اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الخياااااااااااااااااااانه

عنبو

Recommended Posts

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبه وبعد

فيه موضوع حالياً فى المنتدى هو الى دافعنى ان اكتب الموضوع ده

انا عاوز اتكلم على الخيانه بكل ما تحتويه الكلمه من معنى سواء خيانة زوجيه , خيانةصديق , خيانه فى العمل ............... الخ

هل انت تتقبل الخيانه ؟؟

بمعنى لو فيه شخص خانك وجه اعترف ليك وقلك انا تبت الى الله هل تتقبله وتثق فيه تانى ام تقول الكف السابق سابق ؟؟

طيب ايهم افضل بالنسبه ليك ان يأتى ويعترف بيك بالى حصل او يكتم عنك الى حصل ؟؟

هل ممكن تتقبل الخائن نظراً للظروف يعنى علشان خاطر الاسره او العيال او المجتمع ولا خلاااااااااااااااص ؟؟

طيب هل فيه درجات للخيانه ولا كله واحد بالنسبه لك ؟؟

يعنى مثلاً بالنسبه للعلاقات الزوجيه هل الكلام فى التليفون يختلف عندك عن المقابله يختلف عندك عن الوقوع فى الخطيئه ؟؟

ياريت ياجماعه نتناقش فى الموضوع ده

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

صباح الفل يا محمد اخبارك ايه

شوف يا سيدى

الخيانة مع الاصدقاء او مع زمايل العمل بتكون مختلفة اكيد عن الخيانة الزوجية

يعنى خيانة الاصدقاء او اصحاب العمل

فى رائى اللى خان لو اعترف بالخيانة و انه غلط خلاص ممكن نسامح عادى جدا

لكن اللى بيخون و يخبى اعتقد مفيش امل منه اننا نثق فيه تانى

فى الحياة الزوجية بقى الوضع مختلف حبتين

حتى لو الزوج ما اعترفش بالخيانة فالزوجة ممكن تعمل نفسها مش عارفة حاجة و تعيش عشان ولادها و

البيت و الاسرة و دة من وجهة نظرى صح مش غلط و لا الزم حد برائى

و لو الزوج اعترف بالخيانة يبقى خير و بركة معنى كدة انه هيتوب و ما يكررهاش و اذاكان ربنا بيسامح احنا البشر

مش هنسامح

بس بصراحة احساس ان حد خانك دة فظيع هيحسسنى بحاجات كتيير مش حلوة عدم ثقة و عدم امان و

استقرار بس عدم تكرار الغلط ممكن كتيير ينسى

:blush2: :roseop:

رابط هذا التعليق

ياه الموضوع ده صعب جدا

بس انا مجربتش خيانه من اى حد ومش عارفه هيكون رد فعلى ايه بس لو اصحاب فى العمل او الكرم ده اعتقد انه لو اعترف بخيانته ممكن اسامح لان بطابعتى متسامحه جدا

لكن الخيانه الزوجيه يا خراشي لا متقلش لا طبعا والف لا ازاى هقدر استحمل واحد خانى لالالالالالالالالالالا معتقدش ويمكن لانى بره الموضوع ده ومش حصلي فبقول كده ومش حطيت اعتبار للاولاد بس الزوج لما يخون ليه ساعتها محطش اعتبار للاولاد ولا يعنى احنا يا ستات نراعى كل حاجه والرجاله مفروض مش يراعوا اى حاجه واحنا نسامحهم

وبالنسبه للموضوع الموضوع فى المنتدى وانت اخد منه الفكره بصراحه انا قرفت انى ارد ومعرفتش وخفت اشتم وخفت اقول كلام مش مرتب فيطلع اللى نفسي اقوله للست دى فانا باحمد ربنا انى مش رديت فى الاساس

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

والله يا عنبى أنا الخيانه بالنسبالى سم ٌ قاتل ..

تقولى تكرهى ايه أقولك الخداع والخيانه يعنى أسامح فى اى حاجه الا إن يتغدر بيه وحد يخونى

لان بجد إحساس صعب جدا واكيد بتختلف درجات الصدمه حسب كل شخصيه فى ممكن يعدى

وفيه لايمكن يعديها.

وطبعاً لو حس بالندم وإعترف لى حيكون أحسن بكتير من إنو يخبى عليه لأن معنى إن الشخص

يعترف بالغلط يبقا فى امل فى الإصلاح.

وفى الحاله دى ممكن أسامح بس فى نفس الوقت مش حتكون ثقتى فيه زى الأول

يعنى حيفضل الشك موجود والحرص حتى يظهر لى إذا كان إتغير فعلاً ولا كلام جبر خواطر وخلاص .

أكيد طبعاً الخيانه درجات وأيضاً تختلف حسب كل شخص وطريقة تفكيره .

بس أعتقد الخيانه الزوجيه من أعظم درجات الخيانه من وجهة نظرى

أما سؤالك بقا عن العلاقات الزوجيه والكلام ده أنا مليش فيه

لم أجرب إنشاء الله أوعدك اجى مخصوص عشان أجاوب على النقطه دى

سلام :blush2:

رابط هذا التعليق

مغفرة الخيانة ما هى الا اعطاء الخائن فرصة جديدة ليخونك

الخيانة مفيهاش فصال و لا كتر حكى

بالنسبة للفرق بين مستوى الخيانات ف ده يأثر على مستوى رد الفعل

يعنى الموضوع يقف عند طلاقها ولا عند موتها

و ربنا يكملها بالستر و يكفينا الشر كله

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

طيب معلش سؤال صعب جدا

ايهما تفضلين زوجك يخونك ..طبعا ليس لدرجة الوقوع فى الفاحشة-.... ويفضل قضاء معظم وقته فى عمله مع فلانة ..وميرجعش الا لينام .. او ليأكل ..مع ان معظم اكله فى الخارج..

واللا يتجوز عليكى ..ويخبرك انه يريد ان يتزوج حتى لا يقع فى المحظور

اذا فعلا سألك زوجك هذا السؤال ماذا تقولين ؟ هذه واقعه حقيقية من واقع الحياة مش مجرد سؤال

رابط هذا التعليق

طيب معلش سؤال صعب جدا

ايهما تفضلين زوجك يخونك ..طبعا ليس لدرجة الوقوع فى الفاحشة-.... ويفضل قضاء معظم وقته فى عمله مع فلانة ..وميرجعش الا لينام .. او ليأكل ..مع ان معظم اكله فى الخارج..

اذا فعلا سألك زوجك هذا السؤال ماذا تقولين ؟ هذه واقعه حقيقية من واقع الحياة مش مجرد سؤال

للاسف الشديد

ولانى بحب زوجى جدا اوافق انه يتجوز من تانيه بس قبل ما اوافق اسعي انى احسن العلاقه واشوف ايه اللى انكسر واحاول اصلحه وايه اللى مفتقده معاى ولاقاه مع التانيه مش يمكن اكون انا السبب اكون انا منكده عليع عيشته ومش مخلياه يرتاح فى البيت علشان كده بيفضل انه يقعد بره البيت احسنله ولقي فى البنت دى كل اللى مش لاقيه في وساعتها مش هتكون غلطه الراجل بس لا والزوجه كمان

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

الخيانة شئ مؤلم جداااااا بكل درجاتها

الصديق اللي يخون ما يبقاش صديق من الاساس

الزوج اللي يخون معلش ما يلزمنيش و ما حدش يقول عيال و لا بيت

ازاي الواحدة تقدر تعيش مع راجل فقدت الثقة فيه

كل حاجه هايعملها بعد كده هايبقى مشكوك فيها

هاتبقى مش عيشة بجد

الطلاق في نظري احسن حل

و بالنسبة لسؤال الاخت ان جوزك يجي يقولك انا عاوز اتجوز عشان ما اعملش المحظور و ماله يتجوز بس بعد ما يطلقني كونه فكر في واحدة تانية غيري حتى لو في الحلال يبقى خلاص في شرح حصل في علاقتنا و دا ما ينفعش البيت يستمر عليه

دا رأيي و احساسي

و ربنا ما يكتب ابدا على اي واحدة او واحد انه يتعرض للخيانة و ربنا يهني الكل في حياته

رابط هذا التعليق

طيب معلش سؤال صعب جدا

للاسف الشديد

ولانى بحب زوجى جدا اوافق انه يتجوز من تانيه بس قبل ما اوافق اسعي انى احسن العلاقه واشوف ايه اللى انكسر واحاول اصلحه وايه اللى مفتقده معاى ولاقاه مع التانيه مش يمكن اكون انا السبب اكون انا منكده عليع عيشته ومش مخلياه يرتاح فى البيت علشان كده بيفضل انه يقعد بره البيت احسنله ولقي فى البنت دى كل اللى مش لاقيه في وساعتها مش هتكون غلطه الراجل بس لا والزوجه كمان

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حياة قلبي...بوسي........ابوس القدم..........بلاش ال Attitude بتاع ان البيه لما يبقي عايز يتقندل يتجوز..زأدور ايه اللي انكسر.......اسمها لازم ندور ايه الي انكسر

الزواج زي الصداقة زي اي علاقة انسانية هو علاقة ثنائية........الاتنين مسئولين فيها عن النجاح و الفشل....عن الصعود و الهبوط

و عشان كده لما البيه يقول هتجوز عشان مقعش ف المحظور و اللي هو ايد الهون اللي ان شاء الله هتنزل علي دماغه........هو شايف احنا العلاقة اصلا وصلت لفين و ليه أخد قرار فردي في علاقة ثنائية.......يعني مجاش و قالي ان فيه خطأ....؟؟؟

اما عنابي.........ز

موضوع الخيانة..........زمؤلم جدا جدا جدا.........عارف ليه

عشان بييجي م القريبين....... م الل يكانوا في يوم ساكنين جوا القلب.......و علاقتك بيهم كانت م المسلمات يعني لا تخضع للشك

احساس مدمر......و صعب ان الواحد يتعافي منه

لانك بتخبط في أبجدية العلاقة و هي الثقة و الامان

سبحان الله الخيانة دي بتجر كل الرذايل........يعني الخاين.......كداب........و نرجسي........و أناني........و مدمر للي بيحبوه.

انا مش هتكلم عن الخيانة الزوجية لانها محسومة.......زبس هقول علي وصف ربنا قاله عن الحور العين في الجنة "قاصرات الطرف".......يعني الحورية من دول ما تبصش لحد غير جوزها.........و تفضل باصة ليه كده بحب

ربنا يجعلنا م قاصرات الطرف في الدنيا.........قولوا آمين

بس اللي بيحب حد بجد......عمره ما بيشوف حد غيره حتي لو حواليه مين.....لانه بيسكن جواك؟؟؟

فما بالك بقي لو بتحب ربنا أوي......و حاسس انه معااااااااااااك في كل خلوة و بتتونس بيه؟؟

انا جربت الخيانة من صديقة......ايون و عشان راجل.........نفس الفيلم العربي اللي دمه تقيل

هو انا اللي كنت حمارة......ايون و طالعلي ديل......عشان لما واحدة تحكي لصديقتها علي كل تفاصيل حياتها مع خطيبها........يبقي ايه يا شطار؟؟؟

ع فكرة انا واجهت الصديقة.......مش عشان نرجع اصحاب...بس ع الرغم من حموريتي كنت عايزة افهم........و الحقيقة مالقتش غير شوية دموع و كلمة واحدة أنا آسفة....

يعني قال دي اللي هتخليني انام بالليل

بصراحة وقتها انا فقدت الثقة في ناس كتير........بس الحمد لله مفقدتش ثقتي في ربنا ان ده كان خير......بس كان لازم يكون مؤلم حبتين عشان اتعلم

نهاية الفيلم.........انا سبت المرحوم خطيبي و لفيته في قرطاس و قولتلها بالشفا............و هو سابها و متجوزهاش.......و انا بحاول ارمم علاقتي بيها........ مش عشان حاجة غير انها فرد مقدرش اطلعه من حياتي باختياري

الله يسامحك يا عنابي.......فكرتني بايام سطلة منقوع البراطيش

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

doudy مشاركة بتاريخ اليوم, 10:30 AM

فى الحياة الزوجية بقى الوضع مختلف حبتين

حتى لو الزوج ما اعترفش بالخيانة فالزوجة ممكن تعمل نفسها مش عارفة حاجة و تعيش عشان ولادها و

البيت و الاسرة و دة من وجهة نظرى صح مش غلط و لا الزم حد برائى

و لو الزوج اعترف بالخيانة يبقى خير و بركة معنى كدة انه هيتوب و ما يكررهاش و اذاكان ربنا بيسامح احنا البشر

مش هنسامح

يمكن ده الى بيحصل فى الواقع يعنى الواحده بتستحمل زوجها وفيه مقوله بتقول اهو يلف يلف ومسيره لبيته واهو برده بتقول علشان تحافظ على البيت انا اعرف ناس مروا بتجربة الخيانه من ناحية الزوج وكان الاتفاق انهم يعيشوا مع بعض صورى بس علشان يربوا العيال وبعدين كلها سنه واتنين وبنلاقيهم خلفوا عيل نقول واضح ان انتوا فعلاً عايشين صورى بس على العموم بجد الواحد بيكون سعيد جداً لما البيت ميتفككش بس برده بيكون زعلان قوى من موضوع الخيانه بس ده لو من ناحية الزوج ؟؟

pocy مشاركة بتاريخ اليوم, 11:27 AM

لكن الخيانه الزوجيه يا خراشي لا متقلش لا طبعا والف لا ازاى هقدر استحمل واحد خانى لالالالالالالالالالالا معتقدش ويمكن لانى بره الموضوع ده ومش حصلي فبقول كده ومش حطيت اعتبار للاولاد بس الزوج لما يخون ليه ساعتها محطش اعتبار للاولاد ولا يعنى احنا يا ستات نراعى كل حاجه والرجاله مفروض مش يراعوا اى حاجه واحنا نسامحهم

عاااااااادى من حقك طبعاً مهو المعامله بالمثل بس ياترى المجتمع بيبص ليها على انها معامله بالمثل يعنى لو واحده خانت زوجها هيبقى النظره ليها زى لو واحد خان مراته ؟؟

اميره مشاركة بتاريخ اليوم, 11:45 AM

أما سؤالك بقا عن العلاقات الزوجيه والكلام ده أنا مليش فيه

لم أجرب إنشاء الله أوعدك اجى مخصوص عشان أجاوب على النقطه دى

سلام

لا ربنا ما يكتبها عليكى ابداً ويوعدك بزوج ابن حلال يصونك وتصونيه وتيجى تحكى على احلى ايام العمر

الباشمهندس ياسر مشاركة بتاريخ اليوم, 11:53 AM

كنت عارف ان ده رأيك او بمعنى اصح راى معظم الرجاله بس ياترى وقت التنفيذ هيبقى ده الرأى ولا هيبقى فيه ضغوط وخصوصاً لو الموضوع مغوطش قووووووووى ؟؟ سؤال يعنى ؟؟ بس اوعى تضرب

بنت الشاطئ1 مشاركة بتاريخ اليوم, 12:02 PM

جاوبى بس انتى الاول على موضوع الخيانه واحنا هنجاوبك وعلى فكره السؤال ده تناقشنا فيه فى موضوع الزوجه الثانيه ؟؟

بووووووووووووسى

ولانى بحب زوجى جدا اوافق انه يتجوز من تانيه بس

ده كله كلام وقت التنفيذ نووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

remo مشاركة بتاريخ اليوم, 12:50 PM

الخيانة شئ مؤلم جداااااا بكل درجاتها

الصديق اللي يخون ما يبقاش صديق من الاساس

الزوج اللي يخون معلش ما يلزمنيش و ما حدش يقول عيال و لا بيت

ازاي الواحدة تقدر تعيش مع راجل فقدت الثقة فيه

كل حاجه هايعملها بعد كده هايبقى مشكوك فيها

هاتبقى مش عيشة بجد

الطلاق في نظري احسن حل

شفت ناس بتعمل كده فى الاول وبيكون ده رأيهم وبعد كده مع الضغوط بترجع

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ اليوم, 12:52 PM

انا جربت الخيانة من صديقة......ايون و عشان راجل.........نفس الفيلم العربي اللي دمه تقيل

هو انا اللي كنت حمارة......ايون و طالعلي ديل......عشان لما واحدة تحكي لصديقتها علي كل تفاصيل حياتها مع خطيبها........يبقي ايه يا شطار؟؟؟

ع فكرة انا واجهت الصديقة.......مش عشان نرجع اصحاب...بس ع الرغم من حموريتي كنت عايزة افهم........و الحقيقة مالقتش غير شوية دموع و كلمة واحدة أنا آسفة....

يعني قال دي اللي هتخليني انام بالليل

بصراحة وقتها انا فقدت الثقة في ناس كتير........بس الحمد لله مفقدتش ثقتي في ربنا ان ده كان خير......بس كان لازم يكون مؤلم حبتين عشان اتعلم

نهاية الفيلم.........انا سبت المرحوم خطيبي و لفيته في قرطاس و قولتلها بالشفا............و هو سابها و متجوزهاش.......و انا بحاول ارمم علاقتي بيها........ مش عشان حاجة غير انها فرد مقدرش اطلعه من حياتي باختياري

لا انا مش معاكى خااااااااااااااااااااالص لازم تسيبكى منها ويبقى الموضوع موضوع سلام سلام وخلاص لكن زى الاول نوووووووووووووووووووووووو صدقنى هتتعبى بجد سامحى بس ابعدى عنها لكن يبقى الحال كما هو عليه مينفعش ؟؟

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم محمد العنبي

حضرتك بتطرح موضوع شائك و حساس .. و رغم إنه من السهل تخيل إتفاق الآراء حوله بالرفض.. إلا أن تقديره من شخص لشخص يتفاوت و يختلف

سأجيب على أسئلة حضرتك

هل انت تتقبل الخيانه ؟؟

بالطبع لا .. و لا يوجد على وجه الأرض من يتقبلها .. هناك من يسامح و هناك من يعجز عن المسامحه .. لكن كلاهما لن يتقبلها

بمعنى لو فيه شخص خانك وجه اعترف ليك وقلك انا تبت الى الله هل تتقبله وتثق فيه تانى ام تقول الكف السابق سابق ؟؟

قد يمنحنا الله القدره على العفو و قد نعجز عنه .. على حسب مدى علاقتنا و قوة الصله بالشخص الذي خاننا .

لكن أنا متأكده أن الثقه لن تعود بنفس القدر الذي كانت عليه أبداً .. لا بد و أن يصيبها الشك بشرخ ما لا يقيم جدرانها كما كانت أبداً .

طيب ايهم افضل بالنسبه ليك ان يأتى ويعترف بيك بالى حصل او يكتم عنك الى حصل ؟؟

أكيد إعتراف الشخص بالخطأ أو بالخيانه بدون أن يكتشفها الطرف الآخر فيه دليل مبدئي واضح على الندم .. لأن الخيانه دائماً تتم في السر .. فإن تنازل هو عن سرية الخيانه وغلبته رغبه بالإعتراف بخطأه بغير إن يجبره إكتشاف الطرف الآخر لها .. فهذا دليل قوي على أن بعض الضمير مازال يؤرقه .. و بعض الضمير يعني الأمل لإستمرار بعض الثقه

هل ممكن تتقبل الخائن نظراً للظروف يعنى علشان خاطر الاسره او العيال او المجتمع ولا خلاااااااااااااااص ؟؟

إن نظرنا لوصفه بالخائن فقط .. فلن تشفع له لا أسره و لا عيال و لا مجتمع و لا الدنيا و ما فيها ..

لكن !!!

إن إمتزج وصف الخائن بوصف الصديق الغالي .. فعلى قدر محبته و قوة الصله به قد تصغر غلطته أو خيانته حسب قدرها أيضاً

فقد تقوى الصداقه ببعض من الأمل في التوبه و تتغلب به على الغضب

فما بالك إن إمتزج وصف الخيانه بوصف الحبييب و الشخص الذي تجمعك به مودة و رحمه و قبول لمشاركة الحياه معه ؟

ألن يستطع الأمل في التوبه أن يـُغـَلـِب العفو ساعتها على الغضب ؟

إذن فعلى قدر محبة الزوجين لبعضهما و طيب العلاقة بينهما و قوة إرتباطهما قبل الخيانه .. سيتمكنون بالأمل و بالقدره على الغفران من التغلب على الغضب و معالجة جرح المشاعر و الكرامه

أما المجتمع .. و الأولاد .. و البيت .. و ما إلى ذلك .. فلا يستطيعون وحدهم التغلب على الكرامه و الغضب و كراهة الخيانه مهما كانت قوتهم أو أهميتهم

قد يكون المجتمع أو الأسره أو الأبناء دافعاً للحفاظ على الشكل الإجتماعي كأب و أم و أبناء .. لكن ليس أبداً كزوجه و زوج .. شريكين في حياه برغبه لإسعاد كل منهما الآخر .. لأن الموده و الرحمه و التآلف و الثقه و الأمان و الطمأنينه و كل ما كان يجمع الطرفين سابقاً من راحه و رغبه في البقاء .. لن يعود أبداً ليجمعهما مره أخرى بعد أن هدمهم معول الخيانه

يعنى مثلاً بالنسبه للعلاقات الزوجيه هل الكلام فى التليفون يختلف عندك عن المقابله يختلف عندك عن الوقوع فى الخطيئه ؟؟

الخيانه في العلاقات الزوجيه _ من وجهة نظري على الأقل _ تكفي بالتفكير في آخر ... أن يدخل طرفاً ثالثاً في خاطر أحدهما

إن تلوث خاطره فقط بغير الآخر .. فقد وقعت الخيانه و إنتهى كل شئ

.

و ذهبت الثقه المطلقه و الإستقرار والطمأنينه التامه .. كلهم ذهبوا بلا رجعه

لا يعني هذا إنعدامهم ... لكن عظيم الفرق بين وجودهم بشكل مطلق .. و وجودهم بعدما إحتلهم الشك إحتلالاً لا خلاص منه

لا شك أن هناك فرق بين زوج أو زوجه وقعت منهم الخيانه بالتفكير

و بين آخر أو أخرى بالكلام و بين غيرهم إن حدث لقاء

و بين غيرهم أن وقع المحذور و وقع في الزنا و العياذ بالله

الفرق أن الأول قد يكفيه أن ضميره منعه من الخطوه التاليه .. و هكذا الفروق بينهم

و بقدر الضمير لدى كل منهم سيحظى بالأمل لدى نصفه الآخر في المغفره إلا إنهم جميعاً يظلون في دائرة واحده

...الخيانه...

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
الباشمهندس ياسر مشاركة بتاريخ اليوم, 11:53 AM

كنت عارف ان ده رأيك او بمعنى اصح راى معظم الرجاله بس ياترى وقت التنفيذ هيبقى ده الرأى ولا هيبقى فيه ضغوط وخصوصاً لو الموضوع مغوطش قووووووووى ؟؟ سؤال يعنى ؟؟ بس اوعى تضرب

و بعدين معاك

متنكشنيش يا صاحبى

نقول تانى

ربنا يبعد عننا و عن الناس كلها اى شر ..... امين

الخيانة مفيهاش فصال و بعدين يا عنبو ضغوط مين و كلام فارغ مين يا صاحبى

و سعادتك مستنى المواضيع تغوط لغاية فين يعنى

المسألة مسألة مبدأ مش مسألة جسد لمس جسد

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الخيانة شيء فظيع

و خصوصا الخيانة الزوجية

و زي ما قال الباشمهندس ياسر

الخيانة خيانة حتى لو ما وصلتش للعلاقة الجسدية

و فعلا الخاين لا يمكن الصفح عنه

هي مرادف للغدر

تخيل لما حد يسلمك نفسه و حياته و يستأمنك على شرفه

دي حاجات غالية اوي اوي

الخيانة عندي هي القتل

و القتل الغادر اللي بيبقى طعن في الظهر

و انت مش متوقع

تفتكر لو ما متش و ربنا كتب لك تعيش

هل ممكن تصفح عن اللي طعنك في ظهرك؟؟

ربنا يعافينا و لا يبتلينا

آمين آمين آمين

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

خيانة زملاء العمل مثلا لا تمثل لى شىء

طعنة فى الضهر صحيح لكن لا اخرج منها سوى بان الشخص ده مريض بأذية الغير وربنا يبعدنا عنه

خيانة الاصدقاء

لا أنساها ابدا اذا كانت متعمدة و تخرج الصديقة من حياتى تمامااااا

وفى الحالتين اذا الشخص اعترف فارجو من الله انى أسامحهم فعلا تماما لانى احب ان يغفر الله لى لكنى برضه بابعد عنهم بالمشوار ماهو المفروض انى مش عبيطة يعنى wst::

نيجى بقا لخيانة الزوج عافانا وعافاكم الله

فهنا سؤال هل هو بطبعه خائن لا قدر الله ؟؟؟؟ يبقا شكرا

ماهو الموضوع موضوع مبدا ده شخص منحرف زى كده المدمن وده بقا ربنا يكتب له بالشفا والتوبة بعيد عننا ويبقا الانفصال بهدووووء

لان وجود الاب معتاد الخيانة يضر بالاطفال وبمفهومهم للحياة اكتر من الحرمان منه

لكن لو هو مش طبع ولكنه موقف فانا أعتقد زى ماقالت بوسى ومن غير السيدات ومن غير لماضة ماتزعل منى انه لااااابد من وجود نقص فى البيت لا يبرر الخيانة بالطبع ولكنه يشجع عليها

يعنى الزوجة لازم يكون عندها ترمومتر او رادار يلقط اى تغيير فى الشبكة ودى لها علامات

ولازم يبقا لها تصرف على كل المستويات

وطبعا مش منها ابدا انى ادخل ماما وبابا ولا انى انفصل

لأ اقصد طبعا انها تقرب منه اكتر وتفهم احتياجاته و تتطور مع تفكيره ومع طموحاته لازم تكون الصديق قبل الزوجة

وبكده تلحق تحمى نفسها قبل العاصفة

طيب فرضا وجت العاصفة

برضه تقرب ووتفاهم وتبقا اقل فى المشاكل واكتر فى التفاهم والاحتواء

مش هاقول توطى للريح لأ تقف وتبقا اقوى وتعتبرها منافس ..... ليه لأ ؟ ماهى فعلا منافس على شىء ملكى

واذا كانت هى عندها استعداد تحتفظ بيه يبقا لازم انا صاحبة الامر فى الاساس اكون اقوى منها فى الحفاظ على ما املك وانا انفصل ليه واسيبهولها mfb:

طيب حد هيقولى وليه ده كله ما بالسلامة ومايلزمنيش من اساسه

والحقيقة ان ده كان رأيى زمان قبل الجواز :closedeyes: لكن بعد كده حسيت ان ده بيتى واولادى وانا اقدر وافضل شخص يدافع عن البيت ويحمى الاولاد

لحد ماربنا يشفيه وبعدين نتحاسب بقا ونشوف الغلط كان فين

يعنى طبعا هاتجنن وهاثور وهاكسر الدنيا بس بينى وبين نفسى

وبعد المية ماترجع لمجاريها

نتحاااااااااااسب بقا حساب عسيييييييير wst::

انا باتكلم على فكرة عن واقع شفته بعينى فى حالتين

شفت اللى اصرت على الطلاق وبعد فترة لقت انها كانت ممكن تسامح خصوصا انه رجع نادم جدا وان كان اتكشف بدون اعتراف ولا حاجة و الواحدة ساعة الغدر ربنا يعافينا ويعافيكم مابتشوفش قدامها

وشفت واحدة تانية جوزها ااتجوز ( مش موضوعنا هنا طبعا الزواج التانى ) لكنها طولت بالها جداااااا لحد ما طلق التانية ورجع لها

هانقول طبعا ان الثقة راحت وان الجرح كبير وقاسى لابعد حد ولكن فيه اطفال هم اهم مافى الحياة

واحساسهم بالاستقرار وبوجود الاب فى حياتهم لا يمكن تقارن براحتنا- ان وجدت- نتيجة الانفصال عن زوج حتى وان كان خان

دى طبعا مجرد وجهة نظر لا معناها ان رأيى صح ولا غلط لان ده بيختلف من شخص لاخر ومش لان الخيانة بالنسبالى هينة .. أبدا ويعلم الله

لانه لا شىء اقسى من ان يطعنك اللى بتحبهم ولكنك بتحاول تتسامح وتقبل الاسف من اجل اخرين تذوب من اجلهم ... اولادك

ومش بس الاطفال يعنى لو فيه حب برضه هاستحمل ودى شفتها كتير ولو مافيش حب يبقا احنا اصلا مش نافعين مع بعض م الاول وسلام عليكم لان المشكلة مش فى الخيانة المشكلة ان الجوازة مش نافعة من كله :)

امال هو الطلاق موجود ليه ؟؟

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

اعتقد ان معظم الزوجات اللاتى يستحملن العيش مع زوج خائن..بيكون خوفهم من نظرة المجتمع لو هى طلبت الطلاق..

طب ايه رأيكوا انا اعرف واحدة كان زوجها خائن والكل يعلم وهى يبدو من تصرفاتها انها تعلم لأنها تشك فيه وهذا ظهر من مواقف عدة..وبالرغم من ذلك تنكر اذا صارحها احد..وتقول لا يمكن زوجى ان يفعل كذا.. اعتقد ان الموضوع كله مظهر اجتماعى ان الواحدة متزوجة من شخص من عائلة محترمة وذو مركز مرموق..ويبدون امام االناس انهم اسرة مترابطة ..زوج وزوجة واولاد متفوقين..بصراحة انا اشفق على هذه النوعيه من الزوجات لانهن يكتمن فى صدورهن ويحاولن التظاهر بالسعادة وهى بداخلها نار تحترق..وفى نفس الوقت تفكر الزوجة فى حالها بعد الطلاق وهل سيكون افضل حالا من ذى قبل..هل مثلا سيتزوجها احد اذا كانت عندها اطفال مثلا. ..هل ستترك له الاطفال ام سيعيشوا معها واذا تزوجت هل الزوج الجديد سيستحمل اولادها..ده اذا كان الاب لا يستحمل احيانا فما بالك بالغريب

ولذلك فهى تفكر الف مرة قبل ان تطلب الطلاق خصوصا ان كان هناك اطفال..وان لم يكن فانها تفكر انها لو رجعت بيت اهلها هل ستكون افضل حالا ..هل سيرحب بها اهلها ام سيعتبرونها ضيفا ثقيلا ..بس غالبا الاطفال هما اللى بيدفعوا الثمن لو حدث طلاق

رابط هذا التعليق

زهرة الجبل مشاركة بتاريخ أمس, 06:57 PM

إذن فعلى قدر محبة الزوجين لبعضهما و طيب العلاقة بينهما و قوة إرتباطهما قبل الخيانه .. سيتمكنون بالأمل و بالقدره على الغفران من التغلب على الغضب و معالجة جرح المشاعر و الكرامه

الاخت الكريمه زهرة الجبل تحيه طيبه وبعد

تفتكرى لو الخيانه من جهة الزوجه هل ينفع بعدها ان تنصلح العلاقه مره اخرى ام لاااااااااااااااااااااااااااا ؟؟؟

الباشمهندس ياسر مشاركة بتاريخ أمس, 07:05 PM

الخيانة مفيهاش فصال و بعدين يا عنبو ضغوط مين و كلام فارغ مين يا صاحبى

ياااااااااااااعم ياااااااسر كلامك زى الفل لو الخيانه من جهة الزوجه لكن لو الخيانه من جهة الزوج هيبقى ده كلامك ؟؟

مصرية متغربة مشاركة بتاريخ أمس, 08:04 PM

ربنا يعافينا و لا يبتلينا

آمين آمين آمين

لان اعافى فاشكر خير من ان ابتلى فاصبر

om marawan مشاركة بتاريخ اليوم, 01:22 AM

ومش بس الاطفال يعنى لو فيه حب برضه هاستحمل ودى شفتها كتير ولو مافيش حب يبقا احنا اصلا مش نافعين مع بعض م الاول وسلام عليكم لان المشكلة مش فى الخيانة المشكلة ان الجوازة مش نافعة من كله

امال هو الطلاق موجود ليه ؟؟

فعلا لو فيه حب ممكن ترجع العلاقه تانى بس ده فى حالة الخيانه من جهة الزوج اما لو الخيانه من جهة الزوجه هيبقى الموضوع ايه ؟؟

بنت الشاطئ1 مشاركة بتاريخ اليوم, 01:27 AM

ولذلك فهى تفكر الف مرة قبل ان تطلب الطلاق خصوصا ان كان هناك اطفال..وان لم يكن فانها تفكر انها لو رجعت بيت اهلها هل ستكون افضل حالا ..هل سيرحب بها اهلها ام سيعتبرونها ضيفا ثقيلا ..بس غالبا الاطفال هما اللى بيدفعوا الثمن لو حدث طلاق

كلام واقعى وهو ده الى بيحصل فى حالة الزوج الخائن ولكن

السؤال الحالى لو الخيانه من جهة الزوجه هيبقى ايه رد الفعل ؟؟؟

هل ينفع ان تستمر الزواج ؟؟ ام استحاله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مش عارف يا عنبو انت بتسال سؤال و حاسة الاجابة واضحة في عينيك؟؟؟

لو الزوجة خاينة؟؟؟

طب افكر معاك في شوية نقط ممكن:

1- الخيانة مش راجل و ست......الخيانة سلوك مبتذل مرفوض

ا2- الواقع بيقول ان الست بتسامح عشان المركب تمشي.........بس حد سال نفسه هي المركب فعلا بتمشي...و بتمشي صح و بتمشي و الواحدة ممكن تكون جواها حاجات كتير بتنكسر

3- و الواقع اخو الواقع اللي فوق بيقول.......ان الراجل إالا من رحم ربي.......عنده فضول حتي بعد الجواز......كفاية انه بيحب يبص......و دي خصلة زي الزفت.....معلش يعني انا قبل ما اتجوز مجهزة نفسي كده لمشهد هيبقي ده السيناريو بتاعه........بس مش عارفة ايه العمل و انا التصرف بتاعي هيبقي ازاي.

4- احنا مبنربيش اولادنا الذكور انه يسامح.........زاحنا بنربيه انه يطلع راجل شرقي حمش.....زحتي بكل العيوب اللي احنا بنرفضها

بس بتحضرني قصة للرسول صلي الله عليه و سلم لما جاءته امرأة زانية و اعلنت توبتها و كانت عايزة يقام عليها الحد......و الرسول صلي الله عليه و سلم سألها اذا كانت حامل....و بعدين ذهبت لتضع.....و رجعت.....و بعدين ذهبت لتكمل الارضاع......لآخر الحديث المهم الرسول صلي الله عليه و سلم قال فيما معناه انها تابت توبة كبيرة تكفي اهل الارض

مين فينا بقي يقدر يجاهد نفسه.........كده........عشان انك تسامح يبقي بتجاهد نوازع نفسك و بتحاول ترتقي؟؟؟

5- انا عايزة اسمع راي الجنس الخشن بقي عشان الكورة في ملعبك عندك.......

بس خلاص

رابط هذا التعليق

في كلمة عجيبة اتقالت كده مش فاهماها خالص يا ريت حد يفهمني

يعني ايه

فعلا لو فيه حب ممكن ترجع العلاقه تانى بس ده فى حالة الخيانه من جهة الزوج

هو يا جماعة لو في حب فعلا هايكون في مكان اصلا للخيانة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فعلا الست ام كلثوم كان عندها حق لما قالت ""حب ايه اللي انت جي تقول عليه انت عارف قبله معنى الحب ايه""

الحب يا جماعة يعني اخلااااااااااااااااااااااص و ثقة بلا حدود

و بعدين فعلا السؤال ليك يا محمد و لكل الاخوة الرجال هل فعلا تقدر تسامح و تغفر و تنسى و دا الاهم خيانة زوجتك؟

زوجتك اللي انت ائتمنتها على بيتك و اسمك و اولادك لو خانت تقدر تآمنها عليهم تاني

اظن استحالة يحصل

يبقى ليه بقى نجي على الست و نضغط عليها لو جوزها خانها و نقولها استحملي عشان بيتك و عيالك هما دول المهمين

يا سلام ليه المسكينة بس هي اللي تستحمل و تقدر نزوات سعادة البيه و تقول بيتي و عيالي

و هو قبل ما يعمل عملته المهببة ما فكرش ليه في بيته و عياله مش هو مسؤول عنهم زيها بالظبط و لا هي بس اللي تتحمل و تصبر

لا معلش يغور البيت اللي تتجرح فيه كرامة الزوجة و مع ذلك تيجي على نفسها و تعيش بقلب ميت

ايوة قلب ميت لان انا اسفة عمري ما اقدر اصدق ان واحدة تفضل تحب واحد خانها بعد هي ما امنته على نفسها و حياتها و حافظت عليه و على اسمه و بيته و عياله و حفظته فيهم

و اما عن العيال فالافضل انهم يتربوا بين اب و ام منفصلين احسن ما يتربوا في بيت كله شك و عدم ثقة و كره و لو كان حتى كره مستخبي في القلب

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

فتحتو موضوع مهم جدا

كان نفسى من فترة احكيه

بس حسيت انه ميصحش اكتبه عالمحاورات

لانه سر من اسراربيت احدى صديقاتى

باختصار

احبها واحبته منذ فترة الدراسة وكنا الجميع نحسدهم على تلك العلاقة النبيلة

وتزوجت وانجبت طفلين فى سن المدرسة حاليا

هى مثالية لابعد الحدود فى بيتها مع اولادها وزوجها

كل من يراها يحسدها على طريقة حياتها واسلوب تعاملها مع اسرتها

وبحكم الغربة كونت علاقة صداقة جديدة مع احدى المغتربات

وتوطدت العلاقة بينهم لدرجه انه كل خروجاتهم مع بعض

زوجها احب تلك الصديقة

وعندما شعرت بتغير المعاملة من زوجها

راقبته

وعلمت بتلك العلاقة

وواجهته

لم ينكر ولكنه قال لها لا اعرف كيف حدث هذا

وواجهتها وبكت وقالت نفس الكلام

مع العلم ان الاخرى متزوجة ولها اطفال ايضا

طلبت منه ان ينهى تلك العلاقة

فوافق

ووعدهاولكن يظل جالسا فالبيت شاردا يفكر فى تلك الاخرى

عندما حكت لى صديقتى

استغربت رد فعلها كيف عليها ان تسكت على هذا الوضع

قالت اولادى

طلبت منها انا تحارب لاسترجاع زوجها اذا كانت تستطيع ان تسامحه فيما فعل

قالت لا

انا احارب ليبقى بيتى قائما

اما هو وهو فلا يهمانى

فالخائن حتما سيلاقى جزاءه

تلك العلاقة تمت سنة الان

وهى تعيشولا تحدثه فى اى شىء

فقط تتفانى فى تربية اولادها

وال غايظنى اكتر انه وبكل بجاحة لما بيحب يشوف الهانم التانية بيطلب منها انها ترتب موعد للخروج سويا

وكمان ال غايظنى انه زوج تلك الصديقة الخائنه يشعر ان زوجته على علاقة بآخر ومنتظر كى يكشف سرها

ولما طلبت من صديقتى ان تخبر زوجها قالت وما الفائده

سيطلقها ويتزوجها زوجى

انا بقى مصدومة صدمة عمرى من يوم مما حكت لى

ومبقاش عندى ثقة فاى رجل

واحاول مساعدتها ولا اجد طريقة مناسبة

دلونى يمكن اقدر اساعدها

ربنا ما يكتبها على اى حد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...