اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

#@#@# عـمـار يا كـنـدا #@#@#

Recommended Posts

ممكن اعرف ازاى اللى فوق ينزل لتحت على السلم ده

واللى تحت يطلع فوق

اه علشان كده معملش سور للسلم

علشان لما توصل لاخر السلم يروح مادد ايده وواحد يشده من فوق

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

• الردود 706
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

انا لو منك يا زناتى تحرق الصوره دى من المكتب

لحسن حد متغاظ منك يحطها فى سابقه اعمالك ويبعتهالك كندا

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

يا جماعة الباشمهندس:زيزو من اكبر مهندسى المدنى فى السعودية (استشارى يعنى) والسلم لا يقلل تماما من كفاءته لأنه يدل على قمة العبقرية فى التفكير والأداء :) :roseop::roseop::roseop::roseop:

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

تسجيل متابعة و اعجاب بهذا الحوار الراقي

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

باشمهندس ايهاب , ممكن بعد اذنك توضح لى اكتر موضوع الضرائب ده لانى مش قادرة استوعبه اوى, احنا حالتنا هتبقى كالتالى اذا ربنا اراد: هنسافر كلنا نعمل لاندينج وبعدين هفضل انا والاولاد هناك ويرجع جوزى لدبى , والوضع ده لفترة لحد مانقدر نستقر وناخد خبرة البلد وتقيم الوضع, ممكن اعرف فى الحالة دى ايه الى هيبقى مطلوب منه بخصوص الضرائب؟علما باننا الحمد لله مش ناويين على اى كذب او خداع يعنى لاشئ غير الحقيقة.الف شكر لحضرتك واعتذر عن الازعاج

رابط هذا التعليق

باشمهندس ايهاب , ممكن بعد اذنك توضح لى اكتر موضوع الضرائب ده لانى مش قادرة استوعبه اوى, احنا حالتنا هتبقى كالتالى اذا ربنا اراد: هنسافر كلنا نعمل لاندينج وبعدين هفضل انا والاولاد هناك ويرجع جوزى لدبى , والوضع ده لفترة لحد مانقدر نستقر وناخد خبرة البلد وتقيم الوضع, ممكن اعرف فى الحالة دى ايه الى هيبقى مطلوب منه بخصوص الضرائب؟علما باننا الحمد لله مش ناويين على اى كذب او خداع يعنى لاشئ غير الحقيقة.الف شكر لحضرتك واعتذر عن الازعاج

أعتقد و حسب معلوماتي أنه يجب على زوج حضرتك أن يقدم إقراره الضريبي السنوي و يثبت فيه دخله في دبي و السبب في ذلك أن حضرتك و الأولاد ستكونون مقيمين في كندا و ستحصلون على خدمات مموله من حصيلة الضرائب مثل التعليم و الصحه و منحة الأطفال الشهريه

عموما أنا دائما أنصح بالتأكد من المعلومه من مصادرها الرسميه

لذلك فأنا أنصح أن تقومون بالاتصال ب revenue canada عندما تصلون و تسألوهم

http://www.cra-arc.gc.ca/cntct/phn-eng.html

رابط هذا التعليق

باشمهندس إيهاب،

اشكر حضرتك على الرد.

انا قصدي ب-"أعياد الميلاد و خلافه" يعني المناسبات أو الأنشطة إلي ممكن يتواجد فيها الأطفال و في نفس الوقت بيكون بطبيعتها متاح فيها مأكولات قد يكون بعضها غير حلال، مثل أعياد الميلاد، حفلات المدرسة، قضاء أوقات عند أصدقاء كنديين

فهمت قصدك أيه

طبعا مأكولات غير حلال يعني خنزير و مشتقاته

أنا و زوجتي منذ البدايه كرهنا الأولاد في الخنزير مش بس على أساس إنه حرام و لكن على أساس إنه حيوان مقزز يتغذى على الفضلات و ووو الخ

و إستعنا في بعض الأحيان بفيديوهات من اليوتيوب ليست من مصادر إسلاميه لنثبت لهم أن الخنزير حرام و مضر

حرام فقط لا يكفي

http://www.youtube.com/watch?v=aU5kek3D-4I

حاليا عندما نكون في السوبر ماركت يبتعدون عن ثلاجة اللحوم لأنها تحتوي لحم خنزير و يرفضون أكل بيتزا عليها بيبروني حتى لو كان بقري لأن البيبروني إرتبط في ذهنهم بالخنزير و أصبحوا يشمئزون منه

كذلك الحال بالنسبة للخمر مش بس حفظناهم إن الخمر حرام و لكن حرام لأنها تذهب العقل و تؤدي لمشاكل أكبر

و أنا حريص أن أعرض عليهم فيديوهات و أخبار تتعلق بحوادث سيارات أو جرائم حدثت بسبب الخمر

قس على ذلك أشياء أخرى مثل السجائر مثلا

المشكله التي تواجهنا الأن أن الأولاد أحيانا يحاولون إقناع زملائهم غير المسلمين أن الخنزير حيوان مقرف و لا يجب أكله وطبعا في مجتمع متعدد الثقافات مثل كندا ... هذا أمر غير محبذ

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

زى مانت اقنعتهم ان الخنزير حيوان مقزز ومضر

فسيبهم يقنعو زمايلهم بكده حتى لو جمعت ليهم الفيديوهات اللى من مصادر غير اسلاميه برضه لكى يستخدموها

وبعدين الدعوه مطلوبه برضه لو هما عملوها انت حتاخد عليها ثواب

رابط هذا التعليق

فسيبهم يقنعو زمايلهم بكده حتى لو جمعت ليهم الفيديوهات اللى من مصادر غير اسلاميه برضه لكى يستخدموها

غلط

رابط هذا التعليق

من سنة لما ابني ابتداه Day Care كان مستغرب ليه هو مش بياكل Pork حولت أشرحلو إن الخنزير وحش و مش نضيف بس كان بيعند أكتر مش فاهم كان عندو ٣ سنين و نص و كل يوم يرجع يولي أنا أكلت بورك أروح للمدرسة تقولي محصلش بعد فترة جيه و قالي إن هوة مش بيكول بورك علشان عندو حساسية للبورك Je suis allergique au porc :ninja:

رابط هذا التعليق

يافندم

عند الغرب محاولات الإقناع تعتبر إلحاح

أو فرض وصاية

و الرد الفوري سيكون

You can't tell me what to do!

أو

Why don't mind your own business!

و بالتأكيد لما توصل الشخص اللي قدامك لكده

يبقى دي طريقة مش مناسبة للدعوة إطلاقا

بل سيكون ذلك تنفيرا رسميا

أفضل دعوة هي الدعوة الغير مباشرة

يعني الواحد يكون نموذج صالح يرى الناس سلوكياته الحميدة من خلال التعامل معه

و ليس من خلال ما يقول

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بصراحة أنا كان قصدي بالموضوع من أوله المأكولات الغير حلال من حيث الذبح.

الأمثلة إلي انا شفتها لناس عايشين في الخارج بصراحة كانت متفاوتة تفاوت كبير من حيث التشدد أو التساهل، و أكبر تحدي كنت بشوفه بيواجههم هو علاقة أطفالهم بالحاجات إلي أنا ذكرتها في المداخلات السابقة (الفاست فود و المناسبات الاجتماعية)، يعني ياكلوا تركي سندويش في بيت أصحابهم اللي جنبينا والا لأ، نروح كنتكي والا منروحش، ياكلوا بيتزا عليها بيف والا خضروات و سي فود فقط ..... إلخ

ممكن موضوع الأكل الحلال ده مايكونش أهم حاجة في حياة المهاجر و لكن دي حاجة بتقابله كل يوم أكثر من مرة و حبيت أني استفيد من خبرات عملية عشان أحاول يكون عندي consistency in approach في التعامل مع ابنائي بخصوص الموضوع ده.

أشكرك يا باشمهندس إيهاب على متابعتك و محاولات التوضيح، و اشكر الاخت Kitty على مشاركتها بخبرتها.

رابط هذا التعليق

الأمثلة إلي انا شفتها لناس عايشين في الخارج بصراحة كانت متفاوتة تفاوت كبير من حيث التشدد أو التساهل، و أكبر تحدي كنت بشوفه بيواجههم هو علاقة أطفالهم بالحاجات إلي أنا ذكرتها في المداخلات السابقة (الفاست فود و المناسبات الاجتماعية)، يعني ياكلوا تركي سندويش في بيت أصحابهم اللي جنبينا والا لأ، نروح كنتكي والا منروحش، ياكلوا بيتزا عليها بيف والا خضروات و سي فود فقط ..... إلخ

ممكن موضوع الأكل الحلال ده مايكونش أهم حاجة في حياة المهاجر و لكن دي حاجة بتقابله كل يوم أكثر من مرة و حبيت أني استفيد من خبرات عملية عشان أحاول يكون عندي consistency in approach في التعامل مع ابنائي بخصوص الموضوع ده.

فعلا الناس هنا متفاوته في الموضوع ده

مبدأنا نحن هنا هو أننا نشتري لحم و فراخ حلال للإستهلاك داخل البيت .. خارج البيت إذا توفر مطعم حلال مثل مدينه أو بوبايز أو باميان كابوب أو بيتزا بيتزا ...... الخ ... نأكل منه

إذا لم يتوفر نأكل أي لحم beef أو فراخ بعد التسميه عليه ...

رابط هذا التعليق

يافندم

عند الغرب محاولات الإقناع تعتبر إلحاح

أو فرض وصاية

و الرد الفوري سيكون

You can't tell me what to do!

أو

Why don't mind your own business!

و بالتأكيد لما توصل الشخص اللي قدامك لكده

يبقى دي طريقة مش مناسبة للدعوة إطلاقا

بل سيكون ذلك تنفيرا رسميا

أفضل دعوة هي الدعوة الغير مباشرة

يعني الواحد يكون نموذج صالح يرى الناس سلوكياته الحميدة من خلال التعامل معه

و ليس من خلال ما يقول

الموضوع مش موضوع الحاح

هما حيستغربوا انت ليه ما بتاكولش بورك

يقول لهم لانه مضر بالصحه ويقول لهم الدليل من الفيديو اللى معاه بس ادى كل الحكايه

مش يعد يجرى وراهم ويقول لهم لا تاكلوا لا تاكلو لا تاكلو

الموضوع بس انه يكون مستعد لما يتحشر فى سؤال

لان الاقتناع هناك بيكون بدليل وليس علشان هما قال لنا هذا

بس ادى الحكايه

مافيهاش الحاح والا حاجه

الالحاح بيبقى على الابناء للتربيه ولكن للغرباء لا توجد الا النصيحه مستتره لان النصيحه الصريحه تكون سبب عكسى لعدم العمل بها

رابط هذا التعليق

فعلا الناس هنا متفاوته في الموضوع ده

مبدأنا نحن هنا هو أننا نشتري لحم و فراخ حلال للإستهلاك داخل البيت .. خارج البيت إذا توفر مطعم حلال مثل مدينه أو بوبايز أو باميان كابوب أو بيتزا بيتزا ...... الخ ... نأكل منه

إذا لم يتوفر نأكل أي لحم beef أو فراخ بعد التسميه عليه ...

أنا اتفق تماماً مع هذا المبدأ مع إضافة بسيطة إن خارج البيت نأكل سمك كأولوية أولى و إذا لم يتوفر نأكل أي لحم beef أو فراخ بعد التسميه عليه كأولوية ثانية.

قال رسول الله صلى الله عليه و على آله وسلم: "خير الناس أنفعهم للناس" ............ لذا كن نافعاً للناس ......... كل الناس

رابط هذا التعليق

أشكرك يا باشمهندس إيهاب على اجابتك الوافية و أشكر الأح عربي على مداخلته.

:)

تم تعديل بواسطة Tarek Abdellatif
رابط هذا التعليق

أنا اتفق تماماً مع هذا المبدأ مع إضافة بسيطة إن خارج البيت نأكل سمك كأولوية أولى و إذا لم يتوفر نأكل أي لحم beef أو فراخ بعد التسميه عليه كأولوية ثانية.

و ليه سمك ؟ ......في كندا اللي بتاكل طحينة مع الكباب و الكفتة عندنا موسم للاستاكوزا :)

Red Lobster

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

أحد الاسئلة المحيرة بشدة.. هل كندا هى أرض الفرص؟ هل توجد فرص فى كندا, بغض النظر عن المجهود المبذول؟

يعنى مثلا أمريكا هى أرض الفرص.. لان اى شخص مجتهد فى أمريكا يقدر يوصل, لان فيه فرص متاحة بالفعل.. فهل هذا هو نفس الوضع فى كندا؟ أعلم ان الامر يتوقف على المجهود المبذول.. و لكنى اتحدث عن وجود الفرصة من اساسه :)

منتظر ردكم.. و شكرا جزيلا..

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

و ليه سمك ؟ ......في كندا اللي بتاكل طحينة مع الكباب و الكفتة عندنا موسم للاستاكوزا :)

Red Lobster

أستاااااااااااااااااااااذ..............(وش وديع و موجه كلامه لتهامي :happy:)

قال رسول الله صلى الله عليه و على آله وسلم: "خير الناس أنفعهم للناس" ............ لذا كن نافعاً للناس ......... كل الناس

رابط هذا التعليق

Immigration Trust: A five year tax holiday for new Canadian immigrants

Canada’s Income Tax Act allows new immigrants to Canada to benefit from a five year ‘tax holiday’ upon their arrival, which is particularly beneficial to individuals moving to Canada who have a high net worth and retain assets outside of Canada.

Newcomers to Canada are normally subject to Canadian income taxes on their worldwide income upon their arrival. However, certain provisions in the Act allow for the creation of what is known as an “immigration trust.” This trust holds the newcomer’s foreign investment assets. If properly-structured, any foreign earned income and capital gains earned from the assets held in this trust are exempt from taxation.

It is possible for immigrants to set up an immigration trust and to transfer their foreign assets to that trust before arriving in Canada. As an example, take an individual who plans to reside in Canada and who owns property that generates rental income in his or her country of origin. This individual can then establish an offshore Immigration Trust and transfer the property to that trust. The income earned from the rental of this property will not be taxable by Canadian authorities for a period of sixty months, or five years, from the date the individual becomes a resident of Canada.

Because of this five-year tax holiday, it is possible for an immigrant to acquire Canadian citizenship in just three years, and then choose to become a non-resident for Canadian tax purposes. In this manner, it is possible for foreign earned income and capital gains to never at any point fall into the Canadian tax net.

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      عصام اليماني من رسوم مصطفى الحلاج تعود بدايات الهجرة الفلسطينية إلى المنتصف الثاني من ستينيات القرن العشرين، وبالتحديد إلى ما بعد حرب حزيران 1967، حيث وصل العشرات من فلسطينيي 48 إلى كندا، غالبيتهم من مسيحيي مدينة الناصرة وقضائها. حيث كانت «إسرائيل» بحسب شهادة بعض المهاجرين تشجع الحكومة الكندية على استقبالهم كجزء من خطة إفراغ المدن الفلسطينية العربية من سكانها الأصليين. إضافة إلى فلسطينيي 48، شهدت كندا هجرة عدد من الطلبة الذين أنهوا دراساتهم في بعض الدول الأوروبية ولم يتمكنوا من العودة إلى الض
  • أضف...