اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزواج والفروق الاجتماعيه

عنبو

Recommended Posts

مهو ياجماعه اللى هيحدد الفرق الاجتماعى الفرق المادى

:blush2:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

حضرتك ممكن تعرف ايه هو الوضع الاجتماعى من وجهة نظر حضرتك علشان ممكن نكون متفقين واحنا مش واخدين بالنا ؟؟

:roseop:

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا موافق ع الكلام ده و ده من ولقع تجارب ملهاش نهاية

بس احنا لازم نتفق الاول ع معنى كلمة طبقات..

الطبقات هى مفرد كلمة طبقه والمقصود بيها مجموعه من الناس :roseop::roseop:

طب نكمل التعريف بقى ...

مجموعة من الناس تشترك فى فكر معين ... يبقى مناط الامر هنا هو الفكر

و بما ان الشىء بالشىء يذكر ... هنقول ان علشان نوصل لمرحلة من توافق الفكر بين مجموعه من الناس

يبقى لابد من توافر لظروف متشابهة ادت لهذا الاشتراك فى الفكر

من العوامل دى التربية و التنشئة و الظروف الاجتماعية و الظروف المادية

و عليه

متقدرش ابدا تصنف الناس حسب المستوى المادى بس .... نقول مثال علشان نوضح اكتر

بنقابل ناس ف حياتنا طلعوا مع الانفتاح السداح مداح ... فاكره .. ولا بلاش خلينا ف موضوعنا مش هنطلع منه

من الناس دى بقى ... مجموعه من الصنايعيه دماغها حلوه اوى ف الشغل و بتعرف تفكر

ركبوا الموجه و عرفوا طريق المستورد و حصلت ارتفاع رهيب فى مستوى الدخل بتاعهم

و تحولوا مع الايام اهم شريحة فى الطبقة الوسطى للمجتمع (((( شخصيا بعتبر ده تخريب للبناء الاجتماعى من حيث لا نشعر ))))

لما تقعد معاهم و تتناقش معاهم و تشوف سلوكياتهم ... صدقنى

هتقول ايه الناس الغريبة دى و ايه التصرفات اللى مش طبيعية دى

و الازمة تكبر و تبقى مصيبة لما هيحصل انتقال للثروات دى لابنائهم اللى متعلموش و لا عرفوا يعنى ايه ثقافة

و العكس طبعا لو حصل انتقال للثروة لابنائهم المثقفين ذوى الفكر الراشد و العقل الراجح

بص انا شكلى هتكلم كتير و انا عايز انزل عشان اصلح حاجة فى العربية... سلاااااااام

الله ينور يا فخرانى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الرجل يكون هو قائد الاسرة فلازم يكون أعلى من زوجته وقادرا على الانفاق ..واعاشتها تقريبا فى نفس المستوى الذى كانت فيه

كلمة اعلى او متفوق عن زوجته

كمثال ...يعنى واحد تعليمه متوسط وثقافته محدودة ووراث ملايين يتزوج من طبيبة مثلا ...سيظل يشعر بعقدة نقص تجاهها طوال حياته ..وسيكون هناك حاجز نفسى بينهما ....والعكس ايضا

تم تعديل بواسطة dawn walker

knowledge is power

رابط هذا التعليق

وانا بتمشى كده فالمحاورات

لقيت الموضوع ده

لفت نظرى

ولما قريته

حبيت اشارك معاكم

بما انكم قاعدين تقولو كلام كبير اوى كده

انا ارتبطت بزوجى قبل الزواج بفترة طويلة وكان مرفوض من اهلى شكلا وموضوعا لاختلاف الظروف الاجتماعية والمادية بين الاسرتين

من ناحية انا طبيبة ولازم يكون زوجى طبيب مع انه مؤهل جامعى ومعه دراسات عليا بعد البكالريوس

والناحية التانية انى مش هعرف اعيش فمستوى اقل من ال كنت عايشة فيه

انا مشفتش كده خالص ولا فكرت فيه

انما كان بيعجبنى فيه ادبه واخلاقه وذوقه وتدينه وطريقة تفكيره

بالعكس انا كنت عايشة فمستوى غير ال هو كان عليه وكنت بحاول اكون ابسط من العادى معاه

وفيه حاجات كنت بتحاشها عشان مجرحوش

وبعد رفض الاهل الشديد من الطرفين لان اهله كانو مش موافقين هما كمان

وياما نصحونى انه بعد الزواج الحب بيروح والحقيقة بتبان والعيشة بتكون اصعب والانفصال اكيد

اتفقنا اننا لازم نكون لبعض

بعد 7- 8 سنين كده

اضطرو الطرفين للموافقة مجبرين

وعلى فكرة احنا اتجوزنا بمجهودنا بدون اى مساعدات من الاهل من الطرفين

والحمد لله انه اعطانى احسن زوج فالدنيا

ووزاد الحب بينا اكتر من الاول بمراحل لدرجة اننا مبنعرفش نبعد عن بعض ولو يوم واحد

ورزقنا بطفلين والحمد لله

وعلى فكرة عشت معاه اجمل ايام واحنا بتحدى الصعوبات وبنواجه اى عقبات بتفاهم شديد

وبقينا فأحسن حال وصلنا لمراكز مرموقة جدا فشغلنا وأثبتنا للجميع اننا كنا على حق

ولا عمرى حسيت فيوم من الايام انه فيه فرق بينا فأى شىء

وعلى فكرة انا عايشة الان فمستوى احسن بمراحل من ال كنت عايشة فيه مع اهلى

وكل شوية نفتكر المواقف ال كانو اهالينا رافضين زواجنا عليها ونضحك

اه انا مع الاخت ال قالت انه مش هنبعد عيالنا عن اخوالهم او اعمامهم واختلاف اساليب معيشتهم عننا

بس انا شايفه انه عادى

واحنا من الاول مهتمناش برأى اى حد

فأظن انه مهيهمناش رأى حد الان

لكل قاعدة شواذ

يمكن نكون احنا من الشواذ دول

لانى برده شفت حالات كتير زينا بس منجحوش فحياتهم

بس الله اعلم

مع تمنياتى بالتوفيق للجميع :rolleyes:

رابط هذا التعليق

بيقولوا لك يا محمد ابعد عن بنت 

[font="Times New Roman"][size=4]فالشعب الخليجى مثلا مغرم بالتوافق الاجتماعى من حيث [color="#ff0000"]اصول الشخص وقبيلته[/color] وكنيته يأتى التوافق المادى لاحقا

نحن كمصريين نهتم اكثر بالنواحى المادية اكثر من الاجتماعيه نهتم بتوافر الشقه والعربيه والانبهار بالمستوى المادى على حساب الاجتماع والدراما المصريه خير دليل[/size][/font]

الشعوب الاجنبية لها مقايس اخرى غيرنا كعرب

فعلا الخليجين بيهتموا اقوى بالتوافق الاجتماعى او القبلى بمعنى اصح بس ده راجع ليه لان اغلب الناس متوفره لديهم سبل الحياه من سياره وشقه ووظيفه اما فى مصر الوضع يختلف

بعد السلام والتحية تهنئة لمستوى منتخب مصر الاكثر من رائع ثانيا عودة لموضوع التوافق الاجتماعي في الزواج الحقيقة ان المسالة في الخليج وعند العرب -ذوي العرق العربي القبلي-عموما لاعلاقة لها بالمستوى المادي مطلقا

ففي الخليج لايمكن ان يتجوز شخص اصوله العرقية ادنى(من وجهة نظر الطرف الا خر)حتى لو كان اغنى الاغنياء

وبغض النظر عن وجاهة هذا الراي من عدمه الا ان هذا هو الموجود

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ثانيا احب اشكر كل الاعضاء اللى ساهموا فى الموضوع

نيجى بقى للمفيد

احنا اتكلمنا فى موضوعنا ده فى ثلاث محاور فقط وهما الوضع الاجتماعى والوضع المادى والوضع الثقافى

طيب متيجوا ناخد بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم اللى فيه نجاه لينا من كل شىء

""

حديث تنكح المرأة لأربع

عَنِ أَبي هُريرة رضيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَنِ النبيِّ صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم قال: " تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ " مُتّفَقٌ عَلَيْهِ

ونيجى للحديث الثانى وان كنت اقريت انه فيه ضعف بس فيه ناس قالوا عنه حسن

(إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فانكحوه، إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير، قالوا: يا رسول الله وإن كان فيه؟ قال: "إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فانكحوه" ثلاث مرات)

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

كده يا عنبى هنفتح تانى الاشكالية القديمة

يعنى ايه ذات الدين ؟؟؟

ذات الدين دى شىء نسبى ... بيختلف تعربفها باختلاف الفكر

فاهمنى

ولا انا اللى بهيس ولا ايه الموضوع

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

كده يا عنبى هنفتح تانى الاشكالية القديمة

يعنى ايه ذات الدين ؟؟؟

ذات الدين دى شىء نسبى ... بيختلف تعربفها باختلاف الفكر

فاهمنى

ولا انا اللى بهيس ولا ايه الموضوع

لا مش بتهيس يابشا

انا طبعا فاهم اقصدك ياهندسه بس الواحد هيعمل ايه يتوكل على الله ويحط فى دماغه نية انه اخدها علشان الدين يقوم ربنا يهديها له وتبقى تمام كما فى قوله تعالى{ ومن يتوكل على الله فهو حسبه } (الطلاق:3)

وده ان شاء الله اللى الواحد نوى ينفذه لو عاوز تصبر قيمية سنه كده واوفيك بالنتايج وانا فيه واحد صاحبى عمل كده وسبحان الله ربنا كرمه اخر كرم

رابط هذا التعليق

وانا فيه واحد صاحبى عمل كده وسبحان الله ربنا كرمه اخر كرم

طب ما تعمل واجب و نقولنا القصة بتاعته

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

شوف يا محمد انا كنت غايبة عن المحاورات فترة لذلك فية مواضيع كتير واقعة منى بكتشفها بالصدفة منهم موضوعك دة اللى اتكعبلت فية النهاردة وحابة اقول رايى والارزاق على اللة شوف يا سيدى ولا ستك الا انا (بهزر طبعا) الزواج لة معايير واعتبارات كثيرة تتلخص جميعها فى كلمة واحدة التكافؤ ..التكافؤ على جميع الاصعدة نسردها من حيث الاهم فالمهم التكافؤ بين الاثنين مستوى التعليم طريقة التفكير القناعات الشخصية الميول فرق السن ثم التكافؤ الاجتماعى وهو بعيد برأيى كل البعد عن التكافؤ المادى مثلا اسرةمستواها المادى مرتفع ومستواها المعيشى مرفة واسرة متوسطة معيشيا وماديا لكن لهم نفس المجتمع بافكارة وتربيتة وقناعاتة ليس بينهم صدام حضارات بل لهم نفس الجذور التزاوج فيما بينهم يتم بسلاسة وستجد ان لهم نفس طريقة التفكير حتى فى ترتيبات الزواج التكافؤ الاجتماعى فى غاية الاهمية لنجاح العلاقة اما المستوى المادى وحدة ليس بمعيار وان انبنت علية وحدة واكرر وحدة علاقة فهى مهددة بالانهيار لانها ببساطة مبنية على الطمع وانتهاز الفرص وتبادل المصالح . يبقى الشئ الوحيد الذى بدونة لا قيمة لكل هذة الاعتبارات الاصابع الخفية التى تستطيع تتغيير مسار اللعبة لصالح او ضد احد الطرفين ذلك الساحر هو الحب وبقدر قوتة وصمودة وعمقة تذوب العوائق وتتلاشى ولكن الى اى حد هو وحدة لا يستطيع الصمود بدون توافر بقية العناصر وخصوصا التكافؤ بين الشخصين وبدونة لن ينجح الموضوع اذن هو ليس معيارا ضمن المعايير لكنة فى كفة والباقى كلة فى كفة.فهل كل الناس المتزوجين تزوجوا بهذة الطريقة بالطبع لا ومن هنا كانت التنازلات عند البعض

رابط هذا التعليق

وانا فيه واحد صاحبى عمل كده وسبحان الله ربنا كرمه اخر كرم

طب ما تعمل واجب و نقولنا القصة بتاعته

القصه بسيطه جداً ياهندسه

هو موقف غريب صاحبى ده بيسافر وكل لما ينزل اجازه يقعد يدور ويخطب وفى الاخر الاجازه تخلص ويسافر وتيجى السنه اللى بعدها وهكذا لحد لما جه اقال انا عاوز اتجوز وخلاص راح شاف واحده وكانت ملكة جمال بمعنى الكلمه بس طبعا مرتحش ليها نفسيا يعنى تقريبا كانت مش ملتزمه بس كانت مؤدبه جداً بس هو مرتحش ليها نفسيا مع انهم اكنوا موافقين وطبعا امه اقعدت تقوله خليك كده تسافر وتخلص الاجازه على الفاضى ولا انت خاطب ولا متزوج فى سنتك وهو يقولها انا مش مرتاح ليها نفسياً هى مؤدبه وكل حاجه بس انا حاسس انها مش ملتزمه وبعدين كنا اقاعدين انا وهو وجه واحد صاحبنا تانى اقله انا عارف واحده ملتزمه ومحترمه ومتكلمش خالص على شكلها ولا وصفها له اساسا ولا صاحبى ده اهتم اساسا انه يسأل على شكلها اقله خلاص طالما ملتزمه وعارفه ربنا يبقى اتوكل على الله اقله طيب تشوفها الاول اقله خلاص طالما ملتزمه خلاص انا مش عاوز اكتر من واحده ملتزمه علشان تخلينى التزم وطبعا احنا مكناش عارفين الواحده دى ورحنا وشفنها وسبحان الله بجد كانت ادب وجمال واخلاق ومن عيله وهم سبحان الله وافقوا عليه وكان بيقولها تصدقى انا وافقت عليكى اقبل لما اشوفك واقولت الحمد لله طالما ملتزمه يبقى خلاص يقوم ربنا يدينى اربعه فى واحد والحمد لله عايشين دلوقتى فى تبات ونبات ومعاهم عيل صغير
شوف يا محمد انا كنت غايبة عن المحاورات فترة لذلك فية مواضيع كتير واقعة منى بكتشفها بالصدفة منهم موضوعك دة اللى اتكعبلت فية النهاردة وحابة اقول رايى والارزاق على اللة شوف يا سيدى ولا ستك الا انا (بهزر طبعا) الزواج لة معايير واعتبارات كثيرة تتلخص جميعها فى كلمة واحدة التكافؤ ..التكافؤ على جميع الاصعدة نسردها من حيث الاهم فالمهم التكافؤ بين الاثنين مستوى التعليم طريقة التفكير القناعات الشخصية الميول فرق السن ثم التكافؤ الاجتماعى وهو بعيد برأيى كل البعد عن التكافؤ المادى مثلا اسرةمستواها المادى مرتفع ومستواها المعيشى مرفة واسرة متوسطة معيشيا وماديا لكن لهم نفس المجتمع بافكارة وتربيتة وقناعاتة ليس بينهم صدام حضارات بل لهم نفس الجذور التزاوج فيما بينهم يتم بسلاسة وستجد ان لهم نفس طريقة التفكير حتى فى ترتيبات الزواج التكافؤ الاجتماعى فى غاية الاهمية لنجاح العلاقة اما المستوى المادى وحدة ليس بمعيار وان انبنت علية وحدة واكرر وحدة علاقة فهى مهددة بالانهيار لانها ببساطة مبنية على الطمع وانتهاز الفرص وتبادل المصالح . يبقى الشئ الوحيد الذى بدونة لا قيمة لكل هذة الاعتبارات الاصابع الخفية التى تستطيع تتغيير مسار اللعبة لصالح او ضد احد الطرفين ذلك الساحر هو الحب وبقدر قوتة وصمودة وعمقة تذوب العوائق وتتلاشى ولكن الى اى حد هو وحدة لا يستطيع الصمود بدون توافر بقية العناصر وخصوصا التكافؤ بين الشخصين وبدونة لن ينجح الموضوع اذن هو ليس معيارا ضمن المعايير لكنة فى كفة والباقى كلة فى كفة.فهل كل الناس المتزوجين تزوجوا بهذة الطريقة بالطبع لا ومن هنا كانت التنازلات عند البعض
منوره والله التوبيك وحمد لله على رجوعك وياريت تفضلى متواجده معانا على طول اما بالنسبه لموضوع التكافؤ فده مطلوب بس فيه حاجه انا بقولها يعنى لو كان الاختيار على اساس الدين ان شاء الله ربنا هيعينهم على مصاعب الحياه اصل الواحد لما بيحصله موقف صعب من السعل اقوى انه يقعد يحكيه لكن من الصعب اقوى ان يقدر يوصف شعوره وقتها كان عامل ازاى ؟؟ فطبعا الحياه مش ورديه اكيد فيه مشاكل هتواجه الطرفين واكيد هيحصل بينهم اختلاف فطبعا لو كان هما الاتنين اختاروا بعضهم على اساس دينى يبقى الاتنين ان شاء الله ربنا هيعينهم

رابط هذا التعليق

:roseop:

ده الكلام المفيد و الواقعي

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...