لقيته بيقولى انا نفسى قابل واحد جزائرى علشان اموته "" لا تعليق

لكم ان تتخيولوا كم الشحن الى ممكن يحصل لك لما يقولوا تم تجريد صحفيه مصريه من ملابسها فى الجزائر ؟؟

لكم ان تتخيلوا كم الشحن الى ممكن يحصل لما يقولوا عشرات القتلى فى شوراع القاهره من الجزائر ولا حياه لمن تنادى ؟؟

والمصيبه مين الى بيقول كده جريده رسميه ؟؟

اذا كانو المسؤلين بتوعهم صدقوا وزعلانين ؟؟ فما بالكم بالشعب ؟؟

طبعاً كان يجب على الحكومه المصريه والاعلام المصرى التعامل مع الامر باحتراف وعدم تجاهل الامر ولكن كالعاده حكومه فااااااااااشله واعلام فااااااااشل

وفى النهايه ازمه سياسيه علشان شوية كذب فى كذب سواء مننا او منهم وعلشان ماتش كوره الى لا هيودى ولا هيجيب بس يلا ؟؟

وعلى فكره ياجماعه انا الشركه الى انا شغال فيها ليها مشاريع ضخمه فى الجزائر وكل الى شغال فيها مصريين على فكره ومافيش حد اشتكى ولا حاجه قبل كده يعنى الناس لا بتركهنا ولا حاجه ولا طول عمرهم قاعدين يخططوا لينا كل الموضوع ماتش كوره مع شوية شحن بس خلاص مبقاش فيه وقت للكلام ده طالما الناس ولعوها وفرحوا يبقى خلاص مبروك

طيب دلوقتى ايه العمل وخصوصاً بعد لما اعلامنا المصرى

صوّر للعالم العربى كله ان المصرين اضربوا من الجزائريين وكانوا بيجروا زى الفراخ فى شوراع السودان وان المصريين جبناء واخرهم كلام وبس ؟

لذا يجب عمل الاتى كحل مؤقت للمشكله

1-مطالبة الحكومه الجزائريه باعتذار رسمى مع التعويض لرؤس الاموال الى انتهبت فى الجزائر وطبعاً هم هيرفضوا لانهم شايفين ان هم معاهم حق يبقى نقوم بقطع جميع العلاقات مع الجزائر وسحب جميع المصرين من الجزائر وكذلك ارسال جميع الجزائرين وعلى رأسهم احمد مكى الى الجزائر وسحب جميع رؤس الاموال المصريه من الجزائر وطبعاً الموضوع ده مش هيتم بسهوله

2- محاكمة جميع الاعلامينن المصريين محاكمه عسكريه لما تسببوا فيه من شحن للشعب المصرى وتهويل للموقف

3- منع المنتخب الوطنى من المشاركه فى اى مباراه دوليه لمدة خمس سنوات لكى يتم تأديب الشعب وان يعرف انه هذه كوره

"" طبعاً حضراتكم لو اخذتم بالكم من برنامج عمرو اديب لما عمرو بيقول احنا معدناش نلعب معاهم بعد كده خاااااالص رد خالد قال ايه لا نلعب معاهم ونقطعهم كمان "" مهو لو بطلنا نلعب دولى يبقى اكيد الاخ مبقاش له اكل عيش ""

4- نطالب بتغير الحكومه الحاليه وتعين حكومه جديده نظراً لكثرة المصايب او لانهم نحس ووشهم وحش على مصر

5- تشديد الرقابه على المواد الاعلاميه التى تعرض ومتابعتها جيداً وان يتم محاكمة كل من يسىء الى سمعة مصر والمصريين

6- تشديد الرقابه على افلام السنيما وان يتم منع عرض جميع الافلام التى تصور مصر على انها عبااااااره عن كباريه كبير

وشكراً مواطن مصرى عربى اضطر الى ذلك وحسبى الله ونعم الوكيل

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبه وبعد أسأل الله العظيم ان يعدى هذه الفتنه على خير

نيجى بقى للكلام

صوت العقل بيقول ايه علشان منبقاش ناااااااااااس ماشيه وخلاص

اولاً لابد ان نعرف ان الناس بتوع الجزائر اتشحنوا زى ما احنا دلوقتى مشحونين "" انا ليا واحد صديقى دكتور فى مصر بتصل به لقيته بيقولى انا نفسى قابل واحد جزائرى علشان اموته "" لا تعليق

لكم ان تتخيولوا كم الشحن الى ممكن يحصل لك لما يقولوا تم تجريد صحفيه مصريه من ملابسها فى الجزائر ؟؟

لكم ان تتخيلوا كم الشحن الى ممكن يحصل لما يقولوا عشرات القتلى فى شوراع القاهره من الجزائر ولا حياه لمن تنادى ؟؟

والمصيبه مين الى بيقول كده جريده رسميه ؟؟

اذا كانو المسؤلين بتوعهم صدقوا وزعلانين ؟؟ فما بالكم بالشعب ؟؟

طبعاً كان يجب على الحكومه المصريه والاعلام المصرى التعامل مع الامر باحتراف وعدم تجاهل الامر ولكن كالعاده حكومه فااااااااااشله واعلام فااااااااشل

وفى النهايه ازمه سياسيه علشان شوية كذب فى كذب سواء مننا او منهم وعلشان ماتش كوره الى لا هيودى ولا هيجيب بس يلا ؟؟

وعلى فكره ياجماعه انا الشركه الى انا شغال فيها ليها مشاريع ضخمه فى الجزائر وكل الى شغال فيها مصريين على فكره ومافيش حد اشتكى ولا حاجه قبل كده يعنى الناس لا بتركهنا ولا حاجه ولا طول عمرهم قاعدين يخططوا لينا كل الموضوع ماتش كوره مع شوية شحن بس خلاص مبقاش فيه وقت للكلام ده طالما الناس ولعوها وفرحوا يبقى خلاص مبروك

طيب دلوقتى ايه العمل وخصوصاً بعد لما اعلامنا المصرى

صوّر للعالم العربى كله ان المصرين اضربوا من الجزائريين وكانوا بيجروا زى الفراخ فى شوراع السودان وان المصريين جبناء واخرهم كلام وبس ؟

لذا يجب عمل الاتى كحل مؤقت للمشكله

1-مطالبة الحكومه الجزائريه باعتذار رسمى مع التعويض لرؤس الاموال الى انتهبت فى الجزائر وطبعاً هم هيرفضوا لانهم شايفين ان هم معاهم حق يبقى نقوم بقطع جميع العلاقات مع الجزائر وسحب جميع المصرين من الجزائر وكذلك ارسال جميع الجزائرين وعلى رأسهم احمد مكى الى الجزائر وسحب جميع رؤس الاموال المصريه من الجزائر وطبعاً الموضوع ده مش هيتم بسهوله

2- محاكمة جميع الاعلامينن المصريين محاكمه عسكريه لما تسببوا فيه من شحن للشعب المصرى وتهويل للموقف

3- منع المنتخب الوطنى من المشاركه فى اى مباراه دوليه لمدة خمس سنوات لكى يتم تأديب الشعب وان يعرف انه هذه كوره

"" طبعاً حضراتكم لو اخذتم بالكم من برنامج عمرو اديب لما عمرو بيقول احنا معدناش نلعب معاهم بعد كده خاااااالص رد خالد قال ايه لا نلعب معاهم ونقطعهم كمان "" مهو لو بطلنا نلعب دولى يبقى اكيد الاخ مبقاش له اكل عيش ""

4- نطالب بتغير الحكومه الحاليه وتعين حكومه جديده نظراً لكثرة المصايب او لانهم نحس ووشهم وحش على مصر

5- تشديد الرقابه على المواد الاعلاميه التى تعرض ومتابعتها جيداً وان يتم محاكمة كل من يسىء الى سمعة مصر والمصريين

6- تشديد الرقابه على افلام السنيما وان يتم منع عرض جميع الافلام التى تصور مصر على انها عبااااااره عن كباريه كبير

وشكراً مواطن مصرى عربى اضطر الى ذلك وحسبى الله ونعم الوكيل

بوركت اخي و نعم الرأي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...