اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

السلام عليكم,

متشكر جدا لمساعدة حضرتك وربنا يجزيكى عنا خيرا ان شاء الله

بالنسبة لاقتراح حضرتك, انا فعلا سألت فى شركتين هما بريدج والاسراء, ولما روحت اتصدمت closedeyes.gif , تقريبا الاتنين عايزين يدفعونى من 50-60% قبل ما اخد مفتاح الشقة فى ايدى, ويقولك تقسيط :) , هما فعلا ممكن تتعاقد معاهم بالمبلغ ده, بس يقولك دفعة استلام ودفعة نهائى وكلام كتير

الحاجة التانية ان معظم المساحات كبيرة, يعنى فى الشركتين, كانت اقل مساحة 125م وكمان مش شايفة الشارع والبلكونة فاتحة على الجار!!!!

فأنا مش عارف هل كل الشقق فى الشروق كده ؟

كمان انا عايز اسكن على نهاية 2012 ان شاء الله فهل ده ممكن فى المناطق اللى حضرتك ذكرتيها ؟

تحياتى لك مرة اخرى وشكرا جزيلا

نصيحة شخصية لو ناوى تسكن اخر السنة افضل ليك بدر او التجمع لتوفر نسبة الاسكان العالية وكل الخدمات وخصوصا الاسواق لحوم وخضار وغيرها

الشروق قد تكون اعلى بنسبة قليلة ولكن امامها 5 سنوات حتى تستطيع السكن بها

اكيد فيه ناس عايشة فى الشروق ولكن ليست كل الخدمات متوفرة ويجب ان يتوفر سياتين على الاقل سيارة تروح بيها الشغل وسيارة مع الاهل وانت خارج البيت

متشكر جدا لنصيحة حضرتك الشخصية

بس انا عن نفسى لا احبذ بدر, وياريت اسكن فى التجمع , بس التجمع اسعاره غالية جدا , ولا حضرتك بتكلم على حاجة انا مش واخد بالى منها ؟

وانا ابديت فعلا احس ان مش هأقدر اسكن هناك فى خلال سنة

شكرا جزيلا مرة تانية

ليه مش مفضل بدر ؟

على فكرة دول 5 دقايق الفرق و10 دفائف من العاشر باسواقها الكبيرة ومواصلاتها متوفرة

بدر افضلك تبدأ فيها حياتك وانت لسه انت وزوجتك وانصحك بالحى الاول او الثالث وده يعتبر افضل حى بعد الفيلات

انا عندى شقة كبيرة فى التجمع فى ارقى مكان وفيلا فى بدر تصدق انى شخصيا بارتاح فى الاجازة اقعد فى بدر عن التجمع قد تستغرب لكنها راحة نفسية

العيشة فى التجمع مش شقة بس

دى مصاريف كثيييييييييييييييييير جدا زايدة زى

اسعار كل حاجة فى التجمع اغلى

جيرانك سيارتهم غالية ولازم تسايرهم

اشتراكات نوادى

وعلاشن تلاقى شقة معقولة او اقل من المعقولة مش اقل من 400 الف لمساحة 130 متر وهاتكون خلفية كمان ولرضوا نسبة الاسكان فى بدر اعلى من التجمع تصدق ؟

عندك حق فعلا فى كل اللى قلته, اول مرة اعرف ان بدر نسبة اسكانها اعلى من التجمع.

بس مش عارف بصراحة ارسى على حل, بس شكلى هأعمل اعادة تقييم للموضوع من الاول.

خير الناس انفعم للناس

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

شوف اولا لازم تنزل بنفسك تلف ومش مرة او 2 لا عدة مرات وافضل لو ليك صديق من بدر والشروق ينزلوا معاك ده اولا

بنفس الفلوس اللى هاتجيب بيها 100 متر فى التجمع هاتجيب 160 فى بدر يعنى على الاقل رسيبشن محترم تستقبل فيه ضيوفك وعرفة نوم زيادة لجد من قرايبك يبات معاك او ربنا رزقك بابن او ابنة او مكتب بدل ما تتجمعوا فى مساحة ضيقة

انا باكلمك عن تجربة مفيش افضل من السكن الواسع المريح اللى مش مكركب كل خاجة فى غرفة او 2

طبعا لو معاك فلوس هانصحك بالتجمع ومساحة كبيرة

وايضا هانصحك بالشروق برضوا لو فلوسك اعلى من كده

بس طبقا لما ذكرته قبل كده بدر افضل اختيار مما عرضته لانك هاتحصل على شقة كبيرة نسبيا

ولو مش عاجباك بدر شوف العاشر نفس اسعار بدر تقريبا

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

السيدة الفاضلة عطر الجنه والاخوان

لي استفسار انا اشتريت قطعه ارض في الشروق الحي الرابع فيلات وادفع اقساط البنك في موعدها في شهر يناير ولكن هذا العام ونظرا لاني بدات البناء حتي استطيع نقل الملكيه باسمي في الجهاز حيث اني شاري الارض

فاني اريد ان اوفر السيوله التي معي وادفع القسط في فبراير فهل هناك اي خطر من تاخير قيمه القسط لمده شهر مع العلم اني دفعت القسطين السابقين في موعدهم

مع العلم اني طبعا عامل الرخصه وانتهيت من البناء وعلي وشك مرحله الواجهه

ار جو الرد ضروري جدا

والف شكر مقدما

رابط هذا التعليق

شوف اولا لازم تنزل بنفسك تلف ومش مرة او 2 لا عدة مرات وافضل لو ليك صديق من بدر والشروق ينزلوا معاك ده اولا

بنفس الفلوس اللى هاتجيب بيها 100 متر فى التجمع هاتجيب 160 فى بدر يعنى على الاقل رسيبشن محترم تستقبل فيه ضيوفك وعرفة نوم زيادة لجد من قرايبك يبات معاك او ربنا رزقك بابن او ابنة او مكتب بدل ما تتجمعوا فى مساحة ضيقة

انا باكلمك عن تجربة مفيش افضل من السكن الواسع المريح اللى مش مكركب كل خاجة فى غرفة او 2

طبعا لو معاك فلوس هانصحك بالتجمع ومساحة كبيرة

وايضا هانصحك بالشروق برضوا لو فلوسك اعلى من كده

بس طبقا لما ذكرته قبل كده بدر افضل اختيار مما عرضته لانك هاتحصل على شقة كبيرة نسبيا

ولو مش عاجباك بدر شوف العاشر نفس اسعار بدر تقريبا

لي تساؤل وتعجب واستفسار

علي الرغم من بداية إعمار مدينة الشروق قبل مدينة بدر إلا أن الإعمار صار بسرعة الصاروخ في مدينة بدر !!!!

هل عندكم تفسير لهذه الظاهرة الغريبة ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

متشكر جدا لمساعدة حضرتك وربنا يجزيكى عنا خيرا ان شاء الله

بالنسبة لاقتراح حضرتك, انا فعلا سألت فى شركتين هما بريدج والاسراء, ولما روحت اتصدمت closedeyes.gif , تقريبا الاتنين عايزين يدفعونى من 50-60% قبل ما اخد مفتاح الشقة فى ايدى, ويقولك تقسيط :) , هما فعلا ممكن تتعاقد معاهم بالمبلغ ده, بس يقولك دفعة استلام ودفعة نهائى وكلام كتير

الحاجة التانية ان معظم المساحات كبيرة, يعنى فى الشركتين, كانت اقل مساحة 125م وكمان مش شايفة الشارع والبلكونة فاتحة على الجار!!!!

فأنا مش عارف هل كل الشقق فى الشروق كده ؟

كمان انا عايز اسكن على نهاية 2012 ان شاء الله فهل ده ممكن فى المناطق اللى حضرتك ذكرتيها ؟

تحياتى لك مرة اخرى وشكرا جزيلا

لي تساؤل وتعجب واستفسار

علي الرغم من بداية إعمار مدينة الشروق قبل مدينة بدر إلا أن الإعمار صار بسرعة الصاروخ في مدينة بدر !!!!

هل عندكم تفسير لهذه الظاهرة الغريبة ؟؟؟

نصيحة شخصية لو ناوى تسكن اخر السنة افضل ليك بدر او التجمع لتوفر نسبة الاسكان العالية وكل الخدمات وخصوصا الاسواق لحوم وخضار وغيرها

الشروق قد تكون اعلى بنسبة قليلة ولكن امامها 5 سنوات حتى تستطيع السكن بها

اكيد فيه ناس عايشة فى الشروق ولكن ليست كل الخدمات متوفرة ويجب ان يتوفر سياتين على الاقل سيارة تروح بيها الشغل وسيارة مع الاهل وانت خارج البيت

رابط هذا التعليق

لي تساؤل وتعجب واستفسار

هاقول لحضرتك

اولا كل ما المدينة يكون بها بعض الصناعات او التجارة يكون اعمارها اسرع بكثيييييييييييييييير جدا زى 6 اكتوبر والعاشر من رمضان وبدر

بتتسكن بسرعة جدا وبينتشر فيها الاسواق اسرع

ثانيا لما يكون فيها مساكن شعبية

وجود المساكن الشعبية بيرفع النسبة السكانية والكثافة بسرعة وبيادى لجذب التجارة والصناعة وسكان زايدين

يبقى عندك كل ما يجذب السكان

- توفر الوظائف مع توفر المصانع

- توفر المواصلات لتوفر المصانع ومساكن الدولة

توفر الاسواق نتيجة توفر كل ما سبق

اتمنى ان اكون افدتك

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

لي تساؤل وتعجب واستفسار

هاقول لحضرتك

اولا كل ما المدينة يكون بها بعض الصناعات او التجارة يكون اعمارها اسرع بكثيييييييييييييييير جدا زى 6 اكتوبر والعاشر من رمضان وبدر

وجود المساكن الشعبية بيرفع النسبة السكانية والكثافة بسرعة وبيادى لجذب التجارة والصناعة وسكان زايدين

اتمنى ان اكون افدتك

السلام عليكم

انا من اشد المؤيدين للاخ رؤوف فى راية بالنسبة لبدر وايلى مش ياخد فى بدر الان وخاصة رخص الارسعار حيندم بعد سنوات قليلة

لان اسعارها حترتفع جدا

مدينة بدر بها كل المستويات تستطيع ان تعيش فيها وتعمل مشروع كمان

مع التوفيق للحجميع

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة عطر الجنة

اتابع منذ فترة كلامك عن الشروق وفى الحقيقة استفادت كتير نظرا لخبرتك الواضحة

انا كنت بدور على شقة فى الشروق و امامى شركات الاستثمار العقارى وعروضهم -- بس معظم المساحات اللى على الواجهة بتكون كبيرة

ده غير ان المساحة اللى بيقولوها بيكون ناقصه اكتر من 20 فى الميه والاسعار بتتفاوت ومالهاش معيار

فكنت عايز اعرف ايه مميزات وعيوب الشركات دى لانى متردد اشترى

وايه الحاجات اللى الواحد ياخد باله منها قبل مايشترى منهم

رابط هذا التعليق

لي تساؤل وتعجب واستفسار

هاقول لحضرتك

اتمنى ان اكون افدتك

أشكرك علي ردك

لك مني كل التحية

سؤال آخر لو تكرمت

هل مدينة الشروق مستواها فعلاً أعلي من بدر وكذلك العبور ومدينة العاشر من رمضان؟؟

وإذا حبينا نقارن بينهم عن طريق إعطاء درجة لكل منهم !!!كيف تكون النتيجة؟؟؟؟

ولصالح من من المدن ستكون الدرجات العليا؟؟؟

وهل سوف تكون هناك مدينة ملاهي دريم لاند في الشروق من ناحية طريق السويس؟؟

شكراً علي صبرك

والسلام

رابط هذا التعليق

ان شاء الله هاحاول افيدك

التجمع الخامس مستوى خاص لا يرقى اليه اى من المدن الجديدة يعنى مستوى لوحده

نيجى لباقى المدن

ده يختلف عن معنى الرقى او القيمة الاقتصادية ليك بمعنى

عايز مدينة بها حركة وتجارة وناس ماشية طول النهار ومحلات ومساجد وكنائس واسواق شعبية للخضار والفاكهة والملابس ومستشفيات وعيادات اطباء وكل حاحة

يبقى المدن الصناعية لانها كثيفة السكان ومن كل الطبقات

هتلاقى فيها العامل والمهندس والمدير

ومنهم 6اكتوبر و10 رمضان وبدر احدثهم الان

عايز هدوء ومفيش سكان كتير ومن بعد المغرب محدش ماشى يبقى الشروق والشيخ زايد

موضوع دريم لاند فى بدر فى المنطقة الترفيهية امام الحى الثالث وبجوار هليوبلس الجديدة

رابط هذا التعليق

ان شاء الله هاحاول افيدك

نيجى لباقى المدن

عايز مدينة بها حركة وتجارة وناس ماشية طول النهار ومحلات ومساجد وكنائس واسواق شعبية للخضار والفاكهة والملابس ومستشفيات وعيادات اطباء وكل حاحة

موضوع دريم لاند فى بدر فى المنطقة الترفيهية امام الحى الثالث وبجوار هليوبلس الجديدة

شكرا ياستاذ رؤف على معلوماتك القيمة طيب ممكن تقولنا انت ساكن فين فى التجمع

وهل فيه كموند ممكن الاقى شقة 150 متر بسعر كويس ومعقول ولا كل حاجة فوق ال 500 الف

شكرا

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

ان شاء الله هاحاول افيدك

نيجى لباقى المدن

وهل فيه كموند ممكن الاقى شقة 150 متر بسعر كويس ومعقول ولا كل حاجة فوق ال 500 الف

شكرا

انا شقتى فى النرجس

بس ان شاء الله هاعيش فى بدر علشان المساحة الكبيرة لان ولله الحمد فيلا خاصة لى ولوالدى ووالدتى معى

وفيلتى فى الحى الثالث

بالنسبة للتجمع صعب تلاقى اقل من 3000 وهايكون فى البنفسج

داخل كموندز مش اقل من 4000 بس مشكلة الكمبوند مش السعر بس

فيه حاجات تانية كتير جدا بتضيف عليك اعباء تكاد تقترب من 30% من سعر الشقة

تم تعديل بواسطة raouf

رابط هذا التعليق

ان شاء الله هاحاول افيدك

نيجى لباقى المدن

شكرا

انا شقتى فى النرجس

بس ان شاء الله هاعيش فى بدر علشان المساحة الكبيرة لان ولله الحمد فيلا خاصة لى ولوالدى ووالدتى معى

وفيلتى فى الحى الثالث

استاذ رؤوف لو سمحت عايز نصيحة بخبرتك انابالخارج وهنزل اشوف حاجة للسكن تفضل شقة فى التجمع ولا ارض اسكان عائلى فى الشروق لان ارض العائلى فى التجمع غالية وانا محتار عايز اسكن فى التجمع بس شايف المبلغ الى يجيب شقة ممكن يجيب ارض عائلى نص مبنية فى الشروق ارائكم ايه اصحاب الخبرة

رابط هذا التعليق

استاذ رؤوف لو سمحت عايز نصيحة بخبرتك انابالخارج وهنزل اشوف حاجة للسكن تفضل شقة فى التجمع ولا ارض اسكان عائلى فى الشروق لان ارض العائلى فى التجمع غالية وانا محتار عايز اسكن فى التجمع بس شايف المبلغ الى يجيب شقة ممكن يجيب ارض عائلى نص مبنية فى الشروق ارائكم ايه اصحاب الخبرة

تفرق بحسب البادجت بتاعك قولى كام المتوفر علشان اقدر انصحك صح لان تفرق كتييير

ولو تحب ارسل لى على الخاص ولو حضترك فى السعودية ممكن ابعت ليك تليفونى هنا

تم تعديل بواسطة raouf

رابط هذا التعليق

ان شاء الله هاحاول افيدك

نيجى لباقى المدن

شكرا

انا شقتى فى النرجس

وفيلتى فى الحى الثالث

جزاك الله خير طيب ايه هى الاعباء ده

وهل تفضل اشترى ارض وابيها ولا شقة فى كمبوند

ممك اكلم حضرتك على الخاص

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير طيب ايه هى الاعباء ده

وهل تفضل اشترى ارض وابيها ولا شقة فى كمبوند

ممك اكلم حضرتك على الخاص

اكيد وتحت امرك اخى

رابط هذا التعليق

لي استفسار انا اشتريت قطعه ارض في الشروق الحي الرابع فيلات وادفع اقساط البنك في موعدها في شهر يناير ولكن هذا العام ونظرا لاني بدات البناء حتي استطيع نقل الملكيه باسمي في الجهاز حيث اني شاري الارض

فاني اريد ان اوفر السيوله التي معي وادفع القسط في فبراير فهل هناك اي خطر من تاخير قيمه القسط لمده شهر مع العلم اني دفعت القسطين السابقين في موعدهم

ار جو الرد ضروري جدا

والف شكر مقدما

اولا انت دفعت قسط واحد مش اتنين لان بداية الاقساط كانت فى يناير 2011 للقرعة الرابعة التى تتبعها ارضك

تانى شئ مفيش مشاكل ان شاء الله لعدم دفع القسط شهر او اتنين او خمسة ... المهم يتم دفعه قبل حلول القسط التانى

لكن سسيتم دفع فائدة على تاخير المبلغ حسب ما يقره البنك المركزى على القروض من فوائد

و ربنا يعينك و تكمل بنائك و تسكنه على خير يا جارى الكريم

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة عطر الجنة

اتابع منذ فترة كلامك عن الشروق وفى الحقيقة استفادت كتير نظرا لخبرتك الواضحة

انا كنت بدور على شقة فى الشروق و امامى شركات الاستثمار العقارى وعروضهم -- بس معظم المساحات اللى على الواجهة بتكون كبيرة

ده غير ان المساحة اللى بيقولوها بيكون ناقصه اكتر من 20 فى الميه والاسعار بتتفاوت ومالهاش معيار

فكنت عايز اعرف ايه مميزات وعيوب الشركات دى لانى متردد اشترى

وايه الحاجات اللى الواحد ياخد باله منها قبل مايشترى منهم

مع كل المميزات التى تعطيها الشركات فانا لا احبذ الشراء منها و احبذ الشراء من الافراد

- فالشركات تعطى عدد سنوات تقسيط اكثر من الافراد لكن مع طول فترة الاستلام التى تتعدى السنتين و لو تريد استلام فورى او قريب يبقى تدفع و يصبح وقتها التقسيط غير مجدى

- الشركات جودة بناءها اقل من الافراد لكن سعرها اقل بالنسبة للمتر

- الشركات تشترى اراضيها من الافراد و بعد اتمام البناء تنقلها باسمها و تبتدى تسدد اقساطها

- الشراء من الافراد بيكون فيه سعر المتر اعلى مقابل جودة افضل لانه بيكون ساكن لنفس المكان

- سعر الكاش بيكون اقل من الشركات

- مدة التقسيط غالبا اقل مع فترة تسليم قليلة

- سهل التاكد من صحة الاوراق و ده بيعطى عامل امان اكثر لانه ساكن معك و ليس شركة ممكن لا تستكمل اقساط الارض لاى سبب ما

بالنسبة للاسعار فالاماكن المميزة ليها اكيد سعرها فى اى مكان

فمثلا اعلى اسعار فى شقق العمارات فى المنطقة السابعة و الثامنة

و اعلاهم فى المنطقتين اول 5 نمر من المدخل الثانى

يعنى اكيد سعر المتر فى السابعة و الثامنة اعلى من متر الشقق فى الخامسة و الرابعة و هكذا

و لو عاوز ارشح لك ممكن ترسلى على الخاص المساحة المفضلة و المكان المفضل و الامكانيات المادية

تحباتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

ار جو الرد ضروري جدا

والف شكر مقدما

اولا انت دفعت قسط واحد مش اتنين لان بداية الاقساط كانت فى يناير 2011 للقرعة الرابعة التى تتبعها ارضك

تانى شئ مفيش مشاكل ان شاء الله لعدم دفع القسط شهر او اتنين او خمسة ... المهم يتم دفعه قبل حلول القسط التانى

لكن سسيتم دفع فائدة على تاخير المبلغ حسب ما يقره البنك المركزى على القروض من فوائد

و ربنا يعينك و تكمل بنائك و تسكنه على خير يا جارى الكريم

تحياتى

الف الف شكر مهندسه عطر الجنه وشرف لي انكي جارتنا في المدينه الجميله

رابط هذا التعليق

سلام لجميع اعضاء المنتدى........احب اسالكم عن موضوع الحى الايطالى بمدينة بدر فوجئت باعلان كبير فى جريدة الاهرام..عن بيع شقق بالحى الايطالى بمدينة بدر بمقدم 10000 جنيه ومواصفات ممتازة وشكل العمارات رائع والملفت ان الاعلان ده عرض لمدة 7 ايام فقط ...يعنى ياتلحق يامتلحقش ارجو الافادة السريعة.............وشككككككككرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...