اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بيان عقيده الفرقه الناجيه يوم القيامه


خالد المسلم

Recommended Posts

السلام عليكم،

مازال سوء التفاهم قائماً.

ما قصدته هو ان هناك تدرج فى الفكر بين ما يؤمن بلا تردد، و بين ما يؤمن ثم يُطوّع ايمانه مع عقله، و بين ما يُحكّم عقله فيما يصل اليه من العقيدة، و أخيراً بين ما يؤمن بعقله.

و كل تلك الشرائح من المسلمين بإستثناء الأخيرة. إذن احتمال ان يكون من بين المتحاورين هذة الشرائح هو احتمال كبير،... إذن، ثقافة النقل (و إن اتفقت مع نهج أهل السنة و الجماعة) ليست هى المُفضلة ها هنا و لا فى اى مكان يحمل مجموعة من المثقفين و بينهم، بالطبع، هذة الشرائح.

أفضل ان يكون البيان اقصر ليختصر وقت القراءة و خصوصاً ان قراءة الانترنيت اصعب. كما ان ثقافة النقل غير مفضلة لدى ذوى الثقافة الجدلية العلمية.

تحياتى،

44489_10151097856561205_1288880534_n.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 89
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ما ان توفي رسول الله سيدنا محمد عليه الصلاة و السلام و تحرك ذلك الحب الطبيعي لآل البيت حتي انفتحت اول ثغرة دخلت منها الفتن ابتداء بأن علي ابن ابي طالب اولي بالخلافة من ابي بكر الصديق رضي عنهما و ارضاهم , حتي انفتحت ثغرة دخلت منها الفتن و ظلت علي مدار 1400 سنة تتسع و تتسع و منها اجتمع اعداء الدين الحنيف من كل الملل يرمون الاسلام من هذه الثغرة و يتسللون منها لهدم البيت بحجة التشيع لآل البيت .

خلاصة الكلام ما اعرفه عن ديني انه دين التوحيد الصافي الي الله سبحانة و تعالي بدون وسطاء و اصنام هذا الزمان التي يعبودها زلفا لتقربهم من الله , و ديني دين العمل و الحب و الاخاء و المساواة و القوة و العدل ... ديني الاسلام .. القراءن منهجي الي ديني و دستوري الي ديني , سنة رسول الله عليه افضل الصلاة و السلام سنتي و هي من الاحاديث النبوية و السيرة .... و هذه تم التلاعب في الكثير منها و لهذا سوف اتبع ما يتفق مع القراءن و الشريعة و اترك الاسرائليات !

ديني دين السلام و الحرب ... السلام لمن اراد ... و الحرب لمن اراد!

كل من اختطلت عليه الطرق و الفرق ارجع فورا الي القراءن سوف تجد كل الاجابات .

سلام عليكم

رهبان بالليل فرسان بالنهار..................هكذا يجب ان نكون نحن المسلمين .

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

رابط هذا التعليق
شارك

سلام عليكم يا حاج خالد (و ربنا يكتبهالك لو ماكونتش حجيت)

دلوقتي انا لو مش مقتنع ان مجهود و علم علماء الأمه دول اسفر عن وجود احاديث صحيحه قالها رسول الله 100%

ابقى كافر ولا فاسق ولا زنديق ولا ايه بالضبط؟

عشان انا بعد وصولي لهذا العمر و قراءاتي و حواراتي و المعلومات المكتسبه بالنظر و السمع و مجمل كل هذا دلني بقوه على ان هذا المجهود الضخم تم التلاعب فيه و به و معه لأهداف سياسيه احيانا ولأهداف شخصيه احيانا اخرى و بحسن نيه في بعض الاوقات

اذا انا اشكر الذين قاموا بهذا المجهود الضخم جدا و اقدرهم حق التقدير

ولكنهم بشر في النهايه يصيبون و يخطؤن و الكمال لله وحده

و من حقي ان افرز بعض مخرجات هذا المجهود و لا آخذه قرآنا مصدقا من عند الله

و أنا واثق من ان ما اقوم به هو خير عند الله من العكس حيث ارى العكس هو انقياد عمياني سلبي مضر

معلش ما تزعلش..... مخي كده بقى حتعمل ايه؟ :roseop:

انا عايز اسألك سؤال واحد يا خالد

الألباني جه امتى و عمل ايه؟

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

الاخ خالد

كلامك عن علم مصطلح الحديث جعلني اتداخل وادلي بدلوي وقد اضعت من عمري سنين وسنين في البحث عن صحة الروايه من عدمه

اراك تتكلم بطريقه تحاول ان تسير بنا الي طريق نهايتة صخره عظيمه نعجز ان حاولنا زحزحتها الا وهي علم مصطلح الحديث

وملخص كلامك انه ليس في الامكان احسن مما كان وهذا ما اجمع عليه الاولين

تريد الحق ولا ابن عمه

انا افضل ان اقول الحق والحق هو ان الاولين افضل مننا جميعا

هل تعرف لماذا يا اخي الفاضل وليتنا تعلمنا منهم ولو تعلمنا لاضفنا لعلوم الدين لا ان نتميز بالبلاده وضعف المنطق والحجه

هم افضل منا جميعا لانهم تقبلوا الرأي والرأي الاخر ولو تتبعت علم الرجال وكتب الجرح والتعديل ستتيقن مما اقوله وستجد ما يقال في حق راوي من الرواة الجرح والتعديل المدح والذم

يقول عنه فلان انه صادق ويقول عنه ايضا علان انه كاذب

يقول عنه فلان انه ثقه ويقول عنه علان انه ضعيف

صاحب كتاب الجرح والتعديل يذكر لنا بامانه شديده اراء المعاصرين لذلك الراوي سواء بالمدح او بالذم وترك لنا حق الاختيار والدراسه ولم نراهم يشتمون في بعضهم ولم نراهم يتوعدون بعضهم بجهنم ولم نراهم يكفرون بعضهم

واذا حاولنا دراسة متن الحديث يطلع علينا الاستاذ خالد ويحذرنا ويتوعدنا بالويل والثبور وعظائم الامور ان لم ننصاع لرأي فلان علي حساب رأي علان

وكأنه يقول لنا اللي مش معايا يبقي عليا وهذا منطق لا يتفق مع عدد كبير من ايات الحق تبارك وتعالي التي تحثنا علي استخدام العقل وتامرنا بالتدبر وتعقل الامور

الاخ خالد يحاول ان يصل بنا في نهايه المطاف الي ان منطق العقل غير معترف به وانه من الواجب علينا حتي نصبح مسلمين بحق ان نتبع ما الفينا عليه اباءنا وطالما قال اباؤنا ان هذه الروايه صادقه فمن الواجب ان نقول سمعا وطاعة بمجرد صحه السند وانتهي الموضوع عند هذا الحد ونسي ان الاولين الذين هم افضل مننا قالوا بوجوب ان تكون الروايه ليست بها شذوذ او عله وان اكتشاف هذا الشذوذ او تلك العله ما ينبغي ان نحصل عليها الا من خلال استخدام العقل

حتي تلكم تستكثر علينا ان نفعلها

الاخ خالد يريد تشييع القضيه وتفريق دمها بين القبائل

يقول ان استخدام العقل سيؤدي الي الاختلاف والاختلاف سيؤدي الي الاهدار ومن اجل ذلك ينبغي ان نؤمن صاغرين حتي لا يضيع الدين وهذا كلام لا يمر مرور الكرام لان الاختلاف سمه من سمات العلماء واكاد اجزم ان الفقهاء لم يتفقوا الا في قليل القليل وعندي ما اثبت به هذا عشرات الادله بل الاف الادله وانت تعلم هذا جيدا

والموضوع لا يحتاج لتعقيد واطنان من الرواة والقيل والقال

الامر بسيط جدا

كتاب الله لا يوجد به عنعنه ولم يصل الينا من خلال العنعنه ولكنه كتاب مكتوب ومحفوظ في الصدور

ما هو الذي يمنعك انت او غيرك الذين ارتضوا الاسلام دينا ومحمد صلي الله عليه وسلم نبيا ورسولا والقرأن كتاب ومنهاجا

ما الذي يمنعك ان تعتبر كتاب الله هو المرجعيه الاولي والنهائيه والرئيسيه لك كمسلم مؤمن بما قلته سابقا

ما الذي يمنعك ان تؤمن بان ما يخالف كتاب الله ليس من الاسلام

ما الذي يدفعك لمحاوله تبرير روايات لا تتفق مع كتاب الله بطريقه مفضوحه ومكشوفه ولا تحتاج لعبقريه لاكتشافها

وعندي بدل الدليل عشره ان اردت اعطيتك

لا اريد ان اطيل عليك فكلامي ليس بجديد ولكنه تذكره لمن كان له قلب او القي السمع وهو شهيد

والسلام

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

الاخ ياسر

اولا مساك ورد وياسمين

بص يا هندسه

انت سألتني ايه هي المرجعيه علي كلامك

واضح انك من النوع اللي بيحب يعرف بالتفصيل لاني شرحت لك مرجعيتي وهشرحالك تاني بالتفصيل الممل

عندما تتكلم مع احد الاشخاص في مشكله دينيه ما يقول لك اسأل اهل العلم يعني الدين له علومه وله علماءه وبناء عليه اصبح لا محاله ان الدين اصبح علم وله اسس علميه واضحه يجب ان يتبعها طالب العلم لكي يصبح عالما في الدين

ومن الطبيعي ان القانون الذي يحكم العلوم يجب ان يكون قانون واحد وسنه واحده وشريعه واحده

هذا اذا اتفقنا ان للدين علوم وعلماء فلا يعقل ان نقول ان العلماء القدامي في علم الذره افضل من العلماء المحدثين في علوم الذره واذا قال هذا انسان سنقول عليه انه لا يعرف ولا يشاهد ولا يفهم

يا استاذنا الفاضل

التفاصيل بتبقى مهمة جدا ف اوقات كتير ... زى موضوعنا ده مثلا

عموما

العلم الدينى علم مستقل بذاته له أصلين ثابتين غير قابلين للنقاش ( لدى طائفة المؤمنون به ) و هما الكتاب و السنة

كتاب الله الذى لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه و السنة النبوية التى جاهد علماء الامة ف الحفاظ عليها بعد ان نقلها لنا الصحابة رضوان الله عليهم

و هما كجناحى الطائر الذى لا يطير الا بجناحين .... متفقين لغاية هنا و لا فيه عندك كلام ؟؟

هفترض اننا متفقين و هكمل ع الاساس ده

لما نيجى نبص ف الكتاب الكريم و حفظه و فهمه

السؤال اللى بيطرح نفسه... من هم القوم اللذين تلقوا الكتاب غضا طريا و اتموا حفظه و فهمه

بل و تشربته قلوبهم..........؟؟؟؟؟

بالتأكيد هم الصحابه

لما نتكلم عن السنة النبوية بانواعها الفعلية و القوليه و التقريرية

نفس التساؤل بيطرح نفسه

من هم القوم اللذين شاهدوا النبى صلى الله عليه و سلم و سمعوا منه و تلقوا منه التوجيه اللازم لكل شىء ف الحياة

بالتأكيد هم الصحابة

و مما لا شك فيه لدينا ان الصحابة رضوان الله عليهم بلغوا هذه العلوم الى الجيل التالى و هم التابعين

و لكن هل كان التابعين فى نفس درجة فهم الصحابة..

هل كان لهم نفس المميزات التى توفرت لسابقيهم من الصحابة رضوان الله عليهم

بنفس القياس و الكيفية .. انتقلت العلوم الشرعية من جيل لاخر ... و هكذا دواليك

اعتقد ان ما سبق يدخل تحت بند الدليل العقلى

تحب اجيبلك ادلة نقلية ؟؟؟؟؟

ثم يأتي اخ فاضل وليكن المهندس ياسر ويقول لي لا يا اسلام المصري انت تغالط لان علماء الدين السابقون افضل من علماء الدين المتأخرين

طب يا عم المهندسين تيجي ازاي ان العلماء السابقين يكونوا افضل من العلماء الحاليين ولو تم هذا يكون هذا الامر مخالف لعلوم الدنيا كلها

وده هايخليني اقولك يا هندسه الكلام اللي انا قلته من قبل وارجع اسأل نفس السؤال ونفس الحيره وبنفس السذاجه

وممكن كلامك ينتج عنه كلام جديد يحيرني اكتر من الاول

بالنسبة للعلوم الدنيوية زى الفيزياء و الكيمياء و الطب و الصيدلة

هرجع و اقولك نفس الكلمتين اللى اتقالوا قبل كده

ان العالم بتاع اليوم اشطر من زميله اللى كان من 50 سنة بسبب التطور العلمى و الاساليب الحديثة ف البحث العلمى و تطبيقات الحاسب الالى

انما انا شخصيا مقتنع ان العالم النهارده مش اشطر من زميله القديم بل العكس القديم كان اشطر و رغم قلة الامكانيات قدر يعمل حاجة

ممكن اقولك اذا كان الامر كذلك فده ممكن يخليني اقول ان الدين بالشكل ده مالوش علماء ولا يدخل في شريعه العلم وان الواجب ان يحكمه ما يحكم شريعه العلم والتحصيل العلمي الذي يسير الي التطوير والاضافات البشريه لعلوم الارض وده لا ينطبق علي علوم الدين لان علوم الدين فيها السابقون افضل من اللاحقون

الكلام اللى فات يرد ع الاقتباس ده

مش عارف انت فهمتني ولا لسه

صدقنى بحاول

انا عارف انك متنور ومتعلم وانا مازلت بسأل سؤالي واعتبرني واحد علي أدو وبيحاول يفهم من الناس اللي متعلمين ومتنورين اللي زيك

مساءك فل

العفو يا حاج اسلام ... ان شاء الله تحج بقى و تدعيلى هناك

و مساء لذيييييييذ اخر حاجة

:roseop:

ناس كتير من اللي بتقرا الموضوع حيبان لها ان فيه فريقين :roseop:

فريق الهداه (بضم الهاء) wst:: المكشر و بيحوقل دايما

و فريق الضالين :roseop: اللي يا عيني داخلين النار حدف

بس انا مطمئن جدا الحمد لله

الذين امنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئن القلوب

تحياتي لكم جميعا :lol:

طب انا بحاول اكون من فريق المهديين و مش بكشر خاااااالص

الا ف حالات معينة ... عمر النقاش ما كان منها

قلى بقى ... هتصنفنى ازاى يا عمنا

دلوقتي انا لو مش مقتنع ان مجهود و علم علماء الأمه دول اسفر عن وجود احاديث صحيحه قالها رسول الله 100%

ابقى كافر ولا فاسق ولا زنديق ولا ايه بالضبط؟

عشان انا بعد وصولي لهذا العمر و قراءاتي و حواراتي و المعلومات المكتسبه بالنظر و السمع و مجمل كل هذا دلني بقوه على ان هذا المجهود الضخم تم التلاعب فيه و به و معه لأهداف سياسيه احيانا ولأهداف شخصيه احيانا اخرى و بحسن نيه في بعض الاوقات

انت ليه مصر كل الاصرار ده على انك تحط نفسك فى خانة المتهمين!!!!!

انا عايز اسألك سؤال واحد يا خالد

الألباني جه امتى و عمل ايه؟

شكرا

بحبك يا حاج زهيرى

و عشان كده ... مقدرش اقول كلام كتير قدامك

انما اسمحلى اسألك

الامام البخارى .. جه امتى و عمل ايه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

انا عايز اسألك سؤال واحد يا خالد

الألباني جه امتى و عمل ايه؟

شكرا

بحبك يا حاج زهيرى

و عشان كده ... مقدرش اقول كلام كتير قدامك

انما اسمحلى اسألك

الامام البخارى .. جه امتى و عمل ايه

وانا والله بحبك يا ياسر و ربنا اللي عالم

البخاري يا سيدي اتولد بعد وفاة الرسول عليه الصلاة و السلام بقرابة القرنين من الزمان

و عايزك بس تاخدني على قد عقلي و تقولي الالباني كان امتى و عمل ايه بالضبط

كتر الف خيرك :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

الاخ خالد

كلامك عن علم مصطلح الحديث جعلني اتداخل وادلي بدلوي وقد اضعت من عمري سنين وسنين في البحث عن صحة الروايه من عدمه

اراك تتكلم بطريقه تحاول ان تسير بنا الي طريق نهايتة صخره عظيمه نعجز ان حاولنا زحزحتها الا وهي علم مصطلح الحديث

وملخص كلامك انه ليس في الامكان احسن مما كان وهذا ما اجمع عليه الاولين

تريد الحق ولا ابن عمه

انا افضل ان اقول الحق والحق هو ان الاولين افضل مننا جميعا

هل تعرف لماذا يا اخي الفاضل وليتنا تعلمنا منهم ولو تعلمنا لاضفنا لعلوم الدين لا ان نتميز بالبلاده وضعف المنطق والحجه

هم افضل منا جميعا لانهم تقبلوا الرأي والرأي الاخر ولو تتبعت علم الرجال وكتب الجرح والتعديل ستتيقن مما اقوله وستجد ما يقال في حق راوي من الرواة الجرح والتعديل المدح والذم

يقول عنه فلان انه صادق ويقول عنه ايضا علان انه كاذب

يقول عنه فلان انه ثقه ويقول عنه علان انه ضعيف

صاحب كتاب الجرح والتعديل يذكر لنا بامانه شديده اراء المعاصرين لذلك الراوي سواء بالمدح او بالذم وترك لنا حق الاختيار والدراسه ولم نراهم يشتمون في بعضهم ولم نراهم يتوعدون بعضهم بجهنم ولم نراهم يكفرون بعضهم

واذا حاولنا دراسة متن الحديث يطلع علينا الاستاذ خالد ويحذرنا ويتوعدنا بالويل والثبور وعظائم الامور ان لم ننصاع لرأي فلان علي حساب رأي علان

وكأنه يقول لنا اللي مش معايا يبقي عليا وهذا منطق لا يتفق مع عدد كبير من ايات الحق تبارك وتعالي التي تحثنا علي استخدام العقل وتامرنا بالتدبر وتعقل الامور

الاخ خالد يحاول ان يصل بنا في نهايه المطاف الي ان منطق العقل غير معترف به وانه من الواجب علينا حتي نصبح مسلمين بحق ان نتبع ما الفينا عليه اباءنا وطالما قال اباؤنا ان هذه الروايه صادقه فمن الواجب ان نقول سمعا وطاعة بمجرد صحه السند وانتهي الموضوع عند هذا الحد ونسي ان الاولين الذين هم افضل مننا قالوا بوجوب ان تكون الروايه ليست بها شذوذ او عله وان اكتشاف هذا الشذوذ او تلك العله ما ينبغي ان نحصل عليها الا من خلال استخدام العقل

حتي تلكم تستكثر علينا ان نفعلها

الاخ خالد يريد تشييع القضيه وتفريق دمها بين القبائل

يقول ان استخدام العقل سيؤدي الي الاختلاف والاختلاف سيؤدي الي الاهدار ومن اجل ذلك ينبغي ان نؤمن صاغرين حتي لا يضيع الدين وهذا كلام لا يمر مرور الكرام لان الاختلاف سمه من سمات العلماء واكاد اجزم ان الفقهاء لم يتفقوا الا في قليل القليل وعندي ما اثبت به هذا عشرات الادله بل الاف الادله وانت تعلم هذا جيدا

والموضوع لا يحتاج لتعقيد واطنان من الرواة والقيل والقال

الامر بسيط جدا

كتاب الله لا يوجد به عنعنه ولم يصل الينا من خلال العنعنه ولكنه كتاب مكتوب ومحفوظ في الصدور

ما هو الذي يمنعك انت او غيرك الذين ارتضوا الاسلام دينا ومحمد صلي الله عليه وسلم نبيا ورسولا والقرأن كتاب ومنهاجا

ما الذي يمنعك ان تعتبر كتاب الله هو المرجعيه الاولي والنهائيه والرئيسيه لك كمسلم مؤمن بما قلته سابقا

يقول ان استخدام العقل سيؤدي الي الاختلاف والاختلاف سيؤدي الي الاهدار ومن اجل ذلك ينبغي ان نؤمن صاغرين حتي لا يضيع الدين وهذا كلام لا يمر مرور الكرام لان الاختلاف سمه من سمات العلماء واكاد اجزم ان الفقهاء لم يتفقوا الا في قليل القليل وعندي ما اثبت به هذا عشرات الادله بل الاف الادله وانت تعلم هذا جيدا

وعندي بدل الدليل عشره ان اردت اعطيتك

لا اريد ان اطيل عليك فكلامي ليس بجديد ولكنه تذكره لمن كان له قلب او القي السمع وهو شهيد

والسلام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ أسلام

انا والله مش بحب ارد كتير بس اعمل ايه فيه بعض كلام لازم ترد عليه حتى لا يقرؤه بعض الناس ويعتقدوا انه الحق وهو ليس من الحق فى شئ بسم الله أبدا:

انت نقلت كلامى اللى هو (ليس في الامكان احسن مما كان وهذا ما اجمع عليه الاولين )

طبعا الاولون حطوا قواعد علم المصطلح ولا هتختلف معايا فى ده من حيث قبول الروايه وصفه الراوى ...والقواعد ده الامه كلها وافقت عليها

وكان من ثمره هذه القواعد صحيح البخارى ومسلم اللى قال عنهم العلماء انهم اصح كتب بعد كتاب الله ...هتختلف معايا فى ده برضه ..

كما ان اللى حضرتك من واخد بالك منه انه تدوين الاحاديث توقف فى القرن الرابع الهجرى تقريبا يعنى بالبلدى كده عمر ما حد هيحط مسند زى الامام احمد مثلا والا هيكون مجرد ناقل من الكتب لان تدوين الاحاديث توقف اصلا...يعنى اللى ممكن يعمله المتأخرين هوه تحقيق الكتب ومعرفه الروايه الصحيحه من الضعيفه بالقواعد اللى حطها القدماء....

النقطه الثانيه:

انت قولت ان علماء الجرح والتعديل اختلفوا فى الراوى الواحد ...الكلام ده صحيح بس مش لدرجه واحد يقول ثقه والثانى يقول كذاب

...انا اختلف فى النقطه ده وياريت تدينى مثال لراوى واحد فقط واحد من العلماء الثقات قال عنه انه ثقه واخر من العلماء الثقات قال عنه انه كداب وحط خمسين خط تحت كلمه الثقات يعنى مش تجيب اى حد ...يكون عالم معروف شهد له اهل الطبقه بتاعته بالعلم ...زائد الاولون تقدموا لانهم اخذوا العلم من مصادره زى ما اتنبح صوتنا واحنا بنقول ...يا أخوانا الاولون علمهم الصحابه ...يا اخوانا الاولون علمهم الصحابه ...منهم من صاحب ابن عباس عشرين سنه ومنهم من صاحب عبد الله ابن مسعود ومنهم ومنهم ....وعلى هذا كانوا افضل ...والاولون الرسول شهدلهم بده قال عليه الصلاه والسلام خير الناس قرنى ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم....اللى بيعرفهم العلماء بالثلاث قرون الافاضل ...

النقطه الثالثه :

انت قولت (واذا حاولنا دراسة متن الحديث يطلع علينا الاستاذ خالد ويحذرنا ويتوعدنا بالويل والثبور وعظائم الامور ان لم ننصاع لرأي فلان علي حساب رأي علان )..

كلام مغلوط ينقض اوله اخره ...انا قولت مش تدرس متن الحديث ...طبعا عمرى ماقولت كده ...بالعكس انا ليا موضوع الادله المتعارضه

بذكر اراء العلماء فى متن الحديث ...متدرس متن الحديث زى مانت عاوز ...لكن انت مش عاوز تدرس متن الحديث... انت عاوز تحكم على الحديث اللى مش يقبله عقلك بأنه ضعيف او موضوع ..كده الكلام يفرق ...فيه فرق بين كلمه دراسه المتن ...وكلمه الحكم على المتن ...

وزائد راى علان مين وراى فلان مين ...ده احاديث حكم عليها العلماء بالصحه خلاص ..ايه الكلام ده ...ده يا عم اسلام احاديث فى البخارى ومسلم ...هيه لموأخذه الحديث اللى اتفقت الدنيا من القرن الثانى الهجرى الى الان انه (صحيح) تجى حضرتك دلوقتىفى القرن الرابع عشر تقول لاوالله انا عاوز اقرأ المتن عشان اشوف انه صحيح ولا لآ ...طبعا ده كلام مش عارف اوصفه ....

زائد يالى بقالك سنين بتدرس علم المصطلح ...درست ان الحديث بيحكم عليه من فين من المتن ولا من السند ....90 فى الميه من الاحاديث يحكم عليها من السند لا من المتن ...والعشره فى الميه مش انت ولا انا ولاحتى اى عالم دين فى اى تخصص غير الحديث ممكن يحكم عليها ..

لازم يكون عالم حديث اختلط الحديث بغظمه ولحمه وكيانه كله عشان يحكم على حديث من المتن ....وبقول يكون عالم ...

النقطه اللى بعد كده

انت قلت (الاخ خالد يحاول ان يصل بنا في نهايه المطاف الي ان منطق العقل غير معترف به وانه من الواجب علينا حتي نصبح مسلمين بحق ان نتبع ما الفينا عليه اباءنا وطالما قال اباؤنا ان هذه الروايه صادقه فمن الواجب ان نقول سمعا وطاعة بمجرد صحه السند وانتهي الموضوع عند هذا الحد ونسي ان الاولين الذين هم افضل مننا قالوا بوجوب ان تكون الروايه ليست بها شذوذ او عله وان اكتشاف هذا الشذوذ او تلك العله ما ينبغي ان نحصل عليها الا من خلال استخدام العقل)

بص يا استاذ اسلام طبعا كلام انا مش عارف ...عموما الشذوذ والعله يا باشا بيكونوا فى السند والمتن والاحاديث اللى ذكرها البخارى ومسلم يا باشا اتفق العلماء على سلامتها من الشذوذ والعله ...صحه السند يعنى انه سالم من الشذوذ والعله مفيش حاجه اسمها سند صحيح تماما وفيه شذوذ وعله حتى لو كانت خفيه لانها ممكن تكون خفيه يبقى السند مش صحيح ...

استخم العقل براحتك يا استاذ اسلام فى معرفه صحه السند براحتك وفى فهم المتن ومعرفه سلامة المتن من الشذوذ والعله لكن متحكمش على احاديث صحيحه فى الصحيحين اتقفت عليها الامه انها صحيحه ...وتقول ان الاحاديث ده باطله لمجرد انك مش فهمتها وتقولى العقل ...لا معلش ...

النقطه التاليه

انت قولت( يقول ان استخدام العقل سيؤدي الي الاختلاف والاختلاف سيؤدي الي الاهدار ومن اجل ذلك ينبغي ان نؤمن صاغرين حتي لا يضيع الدين وهذا كلام لا يمر مرور الكرام لان الاختلاف سمه من سمات العلماء واكاد اجزم ان الفقهاء لم يتفقوا الا في قليل القليل وعندي ما اثبت به هذا عشرات الادله بل الاف الادله وانت تعلم هذا جيدا)

حصل منى انى انكرت سنه الاختلاف الكلام ده انا قولته قبل كده طبعا لا ...الكلام ده من دماغك يا باشا اللى انا قولته وانا عارف انا قولت ايه انه لا اختلاف فى الثوابت والاصول ...

مثال :الضرورات تبيح المحذورات ده اصل لازم اللى يحمل اسم فقيه يسلم بيه ...ميجيش واحد يقول والله انا اخالف الكلام ده مفيش حاجه اسمها الضرورات تبيح المحذورات وعلى فكره سنه الاختلاف والصحابه اختلفوا ...نقوله اسكت يا جاهل ده اصل من اصول الفقه لايخالفه احد من الفقهاء

اه يختلفوا فى الفروع :مثال لما نسجد نقدم اليدين فى السجود او الركب اه نختلف مش مشكله ...النقاب فرض ولا الحجاب هوه اللى فرض

نختلف وماله ...ده اسمه اختلاف لانه فى الفروع وكل واحد ودليله او فهمه لكتاب الله وسنه رسول الله ..حتى فى الفروع بيقول والراى الراجح فى المسأله كذا لايقال والحق كذا ...لان ممكن الراى التانى يكون صح برضه ...

النقطه الاساسيه:

حضرتك قلت (كتاب الله لا يوجد به عنعنه ولم يصل الينا من خلال العنعنه ولكنه كتاب مكتوب ومحفوظ في الصدور)

(ما الذي يمنعك ان تعتبر كتاب الله هو المرجعيه الاولي والنهائيه والرئيسيه لك كمسلم مؤمن بما قلته سابقا)

انت مش معايا ان ده نفس منطق القرأنيون الذين يريدون ان يلغوا السنه ...أعوذ بالله ان تقتنع بفكرهم يا اخ اسلام الموضوع مش سهل

ان المرجعيه بتاعتى وبتاعت كل مسلم كتاب الله وسنه رسول الله معا ...كجناحا الطائر لايستطيع ان يطير الطائر بجناح واحد هيسقط ولن يصل ...العنعنه يا باشا مش بيستخدمها الا الرواه المدلسون اما الحديث الصحيح وصلنا عن طريق لفظ التحديث المباشر بقولهم حدثنا واخبرنا وسمعت ...وقال بعض الائمه (معلش بس انا بنقل كلامه ).."لان اشرب من بول حمار حتى اروى ظمئى احب الى من ان ادلس"

هرد عليك بحديث النبى صلى الله عليه وسلم

( ألا إني أوتيت الكتاب ومثله معه لا يوشك رجل شبعان على أريكته يقول عليكم بهذا القرآن فما وجدتم فيه من حلال فأحلوه وما وجدتم فيه من حرام فحرموه ألا لا يحل لكم لحم الحمار الأهلي ولا كل ذي ناب من السبع ولا لقطة معاهد إلا أن يستغني عنها صاحبها ومن نزل بقوم فعليهم أن يقروه فإن لم يقروه فله أن يعقبهم بمثل قراه)

انت عاوزنا يا اخى الكريم نرد احاديث النبى صلى الله عليه وسلم بدعوى انها وصلت من وجهه نظرك الينا معنعنه أنا اعوذ بالله ان يكون هذا قصدك وان كان كلامك يوحى بهذا ...يا استاذ اسلام انا مرجعيتى القران والسنه ...

وياريت بقى تدينى دليل او مثال على حديث فى البخارى او مسلم ...او اى كتاب من كتب الحديث بس يكون صحيح ويكون فيه تعارض مع كتاب الله ...

خد بقى القاعده ده (لايوجد حديث صحيح يعارض نص فى كتاب )مع استثناء الناسخ والمنسوخ ...يعنى مش تجيبلى حديث منسوخ وتقولى ده بيعارض كتاب الله ....ومستنى منك حديث واحد بس ...

اى حديث ثبت لدى العلماء انه صحيح وفيه تعارض مع كتاب الله او مع حديث تانى العلماء ردوا عليه وشرحوا الحديث وفكوا التعارض ...

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

نكمل عرض كتاب العقيده الواسطيه :من عقيده اهل السنه والجماعه ان الايمان يزيد وينقص ..يزيد بالطاعه وينقص بالمعصيه

فزيادة الإيمان وردت في كتاب الله في قوله تعالى {وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانا}(الأنفال:2)؛ وقوله تعالى {فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ * وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَمَاتُوا وَهُمْ كَافِرُونَ}(التوبة:124-125).

فالإيمان يزيد وينقص عند الناس بالفطرة السليمة؛ فمن يصلي الفريضة ويسمع الآيات التي تقشعر لها الأبدان فيخشع في صلاته يشعر أن إيمانه قد ازداد. وقد يخرج إلى الحياة فيرى المتبرجات؛ ويرى أهل الدنيا، وما حرم الله، فيقسو قلبه. فيحاول أن يعيد بعض الخشوع، فيقرأ نفس الآيات التي كان قد تأثر بها فيما سبق؛ فلا يجد شيئا من ذلك إذ كان إيمانه زائدا ثُمَّ نقص.

والإيمان كما عرفه الرسول صلى الله عليه وسلم أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله وباليوم الآخر، وبالقدر خيره وشره. ويكون لذلك انعكاس على الجوارح وعملها، فهو إيمان بالقلب وتصديق بالجوارح.

ومن علامات زيادة الإيمان أخي:

وجل القلب وتحركه لذكر الله تعالى، قال تعالى: {إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ}(الأنفال:2).

تحقق صفات المؤمنين التي ذكرها الله تعالى في الآيات: {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاَتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ * فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ}(المؤمنون:1-9).

حب الصالحين والأنس بهم والتقرب منهم الذين يذكرونك بالله إذا نسيت ويعينونك على الطاعة إذا قصرت.

سرعة التوبة والرجوع إلى الله تعالى علامة من علامات زيادة الإيمان... ذلك أن كل بني آدم خطاء ولكن خير الخطائين التوابون.

الرفق باليتامى والإحسان إليهم والتأثر لحالهم.

إخلاص الوجهة والنية لله تعالى.

رقة القلب وتأثره بآيات الله المقروءة والمسطورة.

التعلق بالله تعالى واللجوء إليه والارتكان إلى جنابه خاصة في هذا العصر الذي ركن الناس فيه إلى المادة والدنيا.

استشعار محبة الله تعالى والأنس به.

الرضا والإيمان بالقضاء والقدر، والاعتقاد بأن الله تعالى لا يقدر إلا الخير.

هذه بعض العلامات التي نسأل الله تعالى أن يجعلها متحققة فينا وأن يرزقنا إيمانا صادقا.

رابط هذا التعليق
شارك

و عايزك بس تاخدني على قد عقلي و تقولي الالباني كان امتى و عمل ايه بالضبط

كتر الف خيرك :roseop:

يا عمنا متقولش كده

انا مقدرش ع الكلام ده

و بعدين دى وصفة سهلة اوى اوى

الامام الالبانى رحل عن دنيانا منذ سنوات قلائل

و قام بتجديد علم الحديث

بس خلاص ..

و بص بقى يا عمنا :sail:

عشان نجيب م الاخر و منقعدش نتعب ف بعض

قولى

انت عايز تقول ايه بالصرييييييييييح كده و انا همشى معاك واحدة واحدة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

حقولك يا عمي

الالباني على مانا عارف جه صحح بعض ما قام به السابقون في شأن الحديث

و ممكن انت تشرحلي بالضبط عمل كده ازاي

الخلاصه ان ما قام به السابقون قابل للتصحيح

يعني مش قرآن

يعني قابل للمراجعه و قابل لوجود اخطاء به

و الراجل صحح ما صحح و رحل عن دنيانا بدون ان يسخر او يقلل من شأن السابقين و لا ما قاموا به مشكورين من مجهود

و لكنه مجهود بشري في النهايه و جل من لا يخطئ

نرجع لموضوعنا

طبعا حتقولي هو انت الالباني؟ او في علم الالباني؟

حقولك لأ

بس طالما هو شيئ قام به بشر و قابل للتعديل و التغيير و التصحيح عن طريق بشر ايضا...

يبقى دعني ارفض (ارفض انا بس) ما يرفضه عقلي (عقلي انا و بس) مما اراه غير منطقي من بعض الاحاديث

و حدي معاليك مثال واقعي حصل لي شخصيا

طول عمري مش مقتنع ابدا بكل الحجج التي تؤيد ان اشرف الخلق قام بزواج السيده عائشه و هي في التاسعه

مش راضيه تدخل دماغي مهما سمعت من اسباب و مبررات .....اعمل ايه؟ دماغي مش راضيه

و رسخت في نفسي هذه القناعه مختفيه حتى اعلن الشيخ خالد الجندي على الهواء بكل قوه انه يتحدى اي حد يثبت بأدله قطعيه ان صلوات الله عليه تزوجها و هي في عمر يقل عن 16 سنه

و قابلته شخصيا و أكد لي هذه المعلومه كتر خيره

قلتله الله يفتح عليك يا مولانا و ثبت ما كان راسخ في عقلي و قلبي من اعتقاد

و هكذا هو مبدأي (لا اطلب من احد اتباعه) و لكني لا اقبل اي شيئ عمياني ابدا الا القرآن

و ياريت ماندخلش في موضوع القرآن اتجمع ازاي و الموال الطويل ده (فضلا لا امرا)

صباحك فل

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

حقولك يا عمي

الالباني على مانا عارف جه صحح بعض ما قام به السابقون في شأن الحديث

و ممكن انت تشرحلي بالضبط عمل كده ازاي

الخلاصه ان ما قام به السابقون قابل للتصحيح

يعني مش قرآن

يعني قابل للمراجعه و قابل لوجود اخطاء به

و الراجل صحح ما صحح و رحل عن دنيانا بدون ان يسخر او يقلل من شأن السابقين و لا ما قاموا به مشكورين من مجهود

و لكنه مجهود بشري في النهايه و جل من لا يخطئ

نرجع لموضوعنا

طبعا حتقولي هو انت الالباني؟ او في علم الالباني؟

حقولك لأ

بس طالما هو شيئ قام به بشر و قابل للتعديل و التغيير و التصحيح عن طريق بشر ايضا...

يبقى دعني ارفض (ارفض انا بس) ما يرفضه عقلي (عقلي انا و بس) مما اراه غير منطقي من بعض الاحاديث

و حدي معاليك مثال واقعي حصل لي شخصيا

طول عمري مش مقتنع ابدا بكل الحجج التي تؤيد ان اشرف الخلق قام بزواج السيده عائشه و هي في التاسعه

مش راضيه تدخل دماغي مهما سمعت من اسباب و مبررات .....اعمل ايه؟ دماغي مش راضيه

و رسخت في نفسي هذه القناعه مختفيه حتى اعلن الشيخ خالد الجندي على الهواء بكل قوه انه يتحدى اي حد يثبت بأدله قطعيه ان صلوات الله عليه تزوجها و هي في عمر يقل عن 16 سنه

و قابلته شخصيا و أكد لي هذه المعلومه كتر خيره

قلتله الله يفتح عليك يا مولانا و ثبت ما كان راسخ في عقلي و قلبي من اعتقاد

و هكذا هو مبدأي (لا اطلب من احد اتباعه) و لكني لا اقبل اي شيئ عمياني ابدا الا القرآن

و ياريت ماندخلش في موضوع القرآن اتجمع ازاي و الموال الطويل ده (فضلا لا امرا)

صباحك فل

السلام عليكم

اخى الحبيب زهيرى صباحك ميت فل و سبعتاشر

العمليه مش بالدراع و العافيه و دماغى راضيه او مش راضيه و تركب او ما تركبش .

الاسلام دين العلم و اول اوامره كان اقرأ .. يعنى العمليه منظمه مش متروكه هملا للاراء و الاهواء .

الشيخ الالبانى كان عالما قضى زهره عمره فى دراسه الحديث و كان يتحدث عن علم .

و جيد انك اشرت ان الرجل بذل المجهود دون الطعن فى السابقين و جهدهم او التنقيص من قدر السنه

و هذا ما نراه عيانا اليوم من مرتزقه الهجوم على الدين من علمانيين و قرأنيين و اذنابهم .

كما لم يدعى احد من القدماء و المحدثين من المسلمين ان السابقين الذين ذكرتهم و انا افهم هنا انهم

علماء الصحابه و التابعين و تابعيهم من العلماء ممن افنوا عمرهم فى تنقيه السنه الشريفه و تدوينها

لم يدعى احد عصمتهم و لكن ايضا يجب الوقوف بكل حياديه و امانه امام المجهود الجبار الذى بذلوا

فيه الغالى و النفيس من عمر و صحه و مال فى سبيل حفظ الدين ممثلا فى القرأن و السنه

علما يا زهيرى ان القرأن قام بحفظه و جمعه و تدوينه و نسخه ..بشر ايضا .. واخد بالك يا زهيرى بشر

و فوقهم رب العزه الذى تكفل بذلك و لا ادرى لماذا تتحاشى الكلام عن ذلك لان هؤلاء هم انفسهم و تلاميذهم نقله السنه .

منطقيه الحديث او عدم منطقيته بما يتوافق مع عقلك او لا مردوده عليك وحدك يا زهيرى و لن تؤثر

باى حال على الحديث او السنه و هنا انا لا اقصدك تحديدا و انما ارد على اصحاب العقول ( زعموا )

الطاعنين فى السنه من االقرأنيين المخرفين صرحوا بذلك ام لا و نطقت بها خلجات انفسهم ام لا ايضا .

اسألوا اهل الذكر ايها الناس و اعنى بها هنا العلماء الحقيقيين فى كل علم و هم موجودون فى كل زمان و مكان

و بالمناسبه يا زهيرى يا من كانت حادثه زواج السيده عائشه من النبى صلى الله عليه و سلم تسبب لك ما قلت اعلاه

و استراحت نفسك لكلام خالد الجندى و هو بالمناسبه ليس عالما فى الحديث و يرجع الى من هو اعلم منه

بشهادته هو احيلك الى مواجهه حدثت بينه و بين الشيخ الحوينى تلميذ الالبانى بخصوص نفس الموضوع

و ارجو ان تعى كلمات الجندى عند الاشاره الى الحوينى و الى ردود الحوينى العلميه ..اكرر العلميه

النابعه من الدليل و الحجه .....و ليس الدماغ و.....المزاج

اولا رد الجندى على الحوينى

http://www.youtube.com/watch?v=zZy0UftWWnM...PL&index=11

ثانيا .رد الحوينى على الجندى

http://www.youtube.com/watch?v=zZy0UftWWnM...PL&index=11

.

اكرر يا زهيرى ان القرأن اول و اكثر من حث على اتباع السنه و الهدى النبوى و اكد ان السنه هى الجزء الثانى من التشريع و الوحى

الذى جاءنا من عند الله بعد القرأن و ان شهاده ان لا اله الا الله لن تقبل بدون محمد رسول الله .

.

اخيرا يا زهرورتى جمع القرأن و كيف تم موضوع من الاهميه بمكان ما يجعلنا نتكلم عنه بكل جديه و احترام

ونصغى له و نعيه تماما كمسلمين للوقوف اما الطاعنين فى ديننا.... اما المواويل فليس هذا مكانها و يمكنك الرجوع

الى مواضيع عدويه الشيقه التى تكتبها لتجد المواويل هناك على اصولها :sweat:

.

دمت بكل خير

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق
شارك

حقولك يا عمي

الالباني على مانا عارف جه صحح بعض ما قام به السابقون في شأن الحديث

و ممكن انت تشرحلي بالضبط عمل كده ازاي

الخلاصه ان ما قام به السابقون قابل للتصحيح

يعني مش قرآن

يعني قابل للمراجعه و قابل لوجود اخطاء به

و الراجل صحح ما صحح و رحل عن دنيانا بدون ان يسخر او يقلل من شأن السابقين و لا ما قاموا به مشكورين من مجهود

و لكنه مجهود بشري في النهايه و جل من لا يخطئ

نرجع لموضوعنا

طبعا حتقولي هو انت الالباني؟ او في علم الالباني؟

حقولك لأ

بس طالما هو شيئ قام به بشر و قابل للتعديل و التغيير و التصحيح عن طريق بشر ايضا...

يبقى دعني ارفض (ارفض انا بس) ما يرفضه عقلي (عقلي انا و بس) مما اراه غير منطقي من بعض الاحاديث

و مين يختلف معاك ع الكلام ده

اى حد قرأ ف علم الحديث عارف تماما ان العلماء بيختلفوا ف الحديث

افتكر ان أحد الائمة ( لا اذكر الاسم ) كان يحدث بحديثا و يقول ان هذا الحديث نسبه كاللؤلؤ و المرجان الا ان فيه شىء ما

و مات الامام و جاء ابنه ليثبت ان هذا الحديث موضوع ... اكرر موضوع و ليس ضعيف مثلا

انما بينى و بينك كده ... كام عقل يقدر يميز ......؟

و حدي معاليك مثال واقعي حصل لي شخصيا

طول عمري مش مقتنع ابدا بكل الحجج التي تؤيد ان اشرف الخلق قام بزواج السيده عائشه و هي في التاسعه

مش راضيه تدخل دماغي مهما سمعت من اسباب و مبررات .....اعمل ايه؟ دماغي مش راضيه

و رسخت في نفسي هذه القناعه مختفيه حتى اعلن الشيخ خالد الجندي على الهواء بكل قوه انه يتحدى اي حد يثبت بأدله قطعيه ان صلوات الله عليه تزوجها و هي في عمر يقل عن 16 سنه

و قابلته شخصيا و أكد لي هذه المعلومه كتر خيره

قلتله الله يفتح عليك يا مولانا و ثبت ما كان راسخ في عقلي و قلبي من اعتقاد

صباحك فل

بص يا سيدى

مسألة عمر ام المؤمنين عائشة رضوان الله عليها وقت الزواج ليست بالأمر الذى اثم ان لم اعرفه

انما الامر الاهم هو ان تعرف فقه الزواج نفسه

و يقينى الشخصى ف المسألة دى تحديدا

انه يصح عقلا ان يتزوجها النبى صلى الله عليه و سلم

و لا ارى للسن اهمية كبرى طالما استوفت رضى الله عنها شروط الزواج

و نرجع و نقول

ربنا يهدينا لصلاح الحال

جمعه مباركة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

اخى الحبيب زهيرى صباحك ميت فل و سبعتاشر

العمليه مش بالدراع و العافيه و دماغى راضيه او مش راضيه و تركب او ما تركبش .

الاسلام دين العلم و اول اوامره كان اقرأ .. يعنى العمليه منظمه مش متروكه هملا للاراء و الاهواء .

الشيخ الالبانى كان عالما قضى زهره عمره فى دراسه الحديث و كان يتحدث عن علم .

و جيد انك اشرت ان الرجل بذل المجهود دون الطعن فى السابقين و جهدهم او التنقيص من قدر السنه

و هذا ما نراه عيانا اليوم من مرتزقه الهجوم على الدين من علمانيين و قرأنيين و اذنابهم .

كما لم يدعى احد من القدماء و المحدثين من المسلمين ان السابقين الذين ذكرتهم و انا افهم هنا انهم

علماء الصحابه و التابعين و تابعيهم من العلماء ممن افنوا عمرهم فى تنقيه السنه الشريفه و تدوينها

لم يدعى احد عصمتهم و لكن ايضا يجب الوقوف بكل حياديه و امانه امام المجهود الجبار الذى بذلوا

فيه الغالى و النفيس من عمر و صحه و مال فى سبيل حفظ الدين ممثلا فى القرأن و السنه

علما يا زهيرى ان القرأن قام بحفظه و جمعه و تدوينه و نسخه ..بشر ايضا .. واخد بالك يا زهيرى بشر

و فوقهم رب العزه الذى تكفل بذلك و لا ادرى لماذا تتحاشى الكلام عن ذلك لان هؤلاء هم انفسهم و تلاميذهم نقله السنه .

منطقيه الحديث او عدم منطقيته بما يتوافق مع عقلك او لا مردوده عليك وحدك يا زهيرى و لن تؤثر

باى حال على الحديث او السنه و هنا انا لا اقصدك تحديدا و انما ارد على اصحاب العقول ( زعموا )

الطاعنين فى السنه من االقرأنيين المخرفين صرحوا بذلك ام لا و نطقت بها خلجات انفسهم ام لا ايضا .

اسألوا اهل الذكر ايها الناس و اعنى بها هنا العلماء الحقيقيين فى كل علم و هم موجودون فى كل زمان و مكان

و بالمناسبه يا زهيرى يا من كانت حادثه زواج السيده عائشه من النبى صلى الله عليه و سلم تسبب لك ما قلت اعلاه

و استراحت نفسك لكلام خالد الجندى و هو بالمناسبه ليس عالما فى الحديث و يرجع الى من هو اعلم منه

بشهادته هو احيلك الى مواجهه حدثت بينه و بين الشيخ الحوينى تلميذ الالبانى بخصوص نفس الموضوع

و ارجو ان تعى كلمات الجندى عند الاشاره الى الحوينى و الى ردود الحوينى العلميه ..اكرر العلميه

النابعه من الدليل و الحجه .....و ليس الدماغ و.....المزاج

اولا رد الجندى على الحوينى

http://www.youtube.com/watch?v=zZy0UftWWnM...PL&index=11

ثانيا .رد الحوينى على الجندى

http://www.youtube.com/watch?v=zZy0UftWWnM...PL&index=11

.

اكرر يا زهيرى ان القرأن اول و اكثر من حث على اتباع السنه و الهدى النبوى و اكد ان السنه هى الجزء الثانى من التشريع و الوحى

الذى جاءنا من عند الله بعد القرأن و ان شهاده ان لا اله الا الله لن تقبل بدون محمد رسول الله .

.

اخيرا يا زهرورتى جمع القرأن و كيف تم موضوع من الاهميه بمكان ما يجعلنا نتكلم عنه بكل جديه و احترام

ونصغى له و نعيه تماما كمسلمين للوقوف اما الطاعنين فى ديننا.... اما المواويل فليس هذا مكانها و يمكنك الرجوع

الى مواضيع عدويه الشيقه التى تكتبها لتجد المواويل هناك على اصولها :give_rose:

.

دمت بكل خير

ياعم الحاج انت جايبلنا وصلتين زي بعض لخالد الجندي :give_rose:

شفت بقى ربنا كشفك ازاي؟ :give_rose:

ثانيا

للأسف العمليه دخلت في الردح بين الشيخين وكل همهم الدفاع عن انفسهم و دي حاجه تقرف لأن دي كشفت رعونة و خيبة ثقافة الاختلاف عند المسلمين بل و عند رموز الأمة الاسلميه ايضا

ثالثا مفيش حاجه قالها الشيخ الحويني تعتبر جديده و مقنعه لي شخصيا

انا سمعت ما قاله قبل ذلك و سمعت ما قاله خالد الجندي و اميل بشده لرأي الأخير و متخرجناش بره موضوع خالد المسلم عشان شكله حيضربني :give_rose:

على فكره

كلمة مواويل اللي انا قلتها فوق مقصود بها ان هذه المواضيع -حفظ و كتابة القرآن- معاده و تم قتلها بحثا و الشبه هنا واضح بين اعادة هذه المواضيع بدون جدوى و بين المطرب الذي يعاود الموال عدة مرات ايضا

و لست ارى في هذا التشبيه اي اساءه للدين

و سلام الله عليكم و رحمته و بركاته

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

.

يا زهيرى الاستدلال بالحديث الشريف و السنه المطهره الصحيحه ..ليس ردحا

يا زهيرى مش ده الجندى اللى انت اقتنعت بكلامه الان صار يردح

يا اخى الجندى كان اكثر حنكه فى خلافه و لم يتطرف بعيدا

لا لا ..يا زهيرى متوصلش اننا نقول ان ده ردح بين الشيخين

انا شخصيا و مع اختلافى مع راى الجندى لا يمكن اقول عن كلامه ردح..!!

العبره يا زهيرى فى النهايه بالحجه و الدليل العلمى و ليس ..... الردح ... :give_rose:

.

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

.

يا زهيرى الاستدلال بالحديث الشريف و السنه المطهره الصحيحه ..ليس ردحا

يا زهيرى مش ده الجندى اللى انت اقتنعت بكلامه الان صار يردح

يا اخى الجندى كان اكثر حنكه فى خلافه و لم يتطرف بعيدا

لا لا ..يا زهيرى متوصلش اننا نقول ان ده ردح بين الشيخين

انا شخصيا و مع اختلافى مع راى الجندى لا يمكن اقول عن كلامه ردح..!!

العبره يا زهيرى فى النهايه بالحجه و الدليل العلمى و ليس ..... الردح ... :give_rose:

.

و عليكم السلام يا ظالمني على رأي الست ام كلثوم اللي انت كنت بتحبها و بقيت متحبهاش :give_rose:

اولا لو سمعت كلام الشيخ الحويني حتلاقيه ذكر كلمة الردح في حديثه :give_rose:

ثانيا انت مش شايف ان الموضوع بدل ما يكون نقاش راقي بينهم تحول الى نقاش شخصي؟

انا اقول اللي ليا و اللي عليا

خالد الجندي و الحويني سابوا الموضوع الاصلي و بقوا يردوا على بعض بردح دبلوماسي (عشان خاطرك)

و الدليل العلمي اللي انت بتتكلم عليه للشيخ الحويني رد عليه الشيخ خالد بوجود 6 بيجرحوه

خلاص اصبح هناك رأيان انت تعظم احدهما و معك الأغلبيه التابعه او الموافقه و يوجد رأي علماء افاضل آخرين و هم اقليه و انا اعظم رأيهم

و قلتلك ان الموضوع مش حيخلص معاكوا يا سلفيين :give_rose:

لو قلنا رأينا حتقولوا لأ مينفعش تقول رأيك لازم تاخد رأي شيخ

و لو خدنا رأي شيخ تقولولنا لأ ده لازم يكون شيخ من اللي احنا بنحبهم و مش حنخلص

دي قناعات يا صديقي الحبيب ابو عمر

و انا مقتنع بأن قناعاتي المستمده من عقلي و آراء بعض علماء المسلمين بهذا الموضوع تصب في مصلحتي يوم الحساب

بل و مقتنع ايضا ان قناعاتك المستمده من علماؤك الثقات في هذا الموضوع لن تصب في مصلحتك في نفس اليوم ابدا

و النيات الطيبه وحدها ليست كافيه ابدا

و اؤكد على بقاء الاحترام بيننا كمختلفين في الرأي و الرؤى (و بدون ردح كمان) :lol:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

.

يا زهيرى الاستدلال بالحديث الشريف و السنه المطهره الصحيحه ..ليس ردحا

يا زهيرى مش ده الجندى اللى انت اقتنعت بكلامه الان صار يردح

يا اخى الجندى كان اكثر حنكه فى خلافه و لم يتطرف بعيدا

لا لا ..يا زهيرى متوصلش اننا نقول ان ده ردح بين الشيخين

انا شخصيا و مع اختلافى مع راى الجندى لا يمكن اقول عن كلامه ردح..!!

العبره يا زهيرى فى النهايه بالحجه و الدليل العلمى و ليس ..... الردح ... :give_rose:

.

و عليكم السلام يا ظالمني على رأي الست ام كلثوم اللي انت كنت بتحبها و بقيت متحبهاش :give_rose:

اولا لو سمعت كلام الشيخ الحويني حتلاقيه ذكر كلمة الردح في حديثه :give_rose:

ثانيا انت مش شايف ان الموضوع بدل ما يكون نقاش راقي بينهم تحول الى نقاش شخصي؟

انا اقول اللي ليا و اللي عليا

خالد الجندي و الحويني سابوا الموضوع الاصلي و بقوا يردوا على بعض بردح دبلوماسي (عشان خاطرك)

و الدليل العلمي اللي انت بتتكلم عليه للشيخ الحويني رد عليه الشيخ خالد بوجود 6 بيجرحوه

خلاص اصبح هناك رأيان انت تعظم احدهما و معك الأغلبيه التابعه او الموافقه و يوجد رأي علماء افاضل آخرين و هم اقليه و انا اعظم رأيهم

و قلتلك ان الموضوع مش حيخلص معاكوا يا سلفيين :give_rose:

لو قلنا رأينا حتقولوا لأ مينفعش تقول رأيك لازم تاخد رأي شيخ

و لو خدنا رأي شيخ تقولولنا لأ ده لازم يكون شيخ من اللي احنا بنحبهم و مش حنخلص

دي قناعات يا صديقي الحبيب ابو عمر

و انا مقتنع بأن قناعاتي المستمده من عقلي و آراء بعض علماء المسلمين بهذا الموضوع تصب في مصلحتي يوم الحساب

بل و مقتنع ايضا ان قناعاتك المستمده من علماؤك الثقات في هذا الموضوع لن تصب في مصلحتك في نفس اليوم ابدا

و النيات الطيبه وحدها ليست كافيه ابدا

و اؤكد على بقاء الاحترام بيننا كمختلفين في الرأي و الرؤى (و بدون ردح كمان) :lol:

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بصرف النظر عن راييى فى موضوع سن عائشه رضى الله عنها ...طبعا الحديث واضح ان الرسول خطبها وهى بنت ست سنين

وبنى بها وهى بنت تسع سنين ...

اولا :1- البنات فى البلاد الحاره بينضجوا بسرعه غير بنات البلاد البارده ...

2-البنت او الولد فى السن الصغيره بيكون القدره على الحفظ عنده قد الكبير عشر مرات يعنى سن السيده عائشه

جعلها تحفظ الفين حديث عن النبى صلى الله عليه وسلم وكان حتى الصحابه كانوا برجعوا اليها فى الفتوى

وحفظت السنه ...لانها كانت صغيره زى ما قولنا

3-ده امر الله من قبل ومن بعد لان الرسول تزوجها بأمر الهى ...

بس ما شاء الله عليك يا اخ زوهيرى حضرتك بقيت بتستشهد بأراء الشيوخ من امثال الشيخ خالد الجندى

اتمنى ان يكون استشهادك بأراء الشيوخ على طول ...مش فى حالات وحالات يعنى مش تبقى كلمه صادفت فى النفس هوى

يا اخوانا يا ريت تقروا عرض الكتاب ...واهلا بأخويا ابوعمر ربنا يجزيك خير على مداخلاتك

رابط هذا التعليق
شارك

اعتذر لك يا خالد على الخروج خارج موضوعك

ادعوك لتكمل ما بدأت

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

معليش بس مداخله صغيره قبل ما الأستاذ خالد يكمل كلامه

من اسبوعين تقريبا حضرت خطبة الجمعة في أجد الجوامع بالبحرين ... وكان الخطيب هو أحد شيوخ السلفيين في البلد وقاضي بالمحكمة الشرعية ... المحور الأساسي في الخطبة هو عن زيادة مرتبات الوزراء والنواب وأئمة المساجد (وهو منهم طبعا) في البحرين وكيف أن الناس اعترضت عليها لأنها اختصت فئة من الموظفين دون غيرهم بينما الغلاء أصاب الجميع ... وطوال الخطبة ظل الشيخ ينتقد من يعترضون على هذه الزيادة ويهاجمهم وينعتهم بأبشع الصفات مثل الحسد والحقد والطمع، وكيف أن ذلك يدخل في نطاق الاعتراض على مشيئة الله في توزيع الأرزاق وعدم الإيمان بالقضاء والقدر وظل يكرر جملة :"هذه عقيدة يا إخوااااااااااااااان ولا يجوز الطعن فيها"، واصفا المعترضين بأنهم متأثرون بأفكار العلمانيين والشيوعيين وأنهم في قلوبهم مرض الى آخر هذه الاسطوانة.

بصراحة كان ناقص شويه وأقوم اقوله انزل من على المنبر يا منافق ... بس فضلت ماسك نفسي لحد نهاية الخطبه وبعديها حلفت إني مش هحضر له خطبه ثاني أبدا.

أنا أوردت هذه القصة لأوضح الاستخدام السئ لكلمة عقيدة من قبل بعض إخوانا السلفيين ... فأي أمر يراد تمريره دون مناقشة وإقناع يوضع تحت بند العقيدة ليتم ترهيب الناس بهذه الكلمة الفضفاضة ...والتي اتسع مدلولها كثيرا لدى البعض ليشمل كل شئ تقريبا

اتفضل كمل كلامك يا أستاذ خالد

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

.

يا زهيرى الاستدلال بالحديث الشريف و السنه المطهره الصحيحه ..ليس ردحا

يا زهيرى مش ده الجندى اللى انت اقتنعت بكلامه الان صار يردح

يا اخى الجندى كان اكثر حنكه فى خلافه و لم يتطرف بعيدا

لا لا ..يا زهيرى متوصلش اننا نقول ان ده ردح بين الشيخين

انا شخصيا و مع اختلافى مع راى الجندى لا يمكن اقول عن كلامه ردح..!!

العبره يا زهيرى فى النهايه بالحجه و الدليل العلمى و ليس ..... الردح ... :give_rose:

.

و عليكم السلام يا ظالمني على رأي الست ام كلثوم اللي انت كنت بتحبها و بقيت متحبهاش :give_rose:

انا بطلت سماع الاغانى كلها و الموسيقى علشان حرام يا زهيرى و الفضل لله .

اولا لو سمعت كلام الشيخ الحويني حتلاقيه ذكر كلمة الردح في حديثه :lol:

مش معنى انه ذكر الكلمه فى معرض الحديث اننا نتهمه بذلك

ثانيا انت مش شايف ان الموضوع بدل ما يكون نقاش راقي بينهم تحول الى نقاش شخصي؟

كن منصفا و ارجع لما حدث من البدايه و تجاوز الجندى اولا و على الملا و الطعن فى الحوينى بشكل شخصى كما حدث

انا اقول اللي ليا و اللي عليا

خالد الجندي و الحويني سابوا الموضوع الاصلي و بقوا يردوا على بعض بردح دبلوماسي (عشان خاطرك)

و الدليل العلمي اللي انت بتتكلم عليه للشيخ الحويني رد عليه الشيخ خالد بوجود 6 بيجرحوه

الحوينى رد و فند باسلوب علمى على هذه ايضا و بالدليل و كون ان الجندى اثار سبهه و هو غير محترف لهذا العلم

لا يعطيه قدم المساواه مع عالم متخصص اعترف الجندى نفسه بذلك فى سياق حديثه

خلاص اصبح هناك رأيان انت تعظم احدهما و معك الأغلبيه التابعه او الموافقه و يوجد رأي علماء افاضل آخرين و هم اقليه و انا اعظم رأيهم

و هذا هو المطلوب وضع اى راى مع الراى و الدليل الموثق على قدم المساواه و تصبح العمليه اختلاف اراء و نضع ابو قرش

على ابو قرشين و كل واحد يمشى خلف اللى يريحه ..طبعا لن يعفيه من المسؤليه امام الله .

و قلتلك ان الموضوع مش حيخلص معاكوا يا سلفيين :give_rose:

لو قلنا رأينا حتقولوا لأ مينفعش تقول رأيك لازم تاخد رأي شيخ

و لو خدنا رأي شيخ تقولولنا لأ ده لازم يكون شيخ من اللي احنا بنحبهم و مش حنخلص

دي قناعات يا صديقي الحبيب ابو عمر

و انا مقتنع بأن قناعاتي المستمده من عقلي و آراء بعض علماء المسلمين بهذا الموضوع تصب في مصلحتي يوم الحساب

بل و مقتنع ايضا ان قناعاتك المستمده من علماؤك الثقات في هذا الموضوع لن تصب في مصلحتك في نفس اليوم ابدا

اهذا علم بالغيب يا زهيرى .....واسعه عليك دى

و النيات الطيبه وحدها ليست كافيه ابدا

و اؤكد على بقاء الاحترام بيننا كمختلفين في الرأي و الرؤى (و بدون ردح كمان) :wub:

السلام عليكم

اخى الحبيب زهيرى

العبره بالقرأن و السنه الصحيحه و هما الحجه عليك و على و على الحوينى و الجندى

الدين ليس به قناعاتى و قناعاتك و شيخى و شيخك..

العبره بما شرعه القرأن و جاءت به السنه الصحيحه و على هذا اجمعت الامه الاسلاميه منذ اكثر

اربعه عشر قرنا و عملت بذلك طوال تاريخها فسادت و انتصرت .

و بالمناسبه سلفيين التى يقولها البعض اتهاما احيانا و تهكما احيانا اخرى تعنى الاقتداء

و اتباع اثار السلف الصالح فى الامه الاسلاميه و هؤلاء على رأسهم ابو بكر و عمر و عثمان و على

و من جاء بعدهم من الصحابه و التابعين و تابعيهم و العلماء المعتبرين طوال تاريخ الامه

هؤلاء هم السلفيون يا زهيرى اللذين اتمنى ان احشر معهم و اكون فى زمرتهم فهل توافقنى ؟

.

و يظل الاحترام و التقدير ...........بدون ردح :give_rose:

.

اعتذر اخى خالد عن المقاطعه و تفضل لتكمل و جزاك الله خيرا

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

اخى الحبيب زهيرى

العبره بالقرأن و السنه الصحيحه و هما الحجه عليك و على و على الحوينى و الجندى

و من جاء بعدهم من الصحابه و التابعين و تابعيهم و العلماء المعتبرين طوال تاريخ الامه

هؤلاء هم السلفيون يا زهيرى اللذين اتمنى ان احشر معهم و اكون فى زمرتهم فهل توافقنى ؟

.

احنا مختلفين نسبيا فقط في الكلمه اللي بالكبير فوق دي بس

اما موضوع علمي بالغيب فحاشا لله انا بس بقول قناعاتي فقط لا غير

زي اللي مقتنع ان الحزب الوطني حيكسب في الانتخابات فهل ده علم بالغيب؟ :P

و اتمنى بالقطع ان نحشر مع الصحابه و كل الصالحين ....حد يرفض حاجه زي دي؟

اما موضوع العلماء المعتبرين فده موضوع يطول شرحه لأنك يا اخي ابا عمر اول من رفض آراء لعلماء معتبرين في علوم الفضاء

يعني الموضوع نسبي بحت

تحياتي و قبلاتي للواد عمر :D

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...