اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أفيدونى بسرعه أرجوكم

Recommended Posts

أنا شاب مصرى معى من المؤهلات (بكالوريوس علوم كيمياء وفيزياء بتقدير جيد جدا/ ICDL /جيد فى النجليزى )

جيت على فيزه فراش بشركة Trustللمقاولات بالكويت بعد ما قالولى ان وزارة التربه طالبه تخصصك .

ولما تيجى وتقدم فى الوزاره هتحوللك.

رحت الوزاره يوم 15/3 قالولى ناقصك عدم ممانعه من الكفيل.

ورجعت سمعت كلام ان الوزاره مو شارطهحاليا عدم ممانعة الكفيل هل الكلام ده صحيح؟

أعمل ايه وانا حاسس انه انضحك عليه وللأسف من واحد من بلدى وشغال فى نفس الشركه سواق.ان العقد حكومى وأكيد كان عرف الشرط دى.

مشمتخيل انى أستمر فى شغلة الفراش دى سنه.

وكمان الشركه مشعارفه تشغل أكثر من20 مصرى جايين معايه بحجة ان الماقع الى همه واخدينها مشعايزه مصريين يخدما فيها.

وطبعا المصريين عاملين مشاكل مع الشركه الى عايزه توديهم شركة أمانكو للأمن وهمه مشعايزين.

وفى تهديدات من الشركه ليهم وتهديدات منهم انهم يلجأوا للشؤون. يعنى من الأخر الشركه زى مايكون نادمه انها جابت مصريين يعنى أكيد بعد السنه دى هيفنشونا.

خايف أصبر سنه وبعد كده أتفنش ويبقى اتبهدلت وماطولتش حاجه.

وفى نفس الوقت مشعارف هل من حقى أكلم المسؤولين فى الشركه عن عدم الممانعه بعد ما سمعت انه مستحيل قبل أول سنه.

أعمل ايه عشان أوصل للوزاره أرجوكم أفيدونى .

ولكم جزيل الشكر.....

1weqdq

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      أنا أرملة ليس لدى أولاد فى الأربعين من عمرى تقدم للزواج منى شخص مطلق مهذب سن مناسب ولديه أولاد ماذا أفعل؟
    • 1
      السلام عليكم. .عندى حالة محتاج رأيكم فيها وياريت عن تجربة ان امكن...الموضوع زميل نزل بعربيته مصر خروج وعودة عادى لمدة شهرين حصلتله ظروف فى مصر منعته من الرجوع للسعودية و كل متعلقاته فى السعودية هيحاول يصرف حد يبعتهاله لمصر ..المشكلة فى العربية اللى معاه فى مصر هى على فكرة ملكه ومفيش عليها أقساط فى السعودية ولا حجوزات ولا اى مشاكل علشان محدش يظن ظن سيء...وضعها ايه بعد انتهاء الشهرين وهى لسه فى مصر يعنى لو اتمسك بيها ايه موقفها فى المرور المصرى..وايه رأيكم فى الآراء دى...يبلغ سرقة عنها ويبيعها خرد
    • 8
      بسم الله الرحمن الرحيم كل عام وحضراتكم جميعا بخير صديقي يحمل الجنسية الايطالية وهو دكتور صيدلي يعيش بمصر من أب مصري عندما تكلمت معه بخصوص السفر الي ايطاليا بشكل قانوني أفادني بأن والدته الايطالية ستزور مصر لقضاء بعض الوقت وتستطيع طلب مرافق شخصي حيث انها مريضة بمرض خطير ( غير معدي ) وستكون تأشيرتي عمل مدته سنة كمساعد لـ مسنة .   والسؤال .......     هل صحيح انني ملزم بدفع تأمين خروج بعد انقضاء المدة بما يوزي بالجنيه المصري 37 الف  تسترد بعد انتهاء مدة العقد  ؟   هل استطيع دخول دول الات
    • 2
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا معايا بكالوريوس نظم و معلومات و لأن مفيش شغل حاليا فى مصر الا كول سنتر او مخازن او امن جتلى فرصة انى اسافر السعودية الشغل فى شركة برمجيات فى جدة مبدأياً هاخد كورس مدفوع فى القاهرة على حسابهم الشغل هيبقى فى الاوراكل التدريب و التأشيرة و الفيزا و تذاكر السفر و الاقامة و الانتقالات و السكن كل ده مدفوع و عليهم السلبيات بقا الراتب 2500 ريال - بس بيقول هيزيد بعد كده اجازة شهر واحد كل سنتين التأشيرة " عامل " بس بيقول
    • 3
      السلام عليكم ..الإخوة الأعزاء انا أتيت السعودية فيزة عمل 90 يوم ولم يحدث نصيب فى العمل قبل عمل الإقامة ...حاليا شهر واحد فقط مر من ال 90 يوم..حاليا أريد العودة لمصر ...ولكن المعقب لا يعرف كيف يعمل خروج نهائى لأنه سأل فى الجوازات قالوله لازم تعمل اقامة الأول...اقامة مؤقتة للخروج النهائى ...ولعمل هذه الإقامة يجب التسجيل أولا فى جمعية المهندسين السعوديين لأننى مهندس وهو ما سيأخذ وقت وأريد العوده قبل العيد ..فهل يوجد حل لهذه المشكلة ؟؟
  • أضف...