اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تيجوا نتعلم شوية فرنساوي

Recommended Posts

notre soeur

bonjour

pourquoi ton absence est long?

on a besoin de ton aide

allez princess

ou sont les exercices?

Cher Alaa,

En fait je suis un peu occupée ces jours ci

En plus, pour préparer les exercices et les explications ca prennent beaucoup de temps et d’efforts

Je vous promets de faire mon mieux pour ne pas s'absenter longtemps

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

• الردود 658
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخت العزيزة برينسيس,,,شكرا جزيلا علي مجهوداتك الجبارة اللي فعلا فعلا اكيد بتاخد من وقتك كتير

انا كان نفسي اسأل حضرتك عملتي اية في مشروع التقديم للهجرة ....انتي كنت بتقولي انة عندك شوية مشاكل,,,يا رب تتحل كل مشاكلك يا رب و تطمنينا عليكي

بصراحة يا روك ، مشروع الهجرة مش بفكر فيه حاليا ...انا الحمدلله مش عندي مشاكل بس عندي ظروف تمنعني من الهجرة , و هي اني البنت الوحيدة و بابا و ماما مرتبطين بيا جدا و اني لسة انسة و همة بيخافوا عليا اوي و ديما شيفني طفلة

يمكن في يوم من الايام الظروف تتغير ...انا سايبة الموضوع دا لربنا سبحانه و تعالى...و صدقني انا بكون سعيدة لما بقرأ مشاركات الاعضاء هنا و عن قصص ناجحهم هناك.. و بشوف فيهم الي انا مش قادرة احققه لنفسي

ربنا معاكم جميعاً

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

أخوتي و أخواتي في المنتدى ،

مصدقتش عنيا لما لقيت ان موضوع تيجوا نتعلم فرنساوي وصلت لصفحة رقم 3 و مفيش حد كتب كلمة فيه من شهر تقريبا

معقول مفيش حد مهتم بالفرنساوي خلاص؟ :flr1:

على أي حال الفترة الي فاتت خلتني اعمل إعادة تقييم لمشاركاتي في هذا الموضوع...و ايه نسبة الاستفادة منها لأعضاء المنتدى وخصوصا الراغبين في الهجرة

وبصراحة وجدت ان المشاركات (حسب وجهة نظري المتواضعة ) مستواها جيد و لكن ينقصها الترتيب في كثير من الاحيان...

احنا صحيح قطعنا مع بعض طريق طويل و اتعلمنا حاجات كتير مفيدة ...ولكن انا مكنتش مركزة اني اربط بين الدروس الي اتعلمنها و وامتحانات ال Delf

علشان كدة وجدت ان من الضروري ترتيب كل الي احنا اخدناه مع بعض...و أقترح اننا نخصص الموضوع هنا لدروس ال grammaires , vocabulaires, communications بشكل عام

و اقترح فتح موضع خاص لأمتحان ال Delf نناقش فيه التعريف الامتحان هدفه ايه، و ايه الموضوعات الي الامتحان بيناقشها، و خريطة الامتحان، و التدريبات ...و اقترح اننا نبدأ الاول بجزء الخاص بمستوى A1 و بعدين نكمل في المستويات الاخرى

يا ريت لو حد عنده اقتراحات تانية يقولها ...و وياريت تقولوا رأيكم

رابط هذا التعليق

أخوتي و أخواتي في المنتدى ،

مصدقتش عنيا لما لقيت ان موضوع تيجوا نتعلم فرنساوي وصلت لصفحة رقم 3 و مفيش حد كتب كلمة فيه من شهر تقريبا

معقول مفيش حد مهتم بالفرنساوي خلاص؟ :flr1:

على أي حال الفترة الي فاتت خلتني اعمل إعادة تقييم لمشاركاتي في هذا الموضوع...و ايه نسبة الاستفادة منها لأعضاء المنتدى وخصوصا الراغبين في الهجرة

وبصراحة وجدت ان المشاركات (حسب وجهة نظري المتواضعة ) مستواها جيد و لكن ينقصها الترتيب في كثير من الاحيان...

احنا صحيح قطعنا مع بعض طريق طويل و اتعلمنا حاجات كتير مفيدة ...ولكن انا مكنتش مركزة اني اربط بين الدروس الي اتعلمنها و وامتحانات ال Delf

علشان كدة وجدت ان من الضروري ترتيب كل الي احنا اخدناه مع بعض...و أقترح اننا نخصص الموضوع هنا لدروس ال grammaires , vocabulaires, communications بشكل عام

و اقترح فتح موضع خاص لأمتحان ال Delf نناقش فيه التعريف الامتحان هدفه ايه، و ايه الموضوعات الي الامتحان بيناقشها، و خريطة الامتحان، و التدريبات ...و اقترح اننا نبدأ الاول بجزء الخاص بمستوى A1 و بعدين نكمل في المستويات الاخرى

يا ريت لو حد عنده اقتراحات تانية يقولها ...و وياريت تقولوا رأيكم

كلام فى الصميم

ربنا يجازيكى الف خير

c'est la vie

رابط هذا التعليق

وحشتينا يا برنسيس ووحشتنا مشاركاتك و أفكارك الجميلة

طبعاً التفكير بين ربط اللي بندرسه معاكي واللي محتاجينه أي التطبيق العملي للدراسة مهم جداً

بس عندي أقتراحين

أولاً : ربط بعض الكلمات اللتي سيتم دراستها بموضوع الهجرة

ثانياً :لو تقدري تعلمينا بعض المصطلحات الكيبكواز علشان تفيدنا في الحياة هناك

شكراً جزيلاً

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

منورة المنتدى يا برنسيس

وايه الغيبة الطويلة دى

وطبعا موافقين عالاقتراح

وزى ما قال رحالة يفضل

اختيار مواضيع مرتبطة بالهجرة والعمل

وبين امتحانات الدلف

رابط هذا التعليق

ياجماعه انا اختكم محتاجه مساعده بجد لاني دايخه ..طبعا انا خريجة صيدله من دوله عربيه بتقدير جيد جدا ومقدمه على هجره امتحنت ايلتس وجبت درجه كويسه جدا

دخلت فرنساوي عشان ازيد الدرجه بتاع الهجره ..كملت

level 1

والحمد لله حبيت اللغه وانشاء الله حستمر ادرسهه سؤال بسيط ليكم يا اخواني واتمنى مساعده

انا اريد 3 درجات من الفرنسي يعني محتاجه كم ليفيل عشان ادخل ال TEF

اعذيريني يا اختي صاحبة الموضوع بس صديقيني محتاجه مساعده وشكرا لكم ...

رابط هذا التعليق

ياجماعه انا اختكم محتاجه مساعده بجد لاني دايخه ..طبعا انا خريجة صيدله من دوله عربيه بتقدير جيد جدا ومقدمه على هجره امتحنت ايلتس وجبت درجه كويسه جدا

دخلت فرنساوي عشان ازيد الدرجه بتاع الهجره ..كملت

level 1

والحمد لله حبيت اللغه وانشاء الله حستمر ادرسهه سؤال بسيط ليكم يا اخواني واتمنى مساعده

انا اريد 3 درجات من الفرنسي يعني محتاجه كم ليفيل عشان ادخل ال TEF

اعذيريني يا اختي صاحبة الموضوع بس صديقيني محتاجه مساعده وشكرا لكم ...

عزيزيتي محتاجة مساعدة،

أهلا بيكي معانا

اعتقد انك هتحتاجي تستمري في الكورسات لحد niveau 5 أو 6 ....المهم في الموضوع انك قبل ما تدخلي ال TEF تكوني عارفة القواعد الاساسية للغة مثال ( تصريف الافعال و الازمنة، و دروس ال grammaire المهمة و ال vocabulaire ) و تكوني عارفة ازاي تكوني جمل بسيطة و سهلة...و تقدري تفهمي كمان الجمل البسيطة

ربنا معاكي و يوفقك

رابط هذا التعليق

مرحبـــــا بعودتك يا برنسيسة

ووحشتينا جدا ونورتينا

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

وحشتينا يا برنسيس ووحشتنا مشاركاتك و أفكارك الجميلة

طبعاً التفكير بين ربط اللي بندرسه معاكي واللي محتاجينه أي التطبيق العملي للدراسة مهم جداً

بس عندي أقتراحين

أولاً : ربط بعض الكلمات اللتي سيتم دراستها بموضوع الهجرة

ثانياً :لو تقدري تعلمينا بعض المصطلحات الكيبكواز علشان تفيدنا في الحياة هناك

شكراً جزيلاً

ازيك يا استاذ رحالة ،

ومرسي على اقتراحات حضرتك

أن شاء الله هحاول اجمع اكبر قدر من المعلومات عن الكلمات الي تفيد الناس المقدمين على هجرة...ان شاء الله في المشاركات القادمة هتجد مواضيع بتكلم عن الحياة اليومية و هتكون مفيدة للجميع سواء كانوا مقدمين على هجرة او لأ مثال( ازاي شخص يقدم نفسه، محادثات التليفونية، طريقة تحديد مواعيد العمل، السوال عن الطريق لو حد تايه ، اختيار الفندق، و حجز غرفة في الفندق، تقديم شكوة أو نقد ، انرفيو علشان التقديم على وظيفة، ...)

ثانيا: بالنسبة للمصطلحات الكيبكواز، في الشغل عندي كانوا موزعين علينا قائمة بالكلمة الي معناها بيختلف من فرنسا لكيبك

مثال : في فرنسا السيارة اسمها voiture

اما في كيبك اسمها char : و معني كلمة char في الاصل هي العربية الي بيجرها حصان زي الحنطور كدة، و لكن الكلمة دي بتستخدم في كيبك للتعبير عن السيارات الحديثة

في كمان كلمة : chum و دي معناها في كيبك mari ou conjoint أى زوج او boyfriend

كلمة Blonde في كيبك : معناها زوجة او girl friend

بالنسبة بقي للشتائم : (معلش لازم كلنا نعرفها ...علشان محدش يقولك كلمة منهم و انت ترد عليه ب merci او vous de meme

و هي : tabarnak (وهي شتيمة جامدة هناك.)

câlice (شتيمة برضه)

crisse (شتمية برضه)

ostie (نفس الشئ)

في كلمة كمان Tabarwet و دي انا محتارة فيها لانهم ساعات بيستخدموا الكلمة دي بمعني ايجابي (للتعبير عن ان الحاجة دي كويسة ) و ساعات كمان بيستخدموها بمعني سلبي

و ساعات ممكن واحد متعصب يجمع على الشتائم دي كلها في جملة واحدة ( فكرتوني بالذي مضي)

ايه رأيكم نأخذ مثال من الواقع:

http://www.youtube.com/watch?v=Hgq7awLKo6

دي مكالمة تليفونية لعميل متنرفز جدا و بيشتم (شفتم احنا في خدمة العملاء بنعاني ازاي..انا بقي كل يوم كان عندي 3 او ا4 مكالمات بنفس الشكل دا)

قصة المكالمة ان العميل تليفونه بايظ و بيتصل يشتم و عاوز technicien يروح له البيت علشان يصلح التليفون و بيطلب تعويض ...المكالمة دي اتسجلت و اتسربت لل youtube و طبعا دا ضد اداب المهنة ، فالعميل رفع قضية على الشركة و كسبها و اخذ تعويض ...انه يستخدم كل خدمات الشركة مدي الحياة ببلاش

النصيحة الي اقولها لاي حد عاوز يفهم الفرنساوي الكندي هو انه يسمع كتير لراديو كيبيك و حلقات http://www.tetesaclaques.tv/

و لو سمعتها و لاقيت نفسك مش فاهم بعض الجمل ، عادي جدا لان الفرنسويين نفسهم مش بيفهموا نص كلامهم

وقبل ما انسي: ساعات في مسلسلات كيبيكواه بتتعرض على قناة TV5 و دي مفيدة جدا، لان الحوار بيكون مصاحب ليه ترجمة بالفرنساوي بتاع فرنسا

رابط هذا التعليق

اعضاء كتير طلبوا مني أعادة شرح الافعال و الازمنة في اللغة الفرنسية

هحاول بقدر المستطاع اني اوصل المعلومة بطريقة سهلة :

هنبدأ الاول بالافعال:

اولا هنأخد فكرة عامة عن الافعال في اللغة الفرنسية :

Présentation des verbes

La langue française contient plus de 8000 verbes. La moitié d’en eux sont plus souvent employés

تتكون اللغة الفرنسية من اكثر من 8000 فعل، ونصف هذه الافعال يتم استخدمها بصورة متكررة

Les verbes en français à l’infinitif se terminent par ER, IR, OIR ou RE. C’est la terminaison. Le reste du verbe c’est le radical.

Exemple : aimer …..aim + er

Aim…..c’est le radical

Er ….c’est la terminaison

الافعال في المصدر لها ثلاث نهايات =terminaison و هي ER, IR, OIR ou RE .

اي فعل في اللغة المصدر بتاعه يتكون من جزءين

اصل الفعل radical + النهاية terminaison

مثال : فعل aimer يتكون من

aim (radical)+ er (terminaison

أنواع الافعال

On divise les verbes en 3 groupes :

On divise les verbes en 3 groupes :

1. des verbes qui se terminent à l’infinitif par ER forment les verbes du premier groupe. Ils se conjuguent comme AIMER.

(Sauf verbe aller)

2. des verbes qui se terminent à l’infinitif par IR forment les verbes du deuxième groupe. Ils se conjuguent comme FINIR

3. des verbes qui se terminent à l’infinitif par IR, OIR, RE forment les verbes du troisième groupe.

تنقسم الافعال ألى ثلاث مجموعات :

1. افعال تنتهي في المصدر ب ER و هي تكون افعال المجموعة الاولي و يتم تصريفها كلها زي تصريف فعل aimer

و معظم الافعال المستخدمة في اللغة تنتمى الي هذه المجموعة

2. افعال تنتهي ب IR في المصدر و هذه الافعال تكون المجموعة الثانية و يتم تصريفها زي تصريف فعل finir

ويوجد في اللغة الفرنسية 300 فعل يتبعون هذه المجموعة

3. افعال المجموعة الثالثة و التي تنتهي في المصدر ب IR, OIR, RE و هي المجموعة الاصعب من حيث التصريف و يوجد في اللغة حوالي 300 يتبعون هذه المجموعة

محلوظة هامة :

Pour conjuguer correctement les verbes, il faut retenir l’infinitif et le participe passé

لكي تتكمن من تصريف الافعال بشكل صحيح فضروري جداا حفظ شكل الفعل في المصدر ( لان على هذا الاساس يتم تحديد الفعل ينتمى لاي مجموعة ) كما يجب حفظ التصريف الثالث للفعل ( لانه مهم في تصريف الازمنة المركبة زي مثلا Passé composé

رابط هذا التعليق

الافعال ( تابع)

Les verbes AVOIR et ETRE

هم افعال لهم طبيعة خاصة و هم من اهم الافعال في اللغة

هذان الفعلان ممكن نستخدمهم في صورتين مختلفتين

الصورة الاولي: ممكن استخدم الافعال دي على انهم افعال مستقلة بذاتها

On emploie les verbes AVOIR et ETRE tout seuls comme verbes

مثال :

Tu es en retard

انت متأخر

J’ai faim

انا جائع

je suis malade

انا مريض

J’ai un livre

معي كتاب

الصورة الثانية : يتم استخدام هذه الافعال مع افعال اخرى و في هذه الحالة نطلق عليهم افعال مساعدة - auxiliaires-

يتم استخدام ال auxiliaires- مع كل الازمنة المركبة les temps composés

On emploie les verbes AVOIR et ETRE aussi pour conjuguer les autres verbes aux temps composés : on les appelle alors (auxiliaires

مثال :

Je suis allé à l’école

ذهبت إلى المدرسة

– J’ai vu ce film

شاهدت هذا الفيلم

– Tu as bu un jus –

شربت عصير

Nous sommes arrivés à la maison.

ذهبنا الى المنزل

Comment conjuguer les verbes??

كيف نصرف الافعال؟

La conjugaison des verbes change avec :

Les personnes : je – tu – elle (pour le singulier) ; nous, vous, ils, elles (pour le pluriel

Les temps : le présent – le futur – le passé

يتغير تصريف الافعال على حسب :

الفاعل: لكل فاعل النهاية الخاصة به

و لكل زمن النهاية الخاصة به : مثال تهايات ال présent تختلف عن نهايات ال le futur تختلف عن نهايات الماضي le passé

Ce qui change et ce qui ne change pas

ماذا الذي يتغير في الفعل و ماذا الذي لا يتغير

الذي لا يتغير في الفعل بالنسبة للمجموعة الاولي و الثانية هو اصل الفعل أو le radical أما النهايات فهي متغيرة بحسب الفاعل و الزمن

أما بالنسبة لافعال المجموعة الثالثة اصل الفعل le radical يتغير دائما

Le radical ne change pas dans les verbes du premier groupe et du deuxième groupe. Pour les verbes du troisième groupe le radical change souvent

لاحظ معي هذه الامثلة

Observer les verbes suivants :

Je place, tu placeras, il plaçait, ils ont placé

Verbe « placer » la terminaison change, le radical " plac" ne change pas

في هذا الفعل تتغير النهايات و لكن ال radical و هو "plac" لا يتغير

Je bois, tu boiras, il buvait, ils ont bu

Verbe « boire » la terminaison change et le radical change aussi

هنا نلاحظ ان في هذا الفعل و هو من افعال المجموعة الاولى يتغير اصل الفعل ففي احيان نجده boi او احيانا نجده buv كما تتغير النهايات ايضا

و هذا هو الفرق بين افعال المجموعة الثالثة و افعال المجموعة الاولى و الثانية

رابط هذا التعليق

LES TEMPS

1) LE PRESENT

بالنسبة لنهايات المجموعة الاولى

Les verbes du premier groupe –ER

Terminaison

Je …………. radical du verbe + e

Tu ……..…. radical du verbe + es

Il ……….… radical du verbe + e

Elle ………. radical du verbe + e

Nous…….. .radical du verbe + ons

Vous……. radical du verbe + ez

Ils ……..… radical du verbe + ent

Elles ..…… radical du verbe + ent

يعني احط اصل الفعل و النهايات المكتوبة بالازرق و يكدة يتكون ال Présent

بعض الصعوبات الخاصة بهذه المجموعة :

هناك بعض التغيرات البسيطة في radical لبعض الافعال

مثال verbe placer

je place, nous plaçons

هجد ان حرف ال C اتغير مع ال nous و زاد عليه علامة ال (S) تحت ال C

فعل Payer

je paie, tu paies , il paie, nous payons, vous payez, ils paient

تغير ال Y مع ال je, tu, il , ils و تحولت الي I

فعل : Jeter

je jette, tu jettes, il jette, nous jetons, vous jetez, ils jettent

مع ال je , tu, il, ils اضفت حرف زيادة و هو ال T

تدريب:

ابحث عن هذه الافعال في ال Présent و لاحظ الفرق

manger , Peser, céder, modeler, broyer, annoncer, envoyer, acheter, appeler.

رابط هذا التعليق

LES TEMPS

الازمنة

ـابع

LE PRESENT

أفعال المجموعة الثانية IR

Les verbes du deuxième groupe ….IR

Terminaison

Je …………. radical du verbe + is

Tu ……..…. radical du verbe + is

Il ……….… radical du verbe + it

Elle ………. radical du verbe + it

Nous…….. .radical du verbe + issons

Vous……. radical du verbe + issez

Ils ……..… radical du verbe + issent

مثال Verbe FINIR

je fin+is

tu fin+is

Il fin+it

Nous fin+issons

vous fin+issez

Ils fin+issent

Exercice

Cherchez le présent des verbes suivants :

ابحث عن هذه الافعال في ال Présent

Guérir, réunir, pâlir, grandir, rougir, grossir, salir, avertir, s’enrichir, s’adoucir

رابط هذا التعليق

LES TEMPS

الازمنة

ـابع

LE PRESENT

les verbes du troisième groupe IR, RE, OIR

وهي اصعب مجموعة عندنا في اللغة الفرنسية ...لانها ليس ليها قاعدة محددة

ممكن بعض terminaisons تكون موحدة و لكن ال radical بيتغير ديما و هي دي الصعوبة

على العموم على قد ما اقدر هحاول اجمع الافعال الي زي بعض مع بعض

ممكن نقول ان المجموعة دي تنقسم فيها ال terminaisons الي اربع مجموعات (لكن مش لازم ننسي ان الافعال الشاذة كثيرة )

مجموعة النهاية بتاعتها كما يلي:

je .....s

Tu....s

il.....t

nous.....ons

vous .....ez

ils ....ent

الافعال التي تأخذ هذه النهايات او ال terminaisons هي على سبيل المثال :

servir - fuir- recevoir- voir- savoir- sentir- tenir- devoir- mettre- battre- peindre, joindre, craindre, , taire, plaire, connaitre, partir

في مجموعة تانية نهايتها كما يلي

je.......x

tu.....x

il......t

nous ....ons

vous ....ez

ils .....ent الافعال التي تأخذ هذه النهايات او ال terminaisons هي على سبيل المثال :

vouloir, valoir, pouvoir,

مجموعة نهايتها كما يلي :

je ....e

tu.....es

il ......e

nous....ons

vous .......ez

ils ......ent

offrir , cueillir, ouvrir , couvrir,

مجموعة اخيرة نهايتها

je ....s

tu .....s

il .....d

nous ...ons

vous ...ez

ils ....ent

prendre, rendre, vendre, tendre, suspendre, Répondre , répandre

نلاحظ هنا بشكل خاص ان كل افعال هذه المجموعة تنتهي ب dre

ملحوظة مهمة جدا هي ان في كل افعال المجموعة الثالثة ال radical بيتغير و مفيش قاعدة واحدة ممكن نتبعها ، علشان كدة افضل وسيلة هي حفظ تصريفات هذه المجموعة

رابط هذا التعليق

LES TEMPS

تابع

LE PRESENT

شفنا مع بعض تصريف الافعال في المجموعات المختلفة في زمن ال Présent

دلوقتي هنشوف مع بعض امتى استخدم هذا الزمن و ايه معناه

1. Le présent exprime une action qui se produit au moment où on parle

نستخدم هذا الزمن للتعبير عن حاجة بتحصل و انا بكلم ( أي المضارع أو present simple في الانجليزي)

مثال : je mange une pomme

je pars maintenant

Le présent exprime une vérité durable et éternelle 2.

للتعبير عن الحقائق العلمية المؤكدة

مثال:

L’eau bout à 100 degrés

3.Une action qui se répète

للتعبير عن حدث يتكرر كل يوم اي عادة متكررة

استخدامات اخرى ( للمستوى المتقدم)

4. الPrésent historique ou de narration

مثال :

Mohamed Ali invite les Mamelouks, les enferme dans un château, les fais tuer ; un seul s’échappe

الجملة نا بتتكلم عن محمد على الذي جمع المماليك في قصر ثم قام بقتلهم .....احنا هنا بنتكلم عن حادثة تاريخية و مع ذلم استخدمنا ال Présent

طيب ليه ؟؟؟

احنا هنا بنتكلم عن الPrésent historique ou de narration ، المقصود به اني احكي حاجة تاريخية في المضارع لكي اعطي المتلقي الاحساس ان الحادثة مازات تحدث امام اعينا و كأنني عايشة فيها و كأنني جزء منها

Le Présent historique ou de narration remplace le passé pour rendre l’action plus vivante

5. في بعض الاحيان نستخدم ال Présent للتعبير عن حدث سيقع في الثواني او الدقائق القادمة ( فترة قصيرة جدا )

مثال

je reviens dans un instant

سأعود بعد قليل

هنا استخدمت المضارع مش ال المستقبل

مبروك يا جماعة خلصنا كدة ال Présent

ننقل دلوقتي على ال Passé

رابط هذا التعليق

العزيزة برنسيس

ربنا يجزيك كل خير

الحقيقة مداخلتك الاخيرة قيمة ومركزة جدا

وكمان خلتنى ادور فى الكتب تانى

واكتشف وجود كتاب اسمه

بيشلر لتصريف الافعال

ربنا يوفقك دايما

ومنتظرين باقى الازمنة

رابط هذا التعليق

LES TEMPS

2) L'IMPERATIF

اسمحوا لي اننا نبدأ الاول ب Impératif قبل ما نبدأ في شرح ازمنة الماضي

المقصود ب Impératif هو أسلوب الأمر ..وهو من اسهل الازمنة لانه بيعتمد اعتماد تام على زمن ال Présent

Comment conjuguer les verbes à l’impératif ?كيف نصرف الافعال في هذا الزمن

هكلم الاول عن اسلوب الامر في اللغة العربية لانها زي اللغة الفرنسية في النقطة دي

عندنا في العربي اسلوب الامر بيكون له ثلاث صور مثال: أشرب الماء - لنشرب الماء - أشربوا الماء (اسلوب الامر في اللغة الانجليزية مختلف حيث انه له صغية واحدة فقط )

في اللغة الفرنسية تصريف الفعل بيتكون له ثلاث صور بس

علشان اصرف الفعل في اسلوب الامر :

اولا : ابحث عن ال présent بتاع الفعل الي عاوزة اصرفه في الامر و هأخذ منه تصريف الفعل مع ضمائر Tu, nous, vous

مثال verbe prendre

Tu prends- nous prenons- vous prenez

ثانيا: هحذف الضمائر : Tu, nous, vous

هيبقي عندي بس : prends, prenons, prenez

و بكدة اكون صرفت الفعل في أسلوب الامر

نأخذ مثال: prends un taxi خذ تاكسي

prenons le Métro لنأخذ المترو

prenez ce livre خذوا الكتاب

و بكدة اكون صرفت الفعل في اسلوب الامر و يكون عندنا قاعدة عامة لكل افعال اللغة (مجموعة ثانية و ثالثة)

ملحوظات مهمة جدا:

1- كل افعال اللغة تتبع هذه القاعدة، فاسلوب الامر بيعتمد في تصريفه على زمن ال présent

ولكن افعال المجموعة الاولي verbe du premier groupe (ER لها استثناء بسيط : لو تفتكروا ان نهاية الفعل مع ضمير ال Tu هو es

tu joues, tu regardes, tu parles

الاختلاف الوحيد هو انه يجب حذف حرف ال S في اسلوب الامر

مثال : Parle à haute voix (صح)

parles à haute voix (غلط )

2- افعال avoir- à haute voix - savoir لهم التصريف الخاص بيهم

Verbe avoir à l’impératif

Aie

Ayons

Ayez

Verbe être à l’impératif

Sois

Soyons

Soyez

verbe savoir à l’impératif

Sache

Sachons

Sachez

3- بعض الافعال لا تصرف في اسلوب الامر مثال : verbe pleuvoir, falloir, pouvoir

هتسألوني ليه يا برينسيس

الاجابة منطقية جدا : تعالوا نترجم معاني هذه الافعال:

pleuvoir : يمطر

falloir : يجب : must في الانجليزي

pouvoir : يستطيع

و طبعا مقدرش أعطي اوامر للسماء انها تمطر، ولا ينفع اني أمر حد انه يستطيع القيام بشئ ما ، ولا فعل يجب ينفع اصلا يتصرف في الامر (لان معناه اساسا يحتوى على الامر)

4- بالنسبة Verbes pronominaux فهم بيتبعوا القاعدة الاساسية مع زيادة الضمائر الاتية : toi, nous, vous

مثال : هنصرف دلوقتي verbe se laver

lave -toi : اغتسل

(يلاحظ اني حذفت حرف ال S لان الفعل بينتهي ب ER يعني مجموعة اولى)

lavons-nous : لنغتسل

lavez -vous : أغتسلوا

و بكدة نكون خلصنا شرح أسلوب الامر

رابط هذا التعليق

العزيزة برنسيس

ربنا يجزيك كل خير

الحقيقة مداخلتك الاخيرة قيمة ومركزة جدا

وكمان خلتنى ادور فى الكتب تانى

واكتشف وجود كتاب اسمه

بيشلر لتصريف الافعال

ربنا يوفقك دايما

ومنتظرين باقى الازمنة

شكرا يا ستاذ علاء على الدعوة الجميلة دي

على فكرة انت معاك احسن كتاب بيشرح الازمنة

و هو ال Bescherelle

فهو عبارة عن قاموس لتصريف كل افعال اللغة و بيشرح كل الازمنة و استخدام الافعال بشكل بكل دقة

على فكرة يا جماعة عندنا في المركز الثقافي الفرنسي لاحظت ان في مكاتب كل المديرين و الموظفين سواء كانوا مصريين او فرنسيين لازم يكون عندهم نسخة من قاموس كبير (فرنسي - فرنسي ) و نسخة من ال Bescherelle

فنصيحة الي عاوز يتعلم الفرنساوي على اصوله و الي بيحب اللغة دي لازم يكون عنده قاموس (فرنسي - فرنسي) محترم و ال Bescherelle

رابط هذا التعليق

[center]LES TEMPS

3- Le Passé composé

ما معني ال Passé composé؟؟؟؟؟

هو زمن الماضي في اللغة الفرنسية ....هو اكثر ازمنة الماضي استخداما في اللغة اليومية

سوف نشرح استخدام و قيمة هذا الزمن في الجزء القادم من الدرس

ممكن نلخص درس انهردة في كلمة واحدة :

Passé composé = Auxiliaire au présent + participe passé

اولا: كيف نصرف الافعال في هذا الزمن؟

يتكون هذا الزمن من جزءين (ولهذا اطلقنا عليه لفظ composé اي مركب)

الجزء الاول: Auxiliaire au présent (avoir ou être

الجزء الثاني : participe passé أو التصريف الثالث للفعل

بالنسبة للجزء الاول و هو ال auxiliaire اي- الفعل المساعد

فنستخدم فيه الفعل المساعد auxiliaire في زمن المضارع présent

كل افعال اللغة الفرنسية تصرف مع auxiliaire avoir

ماعدا افعال الاتية التي تصرفون مع auxilaire être

و هم:

1- aller

2- venir

3- arriver

4- partir

5-rester

6- naître

7- mourir

8-tomber

9-monter

10-descendre

11-sortir

12-rentrer

13-décéder

14- leurs composés

اي الافعال المشتقة من الافعال السابقة

15- les verbes pronominaux

الجزء الثاني participe passé :

كيف يمكن لنا الحصول على ال participe passé للفعل؟

سبق و ان شرحنا أن الفعل بيتكون من جزءين = racine+ Terminaison

بالنسبة لافعال المجموعة الاولى : بتكون ال terminaison بتاعة ال participle passé هي é

طيب بالنسبة للracine أو اصل الفعل اجيبه منين؟

انتبهوا معايا:

نأخذ مثال فعل aimer :

هجيب الفعل دا مع ضمير nous

هيبقي nous aimons

طبعا هنحذف ال nous و الterminaison النهاية بتعتها و هي ons

يتبقي عندي ال aim

و بعدين ازود ال é

وبكدة يكون ال participle passé هو aimé

و دي قاعدة عامة لأفعال المجموعة الاولى حتى مع الافعال الي ليها تصريف خاص شوية زي jeter, payer, peser

بالنسبة لافعال المجموعة الثانية الموضوع اسهل :

مثال verbe finir

ال terminaison هتكون I

يعني كل الي هعمله هو حذف حرف ال R من المصدر

و بكدة يكون ال participle passé هو fini

و دي قاعدة عامة لأفعال المجموعة الثانية

بالنسبة لافعال المجموعة الثالثة: بما انكم تعبتوا و زهقتوا من كتر القواعد ...علشان كدة ابشركم ان المجموعة دي ملهاش قاعدة و كل افعالها شاذة ....ولمعرفة ال participle passé لهذه المجموعة لازم احفظه

ملحوظة هامة :

بالنسبة لل participle passé للافعال التي تصرف مع الفعل المساعد auxiliaire avoir

فأن شكل ال participle passé لا يتغير ( إلا في حالة واحدة فقط –مستوى متقدم- راجع درس pronoms personnels-

مثال

Verbe prendre au passé composé

J’ai pris

Tu as pris

Il a pris

Nous avons pris

Vous avez pris

Ils ont pris

كلمة pris لم تتغير طوال التصريف

بالنسبة لل participle passé للافعال التي تصرف مع الفعل المساعد auxiliaire etre

فأن شكل ال participle passé يتغير دائما حيث انه يتبع الفاعل في النوع –مذكر او مؤنث- و العدد –جمع او مفرد

مثال

Verbe venir

Je suis venu

Tu es venu

Il est venu

Elle est venue

Nous sommes venus

Vous êtes venus

Ils sont venus

Elles est venues

Verbe monter au passé composé

Je suis monté

Tu es monté

Il est monté

Elle montée

Nous sommes montés

Vous êtes montés

Ils sont montés

Elles sont montées

لاحظوا تغير النهايات :

اضفت E مع المؤنث المفرد

اضفت S مع الجمع المذكر

و اضفت ES مع الجمع الؤنث

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...