اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تيجوا نتعلم شوية فرنساوي

Recommended Posts

bonsoir tout les monde

il faut vous calmer mes amis

comme ça, je serais très apeuré

Allah sera avec vous

رابط هذا التعليق

• الردود 658
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سلام عليكم اخوانى انا مرتبك وبقطع فى شعرى وجالى شبه انهيار , امبارح بفتح الاميل لقيت جواب من سفارة وبيقولولى تعالى يا حلو فيه مقابلة فى سوريا يوم 11 شهر 5 يعنى بعد شهر ونصف وانا مش عارف اعمل ايه

للى ما بعتولى فايل نمبر ولا حاجة , انا لسه باعت من 10 ايام بس

انا مرتبك جداااااا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم اخوانى انا مرتبك وبقطع فى شعرى وجالى شبه انهيار , امبارح بفتح الاميل لقيت جواب من سفارة وبيقولولى تعالى يا حلو فيه مقابلة فى سوريا يوم 11 شهر 5 يعنى بعد شهر ونصف وانا مش عارف اعمل ايه

انا مرتبك جداااااا

أولاً مبروك تحديد موعد المقابلة يا دكتور فارم

ثانياً أنا من رأيي لو حضرتك عندك فكرة كويسة عن الفرنساوي وعن أسئلة المقابلات يبقي ممكن تتوكل علي الله وتوافق علي المقابلة , لسه باقي شهرين يعني فترة كويسة للأعداد والمذاكرة بس المهم اللغة تكون معقولة

لكن لو اللغة مش كويسة أو لسه في أول المشوار يبقي لازم تأجل بس خلي بالك ممكن التأجيل يكون لمدة صغيرة يعني بعد الميعاد الأولاني بثلاث شهور مثلاً وبقول مثلاً لأن المقابلات كتير السنة دي وممكن يستدعوك للمرة التانية في نفس السنة

بالتوفيق إن شاء الله

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

انا مرتبك جداااااا

بصراحة ربنا معاك بس صدئنى مفيش حاجة اسمها مستحيل و اكيد انت بردو مش ميح فى الفرنساوى

حاول تركز على اسئلة الانترفيو و حاول تكون مخلص اساسيات الفرنش يعنى كام زمن كده و على تركيب الجملة

صيغة السئوال و صيغة الاجابة على حوالى 500 فعل و كلمة يعنى لو كل يوم 20 كلمه كفاية

متنساش ان الجزء الاكبر من الانتر فيو انت اللى بتتكلم يعنى انت المتحكم الاكبر فى المقابلة و عندك اسئلة كتير اجاباتها متشابهه يعنى اللى حتعيده تزيده

بس كل ده طبعا ميبنفعش لوحدك لانه مفيش وقت لتتجربة

c'est la vie

رابط هذا التعليق

يا جماعة اهم شيء في اللغة الممارسة والله

انا مابلاقيش حد اتكلم معاه لا بالانجليزي ولا بالفرنساوي

وعادة بسرح يا اما بالانجليزي يا اما بالفرنساوي , والكلمة اللي ابقى عايز اقولها وماعرفهاش ادور عليها واعرفها واسرح بيها بعد كده -_-

مش عارف اذا حد عمل الموضوع ده ولا لا

لكن دي اكتر حاجة فادتني في اللغات

لكن الافيد طبعا اننا نتكلم مع ناس

رابط هذا التعليق

انا مرتبك جداااااا

ربنا معاك

انا راى لو لسة مش مستعد خالص اجل لكن مذاكر نص نص ابقى ركز على اسئلة المقابلة و اتكل على الله

انت مؤهلك اىة كيمياء و ظيفتك مطلوبة؟

ازاى بعتولك بالسرعة دى

انت كدة قلقتنا كلنا ربنا يستر

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

انا مرتبك جداااااا

ربنا معاك

انا راى لو لسة مش مستعد خالص اجل لكن مذاكر نص نص ابقى ركز على اسئلة المقابلة و اتكل على الله

انت مؤهلك اىة كيمياء و ظيفتك مطلوبة؟

ازاى بعتولك بالسرعة دى

انت كدة قلقتنا كلنا ربنا يستر

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعه كلك انا لسه هافوق من الصدمة النهاردة ومش مصدق نفسى انهم بعتولى الله ..... المهم

شكرا يا رحالة باشا وهارفى ومحمد ششتاوى وكريم انا بجد كلماتكم شجعتنى انى انا اذاكر واعمل اللى على

انا الحمد لله عارف الازمنه بس صراحة بنساهم بسرعه عشان كلهم شبه بعد وكلهم شواذ بعيد عنك للغة غريبة مالهاش قاعدة

انا هركز على الاسئلة وانا بعرف اعبر عن نفسى شوية يعنى من هنا للمقابلة اقدر اقول اسمى ومهام وظيفتى والحاجات دى اللى بيسالوها

ادعولى يا جماعه بجد انا كتير محتاج دعواتكم وصلواتكم , اروح اضرب غطس فرنساوى ورجعلكم

رابط هذا التعليق

:blush2:الف مبروك للاخ pharm على تحديد ميعاد المقابلة بالنجاح والتوفيق باذن اللة مفيش داعى للقلق اعتبر ان تحديد ميعاد ومكان المقابلة هو نصف الطريق للنجاح والمقابلة نفسها هى النصف الاخر

رابط هذا التعليق

?Où êtes vous Princesse

Nous perdons vos leçons trop

?Est ce-que vous encore nous repellez

تم تعديل بواسطة الرحالة باشا

رابط هذا التعليق

أنا لسة بادئ فى الفرنساوى من الصفر وحاليا خلصت ال foundation course بتاع ميشيل توماس .. وياريت لو حد عنده أى نصائح للطريق اللى آخده فى التعليم يعنى لو برنامج معين او كتاب معين للمبتدئين ...

.. دعواتكم لينا يا جماعة

رابط هذا التعليق

تحياتي الي جميع افراد اسرتي بالمحاورات

انا كان بدي اخد رأيكم في هذا الموضوع :blush2: و هو انة انا دلوقتي في المستوي الخامس بالسنتر و انا كنت ناوي ادخل المستوي الاول بالكونفرزاسيون بعد الرابع و لكنهم فضلوا يقولولي لا استني الخامس و اهيني في الخامس , بيقولولي لاااااا الافضل انة استني اخلص السادس و بعدين ادخل الكونفرزاسيون عشان اكون متأسس صح

انا بصراحة المحادثة بالنسبة لي هي الاهم لانة مش هيسألني انا مستواي كام بس هايعملي تقييم من خلال كلامي معاة

شكرااا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

انا كان بدي اخد رأيكم في هذا الموضوع :roseop: و هو انة انا دلوقتي في المستوي الخامس بالسنتر و انا كنت ناوي ادخل المستوي الاول بالكونفرزاسيون بعد الرابع و لكنهم فضلوا يقولولي لا استني الخامس و اهيني في الخامس , بيقولولي لاااااا الافضل انة استني اخلص السادس و بعدين ادخل الكونفرزاسيون عشان اكون متأسس صح

انا بصراحة المحادثة بالنسبة لي هي الاهم لانة مش هيسألني انا مستواي كام بس هايعملي تقييم من خلال كلامي معاة

شكرااا

لو لسه معاد الانترفيو خد كل حاجة انما لو مفيش وقت

خد الكنفورزاسيو و اعتقد الافضل انك تاخد السادس لانك

كده كده حتتضرب على المحادثه مع الاعداد بتاعك

c'est la vie

رابط هذا التعليق

انا كان بدي اخد رأيكم في هذا الموضوع :roseop: و هو انة انا دلوقتي في المستوي الخامس بالسنتر و انا كنت ناوي ادخل المستوي الاول بالكونفرزاسيون بعد الرابع و لكنهم فضلوا يقولولي لا استني الخامس و اهيني في الخامس , بيقولولي لاااااا الافضل انة استني اخلص السادس و بعدين ادخل الكونفرزاسيون عشان اكون متأسس صح

شكرااا

لو لسه معاد الانترفيو خد كل حاجة انما لو مفيش وقت

خد الكنفورزاسيو و اعتقد الافضل انك تاخد السادس لانك

كده كده حتتضرب على المحادثه مع الاعداد بتاعك

C'esr vrai

Je suis d'accord avec Kareem

تم تعديل بواسطة الرحالة باشا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انتوا فين ياخوانا ...( فينكم يأهل كيبيك ومستقبل كندا )انتوا بطلتوا تذاكروا فرنساوى ولا ايه؟

كنتوا شغالين تمام والحمد لله ايه اللى حصل بس

شكلكوا اتحسدتوا

عموما دى حته على السريع كده

كتاب صغننون فيه كل القواعد للغه الفرنسيه

اتمنى انه يفيد ويرجع الناس تانى تذاكر وتشارك

http://www.BLOCKED77/file/67936471/28b9c...rified=a998316c

دعواتكم ..........

قالوا الشقیق بیمص دم الشقیق

والناس ما ھیاش ناس بحق وحقیق

قلبي رمیته وجبت غیرو حجر

داب الحجر ورجعت قلبي رقیق

...و عجبي!!!!!!!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انتوا فين ياخوانا ...( فينكم يأهل كيبيك ومستقبل كندا )انتوا بطلتوا تذاكروا فرنساوى ولا ايه؟

كنتوا شغالين تمام والحمد لله ايه اللى حصل بس

شكلكوا اتحسدتوا

عموما دى حته على السريع كده

كتاب صغننون فيه كل القواعد للغه الفرنسيه

اتمنى انه يفيد ويرجع الناس تانى تذاكر وتشارك

http://www.BLOCKED77/file/67936471/28b9c...rified=a998316c

دعواتكم ..........

السلام عليكم ورحمة الله وبركانه

جزاك الله كل خير

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

وعلشان الدعوه الجميله دى ياعم bermawy

خد دى كمان ......

ده برنامج فيه تصريف كل الافعال الفرنسيه

بس بصراحه انا معرفتش اشغله ( ممكن العيب يكون من عندى )

لو ظبط معاك يبقى زى الفل

وادى الرابط

http://www.BLOCKED77/file/67928986/e4228...rified=a998316c

واى خدمه يأهل كيبيك ان شاء الله

تحياتى للجميع ,.........

قالوا الشقیق بیمص دم الشقیق

والناس ما ھیاش ناس بحق وحقیق

قلبي رمیته وجبت غیرو حجر

داب الحجر ورجعت قلبي رقیق

...و عجبي!!!!!!!

رابط هذا التعليق

اخوتي و اخواتي في المنتدى

وحشتوني كتير

مر وقت طويل على اخر مشاركة ليا معاكم...

سبب عدم مشاركتي هو احساسي باني نسيت الفرنساوي و نسيت ايامه...و دا كان مخلى عندي حالة نفسية سيئة جداا...يكفي في الشغل لو حصل و اتكلمت فرنساوي مع نزيل في الفندق مش بخلص من التريقة ..بطلت اتكلم و تقريبا ركنت اللغة على الرف ..

أضف الي ذلك مشاكل تجديد عقد العمل الخاص بي و مدير عنده عقد نفسية بيطلعها عليا وكل شوية يهددني انه مش هيجدد العقد

كل دا خلاني فاض بيا و قدمت استقالتي

الحمدلله ربنا رزقني بشغل تاني ...و كل الشغل بالفرنساوي :roseop: :lol:

بجد انا فرحانة جداا ، حاسة اني لقيت نفسي تاني ...و هرجع اكلم و امارس اللغة الي قضيت عمرى كله بدرس فيها

ادعو لي ان ربنا يوفقني

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

اسمحوا لي نبدأ بتدريب سمعي

هنبدأ بخطبة سياسية للرئيس الفرنسي السابق جاك شيراك

مش عاوزاكم تتخضوا و يغمي عليكم

الموضوع سهل جدا ,,وجاك شيراك طريقة نطقه للكلمات واضحة جدااا و بيكلم ببطئ جداا

انتم بنفسكم هتشوفوا و تحكموا

الصعوبة الوحيدة الي ممكن تواجهنا هي الكلمات الصعبة و الجديدة

وعلشان كدة انا حضرت مسبقا الكلمات الصعبة و ترجمتها

وبعدين هنشرح مع بعض جملة جملة

دلوقتي هشرح ليكم هنقوم بالتدريب دا ازاي :

اولا : هنقسم الخطاب إلى اجزاء

الجزء الاول ينتهي في ( دقيقة و ثلاثين ثانية) حتي كلمة (les valeurs de la République)

هنسمع النص لاول مرة

ثانيا: هنقرأ كويس جداا و نفهم معاني الكلمات الصعبة و الجديدة .

ثالثا: هنسمع تاني الجزء الاول من الخطاب

رابعا: هنقرأ نص الخطاب و نسمعه تاني و النص قدامنا

خامسا: هنحلل نص الخطاب مع بعض علشان نعرف تركيبات الجمل و ازمنة الافعال

بين كل خطوة و الثانية هتلاحظوا ان فهمكم بدأ يتحسن

سادسا: بالنسبة لتدريبات النطق:

انصحكم انكم تحطوا النص قدامكم و تحاولوا تقرأوا بصوت عالي كذا مرة

و لو عندكم شريط كسيت سجلوا صوتكم عليه

و بعدين اسمعوا جاك شيراك و اسمعوا نفسكم و صلحوا لنفسكم

التدريب دا مهم جدا و هيساعدتكم كتير على تحسين النطق

و لو الطريقة دي فيها فايدة ليكم هنكمل بقية الخطاب بنفس الطريقة

الخطاب :

http://www.youtube.com/watch?v=iF-zYj21bjg&feature=related

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...