اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تأشيرة الزيارة العائلية مفتوحه لجميع المهن الأن

Recommended Posts

هل فعلا تم فتح باب الاستقدام للمهن التى لم يكن مسموح لها

وهل الزياره مفتوحة الآن للعااااااااااامل المعمارى

تم فتح باب الزيارة لمدة اسبوع فقط بعد عيد الاضحى 1430 وبالتحديد بداية محرم 1431هـ وتم غلقه مرة اخرى وبعد ذلك تم الاعلان في صحيفة اليوم الوطني السعودي انه سيتم فتح باب الاستقدام لجميع المهن بغض النظر عن مسمى المهن والمطلوب هو تعريف بالراتب ان لا يقل عن 3500 ريال سعودي وطبعا هذه سهلة لانها ورقة مختومة وفقط وقال الخبر انه سيتم غلق باب الزيارة والاستقدام لحين وضع آلية لتسهيل تطبيقه والدليل على صدق كلامي هذا الرابط http://www.alyaum.com/issue/article.php?IN...41&I=724967

واتمنى التوفيق للجميع

وسؤال تانى هل لا بد من توثيق شهادات ميلاد الابناء من الملحق الثقافى مثل القسيمه ام يكتفى فقط بالخارجيه المصريه أرجوووووكم أغيثونى بردودكم الكافيه الشافيه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

سلام عليكم

هل فعلا ماذالت الزيارده مفتوحه لجميع المهن ولا خلاص قفلت احنا فى 6/2010

ياريت يارييييييييت حد يعرفنى لان قدمنا على زيارده وبقالهم اسبوع كتبين تما استلام الطلب

وشكررررررررررررررررررررررا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

هل فعلا ماذالت الزيارده مفتوحه لجميع المهن ولا خلاص قفلت احنا فى 6/2010

ياريت يارييييييييت حد يعرفنى لان قدمنا على زيارده وبقالهم اسبوع كتبين تما استلام الطلب

وشكررررررررررررررررررررررا

السلام عليكم

من اسبوغين للازم ترجع الخارجيه بصوره الطلب المهم انك تكون معبي الطلب صح وتكون كاتب فيه نفس المهنة علشان مش تعرض نفسك لاي شي هنا

رابط هذا التعليق

حاليا نظام الزيارة اتغير

لا داعى انك تروح للخارجية تماما

قم بتعبئة الطلب من على النت , اطبعة , يوقع عليه الكفيل ويختم , تروح الغرفة التجارية , مخصصين ثلاث شبابيك لأستقبال ورق الزيارة

تعطية 25 ريال , بيسجلك طلبك على النت وبيعطيك برنت

كدة خلاص

تدخل على النت بعدها بساعات بنفس رقم الطلب ورقم اقامتك , هتجد اما ان التأشيرة تمت الموافقه عليها , او انه مكتوب عليها طلبات اضافيه كأصل الاقامة مثلا بتراجع بها الخارجية

لاتذهب الى الخارجية مباشرة لأنهم هيرفضو يدخلوك

شكرا

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

احنا عملنا زياره فعلا وقدمها وخدوا الورق الاسبوع الى فات ومعانا رقم الطلب بنتخدله على النت بيكتبوا تما استلام الطلب بقالهم اسبوع

هل بتاخد وقت ولا لان مهنته عامل معمارى هتترفض

ياريت حد يعرف يقولى

رابط هذا التعليق

احنا عملنا زياره فعلا وقدمها وخدوا الورق الاسبوع الى فات ومعانا رقم الطلب بنتخدله على النت بيكتبوا تما استلام الطلب بقالهم اسبوع

هل بتاخد وقت ولا لان مهنته عامل معمارى هتترفض

ياريت حد يعرف يقولى

علي اي اساس سجل في بينات الزياره

لان العامل ممنوع يسجل وكل ما تسجل مهنة العامل بيقول الخدمه وقفه موقته معني كدا انك سجلت بمهنة خطاء او عملت اطافه بعض الاصفار جنب المهنة وده طريقه غير راسميه

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

خبر حلو للجميع

الدنيا حلوه اليومين دول والزيارات مفتوحه للجميع .. جممممممممممممممممعاء .... جمعااااااااااااااااااااااء ... بس للأسف ما عدا مهنة " عامل " أو سائق خاص ...

صديقي النهاردة وراني زيارة عملها لوالدته الأسبوع الماضي ... والمفاجأة بقى ... لاخته الكبيرة كمان !!!!!!!!!!!!!!... دي أول مره أشوف زيارة للأخت بصراحة .. لكن التأشيرة طلعت وحجز لهم وجايين الرياض قريب ... يعني دلوقت في أمكانية عمل زيارة للوالدة والوالد والأخوات كمان خصوصاً لو كانوا بنات ... وانا أتأكدت بنفسي النهاردة من الراجل لما شوفت تأشيرة أمه وأخته

كمان في خبر مهم هاتأكد منه الأسبوع القادم وابشركم وهو

إمكانية تحويل زيارة الزوجة الموجودة مع زوجها بالسعودية إلى " إقامه " عن طريق تقديم طلب لوزارة الداخلية وتسديد مبلغ الـ 2000 ريال رسوم تأشيرة الأستقدام .. والطلب بيتوافق عليه بسرعه مش زي زمان كنت لازم تجيب وسطات الدنيا كلها .. وفي الحالة دي هاتبقى فرصة لحملة المؤهلات غير العُليا .. وكمان ربنا يعافينا للزوجة اللي جايه زيارة عشان عندها فيروس سي وما تقدرش تيجي استقدام ...

ربنا يسهل وأجيب لكم أخبار مؤكده

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طيب هما قبلول الورق والمهنه عامل معمارى مش معنى ان الورق اتقبل يعنى امكانيه الموافقه على الزياره ولا ايه وفى رقم الطلب ومكتوب على النت تما استلااااااااااااااام الطلب

ولا دا زيى مصر كدا فوت علينا بكررررررررررررررررررررررررررررررررررره

رابط هذا التعليق

خبر حلو للجميع

الدنيا حلوه اليومين دول والزيارات مفتوحه للجميع .. جممممممممممممممممعاء .... جمعااااااااااااااااااااااء ... بس للأسف ما عدا مهنة " عامل " أو سائق خاص ...

صديقي النهاردة وراني زيارة عملها لوالدته الأسبوع الماضي ... والمفاجأة بقى ... لاخته الكبيرة كمان !!!!!!!!!!!!!!... دي أول مره أشوف زيارة للأخت بصراحة .. لكن التأشيرة طلعت وحجز لهم وجايين الرياض قريب ... يعني دلوقت في أمكانية عمل زيارة للوالدة والوالد والأخوات كمان خصوصاً لو كانوا بنات ... وانا أتأكدت بنفسي النهاردة من الراجل لما شوفت تأشيرة أمه وأخته

كمان في خبر مهم هاتأكد منه الأسبوع القادم وابشركم وهو

إمكانية تحويل زيارة الزوجة الموجودة مع زوجها بالسعودية إلى " إقامه " عن طريق تقديم طلب لوزارة الداخلية وتسديد مبلغ الـ 2000 ريال رسوم تأشيرة الأستقدام .. والطلب بيتوافق عليه بسرعه مش زي زمان كنت لازم تجيب وسطات الدنيا كلها .. وفي الحالة دي هاتبقى فرصة لحملة المؤهلات غير العُليا .. وكمان ربنا يعافينا للزوجة اللي جايه زيارة عشان عندها فيروس سي وما تقدرش تيجي استقدام ...

ربنا يسهل وأجيب لكم أخبار مؤكده

بالنسبه للزياره الاخت انا جبت اختي ووالدتي من سنتان وكان عادي جدااااا وقدمت السنه دي كمان للوالده واخواتي البنات الاثنين اتقبلو كمان من شهرين والامور تمام

انا عايز اجرب اجيب بنت اختي

رابط هذا التعليق

طيب هما قبلول الورق والمهنه عامل معمارى مش معنى ان الورق اتقبل يعنى امكانيه الموافقه على الزياره ولا ايه وفى رقم الطلب ومكتوب على النت تما استلااااااااااااااام الطلب

ولا دا زيى مصر كدا فوت علينا بكررررررررررررررررررررررررررررررررررره

لو الموافقه مش طلعت

هيظهر علي النت تعتزر الوزارة عن تلبه طلبك

انما لو الموافقه طلعت هيظهر الاسماء وخلاص وربنا يكتب لكم الخير

رابط هذا التعليق

حضرتك كنت مقدمها في الرياض ولا جدة وهل الأمر واحد سواء هنا أو هنا

وما هي الخطوات بارك الله فيك حيث أن مهنتي عامل معماري

رابط هذا التعليق

عشان كده لما بنببه على السادة الزملاء اللي عندهم مشاكل في المهنه .. بيبقى مطلوب منهم تحرك سريع قبل وزارة الخارجية ما تغير رأيها ..

فعلاً .. أنا جربت شخصياً مساعدة لزملائي ... ودخلت على الموقوع مؤخراً وقدمت طلب كده وكده يعني ... فمن الواضح إنه تم إيقاف إصدار التأشيرات لمهنة عامل بانواعها ..

الأول دخلت مهنتي حسب الإقامة ... تمت الموافقة

قلت أغير وأخليها " عامل " او عامل شحن وتفريغ او عامل عامله سودا ... فكانت النتيجة إن ظهرت لي رسالة " تم إيقاف هذه الخدمة مؤقتاً " يعني الرفض بقى ييجي من المنبع يا سادة على مهنة العامل

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أكتشفت طريقة سهله لمحاولة التقديم على تأشيرة زيارة عائلية لأصحاب مهنة " عامل " بانواعها ...

ويا صابت يا خابت وكل اللي هاتخسره 25 ريال قيمة التصديق على طلب الزيارة

بُص يا ريس إنت وهو .. لا سحر ولا شعوذة ...

إنت تقدم عن طريق موقع وزارة الخارجية .. وتيجي على خانة المهنة .. لو كتبت له عامل .. هاتترفض من المنبع ... يبقى زي الشاطر تروح حاطط نُقطة قبل كلمة عامل .. تبقى كده يعني .عامل وهاتلاقي الأمور مشيت وتاخد رقم طلب وتصدقة من الغرفة التجارية وتروح تقدمه في وزارة الخارجية التابعة لمنطقتك ... وصفة متجربة وشوفت أصدقاء عملوهامن اسبوعين ومشيت الأمور ... وللعلم أسهل مكان ممكن الطلب يتقبل فيه هو الدمام ... متساهلين شوية ... لكن عشان ما تقلقش ... الموافقة على طلب زيارة للعامل بياخد ما بين إسبوعين إلى شهر .. غير المهن التانية اللي ممكن الموافقة تيجي لك في نفس اليوم

وبالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كل ماادخل على موقع الوزاره واختار خدمة التأشيره الألكترونيه الصفحه بتاعت الزياره مش بترضى تفتح خالص بيجب رسالة (خطأ فى التنقل( مش عارف ده بسبب ايه ممكن يكون الdns

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...