اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

#@#@# عـمـار يا كـنـدا #@#@#

Recommended Posts

كنت عايز اسال حضرتك ياباشمهندس هو سوال يعنى بعيد شويا عن موضوعنا هل تورنتو مشهوره بالسياحه يعنى مقصد لسياح من اوروبا وفيها شركات سياحه كتيره وكدا

انا اعرف مونتريال وفى ناس كتير من الخليج بتروح لها لسياحه ومنطقه الشلالات بردوا مشهوره لخريطة السياحه الخليجيه بسى تورنتو مش اعرف عنها بصراحه انا بسال لانى اشتغلت فتره فى السياحه وعايز اعرف طبيعة تورنتو ايه وشكرا

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 706
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

يعني ما فيش فايدة فيك يا هوبا ...مش قولنا ما فيش انتظار موازي للرصيف (pier يعني wst::)

الأنتظار عمودي يا سيد ..... اتفضل بقي يا كنج غير الركنة و إلا مخالفة :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

أخر مجموعة صور تعود لسنة 2004

التاون هومز دي معروض منها حاليا واحد للبيع ب 650000 دولار مع إن مساحتها صغيره 1300 قدم مربع ..

السعر ده لأنها في بورت كريدت و بجانب البحيره

طبعا تاون هومز معناها بيوت متصله ببعضها البعض في صف طويل مثلما هو موضح في الصوره التاليه ودي بتكون أرخص من البيوت المنفصله detached مع ثبات باقي العوامل مثل الموقع و المساحه و المواصفات لأنها توفر المساحات بين البيوت

مفيش داعي نتخيل ثمن البيت ده كام عشان منتعبش نفسيا لأنه كورنر و بيشوف البحيره من الجهتين ... رغم إن الكورنر هوم هنا عيب مش ميزه زي عندنا في مصر

عندنا في مصر تلاقي الإعلان منشور .. قطعة ارض على ناصيه ... على أساس إن هذه ميزه في مصر طبعا ... هنا محدش عايز البيوت اللي على ناصيه

رابط هذا التعليق

كنت عايز اسال حضرتك ياباشمهندس هو سوال يعنى بعيد شويا عن موضوعنا هل تورنتو مشهوره بالسياحه يعنى مقصد لسياح من اوروبا وفيها شركات سياحه كتيره وكدا

انا اعرف مونتريال وفى ناس كتير من الخليج بتروح لها لسياحه ومنطقه الشلالات بردوا مشهوره لخريطة السياحه الخليجيه بسى تورنتو مش اعرف عنها بصراحه انا بسال لانى اشتغلت فتره فى السياحه وعايز اعرف طبيعة تورنتو ايه وشكرا

تورونتو أساسا هي مركز المال و الاعمال في كندا ... العاصمه الإقتصاديه ... نيويورك كندا

لكن كمان بها معالم سياحيه مثل cn tower و ووندر لاند و حديقة الحيوانات وغيرها و يزورها ملايين السياح

رابط هذا التعليق

يعني ما فيش فايدة فيك يا هوبا ...مش قولنا ما فيش انتظار موازي للرصيف (pier يعني ;) )

الأنتظار عمودي يا سيد ..... اتفضل بقي يا كنج غير الركنة و إلا مخالفة :lol:

مبعرفش أر كن عمودي يا دوك .... الأكصدام بيحك في الرصيف عشان اليخت عندي ياباني .. .. يعني مش عالي على سطح البحر

و بعدين انا كنت مستعجل و نازل أجيب قزازة عصير عنب و ماشي على طول :roseop:

رابط هذا التعليق

المبلغ صحيح يا أ / نصار و السبب في ذلك ان هذه مدرسه يوم السبت فقط من سبتمبر إلى مايو و أيضا لأن كل المدرسين متطوعين و لهم اعمالهم الدائمه الاخرى و المصاريف فقط لتغطية إيجار المكان و ثمن الكتب ...

لا أعلم شئ عن المدارس الفرنسيه .. فهي خارج نطاق إهتماماتي

شكرا يا هندسه علي التوضيح

انا كده فهمت

دي مدرسه بتكون يوم الاجازه علشان الناس إللي عاوزين يعلموا اولادهم اللغه العربيه

ربنا يبارك فيك

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

يعني ما فيش فايدة فيك يا هوبا ...مش قولنا ما فيش انتظار موازي للرصيف (pier يعني ;) )

الأنتظار عمودي يا سيد ..... اتفضل بقي يا كنج غير الركنة و إلا مخالفة :lol:

مبعرفش أر كن عمودي يا دوك .... الأكصدام بيحك في الرصيف عشان اليخت عندي ياباني .. .. يعني مش عالي على سطح البحر

و بعدين انا كنت مستعجل و نازل أجيب قزازة عصير عنب و ماشي على طول :roseop:

يا سلام علي الناس اللي مزاجها عنب

اوعدنا يا رب

احسن انا معدتي تعبت من مية المخلل الي بشربها كل يوم الصبح

واوعدكم انني مش هركن موازي للرصيف ولا عمودي عليه ولا حتي بزاويه

متخفوش ده مش حسد

ولكن دي غبطه

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا أستاذ ايهاب موضوع ممتاز انا طبعاً متابع مداخلاتك من زمان بس للإسف انا دخولي على المنتدي قليل شوية.

ربنا يوفقك في حياتك الشخصية والعملية ويبارك لك في اولادك انشاء الله.

و تسجيل متابعه ان شاء الله. :roseop:

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

يعطيك العافية استاذ ايهاب

بالنسبة للبيوت .. لو بغيت اشتري بيت غرفة وصالة .. في ميسياجا .. تقريبا متوسط السعر كم بيكون ..

يا ب تكون ارخص من دبي ..

في الانتظار

رابط هذا التعليق

استاذ ايهاب مبروووك افتتاح الكافيه وعقبال الفرع رقم 100 يارب...

عندي عدة استفسارات اتمني من حضرتك تجاوبني عليهم..

بخصوص الحضانة انا ابني عمره سنتين و 7 شهور ...الحضانة بتكلف كم في العمر ده...؟؟؟وهل ممكن يدخل المدرسة من سن 3 سنين؟

ايضا انا نفسي اكمل دراستي واعمل ماستر هل في اية قروض من الحكومة للدراسة للمهاجرين او تسهيلات تانية؟؟

رابط هذا التعليق

يعطيك العافية استاذ ايهاب

بالنسبة للبيوت .. لو بغيت اشتري بيت غرفة وصالة .. في ميسياجا .. تقريبا متوسط السعر كم بيكون ..

إنتي كده تقصدي شقه مش بيت ..... مفيش بيت غرفه و صاله

عموما دي قائمه بكل الشقق غرفه وصاله المعروضه للبيع في ميسيساجا و الأسعار موضحه

إفعص هنا

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

أولا مبرووووووووووووووووووووووووك على القهوة يا باشمهندس ايهاب

ومعذرة لوكانت متأخرة

ثانيا بجد موضوع رائع وجميل

وألف ألف شكر عليه

وربنا يجزيك كل خير عنه

رابط هذا التعليق

عندي عدة استفسارات اتمني من حضرتك تجاوبني عليهم..

بخصوص الحضانة انا ابني عمره سنتين و 7 شهور ...الحضانة بتكلف كم في العمر ده...؟؟؟

الحقيقه أنا لا أعلم شئ مؤكد عن موضوع حضانات الأطفال Daycare لأني لم أحتاج إليها و لكن أعتقد أنها في متناول أصحاب الدخل المحدود

وأنا سمعت أيضا أن الحكومه تساهم بقدر من نفقاتها لأصحاب الدخول البسيطه لتشجيع الناس على العمل

وهل ممكن يدخل المدرسة من سن 3 سنين؟

دخول المدارس من سن ٤ سنوات ... نصف يوم فقط ... من ٩ الى ١٢ او من ١٢ الى ٣ ... حسب إختيار الأم

هنا معلومات عن نظام المدارس في أونتاريو ... النظام ممكن يختلف قليلا باختلاف المقاطعه

إفعص هنا

ايضا انا نفسي اكمل دراستي واعمل ماستر هل في اية قروض من الحكومة للدراسة للمهاجرين او تسهيلات تانية؟؟

حكومة أونتاريو تقدم قرض ميسر لإستكمال الدراسه إسمه OSAP

إنقر هنا

رابط هذا التعليق

ياريت يا بشمهندس ايهاب تورينا شكل اكوام الزبالة اللى دكتور moheltohamy كان بيقول عليها :roseop:

اهو برضه علشان نطمن ونقارن الزبالة بتاعة مصر بالزبالة بتاعة كندا :roseop:

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا بشمهندس إيهاب على القهوة الجديدة...و متوقعة انها هتنافس قهوة دكتور تهامي و دكتور هشام...

الصور جميلة و احلى ما فيها اولاد حضرتك..خصوصا البنوتة ربنا يحفظهم

و الحمدلله على سلامتك

كمل الحكاوي يا بشمهندس و متنساش تعزمنا على المشاريب ببلاش بمناسبة افتتاح القهوة

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

ياريت يا بشمهندس ايهاب تورينا شكل اكوام الزبالة اللى دكتور moheltohamy كان بيقول عليها :blink:

اهو برضه علشان نطمن ونقارن الزبالة بتاعة مصر بالزبالة بتاعة كندا :lol:

مفيش أكوام زباله طبعا

التهامي كان بيهزر و بيلئح كلام على ناس

متاخدش في بالك

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا بشمهندس إيهاب على القهوة الجديدة...و متوقعة انها هتنافس قهوة دكتور تهامي و دكتور هشام...

الصور جميلة و احلى ما فيها اولاد حضرتك..خصوصا البنوتة ربنا يحفظهم

و الحمدلله على سلامتك

كمل الحكاوي يا بشمهندس و متنساش تعزمنا على المشاريب ببلاش بمناسبة افتتاح القهوة

هو إحنا نستجرى

قهاوي دكاترتنا الكبار .. الشامي و التهامي و هشام (حسب الترتيب الزمني للإفتتاح) فوق المنافسه

باب الهجره بقت ريحته فورمالين خالص :blink:

رابط هذا التعليق

مبروك ياباشمهندس ايهاب علي القهوة الجميله

احسن حاجه ان هي بحري كدا معاك صيف و شتا

متقلقش هأنزل بشوية صور شتويه هتخليك تتكتك في عز الصيف

هنخليها عند الحديث عن سلبيات كندا ... على إعتبار إن البرد و الثلج من السلبيات مع إن فيه ناس بتحبهم و أنا منهم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      عصام اليماني من رسوم مصطفى الحلاج تعود بدايات الهجرة الفلسطينية إلى المنتصف الثاني من ستينيات القرن العشرين، وبالتحديد إلى ما بعد حرب حزيران 1967، حيث وصل العشرات من فلسطينيي 48 إلى كندا، غالبيتهم من مسيحيي مدينة الناصرة وقضائها. حيث كانت «إسرائيل» بحسب شهادة بعض المهاجرين تشجع الحكومة الكندية على استقبالهم كجزء من خطة إفراغ المدن الفلسطينية العربية من سكانها الأصليين. إضافة إلى فلسطينيي 48، شهدت كندا هجرة عدد من الطلبة الذين أنهوا دراساتهم في بعض الدول الأوروبية ولم يتمكنوا من العودة إلى الض
  • أضف...