اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

غــــــــــريـــــــــق وانــــا ومـــكـــتــــب الـــهـــجــــره

hamoudi

اكمل او لااكمل  

27 اصوات

1. 1. هل تقترحوا بتكملة الحلقات ام انهاء الحلقات؟

• نعم أوافق
      14
    • لا لاأوافق
      3
    • كبير دماغك ياحمودي الدنيا مش مستاهله وانت فوت قبل كده كتير
      10

Recommended Posts

الاخوه الاعزاء

إعتقد بعض الاشخاص انني غريق نتيجه لربط ساذج بين بعض الامور التافهه وطبعا هذا

إعتقاد خاطيء نتيجه لجهلهم بمعرفي الحقيقي او إسمي الإفتراضي الموجود في هذا المنتدى وكما تعلمون فإن المعرف الحقيقي لإسمي هو

hamoudi

مما جعلني اخرج من وراء معرفي الان للإفصاح عن شخصيتي الحقيقيه . وبرغم عدم وجود وقت فراغ لدي لهذه التفاهات وكذلك حبي في ان يكون لي خصوصيه وعدم إقتحام الغير لها إلا اننى قررت الظهور لانفي بأنني غريق وقد قلت ماسبق ليس لتأكيد او نفي رأي غريق ولكن اولا لتوضيح اننى ليس لي علاقه بغريق . وأقسم بالله اننى لست بهو واؤكد ذلك وانا تحت القسم ثم بعد ذلك لاشهد شهادة حق اكون مسئولا عنها يوم القيامه امام الله

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

• الردود 47
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

قبل ان ابدأ الكلام ستكون شهادتي تلك امام الله ولن تختلف عن ماأقوله اذا دعيت الى ساحة القضاء او حتى في قعدة عرب يحضرها كل من كانوا قدموا عن طريق المكتب الذي قمت بالتقديم عن طريقه وايضا في وجود الشخص المعني وماسأقوله الان هو ماأقوله وانا ناظر في عينيه ويدي على كتاب الله ( اى تحت القسم ) اذا اراد ذلك وكذلك يكون هو ايضا تحت القسم ليقول غير ذلك

وذلك ليعلم كيف يتحدث الرجــــــــــــــــــــــــــــال عندما يريدون ان يتحدثوا وليعرف اننى لاختفي وراء معرفات لاقول رأي

وقبل ذلك حتى لاكون مهولا او مدعيا وكثيرا منكم يعرفونني وتعاملوا معي ويعرفون اننى ليس لدي وقت للتفاهات ولا للتافهين ولا للقيل والقال ولكن حكمت الضروره بذلك

و ايضا اؤكد انني ادرك تماما ماتعنيه هذه الاحاديث الشريفه ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم الكبائر ، أو سئل عن الكبائر ، فقال : ( الشرك بالله ، وقتل النفس ، وعقوق الوالدين ، فقال : ألا أنبئكم بأكبر الكبائر ؟ قال : قول الزور ، أو قال : شهادة الزور ) . قال شعبة : وأكثر ظني أنه قال : ( شهادة الزور ) . الراوي: أنس بن مالك المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 5977

خلاصة الدرجة: [صحيح]

ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم الكبائر ( أو سئل عن الكبائر ) فقال " الشرك بالله . وقتل النفس . وعقوق الوالدين " وقال " ألا أنبئكم بأكبر الكبائر ؟ " قال " قول الزور ( أو قال شهادة الزور ) " قال شعبة : وأكبر ظني أنه شهادة الزور . الراوي: أنس بن مالك المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 88

خلاصة الدرجة: صحيح

عدلت شهادة الزور بالإشراك بالله قالها مرتين أو ثلاثا . وقرأ قوله تعالى : { واجتنبوا قول الزور ، حنفاء لله غير مشركين به ، ومن يشرك بالله فكأنما خر من السماء فتخطفه الطير أو تهوي به الريح في مكان سحيق } الراوي: - المحدث: ابن تيمية - المصدر: مجموع الفتاوى - الصفحة أو الرقم: 27/350

خلاصة الدرجة: صحيح

رابط هذا التعليق

عند عودتي الى منزلي يوم الاحد الاول من نوفمبر وعند دخولي الى باب المنزل في تمام الساعه السادسه والربع بعد يوم عمل شاق حيث اننى كنت اعمل من السابعه صباحا وكنت امني براحه قليله لاننى عندي عمل مره اخرى بعد ساعه و لانني سأستيقظ في الثالثه فجرا في اليوم التالي لسفر خاص بعملي بمكالمه غريبه واقل مايقال عنها انها سخيفه من تليفون غريب وهو لاحد تليفونات تهريب المكالمات الدوليه فرددت عليه

فوجدت من يقول الو

فقلت الو

في البدايه كان الصوت غريبا علي ولكن مع الوقت احسست انه مألوفا وظننت في البدايه انه لاحد الزملاء العاملين لدي في مكتبي في السابق ولكن هذا الاحتمال انقشع عندما ذكر هذا الشخص عن اسمه وكان نص المكالمه بصوره تقريبيه الاتي

قال لي استاذ فلان

فقلت نعم مين ياأفندم

فأكمل انا فلان

قلت له فلان مين

قال فلان الفلاني

فحاولت تذكره جاهدا واخيرا تذكرت انه الشخص اللذي قام بمليء الابليكيشن الخاص بالهجره لي سابقا واقول ذلك لانه تاره يقول انه صاحب المكتب وتاره ان له شريك وتاره يقول ان يملينا إسم شخص رابع ويقول المكتب بإسمه ونأخذ الاسم وكأنه من الاسرار الحربيه وتاره يقول انه توجد محاميه في كندا هو ممثل لها وفي اثناء ذلك قال لي متذاكيا انا مسيو فلان بتاع السونتر وكان يقصد بذلك التلقيح على اننى الاستاذ غريق

قلت له اه اهلا وسهلا

فقال لي انا اهو في مصر ماهربتش

فقلت له مستفسرا لغرابه اسلوبه في التحدث وغرابة بداية المكالمه

فقال لي انا بكلمك اهو لاقول لك بأنني في مصر

قلت له ماشي في حاجه

قال لي عايز اقابلك

قلت له ماشي ( قلت ذلك وانا متضايق لهذا الطير اللذي هبط من السماء على غفله وليس لدي وقت ولاقبول له )؟

قلت له في ايه

قال لما تقابلني هاتعرف

قال مؤكدا متى

فنظرت الى دفتر مواعيدي فقلت له الثلاثاء

فقال لي هاتسوحني ليوم التلاتاء انا عايز اقابلك دلوقتي

طبعا إخواني انا مش فاضي له

ثم قال ليى اتصل بي على تليفوني القديم هل هو معك

قلت له لا ( وذلك و بصراحه لانني قد تخلصت من رقمه من زمااااااااااااااااااااااان كما فعل الكثيرين)؟!

فقلت له ماهو فقام بإعطاءه لي

فقال لي متشكرين قوي على الهديه بتاعة شهر 6

قلت له ماتتكلم مباشر في ايه

قال لي انت لم تتكلم معي من الاول مباشر

فقلت له ايه الالغاز والكلام الغريب ده وقلت له صائحا ماتفهمني فيه ايه

قال لي هدية شهر 6 الى قلت انك هاتديهاني وصلت

ثم قال لي انا مش بأدغن على حد ( يقصد يضغن اى ضغينه )؟!في إشاره منه الى حاجه من اتنين اتمنى انه يقوم بتوضيحها لاحقا ولكن ربما يقصد انه انسان طيب او انه يقصد ربما اكون حاقدا عليه وعلى نجاحه الباهر في عالم الهجره :rolleyes: :blink: :blink: ربما

وكانت الجمله السابقه يلقح الكلام علي متذاكيا معتقدا اننى الاستاذ غريق ويبدو ايضا ان الكلام اللذي قاله غريق قد اثر فيه وخصوصا كلمة انه حتة مدرس فرنساوي

ومره اخرى يشهد الله علي اننى لست بغريق . وتذكروا اننى اتحدث وانا تحت القسم واقول مايمليه علي ضميري وتقريبا كان هذا هو الحوار وللأمانه ربما اكون اخطأت في ترتيب جمله او سهوت عن جمله

ولكنني سأقول مايمليه علي ضميري بمشيئة الله

و في الحلقات القادمه انتظرونا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

لو حد فاهم حاجة يفهمنى بالله عليكم.

لاتقلق ياكابتشينو هاتفهم قريب

انا جبتها بطريقة الفلاش باك لكن لسه في حلقات كتير ان مافهمتش بعد الحلقه الثانيه هاخلي الحلقات مفصله اكثر من ذلك

رابط هذا التعليق

مش فاهم شي شو القصه :rolleyes: :blink:

هو للدرجه دي الموضوع عويص

الموضوع ببساطه كنت مقدم هجره عن طريق مكتب وعلاقتي بيه انقطعت من زماااااااان والحمد لله ويبدو ان الاستاذ غريق كان يريد ان يلقي بصيحة تحذير من مكاتب الهجره عموما فقام الافندي المسئول في المكتب بالاتصال بي متذاكيا وملقحا علي الكلام على اعتبار اننى غريق ولكنني اردت اخبار هذا الشخص المسئول ان هذا ليس بإسلوبي واردت ان اعرفه كيف يتحدث الرجال عندما يريدون ان يتحدثوا ولأريكم كيف كنت كريما معهم وبناء على ماسبق سأروي علاقتي بهذا المكتب بمنتهى الشفافيه ودوره الفعال والمؤثر والفظيع في هجرتي كل ذلك وانا تحت القسم ويشهد الله على شهادتي

تم تعديل بواسطة hamoudi

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل حمودى -- انا حاسس انك متوتر -- اهدى شوية وهدى اعصابك -- انت ليس فى موضع اتهام -- لكى تدافع عن نفسك بكل هذا

اولا : لو المكتب دا زعلان من توقيع الاستاذ غريق --اللى اتمنى انه يشارك الان فى الموضوع دة للتوضيح -- عندة مباحث الجرائم الالكترونية

يقدم بلاغ واكيد الاستاذ غريق ح يشارك وهو مش عارف الموضوع و ح يتجاب سهلة

ثانيا : من الواضح ان المكتب اخد الطريق السهل وهو الشك فى اسم او اتنين او تلاتة -- وقال يجرب مع واحد واحد مين هو غريق

ثالثا : حضرتك من الاشخاص المحترمين والمميزين على منتديات الهجرة لكندا زى الاستاذ نصار -- فلا احد يعتقد انك تستخدم هذا الاسلوب

رابعا : المنتدى اغلبة عمال يقطع فى فروة وهيب ---اشمعنى دا بقى اللى اتحمق --لو كان محترم ياخد حقة القانونى من غريق ولو كان نصاب لا تدية اى اهمية

لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله والحمد لله

رابط هذا التعليق

استاذ حمودى كلنا فعلا عارفينك كويس ونقدر نميز

اللى فهمتة من اللى كتبتة زى ما قال اخويا مونتريال اليكس ان المحامى دة شك فى كلام استاذ غريق على انة انت

ومن راييى دة لسببين اولا لان حضرتك واستاذ نصار اشهر اتنيين كنتوا فى المكتب دة وبتكتبوا فى المنتدى عنة

السبب الاخطر ان حضرتك مبتدخلش هنا كتير وبقيت علطول فى المطاريد ودة اكيد اللى لفت نظرة لكدة وشك فيك

بس اعتقد لو قلتلة على المطاريد هيلاقى مشاركات هناك لغريق اللى بيحكى فيها فى موضوع مستقل عن تجربتة مع مكتب وهيب

فمش معقول انت تكون غريق وبتحكى هنا عن مكتب المنصورة وهناك عن مكتب وهيب!!!!!!!

فى حد بيقدم فى مكتبين!!!!!!!!!

سيبها على اللة ......ومتضيعش وقت فى الكلام دة

الرب يدافع عنكم وانتم تصمتون

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

يا استاذ حمودي

كبر دماغك ولو قابلته شوطه برجلك الشمال

ولا تتعب اعصابك ولا تتوتر

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

يا استاذ حمودي فمتزعلش نفسك فميش حاجة تستاهل

الموضوع مش محتاج دة كله

وبعدين الي عايز يعلق على اداء اي مكتب هجرة هو حر

في رأيه

والناس حرة في الي تصدقه وتقتنع بيه....

روق بس ..

دنتا واحشني والله.

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل حمودى -- انا حاسس انك متوتر -- اهدى شوية وهدى اعصابك -- انت ليس فى موضع اتهام -- لكى تدافع عن نفسك بكل هذا

اولا : لو المكتب دا زعلان من توقيع الاستاذ غريق --اللى اتمنى انه يشارك الان فى الموضوع دة للتوضيح -- عندة مباحث الجرائم الالكترونية

يقدم بلاغ واكيد الاستاذ غريق ح يشارك وهو مش عارف الموضوع و ح يتجاب سهلة

ثانيا : من الواضح ان المكتب اخد الطريق السهل وهو الشك فى اسم او اتنين او تلاتة -- وقال يجرب مع واحد واحد مين هو غريق

ثالثا : حضرتك من الاشخاص المحترمين والمميزين على منتديات الهجرة لكندا زى الاستاذ نصار -- فلا احد يعتقد انك تستخدم هذا الاسلوب

رابعا : المنتدى اغلبة عمال يقطع فى فروة وهيب ---اشمعنى دا بقى اللى اتحمق --لو كان محترم ياخد حقة القانونى من غريق ولو كان نصاب لا تدية اى اهمية

لاتقلق ياأخي فاأنا لست متوترا انا في منتهى الهدوء واشكرك على تفاعلك معي

وقد قرأت كلامك وارى ان لك وجهة نظر سليمه تستحق كل الاحترام

رابط هذا التعليق

شوف يا عم حمودي ... الراجل ده لو اتصل بيك ثاني قوله أيوه أنا اللي بكتب عن مكتبكم وأعلى ما في خيلك اركبه ... من حق أي زبون يقول رأيه في المكتب اللي اتعامل معاه ويحذر غيره منه لو ما عملوش شغلهم صح أو لقاهم نصابين... وحتى لو عملوا شغلهم صح فمن حق كل واحد يقول رأيه زي ما هو عايز مادام في حدود الأدب ... This is a free country . ولو مش عاجبه يخبط دماغه في الحيطه ... أنا رأيي تروح تبلغ عنه في القسم وتاخذ عليه تعهد بعدم التعرض لك بالحق أو بالباطل مرة ثانيه ... صحيح اللي اختشوا ماتوا.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

استاذ حمودى كلنا فعلا عارفينك كويس ونقدر نميز

اللى فهمتة من اللى كتبتة زى ما قال اخويا مونتريال اليكس ان المحامى دة شك فى كلام استاذ غريق على انة انت

ومن راييى دة لسببين اولا لان حضرتك واستاذ نصار اشهر اتنيين كنتوا فى المكتب دة وبتكتبوا فى المنتدى عنة

السبب الاخطر ان حضرتك مبتدخلش هنا كتير وبقيت علطول فى المطاريد ودة اكيد اللى لفت نظرة لكدة وشك فيك

بس اعتقد لو قلتلة على المطاريد هيلاقى مشاركات هناك لغريق اللى بيحكى فيها فى موضوع مستقل عن تجربتة مع مكتب وهيب

فمش معقول انت تكون غريق وبتحكى هنا عن مكتب المنصورة وهناك عن مكتب وهيب!!!!!!!

فى حد بيقدم فى مكتبين!!!!!!!!!

سيبها على اللة ......ومتضيعش وقت فى الكلام دة

الرب يدافع عنكم وانتم تصمتون

جيسكا طول عمرك لطيفه في ردودك ومشهوره بتهدئتك للجو وهاحاول افكر في نصيحتك

رابط هذا التعليق

يا استاذ حمودي

كبر دماغك ولو قابلته شوطه برجلك الشمال

ولا تتعب اعصابك ولا تتوتر

د / جناوي حبيب قلبي ورفيق كفاحي

انا مشيت بنصيحتك دي من زمان صدقني

رابط هذا التعليق

يا استاذ حمودي فمتزعلش نفسك فميش حاجة تستاهل

الموضوع مش محتاج دة كله

وبعدين الي عايز يعلق على اداء اي مكتب هجرة هو حر

في رأيه

والناس حرة في الي تصدقه وتقتنع بيه....

روق بس ..

دنتا واحشني والله.

على فكره كل ده وانا لسه ماعلقتش على اداء المكتب بس عموما انت الى واحشني وكان نفسي اشوفك وتنهي الموضوع بتاعك المره دي

رابط هذا التعليق

شوف يا عم حمودي ... الراجل ده لو اتصل بيك ثاني قوله أيوه أنا اللي بكتب عن مكتبكم وأعلى ما في خيلك اركبه ... من حق أي زبون يقول رأيه في المكتب اللي اتعامل معاه ويحذر غيره منه لو ما عملوش شغلهم صح أو لقاهم نصابين... وحتى لو عملوا شغلهم صح فمن حق كل واحد يقول رأيه زي ما هو عايز مادام في حدود الأدب ... This is a free country . ولو مش عاجبه يخبط دماغه في الحيطه ... أنا رأيي تروح تبلغ عنه في القسم وتاخذ عليه تعهد بعدم التعرض لك بالحق أو بالباطل مرة ثانيه ... صحيح اللي اختشوا ماتوا.

الاخ العزيز / احمد سيف

لازال عندي احدى عشر حلقه شيقه معدين ومكتوبين لان مافات كان مجرد مقدمه

وكثير من الزملاء اللذين انا على اتصال مباشر بهم قاموا بالاتصال بي على المحمول مابين الى بيقول كمل وماترحمش ومابين الى بيقول كبر دماغك

وبعد ان قام الاخ المعني بالموضوع بالاتصال بي عدة مرات ولكني لم ارد عليه ولكنني اعتبرت ان اتصالته هذه تعد اعتذارا وكنت قد قررت العفو عنه نظرا لطيابة قلبي وذهبت الى مكتبي لاغلاق الموضوع ولكنني فوجئت به قد ارسل لي ميل

الشق الاول منها اعتذار والشق الثاني منها يقول لي موضوعك هذا حريه شخصيه ولكن تحمل مسؤليته القانونيه وبما ان هذه الكلمه قد جعلت صدري يعود مره الى الغليان فإنني قد قررت ان اطرح الموضوع للتصويت بين الاعضاء اذا كنت اكمل او لا وسأغلق باب الاقتراع بعد اسبوع واهمس هنا في اذن صديقي إياه لاتخف فانا لايوجد شيء قانوني ضدي وليس ذلك فقط ولكن اقول له ايضا انا موقفي اقوى مما تتخيل وستدهش بما املك وايضا انا رحيم جدا والدليل ان علاقتي بك انتهت تو خروجي من مكتبك ولو قرأت توقيعي الموجود اسفل هذه الصفحه سنجد مكتوب به

فإختار ماشئت

رابط هذا التعليق

مبدئياً... الفكرة العامة للموضوع لا تستحق فتح موضوع خاص بها في باب كندا. والموضوع كله لا يستحق الانتباه من أساسه ، وأعتب عليك يا حمودي أنك أعطيته أكتر مما يستحق بمراحل! وحلقات إيه بس اللي عامل عليها استفتاء؟! :rolleyes:

باب كندا معروف عنه الجدية يا حمودي.

لو كان التوبيك عن تجاربنا مع مكاتب الهجرة ، فبها ونعمت. لكن عن موقف سخيف من موظف أسخف في مكتب هجرة أكثر سخفاً ، فلا أراه يستحق مجرّد الذكر.

وأتمنى أن تقوم يا حمودي بفتح توبيك جديد عن خبراتنا مع مكاتب الهجرة ، يساهم به الزملاء بما رؤوا أو سمعوا من مواقف ، نلتزم فيها بالحيادية ، والمنطقية فيما نعرضه من آراء.

ولو كان المكتب بيتذاكى عليك إنك قلت عليه كلمة مش ولا بد... فاسمحلي أقول أنا كلام مش ولا بد...

النهارده كنت مع مهندس كهرباء شغال في شركة بترول. الراجل ده راح يستشير مكتب هجرة في ش البطل أحمد عبد العزيز في المهندسين ، وقالوله إن النقاط بتاعته 22 في بند التعليم عشان معاه بكالوريوس... جابوها منين دول؟! صباح البطيخ!

وقالوله كمان إنهم هياخدوا منه 1200 أو 2000 أو 3000 دولار! وفسّرلي كلامهم...

لو عاوز استشارة سريعة ع الماشي يدفع 1200 دولار. ولو عاوز إستشارة متخصصة (يتوصوا يعني ، دقة وملح وشطة وكده) يدفع 2000 دولار ، ولو عاوزهم يشيلوا عنه الليلة بالكامل يدفع الـ 3000 دولار!

ده شغل نصب رسمي وعيني عينك. ومعظم مكاتب الهجرة دول حرامية ويستاهلوا يتولّع فيهم بعودين حطب ، وخسارة فيهم الجاز حتى! وباقولها بالفم المليان آهوه!

لكن مع الأسف السادة النصابين دول بينصبوا نصب لا يعاقب عليه القانون ، وفي النهاية كل واحد حر في فلوسه ، واللي معاه تلات تلاف دولار محيرينه ، مع مكاتب الهجرة لا هيغلب ولا هيحتار!

على كده صحيح... قناوي وزناتي مداينين الزملاء في المنتدى بكام على كده؟! :blink:

ونصار والسيد منير مداينين الخونة بتوع كيبيك بكام برضه؟! :blink:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

اه والله فعلا

وانا كدة من اأوائل كبااار المديونين لشوشتي

لرجالات المنتدى الي مش بيبخلو على اي حد بالمعلومة ولا بالوقت

جزاهم الله عنا الف خير

و لو ربنا كتبلي هجرة وفلوس مش هقدر اسدد ابداااااا

معقولة....

( النصيحة والرأي بالف والليلة كلها ب 3 الاف)

ما شاء الله..........

وفي الاخر:

المكاتب معظمها بتدي معلومات مغلوطة وغير دقيقة وكمان سوء معاملة لا يوصف

فعلا موضوع مهم حول ( اخطاء يجب تجنبها مع مكاتب الهجرة)

وان كان احسن نعمله (نصائح لتجنب مكاتب الهجرة )

والرأي لكم .

رابط هذا التعليق

استاذ حمودى

اولا : المكتب لن يقدم اى شكوى او لن يقدم على اى خطوة قبل التاكد 100 فى 100 من شخصية غريق

ثانيا : لو قالوا حمودى وفى الاخر مطلعش حموى بعد الشكوى يبقى المكتب دة ح يبيع بطاطا بعد كدة -- بعد ما يدفع التعويض اللى حضرتك ح تطلبة -- وطبعا هما مش سذج

ثالثا : احكى باقى التافصيل للتقييم مش اكتر

رابعا : اين تعليق استاذنا -- نصار باشا

المنصورة اولى باهلها

لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله والحمد لله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...