اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

غــــــــــريـــــــــق وانــــا ومـــكـــتــــب الـــهـــجــــره

hamoudi

اكمل او لااكمل  

27 اصوات

1. 1. هل تقترحوا بتكملة الحلقات ام انهاء الحلقات؟

• نعم أوافق
      14
    • لا لاأوافق
      3
    • كبير دماغك ياحمودي الدنيا مش مستاهله وانت فوت قبل كده كتير
      10

Recommended Posts

انت فى ايه يا ياعم ايه اسلوب سرد قصتك العجيب والبلاغة فى موضوع ميستهلش كل ده ... متتكلم دغرى كده ....وعاملها حلقات هو مسلسل؟ كتبت كتير اوى يعنى واضح انك شخص فاضى وعندك وقت على عكس ما تقوله

رابط هذا التعليق

• الردود 47
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بصراحة انا مش عارف انت بتتكلم عن اية واية الطريقة بتاع قصتك دى عجيبة اوى بجد ... يعنى انا قولت يمكن انا اللى مش فاهم بس لاقيت كل الناس مش فاهمة والمشكلة انك عامل تصويت بالله عليك تصويت على اية ؟؟؟ فهمنى انا لما احب اصوت اصوت على اية ..

ياريت لو عندك معلومات تقدر تفيد بيها الناس ونستفاد من تجربتك يبقى فعلا لازم تتكلم دغرى على طول .. وتفهمنا اية القصة علشان نقدر نستفاد.. يعنى بصراحة الواحد مفيهوش دماغ للفلاش باك بتاعك ... اعذرينى على كلامى بس بينى وبينك طريقتك استفزتنى شوية فى سرد الاحداث اللى انا اصلا مش فاهم بتتكلم عن اية ..

السلام ختام

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

مبدئياً... الفكرة العامة للموضوع لا تستحق فتح موضوع خاص بها في باب كندا. والموضوع كله لا يستحق الانتباه من أساسه ، وأعتب عليك يا حمودي أنك أعطيته أكتر مما يستحق بمراحل! وحلقات إيه بس اللي عامل عليها استفتاء؟! :)

باب كندا معروف عنه الجدية يا حمودي.

لو كان التوبيك عن تجاربنا مع مكاتب الهجرة ، فبها ونعمت. لكن عن موقف سخيف من موظف أسخف في مكتب هجرة أكثر سخفاً ، فلا أراه يستحق مجرّد الذكر.

وأتمنى أن تقوم يا حمودي بفتح توبيك جديد عن خبراتنا مع مكاتب الهجرة ، يساهم به الزملاء بما رؤوا أو سمعوا من مواقف ، نلتزم فيها بالحيادية ، والمنطقية فيما نعرضه من آراء.

ولو كان المكتب بيتذاكى عليك إنك قلت عليه كلمة مش ولا بد... فاسمحلي أقول أنا كلام مش ولا بد...

النهارده كنت مع مهندس كهرباء شغال في شركة بترول. الراجل ده راح يستشير مكتب هجرة في ش البطل أحمد عبد العزيز في المهندسين ، وقالوله إن النقاط بتاعته 22 في بند التعليم عشان معاه بكالوريوس... جابوها منين دول؟! صباح البطيخ!

وقالوله كمان إنهم هياخدوا منه 1200 أو 2000 أو 3000 دولار! وفسّرلي كلامهم...

لو عاوز استشارة سريعة ع الماشي يدفع 1200 دولار. ولو عاوز إستشارة متخصصة (يتوصوا يعني ، دقة وملح وشطة وكده) يدفع 2000 دولار ، ولو عاوزهم يشيلوا عنه الليلة بالكامل يدفع الـ 3000 دولار!

ده شغل نصب رسمي وعيني عينك. ومعظم مكاتب الهجرة دول حرامية ويستاهلوا يتولّع فيهم بعودين حطب ، وخسارة فيهم الجاز حتى! وباقولها بالفم المليان آهوه!

لكن مع الأسف السادة النصابين دول بينصبوا نصب لا يعاقب عليه القانون ، وفي النهاية كل واحد حر في فلوسه ، واللي معاه تلات تلاف دولار محيرينه ، مع مكاتب الهجرة لا هيغلب ولا هيحتار!

على كده صحيح... قناوي وزناتي مداينين الزملاء في المنتدى بكام على كده؟! wst::

ونصار والسيد منير مداينين الخونة بتوع كيبيك بكام برضه؟! :)

اخي العزيز تهامي رأيك كالعاده عميق وفي نفس الوقت لايخلو من خفة الظل وقد عجبني رأيك انت والفاضل احمد سيف .. وان شا ء الله سأقوم بفتح التوبيك الى اقترحته علي حالما يتاح لي وقت ولو ان برده كان ممكن الكلام يبقى هنا

تم تعديل بواسطة hamoudi

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

استاذ حمودى

اولا : المكتب لن يقدم اى شكوى او لن يقدم على اى خطوة قبل التاكد 100 فى 100 من شخصية غريق

ثانيا : لو قالوا حمودى وفى الاخر مطلعش حموى بعد الشكوى يبقى المكتب دة ح يبيع بطاطا بعد كدة -- بعد ما يدفع التعويض اللى حضرتك ح تطلبة -- وطبعا هما مش سذج

ثالثا : احكى باقى التافصيل للتقييم مش اكتر

رابعا : اين تعليق استاذنا -- نصار باشا

المنصورة اولى باهلها

لا من الناحيه القانونيه لايوجد لهم اي سند قانوني حيث انهم لايملكون ماأملكه ولكنني ربما اقفل المسلسل على كده تفضلا مني وليس بناء على ان هناك مايدينني قانونا وبناء على طلب الزملاء هنا لان موضوع الهجره جاد مش ناقصه تفاهات وسأعيد فتحه اذا قام احد بإستفذاذي مره اخرى من طرف هذا المكتب وبشكل اوسع وبأسماء ومستندات وستندهشون كما سيندهشون هم بما املكه مما سيجعلهم فعلا يبيعون بطاطا كما تفضلت سيادتك وقلت وبخصوصي ليس هناك حتى من بعييييييييييييييييد اي شيء يدينني قانونا ولكن هناك مايدينهم هم قانونا .

رابط هذا التعليق

انت فى ايه يا ياعم ايه اسلوب سرد قصتك العجيب والبلاغة فى موضوع ميستهلش كل ده ... متتكلم دغرى كده ....وعاملها حلقات هو مسلسل؟ كتبت كتير اوى يعنى واضح انك شخص فاضى وعندك وقت على عكس ما تقوله

لا مش فاضي اطلاقا والدليل عدم تواجدي لفتره السابق في المحاورات . بس ممكن افضى لو وجدت مايستفزني واهلا وسهلا بالصديق الجديد تريمينال

بصراحة انا مش عارف انت بتتكلم عن اية واية الطريقة بتاع قصتك دى عجيبة اوى بجد ... يعنى انا قولت يمكن انا اللى مش فاهم بس لاقيت كل الناس مش فاهمة والمشكلة انك عامل تصويت بالله عليك تصويت على اية ؟؟؟ فهمنى انا لما احب اصوت اصوت على اية ..

ياريت لو عندك معلومات تقدر تفيد بيها الناس ونستفاد من تجربتك يبقى فعلا لازم تتكلم دغرى على طول .. وتفهمنا اية القصة علشان نقدر نستفاد.. يعنى بصراحة الواحد مفيهوش دماغ للفلاش باك بتاعك ... اعذرينى على كلامى بس بينى وبينك طريقتك استفزتنى شوية فى سرد الاحداث اللى انا اصلا مش فاهم بتتكلم عن اية ..

السلام ختام

سيدي الفاضل راجع المداخله رقم 7 بها ايضاح او ملخص للموضوع .

شكرا على مرورك

تم تعديل بواسطة hamoudi

رابط هذا التعليق

السلام ختام

انا مش عارف هو لية الناس بقت تصرفاتها كدة -- اية الاسلوب دة -- يعنى اية اكلم واحد معرفوش ( الاستاذ حمودى )

اقولة واضح انك شخص فاضى -- وانا لسة مشاركاتى فى المنتدى 11 يعنى لسة جديد -- وبيتكلم على انة صاحب البيت

والتانى عايز يخش المنتدى --يستفسد بمعلومتين وشكرا ويمشى -- كرر كلمة نستفاد اكتر من مرة -- واصل الواحد مافيهوش دماغ

اعضاء المنتدى الكرام

-----------------------

رجاء عدم تجريح بعضنا البعض -- اللى مش عاجبة الموضوع

او اللى مش حاسس انه فاهم

هناك 500 موضوع بالمنتدى -- يمكنكم الاستفادة منها

واغلبنا لا يعرف بعضنا البعض شخصيا لكى نتحدث مع بعض بهذا الاسلوب -- الذى لا يليق بشخص ذو عقلية متقتحة وعاوز يهاجر

شكرا

واعتذر بالنيابة يا استاذ حمودى

لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله والحمد لله

رابط هذا التعليق

السلام ختام

انا مش عارف هو لية الناس بقت تصرفاتها كدة -- اية الاسلوب دة -- يعنى اية اكلم واحد معرفوش ( الاستاذ حمودى )

اقولة واضح انك شخص فاضى -- وانا لسة مشاركاتى فى المنتدى 11 يعنى لسة جديد -- وبيتكلم على انة صاحب البيت

والتانى عايز يخش المنتدى --يستفسد بمعلومتين وشكرا ويمشى -- كرر كلمة نستفاد اكتر من مرة -- واصل الواحد مافيهوش دماغ

اعضاء المنتدى الكرام

-----------------------

او اللى مش حاسس انه فاهم

واغلبنا لا يعرف بعضنا البعض شخصيا لكى نتحدث مع بعض بهذا الاسلوب -- الذى لا يليق بشخص ذو عقلية متقتحة وعاوز يهاجر

شكرا

تم تعديل بواسطة Phizer
رابط هذا التعليق

رابعا : اين تعليق استاذنا -- نصار باشا

انا راسلت الاستاذ حمودي علي الخاص كمتطوع

وحاولت جاهدا اقناعه بغلق الموضوع

ورغم ضيقه

الا انه قد اقتنع برجائي منه كمتطوع للخير ان يغلق الموضوع الا اذا تم استفذاذه مره اخري والاسستاذ حمودي لمن لايعرفونه جاد ومحترم وعندما يتحث لايتحدث من فراغ

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الاخوه

PHIZER و MONTREAL

شكرا لكم وكان ردكم كافيا وشافيا كل ماهنالك اننى اردت الا يتشعب الموضوع لمهاترات

شكرا لكم مره اخرى

رابط هذا التعليق

الاستاذ حمودى .. هل من الممكن ان تضع الموضوع كله مرة واحدة

وبالنسبة للناس اللى مش فاضية او عاوزة تستفيد المنتدى به موضوعات كتثير جدا فى كل المجالات ممكن بسهولة يقفلو الصفحة ويروحو على اى جزء تانى من المنتدى .او اى موقع عالنت علشان وقتهم الثمين

وياريت الناس تتكلم مع بعض بطريقة متحضرة شوية عن كده

شكرا للحميغ

رابط هذا التعليق

السلام ختام

اعضاء المنتدى الكرام

-----------------------

او اللى مش حاسس انه فاهم

شكرا

اعتقد بلاش الاسلوب دا زى ماقال اخونا الفاضل مونتريال اسكندريه

الى يعلق يقول خيرا اويصمت والاستاذ حمودى كل الى له علاقه بالتوبيك عارف قصة مكتب الهجره دا والسمسار دا لانه مش محامى اصلا

وزى ما الدكتور تهامى قال ياريت الاستاذ حمود يكتب تجربته مع المكتب دا بالذات لانه يخد صواب كبير بدل الناس الى بتدفع فلوس للمكاتب دى وهما لايفقهوا شىء والله

وكمان ياريت الى عنده تجربه تانيه مع مكاتب اخرى يقول ياريت تكتب الموضوع كله ستاذ حمودى قريب علشان اقول انا كمان تجربتى

والناس تعرف لان فعلا زى ماتفضلت وقولت المحاميين دول اقصد السمساره هما صندوق برد فعلا لمراسلاتك

شكرا

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

[انا راسلت الاستاذ حمودي علي الخاص كمتطوع

ورغم ضيقه

الا انه قد اقتنع برجائي منه كمتطوع للخير ان يغلق الموضوع الا اذا تم استفذاذه مره اخري والاسستاذ حمودي لمن لايعرفونه جاد ومحترم وعندما يتحث لايتحدث من فراغ

ياريت ياستاذ نصار واستاذ حمودى الموضوع يكمل بسى زى ماقال دكتور تهامى يبقا فى بابا خاص عن مكاتب السمساره دول لانه فى اهمية كبيره لناس

حرام ناس تدفع 4 الاف دولار علشان السمسار يكتب الاستمارة بتاعت الهجره ياريت

ارجو انكم تكملوا الموضوع والكل الى ليه تجربه يشارك علشان اخوانا الى لسا بيفكروا وينوا الهجره مش يقعوا زينا مع المكاتب دى

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ورغم ضيقه

ياريت ياستاذ نصار واستاذ حمودى الموضوع يكمل بسى زى ماقال دكتور تهامى يبقا فى بابا خاص عن مكاتب السمساره دول لانه فى اهمية كبيره لناس

ارجو انكم تكملوا الموضوع والكل الى ليه تجربه يشارك علشان اخوانا الى لسا بيفكروا وينوا الهجره مش يقعوا زينا مع المكاتب دى

استروفي يا خويا وانت فاكر انك لما تحكي انت وحمودي والناس عن قد ايه المحامين دول حراميه ولا بيفهمو فالبطيييخ الناس هتبطل ترحلهم !!!ابدا

يا عم ده انا اصطت واحد كان هيروح لسه لوهيب وقعدت اقله ده حرااامي ده هيبقا صندوق بوسطه على رأي د قناوي وهيعمل فيك كذا وكذا المهم وفر فلوسك والموضوع مش صعب

صاححبنا خدني على قد عقلي وهراني اسئله لما صدعت والاقيه من ورايا كان قدم مع وهيب وهه الحمدلله فضل يمطوح فيه لحد ما القوانين الجديده نزلت

الناس الظاهر مبتععلمش ولا ايه مش عارررف

رابط هذا التعليق

ورغم ضيقه

استروفي يا خويا وانت فاكر انك لما تحكي انت وحمودي والناس عن قد ايه المحامين دول حراميه ولا بيفهمو فالبطيييخ الناس هتبطل ترحلهم !!!ابدا

يا عم ده انا اصطت واحد كان هيروح لسه لوهيب وقعدت اقله ده حرااامي ده هيبقا صندوق بوسطه على رأي د قناوي وهيعمل فيك كذا وكذا المهم وفر فلوسك والموضوع مش صعب

صاححبنا خدني على قد عقلي وهراني اسئله لما صدعت والاقيه من ورايا كان قدم مع وهيب وهه الحمدلله فضل يمطوح فيه لحد ما القوانين الجديده نزلت

فعلا يافايزر كلامك صح بسى اكيد فى ناس هتعمل بالنصيحه انا لما قرايت مشاركة ابن سينا واحمد ابراهيم وكنت لسا فى وقتها طالع روحى من وهيب ورامى ملفى عنده بقاله 7 شهور ومعملشى فيه حاجه

بعدها قررت انى اتركه لما اخد الفيل نامبر واكمل وحدى واحنا اهو بنعمل الى علينا والى عايز يروح براحته والله والله وهيب قال بلسانه اخر مره رحت اخد الفيل نمبر بتاعى لما اشتكيت له من سوء المعامله والططنيش وكمان غلط فى الابليكيشن بتاعى وتاخيرهم للملف 7 شهور يقولى التاخير دا لازم احنا مش زى اى مكتب انا بطمن ليك انك تاخد االهجره لانى باعت ورق لسفاره تانى بضمن لك النجاح

قولت له يعنى طنش الفرنساوى قالى لا لازم تخد الفرنساوى قولت طيب هتضمن ازاى بقا اهم حاجه الفرنساوى

وكلام كتير يعم فايزر وانت طبعا عارف

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ورغم ضيقه

فعلا يافايزر كلامك صح بسى اكيد فى ناس هتعمل بالنصيحه انا لما قرايت مشاركة ابن سينا واحمد ابراهيم وكنت لسا فى وقتها طالع روحى من وهيب ورامى ملفى عنده بقاله 7 شهور ومعملشى فيه حاجه

بعدها قررت انى اتركه لما اخد الفيل نامبر واكمل وحدى واحنا اهو بنعمل الى علينا والى عايز يروح براحته والله والله وهيب قال بلسانه اخر مره رحت اخد الفيل نمبر بتاعى لما اشتكيت له من سوء المعامله والططنيش وكمان غلط فى الابليكيشن بتاعى وتاخيرهم للملف 7 شهور يقولى التاخير دا لازم احنا مش زى اى مكتب انا بطمن ليك انك تاخد االهجره لانى باعت ورق لسفاره تانى بضمن لك النجاح

قولت له يعنى طنش الفرنساوى قالى لا لازم تخد الفرنساوى قولت طيب هتضمن ازاى بقا اهم حاجه الفرنساوى

وكلام كتير يعم فايزر وانت طبعا عارف

وهيب قالي نفس الكلمه (اضمنلك واعملك)+ انت فرصتك هايله فالهجره طبعا كنت رايحله من طرف زببون دفع ال 3000 ددولار وحظه الحلو رحمه من وهيب وعمايله صاحبنا راح استراليا فوقت مكان مقدم كيبك

رابط هذا التعليق

يا اخوة المكاتب مش نصابة .. الناس هى اللى بتروح لها بنفسها وبتكسل تتحرك بنفسها ..

انا من فترة كتبت موضوع بخصوص مكتب المستشار المشهور .

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=49357

انا قابلت الراجل ده وكل كلامه مطلعتش منه الا بكلمه الظاهر انها هتتحقق

قالى مش هتعرف تجيب الاسكور المطلوب فى الايلتس وخليك معايا فى كيبيك احسن :D:unsure: بس انا طبعا لا يمكن كنت اعمله توكيل فى موضوع كندا لانى كنت شايف الموضوع مش مستاهل وانه سهل جدا

ورغم ذلك الناس لسه بتروح عنده وترجع تشتكى

اممكن يكون بعض المكاتب بتضلل الناس بس اللى يروح مكتب من غير ما يعمل اى مجهود يستاهل اللى ممكن يحصل له .

رابط هذا التعليق

Toronto

Apr 7 2008, 11:41 PM

مشاركة #20

Advanced Member

المجموعة: Banned

البلد: Canada

كل ما تريد من معلومات للهجرة الى كندا عندك في هذا المنتدي انا شخصيا اقيم في كندا و احيانا بجد معلومات قيمة جدا في هذا الملف و مفيدة من ناس هاجروا قبل مني بتفيدني.انا معرفش و هيب بتنجانة بس كل ايلي اقدر اقوله كلهم شوية نصابين.و بعدين الناس ايلي تهاجر المفروض يكونوابيقرءوا انجليزي يعني ممكن يتعبوا شوية و يدخلوا علي موقع الهجرةالرسمى مع شوية مساعدة منا و ان شاء الله الامور تمشى بسلاسة و ما يكونش فيه عقد و وهيب بتنجانة.و تحت الشجرة يا و هيبة يا ماكلنا بتنجان.علي فكرة وهيبة تبقي مرات وهيب.

حتي لاننسي تورونتو

الصراحة واحشني محمد عمر

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

Toronto

مشاركة #20

Advanced Member

كل ما تريد من معلومات للهجرة الى كندا عندك في هذا المنتدي انا شخصيا اقيم في كندا و احيانا بجد معلومات قيمة جدا في هذا الملف و مفيدة من ناس هاجروا قبل مني بتفيدني.انا معرفش و هيب بتنجانة بس كل ايلي اقدر اقوله كلهم شوية نصابين.و بعدين الناس ايلي تهاجر المفروض يكونوابيقرءوا انجليزي يعني ممكن يتعبوا شوية و يدخلوا علي موقع الهجرةالرسمى مع شوية مساعدة منا و ان شاء الله الامور تمشى بسلاسة و ما يكونش فيه عقد و وهيب بتنجانة.و تحت الشجرة يا و هيبة يا ماكلنا بتنجان.علي فكرة وهيبة تبقي مرات وهيب.

حتي لاننسي تورونتو

الصراحة واحشني محمد عمر

والله يا استاذ قناوى انا اول مرة اضحك من الصبح ... على" و تحت الشجرة يا و هيبة يا ماكلنا بتنجان.علي فكرة وهيبة تبقي مرات وهيب"

رابط هذا التعليق

Toronto

مشاركة #20

Advanced Member

حتي لاننسي تورونتو

الصراحة واحشني محمد عمر

والله يا استاذ قناوى انا اول مرة اضحك من الصبح ... على" و تحت الشجرة يا و هيبة يا ماكلنا بتنجان.علي فكرة وهيبة تبقي مرات وهيب"

والله ياجماعه مش انتم لوحدكم الى وحشكم محمد عمر وانا كمان مفتقده بكل معرفاته واوضاعه مع انى عارف انه برده مش هايبطل بس فعلا لازم من وجوده بس انتم متأكدين انه مش موجود!!!!انا عن نفسي حاسس بيه وشايفه وبقول له من هنا واحشنا ياابن الحلال

رابط هذا التعليق

الافاضل أعضاء المنتدى الكرام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اينما كنتم واينما حللتم واينما نزلتم.اتشرف بالتعرف اليكم فى أول مشاركه لي على هذا المنتدى الرائع بعد طول صبر وانتظار ومعاناه وأشكر من اعرفهم ويعرفوننى جيدا وساعدونى كثيراعلى ذلك وهما من أهم اعضاء المنتدى الكرام وعلى راسهم زميلى العزيز (لافى)_ اخويا وزميل مهنتى وغربتى( ابن سينا)اللى خلع وسبنى وشرحه عمى وتاج راسى( خالد المسلم )_و(بيوباشا )اللى مش عارف هو رجع السعوديه ولا لسه(اوعى رجاله الحفر يا بيو). كم أشكر أهلى وعزوتى وبلدياتى من المنصوره .السيد /نصاروالعزيز /حسام يوسف.مرحبا بكم

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...