اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لقاءات دورية لأعضاء محاورات المصريين

Scorpion

Recommended Posts

يـــــا شبـــاب بالنسبة لتجمع الريـــــــــاض هيبقى الخميس ولا الجمعة ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المعاد يوم الجمعة ان شاء الله حسب اخر كلام قيل فى الموضوع

واضح ان مفيش حد من بره الرياض غيرك فشكلنا كده هنضحى بيك :blink:

عموما هما 4 ساعات يعنى او مشيت بدرى على 12 هتبقى فى بيتك الساعه 4 يعنى مش كتير اوى :sad:

كده هقولكم خيرها فى غيرها :closedeyes:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

• الردود 260
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

quote name='safaalabana' date='May 24 2009, 12:25 PM' post='478795']

DEAR Fatfouta .......THank u you said all what I want to say what do you think we can make ameeting for the females of alRIyadh .. ... or at lest we can communicate through the phone ... .. let the men enjoy their meeting ....

والله فكرة يا صفاء احنا ممكن نعمل لقاء للستات مادام الرجاله فكروا فى نفسهم بس اوكى انا معاكى يالله

رابط هذا التعليق

يـــــا شبـــاب بالنسبة لتجمع الريـــــــــاض هيبقى الخميس ولا الجمعة ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واضح ان مفيش حد من بره الرياض غيرك فشكلنا كده هنضحى بيك :rolleyes:

عموما هما 4 ساعات يعنى او مشيت بدرى على 12 هتبقى فى بيتك الساعه 4 يعنى مش كتير اوى :unsure:

يا أخونا الفاضل الفخراني ..

لا تتعجل .. لسه فيه فرصة لتعديل الموعد ليوم الخميس .. إن شاء الله نتفق على موعد الخميس .. بس أخونا أحمد آن نون يبدو لسه خارج الموقع .. و لم يدخل .. أصبر ربما نتفق على الخميس .. و أجدد .. أنا عن نفسي مش فارقة خميس من جمعة .. اليومين أجازة ..

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

كان نفسى يبقى فيه لقاء لاعضاء اسكندرية

بس يلا مفيش نصيب

اعضاء اسكندرية كسلانين شوية

المهم يا رب يوفقكم :closedeyes: فى لقاء القاهرة و ابقوا قولولنا ايه الاخبار :rolleyes:

رابط هذا التعليق

واضح ان مفيش حد من بره الرياض غيرك فشكلنا كده هنضحى بيك :unsure:

عموما هما 4 ساعات يعنى او مشيت بدرى على 12 هتبقى فى بيتك الساعه 4 يعنى مش كتير اوى :roseop:

لا تتعجل .. لسه فيه فرصة لتعديل الموعد ليوم الخميس .. إن شاء الله نتفق على موعد الخميس .. بس أخونا أحمد آن نون يبدو لسه خارج الموقع .. و لم يدخل .. أصبر ربما نتفق على الخميس .. و أجدد .. أنا عن نفسي مش فارقة خميس من جمعة .. اليومين أجازة ..

انا معنديش اى مانع انا ممكن اروح خميس و جمعة كمان :blink:

و الله فكرة ما تيجو نعملها خميس و جمعة :rolleyes:

رابط هذا التعليق

DEAR Fatfouta .......THank u you said all what I want to say what do you think we can make ameeting for the females of alRIyadh .. ... or at lest we can communicate through the phone ... .. let the men enjoy their meeting ....

والله فكرة يا صفاء احنا ممكن نعمل لقاء للستات مادام الرجاله فكروا فى نفسهم بس اوكى انا معاكى يالله

بداية كده احب اننا نعتذر لكل سيدات محاورات المصريين فى الرياض بس الصراحة مكنش فى اى حد من السيدات فى البداية ابدى رغبة فى حضور اللقاء و عشان كده تم اختيار احد الكافيهات

و كمان اعتقد ان معظم اماكن العائلات غير مسموح للعزاب (اللى انا منهم) بدخولها يعنى يا اخنا يا انتوا :closedeyes: و يا سلام بقى لو الهيئة مسكتنا

و على فكرة انا مليش علاقة بموضوع المكان عشان محدش يضرب بس :rolleyes:

كمان لسه فى متسع من الوقت و انا شايف ان فى ناس من الدمام عايزه تحضر و فى اقتراح نغير المعاد فممكن نغير المكان كمان

مستنيين اقتراحاتكم

رابط هذا التعليق

أنا عن نفسي يا استاذ أحمد شايف ان الخميس كويس علشان أخونا الفاضل .. الفخراني ..

و إن شاء الله ربنا يقدره و يجي

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

واضح ان مفيش حد من بره الرياض غيرك فشكلنا كده هنضحى بيك :unsure:

عموما هما 4 ساعات يعنى او مشيت بدرى على 12 هتبقى فى بيتك الساعه 4 يعنى مش كتير اوى :roseop:

انا معنديش اى مانع انا ممكن اروح خميس و جمعة كمان :blink:

و الله فكرة ما تيجو نعملها خميس و جمعة :rolleyes:

الله يكرمكم خلوا الميعاد زى ما هو الجمعة علشان يبقى التجمع دولى فى نفس الوقت

وكمان الناس اللى زى حالاتى وشغالة الخميس وعندى شغل لحد تسعة مساءا

والأخوة فى الدمام ممكن يعملوا تجمع خاص بيهم

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

من واقع تجارب سابقة ....التردد في تحديد الميعاد او المكان هو السبب الرئيسي في فشل لقاءات مماثلة ...

لذا كان الأمر محدد منذ البداية و بصورة قاطعة ... الميعاد هو الجمعة 29 مساء منذ السادسة مساء الي ما بعد في القاهرة ... و نفس التاريخ في الرياض و لأنها المجموعة الوحيدة بعد القاهرة التي اعربت عن تحمسها للفكرة ...

هناك علي الأقل 3 أعضاء في القاهرة طلبوا ان نغير الميعاد الي يوم الخميس لظروف خاصة .. و لكننا للأسف بالفعل لن نستطيع الأستجابة لهذا الطلب لظروف الآخرين أيضآ ...

الفكرة هي ترتيب لقاء دوري ... و مع الوقت يصبح ميعاد ثابت .. يلتقي فيه اعضاء أسرة المحورات لتبادل الرأي و التجارب ... و ما نحن بصدده الآن ما هو الا "بروفة" نتعلم منها لكي تصبح اللقاءات القادة ان شاء الله منظمة صورة أفضل ... لذا اذا فات اللقاء علي واحد منا فلا بأس .. سيكون هناك لقاءات أخري .. و كما اعلنا و منذ الان .. الميعاد القادم ان شاء الله سيكون اول جمعة من شهر أغسطس القادم .. و علي هذا الأساس و بعد اللقاء القادم سنبدأ ترتيب الأمر بصورة أفضل ...

نقطة أخري ... بالطبع أشخاص من سينضموا الي تلك اللقاءات ستخرج بصورة استثنائية من العالم الأفتراضي الي العالم الواقعي .. و هو شيء يمس نوعآ ما خصوصية الفرد ... اذن غني عن البيان انه يجب أن يكون محاط باحترام متبادل حتي بعد انتهاء اللقاء ... مما يحتم علي الجميع ان لا يتم ذكر أوصاف أو خصوصيات من تقابل .. و بالأخص لو كان من سيدات او آنسات اسرتنا الصغيرة ..

أعلم انه شيئآ مفروغ منه و لكنني فضلت ان أحدده كي أطمأن بعض الأعضاء المترددين في الأنضمام بسببها ...

شيئآ آخر .. و علي رأي المثل القائل اللي يتكسف من بنت عمه ما يجبش منها خضار ...

حساب المشاريب :roseop:

لا أجده "شيك" ان يقوم شخص واحد بدفع حساب الكل ... و سابقآ أعرب كثيرين عن ضيقهم من انهم عندما يطلبوا الحساب يخبرهم النادل ان "فولان" دفع الحساب خلاص ...و بما انه سيكون لقاء بين زملاء في المقام الأول .. فانا أقترح ان الفاتورة النهائية يتم قسمتها علي جميع الحاضرين من الذكور المتواجدين ... و يطلع الكل حبايب ...

باقي من الزمن 4 أيام

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

نقطة أخري ... بالطبع أشخاص من سينضموا الي تلك اللقاءات ستخرج بصورة استثنائية من العالم الأفتراضي الي العالم الواقعي .. و هو شيء يمس نوعآ ما خصوصية الفرد ... اذن غني عن البيان انه يجب أن يكون محاط باحترام متبادل حتي بعد انتهاء اللقاء ... مما يحتم علي الجميع ان لا يتم ذكر أوصاف أو خصوصيات من تقابل .. و بالأخص لو كان من سيدات او آنسات اسرتنا الصغيرة ..

=========================

وده على فكره هيكون حافز للناس انها تكون موجوده وما تعتمدش على حد تانى " فهمانى ياللى فى بالى " انه يوصف لها :blink:

=======================

حساب المشاريب :roseop:

لا أجده "شيك" ان يقوم شخص واحد بدفع حساب الكل ... و سابقآ أعرب كثيرين عن ضيقهم من انهم عندما يطلبوا الحساب يخبرهم النادل ان "فولان" دفع الحساب خلاص ...و بما انه سيكون لقاء بين زملاء في المقام الأول .. فانا أقترح ان الفاتورة النهائية يتم قسمتها علي جميع الحاضرين من الذكور المتواجدين ... و يطلع الكل حبايب ...

======================

انا موافقه جدا ان الحساب على الذكور 000بس شهر 8 يبقى على الاناث 00تمام " هاكون فى المصيف ومش هاجى :roseop: :wub: "

باقي من الزمن 4 أيام

بجد كفيت ووفيت يا سكوربيون

فقط استفسار هانتقابل فى المكان المكشوف ولا المغلق؟؟ وهنعتمد على السينس فى اننا نتعرف على بعض ؟ ولا نعلق ورده حمرا مثلا " على نظام 00مساء الخير يا نينه؟؟؟"

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

عزيزتي فتفوتة

أرسلت لك رسالتين فهل استلمتيهم ؟؟ سيكون أمر ظريف جدآ لكن يوم الجمعة لدي ما يمنعني من الحضور ...

أريد أن أشكر الأخ أحمد well known ... لا داعي أبدآ للأعتذار ..

اشكر أيضآ سكوربيون ...

و بالمناسبة ما أخبار الأستاذ هادي ؟

أتمني أن يكون كلاكما سعيد و بصحة جيدة ...

تم تعديل بواسطة Scorpion
ترجمة ما تم كتابته للغة العربية تطبيقآ للقاعدة رقم 2 من قواعد الكتابة
رابط هذا التعليق

السلام عليكم،..

سأكون من الحاضرين ان شاء الله، حيث ان مكان الحضور لا يبعد عن عملى سوى عشرات الامتار، و حيث أننى سبق و تحدثت الى استاذى عادل أبوزيد عن مثل هذة المقابلة... يشرفنى مبدئياً لقاء الجميع و المقابلات عموما تنمى جو المحبة بين الناس،

تحياتى،

رابط هذا التعليق

من واقع تجارب سابقة ....التردد في تحديد الميعاد او المكان هو السبب الرئيسي في فشل لقاءات مماثلة ...

لذا كان الأمر محدد منذ البداية و بصورة قاطعة ... الميعاد هو الجمعة 29 مساء منذ السادسة مساء الي ما بعد في القاهرة ... و نفس التاريخ في الرياض و لأنها المجموعة الوحيدة بعد القاهرة التي اعربت عن تحمسها للفكرة ...

هناك علي الأقل 3 أعضاء في القاهرة طلبوا ان نغير الميعاد الي يوم الخميس لظروف خاصة .. و لكننا للأسف بالفعل لن نستطيع الأستجابة لهذا الطلب لظروف الآخرين أيضآ ...

الفكرة هي ترتيب لقاء دوري ... و مع الوقت يصبح ميعاد ثابت .. يلتقي فيه اعضاء أسرة المحورات لتبادل الرأي و التجارب ... و ما نحن بصدده الآن ما هو الا "بروفة" نتعلم منها لكي تصبح اللقاءات القادة ان شاء الله منظمة صورة أفضل ... لذا اذا فات اللقاء علي واحد منا فلا بأس .. سيكون هناك لقاءات أخري .. و كما اعلنا و منذ الان .. الميعاد القادم ان شاء الله سيكون اول جمعة من شهر أغسطس القادم .. و علي هذا الأساس و بعد اللقاء القادم سنبدأ ترتيب الأمر بصورة أفضل ...

أعلم انه شيئآ مفروغ منه و لكنني فضلت ان أحدده كي أطمأن بعض الأعضاء المترددين في الأنضمام بسببها ...

شيئآ آخر .. و علي رأي المثل القائل اللي يتكسف من بنت عمه ما يجبش منها خضار ...

حساب المشاريب :lol:

باقي من الزمن 4 أيام

هو ده الكلام المفيد التردد هو سبب تعطل اى شىء طالما المكان والزمان إتحددوا يبقوا لازم يكون ثابتين

ولو فيه لقاءات بعد كده إن شاء الله ممكن قبلها بفترة نعمل تصويت على المكان والزمان

رابط هذا التعليق

و الله يا هندسه انا ظروف شغلي صعبه خاصه اني international Staff و مش ليه اصحاب و دي كانت فرصه كويسه اني اتعرف علي ناس محترمه

بس انا راجع مصر ان شا الله 20 يوليو أجازه شهر بحالو

و لو موجود يبقي اكيد نشوف بعض

مش قولت انها 2 : 1

تبقى صعبه ازاى بقى

كمان متشدش ايدك على موضوع اصحاب ده

ابت التجارب الا ان تثبت صدق سائقى الميكروباص

مفيش صاحب يتصاحب ولا بنت تتحب

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

و الله يا هندسه انا ظروف شغلي صعبه خاصه اني international Staff و مش ليه اصحاب و دي كانت فرصه كويسه اني اتعرف علي ناس محترمه

بس انا راجع مصر ان شا الله 20 يوليو أجازه شهر بحالو

و لو موجود يبقي اكيد نشوف بعض

مش قولت انها 2 : 1

تبقى صعبه ازاى بقى

كمان متشدش ايدك على موضوع اصحاب ده

ابت التجارب الا ان تثبت صدق سائقى الميكروباص

مفيش صاحب يتصاحب ولا بنت تتحب

تصدق زعلتنى يا باشمهندس :lol:

انا فعلا لاقيت فيكم الاصحاب اللى محتاجهم

انت ليه ماشى ورا كلام الميكروباصات ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

تصدق زعلتنى يا باشمهندس :)

انا فعلا لاقيت فيكم الاصحاب اللى محتاجهم

انت ليه ماشى ورا كلام الميكروباصات ؟؟؟؟

بعيد عنك الزعل دائما ... قولوا امين يا جماعه

انا بس حسيت انه فعلا مندفع اوى وراء الاحتياج للاصدقاء

حبيت اديله رنة تنبيه

لان اللى بيحب اوى بينجرح اوى

بس مش اكتر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بجد كفيت ووفيت يا سكوربيون

فقط استفسار هانتقابل فى المكان المكشوف ولا المغلق؟؟ وهنعتمد على السينس فى اننا نتعرف على بعض ؟ ولا نعلق ورده حمرا مثلا " على نظام 00مساء الخير يا نينه؟؟؟"

تم اليوم حجز مكان اللقاء و سيكون ان شاء الله في الجزء المغلق .. ما ان تدخلي سيكون كل الجزء الذي علي يدك الشمال مباشرة .. حيث ان في الخارج بخلاف الضوضاء التي تأتي من الشارع هناك أيضآ رائحة الشيشة التي تعبق المكان ( حتي في جروبي !!! الله يرحمك يا خواجا جياكومو ) مما قد يضايق عدم المدخنين ...

المسجلين حضور ان شاء الله حتي الآن هم :

الأستاذ عادل و حرمه

البنت المصرية و .........مااااااااااااااااااااااااااادا

الفاضل ابو عمر

الفاضل حسام يوسف ( غير أكيد )

الفاضل Nassarlink ( غير أكيد )

الفاضلة قلب أبيض

الفاضل باشمهندس ياسر

الفاضل وليد صفوت

مشرفة و العائلة !

مشرف غير محدد المعالم !!

أعضاء آخرين لم يؤكدوا صراحة تواجدهم و ان كان هذا التواجد مرحب به للغاية ...

ايه اخبار مجموعة الرياض ؟؟

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

بالنسبة لي يا مستر سكوب، إن شاء الله موجود .. و الأخ الفاضل .. آحمد آن نون برضه أبدى كل استعداده ..

لكن كان فيه كلام عن تغيير الموعد ليوم الخميس بدل الجمعة .. و لكن يبدو إن لو تم التعديل .. اعضاء تانيين مش هاييجو :(

يعني لو الخميس أو الجمعة .. لازم عضو أن اتنين مش هايقدرو ييجوا لظروف شغلهم ..

لكن ..

أنا شايف إن يوم الجمعه كويس .. علشان نحافظ على التزامن مع موعد القاهرة

المكان .. Java Time Cafe

الزمان .. الساعة 8 مساءاً

إن شاء الله يكونو فاينال :)

رابط هذا التعليق

بالنسبة لي يا مستر سكوب، إن شاء الله موجود .. و الأخ الفاضل .. آحمد آن نون برضه أبدى كل استعداده ..

لكن كان فيه كلام عن تغيير الموعد ليوم الخميس بدل الجمعة .. و لكن يبدو إن لو تم التعديل .. اعضاء تانيين مش هاييجو :(

يعني لو الخميس أو الجمعة .. لازم عضو أن اتنين مش هايقدرو ييجوا لظروف شغلهم ..

لكن ..

أنا شايف إن يوم الجمعه كويس .. علشان نحافظ على التزامن مع موعد القاهرة

المكان .. Java Time Cafe

الزمان .. الساعة 8 مساءاً

إن شاء الله يكونو فاينال :o

أيه ياعم إنته نسيتنى ولا إيه ماشى هأستخبلكم فى الذرة n2&(

إن شاء الله هأكون معاكم ويوم الجمعة ميعاد كويس

بس ممكن أتآخر وأجى 8.5 كده علشان ثلاثة العشاء

رابط هذا التعليق

لا لا .. لم أنسى ..

و نتشرف بمعرفة و لقاء حضرتك إن شاء الله يوم الجمعه في الجافا تايم ..

ياترى عارف العنوان ولا ابعتلك ملف الجوجل ايرث ؟؟

و أظن ميعاد بعد صلاة العشاء يكون أفضل .. و عليه .. أحب نأكد جيعاً الميعاد يوم الجمعة بعد صلاة العشاء في جافا تايم ..

بمناسبة الدرة .. هاتلنا معاك كوزين مشويين نقعد نقرقضهم و احنا قاعدين n2&(

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...