اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحويني : العلم للرجالة بس

حسام يوسف

Recommended Posts

الحويني لحمه مسموم يا جماعة الخير

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 240
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم:

إقتباس(السويفي @ Sep 20 2009, 05:47 PM)

من الممكن ان نحكم على اسلوب الشيخ بأدب ولا نحكم على فتواه

يشهد الله وحده اني ما كنت اوجه هذا الكلام لاي احد او اقصد به اي مداخله

ولكني كتبت هذا بشكل عام عندما نختلف مع العلماء حتي ولو لم تعجبنا فتواهم

اعتذر اذا فهم غير ذلك

تم تعديل بواسطة السويفي

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

هذه المداخله ليست في صلب الموضوع ولكنها للرد علي جزئيه اثارها بعض الاخوه من ان الشيخ الحويني هو خليفة الشيخ الالباني

ومعذرة فقد وجدت من الكلامات ما يستحق الرد

وحتي قولهم ان الشيخ ابو اسحاق الحويني هو خليفه الشيخ الالباني فقد انكره الشيخ الالباني وعلي الجميع الاستماع لتسجيل للشيخ الالباني علي موقعه في ذلك الرابط

http://www.alalbany.net/fatawa_view.php?id=4964

ومن موقع موسوعة وكيبيديا تحت فقرة اشاعات رائجة عن الشيخ ابو اسحاق الحويني انقل لكم ما هو مكتوب بالنص

[عدل] إشاعات رائجة

• اعتاد تلاميذ الشيخ علي ترويج العديد من الإشاعات عليه فالأولي أنه أحد تلاميذ الشيخ الألباني والصحيح أنه ذهب إلي الألباني عام 1407 هـ ليستفتيه في بعض المسائل.

• والثانية أنه خليفة الشيخ الألباني وأن الشيخ الألباني مدحه وقال له: خذوا العلم من بعدي من الشيخ أبي إسحاق وهذا في الحقيقة كذب محض علي الشيخ الالباني لأنه كذّب ذلك القول عدة مرات فقال:

o (السائل : شيخنا، جرى بينك وبين أخونا أبو إسحاق الحويني حوار، قلت له أنه خليفتك، هذا صحيح ؟ الشيخ مقاطعا : لا، ما قلت له . السائل : جزاكم الله خير يا شيخ . الشيخ : سلام عليكم) اهـ المصدر: سلسلة الهدى والنور، الشريط رقم 229،(00:54:48) استمع : [1] [2]

o سئل الألباني مرة أخرى : (السائل : طيب فيه آخر سؤال .. شيخ .. أخبرنا بعض الإخوة في مصر أن أبا إسحاق الحويني يقول أن معه إجازة منكم، فهل هذا صحيح ؟ وكذلك يقول بعض الإخوة أن أبا إسحاق يدعي بأنه خليفتكم في هذا العلم - أقصد علم الحديث - مع أننا نسمع نحن في اليمن أن الرجل الذي بعدكم في علم الحديث، هو الشيخ مقبل بن هادي الوادعي، فما تعليقكم على هذا ؟ الشيخ: هذه الدعاوى كثيرة وكثيرة جدا، وأنا لا أعتقد أن أحد الرجلين صح عنه ما تنسبوه إليهما، أما أنا فلا أقول شيئا من هذا في أحد ما دمت حيا لأنني أرجو أن يكون الخلفاء من بعدي أكثر من واحد أو اثنين) اهـ المصدر: سلسلة الهدى والنور، الشريط رقم 591، (00:01:39) استمع : [3] [4]

o المصدر: موقع الشيخ الالباني http://www.alalbany.net/fatawa_view.php?id=4964

وادي حكايه انه تلميذ للشيخ الالباني طلع مشكوك فيها من خلال شهادة الشيخ الالباني نفسه ومن المصدر نفسه

شهادة لوجه الله

أخبرنى صديق لى يطلب العلم على يدى الشيخ ابى حاتم أسامة القوصى حفظه الله الذى طلب العلم على يدى الشيخ مقبل بن هادى الوداعى رحمه الله تلميذ الامام

الالبانى رحمه الله بأن هذا الكلام غير حقيقى و ان الحقيقة انه دار بين ابى اسحق حفظه الله و الامام الالبانى رحمه الله عدة لقاءات لا اكثر من هذا

و الله اعلم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

حاجه غريبه أوى . كان ليا تعقيب على مداخلة أحد الأشخاص وبقدرة قادر لقيتها مش موجوده بدون أى سبب أو حتى توضيح انها اتحذفت ليه لأن كان فى رد بعدها . ياريت أى توضيح من الساده المشرفين . دا خارج الموضوع

أما فى الموضوع نفسه لاحظت حاجه غريبه . بغض النظر عن رأيى فى الشيخ الحوينى وهذا الموضوع عموما فأفضل الأحتفظ برأى لنفسى . لكنى وجدت تحالف غريب بين علمانين وقرآنين مش حبا فى بعض قد ماهم حاسين ان فى عدو مشترك واحد . ودا بيمثل واقع الحياه السياسيه اللى بنعيشها تحالفات للمصلحه . مجرد رأى اتمنى من السيد المشرف ان يتقبله .

تحياتى

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

حاجه غريبه أوى . كان ليا تعقيب على مداخلة أحد الأشخاص وبقدرة قادر لقيتها مش موجوده بدون أى سبب أو حتى توضيح انها اتحذفت ليه لأن كان فى رد بعدها . ياريت أى توضيح من الساده المشرفين . دا خارج الموضوع

حُذف تعليقك على مداخلة للفاضل محمد زهيرى لما فى التعليق من شخصنة مرفوضة ولا علاقة لها بالموضوع .. وكذلك حُذف تعقيب الفاضل زهيرى على تعليقك .. كان المفروض أن تصلك بذلك رسالة أوتوماتيكية

ربما تكون هذه فرصة مناسبة لتنبيهك إلى خاصية التقرير التى كان عليك أن تستخدمها للاستفسار عن حذف المداخلة حيث أن استفسارك واعتراضك بمداخلة عامة هى مخالفة للقاعدة رقم 9 من قواعد المشاركة فى "محاورات المصريين" .. وهى مخالفة نرجو ألا تتكرر

شكرا على تفهمك

عن فريق المشرفين

أبو محمد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أخر ما يتحفنا به أبو اسحاق الحويني

العلم للرجالة وبس

الستات دول عوام

الحقيقة

مش عارف أقول ايه :roseop:

ولمن يرد المشاهدة للكليب من قناة الناس

هنا

ملحوظة

كعادتنا السيئة كليب اليوتيوب عليه تعليقات والفاظ نابية

لكنى أردت أن أورد المصدر حتى لا يقال أنى أتقول عليه

وان رات الادارة حذف الكليب

فمفيش أى مشكلة

ومن يريد الرابط لكليب اليوتيوب أرسله له ع الخاص

اخي الفاضل المتألق دائما حسام يوسف

اولا جزاك الله خيرا لانك عرفتني بموقع هذا العالم الفاضل ابو اسحاق الحويني والذي يلقبه بعض الناس بأسد السنه لغيرته الشديده علي دينه

ثانيا انا لااعرف ما يضيرك من حديث فضيلته فهو يريد ان يوضح ان جمع علم الحديث وتحقيقه وعلم الجرح والتعديل انما هو للرجال فقط فجمع الاحاديث والسعي وراء تحقيقها دائما وابدا لرؤس الايمان المشهوره مثل البخاري ومسلم والترمذي وابوداود والامام احمد وابن ماجه................. تلاهم بعد ذلك ابن تيميه وابن القيم.............. والالباني

ثالثا الشيخ اطال الله عمره اثني علي دور المرأه في العلم والتعلم والحفظ

رابعا الا تري في قوله ان ظهور النساء علي الفضائيات و التودد اليهن من المذعين من المظهره الصواب

خامسا حضرتك والاخوه مسكتم في كلمه من كلام فضيلته وهاتك يا تجريح واعتقد لو تأنيتم قليلا لفهمتم مراده

سادسا ما تظنون الشيخ يريد منا والله انه لايريد الا الحق وان فرضا (وهذا لم يحدث) خانه اللفظ

سابعا لله المثل الاعلي وليس كمثله شئ لانريد ان نكون مثل الذي امر الناس الايقربوا الصلاه بحجه ان الله تعالي قال (لا تقربوا الصلاه) فلماذا لم نستمع الي نهايه قول الشيخ في ارشاده للنساء ان يتعلمن القران والتجويد

ثامنا في بعض تعليقات الاخوه الافاضل انه يجب ان ننفذ مايتوافق مع عقلنا من الشرع اقول له ياأخي الكريم لا . ان قواعد الدين واصوله والسنن الصحيحه التي لاجدال فيها لايجب ان نحكم فيها عقلنا (لا اقصد موضوع فيديو الشيخ) وانما بصفه عامه يجب علينا اطاعه الله ورسوله( ومااتاكم الرسول فخذوه ومانهاكم عنه فانتهوا)

تاسعا اخي حسام لاتنسي قاعده ،،فتبينوا،، لماذا اثرت العالم فقام ولم يجلس دون اللجوء للشيخ

عاشرا هداني الله واياكم الي سؤاء السبيل

رابط هذا التعليق

حُذف تعليقك على مداخلة للفاضل محمد زهيرى لما فى التعليق من شخصنة مرفوضة ولا علاقة لها بالموضوع .. وكذلك حُذف تعقيب الفاضل زهيرى على تعليقك .. كان المفروض أن تصلك بذلك رسالة أوتوماتيكية

ربما تكون هذه فرصة مناسبة لتنبيهك إلى خاصية التقرير التى كان عليك أن تستخدمها للاستفسار عن حذف المداخلة حيث أن استفسارك واعتراضك بمداخلة عامة هى مخالفة للقاعدة رقم 9 من قواعد المشاركة فى "محاورات المصريين" .. وهى مخالفة نرجو ألا تتكرر

شكرا على تفهمك

عن فريق المشرفين

أبو محمد

الفاضل ابو محمد . الم تجد حضرتك ان هناك بعض المداخلات قدتناولت من شخص الشيخ الحوينى واستهزأت به بل بعضهم اشمئز منه . ولم يتم مسحها بالرغم انى قرأت فى المواضيع المثبته ان النيل من شخص علماء الدين مرفوض تماما.

ملحوظه هامه : رأى فى الشيخ الحوينى سأختفظ به لنفسى ولكن اعمالا لحرية الراى وجدت انه من المفروض سواء اختلفت مع الشيخ الحوينى ام لا فانه من علماء الدين لذلك وجب التوضيح ان النيل من شخصه مرفوض ايضا مثله مثل الأفاضل المشاركين.

تحياتى لك

رابط هذا التعليق

العلم للرجالة وبس

الستات دول عوام

الحقيقة

هنا

ملحوظة

فمفيش أى مشكلة

اولا جزاك الله خيرا لانك عرفتني بموقع هذا العالم الفاضل ابو اسحاق الحويني والذي يلقبه بعض الناس بأسد السنه لغيرته الشديده علي دينه

ثانيا انا لااعرف ما يضيرك من حديث فضيلته فهو يريد ان يوضح ان جمع علم الحديث وتحقيقه وعلم الجرح والتعديل انما هو للرجال فقط فجمع الاحاديث والسعي وراء تحقيقها دائما وابدا لرؤس الايمان المشهوره مثل البخاري ومسلم والترمذي وابوداود والامام احمد وابن ماجه................. تلاهم بعد ذلك ابن تيميه وابن القيم.............. والالباني

رابعا الا تري في قوله ان ظهور النساء علي الفضائيات و التودد اليهن من المذعين من المظهره الصواب

خامسا حضرتك والاخوه مسكتم في كلمه من كلام فضيلته وهاتك يا تجريح واعتقد لو تأنيتم قليلا لفهمتم مراده

سادسا ما تظنون الشيخ يريد منا والله انه لايريد الا الحق وان فرضا (وهذا لم يحدث) خانه اللفظ

سابعا لله المثل الاعلي وليس كمثله شئ لانريد ان نكون مثل الذي امر الناس الايقربوا الصلاه بحجه ان الله تعالي قال (لا تقربوا الصلاه) فلماذا لم نستمع الي نهايه قول الشيخ في ارشاده للنساء ان يتعلمن القران والتجويد

ثامنا في بعض تعليقات الاخوه الافاضل انه يجب ان ننفذ مايتوافق مع عقلنا من الشرع اقول له ياأخي الكريم لا . ان قواعد الدين واصوله والسنن الصحيحه التي لاجدال فيها لايجب ان نحكم فيها عقلنا (لا اقصد موضوع فيديو الشيخ) وانما بصفه عامه يجب علينا اطاعه الله ورسوله( ومااتاكم الرسول فخذوه ومانهاكم عنه فانتهوا)

تاسعا اخي حسام لاتنسي قاعده ،،فتبينوا،، لماذا اثرت العالم فقام ولم يجلس دون اللجوء للشيخ

من غير ما الموضوع يوصل لعاشرا

هية كلمة واحدة مش فاهم حضرتك اتقالت ازاى

فتبينوا

تبينوا ايه بالظبط؟

هوة اللى فى الكليب ده مش الحويني؟

ولا الكلام اللى قاله متركب ومتمنتج واحنا بنفترى عليه؟

رابط هذا التعليق

العلم للرجالة وبس

الستات دول عوام

الحقيقة

هنا

ملحوظة

فمفيش أى مشكلة

فتبينوا

تبينوا ايه بالظبط؟

برجاء الا تخطئ يا دكتور في حق الحويني فهو عالم مهما قال

و لحمه مسموم كما اشرت سابقا

كل الشكر و التحيه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

العلم للرجالة وبس

الستات دول عوام

الحقيقة

مش عارف أقول ايه :sad:

هنا

ملحوظة

فمفيش أى مشكلة

فتبينوا

تبينوا ايه بالظبط؟

كل الشكر و التحيه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

معلش بعد اذن اخوانا انا سمعت الكليب ومعلش استحملونى لانى لقيت اللى بيتقال حاجه واللى فى الكليب حاجه تانيه ...

اولا :الشيخ كان فى بدايه الكلام بيتكلم عن ظهور المنتقبات على الشاشه لتواجه الملايين ...ثم قال العلم ده بتاع الرجاله بس ...

قمنا مسكنا فى الكلمه وقلنا الشيخ بيقول العلم ده للرجاله والستات دول ملهمش فيه صح مش كده

مع ان الشيخ بيتكلم فى قضيه هل ليجوز للمراه ان تخرج على فضائيه لتنشر العلم الشرعى ...وطبعا مذهب الشيخ ابو اسحق ان النقاب فرض ...

وطبعا كلمه العلم للرجاله يقصد بها نشر العلم على الفضائيات وليس نشر العلم عموما ...

طيب انا فهمت الكلام ده منين ..من الكليب نفسه ...

هوه لما قال الشيخ فى الكيب عباره (نفع الله بهم كثيرات من الاخوات )وقال انها ممكن تقعد وتعمل مجلس خاص او درس فى مدرسه او معهد علمى هوه ده ايه مش نشر علم ...يعنى الشيخ ملغاش نشر المراه للعلم بالكليه بس فى اطار الاخوات تنشر علم براحتها ...بس الاعتراض هنا هوه نشر المراه للعلم على الفضائيات..

وقال الشيخ ان اى امراه مهما صعدت هى مقلده وعاميه ...

المقلد هو المتبع يعنى ممكن يكون عالم بس مقلد ...لان درجه المجتهد هيه قمه الهرم ...فكل مجتهد عالم وليس كل عالم مجتهد...

وعامى طبعا اى حد مش متخصص فى العلم الشرعى عامى هيكون ايه يعنى ..وانا عامى وده مش عيب لانى مش متخصص فى اى فرع من علوم العلم الشرعى..

وطيب اى امراه مش عيب انه يتقال عنها عاميه ...طالما مش متخصصه فى علم من العلوم الشرعيه ...

محدش يجيبلى سير الاقدمين من النساء العالمات لان الراجل بيتكلم عن ظهور المراه فى القنوات الفضائيه يعنى بيتكلم عن نساء اليومين دول

وبعد كده بينقل حاجه هوه شاهدها لما قال :

مفيش امراه دارسه العلم على اصوله تعرف تفرع صح تعرف تستنبط صح وتعرف تخرج صح وتعرف الاحاديث صحيح ولا ضعيف ...وقال الجمله اللى بعديها

مفيش واحده انا اعرفها على الاقل ...طيب فهمتم ايه من الجمله ده ...

ان هوه بيتكلم عن نفسه عشان لو فيه واحده بالمواصفات ده فهو اكيد لا يعرفها ...الا بقى وجه واحد واتهمه بالكذب انه يعرف نساء فى يومنا الحاضر عالمات حديث وجرح وتعديل وانكرهم ...

زائد لو هوه بيقصر العلم على الرجاله قال ليه ان المراه ممكن تعمل مجلس خاص بالاخوات وتفيدهم بالعلم اللى من الله عليها به ...هوه اللى هتعمل مجلس تجويد هتكون ايه جاهله او اللى هتعمل مجلس فقه هتكون ايه عاميه ....طبعا لا ....

يا اخوانا اتقوا الله فى النقل ...يا اخوانا اللى بيشيل جمله من نص الكلام لغى الكلام كله ...

ولا الشيخ قال العلم مقصور على الرجاله بدليل انه حث الاخت اللى تعرف تجويد او اى شئ تانى من العلم انها تفيد بيه اخواتها المسلمات ...وقال الشيخ بالحرف الواحد

يستطيع الله عز وجل يهدى بها كثيرات من الاخوات ...

وقال الشيخ ان الجهل فاشى فى النساء معروف ...واضيف والله يا شيخنا الجهل فاشى فى الرجال والنساء ...

ومذهب الشيخ ان المراه تقر فى بيتها ولاتخرج الا لضروره...وفيه قاعده كبيره عريضه اسمها درء المفاسد مقدم على تقديم المصالح ...وطبعا استدل بالايه الكريمه ....

للمره الميه نصيحه لله يا ريت لو حد هينتقد الشيخ يكون من غير تجريح لعلمه ومكانته ان مكنش عشان علمه وانه من ضمن شيوخ بيقولوا كلمه الحق ورافع لواء الامر بالمعروف والنهى عن المنكر ...يبقى عشان انه اخ فى الله اكبر سنا ومن اجلال الله تعالى اكرام ذو الشيبه المسلم كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ...

ويا ريت تسمعوا نصيحه اخويا وحبيبى استاذ زوهيرى وجزاه الله كل خير انه فكرنا بكلمه الحافظ ابن عساكر ان لحوم العلماء مسمومه ...فتح الله عليك يا اخى

وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

بقالي يومين بادخل على الموضوع أقرأ التعليقات والنهاردة بس قررت أتفرج على الكليب...

أولاً أنا ما كنتش سمعت قبل كدة عن هذا الشيخ وقد يكون عذري إني بعيد عن مصر من فترة وقناة الناس ما بتجيش في كندا يا حرام...

ثانياً أنا لما كنت بقرا التعليقات ومش راضي أتفرج على الكليب علشان قلت في بالي ياواد ليه تحرق دمك وتتفرج على شئ الغرض أصلاً منه هم إلهاء الناس عن مصالحهم ومستقبلهم... بس لما أتفرجت على الكليب إستعجبت... هو أنتو زعلانين أوي ليه كدة...الراجل ما قالش حاجة غلط... وأنا باكرر تاني أنا لا عمري سمعته ولا ناوي أسمعله أصلاً بعد كدة علشان أنا أساساً مشايخ التلفزيونات دول كلهم ما بيدخلوش ذمتي بتلاتة تعريفة... ولما شكيت في نفسي أتفرجت تاني... ماعرفتش أطلع الغلط فين... الراجل بيقول مافيش علماء دين ستات أهل للفتوى علشان يطلعوا في التلفزيون يفتوا لملايين الناس... طب ما صح... العلم الشرعي على حد علمي محتاج سنين وسنين من الدراسة ومصاحبة علماء والتتلمذ على مشايخ وسهر وتعب وسفر من بلد لبلد علشان يقابل عالم أو يناظر شيخ... ومافيش مانع يعمل دكتوراه ولا أتنين في علم من العلوم الشرعية علشان يبقى أهل أنه يتقال عليه عالم دين يفتي ويحرم ويحلل في دين الله سبحانه وتعالى... قولولي بقى فين ست في مجتمعنا العربي عملت كدة... واحد حيطلع يقوللي يعني هو الحويني هو إلى عمل كدة أقول له الله أعلم بس أنا قايل من الأول إني ماباعترفش بمشايخ الستاليت... بس فيه علماء كتير في هذه الأمة بيعملوا كدة...وبيدرسوا العلم علشان العلم مش علشان يطلعوا في التلفزيون...بس ده موضوع تاني... نرجع لموضوعنا... فين بقى الستات إلى بيعملوا كدة أو يقدروا يعملوا كدة... في مجتمعنا العربي الجميل... يعني لو كان الكلام ده في المجتمع الأوروبي كنا نقول لأة لأن الست هناك تقدر تعمل وتتحرك زي أي راجل... لكن في مجتماعتنا لسة فيها دول الست ماتقدرش تسوق عربية...

وأنا باقرا في الموضوع أحد الأخوة الأفاضل وأظنه أبو محمد قال إزاي إذا كان نص العلم ده جاء عن طريق النساء أو أمهات المؤمنين... صح... بس أمهات المؤمنين مش هما إلى كانوا بيسافروا ينشروا العلم ده... ده الناس كانت بتجيلهم من أخر الدنيا لحاد عندهم علشان ياخدوا منهم هذا العلم... وكانت المجتمعات قبلية بدوية في هذا الوقت لا تستطيع فيها النساء السفر لطلب العلم... وإلا كنا سمعنا عن عالمات فقه وحديث في ذلك الزمان... على حد علمي مافيش... وللأسف الفكر البدوي لسة هو المسيطر على بلداننا العربية... لو عايزين تتكلموا أتكلموا إزاي ممكن يبقى عندنا نساء عالمات أهل للفتوى... إزاي يبقى فيه ألية أكاديمية تتيح للسيدات اللاتي يردن التعمق في العلم الشرعي أنهم يسافروا ويتنقلوا ما بين العلماء و يكون لهم access لهذا العلم... لكن إلى بيحصل هو فعلاً الواحدة من دول تسمع شريطين تروح متحجبة وتحضر درسين تلاتة في بيت واحد صاحبتها مع شوية كيك وبتيفور فاتروح متنقبة...وهوبا... تبقى داعية ماشية تفتي وتحلل وتحرم وتسمع الكلمتين إلى حفظتهم في الدرس... ومش الستات بس ده الرجالة كمان للأسف... إلى عاجبه بيسمعله درسين تلاتة ويعمل فيها داعية وهو جاهل بالدين... وإلى مش عاجبه يروح يقراله كتابين تلاتة نص قراية ويعمل فيها مثقف وليبرالي ويشتم ويجهل خلق الله وهو كل معلوماته عن الليبرالية جايبها من ويكيبديا... وإلى مش عايز يوجع دماغه بيقضيها دش... يتفرج شوية على قناة الناس وبعديها شوية ميلودي وبعديها فيلم أجنبي... وأهو أي حاجة تعمل حس في البيت وإحنا بنطبخ أو بناكل أو بنشرب الشاي...

زمان قالوا بدلاً من أن تحارب الظلام أوقد شمعة... وسيختفي الظلام من تلقاء نفسه...

يعني بدل ما نقعد نشتم ونلعن في فلان أو علان فكروا إزاي تنشروا النور... إزاي الستات في بلداننا يتعلموا القراية والكتابة وإحنا عندنا أدني مستويات تعليم النساء في العالم... إزاي يحكمنا إلى يستحق... إزاي يبقى المسئولين في بلداننا فعلا ناس عايزة تخدم مش ناس عايزة تسرق... إزاي نشغل ملايين العاطلين... إزاي يبقى عندنا 30 كتاب لكل مواطن في السنة زي أوروبا (مش 800 مواطن لكل كتاب زي عندنا)... إزاي نحارب الفساد... كدة...

وصدقوني حتيجوا تدوروا ساعتها عن فلان أو علان إلي كنتوا بتلعنوه مش حتلاقوه أصلاً...

بس دي حاجة صعبة شويتين... أقولكم... الكلام والتريقة أسهل...

تصبحوا على خير...

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم

نحن نناقش فكر لشيخ من شيوخ السلفيه ومناقشتنا يجب ان تكون موضوعيه

الشيخ اعترض علي قيام المرأة بالجلوس امام الكاميرا ليستمع اليها ملايين البشر ويشاهدونها وهي تلقي حديثا دينيا

وكان وجه اعتراضه محددا في عدة نقاط

النقطه الاولي

انه يري ان المرأة عموما لا تصلح لتلقي العلوم الدينيه ودراستها واعاده نقلها للغير

النقطه الثانيه

كانت اكثر تحديدا بانه حدد العلوم الدينيه التي لا تستطيع المراة عليها بعلم مصطلح الحديث بمشتملاته من تخريج ودراسه متن وتخريج الاحاديث وعلم الرجال الي اخره

النقطه الثالثه

انه يري ان المكان الطبيعي للمرأة هو البيت وان تقر في بيتها وان تعتزل الرجال وان تخاطبهم من وراء حجاب وحدد في قوله بان ذلك هو الاصل في القرأن والسنه اي في دين الاسلام

النقطه الرابعه انه يري ان هناك بعض الافاقين والمتاجرين بالدين وبمشاعر البشر وممن يدعي قدرته علي تفسير الاحلام ويأخذو فرصتهم في الظهور امام الكاميرا

انا اتفق معه في النقطه الرابعة فقط اما النقاط الثلاثه الاول فانا (وانا طالب علم محدود العلوم الدينيه والدنيويه) اختلف معه فيهن

لان المرأه تصلح لتلقي العلوم الدينيه والعلوم الشرعيه والعلوم الدنيويه لانها تمتلك عقلا مماثل لما يمتلكه الرجل واذا كان هناك ندره لهن في مجال العلوم الدينيه فهذا ليس بسبب انهن غير قادرات علي تحصيل العلوم الدينيه او ان هذه العلوم فوق قدراتهم العقليه ولكن بسبب منعهن عن ذلك بطريقه او بأخري منها هذا الفكر المترسب في الفكر السلفي والذي يؤمن به هذا الشيخ ان رجال الزمن الماضي وجدوا ان المراأه لن تتمكن من انجاز تلك العلوم مثلها مثل الرجال وقد يكون هذا له مرجعيه في تراثنا بأن المرأة عموما ناقصه عقل ودين فكيف للناقصه بان تكتمل في علوم الدين الذي فيه هي ناقصه

ولكن الاغرب من ذلك ان السيده عائشه رضي الله عنها وارضاه كانت مرجع في ذلك العلم وهي امرأة

والاشد غرابه انه بالبحث وجد ان هناك رواة من رواة الاحاديث من النساء ولسن من الصحابه فقط ولكن من التابعين وتابعي التابعين لهن شيوخ تتلمذن علي ايدهم رجالا منهم ونساء ولهن تلاميذ تتلمذوا علي ايدهن منهم الرجال ومنهم النساء ايضا والامثله كثيره لا حصر لها ويمكنك الرجوع في ذلك الي كتب الرجال وستتيقن مما اقوله

اما استعانته بأيه كريمه اختص بها الحق تبارك وتعالي نساء النبي في تعميم حكم علي باقي نساء العالمين فهذا اسميه مغالاه في الدين وتحميل الامور اكثر من حجمها لان الايه تخص امهات المؤمنون وقد سبقها الحق تبارك وتعالي بقوله (يانساء النبي)

اي ان هذا خطاب موجه لنساء النبي والتالي من الايات لهن ايضا حكما لا نقاش فيه

تقول الايات

(يَا نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفاً) (الأحزاب : 32 )

(وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) (الأحزاب : 33 ) (وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفاً خَبِيراً) (الأحزاب : 34 )

من المؤكد ان هذا الخطاب موجه لنساء النبي وكما تعلم ان نساء النبي لهن احكام تختلف عن نساء العالمين فلا يحق لهن ان يتزوجن بعد وفاه زوجهن رسول الله وهذا الحكم لا يمكن تعميمه علي باقي النساء

(.......وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيماً) (الأحزاب : 53 )

اذا عندما يأتي شيخ مثلا ويقول لنا ان الزوجات لا يحق لهن ان يتزوجن من بعد وفاة ازواجهن بحجه الاقتداء بامهات المؤمنين فنقول له بالطبع هذا كلام مخالف لما امر به الحق تبارك وتعالي

وكذلك الامر

الوقر في البيت امر يختص به امهات المؤمنين لا غيرهن ولا يجب تعميمه علي باقي نساء العالمين

ويجب علينا عدم خلط الامور ونقول ان هناك ايات بها اوامر لنساء المؤمنين ونساء الرسول صلي الله عليه وسلم هنا فقط نقول ان هذا الامر يخص عامه المسلمين

اما ان تقر النساء في بيوتهن فهذا امر يختص به نساء المؤمنين فقط لاغير

اذا الشيخ لم يستطع وهو عالم في علوم الحديث كما يقولون لم يستطع ان يستعين بدليل واحد يعضد به ما يقول وبالتالي اصبح هذا رأيه الشخصي المردود عليه ايضا بادله شرعيه

وكل عام وانتم بخير

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

أما فى الموضوع نفسه لاحظت حاجه غريبه . بغض النظر عن رأيى فى الشيخ الحوينى وهذا الموضوع عموما فأفضل الأحتفظ برأى لنفسى . لكنى وجدت تحالف غريب بين علمانين وقرآنين مش حبا فى بعض قد ماهم حاسين ان فى عدو مشترك واحد . ودا بيمثل واقع الحياه السياسيه اللى بنعيشها تحالفات للمصلحه . مجرد رأى اتمنى من السيد المشرف ان يتقبله .

تحياتى

علمانيين و قرآنيين؟؟؟؟؟

ده اتهام خطير

هو اللي مش من اتباع الشيخ الحويني يبقى علماني و قرآني

لا حول و لا قوة الا بالله

اذا كان سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه و أرضاه لم يقبل أن يأخذ أحدهم كلام أحد بعد كلام الله عز و جل و رسوله صلوات الله و سلامه عليه

و قال بغضب: أقول لك قال الله و قال الرسول تقول قال فلان و قال فلان؟؟؟!!!

و عليه لا كلام لأي من كان بعد قال الله تعالى و قال الرسول صلى الله عليه و سلم

و أي عالم بعد ذلك فكلامه يؤخذ منه و يرد

احرص يا أخي الا تلقي بالتهم جزافا لأننا إن لم نكن كذلك بؤت أنت بها عافاك الله

تحياتي

:roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

العلم للرجالة وبس

الستات دول عوام

الحقيقة

هنا

ملحوظة

فمفيش أى مشكلة

فتبينوا

تبينوا ايه بالظبط؟

كل الشكر و التحيه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

معلش بعد اذن اخوانا انا سمعت الكليب ومعلش استحملونى لانى لقيت اللى بيتقال حاجه واللى فى الكليب حاجه تانيه ...

اولا :الشيخ كان فى بدايه الكلام بيتكلم عن ظهور المنتقبات على الشاشه لتواجه الملايين ...ثم قال العلم ده بتاع الرجاله بس ...

قمنا مسكنا فى الكلمه وقلنا الشيخ بيقول العلم ده للرجاله والستات دول ملهمش فيه صح مش كده

مع ان الشيخ بيتكلم فى قضيه هل ليجوز للمراه ان تخرج على فضائيه لتنشر العلم الشرعى ...وطبعا مذهب الشيخ ابو اسحق ان النقاب فرض ...

وطبعا كلمه العلم للرجاله يقصد بها نشر العلم على الفضائيات وليس نشر العلم عموما ...

طيب انا فهمت الكلام ده منين ..من الكليب نفسه ...

هوه لما قال الشيخ فى الكيب عباره (نفع الله بهم كثيرات من الاخوات )وقال انها ممكن تقعد وتعمل مجلس خاص او درس فى مدرسه او معهد علمى هوه ده ايه مش نشر علم ...يعنى الشيخ ملغاش نشر المراه للعلم بالكليه بس فى اطار الاخوات تنشر علم براحتها ...بس الاعتراض هنا هوه نشر المراه للعلم على الفضائيات..

وقال الشيخ ان اى امراه مهما صعدت هى مقلده وعاميه ...

المقلد هو المتبع يعنى ممكن يكون عالم بس مقلد ...لان درجه المجتهد هيه قمه الهرم ...فكل مجتهد عالم وليس كل عالم مجتهد...

وعامى طبعا اى حد مش متخصص فى العلم الشرعى عامى هيكون ايه يعنى ..وانا عامى وده مش عيب لانى مش متخصص فى اى فرع من علوم العلم الشرعى..

وطيب اى امراه مش عيب انه يتقال عنها عاميه ...طالما مش متخصصه فى علم من العلوم الشرعيه ...

محدش يجيبلى سير الاقدمين من النساء العالمات لان الراجل بيتكلم عن ظهور المراه فى القنوات الفضائيه يعنى بيتكلم عن نساء اليومين دول

وبعد كده بينقل حاجه هوه شاهدها لما قال :

مفيش امراه دارسه العلم على اصوله تعرف تفرع صح تعرف تستنبط صح وتعرف تخرج صح وتعرف الاحاديث صحيح ولا ضعيف ...وقال الجمله اللى بعديها

مفيش واحده انا اعرفها على الاقل ...طيب فهمتم ايه من الجمله ده ...

ان هوه بيتكلم عن نفسه عشان لو فيه واحده بالمواصفات ده فهو اكيد لا يعرفها ...الا بقى وجه واحد واتهمه بالكذب انه يعرف نساء فى يومنا الحاضر عالمات حديث وجرح وتعديل وانكرهم ...

زائد لو هوه بيقصر العلم على الرجاله قال ليه ان المراه ممكن تعمل مجلس خاص بالاخوات وتفيدهم بالعلم اللى من الله عليها به ...هوه اللى هتعمل مجلس تجويد هتكون ايه جاهله او اللى هتعمل مجلس فقه هتكون ايه عاميه ....طبعا لا ....

يا اخوانا اتقوا الله فى النقل ...يا اخوانا اللى بيشيل جمله من نص الكلام لغى الكلام كله ...

ولا الشيخ قال العلم مقصور على الرجاله بدليل انه حث الاخت اللى تعرف تجويد او اى شئ تانى من العلم انها تفيد بيه اخواتها المسلمات ...وقال الشيخ بالحرف الواحد

يستطيع الله عز وجل يهدى بها كثيرات من الاخوات ...

وقال الشيخ ان الجهل فاشى فى النساء معروف ...واضيف والله يا شيخنا الجهل فاشى فى الرجال والنساء ...

ومذهب الشيخ ان المراه تقر فى بيتها ولاتخرج الا لضروره...وفيه قاعده كبيره عريضه اسمها درء المفاسد مقدم على تقديم المصالح ...وطبعا استدل بالايه الكريمه ....

للمره الميه نصيحه لله يا ريت لو حد هينتقد الشيخ يكون من غير تجريح لعلمه ومكانته ان مكنش عشان علمه وانه من ضمن شيوخ بيقولوا كلمه الحق ورافع لواء الامر بالمعروف والنهى عن المنكر ...يبقى عشان انه اخ فى الله اكبر سنا ومن اجلال الله تعالى اكرام ذو الشيبه المسلم كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ...

ويا ريت تسمعوا نصيحه اخويا وحبيبى استاذ زوهيرى وجزاه الله كل خير انه فكرنا بكلمه الحافظ ابن عساكر ان لحوم العلماء مسمومه ...فتح الله عليك يا اخى

وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال...

برغم معارضتي لما قاله هذا الشيخ جملة و تفصيلا

الا انني اشكرك على رقي اسلوبك في نقاشك مع من يحملون عكس افكارك

انت نموذج طيب و مشرف يحتذى به يا خالد

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فىالحقيقةهو عنده حق

الراجل بيقول إن الأمة نازل عليها كل المصايب دى عشان المخالفات اللى بنعملها (أعتقد إنه كان لسة بيتكلم عن المنقبة اللى ظهرت فى التليفزيون)

ما فيش شك إن ده هو سبب التخلف بتاعنا

و الغرب متقدم عشان ما عندهمش منقبات بيظهروا فى التليفزيون. :roseop:

و بالمناسبة - لازم اعتذر للأمة لأنى ساهمت فى جلب المصايب: فى يوم 4 يونيو سنة 1967 دخلت الحمام برجلى اليمين .

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

زمان قالوا بدلاً من أن تحارب الظلام أوقد شمعة... وسيختفي الظلام من تلقاء نفسه...

يعني بدل ما نقعد نشتم ونلعن في فلان أو علان فكروا إزاي تنشروا النور... إزاي الستات في بلداننا يتعلموا القراية والكتابة وإحنا عندنا أدني مستويات تعليم النساء في العالم... إزاي يحكمنا إلى يستحق... إزاي يبقى المسئولين في بلداننا فعلا ناس عايزة تخدم مش ناس عايزة تسرق... إزاي نشغل ملايين العاطلين... إزاي يبقى عندنا 30 كتاب لكل مواطن في السنة زي أوروبا (مش 800 مواطن لكل كتاب زي عندنا)... إزاي نحارب الفساد... كدة...

وصدقوني حتيجوا تدوروا ساعتها عن فلان أو علان إلي كنتوا بتلعنوه مش حتلاقوه أصلاً...

بس دي حاجة صعبة شويتين... أقولكم... الكلام والتريقة أسهل...

تصبحوا على خير...

جزاكم الله ألف خير

رابط هذا التعليق

تحياتى

علمانيين و قرآنيين؟؟؟؟؟

ده اتهام خطير

هو اللي مش من اتباع الشيخ الحويني يبقى علماني و قرآني

لا حول و لا قوة الا بالله

اذا كان سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه و أرضاه لم يقبل أن يأخذ أحدهم كلام أحد بعد كلام الله عز و جل و رسوله صلوات الله و سلامه عليه

و قال بغضب: أقول لك قال الله و قال الرسول تقول قال فلان و قال فلان؟؟؟!!!

و عليه لا كلام لأي من كان بعد قال الله تعالى و قال الرسول صلى الله عليه و سلم

و أي عالم بعد ذلك فكلامه يؤخذ منه و يرد

احرص يا أخي الا تلقي بالتهم جزافا لأننا إن لم نكن كذلك بؤت أنت بها عافاك الله

تحياتي

:P

ياسيدتى الفاضله لقد أخذت عليا مالم اتفوه به . انا لم اعمم صفة العلمانيين والقرآنيين على الجميع . بل على بعض المداخلات والأفراد نتيجة قراءة مداخلات سابقه لهم

فى مواضيع اخرى تعكس ماهم عليه .

ثانيا انا لست من مريدى الشيخ واتباعه ولكن احترمه كثيرا لعلمه المشهود بالرغم اختلافى معه فى قضيه اخرى ولكن ليس وقتها هنا .

ولكن يظل هو عالم جليل يحافظ على سنة الرسول الشريف . لذلك وجب احترامه حتى من المختلفين معه وعدم التعرض لشخصه بل نناقش فكره فهو بشر مثلنا يخطئ ويصيب .

للأسف أختى الكريمه ان اى قضيه تثار وفى اى موضوع ننظر الى من هو صاحب القضيه لو بنحبه يبقى ندافع عن اللى بيقوله ولو مش بنحبه يبقى كلامه غلط

وفى الحالتين ما بنحاولش نتدبر هوا بيقول ايه بالظبط ونفهم اللى بيقوله . بس كل واحد عايز يمسك فى كلمه تعضد موقفه وخلاص .

ماأسعدنى فى مداخلتك انك وجدت فى كون المرأ علمانى أو قرآنى ان فى هذا اثم عظيم و تهمه مشينه .

تحياتى

رابط هذا التعليق

أسباب أكل لحوم العلماء

- الْغَيْرَة والْغِيرَة:

أما الغيرة -بالفتح- فهي محمودة، وهي أن يغار المرء وينفعل من أجل دين الله، وحرمات الله -جل وعلا- لكنها قد تجر صاحبها -إن لم يتحرز- شيئا فشيئا، حتى يقع في لحوم العلماء من حيث لا يشعر.

وأما الغيرة -بالكسر- فهي مذمومة، وهي قرينة الحسد، والمقصود بها هو: كلام العلماء بعضهم في بعض (الأقران)؛ ولذلك قال الذهبي: "كلام الأقران بعضهم في بعض لا يعبأ به، لا سيما إذا كان لحسد أو مذهب أو هوى".

2- الحسد:

والحسد يعمي ويصم، ومنه التنافس للحصول على جاه أو مال، فقد يطغى بعض الأقران على بعض، ويطعن بعضهم في بعض، من أجل القرب من سلطان، أو الحصول على جاه أو مال.

3- الهوى:

إن بعض الذين يأكلون لحوم العلماء لم يتجردوا لله -تعالى- وإنما دفعهم الهوى، للوقوع في أعراض علماء الأمة، واتباع الهوى لا يؤدي إلى خير، قال -تعالى-: (وَلا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ) (صّ: من الآية26)، وقال -سبحانه-: (فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ) (القصص: من الآية50).

قال شيخ الإسلام -ابن تيمية-: "صاحب الهوى يعميه الهوى ويصمه"، وكان السلف يقولون: "احذروا من الناس صنفين: صاحب هوى قد فتنه هواه، وصاحب دنيا أعمته دنياه ".

4- التقليد:

لقد نعى الله -تعالى- على المشركين تقليدهم آباءهم على الضلال: (إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ( (الزخرف: من الآية22).

والتقليد ليس كله مذموما، بل فيه تفصيل ذكره العلماء، ولكنني في هذا المقام أحذر من التقليد الذي يؤدي إلى نهش لحوم العلماء، فإنك-أحيانا- تسمع بعض الناس يقع في عرض عالم، فتسأله: هل استمعت إلى هذا العالم؟ فيقول: لا والله، فتقول: إذن كيف علمت من حاله وأقواله كذا وكذا؟! فيقول: قاله لي فلان، ( ) هكذا يطعن في العالم تقليدا لفلان، بهذه السهولة، غير مراع حرمة العالم.

قال ابن مسعود: "ألا لا يقلدن أحدكم دينه رجلا، إن آمن آمن، وإن كفر كفر، فإنه لا أسوة في الشر". وقال أبو حنيفة: "لا يحل لمن يفتي من كتبي أن يفتي حتى يعلم من أين قلت". وقال الإمام أحمد: "من قلة علم الرجل أن يقلد دينه الرجال ".

5- التعصب:

من خلال سبري لأقوال الذين يتحدثون في العلماء -وبخاصة طلاب العلم والدعاة- تبين لي أن التعصب من أبرز أسباب ذلك، والباعث على التعصب هو الحزبية، الحزبية لمذهب أو جماعة أو قبيلة أو بلد، الحزبية الضيقة التي فرقت المسلمين شيعا، حتى صدق على بعضهم قول الشاعر:

وهـل أنـا إلا مـن غزيـة إن غوت غـويت, وإن ترشـد غزيـة أرشـد

سمعت أن بعض طلاب العلم يتكلمون في بعض العلماء، وفجأة تغير موقفهم، وصاروا يثنون عليه؛ لأنهم سمعوا أن فلانا يثني عليه؛ فأثنوا عليه، وسبحان الله! مغير الأحوال.

إذا ضل من يتعصبون له ضلوا معه، وإذا اهتدى للصواب اهتدوا معه، لقد سلم بعض الطلاب والدعاة عقولهم لغيرهم، وقلدوا في دينهم الرجال.

ولقد رأينا قريبا من ينتصر لعلماء بلده، ويقدح في علماء البلاد الأخرى، سبحان الله! أليست بلاد المسلمين واحدة؟! هذا من التعصب المذموم! أليس من الشطط أن يتعصب أهل الشرق لعلماء الشرق، وأهل الغرب لعلماء الغرب، وأهل الوسط لعلماء الوسط؟!

إن هذا التعصب مخالف للمنهج الصحيح، الذي يدعونا إلى أن نأخذ بالحق مهما كان قائله؛ ولهذا قال أبو حامد الغزالي في ذم التعصب: "وهذه عادة ضعفاء العقول؛ يعرفون الحق بالرجال، لا الرجال بالحق ".

6- التعالم:

لقد كثر المتعالمون في عصرنا، وأصبحت تجد شابا حدثا يتصدر لنقد العلماء، ولتفنيد آرائهم وتقوية قوله، وهذا أمر خطير، فإن من أجهل الناس من يجهل قدر نفسه، ويتعدى حدوده.

7- النفاق وكره الحق:

قال الله -تعالى- عن المنافقين: ( فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً) (البقرة: من الآية10). ( وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ) (البقرة:14).

إن المنافقين الكارهين للحق، من العلمانيين، والحداثيين، والقوميين، وأمثالهم، من أشد الناس أكلا للحوم العلماء؛ لما في قلوبهم من المرض والبغض للحق وأهله.

ومن المؤسف الممض أنني استمعت في مجلس من المجالس إلى أحد هؤلاء المنافقين، يستطيل في أعراض العلماء، فقلده بعض الطيبين من حيث لا يشعر، ووافقه على ما يقول، حتى رد عليه في ذلك المجلس.

إن العلمانيين الآن يتحدثون في علمائنا بكلام بذيء، يعف القلم عن تسطيره، مما يدل على ما في قلوبهم من الدغل، ومعاداة ورثة الأنبياء وما يحملونه من الحق.

8- تمرير مخططات الأعداء كالعلمنة ونحوها:

أدرك العلمانيون -أخزاهم الله- أنه لا يمكن أن تقوم لهم قائمة، والعلماء لهم شأن وهيئة وهيبة في البلد، فأخذوا في النيل من العلماء، وشرعوا في تشويه صورة العلماء، وتحطيم قيمتهم، بالدس واللمز، والافتراء والاختلاق، لا أقول هذا جزافا ولا رجما بالغيب، ولكن ذلك هو ما نقله إلينا الثقات عن العلمانيين، من كلام في العلماء لا يقبله عقل العامي، فضلا عن طالب العلم.

وسيأتي مزيد بيان وتوضيح لهذه القضية قريبا.

[وسط][/وسط]

لا كبيرة مع ندم و استغفار و لا صغيرة مع تماد و اصرار

رابط هذا التعليق

واعذرونى احب ان اكمل ان الحوينى بشر يصيب و يخطىء مثله مثل اى انسان و ان كان اخطىء فله اجر واحد لانه اجتهد و ان اصاب فله اجران [/size]

[وسط][/وسط]

لا كبيرة مع ندم و استغفار و لا صغيرة مع تماد و اصرار

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...