اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تأشيرة الزيارة العائلية مفتوحه لجميع المهن الأن

Recommended Posts

الزيارة مفتوحة حاليا ً للكل يا جماعة ( زوجات و ابناء فقط ) .. انا قدمت في الرياض و الحمد لله اتقبلت مهنتى ( عامل معماري ) و زميلي بردة اتقبلت

بيقوال ان في مليون و خمسمائة ألف تأشيرة الأمير سمح بيهم للعمال

الحق لمتلحقش ...

مع تحياتي

تم تعديل بواسطة hosambob
رابط هذا التعليق

أجراءات الطلب

بتدخل علي موقع الوزارة و تعبي النموذج بتاع طلب زيارة عائلية

https://visa.mofa.gov.sa/VisaFamilyApp/FamilyApp.asp

و بعدين تطبعه و توقعه من الكفيل و تصور الأقامة و تختمها

تصدق الطلب من الغرفة التجارية في البلد بتاعتك

لما تروح الرياض

روح الغرفة التجارية بتاعة الرياض الأول و صدق الطلب تاني ( بيأخروا شوية في موضوع التصديق دة ) روح بدري بيفتحوا من الساعة 7 صباحا ً

بعد ما تخلص التصديق هيدوك وصل اياك ترمية احتفظ بيه و خد الطلب و طيارة علي وزارة الخارجية فتحين لحد الساعة 2 الظهر

قدم الطب و صورة الأقامة و وصل التصديق بتاع الغرفة التجارية بالرياض ( طبعا ً ) تبقي مصور الطلب علشان الرقم و موقع الكشف عن الطلب اهوه

https://visa.mofa.gov.sa/SrhComFamilyVisa.asp

و بس تدخل علي الموقع تاني يوم هتلاقي الموافقة ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

الأخ الكريم : أخوك تأشيرة (عامل معماري) وعملت الورق وهروح اليوم بإذن الله مكتب أستقدام جدة

وربنا يكرم بإذن الله - وجزاك الله خيراً على الخبر

رابط هذا التعليق

لااااااااااااااااااااااااااااااء ماتروحش جده

يا راجل اسأل الأول

انا قبل رمضان بأسبوع روحت اعمل زيارة من جده رفضوا استلام الاوراق وانا مهنتي سباك

طلعت على الرياض تاني يوم مجرد ما رجعت المدينة لقيت الموافقة على الانترنت

جده والغربية كلها منطقة حج بيرفضوا الزيارات في المواسم وكذلك تجديد الزيارات بيترفض في الايام دي

رابط هذا التعليق

يا أخي الله يكرمك والله

طيب أنا لسة مرحتش وهحجز السبت القادم بإذن الله واطلع على الرياض

بس عاوز أعرف الخطوات بالظبط وهل عامل معماري بإذن الله تجيب

الله يرضى عليك بالتفصيل - وربنا يبارك فيك

رابط هذا التعليق

أخي الكريم

الخطوات اللي انا عملتها بالضبط كالاتي:

بتقدم الطلب على النت وتطبعه وتصوره صورة تخليها معاك احتياطي

بتاخد الاصل وتخلي كفيلك يوقع عليه ويختمه وتاخده تختمه من الغرفة التجارية ب50 ريال

تاني يوم تتوكل على الله وتطلع على وزارة الخارجية في الرياض ومعاك الطلب مختوم وصورة الاقامه وانا قدمت كمان زيادة صورة الجواز مع انه مش لازم

انا رجعت في المدينة نفس اليوم وكشفت على الطلب بالرقم لاقيت الموافقة

هي دي الخطوات اللي انا عملتها هنا بالتفصيل

وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الرياض تغلق قبول طلبات الزيارة بتاريخ 7/11/2009

واحد صاحبنا راح قدم قلوله خلاص مفيش قبول طلبات -- روح هات تصريح من مكتب الاستقدام بوزارة الداخلية

اللي لحق لحق و اللي ملحقش ربنا يوفقه بعد الحج ان شاء الله

مع تحياتي

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

أعادة فتح باب تقديم طلبات الزيارة من جديد بعد الحج

وصلني خبر ليس مؤكد بس موثوق في مصدره أن بدأت وزارة الخارجية السعودية في قبول طلبات الزيارة من جديد لجميع المهن حاليا ً ... و الله أعلم لو عرفت خبر أكيد أو حد عرف خبر أكيد عن الموضوع دة يريت يبلغنا

مع تحياتي

رابط هذا التعليق

ياريت ياجماعه حد يتاكد من موضوع الزياره دى مفتوحه ولا لا تاريخ 13/12/2009 لمهن العمال لانى من المنطقة الشمالية و بينى و بين الرياض مسافه طويله و مش عايز اخد الامل و بعدين ارجع تانى

و ابقى شاكر جدا ليكم

ياريت سرعه الرد

رابط هذا التعليق

[b]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا اخوانى انا مهنتى نجار وذهبت يوم الاحد 13 نوفمبر الى وزارة الخارجية فى جده بالطلب رفضوا وارسلونى الى مكتب الاستقدام ورفضوا ايضاً .

يا ريت لو فى معلومات مأكدة عن الموضوع فى الرياض ياريت يعلمنا بس يا جماعة يكون واحد جرب بنفسه ولا يكون سمع لان الرياض مشوار على وانا الطلب مازال سارى ، يعنى لو اكيد اذهب من الصباح.

[وسط][/وسط]وجزاكم الله خيراً

رابط هذا التعليق

الأخ hosambob

انتا قولت انها اتفتحت تانى بس مش أكدت الخبر ياريت تأكده او تقول انها مش مفتوحه

لان فيه ناس كتير مستنيه تتاكد ومش عارف كمان لو احد حد من المنتدى متاكد من الموضوع ده يقول ياجماعه انها فاتحه

وجزاكم الله خيراً

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

هل فعلا تم فتح باب الاستقدام للمهن التى لم يكن مسموح لها

وهل الزياره مفتوحة الآن للعااااااااااامل المعمارى

وسؤال تانى هل لا بد من توثيق شهادات ميلاد الابناء من الملحق الثقافى مثل القسيمه ام يكتفى فقط بالخارجيه المصريه أرجوووووكم أغيثونى بردودكم الكافيه الشافيه

اللهم أصلح أحوالنا ووسع أرزاقنا

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
أعادة فتح باب تقديم طلبات الزيارة من جديد بعد الحج

وصلني خبر ليس مؤكد بس موثوق في مصدره أن بدأت وزارة الخارجية السعودية في قبول طلبات الزيارة من جديد لجميع المهن حاليا ً ... و الله أعلم لو عرفت خبر أكيد أو حد عرف خبر أكيد عن الموضوع دة يريت يبلغنا

مع تحياتي

تم فتح باب الزيارة لمدة اسبوع فقط بعد عيد الاضحى 1430 وبالتحديد بداية محرم 1431هـ وتم غلقه مرة اخرى وبعد ذلك تم الاعلان في صحيفة اليوم الوطني السعودي انه سيتم فتح باب الاستقدام لجميع المهن بغض النظر عن مسمى المهن والمطلوب هو تعريف بالراتب ان لا يقل عن 3500 ريال سعودي وطبعا هذه سهلة لانها ورقة مختومة وفقط وقال الخبر انه سيتم غلق باب الزيارة والاستقدام لحين وضع آلية لتسهيل تطبيقه والدليل على صدق كلامي هذا الرابط http://www.alyaum.com/issue/article.php?IN...41&I=724967

واتمنى التوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...