اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      عرض الصفحة
    • 6
      مشكلة حقيقية بنعاني منها جميعا في شغلنا تعالوا نشوف الموضوع إيه موظف راح يشتكي لسكرتير المدير أنه يستحق علاوة من سنين على مجهوده وانتاجه .. بينما الموظف سين ياخذ علاوات كل سنة بدون انتاج .. سأله السكرتير .. انت دجاجة والا سمكة؟ زعل الموظف وقال انا جاي اشتكي من الظلم وانت بتهزر وتتريق عليه .. جاوب السكرتير وقال .. يا اخي انا صادق الدجاجة تبيض بيضة كل يوم .. بس قبل ما تبيض تكاكي وتسمع كل الجيران انها باضت .. بينما السمكة تبيض
    • 6
      السمكة سبيطى أو ايه مش عارف اسمها فى اى مكان تانى بس الحقيقة رائعة هى سمكة لحمها أبيض بدون شوك طرية أوى المهم أول حاجة هننظفها ونتبلها بالليمون والملح وبعدين نعمل لها خلطة عبارة عن جزر مقطع وطماطم مقطعة وفلفل أخضر والجميع متبل بالفلفل الأسود والكمون والكسبرة المطحونة هندبلهم على النار فى زيت زيتون قبل ما نحشى بهم السمك وفى مكان تسوية الحشوة هنحط قطع بطاطس صغيرة مع زعتر معة التقليب حتى تتنضج بنسبة 80% بعده هنجمع الكل فى صينية وندخلهم فرن حامى لمدة 20 دقيقة ونخرجهم نقدمهم مع أرز كما هو مبي
    • 5
      أول مرة أتعامل مع الشعور وهو سمكة جيدة لحمها متماسك لكنه فصوص جيدة الطعم والشكل السمكة شعور وزنها حوالى 2.5 كيلو نسلخها من الجد وهى سليمة نرشها بخل كفاية ونتركها حوالى 20 دقيقة ثم تتبل بملح وفلفل أسود وزيت زيتون وكمون وكسبرة مطحونة وعصير ليمون ندخلها الفرن حوالى ساعة ونصف الصوص بصلة كبيرة حمرا تقطع جوليان - شرائح طولية - ثم ترفع على النار مع معلقتين زيت زيتون وتترك مع التقليب من وقت لأخر حتى تتكرمل نضيف قليل من الزبدة وعصير الليمون - هنا أضفت عصير عنب ثم تفرد على السمكة فى طبق التقديم
    • 0
      السمكة لا يمكن النفس تيجى عليها .. لأنها شكلها وهى سليمة مش حلو نهائى .. مش عارف ليه تذكرت انها زى الفأر .. راس كبيرة .. والجسم مسحوب لرفيع فى النهاية .. هى كلها عاملة زى ذيل الفيل .. :lol: المهم هى عشان كده رخيصة جدا .. يعنى لو الواحد مش بينكسف ممكن ياخدها ببلاش .. صارت خناقة بينى وبين البياع .. عشان يسلخها وهو مش راضى .. المهم قلت خلاص أقوم انا بالمهمة .. لأنه جلدها شديد الزفارة فلابد من سلخها وازالة العمود الفقرى أيضا .. تتبل فى خل وليمون وملح لمدة نصف ساعة .. تحشى ببقدونس وكرافس وفلفل
  • أضف...