اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بعد ثلاث سنوات فى الغربة، وداعا يا سعودية..... وهذه هى مشاهداتى !

Ebn Sina

Recommended Posts

فى المشاركة القادمة سأتحدث عن إنطباعى عن باقى الجنسيات التى إحتككت بها فى السعودية.........فضلا عن مشاركة مستقلة سأتحدث فيها عن إنطباعى عن السعوديين .....و سأتحدث فيها أيضا عن "رؤيتهم" لمصر وللمصريين !

فين باقي الجنسيات وفين النسخه بتاعتي الى عليها اهداء

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

• الردود 197
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فى المشاركة القادمة سأتحدث عن إنطباعى عن باقى الجنسيات التى إحتككت بها فى السعودية.........فضلا عن مشاركة مستقلة سأتحدث فيها عن إنطباعى عن السعوديين .....و سأتحدث فيها أيضا عن "رؤيتهم" لمصر .

وللمصريين !

[/quote]اعقد ياأخي الفاضل ان ثلاث سنوات تعتبر فتره قصيره للحكم علي بلد او شعب ، وايضا الوجود في مكان او مدينه واحده تعطيك فكره عن اهل المدينه فقط فهل يمكن لمن زار مدينه الاسكندريه مثلا ان يكون انطباع عن بلد مثل مصر أو اهلها............ .الملاحظه الثانيه هي قرارك بعدم العوده فقد تضترك الظروف للعوده مثلما حدث مع الكثيرين حتي بعد مرور سنوات ، فلن تستطيع تقييم تجربتك الا بعد مرور عدة شهور من عودتك الي مصر ورجوعك الي روتين عملك السابق....... فانا لي صديق عمل معي لمده عام ونصف ثم حدثت له مشكله كبيره تحولت الي قضيه بسبب اتهامه باالاهمال الطبي وخرج من السعوديه وهو يحلف بأغلظ الايمان انه لن يعود ابدا وبعد اقل من عام عاد للعمل في نفس المدينه ولكن في مكان آخر :roseop:

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

ياريت لما تستقر كده فى مصر وربنا يوفقك تحكيلنا احسن عن تجربتك الناجحة وعن مشاهداتك فى مصر لاننا بصراحة مبقيناش فاهمين الدنيا فى مصر ماشية ازاى

رابط هذا التعليق

اخي الصيدلي الجميل (ابن سينا)

تحية طيبة

اشكر لك اطراءك الرقيق وقلمك العذب

:blink:

بخصوص حديثك عن بعض الجنسيات

استأذنك ان احمل اليك انطباعي عن أهل اليمن الكرام

عرفتهم عن قرب وعاشرت بعضاً من شبابهم وشيبهم لشهور طوال .. زملاء عمل .. وجار سكن

شباب طيب نقي

تقدر تقول عليه (ف حاله)

لا يستدعي المشاكل ولا يستشرف لها

يميل الى الهدوء

سهرات السمر معهم - وفيهم من يتقن العود بشكل ملحوظ - كانت من الامسيات التي لا انساها

اتذكر بعض الوجوه التي عرفتها

والتي ما أن تطالعها .. حتى يقفز الى الذاكرة حديث مأثور عن رسولنا الكريم يقول عنهم

الله اكبر .. جاءكم أهل اليمن .. أرق قلوباً .. و ألين أفئدة

وقد ورد في رواية اخرى (( قَدْ جَاءَكُمْ أَهْلُ الْيَمَنِ وَهُمْ أَرَقُّ قُلُوبًا وَأَوَّلُ مَنْ جَاءَ بِالْمُصَافَحَةِ ))

هذا من جانب

ومن جانب آخر

أتذكر مسامراتي مع والدي الذي كان شاهد عيان على تورط الجيش المصري في حرب اليمن

وهو يحكي لي عن شهور قضاها هناك .. فتؤكد رواياته انطباعاتي من جانب وتزيد عليها أنه مقاتل شرس

وأهل اليمن لديهم يل فطري للتدين والبعد عن المجون

يعيب عليهم البعض انغماسهم في مضع القات ساعات من النهار مما يجعلهم ظاهري الكسل ويقل نشاطهم بشكل ملحوظ

لكن هذا لم الحظه في عشرتي معهم .. لأن القات ممنوع تداوله في كثير من بلاد الخليج العربي

شكرا لسعة صدرك

تم تعديل بواسطة hanzalah
رابط هذا التعليق

سأستكمل فى هذه المشاركة "رؤيتى" لبعض الجنسيات الأخرى التى إحتككت بها فى السعودية :

الهنود : أولا من الناحية الجسمانية هم مختلفون شكلا وموضوعا عما نشاهده فى الأفلام ....قبل مجيئى إلى هنا كنت أعتقد أنهم أشباه لاميتاب تشان....لكننى ُصدمت؟!

معظمهم قصار القامة لا يتمتعون بوسامة ظاهرة ....منتشرين بشكل غريب فى السعودية ....فيهم المسلم والهندوسى والسيخ ....فيهم من يتحدث الهندية او الأردية او كيرلا ....والطريف أن كثيرا منهم لا يفهم البعض الأخر لإختلاف المقاطعة و"اللغة" بطبيعة الحال !!!!

ملامحهم شرقية قريبة من المصريين ...كثير منهم يتمتع بذكاء حاد و"خبث" فى بعض الأحيان ! ...وهناك مطاعم خاصة بهم ومحال لبيع الملابس والأقمشة الهندية ولهم مجتمعهم الخاص بهم .....وكانوا يمثلون نسبة كبيرة من زبائن الصيدلية...للدرجة التى شعرت معها بأننى أعمل فى بومباى !!

الباكستانيين : بنيتهم الجسدية ضخمة ....معظمهم يتمتع ببنية جسدية قوية .....وطبيعة شخصية جافة ....أو الوصف الأدق عنهم بالإنجليزية هو Tough ...يتحدثون الأردية وأكثر إهتماما بالأحداث السياسية فى بلادهم من الهنود.....ولاحظت أن هناك " حساسيات " لازالت قائمة إلى الأن بينهم وبين الهنود بسبب توتر العلاقات دائما بين البلدين بسبب كشمير والصراع النووى .....لم أكن أتمالك نفسى من الضحك عندما "أسّخَن" العامل الهندى فى الصيدلية قائلا " إنكم مرعوبون من باكستان وأن الهند بلد كبيرة ع الفاضى وبتاعة كلام وبس" ! ....فأجد العامل إنفعل وهو يؤكد أن الهند لو أرادت محو باكستان من على الخريطة فى يوم واحد لفعلت ! .......لدرجة أن أحدهم قال ذات مرة " أنه يكفى أن يمشى الهنود مترابطى الأيدى فقط و"بدون أسلحة" لمحاربة باكستان وسيمحوهم من ع الخريطة دون الحاجة لأسلحة .....فعددهم الذى يتخطى المليار...... كفيل بذلك " !!

البنجال : نادرا ما ستجد منهم متعلمين .......غالبيتهم يعمل فى الأعمال الدنيا ..... من أكثر الجاليات إثارة للمشاكل للدرجة التى دفعت السلطات إلى وقف إستقدام عمالة من بنجلادش لفترة ليست بالقليلة .....بيعرفوا يجيبوا القرش من حنك السبع.....مبدعين فى إنجاز الأعمال المخالفة للقانون كتزوير العملات وجوازات السفر فضلا عن أشياء أخرى أكثر تطرفا ......فى المجمل هم عِمالة تعمل فى أدنى الأعمال بأقل الرواتب ويحظون بالنصيب الأكبر من التجاوزات القانونية !!

الفلبينين : نسخة من اللبنانين فى إهتمامهم بمظهرهم العام ...." محفلطين " يعنى .....لأ ورجالة ....رجالة " قوى " لامؤاخذة !! :roseop:

تم تعديل بواسطة Ebn Sina

يوم قلت آه .. سمعوني قالوا فَسَدْ

ده كان جدع قلبه حديد .....واتحسد

رديت على اللايمين أنا وقلت .. آآآآه

لو تعرفوا معنى زئير .......... الأسد

عجبي !!

رابط هذا التعليق

سأستكمل فى هذه المشاركة "رؤيتى" لبعض الجنسيات الأخرى التى إحتككت بها فى السعودية :

الهنود : أولا من الناحية الجسمانية هم مختلفون شكلا وموضوعا عما نشاهده فى الأفلام ....قبل مجيئى إلى هنا كنت أعتقد أنهم أشباه لاميتاب تشان....لكننى ُصدمت؟!

معظمهم قصار القامة لا يتمتعون بوسامة ظاهرة ....منتشرين بشكل غريب فى السعودية ....فيهم المسلم والهندوسى والسيخ ....فيهم من يتحدث الهندية او الأردية او كيرلا ....والطريف أن كثيرا منهم لا يفهم البعض الأخر لإختلاف المقاطعة و"اللغة" بطبيعة الحال !!!!

ملامحهم شرقية قريبة من المصريين ...كثير منهم يتمتع بذكاء حاد و"خبث" فى بعض الأحيان ! ...وهناك مطاعم خاصة بهم ومحال لبيع الملابس والأقمشة الهندية ولهم مجتمعهم الخاص بهم .....وكانوا يمثلون نسبة كبيرة من زبائن الصيدلية...للدرجة التى شعرت معها بأننى أعمل فى بومباى !!

الباكستانيين : بنيتهم الجسدية ضخمة ....معظمهم يتمتع ببنية جسدية قوية .....وطبيعة شخصية جافة ....أو الوصف الأدق عنهم بالإنجليزية هو Tough ...يتحدثون الأردية وأكثر إهتماما بالأحداث السياسية فى بلادهم من الهنود.....ولاحظت أن هناك " حساسيات " لازالت قائمة إلى الأن بينهم وبين الهنود بسبب توتر العلاقات دائما بين البلدين بسبب كشمير والصراع النووى .....لم أكن أتمالك نفسى من الضحك عندما "أسّخَن" العامل الهندى فى الصيدلية قائلا " إنكم مرعوبون من باكستان وأن الهند بلد كبيرة ع الفاضى وبتاعة كلام وبس" ! ....فأجد العامل إنفعل وهو يؤكد أن الهند لو أرادت محو باكستان من على الخريطة فى يوم واحد لفعلت ! .......لدرجة أن أحدهم قال ذات مرة " أنه يكفى أن يمشى الهنود مترابطى الأيدى فقط و"بدون أسلحة" لمحاربة باكستان وسيمحوهم من ع الخريطة دون الحاجة لأسلحة .....فعددهم الذى يتخطى المليار...... كفيل بذلك " !!

ملاحظات حضرتك دقيقة فعلا

و ان كنت أحب أن أضيف حاجة عن الهنود

بحكم اني اشتغلت معاهم

بس طبعا انا تعاملت مع المسلمين فقط بحكم وجودي في مكة

تحس انهم فلم هندي بجد

و شخصياتهم بسيطة و واضحة

يا طيب يا شرير يا في حاله

بس بجد الطيبين منهم خدومين جدا جدا

و لو حبوك بيحبوك بجد

انا بجد عندي تعلق بيهم كبير و بلغتهم و الميوزك بتاعتهم وملابسهم

من زمان

وفعلا الباكستانيين بيبقوا جافيين شوية

بس على مين

:roseop:

انا برضه اشتغلت مع الباكستانيين

و الحمد لله كانوا كلهم صاحباتي

و الجفاف ده ظاهري بس في الأول

بس لو خدوا عليك الموضوع بيختلف

همة مش مختلفين مع الهنود عشان السياسة

باكستان جزء من اقليم البنجاب

و الجزء التاني في الهند

يعني لو هندي و باكستاني الاتنين بنجابيين مبيختلفوش في الطباع

و البنجابيين دول شداد و متحفظين يشبهوا الصعايدة عندنا

و المعلومة اللي عرفتها و استغربت منها جدا

ان مش كل الباكستانيين مسلمين

و فيهم بيدينوا بالديانة الهندوسية

:blink:

و ان الانفصال لم يكن باسم الدين

و لكن باسم العرقية البنجابية

لكن الجزء اللي فاضل في الهند همة اللي مارضيوش ينفصلوا عن الهند

لأنهم شايفين ان الاتحاد قوة

و في باكستان اللغة الرسمية هي الأردية

و لكن بيتكلموا بنجابي كمان

وهناك لهجة خليط من الاثنين

السعودية دي فعلا بتجمع الناس من الغرب و الشرق

و خصوصا مكة والمدينة

و دي أحلى حاجة فيها

اشبعت لدي نهمي الشديد في التعرف على الثقافات الأخرى

خصوصا اللي مبتتواجدش في مصر

حيث ينتشر في مصر الأجانب من أوروبا غالبا

تابع يافندم

كلنا آذان صاغية

:roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

المصري هو الجنسية الوحيدة اللي مهما كان متغرب و لف الدنيا .. بيحن لبلده و نفسه يرجعلها .. حتي لو استقر برا مصر دايما عينه عليها و يسمع اخبارها و يتلهف في انه يشوف مصري زيه و يقعد يتكلم معاه ..

مصر دي حاجة غريبة جدا .. بجد .. مهما لفينا و اتغربنا و مهما كان فيها مشاكل و بلاوي .. بنحن ليها و نرجعلها و بشووووووووووق مالوش وصف ..

انا الان مشتاق لمصر بشده

راجعلك يا مصر .. راجعلك .. :roseop:

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

افكار غريبه لمغترب لا تعبر الا عن وجهة نظره هو فقط

اسوا ما فى الغربه هى الغربه من اجل المال

غربه المال لا نهايه لها ومن يتغرب من اجل المال لا يحب يوم الفراق عن الراتب الكبير او الاكبر القادم فى المستقبل

المغترب بطبيعة الحال يكبر فى الغربه سنيا وتكبر معه مطالبه واماله ويدخل فى دائرة مفرغه

المغترب قد يذهب بسيطا ولكنه قد يرجع اكثر انانيه واكثر تعقيد فلكل خطوة حساب

معظم مشاكل المغتربين واحدة تقريبا (رصيد البنك- شراء الشقه - شراء العربيه - تعليم الاولاد-استثمار مال الغربه)

المغترب يفكر فى اول يوم ماذا بعد العودة وينسى ان العودة ابعد من ان يتخيل

من يتغرب من اجل المال يحرص ان يتغرب ابنه من اجل العلم

المغترب اما ينظر الى بلدة على انها اجمل بلاد العالم او انها ابغض بلاد العالم ولكن فى نهايه الامر لا يحب الرجوع حاليا

المغترب قد ينسى انه قد حرم ابوه وامه او انسان يحتاج له من متعة الجلوسه بجوارهم

فهم اباء لا يبحثون عن شاليه فى الساحل الشمالى او شقه فى الرحاب او حتى سيارة فقط

مجرد الجلوس والتحدث معهم واحساسهم بالدفئ خاصة من كبر سنه وزاد مرضه

رابط هذا التعليق

والله ما قصدى يا اخ اسامه

بس هما شويه كلمات كانوا فى نفس الواحد وعايز يقولهم

وانا كتبت فى الاول انها افكار غريبه لمغترب لا تعبر الا عن وجهة نظره هو فقط باختصار مجنون

يمكن لو السنه الى فاتت كنت كتبت كلام احسن من كدة بس والله انا ما قصدى انكد على حد

على العموم الحياة فى الغربه بردة لها متعتها بس الى يعرف يستمتع بيها

وهتقدر تستمتع اكتر واكتر كلما زاد الامان الاجتماعى

رابط هذا التعليق

عاوز اقولكم حاجة ..رغم كل متاعب الغربة المؤلمة الا ان...

الفقر فى الوطن غربة .. والغنى فى الغربة وطن

لا والله يا عزيزى من الممكن أن يكون الفقر فى الوطن غربة فأنا أؤويدك فى هذا ولكن يا عزيزى صدقا ان الغنى فى الغربة ليس وطنا

من أجمل ما أشعر به هنا أن المصريين بخلاف باقى الجنسيات العربية هم اكثر ارتباطا بوطنهم ودائما ما يجول بخاطر كل مصرى هو ترتيب أوضاعه فى مصر لحين يوم عودته الى وطنه وان طالت غربته

رابط هذا التعليق

جنسيات من كل البلاد .....هكذا رأيتهم !!

فى هذه المشاركة سأحكى لكم عن إنطباعاتى العامة عن الجنسيات التى إحتككت بها هنا....وكما قلت آنفا إننى محظوظ بالفعل أن طبيعة مهنتى تتطلب أن أتعامل مع كل أنواع البشر بمختلف مستوياتهم الاجتماعية والثقافية والعلمية.....وأعود وأكرر أنها إنطباعات " شخصية " محضة .....وبعيدة تماما عن فكرة التعميم وسأطرح مثالا للتوضيح أولا.....فإذا قلت مثلا أن المصريين شعب يتمتع بالبساطة وخفة الظل ويملك حسا ساخرا ....فالتوصيف فى محله ...ووقتها سيكون السؤال غبيا- كصاحبه- إذا قال أحدهم................هل معقول أن 80 مليون مصر يتمتعون بالبساطة وخفة الظل والحس الساخر ؟...فبطبيعة الحال الإجابة قطعا لا .....ولكن تلك الصفة " غالبة" على معظم المصريين ومميزة لهم ....وهذا فقط مثال للتقريب ...ولنبدأ الأن :

السودانيين : شعب ودود ...يتمتعون بطيبة غير عادية ....ما أن ياتى إلى الصيدلية زبون سودانى حتى ألمح فى عينيه حبا لمصر وللمصريين دون حتى أن ينطق بحرف ....وما أن أداعبه قائلا كيف حالك يا "زول" ؟....حتى يبتسم ملئ شدقيه كاشفا عن أسنان بيضاء .......لا ينافسها بياضا.... إلا بياض قلوبهم !

اتفق معك يا عزيزى فى رايك عن الاخوة السودانيين كما أضيف بأنهم اكثر الشعوب العربية ثقافة واهتمام بالمعرفة والله وجدت الكثير منهم متقنين للغة الانجليزية بطلاقة كما وجدت كثيرا منهم من يبحثون عن كتب فى الادب العربى لأدبائنا العرب والمصريين ناهيك عن خلفيتهم السياسية ورؤيتهم للعديد من قضايانا العربية من منظور واعى يحترم !!

تم تعديل بواسطة محمد افندى
رابط هذا التعليق

السوريين : كنتم دائما أعتقد أن السوريين هم الأقرب إلى المصريين "فكرا" ....وأعتقد أن تلك الفكرة " ترسخت " لدى عندما إحتككت بهم ...فهم أكثر العرب الذين قابلتهم إهتماما بالقضايا القومية ....متابعين عن كثب لكل القضايا العربية ....لديهم احترام كبير لمصر ولعبد الناصر !

السوريون –فى تقديرى- هم الأقرب إلينا كمصريين "فكرا" ......والسودانيون الأقرب إلينا "روحا" !!

!!

أما عن الاخوة السوريين هم بالفعل أكثر العرب اهتماما بالقضية العربية ولكن للأسف الشديد وجدتهم يكرهون كثيرا الرئيس السادات رحمه الله فما يذكر الرئيس البطل الا ويقولن الخائن وعندما سألت أحدهم أجابنى بالحرف كنا فى دراستنا يقولون عن حرب تشرين ( اكتوبر يعنى ) لولا خيانة السادات وأنوه على حبهم وتقديرهم للزعيم جمال عبد الناصر الا أننى احييى فيهم تمسكهم بأراء حكومتهم وعلى رأسهم الرئيس بشار الاسد وان كانو بين بعضهم يكيلون له ولأبية الاتهامات هكذا رأيتهم

رابط هذا التعليق

افكار غريبه لمغترب لا تعبر الا عن وجهة نظره هو فقط

اسوا ما فى الغربه هى الغربه من اجل المال

هناك نوع اشد قسوه و هو الغربه القصريه

اصدقائى معظمهم يحملون درجه الدكتوراه فى شتى العلوم و منهم من لم يرى اهله لما يزيد عن 4 سنوات

و نحن نعيش فى فراغنا الانتقائى هربا من واقعنا الاليم لا من اجل الماده ولا الماديات و لكن هروبا من الواقع

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

الفلسطينين : إحترت معهم كثيرا......تحدثت مع عدد كبير منهم ولى صداقات قوية مع " بعضهم " ....بعضهم لم أجد لديهم إهتماما بما يجرى فى فلسطين ،شغلتهم الحياة فى الخليج ...يرفلون فى نعيم النفط ...عندما كنت أتحدث إلى هؤلاء أجدهم يتحدثون بفتور عما يحدث فى فلسطين لاسيما وقت الأزمات ....كحصار غزة !!

وأخرون مهممون بشدة بما يحدث....يحبون مصر والمصريين ....يقدرون مصر ودورها التاريخى فى القضية الفلسطينية ....لى صديق طبيب فلسطينى.....لا يجد غضاضة-كما رأيت من البعض الاخر - أن يذكر بكل إعزاز أيادى مصر البيضاء على الفلسطينين.....إبان حصار غزة الماضى تناقشت مع الرجل ...وكنت أتوقع أن يكون ناقما-كغيره- على الموقف المصرى إزاء ما حدث .....الغريب أننى وجدت الرجل متفهما تماما دوافع لمصر لعدم فتح المعبر...صابا جام غضبه على حماس وقادتها ....ساردا لى بعض خطايا حماس فى غزة والتى لا يعرفها إلا أهل غزة المعايشين لأحوال القطاع ....لاسيما أن الرجل نفسه " غزاوى " !!

!!

هنا يقع البعض فى خطا شائع و هو التعامل مع الفلسطينين على انهم شعب متجانس

الفلسطينيون تعرفهم بمجرد النظر فهم هويه تمشى على الارض لكن لا يمكن ان تفهمهم بنفس السهوله

فلسطينوا الشتات يختلفون عن فلسطينوا الداخل و الداخل يختلفون ما بين عرب الداخل و عرب الارض المحتله و الشتات يختلفون بحسب مكان الميلاد فمن ولد فى مصر مختلف عن من ولد فى سوريا و لبنان و الخليج و اوربا و امريكا

كلهم يضمهم وطن غير متاح على الاقل فى التاريخ الراهن لذا فلا تستبعد ان ترى العجب من هذا الشعب الخارج عن نطاق المعقول

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

دائما ما كنت اشعر ان مصر والسودلن بلد واحد وتأكد لي هذا بعد ان عرفتهم عن قرب في الغربة والجميل انني وجدت كل من تعاملت معهم بلا استثناء لديهم نفس العقيدة فأذا جمعني لقاء صدفة ببعضهم ثم انضم الينا اخر من جنسية غير مصرية سودانية اجدهم يبادرونه مازحين ماذا تفعل بيننا هذا اجتماع مغلق لوادي النيل حقا انه شعب طيب ودود والاهم انهم مترابطين لاقصي درجة وان كنت أخذ عليهم هدوءهم المستفذ في بعض المواقف التي اري انها تتطلب بعض الانفعال :roseop:

رابط هذا التعليق

يا جماعه بجد المصريين اكتر ناس مرتبطة بالارض و بالمكان ده الى انا حسيته فعلا مفيش حد هنا بيتكلم عن بلده زى ما احنا بنتكلم عن بلدنا بس ده برضة راجع لان فيه جنسيات هنا معندهاش بلاد اساسا

كلام الاستاذ / موعود جامد جدا عايز اقولك فعلا لما الواحد بينزل مصر بيحس انه مادى اوى و عملى جدا و بتحسب كل خطوة قبل متعملها لانك هنا اتعودت على كدا يعنى مثال مثلا لو واحد صاحبك قالك تعال ناكل و انت معاكش فلوس هتقولة لاء عشان معييش فلوس و اكيد هيزعل منك لان انت هنا كده حتى مع اقرب الناس ليك لو معاك هتاكل اكل كويس معاك نص نص هتاكل نص نص معاكش بقى و اخر الشهر :roseop: و عايز توفر هتجيب ربع كبسه مثلا ب 7 ريال

مثال تانى لو واحد قالك مثلا تعال ننزل نشترى لبس و انت مش هتشترى هتقولة لاء مش هنزل لانى مش هشترى حاجة و برضة المناسبات الاجتماعيه الواح بقى يحس انها مبقتش فارقة معاه و لا مش عارف انا بقيت معقد و لا اية و عندى فى البيت بيقلولى كدا

عايز اقول كمان لدكتور / بن سينا بجد متفق معاك تقريبا فى كل حاجة :roseop: يمكن وجهة نظرنا وحده و كمان اسلوبك رائع كمان كنت عايز اقولك ان المشاهدات كتير و المشاركات قليلة ليه انا مثلا واحد من الناس كنت بتكسف ادخل و اكتب رد مع ان كل المنتديات هنا و كل المواضيع بتعجبنى جدا انا من ساعة ما جيت منمصر من سنيتن اول حاجة بعملها قبل ما افتح ميل الشغل هو انى افتح الاهرام و المصرى اليوم و الجرايد المصرية دلوقتى بفتح محاورات المصريين قبل اى حاجة

كمان فى ناس بتقول كلام كبير زيك و تقريبا انا معرفش اقوله و ناس بقى الى قلبها على لسانها و كنت بشوف الفاظ كده جادة اوى و بقعد اضحك عليها

كمن شاركت مرة بس الى حصل انى مندمجتش اوى يمكن مع حد فمبقتش اكتب هو بس الى اتعرفت عليه هو محمد الفخرانى و اتكلمنا على المسنجر و الحاجة التانية انى ممكن الاقى واحد قال نفسى رايى فمبرضاش انى اكرر الكلام زى مثلا الكلام الى قاله الاستاذ موعود كدا

كمان بحس هنا ان كل الناس اخوات سواء بنات شباب و بحس الناس اوى من كلامها و يمكن بتخيلهم و هما بيتكلمو مع انى مشفتش حد فيهم

بس بحس انهم كلهم اخواتى ماما نونا و لولا و الفخرانى و بوسى و مغتربة مصريه و س س و ابن سينا و م.زهيرى و حسام يوسف و اسد و منال شوقى

بس بعد كدا بقى انا معاكو ان شاء الله

و اسف للاطالة :roseop:

[

رابط هذا التعليق

اللبنانيين : لم ألتق بكثير منهم ولكن الانطباع المباشر عنهم هو أنهم مهتمون للغاية بمظهرهم ....لدرجة أننى اكاد أجزم أن جزءا كبيرا من رواتبهم مخصص للملابس والعطور ومستحضرات التجميل ....شعب نضيف و"محفلط " بدرجة " تعقد " بصراحة !!

بالصدفة النهارده واحد مهندس هندي بيسألني بصفتي العربي الوحيد اللي في الشركة ، ليه البنات اللبنانيات كلهم جميلات كده

و بيعملوا ايه علشان يبقوا جميلات وهل ده ليه علاقة بالاكل اللي بياكلوه

طبعا قعدت اضحك و افتكرت كلام الدكتور ابن سينا

الا صحيح هما فعلا جميلات ولا الرجالة هما اللي شايفينهم كده بس

السؤال ده موجة للبنات و السيدات فقط

ربي

ان لم يكن بك علي غضب............. فلا أبالي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

اللبنانيين : لم ألتق بكثير منهم ولكن الانطباع المباشر عنهم هو أنهم مهتمون للغاية بمظهرهم ....لدرجة أننى اكاد أجزم أن جزءا كبيرا من رواتبهم مخصص للملابس والعطور ومستحضرات التجميل ....شعب نضيف و"محفلط " بدرجة " تعقد " بصراحة !!

بالصدفة النهارده واحد مهندس هندي بيسألني بصفتي العربي الوحيد اللي في الشركة ، ليه البنات اللبنانيات كلهم جميلات كده

و بيعملوا ايه علشان يبقوا جميلات وهل ده ليه علاقة بالاكل اللي بياكلوه

طبعا قعدت اضحك و افتكرت كلام الدكتور ابن سينا

الا صحيح هما فعلا جميلات ولا الرجالة هما اللي شايفينهم كده بس

السؤال ده موجة للبنات و السيدات فقط

فعلا هما بيهتموا جدا بناحية المظهر اولا وثانيا الماكل بسى مش دى قاعده عامه على البنانيين عموما القعده ممكن تكون عامه على الاخوه الى بيكونوا فى الخليج

هما اعتقد بيكون معظمهم او كلهم كدا لان الرواتب بتساعد لان مفيش لبنانى بيروح الخليج على مرتب قليل او يقل على الاقل عن 5000 او 6000 الاف ريال دا بالنسبه لسعوديه ودا راتب مش عالى كمان بسى محدش شفته بيقل عن الراتب دا فى الشهر طبعا ببتصرف كله

هما ناس بتحب الحياة جدا وبتقدرها بسى مش زينا بنحوش علشان نرجع بلدنا نعمل حاجه فيها للمستقبل

معظم الى اعرفهم ناس بشوشه وكويسه جدا وسبحان الله كل شعب ليه عادات وتقاليد مختلفه

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السوريين : كنتم دائما أعتقد أن السوريين هم الأقرب إلى المصريين "فكرا" ....وأعتقد أن تلك الفكرة " ترسخت " لدى عندما إحتككت بهم ...فهم أكثر العرب الذين قابلتهم إهتماما بالقضايا القومية ....متابعين عن كثب لكل القضايا العربية ....لديهم احترام كبير لمصر ولعبد الناصر !

السوريون –فى تقديرى- هم الأقرب إلينا كمصريين "فكرا" ......والسودانيون الأقرب إلينا "روحا" !!

!!

أما عن الاخوة السوريين هم بالفعل أكثر العرب اهتماما بالقضية العربية ولكن للأسف الشديد وجدتهم يكرهون كثيرا الرئيس السادات رحمه الله فما يذكر الرئيس البطل الا ويقولن الخائن وعندما سألت أحدهم أجابنى بالحرف كنا فى دراستنا يقولون عن حرب تشرين ( اكتوبر يعنى ) لولا خيانة السادات وأنوه على حبهم وتقديرهم للزعيم جمال عبد الناصر الا أننى احييى فيهم تمسكهم بأراء حكومتهم وعلى رأسهم الرئيس بشار الاسد وان كانو بين بعضهم يكيلون له ولأبية الاتهامات هكذا رأيتهم

معاك حق بسى السودانيين هم اكتر ممكن بحكم التاريخ واننا كنا دوله واحده وشعب واحد معظم من قابلتهم يحبون مصر وعندما يقودنا اطراف الحديث عن التاريخ وعن علاقة مصربالسودان يلومون مصر لتفريطهافى السودان ايام حكم الرئيس عبد الناصر وكان السبب فى ده على مااعتقد صلاح سالم

السوريين لى اصدقاء كثير منهم المتفتحيين منهم يحبون مصر بعضهم يكره مصر ايضا لنظرته القصيره عن حرب اكتوبر واننا قمنا بخيانتهم

ومنهم من يسترجع ايام الوحده والجمهوريه العربيه المتحده وما كان سيحدث لو ظلت حتى الان دوله واحده وايضا يلومون مصر انها من اجهضت هذه الوحده قبل ان تؤتى ثمارها ومن اهدرها قدم هدية كبيره للصهاينه

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...