اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

#@#@# عـمـار يا كـنـدا #@#@#

Recommended Posts

قلنا ميت مره إسكنوا في الداون تاون يرحمكم الله

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :

( أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه )

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق

• الردود 706
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

هل الفرص متاحة للمجتهدين؟

لا أرى شيئا يمنع ذلك

أصل الاتجاه العام محبط.. و كأن كندا مقلب و كلها سلبيات؟ معظم الناس بتروح تعمل لاندنج و ترجع.. او تضطر تستنى كام سنة علشان تاخد الباسبور و تمشى؟

ولا الموضوع هيبقى مختلف بالنسبة لى.. لانى لسه فى بداية الطريق فى حياتى.. ؟؟

شوف يا سيدي الفاضل ... أنا عندي قناعة معينة ... البني آدم الناجح هتلاقيه ناجح في كل مكان وفي كل حاجه ... والفاشل هتلاقيه فاشل في كل مكان وفي كل حاجه ... النجاح له مقومات معنية مثل الطموح والتخطيط والعمل الجاد والذكاء الاجتماعي ... من لديه هذه المقومات سينجح في كندا ومن لا يمتلكها سيفشل ... المفروض ينطبق ذلك على أي مكان في العالم ولكن بما أننا في مصر نعيش وفق منطق مغلوط وظروف استثنائية فهناك عوامل أخرى للنجاح مثل الفهلوة وتفتيح الدماغ والبجاحه والجليطه ... لذلك النجاح في مصر هو نجاح منقوص لأنه حتى من ينجح بشكل شخصي بالوسائل الصحيحة أو الخاطئة فسيظل يعيش في مجتمع فاشل.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

هل الفرص متاحة للمجتهدين؟

لا أرى شيئا يمنع ذلك

أصل الاتجاه العام محبط.. و كأن كندا مقلب و كلها سلبيات؟ معظم الناس بتروح تعمل لاندنج و ترجع.. او تضطر تستنى كام سنة علشان تاخد الباسبور و تمشى؟

شوف يا سيدي الفاضل ... أنا عندي قناعة معينة ... البني آدم الناجح هتلاقيه ناجح في كل مكان وفي كل حاجه ... والفاشل هتلاقيه فاشل في كل مكان وفي كل حاجه ... النجاح له مقومات معنية مثل الطموح والتخطيط والعمل الجاد والذكاء الاجتماعي ... من لديه هذه المقومات سينجح في كندا ومن لا يمتلكها سيفشل ... المفروض ينطبق ذلك على أي مكان في العالم ولكن بما أننا في مصر نعيش وفق منطق مغلوط وظروف استثنائية فهناك عوامل أخرى للنجاح مثل الفهلوة وتفتيح الدماغ والبجاحه والجليطه ... لذلك النجاح في مصر هو نجاح منقوص لأنه حتى من ينجح بشكل شخصي بالوسائل الصحيحة أو الخاطئة فسيظل يعيش في مجتمع فاشل.

كلام حضرتك حِكًمْ تستحق التفكير فيها مليا..

و انا عايز اشكر حضرتك على كتاباتك اللتى تتسم بالاتزان.. و الموضوعية.

و فعلا انا شفت ناس كتير راحوا أمريكا (ارض الاحلام - اكبر مجمع للفرص) و اللى رجعوا بخفى حنين.. و اللى فضلوا عايشين فيها عمال بنزينة..

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

و كأن كندا مقلب و كلها سلبيات؟

كندا مقلب لناس كتير و مش مقلب لناس كتير

فيها سلبيات و فيها إيجابيات

كل واحد بينظر للموضوع من تجربته ووجهة نظره و توجهاته في الحياه

مفيش one size fits all

معظم الناس بتروح تعمل لاندنج و ترجع..

او تضطر تستنى كام سنة علشان تاخد الباسبور و تمشى؟

فيه ناس بتعمل كده فعلا لكن منقدرش نقول .. معظم ...

أنا أعرف معرفه شخصيه ناس عملوا الأتي

عملوا لاندينج و عاشوا و مرجعوش بلدهم الأصلي و عايشين في مستوى إجتماعي محترم و لا يفكرون في العوده

عملوا لاندينج و رجعوا الخليج و عادوا لكندا بعد ٣ سنين قدموا على الجنسيه مدعين إنهم كانوا مقيمين في كندا و مشيت معاهم و محدش كشفهم

نفس المثال السابق بس إتكشفوا و إترحلوا مع منع من دخول كندا لأي سبب لمدة ٥ سنوات و Black list هجره

عملوا لاندينج وعصروا على نفسهم ليمونه لحد ما الثلاث سنين عدوا و أخذوا الباسبورات و مشيوا

عملوا لاندينج و رجعوا بلدهم أو الخليج و مرجعوش كندا تاني

مفيش ضمان لأي حاجه

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

تصفيق حاد :sad: ايش خيال يا ناس :roseop:

رابط هذا التعليق

و كأن كندا مقلب و كلها سلبيات؟

كندا مقلب لناس كتير و مش مقلب لناس كتير

فيها سلبيات و فيها إيجابيات

كل واحد بينظر للموضوع من تجربته ووجهة نظره و توجهاته في الحياه

مفيش one size fits all

معظم الناس بتروح تعمل لاندنج و ترجع..

او تضطر تستنى كام سنة علشان تاخد الباسبور و تمشى؟

فيه ناس بتعمل كده فعلا لكن منقدرش نقول .. معظم ...

أنا على سبيل المثال أعرف مهاجرين كتير عرب و غير عرب عايشين و مرجعوش

أنا أعرف معرفه شخصيه ناس عملوا الأتي

عملوا لاندينج و عاشوا و مرجعوش بلدهم الأصلي و نجحوا و شغالين كويس و عايشين في مستوى إجتماعي محترم و لا يفكرون في العوده

عملوا لاندينج و رجعوا الخليج و عادوا لكندا بعد ٣ سنين قدموا على الجنسيه مدعين إنهم كانوا مقيمين في كندا و مشيت معاهم و محدش كشفهم

نفس المثال السابق بس إتكشفوا و إترحلوا مع منع من دخول كندا لأي سبب لمدة ٥ سنوات و Black list هجره

عملوا لاندينج و لعنوا كندا و اليوم اللي شافوها فيه و عصروا على نفسهم ليمونه لحد ما الثلاث سنين عدوا و أخذوا الباسبورات و مشيوا

عملوا لاندينج و رجعوا بلدهم أو الخليج و مرجعوش كندا تاني

مفيش ضمان لأي حاجه

متشكر لكلام حضرتك.. و اللى وضح لى حاجات كتير..

و طبقا لظروفى و طبيعتى و سنى و عوامل تانية كتير... ان شاء الله مش هخرج من كندا ولا بالطبل البلدى :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

والله يا اخي لا فض فوك

بجد كلام منمق ومركز احييك عليه

جزاك الله خير

تم تعديل بواسطة dcfarouk

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

yourusername باشا ...شايفك حيران بسؤال كندا أرض الفرص ديه .... و كويس انك سألته هنا علشان أجاوبك عليه .... أولا متفق تماما مع كلام أحمد باشا سيف و ايهاب باشا سالم

ثانيا .... بص يا سيدي الفاضل كندا أرض الفرص انما مش أرض الأحلام ...حتي الولايات المتحدة اللي كانت أرض الفرص الكبيرة و الاحلام اللي من غير سقف أو حدود ما بقتش كده و الحلم الأمريكي بتاع زمان ده اتطور و أتغير

ما فيش تفاح بينزل مستوي من الشجرة مباشرة علي ايديك و أنت مستلقي و مستريح في الظل .....اللي عايز يرمي بذرة صالحة في أرض صالحة و يتعب و هو بيراعيها لحد ما تكبر و تجيب همها كندا بتوفر مكان مثالي لكده و اللي بيزرع تفاح مش حيلاقي لا كوسة و لا قرع و لا بطيخ :sad:

اللي مالوش بقي في الزرع و مستني التفاحة لما تستوي و توصله و ياريت كمان من غير ما يقوم من مكانه يبقى كندا المكان الغلط .....الغرب كله مش كندا بس :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

نشرت مجلة Forbes الإقتصاديه الشهيره تقريرا قالت فيه بأن المؤشرات الإقتصاديه تدعو للتفاؤل بشأن مستقبل كندا في القرن الحالي

عمرك أطول من عمري يا كنج

يعني حتي الاحتباس الحراري بيصب في مصلحة كندا ..... تقرير مثير للاهتمام جدا من فوربس ....عمار يا كندا مرة كمان :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

yourusername باشا ...شايفك حيران بسؤال كندا أرض الفرص ديه .... و كويس انك سألته هنا علشان أجاوبك عليه .... أولا متفق تماما مع كلام أحمد باشا سيف و ايهاب باشا سالم

ثانيا .... بص يا سيدي الفاضل كندا أرض الفرص انما مش أرض الأحلام ...حتي الولايات المتحدة اللي كانت أرض الفرص الكبيرة و الاحلام اللي من غير سقف أو حدود ما بقتش كده و الحلم الأمريكي بتاع زمان ده اتطور و أتغير

ما فيش تفاح بينزل مستوي من الشجرة مباشرة علي ايديك و أنت مستلقي و مستريح في الظل .....اللي عايز يرمي بذرة صالحة في أرض صالحة و يتعب و هو بيراعيها لحد ما تكبر و تجيب همها كندا بتوفر مكان مثالي لكده و اللي بيزرع تفاح مش حيلاقي لا كوسة و لا قرع و لا بطيخ :lol:

اللي مالوش بقي في الزرع و مستني التفاحة لما تستوي و توصله و ياريت كمان من غير ما يقوم من مكانه يبقى كندا المكان الغلط .....الغرب كله مش كندا بس :roseop:

فعلا السؤال ده محيرنى جدا.. و خصوصا لانى بدأت آخد خطوات جدية فى موضوع الهجرة.. و فيه احاسيس مضطربة ما يعلم بيها الا ربنا عمالة تجيلى.. على الرغم من روح المغامرة العالية اللى عندى :wub:

متشكر لحضرتك جدا عالرد ده.. و اللى وضح لى امور كتيرة جدا.. و على فكرة انا عمال أقرا فى موضوع "كندا وحشة".. :lol: للتوهامى باشا.. الواحد لازم يتطمن على مستقبله برضه و كدهون :lol: ( الله يرحمك يا تورنتوز :happy: )

رابط هذا التعليق

باشمهندس ايهاب , ياترى عند حضرتك فكرة ايه يكون وضع الفلوس الى فى حساباتنا بره كندا؟ بمعنى لما نسافر باذن الله وهيكون معانا مبلغ معين يكفينا اول فترة, هل لازم اننا نفصح عن كل حسابنا حتى الى فى مصر ؟ ولو اجتجنا بعد كده اننا نحول من حسابنا فى مصر يا ترى مسموح وهل الفلوس دى هيبقى عليها ضرايب بردو و اللا الافضل اننا نودى كل فلوسنا هناك والا ايه؟ معلش اعذرنى فى اسئلتى لان المواضيع دى مش واضحه ومش عارفه الاقى مصدر افهم منه الوضع بالظبط, واعتذر انى تقلت على حضرتك بالاسئله, ربنا يبارك لك فى صحتك وفى اسرتك

رابط هذا التعليق

جزاكي الله كل خير لان كلماتك كانت رائعة جدا و وصفك الجميل للمسجد الذي لم نراه ولكن احسسنا بدفئه .

مفيش مشكله ... نراه مع بعض

أنا أصلي الجمعه أسبوعيا في مسجد تورونتو لقربه من مكان عملي و يقام هناك 3 صلوات جمعه متتاليه

دي صور صورتها بعد احد الصلوات

مسجد تورونتو يعتمد على التبرعات في إستمراريته و الخطيب يقف بعد إنتهاء كل صلاة جمعه من الثلاث ليذكر المصلين بالتبرع بسخاء بعد الصلاه لإستكمال قيمة الإيجار الشهري و رغم ذلك كثير من المصلين يتجاهلون صناديق التبرعات الموجوده بجانب الباب و هم خارجين

كان فيه مكان اخر مؤجر أيضا في الداون تاون كنا نصلي فيه و فقدناه نتيجه لضعف التبرعات

دي صوره له

دي صفحة التبرعات للمسجد ... للي يحب ... و ممكن التبرع من خارج كندا

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

باشمهندس ايهاب.....دكتور هشام.....معلم عتريس....اخونا الدكتور موديت........صباح الخير والفل عليكم كلكم

سؤال هام جدا.....نشوف ماتش مصر وانجلترا النهاردة ازاي وفين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعني من فضلكم لو فيه اسم اي كافيه في مسيساجا او تورونتو بيذيع الماتش ....حد يقولي عليه

وشكرا للجميع

:clapping: :waving: :rosebd:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

باشمهندس ايهاب.....دكتور هشام.....معلم عتريس....اخونا الدكتور موديت........صباح الخير والفل عليكم كلكم

يعني من فضلكم لو فيه اسم اي كافيه في مسيساجا او تورونتو بيذيع الماتش ....حد يقولي عليه

وشكرا للجميع

:clapping: :waving: :rosebd:

الاخت الفاضلة سمية.. الف حمدلله على سلامة وصولكم الى ارض الوطن الجديد.. (و اعتذر عن التأخير) و يا رب تكون فتحة خير عليكم باذن الله.. و ربنا يوفقكم لما فيه الخير.

و يا رب تعرفوا تشوفوا الماتش النهاردة :roseop:

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

باشمهندس ايهاب.....

I'm sorry . I don't know . Try the internet

رابط هذا التعليق

أنا أصلي الجمعه أسبوعيا في مسجد تورونتو لقربه من مكان عملي و يقام هناك 3 صلوات جمعه متتاليه

السلام عليكم

جزاك الله كل خير

ولكن لماذا ثلاث صلوات؟؟

يقام ٣ صلوات جمعه لسببين

السبب الأول هو أن الجمعه يوم عمل والمسجد يخدم منطقه أعمال و ليس منطقه سكنيه وإقامة ٣ صلوات يتيح الفرصه للمسلمين لإختيارالصلاه التي تتناسب مع ظروف أعمالهم

السبب الثاني هو إستيعاب أعداد المصلين الكبيره

الخطبه دائما بالإنجليزيه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

باشمهندس ايهاب سالم الغالى على قوى

ليه شلت صورتك الرمزية بتاعة الكتكوتة بنتك الله أكبر عليها ووضعت صورة القبضة المدمرة

مش لايقة على اسم التوبيك عمار يا كندا

و ده مجرد رأى شخصى لى مش أكثر

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم اخوتي في المنتدى.

انا مثل الكثيرين منكم محتار بين الهجرة الى كندا او البقاء في الخليج. هناك جانب مهم جدا ربما لا يشعر به اللا من عاش في الخليج لمدة طويلة و هو انك مهما عشت هناك فلن تحصل على جنسية البلد و لا حتى حق الاقامة الدائمة. اقامتك مرتبطة بعملك هناك. لو مرضت او كبرت في السن فسوف يتم الاستغناء عنك و بالتالي سوف تجبر على مغادرة البلد انت و عائلتك و اولادك الذين ربما لم يزوروا مصر اللا مرات قليلة. قمة عدم الاحترام.. بعد ان تعطي افضل سنوات عمرك لبلد ما تبخل عليك حتى بالاقامة بها في شيخوختك و مرضك...

يعلم الله كما انا نادم على عدم الهجرة الى كندا منذ عشر سنوات عندما اتيحت لى فرصة لدراسة الدكتوراه هناك. فضلت عليها العمل المريح في الخليج. و الان لا دكتوراه و لا مال... المال في الخليج يتبخر.. تعليم الاولاد مكلف للغاية,, ثم انك اولا و اخيرا مهما كانت وظيفتك ممتازة فانت "وافد" و لو حتى بعد 30 سنة.. سوف تظل "وافد".

القرار صعب جدا الان بعد ان تقدم العمر .. البداية في كندا في عمر متقدم (45 سنة) صعب للغاية ممهما كنت المهارة و الامكانات الفنية التى يتمتع بها الفرد.

ارجو ممن هاجر و اقام في كندا بعد سن الاربعين ان يشاركنا في تجربته.

اشكركم جميعا.. و ادعو الشباب ممن تتاح لهم الفرصة للهجرة و خاصة اذا كان يرغب في الدراسة اللا يتردد ابدا.

و دعائى للجميع بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخوتي في المنتدى.

انا مثل الكثيرين منكم محتار بين الهجرة الى كندا او البقاء في الخليج. هناك جانب مهم جدا ربما لا يشعر به اللا من عاش في الخليج لمدة طويلة و هو انك مهما عشت هناك فلن تحصل على جنسية البلد و لا حتى حق الاقامة الدائمة. اقامتك مرتبطة بعملك هناك. لو مرضت او كبرت في السن فسوف يتم الاستغناء عنك و بالتالي سوف تجبر على مغادرة البلد انت و عائلتك و اولادك الذين ربما لم يزوروا مصر اللا مرات قليلة. قمة عدم الاحترام.. بعد ان تعطي افضل سنوات عمرك لبلد ما تبخل عليك حتى بالاقامة بها في شيخوختك و مرضك...

يعلم الله كما انا نادم على عدم الهجرة الى كندا منذ عشر سنوات عندما اتيحت لى فرصة لدراسة الدكتوراه هناك. فضلت عليها العمل المريح في الخليج. و الان لا دكتوراه و لا مال... المال في الخليج يتبخر.. تعليم الاولاد مكلف للغاية,, ثم انك اولا و اخيرا مهما كانت وظيفتك ممتازة فانت "وافد" و لو حتى بعد 30 سنة.. سوف تظل "وافد".

القرار صعب جدا الان بعد ان تقدم العمر .. البداية في كندا في عمر متقدم (45 سنة) صعب للغاية ممهما كنت المهارة و الامكانات الفنية التى يتمتع بها الفرد.

ارجو ممن هاجر و اقام في كندا بعد سن الاربعين ان يشاركنا في تجربته.

اشكركم جميعا.. و ادعو الشباب ممن تتاح لهم الفرصة للهجرة و خاصة اذا كان يرغب في الدراسة اللا يتردد ابدا.

و دعائى للجميع بالتوفيق.

والله يا اخى الطائر الحر نفس وجهة نظرى بالنسبة لبلاد الخليج انا مقيمة فى السعودي بالخبر 9سنين وجوزى 13 سنة دة غير انه عاش معظم حياته فى جده مع اسرته ووالده عاش فى جدة 25 سنة ومع كدة عمرهم ما حسو انه دى بلدهم وهتفضل طول عمرك وافد

اما بقى الناس اللى بتقول الsaving مش كل ظروف الناس ابدا زى بعضهم واللبيبقى ماشى بسياسة شد الحزام دة بي اللى بيعرف بيحوش

لكن انا لا عمرى عشت كدة ولا اعرف اعيش كدة ولا عايزة من اساسه لانى انا كدة بحوش الفلوس وباصرف عمرى

للاسف الناس هناك بتحوش الرخيص (الفلوس) وبتصرف الغالى واللى ما يتقدرش بفلوس (العمر) وسمعنى مسلسل وضاع العمر يا ولدى

زى ما انا وجوزى بنعمل شقة حلوة وعفش جديد بتغيره كل كام سنة (عمرى ما اشتريت حاجة مستعملة ومش قادرة استوعب دة نفسيا )

بتعلم ولادك فى مدارس انترناشونال كويسة ما انت مش جايب العيال هنا عشان تعلمهم اى تعليم وخلاص

ولبس وفسح وهدايا ومصاريف كتير نثرية بتلاقى الفلوس اتبخرت

الخليج كان زماااااااااااان والله يا جماعة كل حاجة اتغيرت وافكارنا واسلوب حياتنا مختلف تماما عن اللى جم هنا زمان وكانو قافلين على نفسهم وكانهم جايين فى مهمة

واحدة اللى هى الsavingوالدنيا مش كدة فى حاجات اهم بكتير من وجهة نظرى على الاقل

كفاية انى البلاد دى بتعلمك الجبن والمشى تحت الحيطة وساعات جواه

وطبعا لانى ما باسكتش وما يهمنيش اصلا كنت باسيب الشغل بعد ما اديهم المفيد

الناس فى الخليج بتحوش لانها مش حاسة بالامان وعارفة انهم ممكن يدوهااستمارة ستة فى اى وقت وبدون سبب (بقى دى عيشة)

وكمان عشان تامن مصاريف الولاد للجامعات والجواز وحاجات كتير متلتلة

نيجى لموضوع حضرتك بتاع السن انا ليا وجهة نظر انك ممكن تبتدى من جديد فى اى وقت طالما فى ارادة وعزيمة

فقط انظر للامام ولا تنظر للخلف وبعد كدة سن حضرتك دة مش كبير كدة ولسة سن عطاء ما شاء الله

مداخلتك مهمة بالنسبالى جدا لانى هاوريها لجوزى اللى بيقولى احنا لسة صغيرين وممكن نستنى شوية وفى الاخر العمر يجرى بينا سنة ورا سنى من غير ما نحس

وسمعنى فيلم وضاع العمر يا ولدى كلاكيت تانى مرة

ربنا يوفقك لما يحبه ويرضاه

اختك صافى ستار

Walk with me, and maybe...

Nights of light so soon become

Wild and free, I could feel the sun.

Your every wish

Will be done.

Its tell me...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      عصام اليماني من رسوم مصطفى الحلاج تعود بدايات الهجرة الفلسطينية إلى المنتصف الثاني من ستينيات القرن العشرين، وبالتحديد إلى ما بعد حرب حزيران 1967، حيث وصل العشرات من فلسطينيي 48 إلى كندا، غالبيتهم من مسيحيي مدينة الناصرة وقضائها. حيث كانت «إسرائيل» بحسب شهادة بعض المهاجرين تشجع الحكومة الكندية على استقبالهم كجزء من خطة إفراغ المدن الفلسطينية العربية من سكانها الأصليين. إضافة إلى فلسطينيي 48، شهدت كندا هجرة عدد من الطلبة الذين أنهوا دراساتهم في بعض الدول الأوروبية ولم يتمكنوا من العودة إلى الض
  • أضف...