اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الانترفيو بتاعي 5/2009 ساعدوني

Recommended Posts

الاخوة الاعزاء عندي مقابلة في شهر 5 القادم 2009 انا مهندس ميكانيكا سيارت عايز اعرف نصائحكم قبل المقابلة

بخصوص

- هل يوجد معادلة للهندسة مثل صيدلة ولا مواد تدرس فقط

- ما هي الاسئلة المتوقعة

- اخبار مجال صناعه واصلاح السيارت في كيبيك

- ما اهم الملاحظات عند دخولي الانترفيو

ارجو الافادة بخصوص الدراسة الخاصة ب هندسة والمعادلة

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا بشمهندس

بخصوص الاسئله المتوقعه وكل ما يخص الموضوع ده حضرتك ممكن تقرا مشاركات الزملاء هنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=65596

كمان في ناس بتاخد عند مدام ناديه او مسيو عصام للاعداد الجيد للمقابله

بخصوص المعادله بتعت شهادتك موجوده كل التفاصيل هنا

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/f...profession.html

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا بشمهندس

بخصوص الاسئله المتوقعه وكل ما يخص الموضوع ده حضرتك ممكن تقرا مشاركات الزملاء هنا

ربنا يوفقك

ميرسي جدا علي ردك السريع بس عموما هل موضوع المهندسين ومقابلتهم بتبقي صعبه ولا ايه النظام جوة

اللي فهمته اني لازم ادرس شوية علشان انظم للنقابة في www.oiq.qe.ca

Ordre des ingénieurs du Québec صح ؟؟ دا اللي انا فهمته علشان امارس مهنة الهندسة هناك

اما موضع المعادلة دي مش لاقيها بس انا راسلت جاعة لافال قالولي احنا ممكن نعمل دا

ارجو الاخوة المشكركة في موضوع الهندسة دا خصوصا ميكانيكا

انا رحت ل مدام نادية بتاعه الفرنساوي وفعلا بترتب كويس جدا بس انت كمان لازم تشاركها في الاسئلة لأنك انت اللي بتمدها بالاسئلة لأنها خاصة بيك

بس فعلا هي تماااااااااااااااااام

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا بشمهندس

ربنا يوفقك

ميرسي جدا علي ردك السريع بس عموما هل موضوع المهندسين ومقابلتهم بتبقي صعبه ولا ايه النظام جوة

اللي فهمته اني لازم ادرس شوية علشان انظم للنقابة في www.oiq.qe.ca

Ordre des ingénieurs du Québec صح ؟؟ دا اللي انا فهمته علشان امارس مهنة الهندسة هناك

اما موضع المعادلة دي مش لاقيها بس انا راسلت جاعة لافال قالولي احنا ممكن نعمل دا

ارجو الاخوة المشكركة في موضوع الهندسة دا خصوصا ميكانيكا

انا رحت ل مدام نادية بتاعه الفرنساوي وفعلا بترتب كويس جدا بس انت كمان لازم تشاركها في الاسئلة لأنك انت اللي بتمدها بالاسئلة لأنها خاصة بيك

بس فعلا هي تماااااااااااااااااام

على حد علمى ان كل فروع الهندسة من نقابة المهندسين بكيبك واللى حضرتك كاتب الرابط بتاعة انت حضرتك راسل الاوردر بحالتك من حيث التخصص والشهادات والدبلومات وخبرة العمل وهموا هيردوا عليك بصيغة تقليدية انك لازم تعمل طلب لرخصة وهيكتبولك الرابط بتاعها وانت كل اللى عليك تطبع الاميل دة وتاخدة المقابلة وتطبع الورق الخاص بالرخصة ويبقى معاك بحيث اما تناقشك فى شروط عملك تعرف انك عارف الخطوات كويس هو دة اللى ىعايزينة فى المقابلة بعد السفر دى حاجة تانية وهتبقى على ارض الواقع

راسلهم بالفرنساوى عشان يرضوا يردوا اصلهم متعصبين شو ية للفرنساوى وبالتوفيق ان شاء الله ولو معرفتش توصل للورق دة قلى وانا احاول اجيبة باذن الله

رابط هذا التعليق

اولا احب اشكر حضرتك علي ردك السريع ...انا فعلا نزات بعض الاوراق من الينك دا بس يارت تقولي الملفت دي صح ولا غلط وهي خاصة ب النقابة من الموقع التالي

http://www.oiq.qc.ca/pratiquer/permis/perm...ion-examen.html

انا بس عايز اعرف المعدلة بتم في النقابة دي بتاعه المهندسين ولا في جامعة لافال LAVAL لأني بصراحة متلغبط يعني لما يسالوني با النسبة للمعادلة بتاعه هندسة اقولهم ايه ؟؟؟؟ خصوصا انا تخصص ميكانيكا سيارت

ويا ريت الايميل بتاع الاوردر ( النقابة ) وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

اولا احب اشكر حضرتك علي ردك السريع ...انا فعلا نزات بعض الاوراق من الينك دا بس يارت تقولي الملفت دي صح ولا غلط وهي خاصة ب النقابة من الموقع التالي

http://www.oiq.qc.ca/pratiquer/permis/perm...ion-examen.html

انا بس عايز اعرف المعدلة بتم في النقابة دي بتاعه المهندسين ولا في جامعة لافال LAVAL لأني بصراحة متلغبط يعني لما يسالوني با النسبة للمعادلة بتاعه هندسة اقولهم ايه ؟؟؟؟ خصوصا انا تخصص ميكانيكا سيارت

ويا ريت الايميل بتاع الاوردر ( النقابة ) وشكرا جزيلا

ايوة ياباشا دة الموقع الصحيح وانا هبعت لحضرتك الورق بتاع الرخصة فى ملف بى دى اف واكيد هو اللى مع حضرتك بس للتاكيد

وبالنسبة للاوردر اميلة

dirgen@oiq.qc.ca

وبالنسبة للمعادلة بتم فين عندما تتقدم للاوردر بملف دراسى لك طبعا بيقيم الحالة وبتكمل دراسة فى جامعة هو اللى هيوجهك ليها وبعدين فى امتحانات عملية ولازم تشتغل فى اماكن تحت التدريب بس الخطوات دى ورا بعضها اولها معادلة الشهادة وانا هرفق لحضرتك ملف بى دى اف عن كيفية عمل معادلة المهندسين وهو هيشرح كل حاجة بالتفصيل وبالتوفيق ان شاء الله

Demande_vf_Demande_vf3.pdf

Ingenieur.pdf

رابط هذا التعليق

مجهود رائع من حضرتك والف شكر علي مساعدتك لي وربنا يعوض محبتك دي

انا فعلا نزلت الملف بتاع Ingenieur.pdf قبل كدا وطبعته معايا في الملف اللي ها ادخل بيه السفارة لكن

الملف التاني بتاع الطلب الرخصة اول مره اشوفه هل اخدة معايا برضة ولا مش مهم ؟؟

عموما دا الايميل بتاعي علي الياهوه لو في اي بينات تقدر تبعتها اكون شاكر جدا

hany_malak2001@yahoo.com بعد اذن الادارة طبعا

هل الدراسة لها مدة معينة بعد توجيهي من الاوردر ؟؟

سوال اخير مجال السيارت عامل ايه في كيبيك ؟؟

تم تعديل بواسطة hborsa
رابط هذا التعليق

مجهود رائع من حضرتك والف شكر علي مساعدتك لي وربنا يعوض محبتك دي

انا فعلا نزلت الملف بتاع Ingenieur.pdf قبل كدا وطبعته معايا في الملف اللي ها ادخل بيه السفارة لكن

الملف التاني بتاع الطلب الرخصة اول مره اشوفه هل اخدة معايا برضة ولا مش مهم ؟؟

عموما دا الايميل بتاعي علي الياهوه لو في اي بينات تقدر تبعتها اكون شاكر جدا

hany_malak2001@yahoo.com بعد اذن الادارة طبعا

هل الدراسة لها مدة معينة بعد توجيهي من الاوردر ؟؟

سوال اخير مجال السيارت عامل ايه في كيبيك ؟؟

طبعا اى ملف يفيدك فى المقابلة خده معاك عشان يوضح انك بدات خطوات عملية للتكيف والاعداد لمشروع الهجرة بتاعك وهى طبعا اما بتناقشك وتلاقى انك عارف ظروف شغلك وشروطه وعندك فكرة عن سوق العمل بتقتنع بيك وتعطيك درجات وتتعاطف معاك عشان تنجح وانت تحاول تقصر المقابلة معاها هى اللى يهمها اللغة تكون معقولة وانك تكون فاهم العملية ماشية ازاى دى كل الحكاية

بالنسبة للمعادلة انا مش مهندس انا بس بحاول اساعد على قد ما اقدر بس من خلال قراتى لملف الاوردر واضح الاتى

1-ان مدة الدراسة للمعادلة بتختلف من فرد لاخر لان بيدخل فيها اعتبارات كتير زى المواد الى درستها -الخبرة بتاعتك-

2- ان عشان تحصل على الرخصة لازم يبقى عندك خبرة فى العمل فى كندا طبعا وبعد كدة هتمر بامتحانات مهنية (من 1 الى 5 امتحانات) وبعد كدة تمتحن امتحان اللغه عشان تثبت الحد الادنى اللازم من المهارة فى اللغة لممارسة مهنة المهندس

وربنا يوفقك وياريت لو حد بيعمل معادلة هندسه فى كيبك يقدر يفيدك اكتر طبعا بس ركز الوقتى فى المقابلة هى اهم حاجة والباقى هيجى لوحده ان شاء الله وبالتوفيق ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

طبعا انا مقدر مجهود حضرتك وتعبك معايا ومرة تانية انا بشكرك انا راسلت النقابة امبارح وهما ردو النهاردة فعلا

وراسلتهم فرنساوي ود ا كان ارد بتاعهم من الايميل دا ibriere@OIQ.QC.CA

Bonjour,

Vous trouverez le formulaire de demande de permis ainsi que les informations relatives à ce sujet sur notre site web.

http://www.oiq.qc.ca/pratiquer/permis/perm...autre-pays.html

Je vous remercie de votre attention

Bonne journée

Isabelle Brière

Préposé à l'admission

Poste : 3116

انا ها اطبع الايميل دا واللي جوة الينك كمان با الضافه للورق بتاعك واخدهم معايا في فيل لوحدهم

سصوال اخير بعد اذنك انا معايا معهد سنتين سيارت غير بكالريوس الهندسة دا يديني نقط اضافي

أني قدمت الشهادة بتاعه المعهد مع الورق والدرجات كمان

شكرا

تم تعديل بواسطة hborsa
رابط هذا التعليق

طبعا انا مقدر مجهود حضرتك وتعبك معايا ومرة تانية انا بشكرك انا راسلت النقابة امبارح وهما ردو النهاردة فعلا

وراسلتهم فرنساوي ود ا كان ارد بتاعهم من الايميل دا ibriere@OIQ.QC.CA

Bonjour,

Vous trouverez le formulaire de demande de permis ainsi que les informations relatives à ce sujet sur notre site web.

http://www.oiq.qc.ca/pratiquer/permis/perm...autre-pays.html

Je vous remercie de votre attention

Bonne journée

Isabelle Brière

Préposé à l'admission

Poste : 3116

انا ها اطبع الايميل دا واللي جوة الينك كمان با الضافه للورق بتاعك واخدهم معايا في فيل لوحدهم

سصوال اخير بعد اذنك انا معايا معهد سنتين سيارت غير بكالريوس الهندسة دا يديني نقط اضافي

أني قدمت الشهادة بتاعه المعهد مع الورق والدرجات كمان

شكرا

هو حضرتك تقصد دبلومة يعنى بعد البكالوريوس؟ لو كدة يبقى بتاخد2 درجة

انما لو تقصد معهد قبل البكالوريوس يبقى هى تعطيك الدرجات الاعلى اللى هى بتاع البكالوريوس طبعا 11 درجة بس طبعا هتاخد انطباع كويس انك راجل محب للتعليم والتطور ومجتهد وعايز تنمى نفسك مهنيا وعلميا وبالتوفيق يارب وانا تحت امرك فى اى شئ ااقدر اعمله

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل السيد منير

لك كل تقدير واحترام

حضرتك لاتبخل على اى حد بمعلومة

الله يجعله فى ميزان حسناتك

وانا متبعة كل توجيهاتك الغالية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      السلام عليكم تم نقلي لمدينة أبها خلال الأيام السابقة فرحت بهذا النقل لأن لي صديق من أيام الطفولة يعمل هنا ووافقت على النقل وبسرعة بحثت عن رقم صديقي واتصلت به ولكنه خذلني وتجاهلني من أول مكالمة ما علينا ... الأن الوضع كالتالي نقلت لخميس مشيط بشكل سريع وسكنت في شقة غالية جدا لأني لا أعرف شيء في المدينة ولكني غريب لا أعرف أحد المطلوب واحد ابن حلال يفك لي طلاسم خميس مشيط ويساعدني في البحث عن شقة مناسبة ويعرفني أماكن الحدائق وأفضل المدارس وأين تقع الغرفة التجارية وأي مكت
    • 2
      السلام عليكم ورحمة الله باختصار زى مانا كاتب فى العنوان جايلي فرصة فى منطقة الهفوف ( الحسا ) بمجال الطباعة وطبعا المنطقة زى ماسمعت مليانة شيعة ويبدو من اسم كفيلي (العلي) انه شيعي ومن لهجته المميزة (القريبة من لهجة العراقيين ) العرض كالتالي : 3500 ريال ودا احسن راتب جالى من ساعة مانزلت قبل كدا كان راتبي اقل وهيوفر لى كل الكلام الباقى اللى متعارف عليه اللى خايف منه انه يكلفنى بطباعة او مساعدة فى اعداد اعمال للشيعة ومستحيل اعمل كدا انا بفضل الله ملتزم بمنهج اهل السنة والجماعه حد يقولى ازا
    • 5
      بعد التحية و السلام ,. اود ان اشكركم علي المجهود الرائع و ربنا يضع هذا المجهود والتعب في ميزان حسناتكم بجد انا استفدت منكم و من متابعتي لموضيعكم اختصارا: انا جاتلي تاشيرة محاسب في الرياض و انا بكالوريوس إدارة اعمال المهم عملت شهاده خبرة موثقة و كمان خطاب الكفيل موثق من السعودية و عايز اغير المهنة في البطاقه من طالب الي محاسب علشان اعمل الجواز و مش عارف الخطوات اية اكون عاجز عن الشكر لو حد نصحني اعمل اية وربنا يقدركم علي فعل الخير دايما ..
    • 6
      بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا كنت فى المملكة ونزلت من ست شهور ذهاب وعودة ولم استطع العودة لظروف خاص والآن فى فرصة انى اطلع على تاشيرة أخرى فعايز اعرف اقامتى السابقة سارية أم انتهت؟ هل فى موقع او رابط يفيدني بهذا الشان؟ ممكن حد يساعدني بالرابط او حتى ابعت له البيانات عالخاص المطلوبة ويفيدني تاشيرة الذهاب والعودة انتهت بالفعل ولكن مش عايز اروح والاقامة القديمة شغالة سؤال جانبي: تأشيرة سائق خاص يسري عليها موضوع المصاريف الجديدة اللى اتفرضت فى السعودية (200 ريال
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ياجماعة خريج بكالوريوس تجارة شعبة اقتصاديات تجارة خارجية ( تجارة خارجية جامعة حلوان ) كنت شغال محاسب بالسعودية بس كانت الفيزا عامل ربنا سهل بفيزا محاسب عام اخدتها معايا وانا نازل لكن عندي مشكلة بالتخصص لانة مش مطابق لمسمى الفيزا فامنت على نفسي في شركة وعملت كارنيه النقابة محاسب بس الفيزا اترفضت من السفارة بردو وبعت جبت جواب من الكفيل ولكن بردو المكتب قالي الاحتمال ضعيف انا مش عارف اعمل ايه تاني ياريت اللي عنده حل يقولي او عنده نفس التجربة يقولي الحل او يدلني
  • أضف...