اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابواب الكون منزلقة

مغتربة

Recommended Posts

بداية و اختصارا ....تعليقي الوحيد علي امكانية وجود عوالم متوازية من عدمه هو الله أعلم

لا استطيع النفي و لا أستطيع الايجاب ......يقيني - و كلي ثقة إنه يقين جميع المشاركين بلا اسثناء - هو إن قدرة الله لا حد لها ...اذا أراد شيئا هو عليه هين .....كلمة واحدة ...كن فيكون بامره ..... و أؤمن تماما برحمته و عدله المطلق و لن يعجزه أبدا محاسبة الجميع حتي لو كانوا في أكوان أو عوالم لا علم لنا بها .....أربأ بالجميع أن نقول كيف يفعل الله هذا أو ذاك .....

عودة للموضوع الشيق جدا :blink:

( الابواب المنزلقه )

هو فيلم اجنبى شاهدته منذ اكثر من سبع سنوات و لم اشاهده مره اخرى لكنه ما زال عالق فى ذاكرتى بالحاح و اتذكره من حين لاخرمن يومها ليس لمستوى جوده الفيلم او الحبكه و لكن للفكره الرئيسيه التى تدور على اساسها احداث الفيلم

موضوع شيق جداً وطالما أحببت هذا النوع من التفكير

اتذكر هذا الفيلم جيداً ومدى إعجابي به

كذلك هناك فيلم عبقري أسمه (BUTTERFLY EFFECT ) والذي يبدأ بعرض نظرية مفادها ان رفرفة جناح فراشة في جزء من العالم قد يؤدي إلى زوبعة في جزء أخر من العالم

الفيلمين دول و المشاركتين دول فكروني بفيلم و كتاب

الفيلم هو الماتريكس باجزائه الثلاثة ...... رغم تحفظي علي كثير من أفكار الفيلم لكن فكرة وجود عالم موازي افتراضي أو واقعي فكرة مثيرة للتخيل و التأمل

الكتاب كتاب قديم باللغة الانجليزية قرأته أيام إبتدائي .....مش فاكر التفاصيل انما الفكرة تدور حوالين butterfly effect برضه ..... الملخص ...انسان تتاح له فرصة السفر عبر الزمن و لكن يطلب منه ألا يتدخل اطلاقا في أي شيء ....عندما يرجع يسأل عما فعل فيقول إنه لم يفعل شيء و لم يتدخل في حاجة ما عدا إنه داس علي حشرة صغيرة بطريق الخطأ ...... ينفعل العلماء عليه و يدعو ألا يتسبب ما فعله في عواقب وخيمة .....يخرج بطل القصة من المعمل للشارع فيفاجيء بتغيير شامل ...منها مثلا إن هتلر فاز بالحرب العالمية الثانية و بريطانيا تحت الحكم الشيوعي (أحداث القصة كانت في بريطانيا ) و إن تاريخ العالم تبدل تماما في جميع النواحي

كنت قد شاهدت فيلما عن طغيان الحضارة المادية لدرجة أن الناس تتحول الى حديد وسيليكون بدون مشاعر

ويهرب بطل الفيلم من زوجته بعد ان يمر بحادث يجعله آدمي من جديد

ثم يلجأ الى جماعه تعيش في الغابات

يطاردها الحكم و الامن بكل شراسة سعياً لحرق أي كتاب !!

الكتاب ممنوع

الكتاب من المحرمات

اقتناء كتاب جريمة تستوجب القتل بتهمه الرده .. !!

يقوم الاجداد هناك وكبار السن

بصبر شديد

بتحفيظ الاحفاد روائع ما كتب في الحضارة الانسانية منالاداب و العلوم !!!

احتمال كبير يكون قصد حضرتك علي فاهرنهيت ٤٥١

Fahrenheit 451 - IMDb

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

الحقيقة انا منذا لصغر و حتى وقت قريب كانت تستهويني جدا فكرة آلة الزمن

و لكن هذه الفترة لا أعرف لماذا لم تعد ترقني تلك الفكرة

أنا حاليا لا أتمنى عودة الماضي مطلقا

حتى امبارح مش عايزاه

يدوب الحاضر بأدي فيه الروتين اليومي

و كل أملي في المستقبل و بس

و اتساءل هل هذا شعور طبيعي؟؟؟

هل هذا هو الرضا؟؟

أحيانا و انا مركزة كل همي في المستقبل و أحلام اليقظة

أفيق و اتذكر الموت فجأة

فينهدم الحلم أمامي

و أجد نفسي أفكر في لا شيء

احيانا أجد التفكير في الموت فرصة لإراحة عقلي الذي لا يكف عن التفكير المتواصل

تصوروا بأكون في قمة سعادتي لو نمت و ما حلمتش

أو بمعنى أدق لو استيقظت و انا ناسية كل حاجة

حتى الأحلام مبقتش حاجة مثيرة بالنسبة لي

الحمد لله على نعمة الجهل بما حولنا

دي نعمة و الله

مش عارفة ليه البني آدم بيحب ينكش و يدور

من فترة شفت برنامج علمي و مش خيال بيؤكد حقيقة ان كل ما حولنا يتحرك و لا يوجد شيء ساكن في الكون

و لكن حواسنا القاصرة تخدعنا

تذكرت آية { و كشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد}

نحن في نعمة بهذه الحواس القاصرة

الحمد لله اننا لانرى و لا نسمع العوالم الأخرى

خلينا مركزين بيها فيما ينفعنا

بأقول الكلام ده بعد ما كنت بأعاني لسنين طويلة من وضوح الأحلام

و مكنتش باتهنا بالنوم

و كانت احلامي بتتحقق

و كنت بابقى واعية في احلامي و اقول لنفسي ده حلم

و انبه نفسي اني لازم اخرج دلوقت

و فعلا اصحى

عانيت لحد ما لقيت ع النت ناس بيتكلموا في الموضوع ده و بيسموه الاسقاط النجمي و الخروج من الجسد و التحكم في الاحلام

بصراحة خفت

و جيت اجرب تمرين العين التالتة اللي بيشوفوا بيها اللي الناس التانية مش بتشوفه

و ده فعلا كان بيحصللي لما اغمض عيني

المهم غمضت عيني و شفت صور و الوان

و خفت

و ربنا هداني اقرأ آية الكرسي و خواتيم سورة البقرة و انا مفمضة و مركزة في موقع العين الثالثة اللي بيكون بين العينين و في منتصف الجبين

فكانت النتيجة انني لم أعد أرى هذه الأشياء مرة أخرى و لله الحمد و بدأت بعد سنوات طويلة أنام كما ينعم الآخرون بالنوم

و أصبحت سويعات قليلة تكفيني و اقوم بعدها في كامل عافيتي ولا أذكر شيء من أحلامي

و الحمد لله كثيرا

{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ}

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

احتمال كبير يكون قصد حضرتك علي فاهرنهيت ٤٥١

الفاضل الدكتور هشام

تحية طيبة ..

اعتقد فعلا انه هو هذا الفيلم

أشكرك على البحث

انا اتصور ان من اهم نعم الله على الانسان هو الخيال

وايضا اتفق مع الاخت مغتربة عندما قالت : " نحن في نعمة بهذه الحواس القاصرة "

نعم والله ..

فقد تذكرت من كلماتها حديث شريف لرسولنا الكريم جاء فيه (( لولا ألا تدافنوا لسألت الله أن يسمعكم من عذاب القبر )) رواه مسلم 2868

وقد قرأت في حديث آخر :

إني أرى مالا ترون وأسمع مالا تسمعون، أطت السماء وحق لها أن تئط، فما فيها موضع أربعة أصابع إلا وملك واضع جبهته لله ساجدا، والله لو تعلمون ما أعلم لضحكتم قليلا ولبكيتم كثيرا، وما تلذذتم بالنساء على الفرش ولخرجتم إلى الصعدات تجأرون إلى الله‏..

بالتالي فالعوالم المخفية عنا لقصر حواسنا أكبر وأعظم بكثير من العوالم التي نعلما ونعرفها ولنا سبيل الى اكتشافها

وقرأت في جرائد الامس أنه حتى اليوم يتم يوميا تسجيل اكتشاف مخلوقات بحرية جديدة !!

منها على سبيل المثال نوع جديد من فرس بحر طوله 1.5 سم فقط لاغير !!

عندما كنت صغيراً كنت مولعاً بقراءة قصص البحارة والمستكشفين ..

لك أن تتخيل جسار هؤلاء الرواد في رحلاتهم الى المجهول لغرض الكشف والتنقيب

وأذكر أني حزنت جدا على كابتن سكوت عندما قرأت أنه قد ضاع هو ورجاله في جليد القطب ولم يتم العثور على جثته حتى اليوم !!

مات الرجل تائها جائعا مرياض مغموماً بعدما سبقة امندسن النرويجي للقطب المتجمد الجنوبي ..

ولعلنا جميعا نذكر قصة " عشرين الف فرسخ تحت الماء "

وغيرها من روائع الخيال فوق الارض وتحت الارض

فما بالك بالعوالم الاخرى

الخيال نعمه .. وقصور الحواس نعمه

اتخيل انه في المستقبل سيتم اختراع سنسور (Sensor) صغير في ساعة اليد يقرأ الانبعاثات الحرارية والكيميائية من الشخص المتحدث اليك

وتعرف به الصادق من الكاذب

اتخيل ذلك لأني أعرف ان الحيوان يستطيع ان يشم من الطريدة رائحة الخوف

اتخيل في المستقبل ان يتم برمجه الكمبيوتر فتضع على رأسك خوذه أثناء نومك ترسل الى الطابعة احلامك بالالوان

اتخيل ان الكاميرا الحرارية سيتم تطويرها لتصور شريط فيديو حراري لنشاطك داخل غرفة تركتها منذ ساعات

ودي واحترامي

رابط هذا التعليق

اولا اشكر كل من شارك فى الموضوع و اعتذر اشد الاعتذار عن عدم تمكنى من التعقيب على كل الافكار الثريه التى نوقشت هنا فى غيابى الاضطرارى عن المنتدى اليومين السابقين و لكن اعد الكل بالتعقيب بعد انتهاء ظروف طارئه تسببت فى عدم تمكنى من دخول المنتدى اليومين السابقين

دمتم جميعا بالف خير و سعادة

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

واضح ان الموضوع سخن وطبعا انا استمتعت كثيرا لقرأة هذا الموضوع الشيق الذى ان دل فانما يدل على اننا نملك عقول تفكر وان كنت اختلف مع البعض فى وجهات النظر لكن يبقى الاحترام قائم

بالنسبه لموضوع اختفاء السفينه اولا الفكره ازاى ؟؟

علماء الفيزياء استطاعوا تحويل الكتله الى طاقه مثلما يحدث فى الليزر عن طريق الاشعاع ولكن الذى لم يستطيع العلماء تحويل هو اعادة تحويل الطاقه الى نفس الكتله وعندما حالوا عمل ذالك تم فقد تقريبا 99 % من الكتله الاساسيه للجسم اوكشن

طيب تبسيط اوضح يعنى مثلا العلماء كانوا عاوزين يحولوا مثلا كتله معينه الى طاقه اى الى اشعاع وهذه الطاقه تتحرك بسرعة الضوء وطبعا يقوموا بنقل الاشياء اللى حولها لطاقه الى المكان اللى هما عاوزينه بسرعة الضوء ثم يقوموا بعد ذالك بتحويل هذه الطاقه او الاشعاع الى الكتله فطبعا لو حصل ذالك ممكن نصحى الصبح نلاقى الاهرامات بقت فى امريكا ولكن طبعا تجارب العلماء اثبتت انه تم فقد 99 % من الكتله الاساسيه للجسم يعنى لو بدهم ينقلوا الهرم مش هيوصل هرم لا هيوصل حجر منه بس والباقى هيضيع "" اسالوا علماء الفيزياء""

طيب القران الكريم ذكر قصه شبيها بدى ايه هى بسم الله الرحمن الرحيم

"قال الذي عنده علم من الكتاب أنا آتيك به قبل ان يرتد اليك طرفك",

اذا هذه المساله لو نجحت فلم تنجح الا فى عصر سيدنا سليمان فقط اما فى العصر الحديث فلم تحدث ولم تنجح

طيب بالنسبه لموضوع الاقران دول هى فى الاول والاخر نظريه انا معرفش ايه اللى انا هستفيده من اعرف انه فيه كذا او فيه كذا وبعدين دى كلها نظريات ليش لديها اى دليل على صحتها يبقى نتركها ومش نشغل انفسنا بيها ولا نربط بينها وبين من يفكر فى اختراعات المستقبل لان دى شىء ودى شىء تانى اخر ؟؟ يعنى مثلا دى بتقول ان فيه اقران طيب اوك فيه اقران انا هستفاد ايه ؟؟ لكن واحد يفكر يقولى ممكن نعمل قطار يطير اوك اترك لخيالك العيان بس هاتلى حاجه تفيدنى يعنى لو فيه قطار يطير طبعا انا هستفاد منه لكن لو ليا اقران انا مش هستفاد اى حاجه

وبعدين انظروا اى سورة الكهف لما الناس اختلفوا اى عدد اصحاب اهل الكهف ربنا اقلهم ايه

بسم الله الرحمن الرحيم ""سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاء ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا""

يعنى طالما حاجه مش هتفيدنا يبقى بلاش نفكر فيها لان احنا عقولنا ليه حدود فى التفكير لكن الابداع ابدع اطلق لخيالك العنان بس فى حدود تفكير لان فيه حاجات يصعب على مخك تخيله وبلاش ندخل فى مواضيع تانيه ؟؟

واكرر تانى بلاش نربط بين الابداع فى ان الواحد يفكر انه هيبقى فيه حاجه فى المستقبل باى شكل من الاشكال وبين ان الواحد يمكن يرجع للماضى ومعرفش يطلع للمستقبل طيب يخلص الحاضر اللى فيه وبعدين نشوف هنبقى نعمل ايه فى المستقبل ولا هنرجع للماضى ازاى ؟

ان سبب تخلف الشعوب هو بكاء وحنين للماضى وخوف من المستقبل وبين ذالك وذاك يضيع الحاضر

يعنى مثلا نظرية نقل الجسم الى طاقه والعكس دى ممكن تحدث فى المستقبل لكن مش اقدر اقول ان الواحد يمكنه ان يرجع الماضى دى يبقى هبل لان اللى بيتحكم فى الزمن هو ربنا

وبعدين فيه نظرية خلق الكون مع ان اساسا موضوع خلق الكون مذكور فى القران يعنى ياجماعه العقل البشرى فيه قصور فى حاجات الغيبيات فالواحد مش يحاول يدخل فيها ليه علشان ربنا هو اللى خلقنا هو عارف ان عقلنا مش هيستوعب الحاجات دى وبس وللى عنده اى حاجه انا موجود ومعاى ادله

وسلام

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

واضح ان الموضوع سخن وطبعا انا استمتعت كثيرا لقرأة هذا الموضوع الشيق الذى ان دل فانما يدل على اننا نملك عقول تفكر وان كنت اختلف مع البعض فى وجهات النظر لكن يبقى الاحترام قائم

بالنسبه لموضوع اختفاء السفينه اولا الفكره ازاى ؟؟

علماء الفيزياء استطاعوا تحويل الكتله الى طاقه مثلما يحدث فى الليزر عن طريق الاشعاع ولكن الذى لم يستطيع العلماء تحويل هو اعادة تحويل الطاقه الى نفس الكتله وعندما حالوا عمل ذالك تم فقد تقريبا 99 % من الكتله الاساسيه للجسم اوكشن

طيب تبسيط اوضح يعنى مثلا العلماء كانوا عاوزين يحولوا مثلا كتله معينه الى طاقه اى الى اشعاع وهذه الطاقه تتحرك بسرعة الضوء وطبعا يقوموا بنقل الاشياء اللى حولها لطاقه الى المكان اللى هما عاوزينه بسرعة الضوء ثم يقوموا بعد ذالك بتحويل هذه الطاقه او الاشعاع الى الكتله فطبعا لو حصل ذالك ممكن نصحى الصبح نلاقى الاهرامات بقت فى امريكا ولكن طبعا تجارب العلماء اثبتت انه تم فقد 99 % من الكتله الاساسيه للجسم يعنى لو بدهم ينقلوا الهرم مش هيوصل هرم لا هيوصل حجر منه بس والباقى هيضيع "" اسالوا علماء الفيزياء""

اذا هذه المساله لو نجحت فلم تنجح الا فى عصر سيدنا سليمان فقط اما فى العصر الحديث فلم تحدث ولم تنجح

طيب بالنسبه لموضوع الاقران دول هى فى الاول والاخر نظريه انا معرفش ايه اللى انا هستفيده من اعرف انه فيه كذا او فيه كذا وبعدين دى كلها نظريات ليش لديها اى دليل على صحتها يبقى نتركها ومش نشغل انفسنا بيها ولا نربط بينها وبين من يفكر فى اختراعات المستقبل لان دى شىء ودى شىء تانى اخر ؟؟ يعنى مثلا دى بتقول ان فيه اقران طيب اوك فيه اقران انا هستفاد ايه ؟؟ لكن واحد يفكر يقولى ممكن نعمل قطار يطير اوك اترك لخيالك العيان بس هاتلى حاجه تفيدنى يعنى لو فيه قطار يطير طبعا انا هستفاد منه لكن لو ليا اقران انا مش هستفاد اى حاجه

وبعدين انظروا اى سورة الكهف لما الناس اختلفوا اى عدد اصحاب اهل الكهف ربنا اقلهم ايه

بسم الله الرحمن الرحيم ""سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاء ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا""

يعنى طالما حاجه مش هتفيدنا يبقى بلاش نفكر فيها لان احنا عقولنا ليه حدود فى التفكير لكن الابداع ابدع اطلق لخيالك العنان بس فى حدود تفكير لان فيه حاجات يصعب على مخك تخيله وبلاش ندخل فى مواضيع تانيه ؟؟

واكرر تانى بلاش نربط بين الابداع فى ان الواحد يفكر انه هيبقى فيه حاجه فى المستقبل باى شكل من الاشكال وبين ان الواحد يمكن يرجع للماضى ومعرفش يطلع للمستقبل طيب يخلص الحاضر اللى فيه وبعدين نشوف هنبقى نعمل ايه فى المستقبل ولا هنرجع للماضى ازاى ؟

ان سبب تخلف الشعوب هو بكاء وحنين للماضى وخوف من المستقبل وبين ذالك وذاك يضيع الحاضر

يعنى مثلا نظرية نقل الجسم الى طاقه والعكس دى ممكن تحدث فى المستقبل لكن مش اقدر اقول ان الواحد يمكنه ان يرجع الماضى دى يبقى هبل لان اللى بيتحكم فى الزمن هو ربنا

وبعدين فيه نظرية خلق الكون مع ان اساسا موضوع خلق الكون مذكور فى القران يعنى ياجماعه العقل البشرى فيه قصور فى حاجات الغيبيات فالواحد مش يحاول يدخل فيها ليه علشان ربنا هو اللى خلقنا هو عارف ان عقلنا مش هيستوعب الحاجات دى وبس وللى عنده اى حاجه انا موجود ومعاى ادله

وسلام

الأخ الفاضل .. محمد العنبي ..

أحب أحييك على ردك المستنير ..

اللي أنا كنت باحول أقوله في ردودي السابقة في هذا الموضوع .. هو ما لخصته أنت في ردك ..

العلم و الابداع فيه .. شيء محمود و خصوصاً لو كان قابل للتطبيق سواء معملياً أو غيره .. إنما ما لم استطع تفسيره هو الإيمان بوجود عوالم أخرى بدون الاستناد إلى أي أدلة إلى ذلك .. بل و تعارض فكرة وجودها مع عدد من الثوابت في عقيدتنا كمسلمين .. و أنا باقول تعارض .. يعني عدم توافق ..

ياريت نخلي بالنا إن شطحات الفكر ممكن توصل أحياناً للجنون .. و أحياناً للكفر .. فقد قالوا قديماً إن بين العبقرية و الجنون .. شعرة !

ربنا يحمينا جميعاً من الشطحات الجنونية ويكتر من الشطحات الإبداعية المستنيرة المفيدة

كل تحياتي

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

..............

ما دليل حضرتك أن هذه المسألة لن تنجح إلا في عصر سيدنا سليمان ؟؟

وأرجوك لا تذكرلي هذه الآية ( قال ربي هب لي ملكا لا ينبغي لأحد من بعدي) لأن الله وهب الشخص الذي نقل العرش هذا العلم وليس لسيدنا سليمان والا لكان استخدمه سيدنا سليمان شخصياً.

..........

وطيب وناسا يا ترى بتستفيد ايه لما بتصرف مليارات الدولارات على أبحاث الفضاء والبحث عن كائنات عاقلة أخرى في الكون ؟؟

وايه اللي العلماء بيستفيدوه لما بيدوروا على حفريات من ملايين السنين او عظام من ألاف السنين ؟

هناك شغف للإنسان للمعرفة

لمجرد الوصول للحقيقة وأعتقد ان هذا الهدف كافي أما من لا يريد أن يهلك تفكيرة بهذه الأشياء فما عليه إلا تجاهلها تماماً

وزي ما أشار الدكتور هشام ابراهيم ماحدش فينا عنده اجابه مؤكده

بس في غيرنا عندهم العلم والعزيمة والميزانيات الضخمة اللي تخليهم يدرسوا ويوصلوا للحقيقة بغض النظر حتفيدهم في إيه ولو اني اعتقد انهم عارفين حتفيدهم في ايه مش زينا يعني .

........

هل دي نظرية يعني ؟

ومش عارف ايه دخل الكلام ده في اللي بنتكلم فيه ؟؟ وماحدش هنا قال انا عايز ارجع الماضي وأعيش فيه ولا انا بحن للماضي

........................

يعني حضرتك دخلت ربنا في الموضوع وكلنا هنا والحمد لله مؤمنين ومافيش حد أنكر ان ربنا موجود أو ان ربنا هو اللي بيتحكم في كل حاجه مش الزمن بس

..........................

وسلام

أعتقد ان العلماء توصلوا لكيفية بداية الكون وكان متوافق 100% للمذكور في القرآن واعتقد حضرتك عارف نظرية الإنفجار الكبير

عندنا آية بتقول ( أو لم يرى الذين كفروا أن السموات والأرض كانتا رتقاً ففتقناهما(

والرتق كما يقول علماء اللغة هو الضم والتكديس ودي أعتقد انها وصف للجُرم الأول اللي الكون اتكون منه

طبعاً احنا مابنشكش في القرآن لكن لما ألائي ان العلم أثبت الكلام اللي نزل من 1400 سنه أكيد حتطمن ويزداد ايماني

وكذلك نظرية الإنسحاق الشديد ربنا أشار عنها في القرآن ( يوم نطوي السماء كطي السجل للكتاب كما بدأنا أول خلق نعيده وعداً علينا إنا كنا فاعلين(

والمفروض دي تبقى نهاية الكون

أعتقد ان في ناس استوعبت الحاجات اللي حضرتك بتقول

علشان ربنا هو اللى خلقنا هو عارف ان عقلنا مش هيستوعب الحاجات دى

والعقول اللي استوعبت الحاجات دي خلونا نزداد ايمان على ايماننا ولله الحمد

ومازل سؤالي مطوح طالما حضرتك معاك الأدلة

فين السبع أراضي اللي ربنا ذكر انهم موجودين (الله الذي خلق سبع سماوات ومن الأرض مثلهن)

هل ده ممكن يكون طبقات الأرض ؟؟ ولا ايه الحكاية بالظبط

ولك التحية

bv:-

رابط هذا التعليق

والله اعلم يظهر ان حضرتك مقرتش كلامى كويس

بس احب احى حضرتك على اسلوبك العلمى فى النقد

..............

ما دليل حضرتك أن هذه المسألة لن تنجح إلا في عصر سيدنا سليمان ؟؟

وأرجوك لا تذكرلي هذه الآية ( قال ربي هب لي ملكا لا ينبغي لأحد من بعدي) لأن الله وهب الشخص الذي نقل العرش هذا العلم وليس لسيدنا سليمان والا لكان استخدمه سيدنا سليمان شخصياً.

لا مش هقولك سيدنا سليمان علشان سيدنا سليمان قال ربى هب لى ملكا ولم يقل علما

ثانيا انا لم اقل "لن" بل قلت " لم" وفيه فرق بين الاثنين وبعدين شوف انا اقلت ايه فى اخر المقال ودى حته منه "" يعنى مثلا نظرية نقل الجسم الى طاقه والعكس دى ممكن تحدث فى المستقبل

..........

وطيب وناسا يا ترى بتستفيد ايه لما بتصرف مليارات الدولارات على أبحاث الفضاء والبحث عن كائنات عاقلة أخرى في الكون ؟؟

اللى انا اعرفه ان وكالة ناسا بتبحث اذا كان فيه حياه ولا مياه على الكواكب جميعا وخصوصا كوكب المريخ وطبعا ده شىء مفيد لينا ولكن مسمعتش انهم عملوا ابحاث للعوده للماضى او الدخول فى المستقبل ؟؟ يعنى يبحثوا عن اشياء ان وجدت هتبقى محسوسه

وايه اللي العلماء بيستفيدوه لما بيدوروا على حفريات من ملايين السنين او عظام من ألاف السنين ؟

هيستفادوا كتير اقوى ولو عاوز ممكن اقولك

هناك شغف للإنسان للمعرفة

طبعا يوجد شغف ولكن فيه حاجات يافندم مخ الانسان مش هيقدر يستوعبها بس ؟؟؟

لمجرد الوصول للحقيقة وأعتقد ان هذا الهدف كافي أما من لا يريد أن يهلك تفكيرة بهذه الأشياء فما عليه إلا تجاهلها تماماً

وزي ما أشار الدكتور هشام ابراهيم ماحدش فينا عنده اجابه مؤكده

لا تعليق

بس في غيرنا عندهم العلم والعزيمة والميزانيات الضخمة اللي تخليهم يدرسوا ويوصلوا للحقيقة بغض النظر حتفيدهم في إيه ولو اني اعتقد انهم عارفين حتفيدهم في ايه مش زينا يعني .

لا مش تعتقد دول عارفين هما عاوزين منها ايه اقوى

........

هل دي نظرية يعني ؟

ومش عارف ايه دخل الكلام ده في اللي بنتكلم فيه ؟؟ وماحدش هنا قال انا عايز ارجع الماضي وأعيش فيه ولا انا بحن للماضي

مش بيقول حضرتك مش اقريت كلامى كويس يافندم اا اقصد النظريات بتعتة العوده للماضى او الخوض فى المستقبل يعنى دى مش هتفيدنا اما موضوع الشعوب فدى حقيقه سبب تخلف الشعوب حبيت اذكرها لكى نركز على ما هم اهم وهو حاضرنا المؤسف اما الماضى فقد ولى والمستقبل علمه عند ربى

........................

يعني حضرتك دخلت ربنا في الموضوع وكلنا هنا والحمد لله مؤمنين ومافيش حد أنكر ان ربنا موجود أو ان ربنا هو اللي بيتحكم في كل حاجه مش الزمن بس

ياعم هقول تانى انا بتكلم عن النظريه فقولت ان دى اساسا نظريه فاشله بتعة الرجوع للماضى او الخوض فى المستقبل علشان اللى بيتحكم فى الزمن هو الله

..........................

وسلام

أعتقد ان العلماء توصلوا لكيفية بداية الكون وكان متوافق 100% للمذكور في القرآن واعتقد حضرتك عارف نظرية الإنفجار الكبير

عندنا آية بتقول ( أو لم يرى الذين كفروا أن السموات والأرض كانتا رتقاً ففتقناهما(

والرتق كما يقول علماء اللغة هو الضم والتكديس ودي أعتقد انها وصف للجُرم الأول اللي الكون اتكون منه

طبعاً احنا مابنشكش في القرآن لكن لما ألائي ان العلم أثبت الكلام اللي نزل من 1400 سنه أكيد حتطمن ويزداد ايماني

وكذلك نظرية الإنسحاق الشديد ربنا أشار عنها في القرآن ( يوم نطوي السماء كطي السجل للكتاب كما بدأنا أول خلق نعيده وعداً علينا إنا كنا فاعلين(

والمفروض دي تبقى نهاية الكون

أعتقد ان في ناس استوعبت الحاجات اللي حضرتك بتقول

علشان ربنا هو اللى خلقنا هو عارف ان عقلنا مش هيستوعب الحاجات دى

والعقول اللي استوعبت الحاجات دي خلونا نزداد ايمان على ايماننا ولله الحمد

لا يابشا انا مش قصدى على استوعاب خلق الكون لا انا بتكلم ان فيه الناس بيخوضوا فى الذات الالهيه مش خلق الكون ودى طبعا حاجات مخنا محدود فيها جدا جدا مش تقلى خلق الكون طيب مهو الموضوع ده مذكور فى القران من 1400 سنه ومعروف ومفهوم يبقى مافيش جديد

ومازل سؤالي مطوح طالما حضرتك معاك الأدلة

فين السبع أراضي اللي ربنا ذكر انهم موجودين (الله الذي خلق سبع سماوات ومن الأرض مثلهن)

هل ده ممكن يكون طبقات الأرض ؟؟ ولا ايه الحكاية بالظبط

طيب ده موقع الدكتور زغلول النجار هتلاقى فيه اجابتك على السؤال ده

ولك التحية

وانت ايضا

bv:-

n2&(

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

بداية الموضوع مش مستاهم تنشنه

فعلاً انا معاك اني قريت غلط الحتادي " فلم تحدث ولم تنجح " قريتها لم تحدث ولن تنجح وفي دي حقك عليا يا سيدي

اللى انا اعرفه ان وكالة ناسا بتبحث اذا كان فيه حياه ولا مياه على الكواكب جميعا وخصوصا كوكب المريخ وطبعا ده شىء مفيد لينا ولكن مسمعتش انهم عملوا ابحاث للعوده للماضى او الدخول فى المستقبل ؟؟ يعنى يبحثوا عن اشياء ان وجدت هتبقى محسوسه

انا ماجبتش حضرتك سيرة ابحاث عن الماضي او المستقبل انا بقولك في ناس بتبحث عن حاجات ظاهرياً مالهاش استفادة بالنسبة لينا كمتفرجين لكن بالنسبالهم ليها هدف حتى لو كان المعرفة فقط

لو تكرمت بس تقولي ايه الإستفادة من وجود حياة على كوكب المريخ أو وجود ماء هناك ؟؟

هيستفادوا كتير اقوى ولو عاوز ممكن اقولك

يا ريت برضو حضرتك تنورني بالإستفاده من الحفريات

لا يابشا انا مش قصدى على استوعاب خلق الكون لا انا بتكلم ان فيه الناس بيخوضوا فى الذات الالهيه مش خلق الكون ودى طبعا حاجات مخنا محدود فيها جدا جدا مش تقلى خلق الكون طيب مهو الموضوع ده مذكور فى القران من 1400 سنه ومعروف ومفهوم يبقى مافيش جديد

طيب والمفروض اننا نفهم حضرتك كان قصدك في الخوض في الذات الإلهية منين اذا ماكنتش ذكرتها في كلامك ؟؟ وبصراحة انا ماشفتش حد في الموضوع هنا خاض في الذات الإلهية (والعياذ بالله)

انا بقول ان العلماء اللي مش مسلمين لما اكتشفوا كيفية بداية الكون واحنا موجوده عندنا في القرآن هما بالنسبالهم جديدة ولما يلاقوها من 1400 سنه مذكورة في القرآن يمكن حد منهم يؤمن ومن جانب تاني دي بتأكدلنا أكتر صحة القرآن وتزيد إيماننا

وأظن كلنا مرت علينا فترات من الشك ولما بنلاقي حاجات زي دي بتثبت ايماننا

طيب ده موقع الدكتور زغلول النجار هتلاقى فيه اجابتك على السؤال ده

دي كلمتين في المقال

والواضح أنه لا خلاف بين العلماء علي أن السماوات سبع‏,‏ وأما الأرض فاختلف فيها فقيل‏:‏ إنها سبع أرضين لظاهر الآية‏(‏ رقم‏12‏ من سورة الطلاق‏)‏ والحديثين الشريفين اللذين سبقت الإشارة إليهما‏,‏ وقيل إنها أرض واحدة‏,‏ وأن المماثلة ليست في العدد وإنما هي في الخلق والإبداع‏,‏ أي مثلهن في الإبداع والإحكام‏.‏ أما صاحب الظلال‏(‏ يرحمه الله‏)‏ فقد ذكر أن السماوات السبع لا علم لنا بحقيقة مدلولها‏,‏ وأبعادها‏,‏ ومساحاتها‏,‏ وكذلك الأراضي السبع‏,‏ فقد تكون أرضنا هذه التي نعرفها واحدة منهن‏,‏ والباقيات في علم الله‏,‏ وقد يكون معني مثلهن أن هذه الأرض من جنس السماوات فهي مثلهن في تركيبها وخصائصها‏,‏ وعلي أية حال فلا ضرورة لمحاولة تطبيق هذه النصوص علي ما يصل إليه علمنا‏,‏ لأن علمنا لا يحيط بالكون‏,‏ حتي نقول علي وجه التحقيق‏:‏ هذا ما يريده القرآن‏,‏ ولن يصح أن نقول هكذا إلي يوم يعلم الإنسان تركيب الكون كله علما يقينيا‏, وهيهات‏.

برضو في نهاية المقال ذكر ان مافيش اجابة واضحة ونحن في انتظار العلم لإثبات الحقيقة ولو انه حاول التفسير على انها طبقات الأرض الداخلية

انا عن نفسي لست بعالم ولكن بهذا السؤال كنت أحاول الرد على الفاضل mffaswan لما كان بيقول ان مافيش اشارة في القرآن على احتمالية وجود عوالم اخرى على نفس الأرض وانا استشهدت بالآية دي

شكراً لسعة صدرك

انا شايف ان الموضوع كده خرج عن مساره اللي كان ماشي فيه 180 درجة

تم تعديل بواسطة الجدار

رابط هذا التعليق

بداية الموضوع مش مستاهم تنشنه

يابشا انا مش تنشنت ولا حاجه ؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ده موضوع علمى وكل واحد يقول رايه طالما مقتنع بيه والمفروض ان الاختلاف ده بيزود معرفتنا للشىء وده اللى انا اقصدته من ردى على حضرتك قد يكون حضرتك شايف الموضوع من وجهة نظر انا ممكن مكنش واخد بالى منها وهكذا انت ممكن اكون انا شايف الموضوع من وجهة نظر انت مش واخد بالك منها فالمقصد من الكلام انا كل واحد يعرض وجهة نظره وبعدين احنا بنتكلم فى حاجه علميه

مش بنتنشن ولا حاجه

سلام

رابط هذا التعليق

ياااااااه ..... موضوعك يا أخت مغتربه عجبنى جدا :) .....أن شاء الله أقرأ مشاراكات باقى الأعضاء وبعدين لى عوده wst::

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      عرفت عن قرب الكاتب الكبير الأستاذ محمد عودة واحد من ألمع وأهم نجوم روزاليوسف وعرفته عن قرب أكثر عندما كان يعرض الصفحة
    • 2
      ليست لي ثقافة علمية مطلقا....و لكني (اخشى)...ان (العبث)بالنواميس الكونية ..سيجلب الضرر المحدق..وان اغلب ما نحن فيه من امراض و مسرطنات جزء كبير منها بسبب تطور العلوم-بعيدا عن هدي الدين و الأخلاق....لذا فرغم زيادة معدل الأعمار الا ان زيادة الأمراض الفتاكة و التلوث و افساد البيئة و البحار و (ربما)مستقبلا العبث بالجينات البشرية و الحيوانية...تسبب حجيما في الأرض لا مناص منه. فهل افتكاس طريقة لحصد القمح مرتين في العام..من قبيل الإجتراء على نواميس وضعها الاله ام من باب التدبر و التفكر في خلق الله؟
    • 2
      أقترح انشاء باب خاص بعلوم التنمية البشرية و آخر لعلوم الطاقة هناك بالفعل موضوعات تخص التنمية البشرية موجودة في باب" التعليم و العمل " و موضوعات تخص علوم الطاقة موجودة في باب "الثقافة و العلم" لكن نظرا للاقبال الذي أراه كبيرا على هذه العلوم ارتأيت تخصيص أبواب لها و دعوة المدربين المتخصصين ليحدثوننا عنها و يعرفوننا بها و بما بها من فائدة لتطوير الذات و الآخرين ما هي اقتراحات حضراتكم؟
    • 4
      بالامس كان توفيق عكاشة وقناته يتم مدحهم والثناء عليهم وتقديم الشكر لهم واليوم يغلقون القناة ويرفعون القضايا ضده فعلا ناس ملهاش أمان = سلفيين و إخوان http://www.youtube.com/watch?v=ppk5xPAyrRo
    • 2
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ربما لا بد من خبرات شخصية و ذكريات طفولة كي تشمها لكنها حقا عندي أيضا.. أجمل روائح الكون
  • أضف...