اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المايوه ... صح ولا غلط

الباشمهندس ياسر

Recommended Posts

المايوه صح ولا غلط

فتاة ترتدى مايوه و تجلس به فى بلكونة منزلها

و فتاة اخرى ترتدى مايوه يشبهه على احد بلاجات مارينا

و فتاة ثالثة ترتدى مايوه مشابه فى حمام السباحة الاوليمبى فى احدى البطولات او فى مسابقة جمباز ايقاعى.

فتاة رابعة ترتدى نايوه مشابه فى كليب يذاع حصريا على قناة مزيكا

المايوه نفسه ترتديه تحية كاريوكا و تظهر به فى احد الافلام القديمة.

من فضلك تامل الفتيات الخمس بالمايوهات(و شيل ذنوب و انا معاك ... مش انا اللى قلت لك تخيل ؟) ثم اصدر حكمك على كل واحدة منهن.

اعرف الاجابات التى وصلت اليها فانا مثلك انتمى الى مجتمع يعانى من الشيزوفرنيا و يحتاج الى جلسات علاج بالصدمات الكهربائية.

الفتاة الاولى منحلة.

الفتاة الثانية حرة فى مجتمع حر من حقها ان ترتدى المايوه على البلاج و هى غير مسؤولة عن اصحاب

الحيالات المريضة الذين يجلسون على البلاج و هم يتاملون مفاتنها.

الفتاة الثالثة بطلة رياضيه من الممكن ان ترفع اسم مصر عاليا و تمثلها (بالمايوه)فى المحافل الدولية و اننا جميعا لفخورين بها.

الفتاة الرابعة من بطلات كليبات العرى و هى واحدة من اللواتى افسدن الغناء فى مصر و هى نموذج للفنانة الخليعة.

اما الخامسة (تحية كاريوكا)فهى فنانة عظيمة اثرت الفن المصرى و اضفت علي المايوه عراقة و اصالة (اكتر من اللى انا بحلم بيه)

تعددت النظرات و المايوه واحد فى مجتمع ضميره مطاطى يستوعب المايوه بشروط و يرفضه بضغوط فهو يراه على فنانه منتهى الخلاعة و يراه على اخرى فنا

,يراه على البلاج حرية شخصية و فى بلكونة المنزل انحلالا و فى الصالة المغطاة رياضة..

.المجتمع ده عبيط ولا ايه؟ cr((: cr((: cr((:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• الردود 101
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انت بتقول ايه؟؟؟

وبتجيب الكلام ده منين ؟

وايه اللى بتفكر فيه؟؟

رابط هذا التعليق

انت بتقول ايه؟؟؟

وبتجيب الكلام ده منين ؟

وايه اللى بتفكر فيه؟؟

انا بقول اللى مكتوب فوق .... بجيبه من الكتب اللى كلت دماغى خلاص

بفكر ف ايه تحديدا .... مش عارف

طول ما انا قاعد مبشتغلش او مش مشغول بحاجة معينة تلاقينى عمال افكر

احيانا بحس انى بفكر للتفكير و بس

و اوقات بيتهيألى انى بفكر و انا نايم كمان cr((:

جديده دى ...!!!

يمكن

بس معرفتش رأى حضرتك

هو احنا مجتمع عبيط فعلا ...... ولا احنا أصلا منستحقش وصف مجتمع على رأى الاخ وجدى فى موضوع ... مجتمع ذكورى متعفن

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الحمد لله

أنا ما عنديش أي مشكلة ..

الخمسة عندي غلط

لأني بوزن الأمور كلها بميزان واحد

ميزان رب العالمين

والحالة الوحيدة اللي ممكن يكون فيها لبس المايوه شيء عادي

لما تلبسه المرأة لزوجها..

أنا كتبت الردّ الجادّ ده لأن الموضوع مكتوب في قسم الموضوعات الجادة

أما لو كنت كتبته في قسم الموضوعات الخفيفة , فكان هايبقى لي رد تاني خالص cr((:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الحمد لله

أنا ما عنديش أي مشكلة ..

الخمسة عندي غلط

لأني بوزن الأمور كلها بميزان واحد

ميزان رب العالمين

والحالة الوحيدة اللي ممكن يكون فيها لبس المايوه شيء عادي

لما تلبسه المرأة لزوجها..

أنا كتبت الردّ الجادّ ده لأن الموضوع مكتوب في قسم الموضوعات الجادة

أما لو كنت كتبته في قسم الموضوعات الخفيفة , فكان هايبقى لي رد تاني خالص cr((:

طب تمام يا مولانا

انت كده ريحت دماغك و اخدت جنب م الليلة كلها

بس اولا : هنستاذنوك تقولنا على رايك لو كان الموضوع ف الموضوعات الخفيفة

و ثانيا : مكلمنتناش عن المايوه الشرعى

اه و الله اسمه كده يا صاحبى

والله يا ياسر أنا شايف إنك لازم تتجوز وبسرعه

........

و انا موافق ع الكلام ده و الله

بس النصيب يا باشمهندس

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بس اولا : هنستاذنوك تقولنا على رايك لو كان الموضوع ف الموضوعات الخفيفة

مش ها قولك cr((:

وبعدين استنى يا عم أما نشوف موضوعك التاني بتاع الشاب المعزة ده

مااااااااااااااااء ماااااااااااااااااااااء

بس أنت كتبت الموضوعين في وقت واحد

يا ترى فيه رابط بينهم

يعني الراجل المعزة ده مثلا, هو اللي ممكن يسمح لمراته أو بنته تلبس المايوه قدام الناس ..

بينما الراجل الأسد بيكون عنده غيرة على حريمه ...

عووووووووووووووو عوووووووووووووو

ما تخافش دا الزئير بتاعي cr((:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

المعيار لازم يكون ذاتي للأسف مش عام عشان كلهم متلخبطين زيك كده بردو!!!!!!!!!! cr((:

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

عزيزي ياسر... موضوع شيق...

جدودنا علمونا ان "لكل مقام مقال"... و في البيت علموني يعني ايه "غض البصر"، و يعني ايه "النظرة الأولي ليك، و التانية عليك"...

انا يا سيدي واحد متزوج، و زوجتي تلبس المايوه... و نذهب للشواطئ مع زملائي القدامي و أقاربنا... و زوجاتهم جميعا يلبسن المايوه... و هذا المايوه يتدرج من القطعة الواحدة.. الي البيكيني...

يفترض اني في مجتمعي الصغير أثق في الآخرين... و هم يبادلوني الثقة... نفترض اننا جميعا ناس متربيه و متدينة، و نعرف كويس نغض بصرنا وقت اللزوم و نحافظ علي بعض...

فأنا أعطيك الثقة لأني لا أخاف علي زوجتي أو ابنتي من وجودك... بل أثق انك ستتقي الله و تصون الصداقة في عرضي... و انت بدورك تعطيني نفس الثقة... و لو كان أحدنا ضعيف الارادة، تأكد أن الجميع سيعرفون ذلك، و يلفظ هذا الشخص (و أسرته) من المجموعة... لا ندعي اننا قديسين عديمي الخطأ، و لكن مفهوم ان أحدنا لو أخطأ بالنظر... فسيلوم نفسه و يتوب و يخلص في صيانة عرض أعز أصدقاؤه و أقرباؤه... و من يخون كل ذلك فهو لا يؤذيني، لأنه لا يأكل قطعة من ابنتي أو زوجتي، و لكنه يخون نفسه و خالقه...

اما لماذا تحتاج زوجتي للبس المايوه من أساسه... فذلك لأنها لن تستمتع بملمس الماء لجسدها لو كانت تلبس فستانا... و لن تستمتع بالشمس و تسمح لجلدها بالتجدد الا لو تعرض للشمس... و لن تقدر أن تجري و تلعب معي و مع الأولاد و هي تجر في العباية علي رمال البحر... ألا أستمتع أنا بكل هذه الحريات؟ لماذا أمنعها عن ذلك... بحجة أني أخشي عليها من عيون الناس... يا سلام، و هي ما تخافش علي ليه من عيون الناس... هو مش جسمي برضه بيبان لما ألبس أنا مايوه أو شورت؟ ثم اننا بنتجنب مضايقة أحد يخاف علي نفسه من الفتنة... فنحن لا نلبس المايوه و نمشي في الشارع، و لكن علي البلاج و في قري أغلبها خاص...

و لكن أعود و أقول... "لكل مقام مقال"... فالفتاه لا تحتاج للبس المايوه في الفرندة... و لو أرادت التعرض للشمس فعليها احترام حرية جيرانها في عدم التعرض لهذا الشكل و هم في بيوتهم... لها كل الحرية في لبس المايوه لو كانت الفرندة غير مكشوفة (دور عالي مثلا)... و غير ذلك فالمجتمع يتهمها بالانحراف، لأنها تتعدي علي حقوق و حريات الآخرين...

الفتاة (أو الفتي) التي تلبس المايوه أو الشورت لممارسة الرياضة، فالهدف هنا ليس لبس المايوه... بل ممارسة الرياضة التي سيصعب جدا ممارستها بالبنطلون و الأكمام!! و هي و أهلها و المجتمع يفعلون نفس ما أفعله أنا مع الأصدقاء و الأقارب... يعطون الثقة للمتفرج، و يفترضون انه ابن ناس متربي و متدين و يعرف يركز في الماتش أو السباق أو الأداء مش في حاجات تانيه... خصوصا في عصر العري فيه في كل مكان ببلاش، و اللي عاوز يتفرج علي عري مش علي رياضة، مش هيغلب...

أما علي موضوع تحية كاريوكا... فالسينما هي تصوير للمجتمع... هل كانت كاريوكا ترتدي المايوه علي الشاطئ... و لا تلبسه و تجلس في صالون ثقافي أو علي السفرة في سراية أحد الباشوات؟ لكل مقام مقال... لو تلبسه علي الشاطئ فهو مفهوم و مبرر و حق لها مثلما لها الحق في الحياة و التعلم و الشعور بالأمان... لا يوجد ما يعيبه ما دام في موضعه...

هل تفهمني الآن يا عزيزي... الآن فرصتي لأفهمك أنا الآخر...

حضرتك لماذا لاتتجنب الفرجة علي الرياضة النسائية ان كنت لا تستطيع التركيز في الرياضة فقط؟ لماذا تري أن علي زوجتي أن تتوقف عن لبس المايوه في البلاج، و لا تري أن عليك أنت ان تغض بصرك، أو تتجنب الذهاب للشاطئ من أساسه...

هل تري أن الرياضة الحريمي التي تحتاج لسرعة و حرية حركة و ما يتبعهما من عرق و جهد و منافسة هي شئ مكروه غير محبب؟ بينما هو محبب و مطلوب للرجل؟

عزيزي احترم رغبتك في تجنب ما يعسرك ان علمت بضعف قدرتك علي السيطرة علي نفسك، لماذا تشك انت بقدرتي علي ذلك؟

اَلاِنْتِهَارُ يُؤَثِّرُ فِي الْحَكِيمِ أَكْثَرَ مِنْ مِئَةِ جَلْدَةٍ فِي الْجَاهِلِ.

امثال 17 : 10

رابط هذا التعليق

جدودنا علمونا ان "لكل مقام مقال"... و في البيت علموني يعني ايه "غض البصر"، و يعني ايه "النظرة الأولي ليك، و التانية عليك"...

انا يا سيدي واحد متزوج، و زوجتي تلبس المايوه... و نذهب للشواطئ مع زملائي القدامي و أقاربنا... و زوجاتهم جميعا يلبسن المايوه... و هذا المايوه يتدرج من القطعة الواحدة.. الي البيكيني...

يفترض اني في مجتمعي الصغير أثق في الآخرين... و هم يبادلوني الثقة... نفترض اننا جميعا ناس متربيه و متدينة، و نعرف كويس نغض بصرنا وقت اللزوم و نحافظ علي بعض...

فأنا أعطيك الثقة لأني لا أخاف علي زوجتي أو ابنتي من وجودك... بل أثق انك ستتقي الله و تصون الصداقة في عرضي... و انت بدورك تعطيني نفس الثقة... و لو كان أحدنا ضعيف الارادة، تأكد أن الجميع سيعرفون ذلك، و يلفظ هذا الشخص (و أسرته) من المجموعة... لا ندعي اننا قديسين عديمي الخطأ، و لكن مفهوم ان أحدنا لو أخطأ بالنظر... فسيلوم نفسه و يتوب و يخلص في صيانة عرض أعز أصدقاؤه و أقرباؤه... و من يخون كل ذلك فهو لا يؤذيني، لأنه لا يأكل قطعة من ابنتي أو زوجتي، و لكنه يخون نفسه و خالقه...

اما لماذا تحتاج زوجتي للبس المايوه من أساسه... فذلك لأنها لن تستمتع بملمس الماء لجسدها لو كانت تلبس فستانا... و لن تستمتع بالشمس و تسمح لجلدها بالتجدد الا لو تعرض للشمس... و لن تقدر أن تجري و تلعب معي و مع الأولاد و هي تجر في العباية علي رمال البحر... ألا أستمتع أنا بكل هذه الحريات؟ لماذا أمنعها عن ذلك... بحجة أني أخشي عليها من عيون الناس... يا سلام، و هي ما تخافش علي ليه من عيون الناس... هو مش جسمي برضه بيبان لما ألبس أنا مايوه أو شورت؟ ثم اننا بنتجنب مضايقة أحد يخاف علي نفسه من الفتنة... فنحن لا نلبس المايوه و نمشي في الشارع، و لكن علي البلاج و في قري أغلبها خاص...

و لكن أعود و أقول... "لكل مقام مقال"... فالفتاه لا تحتاج للبس المايوه في الفرندة... و لو أرادت التعرض للشمس فعليها احترام حرية جيرانها في عدم التعرض لهذا الشكل و هم في بيوتهم... لها كل الحرية في لبس المايوه لو كانت الفرندة غير مكشوفة (دور عالي مثلا)... و غير ذلك فالمجتمع يتهمها بالانحراف، لأنها تتعدي علي حقوق و حريات الآخرين...

الفتاة (أو الفتي) التي تلبس المايوه أو الشورت لممارسة الرياضة، فالهدف هنا ليس لبس المايوه... بل ممارسة الرياضة التي سيصعب جدا ممارستها بالبنطلون و الأكمام!! و هي و أهلها و المجتمع يفعلون نفس ما أفعله أنا مع الأصدقاء و الأقارب... يعطون الثقة للمتفرج، و يفترضون انه ابن ناس متربي و متدين و يعرف يركز في الماتش أو السباق أو الأداء مش في حاجات تانيه... خصوصا في عصر العري فيه في كل مكان ببلاش، و اللي عاوز يتفرج علي عري مش علي رياضة، مش هيغلب...

أما علي موضوع تحية كاريوكا... فالسينما هي تصوير للمجتمع... هل كانت كاريوكا ترتدي المايوه علي الشاطئ... و لا تلبسه و تجلس في صالون ثقافي أو علي السفرة في سراية أحد الباشوات؟ لكل مقام مقال... لو تلبسه علي الشاطئ فهو مفهوم و مبرر و حق لها مثلما لها الحق في الحياة و التعلم و الشعور بالأمان... لا يوجد ما يعيبه ما دام في موضعه...

حضرتك لماذا لاتتجنب الفرجة علي الرياضة النسائية ان كنت لا تستطيع التركيز في الرياضة فقط؟ لماذا تري أن علي زوجتي أن تتوقف عن لبس المايوه في البلاج، و لا تري أن عليك أنت ان تغض بصرك، أو تتجنب الذهاب للشاطئ من أساسه...

هل تري أن الرياضة الحريمي التي تحتاج لسرعة و حرية حركة و ما يتبعهما من عرق و جهد و منافسة هي شئ مكروه غير محبب؟ بينما هو محبب و مطلوب للرجل؟

عزيزي احترم رغبتك في تجنب ما يعسرك ان علمت بضعف قدرتك علي السيطرة علي نفسك، لماذا تشك انت بقدرتي علي ذلك؟

حلو جدا ان الواحد يغض بصره ويبص بس على مايوه :unsure: مراته وسط المايوهات

ربنا يزيد ايمانكم امين يا رب العالمين

امين امين امين

:unsure:

:roseop:

ابيات شعر للامام الشافعي رحمه الله. في حسن الاخلاق والعشرة

اذا المرءُ لايرعاك الا تكلُفاً فدعه ولا تكثر عليه التأسفا

ففي الناس أبدالُ وفي التّرك راحة وفي القلب صبر للحبيب ولو جفا

فما كلّ من تهواةُ يهواك قلبهُ ولا كلُ من صافيته لك قد صفا

اذا لم يكن صفوّ الوداد طبيعهُ فلا خيرَ في ودّ يجيئ تكلفا

ولا خيرَ في خلّ يخون خليله ويَلقاة من بعد الموّدة بالجفا

ويُنكر عيشاً قد تقادَم عهدة ويٌظهر سرّا كان بالأمس قد خَف

سلامُ على الدّنيا اذا لم يكن بها صدَيقٌ صَدوقٌ صادقٌ الوعد مٌنْصِف

رابط هذا التعليق

والله يا ياسر أنا شايف إنك لازم تتجوز وبسرعه

........

انا برضو بقول كده

على فكره النقط الحمره اللي في مشاركتي كنت كاتب فيهم

"ده انت هتتجوز على نفسك يا راجل"

و انا مش عارف ايه العيب في الكلام ده عشان يتحذف

عشان بس محدش يفتكر اني كتبت حاجه وحشه

رابط هذا التعليق

يعنى الذى ينظر يخون نفسه و خالقه (و لا أدرى ما معنى هذه الجملة :هو عصى ربه بعدم غض البصر)....أما التى تعرض مفاتن جسدها على ملأ به شباب لم يتيسر له الزواج فى مجتمع فقير و به من الكبت و الحرمان ما به ...هذه المرأة لم تخون أى أحد.

وهل الضرر بقع فقط عند أكل جزء من الزوجة أو الإبنة...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

في صالة الجيمنازيوم ممنوع تدخل بقميص و بنطلون

لكن يجب الدخول بزي رياضي

و لما تروح مناسبه او سيمينار لازم تلبس زي رسمي

و مينفعش تلبس زي رياضي

و لما تروح تصلي لازم تلبس هدوم تستر عوراتك

مينفعش تروح بالمايوه

و لما تروح تعوم لازم تلبس مايوه

مينفعش تلبس جلابيه

اذن اللبس حسب المكان و لكل مقام مقال و ملبس

بالنسبه بقى للطبقات و المجتمعات.....

لما تكون هنا مثلا في كندا و تلاقي الفين ست يوميا ماشيين في الشارع لابسين مايوه و واحده ست منقبه

المنقبه فقط هي من تلفت انظار عامة الناس

و بكل صدق ...نادر جدا لما حد حيبص على اللي لابسين مايوهات

و بينما لو كنت في الرياض مثلا و الف ست منقبه و واحده بس لابسه بنطلون جينز

حتلاقي كل الناس نظرت للي لابسه جينز

اذن النظره تختلف ايضا باختلاف المجتمع

و هكذا

الخلاصه....

ليس كل ما تراه خطأ يراه الناس خطأ ايضا

و العكس صحيح

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

جديدة عليّة ملبس ديه

طيب ممكن يا عمو نخليها: (لكل مقام مايوه) :roseop:

نفهم بقى من كلام حضرتك اللي فات ده.. إنه في بعض الحالات ممكن يكون لبس المايوه شيء عادي؟!!

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

جديدة عليّة ملبس ديه

طيب ممكن يا عمو نخليها: (لكل مقام مايوه) :roseop:

نفهم بقى من كلام حضرتك اللي فات ده.. إنه في بعض الحالات ممكن يكون لبس المايوه شيء عادي؟!!

ما هو ده يا سيدي يعتمد على مين الواحده و ايه ثقافتها و رايحه اي بلاج تعوم فيه

يعني لما دكتوره في الطبيعه النوويه تروح بلاج فانكوفر عشان تعوم

عايزها تلبس ايه؟ فستان؟

لازم حتلبس مايوه

و تأكد من انها طالما في مجتمع متحضر (او خلينا نقول مجتمع متعود على هذه النوعيه من اللبس) ستكون في مأمن من النظرات الغير اخلاقيه

و تأكد من انها و هي بتلبس المايوه مبيكونش عندها اي نيه سيئه او محاولة لفت انظار الرجال لمفاتنها

يعني بالضبط زي ما انا او حضرتك بنحس لما بنلبس المايوه

الموضوع يتوقف على المجتمع و على نية و مخ اللي بتلبس المايوه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فأنا أعطيك الثقة لأني لا أخاف علي زوجتي أو ابنتي من وجودك... بل أثق انك ستتقي الله و تصون الصداقة في عرضي... و انت بدورك تعطيني نفس الثقة...

الأخ / رار

انا حسيت إنك مثالى زيادة عن اللزوم .. وبعدين جدودك من أوروبا مثلا ولا مصريين زى جدودنا .. بس أجمل حاجة موضوع غض البصر ده والنظرة الأولى ليك والتانية عليك ... بجد ربنا يقوى إيمانك . ويقلل من أمثالك اللى بينادوا بلبس المايوه قطعة واحده أو بيكينى .

مداخلتك سببت لى صداع وآسف لأنى لم أفهمك وأعتقد بما انك بهذه المثالية فلن تفهمنا .... الله يعينك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا أؤيد الرأي القائل لكل مقام مقال، ولكل مجتمع ثقافته. وأظن ان الأمر محلول للمجتمعات الاسلامية، لتوفر حمامات سباحة للنساء فقط.

الساكت عن الحق شيطان اخرس

وأرض الله واسعة

واللي مالوش خير في اهله ..مالوش خير في حد

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه كنت اليوم اعد افكر فى الحديث الشريف ده وقلت احطهلكم هنا بس علشان ناخد بالنا من نفسنا كويس

أخرجَ مُسلم في كتابِ الإيمان من حديث حُذيفة بن اليمان رضي الله تعالى عنه : قال : قال النبي صلى الله عليه وسلّم : تُعرض الفتن على القلوب كالحصير عوداً عوداً فأي قلب أشربها نُكت فيه نُكتة سوداء وأي قلب أنكرها نُكت فيه نُكتة بيضاء حتى تصير القلوب على قلبين : على أبيض مثل الصفا فلا تضره فتنة ما دامت السماوات والأرض، والآخر أسود مرباداً كالكوز مجخياً لا يعرف مَعروفاً ولا ينكر منكراً إلا ما أشرب من هواه .

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...