اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لقاءات دورية لأعضاء محاورات المصريين

Scorpion

Recommended Posts

اذا كنت انا في الرياض

يبقى الباخرة هاتمشي عالرمله ازاي ؟

انتي كنتي ادبي ولا علمي ؟

انتا حتتلكك ياسى السيد انتا تاخداوتوبيس يطلعك على جده ...

توصل المينا وانتا عامل كدهوت من رمضاء الطريق :sad:

تركب الباخره وتصاب بدوار البحر تلات تيام توصل كدهوت mfb: mfb:

تاخد اى ركوبه من السويس لطلعت حرب توصل عامل كدهوت ups: ups: mfb:

متخافش حتوصل تلاقينا مستنيك بالعصير اللى انتا بتحبه وقطعه الجاتوه من جروبى

تطرى على قلبك وتنسي اللى حصل :P

وعموما عموما انا ممكن اضحى بالتذكرة بتاعت سكوب الفيرست كلاس اللى عمرى ما ركبتها -_-

ونشترى تذاكر على قدنا درجه سياحيه وننطلق الى جروبى فى قلب القاهره النابض :D

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

• الردود 260
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كنت اتمنى الحضور لكن ظروف العمل هنا فى الرياض تمنعنى

اتمنى للجميع قضاء وقت سعيد

بس اهم شىء تاخدولنا شوية صور جماعى حلوين وفديو كمان وتنزلوهم هنا على المنتدى

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

كان نفسى يكون معانا فتفوته ولولا وسى السيد وياسر وكل حبايبنا

المفاجآة بقى

سي السيد ولولا هايشرفوكو صد رد

سكوربيون وعدني وعد رجاله

ووعد الحر كمبيالة عليه

انه هايبعت لي تذكرة طيران على الرياض فيرست كلاس .....( هاموت واشرب العصير بتاع الفيرست كلاس بدل العلب الصفيح اللي بيجيبوهالنا ورا )

وكمان تذكرة باخرة على جده للـ لولا ( العبارة السلام 2009 )

ونيجي نحضروا الاجتماع ونضربوا الحتتين الجاتوه من عند جروبي

ونرجع قبل الليل ما يليل

هي ايه التماحيك دي .... الكل عايز ييجي جروبي و ياكل جاتوه .... انتم في الرياض ما عندكوش جروبك ....

لكن الغريب بجد في الموضوع ان الزملا في الرياض فعلا متحمسين و أنا متأكد انهم حيعملوها ....و بالذات لو حد من المشرفين الزرق اللي اول حرف من اسمه سي السيد ضربت في دماغه بجد و انضم للقاء مماثل ...

طبعآ مش ده الغريب اللي اقصده ... الغريب فعلآ ان مافيش حد من الأسكندرية غير مدام دودي ... و ده عكس اللي ان كنت متصوره خااااالص ... انا كنت فاكر إن أهل الثغر (و من تجارب قديمة كان ليهم دايمآ السبق في مبادرات مماثلة) كانوا حيكونوا هما اللي حينظموا اللقاء اللي هو ... لكن .... :D

ربنا يقومك بالسلامة يا ابو محمد .....

عالعموم لسه 11 يوم علي الميعاد المحدد .... و مجرد رغبة عضوين او تلاتة في تنظيم لقاء حيكون نجاح لأول تجربة نعملها ... و حتكون نواة اللقاءات الدورية القادمة ...

ملخص الحلقات السابقة :

أولآ القاهرة :

اللي حييجوا ان شاء الله و حسب ما فهمت

الأستاذ عادل و حرمه

البنت المصرية و .........مااااااااااااااااااااااااااادا mfb:

الفاضل ابو عمر

الفاضل حسام يوسف ( غير أكيد )

الفاضل Nassarlink ( غير أكيد )

الفاضلة قلب أبيض

مشرفة و العائلة

مشرف غير محدد المعالم

دي نواة مجموعة القاهرة و اللي حتتقابل ان شاء الله يوم 29 مايو بحديقة جروبي بشارع عدلي ابتداءًً من الساعة السادسة مساء

-----------------------------------------

ثانيآ الأسكندرية :

الفاضلة مدام دودي .............

:sad:

ثالثآ الرياض :

الفاضل essamalshaaer

الفاضل Ahmed Unknown

الفاضل metwallly

الفاضل جيمي

الفاضل mffaswan ( و الذي اعتذر له بحق عن عدم انتباهي انه من أهل اطيب و اروع بلد فيكي يا مصر )

الميعاد يوم الجمعة 29 مايو مساء ... المكان لم يتحدد بعد

------------------------------------------------------------

رابعآ الدمام او الخبر :

الفاضل elfakhrany

خامسآ جدة :

الفاضلة emano

فيه بقي مشرف و مشرفة مش واخدين الموضوع جد و شكلي كده حتأشكف عليهم .... mfb:

يا للا بقي يا جماعة شوية حماس ... عايزين نشوف اسامي بتتضاف و مجموعات جديدة بتتكون ....

فين الناااااااااااس

mfb: ups: ups:

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

فيه بقي مشرف و مشرفة مش واخدين الموضوع جد و شكلي كده حتأشكف عليهم .... robt:

خد بالك يا ابو الأسيان الكلام دوت علينا sch: mfb:

الحقيقه انا سعيده جدا بالتجمع دوت واتمنى انه يحقق نجاح ويتكرر تانى خصوصا على شهر يوليو واغسطس عز الأجازات .

ياريت اى حد يتوقع حضوره التجمع الرائع ده يسجل اسمه.

بالنسبة لتجمعات المغتربين فى الخليج والسعوديه فأعتقد انها كمان ممكن تكون ناجحه وجميلة لو تم تنسيقها بطريقه

سليمه ، اعتقد قبل كده حصل تجمع فى جده بين د. شامى وعمرو رضوان ومجموعه اعضاء تانين وكان لقاء ناجح جدا حسب ما قريت هنا ..

وكنت قريت كمان تجمع اعضاء قطر قبل كده واعتقد انه كان ناجح وهكذا ممكن كل مجموعه تعلن عن مكان محدد ووقت يناسب المتواجدين

وان شاء الله تكون تجمعات ذات فائده ايجابيه للجميع وتحقق ذات النجاح الحاصل من تجمعنا فى رحاب المحاورات .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

صباح الخير استاذ سكوب

هل سيتم تسجيل ما سيتم نقاشه و الموضوعات المطروحة فيما يشبه محضر الجلسة

وهل سيعرض على الأعضاء

بالنسبة للأنطباعات الشخصية الأخرى هل سيتم فتح مواضيع لطرحها للنقاش كمقارنة الأفتراضى و الواقعى؟؟؟

أم سيعتبر فتح هذا النوع من النقاش إنتهاكا لخصوصية البعض؟!

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

فيها لا اخفيها

و ابعتلكم 3000 راجل و كل راجل ماسك رشاش اطول منه

بجد بقى

شكرا با سكوب ع المبادرة الجميلة دى

شكرا يا قلب ابيض ع انك اللى افتكرتينى هنا

بالمناسبة انا هوصل ان شاء الله يوم 27 مايو

يعنى مظبوطة معايا بالسنتى

رغم ان الشركة بتناقشنا ف اكسترا ... بس مش مهم

شوفتكم اولى

نتلاقى ع خيييييييييييييييير

دعواتكم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

فكرة و جات ف بالى

ايه رايكم لو فكرة التوقعات تشتغل

و نشوف مين توقعاته هتطلع صح ولا غلط

ايه رايكم

بالمناسبة

محدش يحاول يتوقعنى لانى دائما بطلع غير التوقعات

حبايبى اللى شافونى ... مش عايزين تشريد

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

فكرة و جات ف بالى

ايه رايكم لو فكرة التوقعات تشتغل

و نشوف مين توقعاته هتطلع صح ولا غلط

ايه رايكم

بالمناسبة

محدش يحاول يتوقعنى لانى دائما بطلع غير التوقعات

حبايبى اللى شافونى ... مش عايزين تشريد

فكره حلوه بس ياترى مين موافق؟ مع التحفظ ان كتير افضل الخيال او التخيل عن الواقع فى المنطقه دى بالذات 00لان كل واحد بيتعامل مع الشخصيه على الشاشه او الورق فبيكون معرفته بيها عقلانيه اوى او روحانيه اوى فبيطلق العنان لخياله فى تصور وتكوين هذه الشخصيه ولو اصطدم الواقع بالخيال 000بقول اصطدم مش تطابق " تفرق كتييييير " بتبقى النتيجه مش هى

اعتقد ذلك ؟ فكونى اتصور فلان او فلانه ؟؟؟؟ صعبه شويه

انا شخصيا محدش يتصورنى :closedeyes:

رابط هذا التعليق

الحقيقه انا سعيده جدا بالتجمع دوت واتمنى انه يحقق نجاح ويتكرر تانى خصوصا على شهر يوليو واغسطس عز الأجازات .

ياريت اى حد يتوقع حضوره التجمع الرائع ده يسجل اسمه.

.

لولا

حضرتك انا عملت مشاركتين عنا علي اي تجمع في شعري 7 &8 بس الاعضاء مشكورين محدش منهم رد

شكلهم بيعتبروني trainee في المنتدي

تحياتي

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

الفاضل Falcon Crest ...

فلنري أولآ ماذا ستفسر عنه التجربة القادمة ثم نبدأ في تحضير ما بعدها .... و التي نستطيع منذ الآن ان نحدد توقيتها في اوائل اغسطس ان شاء الله ...

الأهم الآن هو اللقاء القادم يوم 29 ان شاء الله ....

بالنسبة للقاء القاهرة انضم للمجموعة شخصية رائعة أخري .. باشمهندسنا ياسر و ده شي يسعدني بالفعل شخصيآ .. كما ان هناك اعضاء آخرين ابلغوا بحضورهم عن طريق الرسالات الخاصة و ستكون مفاجأة بالفعل ... و ان كان لن يكون هناك مجال للتخمين .. فالوقت سيكون ضيق و النقاش سيأخذ بالطبع النصيب الأعظم بعيدآ عن "دردشة" أصدقاء ....

ده بالنسبة للقاهرة ...

بالنسبة للأسكندرية :roseop: ...

فلقد قررنا ( بعد "كسل" اعضاء المحاورات هناك بترتيب لقاء مماثل ) ان نستضيف من يريد من الأخوة الأعزاء الأسكندرانية ( او اي بلد آخر بالطبع ) في لقاء القاهرة ... و اللي مالوش أهل محاورات قاهرة المعز أهله .... :lol: و ترحيب صادق و حار بالفعل منذ الآن بكل من يريد الأنضمام لهذا اللقاء ...

نيجي بقي لأهل الرياض و الدول المجاورة ...

اللقاء تم تحديده يوم الجمعة 29 ابتداء من الساعة الثامنة مساء بكافيه " وقت القهوة " في منتصف شارع التحليه ...

و بخلاف عضوين ارادوا ان يكون تواجدهم مفاجأة .. بقية الأعضاء الذين اعلنوا سابقآ تحمسهم و رغبتهم في التواجد هم الأفاضل :

essamalshaaer .... Ahmed Unknown..... metwallly ....جيمي .... mffaswan

فأتمني و بعد ان تم تحديد المكان و الزمان ان يؤكدوا حضورهم ...

فيه حد تاني ....

باقي من الزمن 8 ايام

:roseop:

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

بالنسبة للقاهرة اللقاء سيكون ان شاء الله مساء يوم الجمعة 29 مايو بحديقة جروبي ( شارع عدلي باشا )

اما بالنسبة للقاء الأسكندرية فنترك لأهل الثغر ترتيب مكان اللقاء علي ان يكون في نفس الفترة ايضآ لنخلق نوع من التنافس الصحي بعيد عن اهلي و زمالك ....

مين قال جاي ؟؟؟؟

حديقه جروبى فى عدلى ؟؟ جنب ايه ؟ او فى عدلى من ناحيه جراش الاوبرا ولا من وسط البلد؟؟

برجاء التوضيح لان اختك بعد ما بتطلع من نفق الازهر بيجى لى دوار من الزحمه اللى فى البلد

رابط هذا التعليق

الفاضل Falcon Crest ...

فلنري أولآ ماذا ستفسر عنه التجربة القادمة ثم نبدأ في تحضير ما بعدها .... و التي نستطيع منذ الآن ان نحدد توقيتها في اوائل اغسطس ان شاء الله ...

بالنسبة للقاء القاهرة انضم للمجموعة شخصية رائعة أخري .. باشمهندسنا ياسر و ده شي يسعدني بالفعل شخصيآ .. كما ان هناك اعضاء آخرين ابلغوا بحضورهم عن طريق الرسالات الخاصة و ستكون مفاجأة بالفعل ... و ان كان لن يكون هناك مجال للتخمين .. فالوقت سيكون ضيق و النقاش سيأخذ بالطبع النصيب الأعظم بعيدآ عن "دردشة" أصدقاء ....

ده بالنسبة للقاهرة ...

فلقد قررنا ( بعد "كسل" اعضاء المحاورات هناك بترتيب لقاء مماثل ) ان نستضيف من يريد من الأخوة الأعزاء الأسكندرانية ( او اي بلد آخر بالطبع ) في لقاء القاهرة ... و اللي مالوش أهل محاورات قاهرة المعز أهله .... wst:: و ترحيب صادق و حار بالفعل منذ الآن بكل من يريد الأنضمام لهذا اللقاء ...

اللقاء تم تحديده يوم الجمعة 29 ابتداء من الساعة الثامنة مساء بكافيه " وقت القهوة " في منتصف شارع التحليه ...

و بخلاف عضوين ارادوا ان يكون تواجدهم مفاجأة .. بقية الأعضاء الذين اعلنوا سابقآ تحمسهم و رغبتهم في التواجد هم الأفاضل :

فيه حد تاني ....

باقي من الزمن 8 ايام

:ninja:

شكرا لسكوب على المتابعة وياريت الأخوة بتوع الرياض ينزلوا بخريطة المكان لأن أخوكم مابيحبش ينزل وسط البلد

ومابيعرفش حاجة فيه

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

الفاضل Falcon Crest ...

ده بالنسبة للقاهرة ...

فلقد قررنا ( بعد "كسل" اعضاء المحاورات هناك بترتيب لقاء مماثل ) ان نستضيف من يريد من الأخوة الأعزاء الأسكندرانية ( او اي بلد آخر بالطبع ) في لقاء القاهرة ... و اللي مالوش أهل محاورات قاهرة المعز أهله .... wst:: و ترحيب صادق و حار بالفعل منذ الآن بكل من يريد الأنضمام لهذا اللقاء ...

فيه حد تاني ....

باقي من الزمن 8 ايام

:ninja:

أقترح ان تجمع الرياض يكون يوم الخميس القادم و أنا من الدمام وهاجيلكم مخصوص والجمعه غير مناسب لان فى شغل السبت صباحا والمسافة 500 كيلو

ويوم القهوة اللى فى شارع التحلية معروف جدا ورحت هناك اكتر من مره...

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

خريطة جروبى عدلى ببساطة

بص ياسيدى شارع عدلى اتجاه واحد وحضرتك لو جاى من اتجاه النفق ودخلت على شارع عدلى حتلاقى على شمالك المبنى الكبير بتاع مصر للطيران وبعده مباشرة حديقة جروبى بابها حديد لطيق وقديم وتدخل تلاقى طرابيزات خارجية وطبعا فى الداخل برضه قاعة مكيفة

لو جاى من كوبرى اكتوبر حتدخل من التحرير على شارع عبدالخالق ثروت اللى فيه نقابة الصحفيين وتفضل ماشى لغاية قرب آخره من عند الجواهرجية كده وقبل النهاية بحوالى 300 متر ادخل آخر فتحة شمال تطلعك على شارع عدلى خليك شمال لأن الحديقة بعدها بحوالى 50 متر بعد مبنى مصر للطيران

المشكلة الوحيدة اللى غالبا حتقابلك انك تلاقى مكان للعربية وياريت تيجى بتاكسى او تركن فى البارك اللى تحت اكتوبر وتتمشى موش بعيدة فعلا

يارب نشوفكم على خير بإذن الله

مادا ومانا

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

الفاضل Falcon Crest ...

متشكر اوي لاهتمام حضرتك بالرد و و ان شاء الله تكون تجربه كويسه و تكرر

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

الفاضل Falcon Crest ...

ده بالنسبة للقاهرة ...

فلقد قررنا ( بعد "كسل" اعضاء المحاورات هناك بترتيب لقاء مماثل ) ان نستضيف من يريد من الأخوة الأعزاء الأسكندرانية ( او اي بلد آخر بالطبع ) في لقاء القاهرة ... و اللي مالوش أهل محاورات قاهرة المعز أهله .... :roseop: و ترحيب صادق و حار بالفعل منذ الآن بكل من يريد الأنضمام لهذا اللقاء ...

فيه حد تاني ....

باقي من الزمن 8 ايام

:sad:

أقترح ان تجمع الرياض يكون يوم الخميس القادم و أنا من الدمام وهاجيلكم مخصوص والجمعه غير مناسب لان فى شغل السبت صباحا والمسافة 500 كيلو

ويوم القهوة اللى فى شارع التحلية معروف جدا ورحت هناك اكتر من مره...

نشوف اراء الاعضاء ايه و انا عن نفسى معنديش اى مانع يوم الخميس او الجمعة او اى يوم تانى

و انا بأكد حضورى ان شاء الله

رابط هذا التعليق

شكرا لسكوب على المتابعة وياريت الأخوة بتوع الرياض ينزلوا بخريطة المكان لأن أخوكم مابيحبش ينزل وسط البلد

ومابيعرفش حاجة فيه

شارع التحلية لمن لا يعرفه هو اول شارع متقاطع مع طريق الملك فهد بعد طريق مكة-خريص(الدمام) و انت متجه باتجاه الشمال

اتجه يمينا من طريق الملك فهد ثم اعبر اول اشارة و هى تقاطع شارع العليا العام مع شارع التحلية

ثم اعتقد ان الكافيه على اليمين بعد تانى اشارة

برجاء التأكيد من باقى الاعضاء

مع العلم انه يوجد كافيه اخر بأسم يوم القهوة و ذلك منعا للألتباس

اى حد عنده اى استفسار على المكان يمكنه مراسلتى على الخاص

تم تعديل بواسطة Ahmed Unknown
رابط هذا التعليق

واللى هيكون في اجازة فى القاهرة

ليه كمان فرصة انه يحضر حفلة على الحجار لو كان من محبى الغناء الجميل قبل اللقاء المحاوراتى بيومين في ساقية الصاوي

رابط هذا التعليق

السيد / سكوب المحترم

فكرة هايلة وتستحق التقدير وأتمنى أن تكون محل إهتمام جميع أعضاء المحاورات سواء داخل مصر أو خارجها وبما أننى من الرياض فأسجل حضورى وآمل أن يتم الترتيب فيما بيننا على الخاص وتشجيعا منى لحضور أكبر عدد حساب الكافيه حيكون هدية منى للحاضرين وعلى المقيمين خارج مدينة الرياض تذاكر الطيران عليهم طبعا :lol: والى أن نلتقى على خير لكم جميعا منى :roseop:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      صفحة جديدة فى تاريخ العلاقات المصرية-الروسية بدأت بمدينة الضبعة فى محافظة مطروح حيث شهد الرئيس عبدالفتاح العرض الصفحة
  • أضف...