اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الخياااااااااااااااااااانه

عنبو

Recommended Posts

بشكركم علي الاهتمام والرد بس احب اقول ان البنت فعلا بتحبه زي ما كلنا شايفين ومتاكدين من ده ومش مساله حد يسد خانه دي كانت مخطوبه قبل كده وسابت خطيبها عشانه وعملت كتير ووقفت جمبه هي واهلها

انا شايف ان البنت لسه صغيره ومراهقه واقترحت عليه فعلا وبنصحه بالمواجهه

بس لغايه دلوقتي هو بيقولي لما تخلص الامتحانات وبيفكر يواجههابس بذكاء ومش عايز يجرحها اوي

وبصراحه سالني سؤال صعب اوي بيسالني لو واجهتها اواجهها وجها لوجه ولا ف التلفون ولكل راي منهم ليه اسبابه بس انا بفضل المواجهه وجها لوجه

ويرجع يقولي لا مش هواجها خالص

بس هو خايف ليفضل يشك فيها

وشكرا مره تانيه علي الرد والاهتمام

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بشكركم علي الاهتمام والرد بس احب اقول ان البنت فعلا بتحبه زي ما كلنا شايفين ومتاكدين من ده ومش مساله حد يسد خانه دي كانت مخطوبه قبل كده وسابت خطيبها عشانه وعملت كتير ووقفت جمبه هي واهلها

انا شايف ان البنت لسه صغيره ومراهقه واقترحت عليه فعلا وبنصحه بالمواجهه

بس لغايه دلوقتي هو بيقولي لما تخلص الامتحانات وبيفكر يواجههابس بذكاء ومش عايز يجرحها اوي

وبصراحه سالني سؤال صعب اوي بيسالني لو واجهتها اواجهها وجها لوجه ولا ف التلفون ولكل راي منهم ليه اسبابه بس انا بفضل المواجهه وجها لوجه

ويرجع يقولي لا مش هواجها خالص

بس هو خايف ليفضل يشك فيها

وشكرا مره تانيه علي الرد والاهتمام

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحقيقة بقي

لا كلنا مش شايفين حاجة خالص

و مش بهزر

ده بجد

لان حضرتك او صاحبك.....انتو بس اللي عارفين القصة و حضرتك كل شوية بتقولنا منها حتة...و بناء عليه انا بقي شايفة ان ده شأن داخلي....(العبارة دي بسمعها لما امريكا بتعرض تقدم مساعدات لمصر في التحقيق مثلا علي ممارسات معينة و مصر تقول الجملة دي) يعني بالمختصر المفيد

صاحب حضرتك.....هو اللي يقدر يحدد ايه الوضع بالظبط و يختار و يصلي صلاة استخارة....و فيه حاجات لازم تتحل بين الطرفين فقط و اي تدخل اجنبي بيخرب الدنيا

بس ع جنب بقي

اي كان اختياره....يتحمله بكل ما فيه.... ياخده كده باكيج كامل.....و يستحمل و ميقولش هعرف ابطل شك و لا اثق ازاي....دي حاجة ترجع ليه هو...و اي حد مهما اتكلم يبقي مجرد كلاااااااام لان احنا برضه م شايفين

بالنوسبة لموضوع المواجهة اللي حضرتك بتقول عليها

هو ليه حضرتك حسستني انه رايح عركة مثلا

و الانفعال في حد ذاته مش بيبني اي ارتباط بالعكس بيهده......و اصلا حضرتك بتقول صاحبك حمقي.....يبقي الاجدي قبل ما هو يواجهها علي حد قولك بالتلفون و لا بالبوسطة و لا باي وسيلة.... الاهم انه يهدي كده مع نفسه و يصلي كويس و تكون الامور واضحة قدام عينيه.... مش يروح يخبط كورسي في الكلوب و بعدين يندم عليه

ربنا يصلح الحال و كن علي يقن لو هو نصيبها او لو هي نصيبه هيبقوا لبعض حتي لو حصل ايه

بس خلاص

رابط هذا التعليق

حذفت بمعرفتي لان المداخلة طالعة حتة فوق و حتة تحت.....و عشان محدش يضرب حذفتها

و قد لزم التنويه

لماضة........موظف بالارشيف

فوتكم بعافية

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

بصراحة وانا متاسف عالاحساس ده اللى حسيته انها واخدة صاحبك ده بديل............. يعنى لو جه الاحسن منه يبقى اوكيه ولو مجاش اهو موجود ويمشى الحال

الثقافة دى سمعت انها انتشرت اوى وحصلت مع ناس اعرفها شخصيا ودى اللى مش بقبل فيها تسامح مهما كانت الاسباب

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بص يا استاذ حوسام من غير عصبية

ببساطة جدا كل الناس بشكل او بآخر بتتحط في مواقف اللي حضرتك بتقول عليها "ثقافة البديل" او بالمعني الشعبي بقي...."سد خانة"....يعني مثلا الشاب من دول و هو داخل بيت فولانة ممكن تلاقيه برضه داخل 3- 4 بيوت تانية

بعض الشباب بتعمل كده و مش بنعمم

البنت ممكن سبحان الله تفضل قاعدة في بيت ابوها ردح من الزمن و بعدين نلاقي قيمة 3- 4 اتقدموا في وقت واحد...برضه عادي جدا

بس المشكلة مش اني افاضل

لان الولد او البنت من حقه جدا انه يختار ما يراه ليس الافضل (اصله مش نهائيات كاس العالم يعني)...لكن من يسعدني و ليس بالضرورة ان يكون الافضل و انا بعمل كده بقي مهم

اني اكون عارف انا عايز ايه و بدور علي ايه....مش اسيب نفسي للموجة تاخدني منين ما هي عايزة

اللي في القصة المبهمة اللي احنا قاعدين سنتين نعلق عليها.... :rolleyes:

اللي غايظني ان البنت اتعرفت علي شخص و هي لابسة دبلة شخص تاني.....ده اللي معفرتني الحقيقة

لاني زي ما بشوف ان الولد يوم ما بيدي البنت و اهلها كلمة يبقي ملزم بيها... البنت كمان يوم ما بتلبس دبلة مخلوق عليها اسمه الكريم المفروض تحس انها ملتزمة اخلاقيا و معنويا للدبلة دي و لصاحبها

دي وجهة نظر

ربنا يصلح حالنا جميعا

فوتكم بعافية

مساكم......دبلة...و محبس...........و حاجات تانية كتير بنحسها فيهم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...