اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل سنه وانتم طيبين يأحلى مغتربين

Recommended Posts

بصراحة أكثر حاجة بحبها في مصر في رمضان إني أصلي صلاة التراويح خلف إمام صوته جميل ويكون بيطوّل في الصلاة

واللي الناس ما تعرفوش وبتستغرب منه إن في السعودية هنا تقريباً ما فيش مسجد بتطوّل خالص

باستثناء الحرمين.. يمكن

وطبعاً من المميزات الجميلة في رمضان مصر.. الإفطار العائلي الجميل (الأم والأخوة وأولادهم) في أول يوم من رمضان

يا خسارة...

بس إن شاء الله يمكن ألحق لي آخر عشرة أيام من رمضان في مصر..

ادعولي أعرف آخذ أجازة

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

سهل جدا

في مساجد كتير في الرياض مشاء الله تصلي الترويح وتنسي نفسك وراء الامام في مسجد علي طريق الملك فهد مقابل العويس اكتر من ساعتين وقراء يخشع لها القلب بس في مصر اكتر الناس تروح للمسجد الا بيقول كلمتين وبس علي راي فؤاد المهندس عايز يجيب ال 11 ركعه علشانيروح يتفرج علي التلفزيون ربنا يكفينا شر التلفزيون هذا العام

رابط هذا التعليق

والله يا اخ تامر فكرتنى بالابتكارات بتاعه الصينين فى الفوانيس بس انا بحب فوانيس زمان هى دى بتاعه رمضان اللى ملهاش حل مش اللى بتاعه دلوقتى كرمبو والتوكتك والفيل والجمل والحركات دى

وفين ايام زمان لما بيخبطوا العيال على الباب ويقولك ادونا العاده هههههههههههههههههههههههه وفى مدخل العماره العيال ماسكه الفاونايس بالليل ومنواراها وبيلعبوا ويغنوا ويقولوا وحوى يا وحوى

اهه فينك يا زمان قول للزمان ارجع يا زمان

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

الاستاذ أزقوز كل سنه وانت طيب وابنك العسول ده وان شاء الله تلاقيه والاخ هيروووووووووووووووووو كفي ووفي فى الموضوع تلاقيله فانوس منين فى الرياض

ولو انا عندك كنت جبتله احسن فانوس ربنا يحميه ليك وميرسي كتير على الاغنيه والله لما حطيت الموضوع مشغله عندى على الجهاز جميع اغانى رمضان القديمه منها مرحب شهر الصوم وهاتوا الفوانيس

ورمضان جانا واهلا رمضان واصحي يانايم ياسلام على كل الاغانى الحلوه دى اللى بتحس معاها بقدوم الشهر الكريم وان العائله ومعاك وكل قاعدين مستنين دار الافتاء وهو بيقول بكره رمضان ولا غدا هو المتمم لشهر شعبان وكل الناس فى البيت تقول كل سنه وانتم طيبين ونحضن بعض والعائله ملمومه لسماع الخبر

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

والله يا اخ تامر فكرتنى بالابتكارات بتاعه الصينين فى الفوانيس بس انا بحب فوانيس زمان هى دى بتاعه رمضان اللى ملهاش حل مش اللى بتاعه دلوقتى كرمبو والتوكتك والفيل والجمل والحركات دى

وفين ايام زمان لما بيخبطوا العيال على الباب ويقولك ادونا العاده هههههههههههههههههههههههه وفى مدخل العماره العيال ماسكه الفاونايس بالليل ومنواراها وبيلعبوا ويغنوا ويقولوا وحوى يا وحوى

اهه فينك يا زمان قول للزمان ارجع يا زمان

على فكرة ف الكويت زمان قوي كانوا عندهم برده العيال بتلف ف الشوارع ايام الفقر واللي مازال موجود هو موضوع القرقيعان ، هتلاقيه ف نص رمضان وهو شيئ ظريف

ابقى هاتي لعمورة علبة قرقيعان

رابط هذا التعليق

والله يا اخ عاشق النيل مهمها عملت فالحسد على اللى بيصلي في مكه والحرم ده محسود محسود حتى لو حطوا فى عيونا ميتين عود

انا لما رحت العمره مكنتش عايزه امشي والله الفندق مش شوفته الا ساعات قليله جدا بسبب انى مكنتش عايزه اروح ابدا من مكه وانى افضل اصلي واصلي هناك وادعي لي وليك ولكل الاخوه المسلمين

بالمناسبه لاتنسانى اخى الكريم من الدعاء عند الكعبه بتيسر الامور ان شاء الله وجزاك الله خيرا وهحاول مش احسد على الكام يوم بتوع مكه ههههههههههههههههه بس موعدكش

رابط هذا التعليق

هلاهلا بالاخ سهل جدا (اللى لحد الان لايريد الاعتراف باسمه الحقيقي علشان الحكومه هههههههههههههههه)

كل سنه وانت طيب وان شاء الله الاخ خالد هيكون رد عليك فى موضوع المساجد ده وترتاح فى صلاه التروايح ومتنساش تدعيلنا معاك وتدعيلي للاخ خالد معاك ان شاء الله

وكل سنه وانت طيب والحكومه التانيه طيبه ههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

اخى العزيز والفاضل واللى بحترمه جدا وبحترم ارائه الرائعه الاخ هيرووووووووووووووووووووووووووووووو

كل سنه وانت طيب فعلا القرقيعان هنا ممتاز وان شاء الله هاودى عمر هناك ان شاء الله وانا هكون قبيليه هناك لانى نفسي اشوفه السنه دى

وفعلا دى الحاجه الوحيده الى تحس فيها برمضان هنا فى الكويت

رابط هذا التعليق

ليه كده بس يا انجى "" بوسى "" فكرتونى بالذى مضى يعنى الواحد كان مصبر نفسه اصل ده هيبقى اول رمضان عليا فى الغربه لكن اللى مصبر نفسى برضه انى فى حده وبينى وبين الحرم مافيش 45 دقيقه العربيه فربنا ييسير الامور وننزل مكه

بس الحق يتقال رمضان فى مصر له طعم تانى يعنى لمة الناس واللى مخاصم حد تلاقيه يروح يصالحه وتلاقى الناس كلها متغيره كده وحاسيين انهم فى رمضان

ان شاء الله السنه اللى جايه هنزل مصر فى رمضان

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

هلاهلا بالاخ عنبي اخبارك ايه كل سنه وانت طيب ومن عائلتك الكريمه قريب ان شاء الله مش تقلق وبس وحياتى عندك يا شيخ دعوتين كده حلوين هناك فى مكه ومتنساناش والا الحكم الديكتاتورى هيقام فى دوله انا دايما بنسي اسمها ههههههههههههههههه

وكل سنه وانت طيب والحمد لله انك افتكرت الاسم وبجد مواضيعك كلها خفيفه بترجع الواحد لايام الطفوله والمدرسه والكليه والذي منه هههههههههههه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هلا وغلا فيكم جميعا

كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم يشرفنى وجودى معكم لعلنا نعيش اجواء رمضانية جميلة متعايشين معكم الاستعداد فى خلال هذه الفترة يوم بيوم فى انتظار مولود هلال الشهر الكريم اعاده الله علينا بالخير واليمن والبركات يا اخوانى كل يوم هو فى شأن فما بالكم هناك تغير فى رمضان واحنا صغار عن واحنا كبار مثال مثلا كان الفانوس على ايامى هو ابو زجاج ملون وجواه شمعة دلوقتى زى ما اخونا تامر بيقول ان بقى توك توك وكرومبو ربنا يخليكى لينا يا صين يالى مش حرمانا من حاجه

شكرا( ام عمر ) :sad: انا مش ناسى

ويشرفنى مشاركتكم فى هذا الموضوع :blink:

إضغط هنا لزيارة موضوعنا :lol:

رابط هذا التعليق

رمضان في مصر له سحر تاني خالص :lol: :sad:

لمة العيلة كلها اول يوم على الفطار حاجة فيها بركة كده :sad:

و الكل يقوم يصلي المغرب جماعة و يادوب ناكل و بسرعه بسرعه نلحق ننزل عشان التراويح و لا التهجد اخر 10 ايام يا سلااااااااااااااااااااااااااام

و لا القطايف و الكنافة بقى ما حدش يقولي ان لهم طعم غير في مصر

و زمااااااااااااااااااااااااااااااااان كان المسحراتي يجي بالليل و ينادي على اسامينا و اد ايه الفرحة اللي كنا بنحس بيها انا و اختي :lol:

الفوانيس بقى حاجه تانية خالص جميلة جدا و رقيقة جدا لكن الفوانيس الصيني دي بجد مزعجة الفانوس حلاوته في نوره مش في الاغاني او بمعنى اصح الازعاج اللي بيعمله

كنت باحكي لمريم على رمضان و الفوانيس بتاعتي و انا صغيرة و باقولها كنا بنقول حالو يا حالو و لسا باكملها باقي الاغنية لقيتها سالتني سؤال مفحم بصراحة قالتلي يعني ايه حالو يا مامي

تنحت لاني فعلا عمري ما فكرت بصراحة يعني ايه معنى الكلمة :blink: wst::

المهم طبعا تملصت من سؤال مريم بلباقة لحد ما انكش كده على معنى حالو يا حالو wst::

قولولي بقى يعني ايه حالو يا حالو عشان خاطر ما يبقاش شكلي وحش قدام البنت

و بالمرة كمان معنى وحوي يا وحوي اياحا تحسبا لاي سؤال قادم :)

و كل سنة و انتم طيبين

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

وانت طيب يا اخي الكريم ابو زمزم

وكل المسلمين طيبين وبخير

وبجد ميرسي جدا على الفانوس بتاع عموره والله فكرتنى ببتاع زمان ابو شمعه مش دلوقتى كرمبو والتوكتك واغنيه بوس الواوا واله الله يعين على الاطفال والنشئ اللى جاى

فين ايام وحوى يا وحى

رابط هذا التعليق

الاخت ريمو اد ايه كرمك جميل وكل سنه وانتى طيبه يا قمر فكرتنينى بنفسي في رمضان

كل سنه وانتى ومريم والامه الاسلاميه طيبين

رابط هذا التعليق

أخوانى فى الغربه

رمضان قادم وعلى الابواب وهيخبط على بابك بعد كام يوم يا ترى محضر ليه حاجه معينه وايه اللى هتعمله اول ما يخبط عليك رمضان على بابك

وياترى ايه اللى هتقوله

ملحوظه المقصود برمضان هنا مش رمضان اخونا اللى هنا فى الكويت واللى بدعيله ان ربنا يكرمه وييسر امور زواجه يارب ان شاء الله

المقصود برمضان هنا هو الشهر الكريم الذي انزل فيه القرآن هدى للناس

رابط هذا التعليق

أخوانى فى الغربه

رمضان قادم وعلى الابواب وهيخبط على بابك بعد كام يوم يا ترى محضر ليه حاجه معينه وايه اللى هتعمله اول ما يخبط عليك رمضان على بابك

وياترى ايه اللى هتقوله

ملحوظه المقصود برمضان هنا مش رمضان اخونا اللى هنا فى الكويت واللى بدعيله ان ربنا يكرمه وييسر امور زواجه يارب ان شاء الله

المقصود برمضان هنا هو الشهر الكريم الذي انزل فيه القرآن هدى للناس

كل رمضان وانتم بخير

بالنسبة ليا هييجي يلاقي الباب مفتوح له ومنتظرينه مش هيحتاج يخبط

وهيلاقي الكل بيرحب بيه

رابط هذا التعليق

رمضـــان كريم و كل سنة وجميع الأعضاء بخير و اسأل الله اللذى جمعنا فى دنيا فانية ان يجمعنا ثانية فى جنة قطوفها دانية . :roseop:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

اللهم امين يا فخرانى

وكل سنه وانت طيب ورمضان كريم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      عيد الأضحي.mp4
    • 3
      ولسه في الحظر والكورونا رمضان شهر القرآن والعبادة وزاد عليه السنة دي مع الحظر الكمون في البيت والصلوات في البيت ورب ضارة نافعة لعل التقارب زاد بين الآباء والأبناء صلوات الجماعة الاسرية والنقاش فيما لم يكن فيه نقاش من قبل وزاد أيضا المحاضرات أون لاين الوبينارز هيئات ومستشفيات وشركات أدوية تتسابق لتنظيم وبينارز على شكل محاضرات فردية أو مناقشات بين خبراء  من كل دول العالم وهذه كانت من النوافع المهمة جدا لضارة الجائحة والحظر وهذه غيرت من نمط الكورسات وسهلت على الكث
    • 2
      إخوتي و زملائي الأعزاء .. أرق امنياتي القلبية اليكم جميعآ بالعيد ... بارك الله فيكم و منحكم الصحة و السعادة و راحة البال .. و الرضا منه و مع الحياة كلها .... انتم و جميع من تحبونهم ...    كل سنة و احنا كلنا طيبين       
    • 8
      و انتم طيبين
    • 19
      الي جميع الأعزاء في اسرة المحاورات الجميلة ... رمضان كريم .. كل سنة و احنا كلنا بخير .. كل سنة و احنا جميعآ صافيين من جوه حتي لو فيه عكارة بره .. كل سنة و احنا بنضحك من جوانا حتي لو اللي حوالينا كله نكد .. كل سنة و المحاورات بتجمعنا دايمآ ...   رمضان كريم ...
  • أضف...