اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سلّي صيامك !


سهل جدا

Recommended Posts

خذوا على الماشي كام سؤال سهلين جدا ( قرايب واحد نعرفه )

wst::

احنا عاوزين ألغاز فقهية يا حاجّة ضحى ... مش أسئلة وفتاوى.. لأن احنا مش علماء .. ممكن نفتي فتوى وتطلع غلط..

بس كان عندي تعقيب للسؤال رقم 7 بتاع حضرتك..

7.زكاة الفطر ينفع تطلع فلوس ولا لازم اكل؟وقد ايه تقريبا؟

رأي جماهير أهل العلم أنه يجب أن تُخرَج زكاة الفطر صاعاً من طعام من غالب قوت أهل البلد.. لأن الحديث الشريف نصّ على ذلك..

وذهب بعض الفقهاء على جواز إخراج زكاة الفطر مالاً ..

وبما أني لست من أهل العلم.. فبأخذ بالقول الأضمن والأحوط لديني..

دلوقتي عندنا علماء قالوا يجب إخراجها طعام من قوت أهل البلد.. ولا يجوز إخراجها مالاً.

وعلماء آخرين قالوا: هي في الأصل تُخرج من الطعام.. لكن يجوز إخراجها مالاً..

وعلى ذلك لو أني أخرجت زكاة فطري من الطعام, فأنا على يقين من أن زكاتي صحيحة مائة بالمائة على قول الرأيين

لكن لو أخرجتها مالاً فهناك احتمال أن تكون زكاتي غير صحيحة على قول بعض أو أكثر أهل العلم..

فلماذا أغامر وأخرجها مالاً, طالما أن هناك تصرّف ليس فيها أي مغامرة :unsure:

خذوا اللغز ده:

راجل عنده قطعة أرض ثمنها 10 مليون جنيه.. وأفتاه عالم بأن ليس عليه فيها زكاة

ورجل آخر عنده قطعة أرض ثمنها 30 الف جنيه فقط.. وأفتاه نفس العالم بأن عليه فيها زكاة..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 157
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

قطعة الارض الاولى 10 مليون اشتراها الرجل كى يبنى فيها بيت سكنا له وبذالك فلازكاة عليه

الثانى 30 الف اشتراها بغرض التجارة ومر عليها الحول لذا يجب فيها الزكاة

والله اعلم

493275s8wrn8jsb5.gif

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق
شارك

قطعة الارض الاولى 10 مليون اشتراها الرجل كى يبنى فيها بيت سكنا له وبذالك فلازكاة عليه

الثانى 30 الف اشتراها بغرض التجارة ومر عليها الحول لذا يجب فيها الزكاة

والله اعلم

الله ينوّر عليك يا أستاذ الرفاعي :unsure:

===================

wst:: أستاذ ماندوووووو :P

بعتلك الهديّة اللي وعدتك بيها برسالة خاصّة

على فكرة .. هديّة قيّمة, وهاتستفيد منها كثير إن شاء الله

عشان تعرف إن عمو سهل .. لما يوعد بحاجة بينفذها ..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

:unsure: أستاذ ماندوووووو wst::

بعتلك الهديّة اللي وعدتك بيها برسالة خاصّة

على فكرة .. هديّة قيّمة, وهاتستفيد منها كثير إن شاء الله

عشان تعرف إن عمو سهل .. لما يوعد بحاجة بينفذها ..

عمو سهل ... عمو سهل .. إنت راجل عسل وسكر .... بارك الله فيك على الهدية

خد بقى شوية الألغاز دى وعيش حياتك .... هعقدك .. :P

هل يمكن أن تكون قراءة الإمام يوم الجمعة سرية ؟

رجل صلى إلى عدة جهات في صلاة واحدة وصحت صلاته ولا يجب عليه الإعادة ؟

اللى فات ده كله سهل جدا :P إيه رأيك فى رجل جامع زوجته في نهار رمضان متعمداً وليس عليه إلا القضاء ولا تلزمه الكفارة ؟

معقولة الكلام ده ياماندو ؟

رابط هذا التعليق
شارك

قراءة الامام يوم الجمعة سرية .... عادى جدا بتكون سرية يوم الجمعة فى صلاة العصر لكن لوقلت فى صلاة الجمعة هناك فرق

رجل صلى فى عدة جهات .... قد يكون الرجل صلى فى الطائرة او فى السيارة

رجل جامع زوجته فى نهار رمضان متعمدا وليس علية الا القضاء.....قد يكون الرجل فى الاساس فاطر بعزر بمرضى اوخلافه فلا حرج علية اذا جامع وهو فاطر بالاساس وتجب علية القضاء لفطرة اللى بعزر

هذا والله اعلم

493275s8wrn8jsb5.gif

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق
شارك

قراءة الامام يوم الجمعة سرية .... عادى جدا بتكون سرية يوم الجمعة فى صلاة العصر لكن لوقلت فى صلاة الجمعة هناك فرق

رجل صلى فى عدة جهات .... قد يكون الرجل صلى فى الطائرة او فى السيارة

رجل جامع زوجته فى نهار رمضان متعمدا وليس علية الا القضاء.....قد يكون الرجل فى الاساس فاطر بعزر بمرضى اوخلافه فلا حرج علية اذا جامع وهو فاطر بالاساس وتجب علية القضاء لفطرة اللى بعزر

هذا والله اعلم

نعم أنا قصدى صلاة الجمعة .... وآسف على الخطأ المطبعى ....هات الإجابة

رابط هذا التعليق
شارك

صح كده ماشاء الله الرفاعي اجاباته كلها صحيحه ..

بس في نقطه الدم يفطر مش لو وصل الى البلعوم وانما بالكمية .. يعني لو شويه دم ولا تعويره على السريع ماشي الحال متفطرش لكن لو لاقدرا لله نزيف او دم كتير الي نزل يبقى يفطر والحكمه سبحان الله اكيد الي نزف ده محتاج تعويض وبالتالي فافطاره اولى ..

بالنسبة للحقنة في العضل لاتفطر لانها مش مغذيات لكن حقنة الوريد اعتقد والله اعلم تفطر وعاده الشخص لايلجأ لحقنة الوريد الا لو لاقدر الله في حالة صعبه فغالبا بيكون افطاره اولى برضه ..

القطرات برضه لاتفطر لانها مش تغذيه كذلك المرهم او البخاخه الاستنشاق ..

ماسبق صحيح فتاوى بس عشان احنا في صيام فاكيد محتاجينها ..

باقي فتوى اخيره بتاعت اخراج الزكاه مال ولا عين .. اذكر من كام سنة كنت بسأل وحده ماشاء الله عليها دماغها يوزن بلد .. ماشاء الله .. وباخذ رايها في كرتونه رمضان .. كانت الفكرة ان الشغل الي زوجي كان فيه بيشتري كمية اكل كبيرة جدا بالجملة من سمنة وزيت ورز ومش عارف ايه ويحطها في كرتونه كل كرتونه تكلفتها حوالي 50 جنيه ويوزعها هدية على الموظفين بمناسبة رمضان كل واحد كرتونه .. فانا فكرت قلت بما انه بيشتري بسعر الجملة عشان بيجيب كمية كبيرة جدا فايه المانع لو طلعت مبلغ واديناه للموظف الي بيشتري يشتري لنا معاه كام كرتونه ونوزعها على اسر محتاجه نكون عارفينها الموظف قال مفيش مشكلة والست الي عارفه الاسر المحتاجه قالت برضه مفيش مشكلة .. وقبل التنفيذ سألت الي بقولكم عليها ماشاء الله دي بتفهم فقالت لي يابنتي ايهما انفع للشخص المحتاج الاكل ولا الفلوس .. فكرت شويه لقيت الفلوس انفع مهو داخل عيد عوزين لبس عاوزين مصاريف مدارس او فاتورة كهرباء .. الخ

قالت لي بالظبط .. بتقول انا اعرف ناس فقراء بيقولوا عندنا كوم ( عدس ) في البيت احنا محتاجين فلوس ..

الحوار ده غير نظرتي لحاجات كتير فعلا حلو ان الواحد لمايلاقي حد غلبان يدخل عليه بكيلو ولا اثنين لحمه بس الاحلى لو اداله الفلوس في ايده يمكن محتاج حاجات تانيه اهم من اللحمه .. والي بيحصل ان على دخول رمضان مثلا الكل بيوزع رز او بيوزع سمنه وزيت وتلاقي الفقراء المعدمين عندهم كمية اكبر من احتياجهم من الرز والحبوب ويمكن معندهمش يشتروا غاز يطبخوا بيه الي تكوم عندهم ده ..

ده كان بالنسبة للصدقات العاديه بس زكاة الفطر بالذات يفضل تطلع اكل وبيكون مبلغ في حدود 10 جنيه عن كل فرد وبيزكى بيها رب الاسرة عنه وعن زوجته وابناءه حتى لو بينهم رضيع او ماشابه وطبعا لو طلعت بزياده شويه يكون افضل ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

فين اللغز بتاعك بقى :accident:

اللغز بتاعي يا سيدي هو ان ازاي صدر الأمه ليس من عورتها و يمكنها كشفه عند بعض العلماء؟

عاوز أضم صوتى لصوتك يا زهيرى

و أقول كلمة ونص

زمان ايام ما كان فيه عبيد و جوارى ... كان الاحرار بيشتروا للرقيق من نفس الملابس ... و بكرر ... نفس الملابس

يعنى هتلاقى عند العبد ... ملابس العمل ... و بقية ملابسه زى ملابس الحر بالظبط

و نفس الكلام على الجوارى

و اخيرا

هذا مما مضى و قد من الله علينا بأختفاء هذه الفتنة من حياتنا و لله الحمد و المنة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

فين اللغز بتاعك بقى :accident:

اللغز بتاعي يا سيدي هو ان ازاي صدر الأمه ليس من عورتها و يمكنها كشفه عند بعض العلماء؟

عاوز أضم صوتى لصوتك يا زهيرى

و أقول كلمة ونص

زمان ايام ما كان فيه عبيد و جوارى ... كان الاحرار بيشتروا للرقيق من نفس الملابس ... و بكرر ... نفس الملابس

يعنى هتلاقى عند العبد ... ملابس العمل ... و بقية ملابسه زى ملابس الحر بالظبط

و نفس الكلام على الجوارى

و اخيرا

هذا مما مضى و قد من الله علينا بأختفاء هذه الفتنة من حياتنا و لله الحمد و المنة

انا مليش دعوه بالفتنه يا ياسر ولا بظهورها ولا بانتهائها

لكن عايز اشوف المنطق الاسلامي السهل جدا في التفكير و الاحكام في اي موقف مشابه

كيف يصبح صدر فتاه أو إمرأه غير حره (امه) غير عوره من منظور اسلامي؟ (اللي هو دين الاحتشام و الأدب المفروض) :blush2:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

فين اللغز بتاعك بقى :accident:

اللغز بتاعي يا سيدي هو ان ازاي صدر الأمه ليس من عورتها و يمكنها كشفه عند بعض العلماء؟

عاوز أضم صوتى لصوتك يا زهيرى

و أقول كلمة ونص

زمان ايام ما كان فيه عبيد و جوارى ... كان الاحرار بيشتروا للرقيق من نفس الملابس ... و بكرر ... نفس الملابس

يعنى هتلاقى عند العبد ... ملابس العمل ... و بقية ملابسه زى ملابس الحر بالظبط

و نفس الكلام على الجوارى

و اخيرا

هذا مما مضى و قد من الله علينا بأختفاء هذه الفتنة من حياتنا و لله الحمد و المنة

انا مليش دعوه بالفتنه يا ياسر ولا بظهورها ولا بانتهائها

لكن عايز اشوف المنطق الاسلامي السهل جدا في التفكير و الاحكام في اي موقف مشابه

كيف يصبح صدر فتاه أو إمرأه غير حره (امه) غير عوره من منظور اسلامي؟ (اللي هو دين الاحتشام و الأدب المفروض) :blush2:

اولاً الاخ محمد زوهيرى تحيه طيبه وبعد

حضرتك مقتنع الاول ان الاسلام دين العفه والاحتشام ولا لا ؟؟

اولاً حضرتك مش شرط تعرف لكل حاجه فوائدها علشان تعملها فى الاسلام حيث تعريف الاسلام انه الانقياد التام لامر لله ونهيه بلا اعتراض يعنى لما ربنا يقول لنا صوموا يبقى نصوم علشان خاطر ربنا قلنا كده بصرف النظر عن كون الصيام ده له فوائد ولا مالوش اصل لو حضرتك صمت علشان خاطر فوائد الصيام يبقى مش هتاخد اجر لكن لازم الصوم يكون لله امتثالاً لامر الله

نيجى بقى بالنسبه لموضوع ليه عورة الحره غير عورة الامه اولا قبل لما اقول ولا كلمه انا مقتنع تمام الاقتناع ان طالما ربنا قال كده يبقى ده اكيد صحيح وهو ده اللى صح

قال تعالى : وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا ( الأحزاب 36)

وقال تعالى (ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير) تبارك:14

يعنى ربنا هو اللى اعلم بظروف العبيد فى ذالك الوقت وعلى فكره الاسلام مافيهوش ليه يعنى مينفعش تقول على حكم شرعى هو ليه ربنا قال كده لا طالما اسلمت يبقى خلاص تنفذ وتبقى على يقين تام ان اللى ربنا فرضه هو الخير وهو الفلاح لكن متجيش على كل حاجه تقول ليه ولما تعرف فائدتها تعملها لا كده انت تبقى عبد الفائده وليس عبد لله

خلينا بقى فى الدليل العقلى على موضوع العوره للحره والامه

لو انت ماشى فى الصحراء وكنت عاوز تشرب وانت جاى تشرب ملقتش معاك مياه وفضلت ماشى لحد لما لقيت واحد بيبع خمره اقولته عاوز اشرب مرضيش يديك تشرب اقلك انا مببعش الا خمره ياعم هات اشرب اقلك لا لما تاخد خمره لاما ماتخدش طبعاً على حسب الشرع هتاخد خمره وتشربها وتروى عطشك خوفاً من الهلاك مع ان نفس الشرع هو اللى قال ان الخمره حرام لكن اقلك برضه فى الشرع الضرورات تبيح المحظورات يعنى تشرب خمره علشان تنقذ نفسك نفس النظام برضه لو مكنش معاك اى اكل خالص ومكنش قدامك غير انك تاكل ميته عادى تاكل من باب من الضرورات تبيح المحظورات ونفس النظام لما تكون جنب والجو يكون بارد جداً جداً ومافيش مياه سخنه وطبعا لو اغتسلت بمياه بارده هتموت تعرف الحكم هنا انك تتيمم وتصلى عادى تخيل بقى الحته دى عملها سيدنا عمرو بن العاص

لما تبقى الامه دى مسلمه ولكن سيدها واحد كافر والكافر ده عنده نظام فى بيته انه كل الاماء يمشين من غير حجاب وهى حبت تصلى طبعاً مش هينفع تلبس حجاب ليه لانها مجبوره على كده يبقى الاسلام يقولها صلى بدون حجاب طالما مجبوره ياسيدى ومعلوم ان الاماء لا يملكن حيرتهن يبقى علشان ربنا لطيف بعباده مفرضش عليهم زى اللى فرضه على الحر لان فيه فرق بين الاتنين

طبعاً حضرتك بتقول مهو دى عوره ودى عوره هقول لحضرتك مهو الخمره هى كانت هى هى الخمره بس الظروف اختلفت يعنى العوره عند المرأه ثابته لكن الظروف اختلفت

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

اولاً الاخ محمد زوهيرى تحيه طيبه وبعد

اولاً حضرتك مش شرط تعرف لكل حاجه فوائدها علشان تعملها فى الاسلام حيث تعريف الاسلام انه الانقياد التام لامر لله ونهيه بلا اعتراض يعنى لما ربنا يقول لنا صوموا يبقى نصوم علشان خاطر ربنا قلنا كده بصرف النظر عن كون الصيام ده له فوائد ولا مالوش اصل لو حضرتك صمت علشان خاطر فوائد الصيام يبقى مش هتاخد اجر لكن لازم الصوم يكون لله امتثالاً لامر الله

نيجى بقى بالنسبه لموضوع ليه عورة الحره غير عورة الامه اولا قبل لما اقول ولا كلمه انا مقتنع تمام الاقتناع ان طالما ربنا قال كده يبقى ده اكيد صحيح وهو ده اللى صح

اذا كان ربنا قال ان صدر الأمه البالغه ليس بعوره فأنا سأقتنع فورا :)

هاتلي الآيه الكريمه اللي بتقول كده

و خلي بالك ان فيه فرق شديد الضخامه بين كلام الله و تفسير البشر لكلام الله

نييجي للنقطه التانيه و هي وجوب طاعة الله بدون فهم

هذا يا سيدي ينطبق على العبادات الخاصه بين الانسان و ربه مثل الصلاه و الصيام و الحج

لكن عند وجود حكم يخص البشر و حياتهم و تعاملاتهم فيبقى لازم تفهمه

و تفهمه كويس جدا عشان تعرف تطبقه اولا و عشان تعرف اذا كان فعلا تشريع من عند الله أم فيه شبهه تدخل بشريه

بينما لو حفظته من غير ما تفهمه يبقى أكيد التطبيق حيكون غلط في بعض الاوقات لأنك ببساطه مش فاهمه و لا فاهم اهدافه ولا مقاصده

و بالتالي فأنا غير متفق مع حضرتك في معظم ما ذكرت

ابدا

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

اهلا ياعنبو باشا نورت توبك اخونا سهل

هجاوبك اجتهاديا وليس على دراسة لهذا الحكم

صلاة الامام جائزة لأنها سهو وعلية ان يركع ركعتين سهوآ بعد التشهد الاخير ويتبعة المأمومين فى ذالك اذا تذكر وان نسى فلا شىء علية

يجب على المأمومين ان يتبعو الامام مهما زاد او قل من عدد الركعات سهوا منه ولا عليهم شىء وصلاتهم صحيحة

اذا خالف اى من المأمونين الامام وخرجو عن الصلاة بعد الاربع ركعات فصلاتهم باطلة

الاخ اللى دخل عليهم فى الركعة الثانية نفس الشىء يجب عليه اتباع الامام ولا يخرج من الصلاة الابخروج الامام

هذا والله اعلم

الاخ الدكتور الرفاعى

معلش بقى خانك الصواب المره دى

بص يابشا الحته الاولى

واحد دخل صلاة الظهر فى الركعه الثانيه وهو يعلم انهم فى الركعه الثانيه اقوم ايه بقى جاب الركعه الثانيه معاهم وكمل معاهم لحد الرابعه وبعد الركعه الرابعه لقى الامام قام يجيب ركعه خامسه حيث ان الامام كان ناسى فيه قالت سبحان الله بس الامام مخدش فى باله وجاب الركعه الخامسه طيب صاحبنا ده يعمل ايه ؟؟؟؟

طيب حكم صلاة الامام هنا ايه برضه

بص الواجب على الراجل ده انه ميقمش مع الامام ويفضل قاعد مكانه لحد لما يقوم الامام يجيب الركعه الخامسه ويقعد يتشهد ويسلم بعد كده يقوم يجيب الركعه الرابعه له ولا يسجد معهم سجود السهو

الحاله التانيه

وده واحد تانى واحد بيصلى الظهر فى جماعه وحاضر من اول الجماعه بعد الركعه الرابعه لقى الامام قام يجيب الركعه الخامسه اقعد الناس تقول سبحان الله برضه الامام مخدش فى باله طيب يعمل ايه صاحبنا ده يكمل مع الامام ولا يعمل ايه ؟؟

طيب لو كمل ما حكم صلاته ولو مكملش مهو هو حكم صلاته ؟؟

طيب ما هو حكم صلاة الامام ؟؟

لا ميكملش مع الامام ويقعد يستنى الامام لما يجيب الركعه الخامسه ولا يسجد مع الامام سجود السهو لكن لو كمل وهو على يقين انه صلى اربعة ركعات فصلاته باطله فى هذه الحاله وعليه ان يعيدها

حكم صلاة الامام صحيحه طالما انه مـتأكد انه صلى تلاته بس ومصلاش اربعه يبقى صلاته صحيحه لكن لو كان شاكك فى انه صلى اربعه ولا تلاته والناس قالوا سبحان الله ومسمعش كلامهم يبقى صلاته باطله وصلاة الناس صحيحه بس اللى ما قاموش معاه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

فين اللغز بتاعك بقى :)

اللغز بتاعي يا سيدي هو ان ازاي صدر الأمه ليس من عورتها و يمكنها كشفه عند بعض العلماء؟

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

قرأنا في كتب الفقه ان عوره الامة ( الجارية ) مثل الرجل من السرة للركبه .. بعكس الحرة الي عورتها امام الاجنبي كل جسدها ماعدا الوجه والكفين ( البعض يرى ان ده خاص بالصلاه بس وان المرأة كلها عوره حتى وجهها بس انا مش مع البعض ده وده مش موضوعنا )

برضه نيجي للفروق بين الامه والحرة في العده فالامه عدتها نصف عده الحرة بمعنى ان الحرة الي يموت زوجها لاقدر الله بتحتد عليه اربعه اشهر وعشر والامه لها نصف المده دي بس بعدها تخرج للحياة العامه ..

طيب نيجي نسال نفسنا ليه الامة مطلوب منها حجاب مختلف ؟

ببساطه لو انت قاعد في بيتك لابس فنيلة داخليه ومبسوط بيها .. فجأه رن الجرس .. وحد من الاولاد فتح وجاء قالك بابا في واحد برا بيقول عاوزك في موضوع .. هتقوله خليه يتفضل انا جاي اهوه .. انت لابس الفانيلة خلي بالك .. هتطلع تقابله كده؟ ولا هتحط عليك حاجه جلابية ولا روب ولا حتى تغير هدومك كلها وتطلع تقابله ؟ اعتقد مش عاوزه كلام انك هتستر نفسك بشيء قبل ماتطلع للراجل .

طيب في يوم تاني انت قاعد كده لابس بيجاما . . تذكرت ميعادك مع واحد صاحبك باقي عليه خمس دقائق بس .. فورا هتنط من مكانك وهتروح تبدل هدومك وتلبس لك حاجه كويسه ( ينفع ينخرج بيها ) وعلى قدر اهمية الشخص الي انت رايح تقابله بيكون لبسك الي هتلبسه بس في كل الاحوال مش هتروح بالبيجاما طبعا ومع انك مستعجل ومع ان مفيش وقت فمن البديهيات الي مش محتاجه تفكير انك لازم هتغير ملابس البيت وهتلبس حاجه تانيه ..

طيب افرض مثلا ان الموعد ده فرح والفرح ده بتاع حد يهمك اخوك مثلا ..

طبعا هتلبس الي على الحبل وبدله والذي منه وتروح .. طيب افرض معملتش كده ورحت لابس تيشيرت جربان والالوان الي عليه راحت وخدت بعضك وطلعت على الفرح .. اخوك او صاحبك لما يشوف المنظر ده يقول ايه؟ ( وياسلام بقى لو ست هي الي خدت بالها وعلقت ) هيقول مستخف مثلا بصاحب الفرح ؟ ولا عاوز يعره وسط المعازيم؟ طبعا الذوق والايتيكيت هيفرض عليك تلبس حلو ومحترم خاصه لما تكون قريب اوي من صاحب الفرح ..

طيب افرض في غمره ده بصيتم لقيتم بواب العماره بتاعتكم الي بقاله 30 سنة عندكم داخل وجاي يهني هو كمان .. الراجل لابس جلابيه جربانه مقطعه وعفرتها جايبه من اول القاعه ابتسامته قد كده وجاي ياخذكم بالحضن ويهني .. هل تعتقد حد ممكن يلوم الراجل ده او يعلق على لبسه والكل عارف ان ده عم فلان البواب الغلبان وهي جلابيته دي الي بيصحى وينام بيها معندوش غيرها اصلا ؟ حد يقدر يقوله لاه متجيش تقضي واجب طالما معندكش الي تلبسه ؟

اهو ده بالظبط الفرق بين الحرة والامه في العورة ,, التكليف .

دلوقت انا لما بروح اصلي لو لابسه حاجه مش كافيه انها تغطي الرجل بالكامل بروح اغيرها والبس غيرها اطول والا فصلاتي باطله .. بينما الامة ربنا سبحانه وتعالى خفف عنها لان مش مضمون يكون عندها ماتستر به نفسها خاصه وهي مش ملك نفسها يعني ممكن ببساطة سيدها يقولها ملكيش عندي لبس مش هجيب لك غير الي عليك .. مفيش حد يقدر يجبره اذا فربنا سبحانه ادالها ( الرخصة ) انها تلبس الي ربنا يقدرها عليه بالظبط زي البواب لما جه يهني والله لو عنده جلابيه حلوة تنفع افراح يبقى خير وبركه يلبسها في فرحنا ولو معندوش خلاص لايكلف الله نفسا الا وسعها وييجي بالي عنده مقبول منه مش هنكلفه فوق طاقته ..

طيب نيجي بقى لحته يعني هي الست الامة صدرها مش عوره عشان تطلع بيه قدام الرجال ..

هنرجع للراجل الي ابنك قالك تعال قابله في الصالون .. مهو انت برضه صدرك مش عوره ومع ذلك مطلعتلوش عريان ..

اذا فالامه الي بتصلي مستحيل هتقعد تصلي وصدرها عريان او هتطلع قدام رجال وصدرها مش مستور .. اكيد هتعمل جهدها انها تغطي نفسها لان ده شيء من الفطرة وحتى الغرب نفسه مش مسموح فيه للست تمشي ( توب ليس ) الا لو طلعت حكم محكمه .. وده موضوع تاني .

هي مسالة رخصة زي ماقلت .. امال ليه لما هي مش هتعري نفسها بيقولها عادي مسموح لك ؟

عشان ممكن وهي بتصلي بلبس يطلع مقطوع .. حته من عند الكتف . حته من الظهر .. اهو ده بالنسبة لنا يبطل الصلاه بس بالنسبة للامة مسموح .. ربنا ريحها خالص وقالها انتي مرفوع عنك الحرج وغطي ماتستطيعي والباقي انتي مش مكلفة بيه لانه عارف بحكمته سبحانه انه لو كلفها فلن تطيق ..

اعتقد كده الامور بقت اوضح بالنسبة لك ..

طيب نرجع لتسلية الصيام ..

بما اننا بنقول عورة الرجل من السرة للركبة فامتى يجوز له يصلي الظهر بدون ستر هذه العورة ؟

وسؤال تاني .. واحده من الصلوات اليومية ممكن تتصلى بدون وضوء .. ايه هي ؟

تم تعديل بواسطة لولا
شخصنة للحوار لاداعى لها وقفز على نوايا المتحدث .

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

اذا كان ربنا قال ان صدر الأمه البالغه ليس بعوره فأنا سأقتنع فورا

هاتلي الآيه الكريمه اللي بتقول كده

و خلي بالك ان فيه فرق شديد الضخامه بين كلام الله و تفسير البشر لكلام الله

نييجي للنقطه التانيه و هي وجوب طاعة الله بدون فهم

هذا يا سيدي ينطبق على العبادات الخاصه بين الانسان و ربه مثل الصلاه و الصيام و الحج

لكن عند وجود حكم يخص البشر و حياتهم و تعاملاتهم فيبقى لازم تفهمه

و تفهمه كويس جدا عشان تعرف تطبقه اولا و عشان تعرف اذا كان فعلا تشريع من عند الله أم فيه شبهه تدخل بشريه

بينما لو حفظته من غير ما تفهمه يبقى أكيد التطبيق حيكون غلط في بعض الاوقات لأنك ببساطه مش فاهمه و لا فاهم اهدافه ولا مقاصده

و بالتالي فأنا غير متفق مع حضرتك في معظم ما ذكرت

ابدا

شكرا

طيب ماشى ياعم زوهيرى سيبك من الكلام اللى انا اقولته فى الاول ده خالص

نيجى بقى فى الحديث اللى الناس ماسكه فيه اولا ده نص الحديث

- " إذا أنكح أحدكم عبده أو أجيره ، فلا ينظرن إلى شيء من عورته ، فإن أسفل من

سرته إلى ركبتيه من عورته "

خلى بالك من نص الحديث يعنى مينفعش نقول ان عورة الامه من السره الى الركبه زى عورة الراجل لان نص الحديث مبقولش كده نص الحديث موجه لمين الى السيد اللى هو مالك الامه لكن مش للكل يعنى دى حاله خاصه بالسيد والامه فقط لكن عورتها بالنسبه للباقى عادى زيها زى اى امرأه حره

وعلى فكره برضه الحديث اساساً فيه ناس قالوا عنه انه ضعيف وناس قالوا عنه انه موضوع

يعنى اذا كان الحديث صحيح فده حاجه خاصه بالسيد فقط لا غير وانا اديت لحضرتك الدليل العقلى قبل كده لانها ممكن تكون مجبوره على كده

واذا كان الحديث ضعيف كما ضعفه الشيخ الالبانى ووضعه فى الضعيفه والموضوعه يبقى مافيش اى مشاكل عليه ويادار مدخلك شر

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

اعتقد كده الامور بقت اوضح بالنسبة لك ..

تؤتؤ

انا الامور مبقتش اوضح خالص بالنسبالى

مممكن اكون فهمت وجهة نظرك ... و فهمت حضرتك بتحاولى تقولى ايه ... لكن

مفهمتش خالص ايه الهدف او المصلحة وراء ان عورة الجارية تختلف عن عورة الحرة

طب بما انى واد بموت ف التجارة و دماغى مبتبطلش خطر ف بالى حاجة كده

بما ان الجوارى دول بيتباعوا ... يبقى من باب تخفيف الحرج ع الزباين مثلا :)

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

اذا كان ربنا قال ان صدر الأمه البالغه ليس بعوره فأنا سأقتنع فورا

هاتلي الآيه الكريمه اللي بتقول كده

و خلي بالك ان فيه فرق شديد الضخامه بين كلام الله و تفسير البشر لكلام الله

نييجي للنقطه التانيه و هي وجوب طاعة الله بدون فهم

هذا يا سيدي ينطبق على العبادات الخاصه بين الانسان و ربه مثل الصلاه و الصيام و الحج

لكن عند وجود حكم يخص البشر و حياتهم و تعاملاتهم فيبقى لازم تفهمه

و تفهمه كويس جدا عشان تعرف تطبقه اولا و عشان تعرف اذا كان فعلا تشريع من عند الله أم فيه شبهه تدخل بشريه

بينما لو حفظته من غير ما تفهمه يبقى أكيد التطبيق حيكون غلط في بعض الاوقات لأنك ببساطه مش فاهمه و لا فاهم اهدافه ولا مقاصده

و بالتالي فأنا غير متفق مع حضرتك في معظم ما ذكرت

ابدا

شكرا

طيب ماشى ياعم زوهيرى سيبك من الكلام اللى انا اقولته فى الاول ده خالص

نيجى بقى فى الحديث اللى الناس ماسكه فيه اولا ده نص الحديث

- " إذا أنكح أحدكم عبده أو أجيره ، فلا ينظرن إلى شيء من عورته ، فإن أسفل من

سرته إلى ركبتيه من عورته "

خلى بالك من نص الحديث يعنى مينفعش نقول ان عورة الامه من السره الى الركبه زى عورة الراجل لان نص الحديث مبقولش كده نص الحديث موجه لمين الى السيد اللى هو مالك الامه لكن مش للكل يعنى دى حاله خاصه بالسيد والامه فقط لكن عورتها بالنسبه للباقى عادى زيها زى اى امرأه حره

وعلى فكره برضه الحديث اساساً فيه ناس قالوا عنه انه ضعيف وناس قالوا عنه انه موضوع

يعنى اذا كان الحديث صحيح فده حاجه خاصه بالسيد فقط لا غير وانا اديت لحضرتك الدليل العقلى قبل كده لانها ممكن تكون مجبوره على كده

واذا كان الحديث ضعيف كما ضعفه الشيخ الالبانى ووضعه فى الضعيفه والموضوعه يبقى مافيش اى مشاكل عليه ويادار مدخلك شر

يا عم محمد انت حتتعبني معاك ليه بس؟

الشرع الاسلامي كما تفهمه حضرتك بيقول ايه؟

عورة الأمه المسلمه داخل فيها صدرها أم لا؟

ياريت اجابه واضحه محدده

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

اعتقد كده الامور بقت اوضح بالنسبة لك ..

تؤتؤ

انا الامور مبقتش اوضح خالص بالنسبالى

مممكن اكون فهمت وجهة نظرك ... و فهمت حضرتك بتحاولى تقولى ايه ... لكن

مفهمتش خالص ايه الهدف او المصلحة وراء ان عورة الجارية تختلف عن عورة الحرة

طب بما انى واد بموت ف التجارة و دماغى مبتبطلش خطر ف بالى حاجة كده

بما ان الجوارى دول بيتباعوا ... يبقى من باب تخفيف الحرج ع الزباين مثلا :)

سبحان الله سوق الجواري باين عليه رايج اوي اليومين دول الموضوع باين عليه اهم مما ظننت ..

تفضل ياسيدي دي فتوى ابن عثيمين الحقها بكلامي السابق ..

قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله في الشرح الممتع المجلد الثاني

الأَمَةُ - ولو بالغة - وهي المملوكة، فعورتها من السُّرَّة إلى الرُّكبة، فلو صلَّت الأَمَةُ مكشوفة البدن ما عدا ما بين السُّرَّة والرُّكبة، فصلاتها صحيحة، لأنَّها سترت ما يجب عليها سَتْرُه في الصَّلاة.

وأما في باب النَّظر: فقد ذكر الفقهاءُ رحمهم الله تعالى أن عورة الأَمَة أيضاً ما بين السُّرَّة والرُّكبة(1)، ولكن شيخ الإسلام رحمه الله في باب النَّظر عارض هذه المسألة(2)، كما عارضها ابن حزم في باب النَّظر، وفي باب الصَّلاة(3)، وقال: إن الأمة كالحُرَّة؛ لأن الطَّبيعة واحدة والخِلْقَة واحدة، والرِّقُّ وصف عارض خارج عن حقيقتها وماهيَّتها، ولا دليلَ على التَّفريق بينها وبين الحُرَّة.

وقال شيخ الإسلام ابن تيمية : إنَّ الإماء في عهد الرسول عليه الصَّلاة والسَّلام، وإن كُنَّ لا يحتجبن كالحرائر؛ لأن الفتنة بهنَّ أقلُّ، فَهُنَّ يُشبهنَ القواعدَ مـن النِّساء اللاتي لا يرجون نكاحاً، قـال تعالى فيهن: ) فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ) (النور: من الآية60)، يقول: وأما الإماء التركيَّات الحِسَان الوجوه، فهذا لا يمكن أبداً أن يَكُنَّ كالإماء في عهد الرسول عليه الصَّلاة والسَّلام، ويجب عليها أن تستر كلَّ بدنها عن النَّظر، في باب النَّظر.

وعلَّل ذلك بتعليل جيِّدٍ مقبولٍ، فقال: إن المقصود من الحجاب هو ستر ما يُخاف منه الفِتنة بخلاف الصَّلاة، ولهذا يجب على الإنسان أن يستتر في الصَّلاة، ولو كان خالياً في مكان لا يطَّلع عليه إلا الله. لكن في باب النَّظر إنما يجب التَّستر حيث ينظر الناس. قال: فالعِلَّة في هذا غير العِلَّة في ذاك، فالعِلَّة في النَّظر: خوف الفتنة، ولا فرق في هذا بين النِّساء الحرائر والنِّساء الإماء. وقوله صحيح بلا شكٍّ، وهو الذي يجب المصير إليه.

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

وأما في باب النَّظر: فقد ذكر الفقهاءُ رحمهم الله تعالى أن عورة الأَمَة أيضاً ما بين السُّرَّة والرُّكبة(1)، ولكن شيخ الإسلام رحمه الله في باب النَّظر عارض هذه المسألة(2)، كما عارضها ابن حزم في باب النَّظر، وفي باب الصَّلاة(3)، وقال: إن الأمة كالحُرَّة؛ لأن الطَّبيعة واحدة والخِلْقَة واحدة، والرِّقُّ وصف عارض خارج عن حقيقتها وماهيَّتها، ولا دليلَ على التَّفريق بينها وبين الحُرَّة.

وعلَّل ذلك بتعليل جيِّدٍ مقبولٍ، فقال: إن المقصود من الحجاب هو ستر ما يُخاف منه الفِتنة بخلاف الصَّلاة، ولهذا يجب على الإنسان أن يستتر في الصَّلاة، ولو كان خالياً في مكان لا يطَّلع عليه إلا الله. لكن في باب النَّظر إنما يجب التَّستر حيث ينظر الناس. قال: فالعِلَّة في هذا غير العِلَّة في ذاك، فالعِلَّة في النَّظر: خوف الفتنة، ولا فرق في هذا بين النِّساء الحرائر والنِّساء الإماء. وقوله صحيح بلا شكٍّ، وهو الذي يجب المصير إليه.

ده الكلام اللى يتفهم

ان العورة حال التناظر بين الناس واحدة

غير كده يبقى كلام مش منطقى

شكرا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

وأما في باب النَّظر: فقد ذكر الفقهاءُ رحمهم الله تعالى أن عورة الأَمَة أيضاً ما بين السُّرَّة والرُّكبة(1)، ولكن شيخ الإسلام رحمه الله في باب النَّظر عارض هذه المسألة(2)، كما عارضها ابن حزم في باب النَّظر، وفي باب الصَّلاة(3)، وقال: إن الأمة كالحُرَّة؛ لأن الطَّبيعة واحدة والخِلْقَة واحدة، والرِّقُّ وصف عارض خارج عن حقيقتها وماهيَّتها، ولا دليلَ على التَّفريق بينها وبين الحُرَّة.

وعلَّل ذلك بتعليل جيِّدٍ مقبولٍ، فقال: إن المقصود من الحجاب هو ستر ما يُخاف منه الفِتنة بخلاف الصَّلاة، ولهذا يجب على الإنسان أن يستتر في الصَّلاة، ولو كان خالياً في مكان لا يطَّلع عليه إلا الله. لكن في باب النَّظر إنما يجب التَّستر حيث ينظر الناس. قال: فالعِلَّة في هذا غير العِلَّة في ذاك، فالعِلَّة في النَّظر: خوف الفتنة، ولا فرق في هذا بين النِّساء الحرائر والنِّساء الإماء. وقوله صحيح بلا شكٍّ، وهو الذي يجب المصير إليه.

ده الكلام اللى يتفهم

ان العورة حال التناظر بين الناس واحدة

غير كده يبقى كلام مش منطقى

شكرا

يا راجل!!! :sad:

يعني انت شايف انها حاجه حلوه و شرعيه انها تقف تصلي و ....صدرها باين؟ :)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

يا راجل!!! :sad:

يعني انت شايف انها حاجه حلوه و شرعيه انها تقف تصلي و ....صدرها باين؟ :)

و ربنا المعبود ما منعنيش من الضحك الا ان الوالد قاعد جنبى

يا راجل

دانت لسه فاطر مبقالكش كام ساعة

عموما

انت فهمت غلط و يمكن انا اللى عبرت بطريقة مش واضحة

انا قصدى ان الصح انها زى الحرة ف كل حاجة

فهمت يا كبير

و انا على ما عليه الامام ابن حزم رحمه الله فى هذه المسألة ... الحرة و الامة متساويتان تماما تماما و الرق شىء عارض

و بس بقى ارحمنا

الرق خلص و القصة بتاعته انتهت ممن بدرى

و بلاش سجاير احسن انا دماغى بتون و صاحى بدرى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 3
      نعم بالطبع كلنا بريد أن يقبل صيامه و صلاته في هذا الشهر الكريم إذن : - احرص على أن يكون هذا الشهر المبارك نقطة محاسبة وتقوم لأعمالك ومراجعة وتصحيح لحياتك. - احرص على المحافظة على صلاة التراويح جماعة فقد قال صلى الله عليه وسلم من صلى مع الإمام حتى ينصرف كتب له قيام ليلة - احذر من الإسراف في المال وغيره فالإسراف محرم ويقلل من حظك في الصدقات التي تؤجر عليها. - اعقد العزم على الاستمرار بعد رمضان على ما اعتدت عليه فيه. - اعتبر بمضي الزمان وتتابع الأحوال على انقضاء العمر. - إن هذا ا
    • 9
      السلام عليكم الأخوه الأعزاء mc: بعد إذنك يا فيروز إستلفت توقيعك الجميل ده لأنه شدنى وقلت يا خساره يفضل محبوس فى البوكس..بوكس التوقيع يعنى rs: وليه ميشوفش النور ونستفيد منه...ومنه أنا شخصيا..وخصوصا بما ان ناس كتيره بدأت تفقد حماسها كما جاء فى بعض الردود واهى فرصه نعين بعض نشد العزم وخاصا انه يا دوبك شهر واحد فقط، فات خلاص منه الثلث :) ..والمفروض نغتنم كل دقيقه بسبب كم الفضائل والخيرات اللى فيه...فمثلا سبحان الله، السنه (بضم السين وشد النون) برمضان تحسب كفريضه والفريضه ب70 فريضه(wow) :) وبصر
×
×
  • أضف...