اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماذا تفعل الزوجه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

pocy

Recommended Posts

الحكاية دي شكلها فيها جزء ناقص يعني مش ممكن يكون فيه واحد ( عفوا اهبل ) يضيع غربته وبعده عن ولاده ومراته على اخواته بالشكل ده ويستخسر الفلوس في نفسه وفي مراته ويديها لاخواته اكيد زي

ما قال احد الاعضاء ممكن تكون المسألة مجرد صلة رحم او مساعدة مش اكتر من كده لكن الزوجة اللي تبعد عن زوجها طوال 15 سنة ( مع قدرته المالية بدليل مساعدته لاخوته ) تبقى اكيد فيه مشكلة من

ناحيتها

كلامي ده مجرد تحليل والله اعلم بالنوايا

اخى الفاضل أبو حوده

شكرا لردك الكريم بس الهبل كتير والقانون لا يحمى المغفلين يعنى هذا الزوج بيدفع لاخته مصاريف اولادها التلاته على الرغم انها تعمل وزجها ايضا ولسه جايب عربيه على الزيروووووووووو

وبالنسبه للزوجه حاولت اكتر من مره ان تذهب معه الامارات وهو اللى كان يرفض علشان غلاء المعيشه هناك تخيل وهى خلاص اتعودت على الوضع ده

وشكرا لمداخلتك وردك الكريم

السلام عليكم ارجو من الاخت بوسي توضيح القصة و خصوصا موقف الزوجة حتي لا يتم ظلمها من بعض الاعضاء حتي لو لم يعرفوها لان هذه القصة لها شبيه و بتكرر كتيررررر و الزوجة لا تكون طماعه و لا شئ و انا شخصيا اعرف 3 قصص شبيهه

الاخت الفاضله هناء

انا لم اذكر اى شئ للزوجه لانى كنت عايزه اتكلم عن الزوج وعايزه اعرف هى تتصرف ازاى والله انا ولو بنت من بناتها كنت عملتها الام المثاليه بجد فيها حاجات تبارك الرحمن عليها والله انى احبها كأخت لي في الله وحبيبه لى فى الله واتمنى ان اكون من معها فى الجنه ان شاء الله

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

• الردود 44
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم حبيت اخكلكوا القصص ال 3 دول برضة موعظه و عشان نعرف الدينا بقت ازاي :lol: راجل محترم بوظيفة محترمة 20 سنه في السعوديه يبعت و ووالده و احواته يبنوا بيت و الاخوات اتجوزا في شقق البيت و الاب و الام عايششين و عادي و البيت به محلات تحته و الاحوة اقامه تجارة بالمحلات و رجع و اكتشف انه بيتقله ملكش غير الشقة الي هتعيش فيها و هي شقة من شقق البيت ! للامانة انا لا اعرف كل التفاصيل لكن ده مجمل القصة الاولي و الان الراجل بالعافية اخد ارض في منطقة اخري و بني دور يعيش فيه و بيشتغل دلوقتي علي تاكسي عنده 4 اولاد ,,,,, القصة التانيه راجل محترم برضة 20 سنه في السعوديه برضة عنده 5 اولاد الان المهم احواته و هما كتير ماشاء الله عايشيين علي التجارة و كل واحد عنده تجارة و بيشتغلوا في تاجير العاربيات و تشغيل التاكسي فهو يبعت فلوس جابوله زيهم تاكسي و عربيه للتاجير المهم كل سنه التاكسي خسران و العربيه متجبش و يتدخلوا في جمعيات كبيره و هو يكون الاخير دائما لان هما عايزيين فلوس في الاول يعملوا بيها شغل حتي الدور الاخير لما يقبضة هما يوزوعة علي المحتاج فيهم و هو لما يجي اجازه بقي يبقي ربنا يسهل و لما بعد 20 سنه اكتشف انه معندوش شقة و جاب شقة يعني متوسطة السعر و حب يوضبها احواته باعوا له العربيه " المشروع " عشان يوضبوا شقته رغم ان اخر جمعيه هما اخدوها و لسه مردوهاش !!!! مع العلم ان العربيه ديه بما انها خاصة الي المفروض بتتأجر باليوم كان اي حد عنده مشوار يروح بيها لان محدش عنده عربيه خاصة ,,,,,,, القصة التالته لواحد مش مغترب لكن ميسور الحال اخواته الاتنين جهزهم بالكامل و جوزهم و بيدفع ايجار شققهم و اجر لهم محل و ملاه بضاعة و فتحهلهم سوبر ماركت عشان يشتغلوا و هو اصلا كان ساكن ايجار و لسه جايب شقة تمليك بالقسط من فتره قريبه المهم كان عنده قطعة ارض من زمان و قرر يبنيها فوجئت الزوجة انه عايز لما يبني يكتب لكل اخ شقة تمليك في البيت !!!!!! و هو عنده ولدين في ابتدائي و حضانة ,,,,,, و انا اعرف الزوج و الزوجة كويس و هي طبعا مش طماعة و لا حاجة و الزوج من وجهة نطرة ان بيساعد احواته و مفيش مشاكل !!!!!! انا عايزة ارد علي نقطتين مهمين النقطة الاولي الي يقول " انا حر " ديه فلوسي و انا حر فيها احب اوضح ان في مواقف الواحد مينفعش يكون فيها حر مثلا مينفعش ام ابنها رضيع و بيعيط و جعان و تقول انا حره مش عايزو ااكله زي مينفعش اب يكون معاه فلوس و يقول انا حر مش عايز اصرف علي اولادي ,,, انا عارفة ان مش معني فلوسي انا حر فيها انه ميصرفش علي اولاده لكن يقول انا علي الاكل و الشرب و التعليم و الباقي انا حر لكن لما تكتب لاحوك شقة و اولادك انت متعرفش هتقدر تجيبلم شقة زيها ولا لأ تبقي اكيد مش حر و لما اسيب لاحواتي السايب في السايب و معرفش اجيب شقة محترمة ليا اعد فيها تبقي مش حر و بالنسبة لاولاد و الزوجة الأكل و الشرب هما المشكله ؟ و لما يعرفوا ان ابوهم فضل عليهم حد و امن مستقبل ناس تانيه و هما لأ يبقي نفسيتهم عماله ازاي بعد كدا ,,, اعمامه و عماته دول هيبقي ايه مشاعرهم ناحيتهم ,,, الرسول صلي الله عليه و سلم اقر بالظلم لمن يكتب لابن شئ و لم يكتب للابن الاخر مراعاه لمشاعر العداء مستقبلا و اكيد انت حر في حاجة زي ديه فما بالك بالتفرقة بين ابن و اخ ,,,,,, حتي لا يسئ البعض فهمي انا لست ضدد مساعده الاحوات ابداااا في جميع الاحوال لكن بحدود في حدود احتياجه و ليس تامين مستقبله بالكامل و عنده اولاد الله اعلم بمستقبلهم و بالمناسبة الاح الي يجيله كل حاجة علي الجاهز مش تعبان فيها مش هيحس بيها لان في القصة الي اخوهم فتح محل ليساعدهم به الاخ يصحي براحته و مش في دماغة لغايت ما اتقفل المحل ........ و اكيد الزوجة ديه الي جت بالساهل اكيد ممكن يفرط فيها بالساهل برضة المهم ...ز انا طولت عليكم لكن دي حقائق و دوروس كل يوم بنعشها

النقطه التانية الي عايزه اعلق عليها الي يقول انا الي دافع تمن الغربه لوحدي و مفيش حد من حقة يقول انا اصرف في ايه و لكن الي بيدفع تمن الغربه معاه الزوحة و الاولاد سواء كانوا معاه في الغربه او مش معاه الانسان بتغرب عشان زوجته و اولاده مش عشان حد تاني و الزوجة سواء بتشتغل او مش بشتغل ليها حق في مال زوجها لان حتي لو مش بتشتغل هي بتربي اولاده و لولاهم كان ممكن تشتغل برضة و تجيب فلوس زيه لان بصراحة عيب اوي علي الزوج لما يقول لمراته انت مش بتشتغلي لما تبقي تشتغلي ابقي جيبي الي انت عايزاه ..........

و شكرا

التلات قصص فعلا للاسف متكرره كثير وسمعت من ناس حكاوى اكتر والى متى سيظل هذا الامر ويا ترى السبب فى تكرار القصص ايه

وبجد اشكر جدا مشاركتك ايتها الاخت الفاضله والقريبه الى قلبي الاخت هناء

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم حبيت اخكلكوا القصص ال 3 دول برضة موعظه و عشان نعرف الدينا بقت ازاي :lol: راجل محترم بوظيفة محترمة 20 سنه في السعوديه يبعت و ووالده و احواته يبنوا بيت و الاخوات اتجوزا في شقق البيت و الاب و الام عايششين و عادي و البيت به محلات تحته و الاحوة اقامه تجارة بالمحلات و رجع و اكتشف انه بيتقله ملكش غير الشقة الي هتعيش فيها و هي شقة من شقق البيت ! للامانة انا لا اعرف كل التفاصيل لكن ده مجمل القصة الاولي و الان الراجل بالعافية اخد ارض في منطقة اخري و بني دور يعيش فيه و بيشتغل دلوقتي علي تاكسي عنده 4 اولاد ,,,,, القصة التانيه راجل محترم برضة 20 سنه في السعوديه برضة عنده 5 اولاد الان المهم احواته و هما كتير ماشاء الله عايشيين علي التجارة و كل واحد عنده تجارة و بيشتغلوا في تاجير العاربيات و تشغيل التاكسي فهو يبعت فلوس جابوله زيهم تاكسي و عربيه للتاجير المهم كل سنه التاكسي خسران و العربيه متجبش و يتدخلوا في جمعيات كبيره و هو يكون الاخير دائما لان هما عايزيين فلوس في الاول يعملوا بيها شغل حتي الدور الاخير لما يقبضة هما يوزوعة علي المحتاج فيهم و هو لما يجي اجازه بقي يبقي ربنا يسهل و لما بعد 20 سنه اكتشف انه معندوش شقة و جاب شقة يعني متوسطة السعر و حب يوضبها احواته باعوا له العربيه " المشروع " عشان يوضبوا شقته رغم ان اخر جمعيه هما اخدوها و لسه مردوهاش !!!! مع العلم ان العربيه ديه بما انها خاصة الي المفروض بتتأجر باليوم كان اي حد عنده مشوار يروح بيها لان محدش عنده عربيه خاصة ,,,,,,, القصة التالته لواحد مش مغترب لكن ميسور الحال اخواته الاتنين جهزهم بالكامل و جوزهم و بيدفع ايجار شققهم و اجر لهم محل و ملاه بضاعة و فتحهلهم سوبر ماركت عشان يشتغلوا و هو اصلا كان ساكن ايجار و لسه جايب شقة تمليك بالقسط من فتره قريبه المهم كان عنده قطعة ارض من زمان و قرر يبنيها فوجئت الزوجة انه عايز لما يبني يكتب لكل اخ شقة تمليك في البيت !!!!!! و هو عنده ولدين في ابتدائي و حضانة ,,,,,, و انا اعرف الزوج و الزوجة كويس و هي طبعا مش طماعة و لا حاجة و الزوج من وجهة نطرة ان بيساعد احواته و مفيش مشاكل !!!!!! انا عايزة ارد علي نقطتين مهمين النقطة الاولي الي يقول " انا حر " ديه فلوسي و انا حر فيها احب اوضح ان في مواقف الواحد مينفعش يكون فيها حر مثلا مينفعش ام ابنها رضيع و بيعيط و جعان و تقول انا حره مش عايزو ااكله زي مينفعش اب يكون معاه فلوس و يقول انا حر مش عايز اصرف علي اولادي ,,, انا عارفة ان مش معني فلوسي انا حر فيها انه ميصرفش علي اولاده لكن يقول انا علي الاكل و الشرب و التعليم و الباقي انا حر لكن لما تكتب لاحوك شقة و اولادك انت متعرفش هتقدر تجيبلم شقة زيها ولا لأ تبقي اكيد مش حر و لما اسيب لاحواتي السايب في السايب و معرفش اجيب شقة محترمة ليا اعد فيها تبقي مش حر و بالنسبة لاولاد و الزوجة الأكل و الشرب هما المشكله ؟ و لما يعرفوا ان ابوهم فضل عليهم حد و امن مستقبل ناس تانيه و هما لأ يبقي نفسيتهم عماله ازاي بعد كدا ,,, اعمامه و عماته دول هيبقي ايه مشاعرهم ناحيتهم ,,, الرسول صلي الله عليه و سلم اقر بالظلم لمن يكتب لابن شئ و لم يكتب للابن الاخر مراعاه لمشاعر العداء مستقبلا و اكيد انت حر في حاجة زي ديه فما بالك بالتفرقة بين ابن و اخ ,,,,,, حتي لا يسئ البعض فهمي انا لست ضدد مساعده الاحوات ابداااا في جميع الاحوال لكن بحدود في حدود احتياجه و ليس تامين مستقبله بالكامل و عنده اولاد الله اعلم بمستقبلهم و بالمناسبة الاح الي يجيله كل حاجة علي الجاهز مش تعبان فيها مش هيحس بيها لان في القصة الي اخوهم فتح محل ليساعدهم به الاخ يصحي براحته و مش في دماغة لغايت ما اتقفل المحل ........ و اكيد الزوجة ديه الي جت بالساهل اكيد ممكن يفرط فيها بالساهل برضة المهم ...ز انا طولت عليكم لكن دي حقائق و دوروس كل يوم بنعشها

النقطه التانية الي عايزه اعلق عليها الي يقول انا الي دافع تمن الغربه لوحدي و مفيش حد من حقة يقول انا اصرف في ايه و لكن الي بيدفع تمن الغربه معاه الزوحة و الاولاد سواء كانوا معاه في الغربه او مش معاه الانسان بتغرب عشان زوجته و اولاده مش عشان حد تاني و الزوجة سواء بتشتغل او مش بشتغل ليها حق في مال زوجها لان حتي لو مش بتشتغل هي بتربي اولاده و لولاهم كان ممكن تشتغل برضة و تجيب فلوس زيه لان بصراحة عيب اوي علي الزوج لما يقول لمراته انت مش بتشتغلي لما تبقي تشتغلي ابقي جيبي الي انت عايزاه ..........

و شكرا

اختى العزيزة هناء

بصراحة قصصك التلاتة دول عصبونى

معقولة فيه كدة ناس تتعب و تتغرب و بعد كدة ترمى فلوسها

محدش يقولى مش بترميها بتساعد اهلها

لو كانوا فعلا اهل بصحيح ما كانوش اكله حقوقهم

يا ساتر الدنيا بتغير حتى الاخوات

ربنا يرحمنا بجد زعلى كله ع الزوجات و الولاد اللى ازواجهم بيضيعوهم و يضيعوا نفسهم كمان

رابط هذا التعليق

اختى العزيزة هناء

ربنا يرحمنا بجد زعلى كله ع الزوجات و الولاد اللى ازواجهم بيضيعوهم و يضيعوا نفسهم كمان

للاسف دي فعلا قصص حقيقيه و يمكن الي يخلي الاخوات يعملوا كدا انهم شايفيين مثلا ان ليهم الحق في مال اخوهم الميسور الحال و خصوصا المتغرب

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اختى العزيزة هناء

للاسف دي فعلا قصص حقيقيه و يمكن الي يخلي الاخوات يعملوا كدا انهم شايفيين مثلا ان ليهم الحق في مال اخوهم الميسور الحال و خصوصا المتغرب

انا مصدقاكى ان القصص حقيقية

و انا شفت انواع منها

بس هنعمل ايه ربنا عليه تخليص الحقوق

:roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

قال تعالى:

"ياأيها الذين آمنوا إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى فاكتبوه ........"

هذا امر من الله سبحانه وتعالى بكتابة الدين بين المؤمنين سواء كانوا شركاء في شركة

او اخوة

ولا داعي للحرج والكسوف عشان دا اخوي مايصحش ....لازم الطرفين يبقوا فاهمين ان

دا امر من الله سبحانه وتعالى

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة

قرأت رسالة و حزنت كثيرا عندما قرأتها لاني وجدت فيها ان الحياة الزوجية فقدت ما بها من مودة و رحمة بين الزوجين و اصبحت مجرد حياة للمحافظة على مستقبل الابناء و اصبح الزوج مجرد بنك.

اختي الخطأ في البداية كان خطأ صديقتك لانها تزوجت بسرعة ولم يكن لديها الوقت الكافي لمعرفة طباع زوجها و عائلته.

الخطأ الثاني الفادح الذي وقعت فيه صديقتك و مازلت تقع فيه هو انها تعيش بعيدا عن زوجها، فاصبحت عنه غريبة

اسمحي لي ان اوجه كلامي لصديقتك عسى ان تنتفع به:

..سيدتي اين انتي لكي تؤنسي وحدة زوجك في غربته.. اين حنانك و تشجيعك له في وقت الضيق و المحنة..اين انتي لكي تمسحي دموعه في غربته.

انكي منذ اول يوم في الزواج كنتي بعيدة عنه.

سيدتي انتي حزينة على الذهب و اموال زوجك الي راحت في الميراث، الاولي بك ان تحزني لانكي فقدتي زوجك من مدة طويلة

نصيحتي لكي لا تضيعي الوقت و اقتربي اكثر من زوجك، كوني له الام و الزوجة و الحبيبة و العشيقة و الاخت.

سافري اليه وكوني له خير معين و خير رفيق، حاولي ان تكسبيه صدقيني مع الوقت سيقول لكي كل شئ و اي شئ.

سيدتي الرجال مثل الاطفال يحتاجون الي حنان ، يحتاجون الي التشجيع ، يحتاجون للحب و الدفئ. عندما يحب الرجل فانه يفقد السيطرة على نفسه و ينسى كل شئ و يضحي بكل شئ.

لو كنت مكانك ما تركت زوجي لحظة واحدة، و كنت اخذت بنصيحة الاعرابية لابنتها يوم زوجها : كوني له امة يكن لكي عبد.

وهذه النصيحة ليس فيها اي تقليل من شأن المرأة و لكنها نصيحة ذكية لا تفهمها الا الزوجة الذكية

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة

قرأت رسالة و حزنت كثيرا عندما قرأتها لاني وجدت فيها ان الحياة الزوجية فقدت ما بها من مودة و رحمة بين الزوجين و اصبحت مجرد حياة للمحافظة على مستقبل الابناء و اصبح الزوج مجرد بنك.

اختي الخطأ في البداية كان خطأ صديقتك لانها تزوجت بسرعة ولم يكن لديها الوقت الكافي لمعرفة طباع زوجها و عائلته.

الخطأ الثاني الفادح الذي وقعت فيه صديقتك و مازلت تقع فيه هو انها تعيش بعيدا عن زوجها، فاصبحت عنه غريبة

..سيدتي اين انتي لكي تؤنسي وحدة زوجك في غربته.. اين حنانك و تشجيعك له في وقت الضيق و المحنة..اين انتي لكي تمسحي دموعه في غربته.

سيدتي انتي حزينة على الذهب و اموال زوجك الي راحت في الميراث، الاولي بك ان تحزني لانكي فقدتي زوجك من مدة طويلة

نصيحتي لكي لا تضيعي الوقت و اقتربي اكثر من زوجك، كوني له الام و الزوجة و الحبيبة و العشيقة و الاخت.

سافري اليه وكوني له خير معين و خير رفيق، حاولي ان تكسبيه صدقيني مع الوقت سيقول لكي كل شئ و اي شئ.

سيدتي الرجال مثل الاطفال يحتاجون الي حنان ، يحتاجون الي التشجيع ، يحتاجون للحب و الدفئ. عندما يحب الرجل فانه يفقد السيطرة على نفسه و ينسى كل شئ و يضحي بكل شئ.

لو كنت مكانك ما تركت زوجي لحظة واحدة، و كنت اخذت بنصيحة الاعرابية لابنتها يوم زوجها : كوني له امة يكن لكي عبد.

وهذه النصيحة ليس فيها اي تقليل من شأن المرأة و لكنها نصيحة ذكية لا تفهمها الا الزوجة الذكية

كلام زييييين وعين العقل

واظن هو ده السبب الحقيقى فى المشكلة

ان الزوج ما زال يشعر ان اهله مازالوا اكثر قربا الى نفسه

واكثر خوفا عليه وعلى امواله من زوجته

هذا الكلام طبعا لا يقال او يذكر

لكن تستطيع ان تشعر به

الزوج عاش مع اهله واخواته ما يقرب من ثلاثون عاما قبل ان يتزوج

فاحبهم بالطبع وشعر باهتمامهم بيه (شىء طبيعى ومنطقى )

لكن كم عاش مع زوجته ليشعر بها !!!!

اذا ولائه وحبه لازال الى اهله واخوته

ولم يشعر بعد حتى وان كانوا متزوجين منذ15 عاما

لم يشعر بمحبة وخوف زوجته عليه

والسبب؟؟؟؟!!!

يجب على الزوجة ان تتقرب الى زوجها كثيرا بكافة السبل

لتكتسب ثقته وولائه لها ولبيتها واسرتهما معا

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

قال تعالى:

"ياأيها الذين آمنوا إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى فاكتبوه ........"

هذا امر من الله سبحانه وتعالى بكتابة الدين بين المؤمنين سواء كانوا شركاء في شركة

او اخوة

ولا داعي للحرج والكسوف عشان دا اخوي مايصحش ....لازم الطرفين يبقوا فاهمين ان

كلام موززززززززززززون وعين العقل كمان الله يبارك فيك ومشكور عروس البحر على مرورد وردك الكريم

وده رأى فعلا لا داعي للحرج والكسوف عشان دا اخوي مايصحش ....لازم الطرفين يبقوا فاهمين ان

تم تعديل بواسطة pocy

رابط هذا التعليق

الخاسر الأكبر في مثل هذه القصص التي نراها مرارا و تكرارا أمام أعيننا في حياتنااليومية .......... خاصة المغتربين أمثالنا ...

و تتكرر كثيرا في الدراما التليفزيونية و يبدو أن الكثيرين لا يعتبرون .... أنا شخصيا عايشت ما يقرب من سبعة حالات مأساوية مشابهة لزملاء عمل و اقارب و النتائج مؤلمة يتمنى الأب أن تعود به الأيام ليصلح ما فسده منطقه الظالم لأنه ببساطه أول من أكتوى بناره ليس زوجته أو أبناؤه .....

النتيجة كره بغيض للأب الظالم الذي فرط في حق أبنائه و أسرته و يجد نفسه في نهاية الرحلة منتظرا عطاء الأبناء و الزوجة فيفاجأ بالحصاد المر و صدمة العمر ... لا يجب أن يختل ميزان الحق و العدل في يد رب الأسرة .. بر أهلك كما ينبغي بالقدر الذي لا تظلم فيه نفسك و فلذات أكبادك و شركاء الحياة لأن الأدوار ستتبدل في نهاية المطاف والحصاد بعد الزرع .

أعرف أحدهم ينهره أبناؤه ليل نهار و يلومونه لوما قاسيا و للاسف يحملون لأبيهم في نهاية المطاف مشاعر تقترب من الكراهية للأسف الشديد ناهيك عن قطع أرحامهم بعمومتهم و أبناء عمومتهم ....

و أعرفآخر تعدى الستين سنة و راكب تاكسي أجرة بيشتغل عليه و بيروح متغصب لأن مالوش مكان تاني يروحه بعد غربة تلاتين سنة بعد ما اخواته أعطوه ظهرهم و أكتفى كل منهم بزوجته و أولاده و بقي للمسكين لوم أبناؤه القاسي و مشاعرهم السلبية من ناحية و شظف العيش من الناحية الأخرى .

عندما تتكرر المواقف و تتعدد بصورة متكررة فالمشكلة في من لا يرى .... و لا يعتبر ... قالها عمر بن الخطاب رضي الله عنه ( لست بالخب ... و لكن الخب لا يخدعني ) و أعتقد أن من يقبل الحصول على أموال من أخيه لتجارة أو غيرها و لا يصر بنفسه على توثيق الحقوق و أبراء الذمم هذا ملمح واضح و صريح لفساد الطوية و هي مقدمات تنبيئ بالقادم من نهايات مؤسفة ..... فالحكمة هي معرفة ما سيكون بما قد كان .... و من يقبل مشاركة بدون أبراء زمم و توثيق يتخاف منه .

أي حياة و اي حصاد مر يجنيه .......و من يحتمل هذا الوزر أمام الله تعالى .

على الزوجة أن تبصّر زوجها بنتيجة ما يفعله و تصور له كيف سيكون وضع الأسرة بعد أن يشب الأبناء عله يعدل في ما أعطاه الله من فضله فيبر أهله و يحمي أبناؤه من غدرات الأيام و يحفظ أرحامه من مشاعر الكراهية .

تم تعديل بواسطة سهران

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة

للاسف الشديد الزوج هو الذي فعل في نفسه ذلك فقد اصبح بنك فلوس لانه فى بادئ الامر لم يوافق بأخد زوجته الى البلد الذي هو بيها رغم علمه انها ممكن ان تعمل معه هناك حتى لو كانت المعيشه غاليه فمعا يسيطيعا ان يسيرا القارب فيد واحده لا تسيره ولا انت رايك ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أعترف ان هذا خطأ رغم انى متاكده انهم قد سألوا عنهم الجيران وكل من بالمنطقه حولهم والكل شكر فيهم للاسف

الخطأ الثانى انا لست معك فيه فهو من أراد هذا الوضع ورغم محاولاتها بان تكون معه هناك

واين هو من كل هذا وهو من ابعدنى عنه منذ لحظات الاولى في الزواج

نعم يمكن اكون قد فقدت حضوره معها ولكنها لم تفقد كل معنويات المرأه التى تريد ان يكون الاب مع اولاده وزوجته

وهذا ما تفعله فانها تكلمه يوميا ومتحمله عبء البيت من تربيه ومسئولياته كلها فهى الام التى تحنو عليه وقت الضيق والفرح وهى الزوجه التى تعف نفسها وتجهز نفسها له وقت مجيئه وهى الحبيبه التى تخبئ كل ما هو سئ حتى لا تشعر حبيبها بالضيق وهى الاخت التى تجري وراء مسئوليات اخيها وتربي اولاده

ياريته كان يرضي تسافرله من البدايه او حتى الان

جزاك الله خيرا على ردك الكريم وبجد الكلام مريح نفسيا ولكن لابد ان تعرف ان الزوجه حاولت عشرات المرات ان تقرب الاب منها ومن ابناءه بس هو الذي لم يوافق على سفرها له او جلوسه هو في مصر معها ومع الاولاد واقتراحها له بعمل المشاريع ودراسه الجدوى وكل شئ ولكن لا حياه لمن تنادى

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة

كلام زييييين وعين العقل

لكن تستطيع ان تشعر به

والسبب؟؟؟؟!!!

كلام حضرتك ممتاز جدا وخصوصا انك زكرت نقطه لم يذكرها احد من قبل وهو ولاء كل من الطرفين ولاء الزوج لاهله وولائها هى له ولكن اخى الفاضل هل تعتقد هنا ان الثقه غير موجوده بين الطرفين الزوج والزوجه

وهل تعتقد ان الزوج يثق في اخيه بعد فوجئ انه فتحه لنفسه محل اكبر فى مكان ممتاز وقال انه محلى انا وجايبه من الربح بتاعى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انتظر ردك وبجد ردك غايه فى الجمال

رابط هذا التعليق

الخاسر الأكبر في مثل هذه القصص التي نراها مرارا و تكرارا أمام أعيننا في حياتنااليومية .......... خاصة المغتربين أمثالنا ...

انا اسفه ولكنى لم افهم لماذا نحن الخاسرون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و تتكرر كثيرا في الدراما التليفزيونية و يبدو أن الكثيرين لا يعتبرون .... أنا شخصيا عايشت ما يقرب من سبعة حالات مأساوية مشابهة لزملاء عمل و اقارب و النتائج مؤلمة يتمنى الأب أن تعود به الأيام ليصلح ما فسده منطقه الظالم لأنه ببساطه أول من أكتوى بناره ليس زوجته أو أبناؤه .....

النتيجة كره بغيض للأب الظالم الذي فرط في حق أبنائه و أسرته و يجد نفسه في نهاية الرحلة منتظرا عطاء الأبناء و الزوجة فيفاجأ بالحصاد المر و صدمة العمر ... لا يجب أن يختل ميزان الحق و العدل في يد رب الأسرة .. بر أهلك كما ينبغي بالقدر الذي لا تظلم فيه نفسك و فلذات أكبادك و شركاء الحياة لأن الأدوار ستتبدل في نهاية المطاف والحصاد بعد الزرع .

أعرف أحدهم ينهره أبناؤه ليل نهار و يلومونه لوما قاسيا و للاسف يحملون لأبيهم في نهاية المطاف مشاعر تقترب من الكراهية للأسف الشديد ناهيك عن قطع أرحامهم بعمومتهم و أبناء عمومتهم ....

و أعرفآخر تعدى الستين سنة و راكب تاكسي أجرة بيشتغل عليه و بيروح متغصب لأن مالوش مكان تاني يروحه بعد غربة تلاتين سنة بعد ما اخواته أعطوه ظهرهم و أكتفى كل منهم بزوجته و أولاده و بقي للمسكين لوم أبناؤه القاسي و مشاعرهم السلبية من ناحية و شظف العيش من الناحية الأخرى .

عندما تتكرر المواقف و تتعدد بصورة متكررة فالمشكلة في من لا يرى .... و لا يعتبر ... قالها عمر بن الخطاب رضي الله عنه ( لست بالخب ... و لكن الخب لا يخدعني ) و أعتقد أن من يقبل الحصول على أموال من أخيه لتجارة أو غيرها و لا يصر بنفسه على توثيق الحقوق و أبراء الذمم هذا ملمح واضح و صريح لفساد الطوية و هي مقدمات تنبيئ بالقادم من نهايات مؤسفة ..... فالحكمة هي معرفة ما سيكون بما قد كان .... و من يقبل مشاركة بدون أبراء زمم و توثيق يتخاف منه .

أي حياة و اي حصاد مر يجنيه .......و من يحتمل هذا الوزر أمام الله تعالى .

على الزوجة أن تبصّر زوجها بنتيجة ما يفعله و تصور له كيف سيكون وضع الأسرة بعد أن يشب الأبناء عله يعدل في ما أعطاه الله من فضله فيبر أهله و يحمي أبناؤه من غدرات الأيام و يحفظ أرحامه من مشاعر الكراهية .

وهل تعتقد ان الزوجه لم تفعل ذ لك بالعكس فهذا ما تحاول جاهده ان تقوله له ان تفتح عيونه على ما يجري من امامه ومن وراء ظهره وكانت تفعل ذلك بالفعل ولكنها للاسف رد عليها بكلم ه واحده (انتى عايزانى اقطع علاقتى بأهلى ولا ايه ارجوكى متتدخليش بنا وانا مش عايزه اعرف حاجه واللى عايزين ياخدوه ياخدوه هم بياخدوه برضايا وانتى ملكيش دعوه ) فسكتت شهرزاد عن الكلام المباح وغير المباح

رابط هذا التعليق

انا اسفه ولكنى لم افهم لماذا نحن الخاسرون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وهل تعتقد ان الزوجه لم تفعل ذ لك بالعكس فهذا ما تحاول جاهده ان تقوله له ان تفتح عيونه على ما يجري من امامه ومن وراء ظهره وكانت تفعل ذلك بالفعل ولكنها للاسف رد عليها بكلم ه واحده (انتى عايزانى اقطع علاقتى بأهلى ولا ايه ارجوكى متتدخليش بنا وانا مش عايزه اعرف حاجه واللى عايزين ياخدوه ياخدوه هم بياخدوه برضايا وانتى ملكيش دعوه ) فسكتت شهرزاد عن الكلام المباح وغير المباح

ما قصدته أن الأب هو الخاسر الأكبر .... قد يخسر أبناؤه و زوجته عطاؤه المادي و لكنه سيخسر ودّهم و حبهم و صلات الرحم بين أبنائه و أخوته اضافة الى المادة طبعا .

طالما حاولت جاهدة و لم تفلح و كان رده كما أشرتي حضرتك ( كل اللي بيندموا دلوقتي قالوا نفس كلامه تقريبا بالحرف ) فتبشره بدرس قاس سيأتيه حتما في قادم الأيام و لتفوض أمرها الى الله .

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة

كلام زييييين وعين العقل

لكن تستطيع ان تشعر به

والسبب؟؟؟؟!!!

كلام حضرتك ممتاز جدا وخصوصا انك زكرت نقطه لم يذكرها احد من قبل وهو ولاء كل من الطرفين ولاء الزوج لاهله وولائها هى له ولكن اخى الفاضل هل تعتقد هنا ان الثقه غير موجوده بين الطرفين الزوج والزوجه

وهل تعتقد ان الزوج يثق في اخيه بعد فوجئ انه فتحه لنفسه محل اكبر فى مكان ممتاز وقال انه محلى انا وجايبه من الربح بتاعى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشكرك اختى العزيزة على الكلام الجميل ده

بس على فكرة انا اختك ولست اخيكى wst::

لا اظن ان الاخ ما زال يثق باخيه بعد هذا الموقف ثقة تامة

اكيد ساوره كثير من الارتياب !!!

لكن علينا قبل الحكم النهائى عليه ان ننظر الى الجانب الاخر

وهو علاقته بزوجته الان بعد اكتشاف عدم اهلية اخوته للثقة

اكيد زوجته شغلت اسطوانة مش قلتلك ..شفت اخواتك سرقوك

وده موقف طبيعى منها ;)

لكنه للاسف يزيد من الهوة والفجوة بينهما

والعند عند الرجال ( مع خالص احترامى لهم )

وما ادراكى

يعنى هيطلع بعد ده كله من عيلة فشنك وانضحك عليه :roseop: wst::

مش معقول لازم يعند ويبان قدامها من عيلة تمام

للاسف حتى لو بيضحك على نفسه ( لاننسى عدم وجود الولاءالكامل لها ولبيته الناتج من قلة العشرة )

لكن اعتقد انه فى الااااااخر هيسلم براى زوجته

لكن اخشى انه بعد خراب مالطة

ربنا يلطف

الزوجة محتاجة حكمة شديدة فى التعامل مع الموقف

كثيييييييييييير من الحب الحكيييييييييم للزوج ( الحكيم ...الحكيم )

اقصد بعد معرفتها للطبيعة الخاصة لزوجها

حتى تكتسب ثقته وتمتلكه فى يدها

وبعد هذا هى سيدة الموقف

تدير اسرتها كما يحلو لها

تم تعديل بواسطة arora

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة

مظبوط الكلام ده المفروض فعلا أن الزوجة تبقى جنب جوزها امال اتجوز وخلف ليه عشان يسيبها الهدف من الزواج هو بناء أسرة وشراكة تقوم على المودة والرحمة والعشرة الطيبة وطبعا مش كانت توافقه من البداية انها تبقى لوحدها وهو يسافر بحجة المعيشة ، أنا آسفة انى أقول ان ورا الكلام ده من الممكن اهله نفسهم والله أعلم عشان يفضل عطاء أخوهم مستمر ليهم وهى تقبض عن طريقهم عشان مش يدوها الحق من أنها تعيش فى خير جوزها أو أولادها يتعلموا وياكلوا ويشربوا كويس وهم يا عينى عليهم مش لاقيين ، المسألة مسألة طمع وجشع محض وغيرة شديدة من الزوجة ومن البيت اللى فتحة ، وبصراحة صحيح ممكن يكون ورا الحكاية دى وسواس خناس ولكن بردك الرك على الزوج ، ربنا ادانا عقل نفكر بيه ونفرق بين الحق والباطل ونعرف ازاى نبر أهالينا ومش نظلم شركاء حياتنا وولادنا ، فربنا يهديه قبل فوات الآوان فى يوم لا ينفع فيه الندم ، ولازم تعمل جهد فى اناعه اما بالسفر ليه أو بالنزول النهائى من الغربة والاستقرار

كلام زييييين وعين العقل

لكن تستطيع ان تشعر به

والسبب؟؟؟؟!!!

فعلا لما الواحد بيعقد كتير قبل ما يتجوز مع أهله يبقى ولائه ليهم ومتخوف من الانسانه الجديدة اللى دخلت حياته ، لا وايه ممكن يشك انها ممكن تكون حائل بينه وبين أهله ، وممكن كمان لو الأهل مش كويسين وطماعين أو حاسين بغيرة يشككوه فيها ويزوده بنصايحهم الغالية اللى بعد كده توديه هو فى داهية وتخرب حيته وتضيع شقى عمره ، للأسف الناس مش بقت بتراعى ضميرها ولا بتتقى الله حفظنا الله واياكم من هوى النفس والنفس الامارة بالسوء ، وبردك الرك على الراجل امال ربنا مش بردك حيحاسبه ولا يقول الشيطان شاطر وأهلى هما اللى قالولى فى يوم لا ينفع فيه مال ولا بنون ، بس العمل الصالح وعدم ظلم العباد وما ادراك فى الحالة دى الزوجة ولاولاد ربنا يهدى

اشكرك اختى العزيزة على الكلام الجميل ده

بس على فكرة انا اختك ولست اخيكى wst::

لا اظن ان الاخ ما زال يثق باخيه بعد هذا الموقف ثقة تامة

اكيد ساوره كثير من الارتياب !!!

لكن علينا قبل الحكم النهائى عليه ان ننظر الى الجانب الاخر

وهو علاقته بزوجته الان بعد اكتشاف عدم اهلية اخوته للثقة

اكيد زوجته شغلت اسطوانة مش قلتلك ..شفت اخواتك سرقوك

وده موقف طبيعى منها ;)

لكنه للاسف يزيد من الهوة والفجوة بينهما

والعند عند الرجال ( مع خالص احترامى لهم )

وما ادراكى

يعنى هيطلع بعد ده كله من عيلة فشنك وانضحك عليه :roseop: wst::

مش معقول لازم يعند ويبان قدامها من عيلة تمام

للاسف حتى لو بيضحك على نفسه ( لاننسى عدم وجود الولاءالكامل لها ولبيته الناتج من قلة العشرة )

لكن اعتقد انه فى الااااااخر هيسلم براى زوجته

لكن اخشى انه بعد خراب مالطة

ربنا يلطف

الزوجة محتاجة حكمة شديدة فى التعامل مع الموقف

كثيييييييييييير من الحب الحكيييييييييم للزوج ( الحكيم ...الحكيم )

اقصد بعد معرفتها للطبيعة الخاصة لزوجها

حتى تكتسب ثقته وتمتلكه فى يدها

وبعد هذا هى سيدة الموقف

تدير اسرتها كما يحلو لها

لازم تعيشى معاه سواء فى الغربة أو هنا مش عارفة بعد السنين دى كلها ازاى حتقنعيه بس حاولى وربنا يهدى

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعة

لاراء الزملاء

تحياتي :rolleyes:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

موضوع الثقة بين الزوجين من ناحية و بين الاهل والاخوات معقد.

كان لي تجربة مع اهلي لكن معقدة شوية و من كتر تعقيدها شكله محدش رد

ربنا يهدينا جميعا و يرشدنا صواب الطريق

انا مغترب من 10 سنوات و من قبل ما اتخرج بفضل الله و حمده بساعد اسرتي و ادفع مصاريفي

احنا 9 اخوات 5 ولاد 4 بنات

كنت باشتغل في البازارات و المطاعم من ايام الثانوية و ده مكني من الانجليزي و بعد كدا كذا لغة اوربيىة

و كنت باخد بقشيش جامد جد و مرتب مش بطال وكله كنت بسلمه لوالدي لحد ما اتخرجت من الجامعة

وعلشان كنت بعشق كليتي جد ,ربنا اكرمني بالتخرج من الجامعة بتقدير ممتا مع مرتبة الشرف..و رفضت التعيين في الجامعة علشان ربنا زاد فضله علي وجدت شغل في شركة اجنبية و لطول مشوار السلك الجامعي

كل دخلي كنت بوفره للبيت و اخد مصروف يقديني اكل و مواصلات

اشتغلت سنتين في خلالهم قدرت اجهز اختي طبعا بمساعدة والدي جوزناها

و بعد كدا اتنقلت لفرع ىالشركة في اوروبا , اتجوزت من زميلة اوروبية في الشركة

و نزلنا مصر و عرفتها علي اهلي و اهلي انبسطو بيها و هي كمان

ورجعت شغلي تاني في مصر

زوجتي علشان مطلعلهاش قرار نقل زيي استقالت و تفرغت للبيت

شوفنا شقة ايجار لحد ما ربنا يريد اشتري شقة

لكن كل ما احوش مبلغ والدي يطلب مني فلوس علشان جوازة حد من اخواتي...

فضل الكلام ده مدة طويلة لحد الحمد لله ما اخواتي 3 ولاد اتجوزو و اختين كمان

و طلعت والدي ووالدتي عمرة

و صراحة مراتي كانت منبهرة جدا بحرصي علي اهلي الدائم و عمرها ما اشتكت مدام بناكل ونشرب و شوية فسح علي لبس......

بدات مشاكلي مع اهلي من سنتين لما رحت لفرع الشركة في دولة تانية

حسيت اني كبرت و محتاج اجيب شقة قبل ما العمر يعدي خصوصا اني ساعدت اخي الاكبر لحد ما اشتري شقة تمليك و 5 من اخواتي اتجوزو دفعت في جوازتهم كل اللي كنت بحوشه طبعا بناء علي طلب ,ووالدي ساعد معايا في جوازاتهم سواء ولاد او بنات

....اخواتي تعليمهم عالي لكن شعالين وظائف حكومية مرتب مش ااكتر من 400جنيه والدي مرتبه 1500 انا كان مرتبي في مصر من 4لي 5الاف

المشكلة ان والدي طلع علي المعاش ف توقيت شرائي شقة بس غالية لانها في الزمالك و واسعة

فدفعت نصف تمنها و الباقي اقساط و لسة بسدد بفضل الله

اتاخرت مرة عن القسط لظروف مرض زوجتي و طلبت من والدي لاول مرة من الثانوية انه يسلفني مكافاة المعاش حوالي 100 الف

و كان بها و كنت مبسوط اوي اني ليا ضهر اتسند عليه ....احساس جميل ما حستوش من فترة بعيدة.......

لكن بعد ما والدي سلفني الفلوس اتغيرت معاملته معايا..

كان دايما يطلب مني فلوس لاخواتي او للبيت بطريقة غير مباشرة و انا كنت باستنتج وابعت

الوقتي هو بيطالبني بالارباح لفلوسه لانه كان حاططهم في البنك و عاوز ارباح البنك مني

و حصلت مشاكل كتير بيني و بينه لاني مش م افق علي موضوع الارباح

لكن ممكن لما ربنا يسهل علي ابعت له اللي اقدر عليه لكن هو مصمم ارجعله فلوسه ..

وهو عارف اني ماقدرش لان فيه اقساط لازم تدفع

وعلي وعد بسداد فلوسه بعد عامين و نصف.

لكن هو معترض لان قيمة الفلوس هاتقل معايا علي حد كلامه .

بفضل الله حتي الان مازلت بساعد اخواتي و بابعت فلوس لاهلي

و كل ما اقله انا اول مرة اتعذر وستحملني مرة يقولي لا ...حقي ..

اقوله انا عمري ما اتعاملت معاكم بالورقة و الحساب ... يقولي ...انت كنت بتساعد اخواتك في جوازتهم و تعليمهم انا ماقلتلكش ساعد ..!!

اقوله ما ااخويا الكبير لما جه يشري شقة ساعدته و اديته فلوس مش سلفته يقولي هو فقير فباسعده انما انت معاك و مراتك اجنبية!!

في وسط الحورات دي اخوتي ال9 بصراحة كلهم بيقولو لوالدي انه غلطان و اني انا ياما جت علي نفسي كتير و ماقولتش لا قبل كدا لحد

كلهم بلا استثناء بيقولوا كدا لكن هو مصمم

وبيقول اني الغلطان ...ازاي اسيب اهلي محتاجين فلوس واروح شتري شقة غالية لمراتي الاجنبية علي قفاه علي حد كلامه ...!!

و امي تقولو ياما هو استحملنا و عمره ما كلفنا فلوس و تعب في تعليمه ولا تربيته

(... لاني كنت من اوائل المدرسة دائما و معفي من مصروفات ده غير اني كنت بذاكر لزمايلي باجر قبل الامتحانات و كنت باشتغل في الصيف في ورشة ,محل اي حاجة بس هو للامانة ماكانش بيطلب مني اشتغل بس انا كنت باشوف البيت مافيهوش فلوس وانا قاعد ماليش لزمة فكنت اول ما المسامحة او الاجازة تبدا الف علي الورش و المحلات من اول اولي اعدادي كدا )

امي و اخواتي مقدرين اني انا كلي ليهم واني اول مرة اتزنق و اطلب سلف (مش مساعدة)

لكن هو عاوز يغير العربية و يعيش حياته علي حد كلامه

اديلي في الموال ده كم شهر ........نفس الحوار و خواتي وامي نفس الموقف و والدي فس الموقف بل بتزيد طلباته بحجة مسلفني و محتاج فلوسه علشان يعيش حياته....

و انا مش هاقدر اردله فلوسه الا في الميعاد المحدد لظروف شغلي و دين الشقة ومرض زوجتي و مصاريف ولادي

و انا ما اخلتش بالاتفاق ...........

حاليا انا عارض الشقة للبيع علشان ارجعله فلوسه و ارتاح....

لكن مش لاقي السعر اللي دفعته

كل المعروض علي 70% من تنها.... طبعا لو بيعت بالمبلغ ده هاسدد في ديون حاجة مش بتاعتي

الموضوع طويل.......

انا مش طالب حل انا حبيت حد يسمعني ويفسرلي ايه اللي بيحصل حواليا

يمكن انا ماشي في سكة غلط او هو ... !!?

مش عارف......!!

بس لو انا غلط اخواتي كلهم بردو غلط و امي كذلك......!!

مابقتش فاهم حاجة.....

يهمني اسمع احساسكم

رابط هذا التعليق

انا مغترب من 10 سنوات و من قبل ما اتخرج بفضل الله و حمده بساعد اسرتي و ادفع مصاريفي

كنت باشتغل في البازارات و المطاعم من ايام الثانوية و ده مكني من الانجليزي و بعد كدا كذا لغة اوربيىة

و كنت باخد بقشيش جامد جد و مرتب مش بطال وكله كنت بسلمه لوالدي لحد ما اتخرجت من الجامعة

وعلشان كنت بعشق كليتي جد ,ربنا اكرمني بالتخرج من الجامعة بتقدير ممتا مع مرتبة الشرف..و رفضت التعيين في الجامعة علشان ربنا زاد فضله علي وجدت شغل في شركة اجنبية و لطول مشوار السلك الجامعي

ورجعت شغلي تاني في مصر

و صراحة مراتي كانت منبهرة جدا بحرصي علي اهلي الدائم و عمرها ما اشتكت مدام بناكل ونشرب و شوية فسح علي لبس......

حسيت اني كبرت و محتاج اجيب شقة قبل ما العمر يعدي خصوصا اني ساعدت اخي الاكبر لحد ما اشتري شقة تمليك و 5 من اخواتي اتجوزو دفعت في جوازتهم كل اللي كنت بحوشه طبعا بناء علي طلب ,ووالدي ساعد معايا في جوازاتهم سواء ولاد او بنات

....اخواتي تعليمهم عالي لكن شعالين وظائف حكومية مرتب مش ااكتر من 400جنيه والدي مرتبه 1500 انا كان مرتبي في مصر من 4لي 5الاف

المشكلة ان والدي طلع علي المعاش ف توقيت شرائي شقة بس غالية لانها في الزمالك و واسعة

اتاخرت مرة عن القسط لظروف مرض زوجتي و طلبت من والدي لاول مرة من الثانوية انه يسلفني مكافاة المعاش حوالي 100 الف

و كان بها و كنت مبسوط اوي اني ليا ضهر اتسند عليه ....احساس جميل ما حستوش من فترة بعيدة.......

كان دايما يطلب مني فلوس لاخواتي او للبيت بطريقة غير مباشرة و انا كنت باستنتج وابعت

الوقتي هو بيطالبني بالارباح لفلوسه لانه كان حاططهم في البنك و عاوز ارباح البنك مني

اقوله انا عمري ما اتعاملت معاكم بالورقة و الحساب ... يقولي ...انت كنت بتساعد اخواتك في جوازتهم و تعليمهم انا ماقلتلكش ساعد ..!!

اقوله ما ااخويا الكبير لما جه يشري شقة ساعدته و اديته فلوس مش سلفته يقولي هو فقير فباسعده انما انت معاك و مراتك اجنبية!!

في وسط الحورات دي اخوتي ال9 بصراحة كلهم بيقولو لوالدي انه غلطان و اني انا ياما جت علي نفسي كتير و ماقولتش لا قبل كدا لحد

وبيقول اني الغلطان ...ازاي اسيب اهلي محتاجين فلوس واروح شتري شقة غالية لمراتي الاجنبية علي قفاه علي حد كلامه ...!!

(... لاني كنت من اوائل المدرسة دائما و معفي من مصروفات ده غير اني كنت بذاكر لزمايلي باجر قبل الامتحانات و كنت باشتغل في الصيف في ورشة ,محل اي حاجة بس هو للامانة ماكانش بيطلب مني اشتغل بس انا كنت باشوف البيت مافيهوش فلوس وانا قاعد ماليش لزمة فكنت اول ما المسامحة او الاجازة تبدا الف علي الورش و المحلات من اول اولي اعدادي كدا )

اديلي في الموال ده كم شهر ........نفس الحوار و خواتي وامي نفس الموقف و والدي فس الموقف بل بتزيد طلباته بحجة مسلفني و محتاج فلوسه علشان يعيش حياته....

و انا مش هاقدر اردله فلوسه الا في الميعاد المحدد لظروف شغلي و دين الشقة ومرض زوجتي و مصاريف ولادي

كل المعروض علي 70% من تنها.... طبعا لو بيعت بالمبلغ ده هاسدد في ديون حاجة مش بتاعتي

الموضوع طويل.......

مش عارف......!!

مابقتش فاهم حاجة.....

يهمني اسمع احساسكم

بصراحة كان الله في عونك

استغربت جدا لموقف والدك معاك مع انك كنت طول عمرك بتساعد اسرتك

الموقف حساس و لك كل الحق انك تاخذ على خاطرك من والدك

و في نفس الوقت حرام تبيع الشقة و تخسر فيها، اصبر و ان شاء الله تقدر تسدد دين والدك

ربنا يعينك

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

ورجعت شغلي تاني في مصر

الموضوع طويل.......

مش عارف......!!

مابقتش فاهم حاجة.....

يهمني اسمع احساسكم

بصراحة كان الله في عونك

استغربت جدا لموقف والدك معاك مع انك كنت طول عمرك بتساعد اسرتك

الموقف حساس و لك كل الحق انك تاخذ على خاطرك من والدك

و في نفس الوقت حرام تبيع الشقة و تخسر فيها، اصبر و ان شاء الله تقدر تسدد دين والدك

ربنا يعينك

شكرا جزيلا علي ردك الكريم

وبصراحة انا وضعت موضوعي في المنتدي علشان اعرف الراي المحايد, لان راي مراتي اكيد مجروح و اخواتي البنات او الولاد كلهم مستغربين و معترضين علي تصرفات والدي معايا الاخيرة

لكن خايف يكون اخواتي واخدين الموقف دبسبب علاقتيهم مع والدي الي حد ما مش كويسة فممكن معارضين عند فيه.

انا اسف الموضوع طويل

احنا كاسرة علاقة والدي باخواتي سيئة الي حد ما يمكن بسبب عصبيته و تهوره و عنفه معانا من زمان ,لكن انا دايما الوحيد اللي كنت بسلم من عنفه بسب اني كنت من اوائل المدرسة دائما يعني كنت مريحهه و كنت باشتغل في الصيف في ورشة ,محل اي حاجة و مكنش بيشوفني كتير في البيت لكن اخواتي دايما في البيت يمكن علشان كدا بيحصل خناقات بينهم

, بس يعني كنت باخد اللي فيه القسمة من ضرب في اوقات مزاجه متعكر

بس كنت بتخانق مع اخواتي لما تحصل مشاكل بينهم و بين والدي

بصراحة انا حاسس ان باشرب من نفس الكاس اللي ساقيته لاخواتي لان كنت دايما بانصر والدي عليهم واقولهم مهما حصل ابوكم علي حق

كنت دايما بافكر ان دي الطريقة الوحيدة علشان ما يتجراوش عليه لانهم مش ناسيين عنفه وعصبيته معاهم لكنهم دايما ناسيين انه صرف عليهم لحد ما كبرو.

والدي طيب و علنياته بس للاسف عصبي و دماغه ناشفه لدرجة انه مقاطعني حتي في العيد لكن اخواتي وواللدتي باشار عليهم و بادبرلهم اللي اقدر عليه

ربنا يهدينا جميعا صواب الطريق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...