اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المايوه ... صح ولا غلط

الباشمهندس ياسر

Recommended Posts

المشكله ان ياسر سأل السؤال غير كامل

كان مفروض يسأل يقول المايوه صح ولا غلط فين؟

يعني لو في السعوديه مثلا حيبقى الاجابه المايوه غلط

لو في اوروبا يبقى المايوه صح

التعميم غلط في كل شيئ

اللى بايعة شرفها ودينها قبل كل شىء تلبس مايوه او متلبسش من اصله

اللى يحب يكون ديوس وبايع دينه يخلى زوجته وأولاده أو اخواته مايوه

مش شرط ابدا

و زي ما شرحنا بس يمكن محدش بيقرأ

اللبس حسب المجتمع و حسب الشخص و حسب الموقف

فلبس الجيبه الطويله فقط بدون عبايه في السعوديه يعتبر زي خليع و يثير النظر

و لبس مايكرو جيب في اوروبا لا يثير نظر اي شخص

بلاش احكام على الناس عشان ربنا يرضى علينا كلنا

تصدق اول مره اعرف ان الامور بتتقاس كده

انا اعرف ان الصح بيكون صح فى اى مكان وفى اى وقت والغلط بيكون غلط على طول مش بيتغير ويتلون حسب الظروف وحسب المزاج

على كده لو طبقنا كلام حضرتك فى كل حاجه يبقى شرب الخمور فى اوروبا مش غلط والجنس مش غلط والدنيا تبقى هايصة

لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

• الردود 101
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم !

أستاذ تونسي ..

لا فض الله فوك ..

اللهم ارحمنا و استر عوراتنا و قنا من شرور مجتمع يفسر الدين و التدين على حسب المكان و الزمان !

مش عارف بصراحة ارد اقول ايه على اللي شوفته من ردود هنا .. عجيب امر من يدعون بحرية لبس المايوه .. و كأن الدين لا دخل له بتصرفات الانسان ذكر أو أنثى ..

نناقش ايه و نقول ايه و نتكلم في ايه .. النقاش يكون على دراية بمباحات الدين و نواهيه .. مش على حسب الأهواء و المكان و الزمان ..

سبحان الله

والله انا كمان مش عارف اقول ايه

ربنا يهديهم

ردود فعلا مقززة

رابط هذا التعليق

أما عن السادة اللذين يتكلمون عن فترة السبعينات والمينى جيب وعدم ارتداء الحجاب وعدم مضايقة الرجال لهم .. من قال أن أفعال هذه السيدات كانت صحيحة أو أن هذا معيار للمثالية و الأخلاق !!!

الفتره دي من اسوأ الفترات ان لم تكن الاسوأ من حيث المناظر الاباحيه في السينما المصريه و العربيه عامه

عوده مره اخري للموضوع

انا شايف بما ان الموضوع يدخل فيه كشف العورات فلازم يكون للدين رأي

طب بعيدا عن الدين

انا لا اقبل علي اهل بيتي النزول بمايوه امام رجل غريب او قريب لي او صديق حتي

يا جدعان من باب النخوه و الرجوله و الغيره علي الاقل

اجابات الرافضين للمايوه نابعه من الالتزام بستر العورات النابعه من الالتزام بالدين الاسلامي

ممكن تكون ناس متربيه في اوساط معينه لا تري ان المايوه غلط

طلع في الدنيا وجد اهله من الاناث و من حوله يقبلون بارتداء المايوه

فلا يشترط ان يكون الشخص الذي يقبل بهذا سيئا او فاسدا في مجمل حياته

او من تفعل هذا ست مش و لا بد

اعتقد ان التربيه لها دور كبير في اراء المحاوريين هنا في هذا الموضوع

تم تعديل بواسطة adrianocrespo

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

دعونى أروى لكم حوارا حدث أمامى فى أحد الأندية البحرية :

المشهد الأول

رجل فى العقد الرابع من عمره يصرخ أمام إدارة النادى :

إحنا فين هنا ؟ .. إحنا فى نادى محترم ولا فين ؟ .. إزاى تسمحوا لواحدة تنزل البحر وهى لابسة مايوه ؟ هو احنا فى شاطئ للعراة ولا إيه ؟

ملحوظة : الواحدة اللى لابسة مايوه آنسة فى الإعداية أو فى أولى ثانوى ولم تكن لابسة مايوه بل فستان قصير ضيق بحمالات

المشهد الثانى (بعد المشهد الأول بنصف ساعة) :

رجل فى العقد الرابع من عمره (غير الأولانى) يصرخ أمام إدارة النادى :

إحنا فين هنا ؟ .. فى نادى محترم ولا فين ؟ .. إزاى تسمحوا لواحدة تنزل البحر بالجلابية والنقاب ؟ .. هو احنا قاعدين عالترعة ؟

فى نصف ساعة صرخ رجلان فى نفس المرحلة العمرية ، وينتميان إلى نفس المكان ، .. كل واحد يرى أن النادى أصبح غير محترم .. ولكن لأسباب وأفكار بينها مائة وثمانون درجة !!!

أنا متأكد من أن هذا التناقض موجود على كل شاطئ عام أو خاص فى بلدنا .. مصر

لذلك فأنا أتفهم جيدا سؤال الفاضل mzohairy .. وهو السؤال الذى فهمه البعض على غير محمله الذى فهمته أنا .. أنا فهمت أن السؤال يرمى إلى طرح فكرة معينة وهى فكرة "مَحَـلِّية الرأى" فيما يختص بالمعتقدات والعادات والتقاليد .. بمعنى أن سؤال الموضوع عن المايوه سيكون سؤالا بلا معنى وسيقابَل بالدهشة وربما الاستنكار فى مجتمع أوروبى أو أمريكى يرى (بلا أدنى شك) أن المايوه صح .. بالضبط مثل سؤال : "هل الصلاة صح ولا غلط ؟ " فى أى مجتمع متدين

أما إذا كان المقصود بالسؤال : "هو المايوه صح ولا غلط فى المجتمع المصرى ؟ " فربما يساعد المشهدان اللذان رويتهما فى بداية المداخلة الباشمهندس ياسر على تكوين رأى "خاص به" .. تماما مثل ما لى من رأى "خاص بى" وهو أن الآنسة ذات المايوه "اللى لاهو مايوه ولا فستان" والسيدة ذات الجلابية والنقاب كلاهما شعرت بالحاجة إلى ممارسة حريتها .. فكشفت كلتاهما عن جسدها .. ولكن فى المكان أو "المحل" الخطأ

أنا أرى أن سؤال الموضوع هو سؤال غير موفق .. ولن ينتج أى إجابة مفيدة .. بل هو من نوع الأسئلة التى تُطرح لمجرد الجدل ولا تنتج إلا الخلاف وبث الشقاق .. هذا رأى شخصى بحت ولا يمثل حجرا على الآراء أو الأفكار أو حرية فتح المواضيع

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

الخوف على مصر من بعض مثقفيها أكتر من الخوف عليها من الجهلة اللي فيها

ناس ماشية ورا الغرب مغمضة العينين والأنف والأذن والحنجرة شايفنيهم صح في كل حاجة وشايفنا غلط في كل حاجة

ممثلة كبيرة اتقبض عليها في قضية آداب زوجها رفض التخلي عنها وقال انا معاها في محنتها ولما قررت انها تلبس الحجاب طلقها ووصفها بانها رجعية ومتخلفة

ياريت ناخد من الجماعة دول علمهم وتطورهم التكنولوجي والطبي والرياضي والصناعي والعسكري

ونسيب لهم الخمرة والمايوهات وبيوت الدعارة والمثلية والGIRL FREIND

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

أما إذا كان المقصود بالسؤال : "هو المايوه صح ولا غلط فى المجتمع المصرى ؟ " فربما يساعد المشهدان اللذان رويتهما فى بداية المداخلة الباشمهندس ياسر على تكوين رأى "خاص به" .. تماما مثل ما لى من رأى "خاص بى" وهو أن الآنسة ذات المايوه "اللى لاهو مايوه ولا فستان" والسيدة ذات الجلابية والنقاب كلاهما شعرت بالحاجة إلى ممارسة حريتها .. فكشفت كلتاهما عن جسدها .. ولكن فى المكان أو "المحل" الخطأ

اعتقد ان السؤال كان يقصد في المجتمع المصري

لان الخمسه امثله التي اوردها الباشمهاندس ياسر في اول مداخله كلها لمصريات

و لان المنتدي الغالبيه العظمي من مرتاديه مصريين

و الاجابات اختلفت فالغالبيه رفضته الا في الشواطئ الخاصه بالنساء

و الاقليه وافقت عليه حتي امام الرجال الغرباء

المثالين اللي حضرتك قلت عليهم غير مقبولين بالنسبه لي

تم تعديل بواسطة adrianocrespo

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

أستاذ تونسي ..

لا فض الله فوك ..

اللهم ارحمنا و استر عوراتنا و قنا من شرور مجتمع يفسر الدين و التدين على حسب المكان و الزمان !

مش عارف بصراحة ارد اقول ايه على اللي شوفته من ردود هنا .. عجيب امر من يدعون بحرية لبس المايوه .. و كأن الدين لا دخل له بتصرفات الانسان ذكر أو أنثى ..

نناقش ايه و نقول ايه و نتكلم في ايه .. النقاش يكون على دراية بمباحات الدين و نواهيه .. مش على حسب الأهواء و المكان و الزمان ..

سبحان الله

ربنا يهديهم

ردود فعلا مقززة

الفاضل surfthe

ليس من حقك أو من حق أى عضو وصف الردود التى لا يوافق عليها بهذا الوصف ..

نرجو من الجميع مراجعة قواعد المشاركات التى وافقوا عليها كشرط للانضمام إلى "محاورات المصريين"

الإدارة

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

[[size="5"]font="Times New Roman"]

في مجتمع عاوز يغطي جسد المرأة من اول رأسها حتى اصبع القدم لا نستطيع ان نناقش موضوع المايوه.

زمان كان في الاحتلال الانجليزي و الاجانب منتشرين في مصر كلها..لم يكن هناك حجاب ولا حلباب و لا نقاب كل واحد يلبس الي هو عاوزه..الدنيا كانت مختلفة و الناس مستواها ارقي.

كنت عاوزة اقول للاستاذ "رار" الي جدته قلعت الحجاب و مشيت في المظاهرات وراء السيدة صفية زغلول..انهردة مصر رجعت 200 سنة للوراء..هناك اليوم من ينادي بأن صوت المرأة عورة..و عملها حرام..

العقول عندنا اصبحت ضيقة جداااا

انا هنا مش بقول ان المايوه هو الي اساس حرية المرأة و لكن عاوزة اقول ان عقولنا بقت رجعية و متحجرة.

ألي عاوزة تلبس مايوه تتفضل تلبسه في شاطئ فيه ناس نضيفة.

و الي عاوزة تلبس مايوه شرعى تتفضل تلبس

أما بقي الي عاوزة تلبس هدومها او النقاب و تنزل البحر مافيش اي مانع بس ترحمنا من منظرها القبيح وتنزل الصبح بدري، علشان احنا ملناش ذنب نشوف عفريتها و هي طالعة من البحر.

و بعدين تعالوا نتكلم بصراحة: الاجسام المصرية مع كل احترامي ما ينفعش معاها مايوه اصلا..لانها من الوزن الثقيل :blink: :lol:

إسلوب السخرية والإستهزاء أمر غير مقبول تجاه المرأة المسلمة وأدعوا الله أن يكثر من عفاريت المسلمين

ولعنة الله على القوم الكافرين

رابط هذا التعليق

أستاذ تونسي ..

لا فض الله فوك ..

سبحان الله

ربنا يهديهم

ردود فعلا مقززة

الفاضل surfthe

نرجو من الجميع مراجعة قواعد المشاركات التى وافقوا عليها كشرط للانضمام إلى "محاورات المصريين"

الإدارة

كان نفسى اشوف رد حضرتك القوى ده على المشاركات اللى فيها تهكم على الامور الشرعية

تم تعديل بواسطة surfthe

رابط هذا التعليق

[qلاه وانت الصادق احنا مرجعناش 200 سنه لورا بس ده احنا رجعنا اكتر من 1400 سنه من ايام الجاهليه قبل بعثه الرسول عليه الصلاه والسلام لما كان التعري عادي جدا وكان هو المقال المناسب لذلك المقام ..

بعدين انا عاوزه افهم يعني حضرتك مش بتبص على الحلوة الاموره ام بطن مزقططه باينه من بين المايوه وبتبص على العفريت الي طالعه لك من الميه بجلابيتها ؟ يعني الاولانيه بتغض عنها البصر ( ومبتبصش ) على رأي أخونا رار والثانيه ياسبحان الله بتنط في عينك وطالب منها ترحمك شويه من منظرها ؟

ياجماعه ياريت نبطل نضحك على نفسنا شويه ..

الي نازله البحر بمايوه نازله وعارفه ان الناس هتبص بل وهتستحسن الي هتشوفه كمان والدليل على كده اني اتحدي وحده تكون مترهله ولا جلدها مكرمش ولا وخده لها فيه بشلتين تلاته وتفكر مجرد تفكير تنزل بمايوه .. ولو حدث ونزلت متأكده ان اول المنادين بحريه ارتداء المايوه هيكونوا هم اول الساخرين من منظرها ..

وبصراحه ياباشمهندس ياسر اعتقد انك جانبك الصواب تماما في طرح الموضوع ده بالشكل ده .. مجتمعنا لا يقبل المايوه احيانا ويرفضه احيانا .. مجتمعنا فيه ناس شايفه المايوه صح في اي وقت وفي اي مكان ولو انتقدته فهي بتنتقده في حاله واحده لو كان الحشو ( مش ولابد ) ده مع اصرارهم طبعا انهم بيتكلموا على المايوه مش على الي لابساه .. وناس تانيه بتنتقد المايوه جمله وتفصيلا في اي زمان او مكان .. وكونا ننتمي لمجتمع واحد فهذا لايعني تناقض المجتمع ولايعني بالضروره اني اي منا مسؤول عن راي الآخر ..

لتعتبروا ان انتقاد المايوه تخلف او رجعيه انتم احرار وانا فخوره باني من الـ ( متخلفين ) الي لسه على الفطره وشايفين ان المايوه ده انحلال وانتكاس للفطره زي ماشايفه برضه ان نزول البحر بالجلابيه منظر مش كويس وبرضه ينطوي على قدر كبير من عدم الحشمه وان الافضل ان ننسى نزول البحر ده خالص ونكتفي بمشاهدته من الخارج .. هيجي واحد برضه يقولي ونحرم ستاتنا الامامير الحلوين الملزلزين من الاستمتاع بالبحر ليه هقوله مهو صعيد مصر فيه كذا مليون ست مش لاقيه تاكل وبالتالي مش لاقيه تجيب تذكره سفر تروح بيها اسكندريه وتدفع لها رسم دخول قد كده عشان تقعد لها ساعتين زمن بالمايوه على البحر .. لما نبقى نوفر للغلابه دول فرصه الوصول للميه ولما يبقى البحر حق لكل مواطن يدخله وقت ماشاء ويستمتع بيه وقت مايريد نبقى ندور بىق على الغلبانه الي حرمناها من حقها المشروع في التعري بدعوى الحشمه والاحترام ..

آه يابلد ..

أجمل رد قرأته فى الموضوع كله والحمد لله أن هو من أخت فاضلة علشان مايطلعش

الجماعة بتوع حقوق المراة وحقوق الحيوان والعالم التافه دول ويقولك حرية المرأة

والكلام العبيط ولو كل أخت قرأت الكلام ده وفهمته كويس مش هيكون فيه مايوهات

كل التحية والتقدير للآختdoha

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعه اللى شايف ان المايوه غلط يجى على اليمين واللى شايف ان المايوه صح يجى على الشمال

اللى موافق ان مراته تنزل على الشط وهى لابسه مايوه يدخل يكتب رقم واحد ويقولنا هو بيصيف فى اى شط ؟؟

واللى موافق ان مراته تنزل على الشط وهى لابسه مايوه بس بشرط يكون فى دوله اوربيه علشان الكل عنده برود ومافيش حد بيبص يدخل يكتب رقم اتنين وبرضه يوقلنا هو بيصيف فين ؟؟ علشان نبعتله ناس تبص وبكده ومش هينفع يلبس مراته المايوه علشان هيبقى فيه ناس بتبص

الحق للا يتجزأ الحق واحد فقط

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

والله انا بقالي يومين متابع الموضوع وكل ماقرا رد ضغطي بيعلي واقفل الموضوع تاني ومش قادر ارد بس خليتي الخص وجهه نظري

1-الناس اللي قالت انكم قلبتم الموضوع موضوع اسلامي وهل المايوه حرام ولا لا اقولهم اسالو اي واحد مسيحي اذا كان السيد المسيح سمح لهم بالتعري ولا لا وهل ده مستنكر عندهم ولا لا واظن من غير انتظار الرد هايكون طبعا هو استنكار التعري (ماحدش من اخوانا المتحذلقين بقولي ده مش تعري انما التعري المقصود بيه حاجات قله ادب انما ده ارتداء المايوه ياشيخ والغرض منه نزول البحر لا وممكن كمان بقولي انما الاعمال بالنيات ومادام نبتها نزول البحر يبقي لا غبار عليها...............كده عامله زي اللي بتتباس في الافلام مادام البوس مبرر في سياق الدراما)

2-بعيدا عن الاسلام والمسيحيه احنا كمجتمع مصري السائد فيه استنكار المايوه هات ست صعيديه كده واقنعها تلبس المايوه؟؟؟؟؟

3-الفاضل ابو محمد ماذا لو وصف واحد اسرائيلي مذابح غزه بانها كانت للدفاع عن اسرائيل الا تري ان هذا الرد مقزز لانه بهين معتقداتي .فايضا السماح بالتعري بالنسبالي كمصري مسلم ايضا يهين معتقداتي واعتبره رد مقزز

4-بامانه شديده لو وجدت واحده لابسه مايوه امامي لازم هابص عليها واتحدي اي واحد يقولي غير كده ماهو يا اما تبص ياما اكيد انت مش راجل عارف ليه هو مش حرمان ولا تخلف ولا انتهاك للخصوصيه انما هي الفطره السليمه ان الرجل فطره الله ليثيره جسم المرأه .اما عن غض البصر فهو مجاهده النفس لعدم النظر شوفت الكلمه مجاهده اي ان فطرتي وطبيعتي ستجبرني علي النظر لكني سأحاول مجاهدتها.......لذلك اعتبر الست اللي هاتلبس مايوه اماماي في البحر انها تنتهك خصوصيتي لانها تحرمني من النظر للبحر حتي لا اراها .

5-الفاضل الذي يري ان نزول زوجته او امه او اخته للبحر شئ عادي هو خصوصيه لهن اقول له الخصوصيه انها تكون في بيتها واتلصص عليها من ثقب الباب انما كما انها من حقها انها تنزل البحر فمن حقي انا ايضا ان استمتع بمنظر البحر دون خدش حيائي بمايوهها ومادام من حقها انها تلبس مايوه امامي فمن حقي اني ابص عليها (امال احط وشي في الارض عشان هي مش لابسه هدومها)

6-انضم الي الاخت ضحي في نادي المتخلفين الذين يروا ان التعري (لبس المايوه) قله ادب وايضا افخر اني متخلف

رابط هذا التعليق

أستاذ تونسي ..

لا فض الله فوك ..

سبحان الله

ربنا يهديهم

ردود فعلا مقززة

الفاضل surfthe

الإدارة

الفاضل surfthe

هذا لم يكن ردا ولكنه تنبيه إدارى ..

وكما تلاحظ فهو مكتوب باسم الإدارة وليس تعبيرا عن رأى عضو ..

والإدارة ليست مسؤولة عن الدفاع عن الآراء المنشورة أو مهاجمتها :

10. ما ينشر علي صفحات "محاورات المصريين" من حوارات لا يمثل الرأي الرسمي للموقع أو إدارته ... بل هي آراء للكتاب يتحملون هم تبعتها ... و تقع عليهم وحدهم مسئولية الدفاع عنها أو شرحها .

رأى العضو "أبو محمد" موجود فى الموضوع يمكنك - إذا أردت - التعليق عليه

شكرا لتفهمك

الإدارة

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

أستاذ تونسي ..

لا فض الله فوك ..

سبحان الله

ربنا يهديهم

ردود فعلا مقززة

الفاضل surfthe

الإدارة

الفاضل surfthe

هذا لم يكن ردا ولكنه تنبيه إدارى ..

وكما تلاحظ فهو مكتوب باسم الإدارة وليس تعبيرا عن رأى عضو ..

والإدارة ليست مسؤولة عن الدفاع عن الآراء المنشورة أو مهاجمتها :

10. ما ينشر علي صفحات "محاورات المصريين" من حوارات لا يمثل الرأي الرسمي للموقع أو إدارته ... بل هي آراء للكتاب يتحملون هم تبعتها ... و تقع عليهم وحدهم مسئولية الدفاع عنها أو شرحها .

رأى العضو "أبو محمد" موجود فى الموضوع يمكنك - إذا أردت - التعليق عليه

شكرا لتفهمك

الإدارة

كلام جميل بس يا ريت حضرتك تدينى حقى فى انى اقولى رأيى فى الردود طالما ان اراء الكتاب هم الذين يتحملون تبعاتها

تم تعديل بواسطة surfthe

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

بعيدا عن آراء الدين سواء اسلامي أو مسيحي وبعيدا عن الفلسفة سواء صح أو غلط تعالو نعيش مع بعض ونحس الموقف الأتي:

أنا كنت في سويسرا من 3 أسابيع وكنت ماشي في حديقة عامة حوالي الساعة 3 الظهر وشفت المنظر ده شاب وفتاة في العشرينات من العمر في وسط الجنينة من غير معظم ملابسهم وكأنهم على السرير في غرفة النوم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أشهد إن الناس مكنتش ملمومة حواليهم بس طبعا كان في ناس بتتفرج وناس كمان بتصور وناس مش في دماغها وناس بتضرب كف على كف (على الطريقة المصرية) استنكارا لما تراه.......... الأول في حد ممكن يختلف معايا إن ده منظر يدل على الدونية والأنحطاط؟؟؟؟؟؟؟

طيب تعالوا نتخيل مع بعض المجتمع ده وصل للمستوى ده ازاى أكيد مصيحيوش الصبح لقو نفسهم كده أكيد طبعا كان في مراحل طيب ممكن نفكر مع بعض ونشوف المراحل دي كانت إيه ........... من وجهة نظري المراحل دي كالأتي

1) المرأة نزلت الشارع لابسه نص عريان

2) بدأت المرأة تلبس المايوه على البلاج بس --------------------------بدعوى الحرية

3) بدأت المراة تلبس المايوه في الشارع---------------------------- علشان ده شارع جمب البلاج

4) بدأ الراجل كمان يلبس البنطلون الساقط والتيشرت القصير

5) بدأ يكون عادي إن الست تلبس اللي هي عايزاه بغض النظر عن المكان والمناسبة لأن الناس اتعودت على مصطلح الحرية الشخصية وطز في أي حاجة تانية

6) لغاية لما وصلت أوروبا للمنظر اللي حاكيتهولكو في الأول

اللي عايز يشوف حد من شجرة العائلة بعد عمر طويل بالمنظر ده يقول إن عادي الستات تلبس مايوه أصلها حرية شخصية.

أنا عن نفسي من المتخلفين اللي مش ممكن حد من عائلتي مش بس مراتي تلبس مايوه.

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

بعيدا عن آراء الدين سواء اسلامي أو مسيحي وبعيدا عن الفلسفة سواء صح أو غلط تعالو نعيش مع بعض ونحس الموقف الأتي:

أنا كنت في سويسرا من 3 أسابيع وكنت ماشي في حديقة عامة حوالي الساعة 3 الظهر وشفت المنظر ده شاب وفتاة في العشرينات من العمر في وسط الجنينة من غير معظم ملابسهم وكأنهم على السرير في غرفة النوم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أشهد إن الناس مكنتش ملمومة حواليهم بس طبعا كان في ناس بتتفرج وناس كمان بتصور وناس مش في دماغها وناس بتضرب كف على كف (على الطريقة المصرية) استنكارا لما تراه.......... الأول في حد ممكن يختلف معايا إن ده منظر يدل على الدونية والأنحطاط؟؟؟؟؟؟؟

طيب تعالوا نتخيل مع بعض المجتمع ده وصل للمستوى ده ازاى أكيد مصيحيوش الصبح لقو نفسهم كده أكيد طبعا كان في مراحل طيب ممكن نفكر مع بعض ونشوف المراحل دي كانت إيه ........... من وجهة نظري المراحل دي كالأتي

2) بدأت المرأة تلبس المايوه على البلاج بس --------------------------بدعوى الحرية

3) بدأت المراة تلبس المايوه في الشارع---------------------------- علشان ده شارع جمب البلاج

5) بدأ يكون عادي إن الست تلبس اللي هي عايزاه بغض النظر عن المكان والمناسبة لأن الناس اتعودت على مصطلح الحرية الشخصية وطز في أي حاجة تانية

اللي عايز يشوف حد من شجرة العائلة بعد عمر طويل بالمنظر ده يقول إن عادي الستات تلبس مايوه أصلها حرية شخصية.

طيب يعنى فيه فى اوربا ناس بتبص يعنى امال اخوانا بيقول ليه ان هناك مافيش حد بيبص وانا كنت ناوى ابعت ناس يبصوا طالما حجتهم ان مافيش حد بيبص

بس بجد الله ينور عليك على تحليلك واظن ان تلك هى خطوات الشيطان

تم تعديل بواسطة محمد العنبى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

3-الفاضل ابو محمد ماذا لو وصف واحد اسرائيلي مذابح غزه بانها كانت للدفاع عن اسرائيل الا تري ان هذا الرد مقزز لانه بهين معتقداتي .فايضا السماح بالتعري بالنسبالي كمصري مسلم ايضا يهين معتقداتي واعتبره رد مقزز

توجهت الإدارة برجاء إلى الجميع أن يراجعوا قواعد المشاركات التى وافقوا عليها كشرط لعضوية "محاورات المصريين"

نكرر الرجاء مرة ثانية .. وإن كان البعض لا يعبأ بالرجاء فليس لدى الإدارة مانع من التنبيه إلى القواعد ذات العلاقة بمخالفة الفاضل surfthe بوصفه لآراء معارضيه بأنها مقززة .. ومخالفة الفاضل ozoozo باعتراضه على إجراء إدارى وذلك بغير الطرق المنصوص عليها بتلك القواعد

1. ........................................................

............................................................................. وعدم استخدام الألفاظ البذيئة أو الرديئة أو أساليب الاستهانة أو السخرية التي لا تقبلها الأخلاق الدينية والتى تتنافى مع التقاليد العامة .

9. ....................................... و في حالة الاعتراض على أى موضوع أو مداخلة فخاصية التقرير عن المخالفات مفتوحة للجميع و تصل مباشرة الي جميع المشرفين .. أما في حالة الاعتراض على أى تدخل أو إجراء إدارى من أحد المشرفين فيمكن استخدام الرسائل الشخصية لمشرف آخر أو للأدفايزور مباشرة .

لم توضع تلك القواعد ليستخدمها المشرفون (وهم فى الأساس أعضاء) لممارسة أى نوع من أنواع السلطة .. ولكنها وضعت للمحافظة على الموقع من أن يتحول إلى ساحة للمشاحنات بدلا من ساحة للحوار الراقى

نشكر كل من يتفهم هذا التنبيه الإدارى ولا يخرجه عن إطاره كتنبيه أخير فى هذا الموضوع

الإدارة

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أيها السادة الكرام

اعتذر اولا عن الغياب الإضطرارى نظرا لإنتقالى الى موقع بعيد و انشغالى فيه فى الساعات الماضية ..

اعتذر للفاضل رار عما اصابه فى موضوعى و كلى آسى لما تلقاه من الفاظ لا تليق بنا و لا بشخصه الفاضل

و اما عن الموضوع محل النقاش فأكرر ان المقالة بأسرها للكاتب الشاب عمر طاهر و قد ذكرت هذا ف العنوان

و قد كان الهدف الاساسى من الطرح هو فقدان التوجه العام لدى المجتمع الواحد ( او هكذا كنت أظنه يوما ما ) و اننى وضعت القضية لارى تفاعلنا مع الجملة الاخيرة

التى طرحها كاتب المقالة ...... هل نحن مجتمع بهذا الوصف فعلا ...

و لم يكن المايوه فى ذاته سوى مثالا قد ضرب و لم نطرح النقاش لنعلم مدى كونه حلالا او حراما ام مقبول اجتماعيا او مرفوض

فكونه حلالا او حراما امر مفروغ منه تماما ... و لكن منذ متى و نحن نهتم كل هذا الاهتمام بالتحليل و التحريم ..!!!!!!!!!

و مسألة اعتباره مقبول او مرفوض اجتماعيا ... تختلف تماما من شريحة اجتماعية لاخرى نظرا لاعتبارات الثقافة المتبعة و الفكر المعتنق

و عودة لتصحيح المسار هل يجوز لنا كمجتمع ان نختلف فى تصنيف شىء ما ... اى شىء تتخيله ... باعتباره

انحلالا او حرية شخصية او تخلفا او تبعية للغرب ام شرفا نفتخر به و نذبح الذبائح ابتهاجا له...

هذا هو المقصد أيها السادة الكرام

اخيرا

أريد ان اوضح عدة نقاط رأيتها بعد قراءة النقاش

اولا : انا ك مسلم قرات كثيرا عن المسيحية و لست بصدد التحدث عن التوحيد او التلثيث او ما الى ذلك

انما اقول و كلى ثقة بما اقوله ان المسيحية لا تبيح البتة العرى او التعرى كما قد يفهم البعض ممن لا خلفية ثقافية كافية عنده

و انما استوت اديان السماء فى الحفاظ على الستر و الشرف و المرؤوة و سائر المكارم

و انما ما قد يفعله بعض المسيحين هو نفسه ما قد يفعله بعض المسلمين ... لذلك لم نضع الموضوع فى باب هدى الاسلام

لأنه يناقش وضع المجتمع المصرى كمجتمع متكامل ذو نسيج واحد..

ثانيا : لماذا انتشرت الشخصنة بيننا و هى لم تكن تحدث الا قليلا و بعد ان يبلغ النقاش اشده و ... و ...

ان الشخصنة ايها السادة ما هى الا دليل على وجود الضعف ... ضعف ف الحجة و ضعف ف التجكم ف الاعصاب و لن ازيد ف اللبيب تكفيه الاشارة

ثالثا : لماذا نلزم بعضنا البعض بأفكارنا المختلفة....

اننى اعتقد ان الذى يلزمنى بشىء ما

هو ما انزله ربى من الكتاب

أو أمرنى به النبى ف سنته

أو حكم به السلطان لما يراه من نفع للبلاد او للعباد

غير ما سلف لا ارى لاحد منا حق الزام غيره بأى شىء على الاطلاق

دوموا فى ود

و قاتلوا كى تتفتح عقولنا فان القادم أسوا كثيرا مما قد يتخيل أشدنا تشاؤما

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الفاضله برينسيس قالت

أما بقي الي عاوزة تلبس هدومها او النقاب و تنزل البحر مافيش اي مانع بس ترحمنا من منظرها القبيح وتنزل الصبح بدري، علشان احنا ملناش ذنب نشوف عفريتها و هي طالعة من البحر.

رغم عدم موافقتي علي المنظر الذي ذكرته سيادتها

و اتفاقي معها في سوء المنظر

الم تخالف القواعد

. ........................................................

............................................................................. وعدم استخدام الألفاظ البذيئة أو الرديئة أو أساليب الاستهانة أو السخرية التي لا تقبلها الأخلاق الدينية والتى تتنافى مع التقاليد العامة .

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا كمان كنت فى سويسرا من تلات اسابيع نفس الجنينة وشفت نفس المنظر ولما سالت عرفت انة تصوير فيلم اعوذ باللة...... :blink:

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...