اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

صرح محمد أحمد منصور "نائب رئيس جهاز مدينة بدر" إنه من المنتظر أن يتم طرح مناقصة عامة للنقل الجماعي الداخلي لساكني مدينة بدر خلال 15 يوماً، مشيراً إلى أنه تم إرسال جميع المعلومات المتعلقة بالمناقصة إلى وزارة الإسكان وهيئة المجتمعات العمرانية ليتم اتخاذ القرارات فيها.

وأشار منصور إلى أن من أهم القرارات التي سيتم إصداراها هي الموافقة الأمنية للشركات المتقدمة للمناقصة، مشيراً إلى إنه من المتوقع ان تتقدم العديد من الشركات الحكومية والخاصة للحصول على هذه المناقصة والتي ستصل كراسة الشروط بها إلى 100 جنيه.

وقال منصور: إن الهدف حالياً لدى جهاز المدينة هو الإرتقاء بها والعمل على حل المشاكل المتواجدة مثل "الصرف الصحي والكهرباء والمواصلات" والتي نعمل حالياً بالتعاون مع وزارة الإسكان على حلها.

وأكد محمد وجدي حسين "نائب ثاني لرئيس الجهاز" أن هناك عمليات طرح منتظرة خلال الأيام المقبلة لأراضي جديدة بالمدينة في مناطق "غير مسماه" على مساحات مختلفة وستخصص للإسكان المتوسط وذلك في مناطق شمال وجنوب المدينة

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

القاهرة للإستثمار: المجتمعات العمرانية تعتمد المخطط العام لانشاء جامعة بدر

القاهرة - كشف تقرير مجلس إدارة شركة القاهرة للإستثمار والتنمية العقاريه (CIRA) عن القوائم المالية غير المجمعة عن الفترة المالية المنتهية فى 30/06/2011 ، عن تحقيقها صافي ربح بعد الضريبة 2.22 مليون جنيه مقابل 103 ألف جنيه العام الماضي .

وأضاف بيان الشركة انها تخطط لبناء 25 مدرسة في الخمس سنوات القادمة بكثافة 42 الف طالب بمحافظات مصر ، كما تعد الشركة خطة للبدء في انشاء جامعة بدر المملوكة للشركة عن مساحة 45 فدان بمدينة بدر حيث قامت الشركة باعداد الدراسات المالية والادارية والفنية اللازمة للحصول علي الموافقة علي انشاء الجامعة .

واشار البيان ان الشركة حصلت علي الموافقة علي اعتماد المخطط العام للمشروع بهيئة المجتمعات العمرانية الجديدة وتعكف علي الانتهاء من تحديد اليات وسياسات تنفيذ الخطة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اريد مساعدتك يا شباب المنتدى يا اهل الخبره :

ان شاء الله ناوى اشترى شقه فى الشروق ( المنطقه الخامسه , مجاوره التانيه ) وعايز خبراتكم ومشورتكم فى عده نقاط :

( سعر المتر 1500 + 15000 جراج ( تقسيط على 5 سنين ) استلام 2013 نص تشطيب وحاله العقار الان مبنى طوب احمر + الشقه بحرى امام جنينه دور اول )

- هل سعر الشقه مناسب ؟

- ايه الفرق بين انى اتعامل مع شركه او افراد ؟ انا جايب الشقه من خلال شركه تسويق عقارى بس العقد هيبقى مع صاحب العقار والشركه مجرد مسوق يعنى ملهاش اى صفه.

- ايه اللى المفروض اخد بالى منه فى العقد وايه الاوراق اللى المفروض اتأكد منها ؟

- اعلم ان معظم مناطق الشروق لم يدخلها كهرباء بعد , فهل كما يقولون خلال سنه هيكون دخل الكهرباء جميع المناطق ؟

- هل مياه الشروق صالحه للشرب وهل يوجد مشاكل انقطاع المياه ؟

- ألاحظ ان النمو فى الشروق بطىء جدا, فهل هناك اسباب او مشاكل معروفه ؟

- انوى السكن بعد 3 سنوات من الان فهل هذه فتره جيده لكى تكون الشروق مؤهله للمعيشه ؟

اسف على الاطاله وشكرا مقدما لرواد المنتدى واتمنى ان اجد الاجابات من اهل الخبره.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اريد مساعدتك يا شباب المنتدى يا اهل الخبره :

ان شاء الله ناوى اشترى شقه فى الشروق ( المنطقه الخامسه , مجاوره التانيه ) وعايز خبراتكم ومشورتكم فى عده نقاط :

( سعر المتر 1500 + 15000 جراج ( تقسيط على 5 سنين ) استلام 2013 نص تشطيب وحاله العقار الان مبنى طوب احمر + الشقه بحرى امام جنينه دور اول )

- هل سعر الشقه مناسب ؟

- ايه الفرق بين انى اتعامل مع شركه او افراد ؟ انا جايب الشقه من خلال شركه تسويق عقارى بس العقد هيبقى مع صاحب العقار والشركه مجرد مسوق يعنى ملهاش اى صفه.

- ايه اللى المفروض اخد بالى منه فى العقد وايه الاوراق اللى المفروض اتأكد منها ؟

- اعلم ان معظم مناطق الشروق لم يدخلها كهرباء بعد , فهل كما يقولون خلال سنه هيكون دخل الكهرباء جميع المناطق ؟

- هل مياه الشروق صالحه للشرب وهل يوجد مشاكل انقطاع المياه ؟

- ألاحظ ان النمو فى الشروق بطىء جدا, فهل هناك اسباب او مشاكل معروفه ؟

- انوى السكن بعد 3 سنوات من الان فهل هذه فتره جيده لكى تكون الشروق مؤهله للمعيشه ؟

اسف على الاطاله وشكرا مقدما لرواد المنتدى واتمنى ان اجد الاجابات من اهل الخبره.

اتفضل اقرأ الموضوع كله و ستجد ضالتك فى المشاركات

فعلا الكهرباء لم تدخل للان و ستدخل خلال 2012

المياة موجودة و صالحة للشرب

بقية الاسئلة ستجد لها اجابة هنا ان شاء الله بعد القراءة

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

خريطة اوضح للشروق

موضح بها بعض المعالم الرئيسية

و كل سنة و انتم طيبين و الى الله اقرب

تحياتى

post-26837-0-87610000-1320416192_thumb.j

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طالب مساعدتكم بخصوص مدينة العاشر من رمضان

لو حد تجارب هناك ايه مميزاتها ايه عيوبها الاسعار تقريبا كام

والأهم الأهم عند شراء شقة ايه الشروط اللي واحد لازم ياخد منها في العقد وازاي يتأكد علشان ما يتنصبش عليه لان ده وارد يحصل

والشراء من الشركات ايه الفرق بينه وبين الشراء من الافراد

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز / good person

شكرا على الذوق العالى وكل عام وانت بخير

بالنسبة لموضوع البناء هو متوقف لظروف الحالة الامنية

ولوجودى الدائم خارج مصر

انشاء اللة يعم الامن جميع الاراضى المصرية وعند البدء فى استكمال البناء ساقوم بكتابة جميع التفاصيل

مع اجمل المنى وارق تحياتى

شكرا يااستاذ خالد على ردك الجميل واتمنى لك التوفيق فى تكملة فيلتك فى بدر

واريد ان اخبرك اننى قمت فى هذا الصيف مباشرة بعد الثورة بصب سقف الدور الاول وبناء السور طوب وخرسانة وتم العمل بطريقة جيدة وكانت المشكلة فقط ارتفاع سعرالحديد

ولكن ولم اشعر مطلقا بموضوع المشكلة الامنية واغلبها مبالغات وكذب فقد حضرت واقعةبسيطة على طريق مصر السويس شخصيا ثم تم ابلاغى بها مع اضافة الكثير من المبالغات والكذب فيما بعد

وانشاء الله سانزل فى اجازة الصيف واكمل العمل

والتوفيق لنا جميعا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كل عام وانتم بخير سؤال الى اختى عطر الجنه ومن لديه الاجابه

كم سعر المتر شقه فى الحى الثالث شرق فلل

ترخيص المبانى للفيلا بدروم ودور ارضى وتم الانتهاء منهم هل هناك مخالفه لهذا المبنى وتم بناء السور وتشطيب الواجهه

هل ممكن نقل ملكيه الارض وماهو المطلوب لذلك

السؤال عندما يكون الترخيص ببدروم وارضى هل ضرورى من استكمال المبنى او فقط المخالف هو من لم يلتزم بالترخيص

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ,

شفت اعلان شقة على مصراوى فى اسكان الـ 70 , فانا عايز اعرف ايه رأى حضراتكم فيها من حيث السعر, مستوى الموقع وكل حاجة ممكنة

عرض الشقة كالتالى

شقه 76م صافى 70م نموذج امريكى تمويل عقارى ادفع 68000ج وقسط شهرى 425ج بالمنطقه الترفيهيه ثلاث دقائق من نادى الشروق الرياضى دور خامس - واجهه - بحرى بالغاز الطبيعى ( مدفوع كاش ) .

القسط المذكور لمدة 16 سنة يعنى ( 425* 12= 5100 * 16 = 81600)

طبعا بالاضافة للمبلغ المذكور 68000

صور العمارات فى اللينك ده

http://classifieds.masrawy.com/AdDetails.aspx?AdID=1801487&CategoryID=2

رأى حضراتكم ايه فى السعر ده؟ هل ده سعر مبالغ فيه ؟ ام سعر جيد

كمان وانا بكلم الراجل فى التليفون قالى ان عمال مدينتى سكانين فى الشقة ؟ معنى كده مستوى المكان مش اد كده ؟ انا عايز حاجة معقولة عشان انا يادوبك متخرج من كام سنة وعايز ابدأ حياتى يعنى لا عايز حاجة هاى كلاس ولا عايز حاجة شعبى اوى.

الحاجة التانية انها دور خامس , يعنى فى الصيف هتكون نار والشمس طول النهار ضربة فيها !!!

انا لما جيت حسبت ثمن الشقة طلع 149600

جزاكم الله خيرا

خير الناس انفعم للناس

رابط هذا التعليق

طيب حد سمع عن كمبوند حياتى هايتس بجوار بوابة 9 فى ارحاب

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

شفت اعلان شقة على مصراوى فى اسكان الـ 70 , فانا عايز اعرف ايه رأى حضراتكم فيها من حيث السعر, مستوى الموقع وكل حاجة ممكنة

عرض الشقة كالتالى

شقه 76م صافى 70م نموذج امريكى تمويل عقارى ادفع 68000ج وقسط شهرى 425ج بالمنطقه الترفيهيه ثلاث دقائق من نادى الشروق الرياضى دور خامس - واجهه - بحرى بالغاز الطبيعى ( مدفوع كاش ) .

كمان وانا بكلم الراجل فى التليفون قالى ان عمال مدينتى سكانين فى الشقة ؟ معنى كده مستوى المكان مش اد كده ؟ انا عايز حاجة معقولة عشان انا يادوبك متخرج من كام سنة وعايز ابدأ حياتى يعنى لا عايز حاجة هاى كلاس ولا عايز حاجة شعبى اوى.

الحاجة التانية انها دور خامس , يعنى فى الصيف هتكون نار والشمس طول النهار ضربة فيها !!!

جزاكم الله خيرا

السعر غالي الشروق مليانه شقق دور تاني

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة سوال لو سمحتي فية صديق عندة قطعة أرض قرعةخمسة في العبور عامل عليها لبشة عادية فقط ويريدني اشاركة بالنص انا هكمل المباني وهو علية اقساط الارض وفية خلاف علي ما صرفة حتي الان فنرجو ان توضحي لنا شروط المشاركة وحقوق وواجبات كل طرف في حاله ماكانت الارض خالية وفي حلتنا كيف يكون الوضع وعايز يدفعني مصاريف الحفر الرخصة وعداد المياة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

عرض الشقة كالتالى

جزاكم الله خيرا

اخى الفاضل

حضرتك لو نزلت و تجولت فى تلك المنطقة سترى ان ايجار الشقة قانون جديد من 350 جنيه الى 400 جنيه شهريا

طيب معنى انك ناوى تشترى اذن معك مبلغ 68 الف المقدم

بمبلغ المقدم هذا يمكن حجز شقة لدى اى شركة بمساحة اكبر و ايضا موعد استلامها قريب

فمثلا مازال هناك شقق فى المنطقة الرابعة و الثالثة و الثانية و التاسعة المتر فى حدود 1500 جنيه و التقسيط على 5 سنوات

اذن لابد ان تحدد قيمة ما تستطيع دفعه من اقساط

انصحك بالبحث فى المناطق التى ذكرتها افضل

تحياتى

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة سوال لو سمحتي فية صديق عندة قطعة أرض قرعةخمسة في العبور عامل عليها لبشة عادية فقط ويريدني اشاركة بالنص انا هكمل المباني وهو علية اقساط الارض وفية خلاف علي ما صرفة حتي الان فنرجو ان توضحي لنا شروط المشاركة وحقوق وواجبات كل طرف في حاله ماكانت الارض خالية وفي حلتنا كيف يكون الوضع وعايز يدفعني مصاريف الحفر الرخصة وعداد المياة

الحكاية ليست فى رقم القرعة ... لابد ان نعرف تمن الارض فى تلك المنطقة الان فاحيانا كثيرة يتفوق تمن الارض على سعر تكلفة البناء

تانى شئ فى المشاركات حساب سعر تكلفة البناء لتحديد نسب المشاركة

فمثلا من عدة سنوات كانت المشاركات فى الشروق للعمارات فى بعض المناطق 40 % للمالك و مناطق اخرى 50 % نبعا لتميز المنطقة

- حساب ما تم صرفه و دائما بيسبب خلاف

لان انا مثلا بحسب من وجهة نظرى و غالبا بتكون مجحفة بدون قصد

فانا مثلا امتك قطعة ارض طلع نصيبى انها صخرية و عليها مخلفات دفعت فى حفرها حوالى 60 الف و غيرى حفر ب 20 الف لان ارضه رملية

طيب لو جيت شاركت ممكن جدا لا يصدقنى شريكى انى حفرت بالتمن ده و كمان انا وقفت على الحفر فلابد ان يدفع لى نظير ذلك

انا تعبت نظير عمل الرخصة فلابد ان يدفع نظير ذلك

و كمان تقدر الاتعاب و التكلفة بسعر الان و ليس بسعر وقت تنفيذها

و لا ينسى الشريك و صاحب الارض ان كلاهما يحتاج الاخر

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

عرض الشقة كالتالى

جزاكم الله خيرا

اخى الفاضل

حضرتك لو نزلت و تجولت فى تلك المنطقة سترى ان ايجار الشقة قانون جديد من 350 جنيه الى 400 جنيه شهريا

فمثلا مازال هناك شقق فى المنطقة الرابعة و الثالثة و الثانية و التاسعة المتر فى حدود 1500 جنيه و التقسيط على 5 سنوات

تحياتى

السلام عليكم,

متشكر جدا لمساعدة حضرتك وربنا يجزيكى عنا خيرا ان شاء الله

بالنسبة لاقتراح حضرتك, انا فعلا سألت فى شركتين هما بريدج والاسراء, ولما روحت اتصدمت closedeyes.gif , تقريبا الاتنين عايزين يدفعونى من 50-60% قبل ما اخد مفتاح الشقة فى ايدى, ويقولك تقسيط :) , هما فعلا ممكن تتعاقد معاهم بالمبلغ ده, بس يقولك دفعة استلام ودفعة نهائى وكلام كتير

الحاجة التانية ان معظم المساحات كبيرة, يعنى فى الشركتين, كانت اقل مساحة 125م وكمان مش شايفة الشارع والبلكونة فاتحة على الجار!!!!

فأنا مش عارف هل كل الشقق فى الشروق كده ؟

كمان انا عايز اسكن على نهاية 2012 ان شاء الله فهل ده ممكن فى المناطق اللى حضرتك ذكرتيها ؟

تحياتى لك مرة اخرى وشكرا جزيلا

خير الناس انفعم للناس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

عرض الشقة كالتالى

جزاكم الله خيرا

اخى الفاضل

تحياتى

السلام عليكم,

بالنسبة لاقتراح حضرتك, انا فعلا سألت فى شركتين هما بريدج والاسراء, ولما روحت اتصدمت closedeyes.gif , تقريبا الاتنين عايزين يدفعونى من 50-60% قبل ما اخد مفتاح الشقة فى ايدى, ويقولك تقسيط :) , هما فعلا ممكن تتعاقد معاهم بالمبلغ ده, بس يقولك دفعة استلام ودفعة نهائى وكلام كتير

الحاجة التانية ان معظم المساحات كبيرة, يعنى فى الشركتين, كانت اقل مساحة 125م وكمان مش شايفة الشارع والبلكونة فاتحة على الجار!!!!

كمان انا عايز اسكن على نهاية 2012 ان شاء الله فهل ده ممكن فى المناطق اللى حضرتك ذكرتيها ؟

بصرف النظر عن اسم الشركة .. طالما حتاخد المفتاح فى ايدك فممتاز انك تكون دافع 60 %

الشركات التى تبتدى تاخد المبالغ الصغيرة بتسلم بعد سنتين على الاقل و بعد ان تكون كملت مبلغ 60 %

ليس معنى التقسيط انك تدفع اى مبلغ و تستلم ... كافى انك لم تكمل تمن الشقة و ستمكث فيها و تستغلها

عموما ارسل لى اقصى حدودك المادية على الخاص لو كنت جاد فقط ... و ابشر بالخير ...

و دعنا من شركات الاعلانات

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

نصيحة شخصية لو ناوى تسكن اخر السنة افضل ليك بدر او التجمع لتوفر نسبة الاسكان العالية وكل الخدمات وخصوصا الاسواق لحوم وخضار وغيرها

الشروق قد تكون اعلى بنسبة قليلة ولكن امامها 5 سنوات حتى تستطيع السكن بها

اكيد فيه ناس عايشة فى الشروق ولكن ليست كل الخدمات متوفرة ويجب ان يتوفر سياتين على الاقل سيارة تروح بيها الشغل وسيارة مع الاهل وانت خارج البيت

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

نصيحة شخصية لو ناوى تسكن اخر السنة افضل ليك بدر او التجمع لتوفر نسبة الاسكان العالية وكل الخدمات وخصوصا الاسواق لحوم وخضار وغيرها

اكيد فيه ناس عايشة فى الشروق ولكن ليست كل الخدمات متوفرة ويجب ان يتوفر سياتين على الاقل سيارة تروح بيها الشغل وسيارة مع الاهل وانت خارج البيت

متشكر جدا لنصيحة حضرتك الشخصية

بس انا عن نفسى لا احبذ بدر, وياريت اسكن فى التجمع , بس التجمع اسعاره غالية جدا , ولا حضرتك بتكلم على حاجة انا مش واخد بالى منها ؟

وانا ابديت فعلا احس ان مش هأقدر اسكن هناك فى خلال سنة

شكرا جزيلا مرة تانية

خير الناس انفعم للناس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

متشكر جدا لنصيحة حضرتك الشخصية

بس انا عن نفسى لا احبذ بدر, وياريت اسكن فى التجمع , بس التجمع اسعاره غالية جدا , ولا حضرتك بتكلم على حاجة انا مش واخد بالى منها ؟

وانا ابديت فعلا احس ان مش هأقدر اسكن هناك فى خلال سنة

شكرا جزيلا مرة تانية

ليه مش مفضل بدر ؟

على فكرة دول 5 دقايق الفرق و10 دفائف من العاشر باسواقها الكبيرة ومواصلاتها متوفرة

بدر افضلك تبدأ فيها حياتك وانت لسه انت وزوجتك وانصحك بالحى الاول او الثالث وده يعتبر افضل حى بعد الفيلات

انا عندى شقة كبيرة فى التجمع فى ارقى مكان وفيلا فى بدر تصدق انى شخصيا بارتاح فى الاجازة اقعد فى بدر عن التجمع قد تستغرب لكنها راحة نفسية

العيشة فى التجمع مش شقة بس

دى مصاريف كثيييييييييييييييييير جدا زايدة زى

اسعار كل حاجة فى التجمع اغلى

جيرانك سيارتهم غالية ولازم تسايرهم

اشتراكات نوادى

وعلاشن تلاقى شقة معقولة او اقل من المعقولة مش اقل من 400 الف لمساحة 130 متر وهاتكون خلفية كمان ولرضوا نسبة الاسكان فى بدر اعلى من التجمع تصدق ؟

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...