اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المايوه ... صح ولا غلط

الباشمهندس ياسر

Recommended Posts

ي واحدة بتنزل البحر و هي باكامل ملابسها لما بتطلع من البحر الهدوم بتكون ملتصقة بجسدهاـ فكل تفاصيل جسدها بتظهر بالتفصيل اكتر من واحدة تانية لابسة مايووه.

زمان كانت السيدات بيلبسوا مايوه و فصير و مكنش حد بيضايق حد لا على الشواطئ ولا في الشوارع..الناس كانت مهذبة. دلوقتي الحجاب منتشر و البرامج الدينية في كل الفضائيات..المجتمع في الظاهر فقط اصبح متدين و لكن في الحقيقة هو عكس ذلك...و إلا فما تفسير ظاهرة التحرش في مصر؟

دلوقتي المحجبات بيتعرضوا للتحرش في شوارع القاهرة في المهندسين و وسط البلد.

في مثل هذا المجتمع لا نستطيع ان نناقش لابس المايوه..و اي سيدة متوعدة ترتدي المايوه هتخاف تلبسه في مجتمع زي دا...في اوروبا ممكن تلبس المايوه و محدش هيضايقها او يجرحها...اما في مصر هي لو لبست مايوه ممكن تتعرض للاغتصاب قدام الجميع و محدش هيحوش عنها لانها من وجة نظرهم في مصر تستاهل الي يجري ليها

الآن هناك أزياء بحر مخصوص للمحجبات لا ينتج عنها ما أشرتى اليه

المايوه الشرعي بقي متنشر اوي دلوقتي هو يعتبر حل للمحجبات... بس لسة مفيش مايوه للمنقبات ولا ايه؟؟

اصل دلوقتي الموضة نزول البحر بالنقاب. انا كنت لسة راجعة من المصيف و عندي حبة صور جنان للمنقبات نازيل البحر في عز الظهر.

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

• الردود 101
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ي واحدة بتنزل البحر و هي باكامل ملابسها لما بتطلع من البحر الهدوم بتكون ملتصقة بجسدهاـ فكل تفاصيل جسدها بتظهر بالتفصيل اكتر من واحدة تانية لابسة مايووه.

زمان كانت السيدات بيلبسوا مايوه و فصير و مكنش حد بيضايق حد لا على الشواطئ ولا في الشوارع..الناس كانت مهذبة. دلوقتي الحجاب منتشر و البرامج الدينية في كل الفضائيات..المجتمع في الظاهر فقط اصبح متدين و لكن في الحقيقة هو عكس ذلك...و إلا فما تفسير ظاهرة التحرش في مصر؟

دلوقتي المحجبات بيتعرضوا للتحرش في شوارع القاهرة في المهندسين و وسط البلد.

في مثل هذا المجتمع لا نستطيع ان نناقش لابس المايوه..و اي سيدة متوعدة ترتدي المايوه هتخاف تلبسه في مجتمع زي دا...في اوروبا ممكن تلبس المايوه و محدش هيضايقها او يجرحها...اما في مصر هي لو لبست مايوه ممكن تتعرض للاغتصاب قدام الجميع و محدش هيحوش عنها لانها من وجة نظرهم في مصر تستاهل الي يجري ليها

الآن هناك أزياء بحر مخصوص للمحجبات لا ينتج عنها ما أشرتى اليه

المايوه الشرعي بقي متنشر اوي دلوقتي هو يعتبر حل للمحجبات... بس لسة مفيش مايوه للمنقبات ولا ايه؟؟

اصل دلوقتي الموضة نزول البحر بالنقاب. انا كنت لسة راجعة من المصيف و عندي حبة صور جنان للمنقبات نازيل البحر في عز الظهر.

الحقيقة لست أؤيد النزوع الى هذا الحد .. لا نقاب ولا بحر .. الحجاب هو ما نزل وهو ما أجمعت عليه علماء الأمة .. حتى فى الحج والعمرة هو صريح فى السنة حجاب وليس نقاب

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أنا ملاحظ إن كثير من الناس عاملة فصل تام بين غض البصر ومفاتن النساء وبتقول إن الست ممكن تلبس اللي هي عايزاه والراجل (بفرض من رب العباد) لازم يحترم نفسه ويغض بصره والناس نسيت إن رغم إن رب العباد أمر الرجل والمرأة بغض البصر ولكنه برضه أمر المرأة بالحجاب لأن ببساطة إصلاح المجتمع لا يأتي بغض البصر من الرجل فقط ولكن يجب أن تساعده المرأة بستر ما يمكن أن يستثيره من جسدها واللي فاكر إن اللي بتلبس بكيني في أوروبا وأمريكا محدش بيبص عليها فهو غلطان ميه في الميه ولكن لأنه معتاد على المنظر ده بيشوفو تلاتين مرة في اليوم فلما ميبصش على عشرة من التلاتين مش معنى كده إنه محترم وبيغض البصر لأن دي غريزة موجوده في كل راجل في الدنيا أياً كان دينه أو عرقه أو وطنه واللي مش مصدقني يراجع أحصائيات التحرش والأغتصاب وحمل القاصرات في المجتمعات الغربية.

وبعدين لحظة واحدة إحنا لما نيجي نتكلم عن حقوق المرأة نقول المرأة نصف المجتمع ولازم تشارك الراجل في كل حاجة ما له وما عليه ولما نيجي نكلم عن المايوه نقول المرأة ليها خصوصية ولازم الراجل يحترمها ولو مش قادر يغض بصره ميروحش المكان اللي فيه المرأة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

خنقتنونا ياسيدي المرأة زي الرجل ويجرى عليها اللي يجرى عليه ولا ليها خصوصية.

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

اللى بايعة شرفها ودينها قبل كل شىء تلبس مايوه او متلبسش من اصله

اللى يحب يكون ديوس وبايع دينه يخلى زوجته وأولاده أو اخواته مايوه

مش شرط ابدا

و زي ما شرحنا بس يمكن محدش بيقرأ

اللبس حسب المجتمع و حسب الشخص و حسب الموقف

فلبس الجيبه الطويله فقط بدون عبايه في السعوديه يعتبر زي خليع و يثير النظر

و لبس مايكرو جيب في اوروبا لا يثير نظر اي شخص

بلاش احكام على الناس عشان ربنا يرضى علينا كلنا

الفلسفة ولا الدين أيهما تفضل ؟

مين قال ان الموضوع يتفهم بالزاوية الضيقة والبسيطة السهلة هذه بالعكس الدين الأسلامى واضح وهو الموجود فى مصر وفى الخليج وفى كافة الدول العربية والأجنية وكذلك الأحترام والفطرة تتجه الى ستر العورات موجود فى كل الأديان أسف أختلف معك فى رايك بلاش نحلل الحرام على أعتقاد ان الموضوع عادى واللى عادى هنا غير مباح هناك والفوضى بتيجى من الباب ده .

ابيات شعر للامام الشافعي رحمه الله. في حسن الاخلاق والعشرة

اذا المرءُ لايرعاك الا تكلُفاً فدعه ولا تكثر عليه التأسفا

ففي الناس أبدالُ وفي التّرك راحة وفي القلب صبر للحبيب ولو جفا

فما كلّ من تهواةُ يهواك قلبهُ ولا كلُ من صافيته لك قد صفا

اذا لم يكن صفوّ الوداد طبيعهُ فلا خيرَ في ودّ يجيئ تكلفا

ولا خيرَ في خلّ يخون خليله ويَلقاة من بعد الموّدة بالجفا

ويُنكر عيشاً قد تقادَم عهدة ويٌظهر سرّا كان بالأمس قد خَف

سلامُ على الدّنيا اذا لم يكن بها صدَيقٌ صَدوقٌ صادقٌ الوعد مٌنْصِف

رابط هذا التعليق

المشكله ان ياسر سأل السؤال غير كامل

كان مفروض يسأل يقول المايوه صح ولا غلط فين؟

يعني لو في السعوديه مثلا حيبقى الاجابه المايوه غلط

لو في اوروبا يبقى المايوه صح

التعميم غلط في كل شيئ

السلام عليكم:

ممكن ازود كام سؤال على اسألتك....

الخمر صح فين وغلط فين؟

يعني لو في السعوديه هيكون غلط ولو في اوروبا هيكون صح

الزنا صح فين وغلط فين؟؟

ييعني لو في السعوديه هيكون غلط ولو في اوروبا هيكون صح

طب والمخدرات صح فين وغلط فين؟؟؟

يعني لو في كلومبيا يبقي صح وفي امريكا غلط

الفاضل رار::

احيك على شجاعتك بالرغم من اني على يقين من انك تعرف الهجوم الذي ستتعرض له

ولكن خانك الصواب

وجدتك الفاضله التى خلعت الحجاب خلعت بذلك امر من اوامر الله (((بغض النظر عما كانت تقصده من ذلك)))

والمحزن انها اثرت في اولادها واحفادها فتبعوها

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

التعميم غلط في كل شيئ

علي فكره انا كنت في سان فرانسيسكو فتره من عمري :rolleyes: و المدينه دي مشهوره قوي بالمثليين :roseop:

يبقي بناء علي نظريتك يبقي المثليه في سان فرانسيسكو صح

و المثليه عندنا غلط !

--

و شرب الخمر في البار صح ! لأن البار دا كل الناس بتشرب فيه !!

لكن حرام لو خدت معاك حاجه و شربتها في البيت :rolleyes:

رابط هذا التعليق

حلو جدا ان الواحد يغض بصره ويبص بس على مايوه مراته وسط المايوهات

ربنا يزيد ايمانكم امين يا رب العالمين

امين امين امين

بيتهيأ لي دلوقت يا ياسر استوعبت معني اننا بنبدأ باعطاء الثقة... احنا هنا مثلا بنفترض في كل المحاوريين الرقي و الخلق و الرد بالتي هي أحسن... الي أن يسمح أحدهم لنفسه بالسخرية من تفكيرك و عقلك و رأيك... و يبدأ في تقويل و تغيير معني كلامك... و عندها تبدأ مرحلة ال"لفظ" من المجتمع... بأن يتجاهله المحاوريين...

أما التى تعرض مفاتن جسدها على ملأ به شباب لم يتيسر له الزواج فى مجتمع فقير و به من الكبت و الحرمان ما به ...هذه المرأة لم تخون أى أحد.

يا سيدي الفاضل زوجتي أو أي زوجة لا تلبس المايوه ل"تعرض مفاتن جسدها"... هي تلبسه لتستمتع بالطبيعة و الماء (في دولة أفريقية حارة)... و هي تذهب مع زوجها و أهلها و بموافقتهم و حماهم... و هذا الشباب الفقير المكبوت المحروم، لماذا يذهب للشاطئ من أصله اذا كان ده موضوع بيتعبه...

حضرتك بتتكلم بالضبط زي اللي بيسمح لنفسه انه يتحرش بالفتيات في الشارع (بلمس و مسك أجزاء من جسدهم) و يجد له الناس الحجة بأن "ايه اللي يخلي بنت مؤدبة تنزل الشارع من أصله؟؟"... يا عزيزي البنت تنزل الشارع لأي سبب هي عايزاه، و تلبس اللي تلبسه بما لا يضعها تحت طائلة القانون... ذلك لا يعطي الشاب الحق في الخطأ، و لا يحله من دينه و تعاليمه، و لا يعفي الأمن من عدم ضبطه و معاقبته كما يأمر القانون...

انا حسيت إنك مثالى زيادة عن اللزوم .. وبعدين جدودك من أوروبا مثلا ولا مصريين زى جدودنا ..

جدتي دي هي اللي قلعت الحجاب و راحت مشيت في مظاهرة ورا صفية زغلول، زوجة زعيم "الأمة"، و مازلنا محتفظين بصورتها و هي ماشية رافعة علم مصر أبو تلات نجمات... و والدتي دي هي اللي كانت بتروح مع والدتك الجامعة في المواصلات العامة لابسة ميني جيب، تحت الحماية الكاملة من رجال مثل والدك كانوا يحمون الأعراض و الأخلاق و الحريات العامة... و جده حضرتك أو والدتك لو ما كانتش عملت كدة، فده لا ينفي ان حضرتي و حضرتك مصريين حتي النخاع... و سنظل الي الأبد نحيا سويا في مجتمع واحد برغم اختلافاتنا الثقافية و الاجتماعية الرهيبة... و لن يصلح أن تعمم تقاليد "بيئتك" و "طبقتك الاجتماعية" و حتي "عقيدتك" علي كل المصريين، و لا يصلح أن أفعل أنا ذلك...

صاحب الموضوع كان يتسائل كيف ينظر المجتمع ال"عبيط" نحو المايوه... و كان ردي بهدف عرض رؤيتي للموضوع... ان كانت تقاليد عائلتك تمنعك من الحياة بهذه الطريقة، فلك و لعائلتك حرية الاختيار... ما دمت لن "تقمع" أو "تجبر" عائلتي علي الالتزام باختياراتك الاخلاقية أو مرجعياتك الدينية... نحن ننتمي لطبقات و فئات مختلفة... و يسعدني وجودك كما أسعد بحياتي بجانبك...

بجد ربنا يقوى إيمانك . ويقلل من أمثالك اللى بينادوا بلبس المايوه قطعة واحده أو بيكينى .

الله يكرم أصلك...

نرجع و نقول ان الشرف مش حته قماش فوق الجسم، و لا هو حته جلد جوة الجسم... الشرف هو الأمانة و الاخلاص في العمل، و احترام حرية الآخر و عرضه و ماله، و حسن المعاملة، و صلة الرحم، و الظهور في الشدائد، و التطوع لخدمة الآخرين، و تقبل اختلافهم بصدر رحب... أما اللبس و الجنس و التزام الصلاة و ما شابه فهي اختيارات شخصيه تنبع من اتقاد فهم ديني معين داخل المرء يدفعه لالتزام تعاليم معينة... تختلف من شخص لآخر و من طبقة لطبقة و من مجتمع لمجتمع... لا يمكن "فرضها" و لا تعميمها...

قَالُوا وَمَا حَقّ الطَّرِيق يَا رَسُول اللَّه ؟ - قَالَ :

" غَضّ الْبَصَر وَكَفّ الْأَذَى وَرَدّ السَّلَام وَالْأَمْر بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْي عَنْ الْمُنْكَر "

الحديث ده لازم يتعلق في كل مكان في مصر... من أبلغ ما قرأت...

أولا شكرا على ذوق حضرتك

وإذا كنت تتباهى بأن جدتك هى التى خلعت الحجاب ومشيت فى مظاهره وراء الست صفية زغلول ، فمن الطبيعى أن تذهب والدتك الجامعة بالمينى جيب ، وأنت فى مجتمعك تعتبر المينى جيب حشمة والبكينى للتمتع بالطبيعة ، أما انا فلى رأى مخالف لرأيك وهو رأى كل مسلم حر لديه نخوة ورجولة ويتقى ربه فى رعيته المسئول عنها الى يوم مماته .

أما بخصوص نظرة المجتمع الذى أطلقت عليه مسمى ( عبيط ) تجاه المايوه وردك وعرض رؤيتك فإسمحلى لقد جانبك الصواب فى التفسير وعلى رأى الأخ / esocial اللى يحب يكون ديوس وبايع دينه يخللى زوجته وأولاده وإخواته يلبسوا مايوه .....

والحمد لله إن والدتى لم تذهب الى الجامعة وحتى لاترى مينى جيب والدة حضرتك

رابط هذا التعليق

التعميم غلط في كل شيئ

صباح الفل يا حاج زهيري

انا كانسان مسلم مرجعي دايما هو القرآن والسنه

واللي اعرفه ان عورة المرأة امام غير المحارم معروفة بصرف النظر عن الخلاف علي موضوع كشف الوجه من عدمه

وشروط حجاب المرأة معروفه للجميع

مش عارف ازاي نتجاهل الكلام ده كله ........ونقول الزمان والمكان والمجتمع

بمقياسك ده يا زهيري ......اخلي مراتي وبناتي يلبسوا مايوهات علي البحر في دبي ....واقول عادي مفيش مشكلة ....ما الشاطي كله ستات لابسين بيكيني ...يعني مفيش حد هيسيب البيكني علي الاجنبيات وييجي يبص علي مراتي الشريفة العفيفه اللي لابسه مايوة ساتر بطنها

الحقيقة لا القران ولا السنه ولا رأي اي عالم دين مسلم معتبر بيقول كده

ربنا ما سمحش للست تتعري امام الرجال اذا كانت معتقده ان محدش هيبص عليها

واذا بصوا .....هتقول ايه لربنا يوم الحساب لما يسألها

هتقوله يارب انا كنت فاكرة انهم مش هيبصوا لكن هم اللي طلعوا قللات الادب ؟

عايز كمان افكرك ان اول ما فعل ابليس بابونا ادم وامنا حوا هو انه نزع عنهما لباسهما ليريهما سوأتهما

العري ذنب كبير سواء من رجل او إمراة

يافرحة الشيطان في نساء المسلمين هذه الايام

صباح الفل يا حماده

مش عارف انت مابتاخدش بالك ليه من التفاصيل

هو ياسر سأل و قال المايوه صح بالنسبه للمسلمات؟

ولا السؤال كان عام؟؟؟

نمره اتنين الموضوع في باب المواضيع الجاده مش باب هدى الاسلام

عايزين تركيز شويه يا حماده :lol:

نحدد السؤال الاول و بعدين نجاوب على ضوءه

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اوافق الفاضل "رار" في كل ما كتب وأمتثل، فهو حر في حياته الشخصية مثله مثل غيره، ولا يمكن أن اطبق عقيدتي على عقيدته. وأنا كمواطن حر أكفل لنفسي الحرية التامة إذا كانت أمرأتي ترغب في نزول البحر بالمايوه أم بعباءة فأنا المسئول ولا أحد يتدخل، طالما الدولة موفّرة جميع الأختيارات من شواطيء عامة ، ومغلقة، وعراه لمن يريد.

أمّا أن أخاطب المسلمين باستخدام دينهم (القرآن والحديث) لأثبت أنّ (تخلّفهم) في إلتزامهم بصريح القرآن تجاه نسائهم، هذا هو التخلف بعينه...بأي عقل هؤلاء يتدبرون؟!.

الواضح أن – الأب الذي لديه بنين وبنات، وظنّ في نفسه ان يربي "ابنه" على (غض البصر وستر العورة) وترك ابنته وتناساها. فهو انتقص من قدرها والانتقاص من قدر الابنة أنتقاص من قدر الأب فيضحه في زمرة التخلف – هو إحدى أسباب تفسير ماهية الحديث "أن النساء أكثر أهل النار"...سوء التربية.

الساكت عن الحق شيطان اخرس

وأرض الله واسعة

واللي مالوش خير في اهله ..مالوش خير في حد

رابط هذا التعليق

مش شرط ابدا

مين قال ان الموضوع يتفهم بالزاوية الضيقة والبسيطة السهلة هذه بالعكس الدين الأسلامى واضح وهو الموجود فى مصر وفى الخليج وفى كافة الدول العربية والأجنية وكذلك الأحترام والفطرة تتجه الى ستر العورات موجود فى كل الأديان أسف أختلف معك فى رايك بلاش نحلل الحرام على أعتقاد ان الموضوع عادى واللى عادى هنا غير مباح هناك والفوضى بتيجى من الباب ده .

يا جماعه السؤال مش مكتمل

هل هو موجه لنساء المسلمات أم لنساء العالم؟؟

اعتقد لو كان السؤال موجه للمسلمات يبقى الموضوع ملوش لازمه لأنه اجابته واضحه و معروفه

انما لو بنتكلم على نساء العالم يبقى الردود حتختلف

و ده اللي انا استنتجته بسبب عدم وجود الموضوع في باب اسلامي من المنتدى و لعدم ذكر اي اشاره لدين السيده المرتديه للمايوه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

التعميم غلط في كل شيئ

السلام عليكم:

ممكن ازود كام سؤال على اسألتك....

الخمر صح فين وغلط فين؟

يعني لو في السعوديه هيكون غلط ولو في اوروبا هيكون صح

الزنا صح فين وغلط فين؟؟

ييعني لو في السعوديه هيكون غلط ولو في اوروبا هيكون صح

طب والمخدرات صح فين وغلط فين؟؟؟

يعني لو في كلومبيا يبقي صح وفي امريكا غلط

الفاضل رار::

احيك على شجاعتك بالرغم من اني على يقين من انك تعرف الهجوم الذي ستتعرض له

ولكن خانك الصواب

وجدتك الفاضله التى خلعت الحجاب خلعت بذلك امر من اوامر الله (((بغض النظر عما كانت تقصده من ذلك)))

والمحزن انها اثرت في اولادها واحفادها فتبعوها

و عليكم السلام

نفس اجابتي السابقه

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

التعميم غلط في كل شيئ

علي فكره انا كنت في سان فرانسيسكو فتره من عمري :lol: و المدينه دي مشهوره قوي بالمثليين B)

يبقي بناء علي نظريتك يبقي المثليه في سان فرانسيسكو صح

و المثليه عندنا غلط !

--

و شرب الخمر في البار صح ! لأن البار دا كل الناس بتشرب فيه !!

لكن حرام لو خدت معاك حاجه و شربتها في البيت :lol:

نفس اجابتي السابقه

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مش شرط ابدا

يا جماعه السؤال مش مكتمل

اعتقد لو كان السؤال موجه للمسلمات يبقى الموضوع ملوش لازمه لأنه اجابته واضحه و معروفه

و ده اللي انا استنتجته بسبب عدم وجود الموضوع في باب اسلامي من المنتدى و لعدم ذكر اي اشاره لدين السيده المرتديه للمايوه

صح انا كدا فهمت وجهه نظرك كويس :lol:

بس برضه الانسان مش بيوجد بشكل منفرد الانسان امرأه او رجل بيوجد عنده داخله دين او قناعات و هو اللي علي اساسهم بيحدد تصرفاته

و انا مع حريه الانسان في فعل ما يشاء جداا مدام مبيتعداش عليا B) لكن انا كنت فهمت حضرتك انك تقصد المرأه اللي بتدين بالاسلام و هو اللي اعترضت عليه

و قلت في المشاركه الاولي اذا كانت هي ايمانها و قناعتها بدينها شايفه ان دا مسموح ولا لا

الاسلام مش بيتغير بالمكان اللي فيه الفعل الصلوات 5 في اليابان هما 5 برضه في كينيا !

اعتذر لو كان ردي ضايقك :lol:

رابط هذا التعليق

مش شرط ابدا

يا جماعه السؤال مش مكتمل

اعتذر لو كان ردي ضايقك :lol:

بالعكس يا سيدي الفاضل

انا بس مستغرب ان الناس فهمت الموضوع من الناحيه الاسلاميه فقط و ليس من الناحيه الاجتماعيه و الطبقيه و الثقافيه و العرفيه

هذا المنتدى فيه اعضاء و قراء مسيحيون ايضا و طالما السؤال لم يكن في باب هدى الاسلام يبقى هو موجه للجميع

ده غير كافة الملل و المذاهب و الجنسيات الأخرى لباقي القراء

يعني مش كل اللي بيقرا مصري مسلم فقط

و لذلك انا قلت في الأول ان لكل مقام مقال و ملبس

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أففففففففففففففففففففف

تعليق بليغ يا أستاذ الحازم :lol:

وصلت بينا الدرجة إن احنا نتناقش في إن المايوه صح ولا غلط

وليس يصح في الأذهان شيئ *** إذا احتاج النهار إلى دليل

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مادام كده يبقى افففففففففففففففففففففففففففففففففففففف

انا كمان لغاية ماحد يقرا الموضوع صح

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بعد قراءة الموضوع صح

الأجابة على السؤال

المايوة غلط

ابيات شعر للامام الشافعي رحمه الله. في حسن الاخلاق والعشرة

اذا المرءُ لايرعاك الا تكلُفاً فدعه ولا تكثر عليه التأسفا

ففي الناس أبدالُ وفي التّرك راحة وفي القلب صبر للحبيب ولو جفا

فما كلّ من تهواةُ يهواك قلبهُ ولا كلُ من صافيته لك قد صفا

اذا لم يكن صفوّ الوداد طبيعهُ فلا خيرَ في ودّ يجيئ تكلفا

ولا خيرَ في خلّ يخون خليله ويَلقاة من بعد الموّدة بالجفا

ويُنكر عيشاً قد تقادَم عهدة ويٌظهر سرّا كان بالأمس قد خَف

سلامُ على الدّنيا اذا لم يكن بها صدَيقٌ صَدوقٌ صادقٌ الوعد مٌنْصِف

رابط هذا التعليق

ماشي

بس غلط لمين؟

لكل ستات العالم بكافة جنسياتهم و اديانهم و عاداتهم؟

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...