اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

قلب ابيض :clappingrose: سمبا :clappingrose: تامر مصطفى :clappingrose: اتش درويش :clappingrose: سامح مجدي :clappingrose:

معلشي أنا متاخر في التهاني على اللقاء الجميل بس أنا قولت أبئى عملي و أبدأ من دلوئتي آخد كورسات في الفسيخ رغم إن العلاقة بيني و بين الفسيخ مش عاطفية خالص بس كله يهون مش عشان أكون في الكويت لأ عشان اكون مع الناس الحلوة دي تحت أي سما

بجد لمة زي العسل والأحلى منها المحبة بين الغائب و الحاضر ربنا يديم المحبة بين الجميع :clappingrose:

و خدوا الأغنية دي لأجدع مصريين :egyflag:

http://www.youtube.com/watch?v=hAMaNfuS3Q4

الفاضلة لماضة

مش أنا من شهرين قولت لك إبئي بصي على إخواتك المغتربين في الكويت ، أنا من ساعتها شامممممم ريحة المحشي ع النار

و أهو راح علينا :Head:

بس صراحة الفتة اللي عملتها أمي في العيد و لمتنا في البيت بالدنيا كلها h): h):

اللهم إجمعنا في في مستقر رحمتك في جنتك .. برحمتك يا ارحم الراحمين

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأخ سمبا

لا تتخيل أول ما قرات ردك وشي احمر ازاي

وحسيت اني اقحمت نفسي واني بطرد

بس الحمد لله طلع هزار

كل سنة وانت طيب

طبعا طبعا بهزر

بس احنا كمصريين يبقي مفيش تنازل عن ورقة الدمغة :closedeyes:

رابط هذا التعليق

شكلك مش متابعة المنتدي كويس النهاردة

اغابي موجودة ونزلت بموضوعين جداد

باينها هتاكل السوق :happy:

مدام قلب ابيض

بكل عشم وثقة

منتظرين البروجرام الجديد :)

معاك حق يا سمبا

انا تقريبا بقيت مابشوفش غير الباب بتاعنا ده

انت لفتت نظرى على فكره ...زى ما اكون بستسهل او لسه برضه مش عارفه اتابع بشكل جيد كل الجديد

حتى البريد الالكترونى اللى كان بيدلنى عالمشاركات او الردود اللى بتتكتب فى المواضيع اللى بشارك فيها توقف

انا لسه تايهه يا خونا مش كده بقى :protest:

انا حطيت سؤال فى موضوع او موضوع عن سؤال ياريت اشوف رأيكم فيه

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=113026&pid=660070&st=0entry660070

سااااامح ...سامعنى ؟؟؟

طيب :wub:

البروجرام الجديد يا ابو شهد يا خويا بقى يعتمد على الوقت المناسب للاغلبيه ..

اعتقد انه لازم يكون يوم جمعه مثلا ؟؟

فى مكان مفتوح ؟؟

قبل ما الجو يقلب ..هو دلوقتى زى الفل....صح ؟؟

انا بقترح اللى عاوز يعرض او يقترح مكان ما او شكل معين للقاء يقترحه سواء هنا او عالخاص ايهما انسب ونرتب ونعلن ونتقابل بامر الله على خير

بسبس .....انتى لسه هناك؟؟ :blink: تعالى بقى الجو بررررد عليك :give_rose:

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

صباح الخير

يارب يكون الجميع بخير

حبيت اقدم ورقة الدمغة

ويارب اتقبل

http://www.youtube.com/watch?v=g1LUjzDS_SQ

وراءَ مضيقِ الخوفِ متّسعُ الأمنِ ..........وأولُ مفـروحٍ به غايـةُ الحـزنِ

فلا تيأسـنَّ ، فـالله مـلَّك يـوســفــاً .......... خزائنهُ بعد الخلاصِ من السجنِ

كيف تتعامل مع الله

رابط هذا التعليق

بعد اذنكو حد يجوبى على سؤالى وياريت مطنشوش وتغيبو على ما تردو عليا انا جالى عقد عمل فى الكويت المهم انا نويت والنيه لله ان اخلص فى المشوار ده المهم المكتب طلب منى الجواز وصوره المؤهل وصوره شخصيه وتحليل فيرس وقلى ان الورق ده بيسافر الاول الكويت علشان العقد او الفيزه بتجيى من الكويت باسمى انا وقالى قدامك من 40 الى 45 يوم على ما الورق بتاعك يخلص وانا مش عارف بقى الورق بياخد المده دى كلها وانا مش عارف هل التاشيره دى بتيجى من الكويت ولا الورق لسه بيجى مصر ويفضل فرته كمان فياريت ياجماعه لو حد عنده اى معلومه عن الموضوع دهيرد عليا ويفهمنى وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

يا اهل الخبرة فى الكويت ارجو المشورة انا عندى 27 سنة خريج اداب انجليزى 2005 ومعى دبلومة تربوى 2007 كما ان معى اي سى دى ال التى هى شهادة كمبيوتر كما ان معى شهادة خبرة فى تدريس اللغة الانجليزية لمدة 4 سنوات معروض عليا زيارة للكويت لمدة شهرين فهل اتكل على الله ام لا افكر فى هذا الطريق خايف اجى وملقيش شغل وعاوز اعرف سؤال تكلفة الاقامة ارجو الرد للاهمية ارجو الرد للاهمية ارجو الرد للاهمية

ملحوظة يمكننى العمل كمدرس لغة انجليزية او مترجم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وحشتونى وحشتونى وحشتونى بجد والله بقالى كام يوم مش عارفه ادخل واكتب وطبعا انا غايبه من قبل العيد كنت بجهز نفسي لعزومه العجيله والاقي الناس غيرت للمسيله وانا معرفش لا وايه انا اللى كنت عايزه اعملها مفاجأه ومردتش اتصل علشان تبقي مفاجأه حلوه وفى الاخر انا اللى تفاجأت بانكم غيرتوا رايكم اهه كنت هتجنن ومقهوره وانا قاعده فى العجيله اينعم مع 7 اسر مصريين انما ايه الناس كلها اخدت الموقع وخصوصا الستات منهم علشان يدخلوا معانا هنا بس لانهم شايفين لهفتى انى اشوفكم وقمصتى ان محدش راضي يودينى ولا انهم راضيين يسيبونى امشي وعيب ومش عيب نسيب الناس اللى احنا عزمنهم اصلنا كنا احنا اللى جايبين الحاجه ومظبتين بس بجد مقهوره مقهوره مقهوره وسأزال مقهوره لحد ما اقابلكم تانى

ماما انا بجد مش عارفه اشكرك ازاى والله على احساسك العالى والنبيل وعلى تجمع الحبايب وكان نفسي اكون ممثل لنون النسوه معاكى فى المحاورات بس حكم القوى اللى هم جمع مذكر سالم اللى عندى نعمل ايه بقي

دانا كنت هعيط وانا هناك بينى وبينكم خمس دقايق بالعربيه ومحدش راضي يخلينى اروح ولا هم راضيين يوصلونى بس اجيب عربيه وان شاء الله مش هاعرفهم تانى ههههههههههههههههههههههههه

دانا عامله حسابي وحلقت لعمورى بعد ما سلخوا الخروف هههههههههههههههه علشان كان شعره زى الخروف كده بالضبط وقلت اكيد عموره هيفرح جدا مع ماما قلب ابيض ومع اولاد تامر ومع اولاد سامح ومع خالهم سمبا وحسن درويش بجد انقهرت جدا إهي إهي إهي

بس بجد كان نفسي جدا ابقي بينكم ووسطكم وخصوصا بعد ما قرأت عن تقارير المسيله وكان نفسي لو فى كمان صور تنزل والله كنت ناويه اعمل موضوع فى المحاورات عن المقابله بتاعتنا وكمان انزل كام صوره لينا مع بعض بس نقول ايه بقي الحظ انى مدخلش الساعه 12 بالليل واشوف انكم غيرتوا المكان يالا خيرها فى غيرها ان شاء الله

وبجد اشكركم جدا على الاحساس الحلو اللى حسيته انكم اتجمعتوا حتى لو من غيري المهم ان بقي في عالم فى واقعي مش افتراضي

واسيبكم مع الاغنيه دى لانكم بجد وحشتونى

http://www.youtube.com/watch?v=NMbWnYlWDFk

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

بعد اذنكو حد يجوبى على سؤالى وياريت مطنشوش وتغيبو على ما تردو عليا انا جالى عقد عمل فى الكويت المهم انا نويت والنيه لله ان اخلص فى المشوار ده المهم المكتب طلب منى الجواز وصوره المؤهل وصوره شخصيه وتحليل فيرس وقلى ان الورق ده بيسافر الاول الكويت علشان العقد او الفيزه بتجيى من الكويت باسمى انا وقالى قدامك من 40 الى 45 يوم على ما الورق بتاعك يخلص وانا مش عارف بقى الورق بياخد المده دى كلها وانا مش عارف هل التاشيره دى بتيجى من الكويت ولا الورق لسه بيجى مصر ويفضل فرته كمان فياريت ياجماعه لو حد عنده اى معلومه عن الموضوع دهيرد عليا ويفهمنى وجزاكم الله خير

واضح جدا يااستاذي انك متوتر جدا وانت بتكتب الكلام ده

لدرجة اني حاسسس اني بسمع دقات قلبك .......... أهدي

التأشيرات عادة ما بتوصل متأخرة وبتاخد فعلا الوقت ده بس المهم تقول بنود العقد علشان الناس تقدر تفيدك وتقولك هو مناسب ليك ولا هتتعب علي الفاضي

تحيات :)

رابط هذا التعليق

يا اهل الخبرة فى الكويت ارجو المشورة انا عندى 27 سنة خريج اداب انجليزى 2005 ومعى دبلومة تربوى 2007 كما ان معى اي سى دى ال التى هى شهادة كمبيوتر كما ان معى شهادة خبرة فى تدريس اللغة الانجليزية لمدة 4 سنوات معروض عليا زيارة للكويت لمدة شهرين فهل اتكل على الله ام لا افكر فى هذا الطريق خايف اجى وملقيش شغل وعاوز اعرف سؤال تكلفة الاقامة ارجو الرد للاهمية ارجو الرد للاهمية ارجو الرد للاهمية

ببساطة طبعا صعب تحصل شغل في الكويت خصوصا ان مكانش ليك معارف يساعدوك وان كنت مش جاي علي حاجة معينة

في الزيارة دي طبعا مش لوجه الله كده واكيد هتدفع لها فلوس وتذاكر السفر رايح جاي والاقامة اللي مش رخيصة في الكويت كل دي بالنسبة لك مخاطرة ولو عايز تعرف تكلفة الاقامة ارجع للصفحات الاولي هتلاقي رد وافي

تم تعديل بواسطة سمبا
رابط هذا التعليق

البروجرام الجديد يا ابو شهد يا خويا بقى يعتمد على الوقت المناسب للاغلبيه ..

اعتقد انه لازم يكون يوم جمعه مثلا ؟؟

فى مكان مفتوح ؟؟

قبل ما الجو يقلب ..هو دلوقتى زى الفل....صح ؟؟

انا بقترح اللى عاوز يعرض او يقترح مكان ما او شكل معين للقاء يقترحه سواء هنا او عالخاص ايهما انسب ونرتب ونعلن ونتقابل بامر الله على خير

:happy: :happy:

اسعد الله صباحك يا مدام قلب ابيض

حضرتك لو هتعتمدي علي الاقتراحات يبقي ان شاء الله اللقاء الثاني بعد خمس سنين لان هتلاقي كل اقتراح في وداي كالعادة

طيب اروح انا بقي اشوف صورة الشوي art:) واعيش مع ذكريات اللقاء الاول

رابط هذا التعليق

الورق ممكن ياخذ أكثر كمان من 45 يوم

حسب حالة الشؤون والجوازات وحسب الظروف وقت تقديم اوراقك هنا في الكويت

ولكن في حال صدور الفيزا وتوصلك مصر بتكون في ايدك مباشرة

ولكن يبقى دور الفحوصات الطبية والاجراءات اللي في مصر

ولو عايز تتعرف على الاجراءات دي بالتفصيل معلش اتعب شوية وارجع في نفس موضوعنا شوية صفحات للخلف وانت هتلاقي معلومات اكتر من اللي هتفكر تسأل عنها

بس ياريت تحكي لنا عن ظروف العمل اللي هتيجي عليه علشان تسمع نصائح اخوانك

تعالى وان شاء الله ربنا يرزقك

جرب مش هتخسر حاجة

بس نصيحتي لو انت مظبط حالك في مصر ودخلك كويس يبقى متخسرش موقعك واسمك

ربنا يوفقك

وحشتونى وحشتونى وحشتونى بجد والله بقالى كام يوم مش عارفه ادخل واكتب وطبعا انا غايبه من قبل العيد كنت بجهز نفسي لعزومه العجيله والاقي الناس غيرت للمسيله وانا معرفش لا وايه انا اللى كنت عايزه اعملها مفاجأه ومردتش اتصل علشان تبقي مفاجأه حلوه وفى الاخر انا اللى تفاجأت بانكم غيرتوا رايكم اهه كنت هتجنن ومقهوره وانا قاعده فى العجيله اينعم مع 7 اسر مصريين انما ايه الناس كلها اخدت الموقع وخصوصا الستات منهم علشان يدخلوا معانا هنا بس لانهم شايفين لهفتى انى اشوفكم وقمصتى ان محدش راضي يودينى ولا انهم راضيين يسيبونى امشي وعيب ومش عيب نسيب الناس اللى احنا عزمنهم اصلنا كنا احنا اللى جايبين الحاجه ومظبتين بس بجد مقهوره مقهوره مقهوره وسأزال مقهوره لحد ما اقابلكم تانى

http://www.youtube.com/watch?v=NMbWnYlWDFk

انتي كنتي مخاصمانا والا ايه؟؟

وبعدين المفروض يكون في متابعة مستمرة منك علشان احنا بنغير رأينا بسرعة حسب الجو

عموما كل سنه وانتي بألف خير وصحة وسلامة

وتجهيزا منك للقاء الثاني لازمن ولابد تحضري الطلبات التالية:

اولا : عدد 3 قطع فسيخ من نوع وسط الملح

ثانيا : عدد 2 زجاجة بيبسي كولا لزوم اطفاء نار الفسيخ

ثالثا : براد يصلح للوضع على الفحم

رابعا : ما يستجد من طلبات

رابط هذا التعليق

صباح الخير

يارب يكون الجميع بخير

حبيت اقدم ورقة الدمغة

ويارب اتقبل

ورقة الدمغة دي يا حورية عين شغل عالي باحتراف وما يطمنش :protest:

اعترفي انتي متدربة فين وعميلة لاي جهة

رابط هذا التعليق

مدام بوسي

ام عمر

مراحب والله ... اشرقت علينا الانوار من تاني

كنا مفتقدينك هناك والله وكنا نتمني نشوف عمر ..... الخطة اننا كنا هنبعت لك كتيبة دعم عسكري من المسيلة للعقيلة يا تخطف عمر يا تخطف الاكل علي حسب ظروفهم بقي

تتعوض ان شاء الله

سلامنا لعمر :give_rose:

رابط هذا التعليق

صباح الخير

يارب يكون الجميع بخير

حبيت اقدم ورقة الدمغة

ويارب اتقبل

بعد الاطلاع على الدستور

وبعد الاطلاع على المادة 343 من قانون محاورات الكويت والمعدل بقانون رقم 344 في نفس اليوم

فقد قررت ادارة باب المغتربين بالكويت بإحالة أوراقك الى جناب مفتي المحاورات

==========

ما دامت اوراقك مستوفية كل الدمغات والتوقيعات وأختام الصقر يبقى مقبولة ان شاء الله

سمعينا زغروطه وانتي داخلة على باب المحاورات

رابط هذا التعليق

صباح الخير

يارب يكون الجميع بخير

حبيت اقدم ورقة الدمغة

ويارب اتقبل

ورقة الدمغة دي يا حورية عين شغل عالي باحتراف وما يطمنش :protest:

اعترفي انتي متدربة فين وعميلة لاي جهة

لالالالالالالا لاءءءء

سيب لى انا الطلعه دى بقى يا سمبا ...ده انا مش هاسيبك ابدا يا حوريه مش بس هنا لاء وفى الدار كمان ....ولا ايه؟؟

حللت اهلا ووطئت سهلا

بس والله ده كتيييييراوى على ...بجد والله كتير :blush2:

بعد الاطلاع على الدستور

وبعد الاطلاع على المادة 343 من قانون محاورات الكويت والمعدل بقانون رقم 344 في نفس اليوم

فقد قررت ادارة باب المغتربين بالكويت بإحالة أوراقك الى جناب مفتي المحاورات

==========

ما دامت اوراقك مستوفية كل الدمغات والتوقيعات وأختام الصقر يبقى مقبولة ان شاء الله

سمعينا زغروطه وانتي داخلة على باب المحاورات

بعد كل ما قامت به المذكوره اعلاه من جهد واضح ومحاولات لنيل القبول كعضو جميل نعتز به وبصداقته ..اصبح لزاما علينا بل من

من الجدعنه ان نقوم نحن ممثل ديوانيه الكويت بالمنتدى بواجب الزغروطه التى الزمت بها حوريه هانم عين

http://www.youtube.com/watch?v=pX1Bd71YtYw

حللت اهلا ووطئت سهلا ...

كل الحب والتقدير وجزيل الشكر لمجهودك الذى اسعدنا جميعا

جزاك الله خيرا على رسم بسمه على وجوهنا مع اشراقه الصباح :clappingrose:

رابط هذا التعليق

ربنا يسعدكم يارب العالمين

لا تتخيلو انتم ادخلتم السرور على قلبي ازاي

ربي يعدكم في الدنيا وفي الآخرة

بجد مليتو عليا الدنيا بعد وحدة الغربة

وراءَ مضيقِ الخوفِ متّسعُ الأمنِ ..........وأولُ مفـروحٍ به غايـةُ الحـزنِ

فلا تيأسـنَّ ، فـالله مـلَّك يـوســفــاً .......... خزائنهُ بعد الخلاصِ من السجنِ

كيف تتعامل مع الله

رابط هذا التعليق

اه بياخد وقت بس لو المكتب طول فى الاجراءات نفض له

وشوف غيره

تم تعديل بواسطة saramath
رابط هذا التعليق

حاليا طالبين فى الوزارة معلمين شرط خبرة ثلاث سنوات للتربوين

وخريجين اداب خبرة لا تقل عن 5 سنوات

واعتقد انك معاك خبرة

توكل على الله وتعالى خلال الايام الجاية

رابط هذا التعليق

والله كلكم وحشنى جدا

جايز مش لاقى وقت علشان ادخل واشارك معاكم بس كل شويه بدخل واشوف ايه اخر الاخبار واجرى اكمل شغل بسرعه اصلى معايا شغل مهم لازم اخلصه اليومين دول جدا ادعولى

ام عمر

نورتى المنتدى كله

ايه اللى كان وخدك مننا الفتره دى كلها

طبعا مش هقول فاتك نص عمرك علشان معرفتوش تيجو المسيله وكده لازم الواحد يراعى مشاعرك برضه واهدى النفوس angl::

انتى بتفكرينى باختى اللى اصغر منى على طول كانت دايما عامله جو مرح كده فى البيت

اختنا حور العين

بما ان ماما قلب ابيض وتامر وسمبا وقعو على اوراق اعتمادك معانا يبقى مش ناقص غير انى

استلم منك اشتراك العضويه وهو عباره عن كيلو رنجه مدخنه وكيلو فسيخ من عند عبده تلوث اللى فى وسط البلد

اهلا وسهلا بيكى وسطنا فى العيله :give_rose:

انت هنا وسط اهلك واخواتك رغم ان نون النسوه بدات تقوى شوكته علينا يا رجاله smk:

تامر وسبما وحسن درويش ليكى وحشه يا رجاله

هياااا قعده الرجاله متتعوضش برضه

الاخ mitonos

تعالى وجرب حظك وزى ما اختنا ساره بتقولك وزاره التربيه عاوزه مدرسين اليومين دول او ممكن تدور على شغل فى المدارس الخاصه اللى بسمع انه مش كويسه زى الحكوميه سواء فى الراتب او المعامله

امال بالنسبه لتكاليف الاقامه فانت تقصد تكاليف المعيشه فى الشهرين دول ولا تكاليف اجراءت الاقامه لو لقيت شغل

بالنسبه

فاليومين دول فى عروض فى شركات الطيران زى طيران الجزيرة والعربيه وبالنسبه للمصاريف فهتقعدلك فى شقه عذاب هتدفعلك على الاقل 600 جنيه فى الشهر نصيبك من الايجار

واكل وشرب قول 750 كمان على الاقل (دى اقل حاجه هتقدر تصرفها فى الشهر اوعى تفكر انك هتقدر تخنصر منهم)

دى طبعا غير مواصلات الداخليه هنقول اقل مشوار ليك رايح جاى هيبقى فى حدود 50 جنيه التاكسى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...