اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

اخي حسن اتمنى ان تكون امورك تيسرت وانتهيت من مهمتك التي جئت من اجلها

كنا نتمنى وجودك بيننا في بلدك الثاني الكويت بشكل دائم

ولكنني احسدك صراحة على ذهابك للمحروسه متمنيه ان اكون مكانك

عسى ان تكون لك عوده هنا مره اخرى ونراك على خير

كل عســــير إذا استــــعنت بالله فهو يســـــير

الحــــب والعطـــــر..... لا يختـــبئان

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ابو عمـــــــــــــــــــار ؟؟؟؟؟؟

:unsure:

رابط هذا التعليق

:urgent:

لقد تحدد ميعاد السفر والذي سوف يكون بإذن الله تعالى يوم الجمعة عصراً

بقدر سعادتي بالعودة إلى المحروسة بقدر حزني على عدم قضاء يوم الجمعة معكم ولقاكم

قد تجمعنا ايام آخر ،، قد يجمعنا مكان غير المكان ،، لكن تظلوا في القلب دائماً وأبداً

أتمنى التوفيق والسداد والسعادة للجميع

شكرا

أم نور ،، دكتور محمود ،، سامح ،، أمل حياتي (شكر خاص)

تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

;) خبر عااجل

أستطاع أخوكم الغريب ، الحصول على اللامانع الخاص برخصة القيادة :cheer:

وتم ذلك بحمد الله في الزيارة العاشرة لمكتب مرور الجابرية ، حيث تم الحصول على أختام الموافقة ، والحصول على البطاقة الكرتونية الخاصة بالتراي

وتم أيضا الحصول على موعد للتراي في 21/6/2011

والله الموفق والمستعان

----------------------------------------------------------------------------------

ياااه الحمدلله أخيرا وبعد معاناة أستمرت لمدة العام والنصف

لا تتخيلوا الصعوبة اللي كنت بواجهه في الموضوع ده بالرغم من أن ورقي كله كامل بس تقول أيه في تحيكم الرأي

الحمدلله على كل حال ،، عاوزين دعاء وقيام ليل أن ربنا يكرمنا في التراي من أول مرة ، وساعتها هشرب الناس كلها حاجة ساقعة (بطل من أبو 75 فلس يلا ، أنتو تستهلوا كل خير)

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

انا طبيبة انوي السفر للعمل بالخليج و افضل الامارات و الكويت. اود ان اعرف الفرق في مستوى المعيشة بين الامارات و الكويت, ايهما أغلى, و مستوى مرتبات الاطباء الاخصائيين في الكويت.

اود التواصل مع زملاء اطباء و طبيبات في الكويت لتكوين رأي نهائي في اختياري للسفر.

شكرا و جزاكم الله خيرا و جعلها في ميزان حسناتكم

رابط هذا التعليق

وحشتونى و هتوحشونى

مسافره اخر الشهر طبعا مش مبسوطه لانى نازله مصر و مش عارفه هنرجع ولالا و اهلى كلهم هنا و اخواتى والوالد و الوالده يعنى عندى اكتئاب جامد جدا

قلت اسلم قبل ما انشغل فى العفش و التجهيز للسفر

بجد محتاجه دعواتكم لان الوضع صعب عليا لانه جه فجاه ولان مليش حد فى مصر

حد محتاج حاجه من مصر ؟؟

دكتورة ياسو مش عارفه الاسم كده صح ولا غلط بخصوص السفر للكويت و الفرق بينه و بين الامارات الكويت ممكن تقولى عليها بين السعوديه و الامارات فى المصاريف و مستوى المعيشه يعنى الامارات غاليه فى الايجارات و مصاريفها المعيشيه كتير اما الكويت فمعقوله مستوى معيشى و مادى كويس يعنى تعيشى كويس و كمان تحوشى

اما عن الشغل هنا فالخاص فترتين يعنى 4 ساعات و بريك و العصر 4 ساعات تانيين اما الحكومه فبيبقى فترة واحده على بعض و ممكن يبقى فى نبطشيات على حسب المؤهل يعنى مسجل ولا مسجل اول ولا اخصائى الاستشاريين هناغير مرغوب فيهم بمعنى تانى مش مطلوبين لان شغلهم بيقى اقل و مرتبهم عالى

بالماجيستير ممكن توصلى بالمرتب 1500 دينار و ممكن اقل حسب المكان طبعا المصاريف بتبقى حسب عدد افراد الاسرة و اذا فى مدارس ولالا

يارب اكون افدتك

اه نسيت اقولك اسالى على المكان كويس قبل ما توقعى لان فى مستشفيات هنا خصوصا فى الخاص سمعتها مش حلوه فى التعامل مع الاطباء و كمان قبل ما تمضى اى عقد اسالى الجماعه هنا فى المحاورات و هما اكيد هيفيدوكى لان ممكن يبقى فى اى بند يضايقك فى المستقبل ربنا معاكى

رابط هذا التعليق

قد تجمعنا ايام آخر ،، قد يجمعنا مكان غير المكان ،، لكن تظلوا في القلب دائماً وأبداً

شكرا

أم نور ،، دكتور محمود ،، سامح ،، أمل حياتي (شكر خاص

تحياتي للجميع

حمدلله عالسلامه ....ومع السلامه

زيارتك خاطفه ولكن اتصالك اسرنا ولو لدقائق

ربنا يديم الود والمعروف ..ويطمنا عليك دايما يا ابو على ....

ونلقاك على الخير ان شاء ..واللقا نصيب

فى امان الله :give_rose:

رابط هذا التعليق

;) خبر عااجل

أستطاع أخوكم الغريب ، الحصول على اللامانع الخاص برخصة القيادة :cheer:

وتم ذلك بحمد الله في الزيارة العاشرة لمكتب مرور الجابرية ، حيث تم الحصول على أختام الموافقة ، والحصول على البطاقة الكرتونية الخاصة بالتراي

وتم أيضا الحصول على موعد للتراي في 21/6/2011

والله الموفق والمستعان

----------------------------------------------------------------------------------

ياااه الحمدلله أخيرا وبعد معاناة أستمرت لمدة العام والنصف

لا تتخيلوا الصعوبة اللي كنت بواجهه في الموضوع ده بالرغم من أن ورقي كله كامل بس تقول أيه في تحيكم الرأي

الحمدلله على كل حال ،، عاوزين دعاء وقيام ليل أن ربنا يكرمنا في التراي من أول مرة ، وساعتها هشرب الناس كلها حاجة ساقعة (بطل من أبو 75 فلس يلا ، أنتو تستهلوا كل خير)

مبروووووووووك

أنا مقدر كمية الفرحة اللي إنت فيها وعقبال ما نباركلك على استلام الليسن

بس

عايز اقولك على حاجة

إنت عديت المرحلة السهلة اللي جاي هو اللي صعب

وكمان مرور حولي !!!!

ربنا يوفقك مش عايز أحبطك لكن هقولك بس إن إبن عمي فضل يمتحن أربع مرات لما يئس وحس إنه مش هيسوق عربية (سيارة) في الكويت مدى الحياة

لكن إن بعد العسر يسر

وخلي نفسك طويل

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة HDarwish
رابط هذا التعليق

وحشتونى و هتوحشونى

مسافره اخر الشهر طبعا مش مبسوطه لانى نازله مصر و مش عارفه هنرجع ولالا و اهلى كلهم هنا و اخواتى والوالد و الوالده يعنى عندى اكتئاب جامد جدا

حد محتاج حاجه من مصر ؟؟

دكتورة ياسو مش عارفه الاسم كده صح ولا غلط بخصوص السفر للكويت و الفرق بينه و بين الامارات الكويت ممكن تقولى عليها بين السعوديه و الامارات فى المصاريف و مستوى المعيشه يعنى الامارات غاليه فى الايجارات و مصاريفها المعيشيه كتير اما الكويت فمعقوله مستوى معيشى و مادى كويس يعنى تعيشى كويس و كمان تحوشى

اما عن الشغل هنا فالخاص فترتين يعنى 4 ساعات و بريك و العصر 4 ساعات تانيين اما الحكومه فبيبقى فترة واحده على بعض و ممكن يبقى فى نبطشيات على حسب المؤهل يعنى مسجل ولا مسجل اول ولا اخصائى الاستشاريين هناغير مرغوب فيهم بمعنى تانى مش مطلوبين لان شغلهم بيقى اقل و مرتبهم عالى

بالماجيستير ممكن توصلى بالمرتب 1500 دينار و ممكن اقل حسب المكان طبعا المصاريف بتبقى حسب عدد افراد الاسرة و اذا فى مدارس ولالا

يارب اكون افدتك

اه نسيت اقولك اسالى على المكان كويس قبل ما توقعى لان فى مستشفيات هنا خصوصا فى الخاص سمعتها مش حلوه فى التعامل مع الاطباء و كمان قبل ما تمضى اى عقد اسالى الجماعه هنا فى المحاورات و هما اكيد هيفيدوكى لان ممكن يبقى فى اى بند يضايقك فى المستقبل ربنا معاكى

كارت أصفر يا كب كيك

إيه الكلام ده .. زعلانه علشان نازلة مصر ؟؟!!!

طب ليه

عموما مش هادخل في تفاصيل شخصية.. لكن مصر هتنور بيكي

توصلي بالسلامة

بشكرك بالنيابة عن دكتور ياسو على المشاركة الثرية دي

تحياتي

رابط هذا التعليق

شكرا

أم نور ،، دكتور محمود ،، سامح ،، أمل حياتي (شكر خاص

تحياتي للجميع

حمدلله عالسلامه ....ومع السلامه

زيارتك خاطفه ولكن اتصالك اسرنا ولو لدقائق

ربنا يديم الود والمعروف ..ويطمنا عليك دايما يا ابو على ....

ونلقاك على الخير ان شاء ..واللقا نصيب

فى امان الله :give_rose:

الله يسلمك يا أم نور

ربنا يعلم إني بعتبر نفسي واحد من العيلة وإتصالي ده اقل حاجة

والله ده أنا كنت مخطط أزور الكل بس للأسف الوقت ماساعدنيش

أتمنى التوفيق للجميع وتحقيق كل أهدافكم وطموحاتكم

وإن شاء الله هحاول ما انقطعش تاني أثناء وجودي في مصر

ألقاكم بكل خير

رابط هذا التعليق

مساااااااااااااااااء الخيــــــــــــــــــر

إيه؟! ماوحشتكمش؟ "صعبة الكلمة دي في الكتابة!!!"

رجعت لكم أخيرا .... حمد لله على سلامتي

للي لاحظ غيابي وسأل عني "وخاصة ست الكل أم قلب أبيض... أخجلتينا بذوقك وقلبك الكبير" ... جزاكم الله خيرا

الحمد لله اللي كان حايشني عنكم حاجة بسيطة ... والحمد لله الأمور اتظبطت

لو كنت أعرف بموضوع خروجة الفسيخ ..... كنت أكيد جيت ولوإن الريحة وصلتني هنا في أم الهيمان "إففففففففف"

عموما ... فرحت لجمعتكم الحلوة وكأني كنت معاكم

أكرر سلامي لأعضاء الديوانية فرد فرد

الزعيم تمورة

الشاعر سمبا

سامح العسل

حاتم اللذيذ

و ..........

و........

إذا ربنا أراد ... هأكون معاكم بكرة إن شاء الله

أحلى مسا على أجدع محاوراتية

رابط هذا التعليق

وحشتونى و هتوحشونى

حد محتاج حاجه من مصر ؟؟

يارب اكون افدتك

اختي الفاضلة cup cake

والله مفيش كلمات اشكرك بيها على المعلومات الثمينة جدا دي, جزاك الله خيرا

دعواتي بالتوفيق في السفر ان شاءالله و ربنا يكتبلك الخير و السلامة يارب

لو ممكن حد يقولي مين الأطباء اللي هنا عشان استفسر منهم على الاماكن يبقى كتر خيركم

شكرا للجميع

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم,

ايام حرب الكويت كنت بدرس في الامارات و جالنا الكوايتة لظروف الحرب و دخلوا معانا المدارس في منتصف العام الدراسي, كان في فرق شااااسع بين الاماراتيين اللي كانوا بيعشقونا كمصريين, و بين الكوايته اللي كانوا معووجين اخر حاجة, و مختلفين تماما عن الاماراتيين.

و للأسف قريب سمعت بردو ناس بتشتكي من معاملتهم للمصريين في الكويت, سؤالي, هل فعلا الكوايته معاملتهم للمصريين سيئة و فيها استعلاء و عوجان و النظام ده لسة شغال,, و لا إيه النظام؟؟؟؟؟ :blink:

رابط هذا التعليق

[/color]صباح الخير اود ان ارد على بعض النقاط التي تضمنها كلامك د ياسو

انتي بتقولي ان الكوايته كانوا معوجين يعني ايه قصدك بالكلمه دي

طيب انتي بتردي على سؤالك وانتي بعدها بتقولي مختلفين غن الاماراتيين

مش معني انك تجهلي البلد واهلها ان تحكمي عليها بالاعوجاج ولو كان الامر كذلك كنت حكمت انا ايضا على المصريين باحكام سيئه جدا وعممت

بعد ما عاشرت الكثير منهم هنا في الكويت ورايت قلائل ممن لا تنطبق عليهم تلك الاحكام وذلك ليس عن تجربه وانما تجارب وتجارب

ولكن مع ذلك ها انا ادخل المنتدي المصري واشارك فيه بنفسي حبا بهم وتقديرا لدورهم هنا لانني ببساطه لا اعمم

عزيزتي لو كانت هناك معامله سيئه فلكل نفس ما ظلمت ومن يحضر ليعمل باحترام ولا يمارس دور الذي يفتي بغير عمله فاننا مجبرين على احترامه

انني اقدر في المصريين العاملين هنا اشياء عديده وهم زملاؤنا في العمل سنين طويله في كل وزارات الدوله واحترامي لهم هو ما دفعني لكتابة هذا الرد اتمنى ان تكون وصلت الاجابهتحياتي

كل عســــير إذا استــــعنت بالله فهو يســـــير

الحــــب والعطـــــر..... لا يختـــبئان

رابط هذا التعليق

[/color]صباح الخير اود ان ارد على بعض النقاط التي تضمنها كلامك د ياسو

انتي بتقولي ان الكوايته كانوا معوجين يعني ايه قصدك بالكلمه دي

طيب انتي بتردي على سؤالك وانتي بعدها بتقولي مختلفين غن الاماراتيين

مش معني انك تجهلي البلد واهلها ان تحكمي عليها بالاعوجاج ولو كان الامر كذلك كنت حكمت انا ايضا على المصريين باحكام سيئه جدا وعممت

بعد ما عاشرت الكثير منهم هنا في الكويت ورايت قلائل ممن لا تنطبق عليهم تلك الاحكام وذلك ليس عن تجربه وانما تجارب وتجارب

ولكن مع ذلك ها انا ادخل المنتدي المصري واشارك فيه بنفسي حبا بهم وتقديرا لدورهم هنا لانني ببساطه لا اعمم

عزيزتي لو كانت هناك معامله سيئه فلكل نفس ما ظلمت ومن يحضر ليعمل باحترام ولا يمارس دور الذي يفتي بغير عمله فاننا مجبرين على احترامه

انني اقدر في المصريين العاملين هنا اشياء عديده وهم زملاؤنا في العمل سنين طويله في كل وزارات الدوله واحترامي لهم هو ما دفعني لكتابة هذا الرد اتمنى ان تكون وصلت الاجابهتحياتي

العزيزة أمل حياتي

صباح الورد,

عذرا لو كان كلامي اتفهم غلط, ولم اقصد الاساءة ابدا بالتأكيد, لكني بردو افضل الصراحة في الكلام و اقولك اني عشت في الخليج و لاحظت الفروق في الطباع بين الشعوب, يعني اتعاملت مع كوايته و سعوديين افاضل, و جنسيات أخرى, و لا اقصد التعميم لما بقول بيتقال عن شعب معين انه كزا, احنا كمصريين فينا طبعا الكويس و الوحش و كل الدنيا كده, و حضرتك شخصية محترمة بتقدري تمييزي و اللي يحترم الناس, الناس بتحترمه, لكن ده ما يمنعش اني لفترة طويلة من حياتي سمعت ناس بتشتكي من تعامل الكويتيين مع المصريين, و هو ده سبب سؤالي, هل لسه الشكوى دي موجودة ولا لأ, و ده شيء مش حيقدر يحسه غير الوافدين بس, أما المواطنين فمش حيقدروا يلاحظوه...

و أخيرا ماتزعليش من كلامي, و يارب تنورينا هنا في أسكندرية قريب و أهلا وسهلا بيك في كل وقت :give_rose:

رابط هذا التعليق

هل فعلا الكوايته معاملتهم للمصريين سيئة و فيها استعلاء و عوجان و النظام ده لسة شغال,, و لا إيه النظام؟؟؟؟؟ :blink:

الفاضل دكتور ياسو

أسف أني لم أستطيع أن أجيبك في إستفساراتك السابقة وذلك لبعدي عن القطاع الصحي ولا أربتط به إلا كمراجع فقط في نزالات البرد والحمدلله

أما عن سؤالك بالنسبة لجزئية المعاملة ، فسأجيبك بالتفصيل من وجهة نظري :

أولا على الجانب الحكومي وروتينيات الحكومة في الإرتباط بين الوافد والكفيل فالكويت من أفضل دول الخليج بعد البحرين في هذا الجانب بلا شك ، وبصراحة هناك إنصاف دوما من الجهات الرسمية في الفصل بين الوافد والكفيل ، بالرغم من زيادة حالات الظلم البشعة التي تحدث لبعض الوافدين من كفلاء ليس لهم قلب في القطاع الخاص وليس الحكومي.

على مستوى المعاملة الحكومية في تخليص المعاملات ومراجعة الجهات المختلفة ، هناك بعض العنجهية في التعامل لا أستطيع أن أتغافل عنها ، وهناك بعض العنصرية لا أستطيع أن أتغافل عنها أيضا في ترتيبات الإجراءات ، ولكنها في المجمل تقع تحت النسبة المئوية 40%.

على مستوى معاملة الشعب الكويتي للوافد ، فعليها من وجهة نظري بعض علامات الإستفهام ، ولكن الشعب الكويتي كغيره من الشعوب منه الصالح ومنه الطالح والتعميم خطأ هنا، ولو سألتني عن أفضل شخص رأيته في حياتي من حيث القيم والأخلاق والتواضع فربما تفاجأ لو قلت أنه كويتي وعقيد في الجيش ومن قبيلة المطيري وسبحان الله بالرغم من أن لديه مقومات التكبر والعنجهية إلا أنه شخص غاية في الخلق والأدب والذوق ، ولكن هناك مشكلة كبيرة تسئ للشعب الكويتي وهي وجود فئة البدون ، وبصراحة هم السبب الأكبر في السمعة السيئة لأهل الكويت بسبب ممارسات شبابهم الغير مسئولة والتي تظهر بقوة في الشارع الكويتي..

تحياتي وأرجو أن أكون قد أجبتك فيما تريد

رابط هذا التعليق

هل فعلا الكوايته معاملتهم للمصريين سيئة و فيها استعلاء و عوجان و النظام ده لسة شغال,, و لا إيه النظام؟؟؟؟؟ :blink:

الفاضل دكتور ياسو

أسف أني لم أستطيع أن أجيبك في إستفساراتك السابقة وذلك لبعدي عن القطاع الصحي ولا أربتط به إلا كمراجع فقط في نزالات البرد والحمدلله

أما عن سؤالك بالنسبة لجزئية المعاملة ، فسأجيبك بالتفصيل من وجهة نظري :

أولا على الجانب الحكومي وروتينيات الحكومة في الإرتباط بين الوافد والكفيل فالكويت من أفضل دول الخليج بعد البحرين في هذا الجانب بلا شك ، وبصراحة هناك إنصاف دوما من الجهات الرسمية في الفصل بين الوافد والكفيل ، بالرغم من زيادة حالات الظلم البشعة التي تحدث لبعض الوافدين من كفلاء ليس لهم قلب في القطاع الخاص وليس الحكومي.

على مستوى المعاملة الحكومية في تخليص المعاملات ومراجعة الجهات المختلفة ، هناك بعض العنجهية في التعامل لا أستطيع أن أتغافل عنها ، وهناك بعض العنصرية لا أستطيع أن أتغافل عنها أيضا في ترتيبات الإجراءات ، ولكنها في المجمل تقع تحت النسبة المئوية 40%.

على مستوى معاملة الشعب الكويتي للوافد ، فعليها من وجهة نظري بعض علامات الإستفهام ، ولكن الشعب الكويتي كغيره من الشعوب منه الصالح ومنه الطالح والتعميم خطأ هنا، ولو سألتني عن أفضل شخص رأيته في حياتي من حيث القيم والأخلاق والتواضع فربما تفاجأ لو قلت أنه كويتي وعقيد في الجيش ومن قبيلة المطيري وسبحان الله بالرغم من أن لديه مقومات التكبر والعنجهية إلا أنه شخص غاية في الخلق والأدب والذوق ، ولكن هناك مشكلة كبيرة تسئ للشعب الكويتي وهي وجود فئة البدون ، وبصراحة هم السبب الأكبر في السمعة السيئة لأهل الكويت بسبب ممارسات شبابهم الغير مسئولة والتي تظهر بقوة في الشارع الكويتي..

تحياتي وأرجو أن أكون قد أجبتك فيما تريد

سيدي الفاضل/ الغريب

كل الشكر و الامتنان على ردك الكافي الوافي, و هذا هو ما توقعته بالفعل, هل معنى كلامك ان القطاع الخاص مرعب و غير مأمون في الغالب؟؟ يعني لو جالي عقد خاص بلاش اجازف ولا ايه رأيك؟

مع جزيل الشكر و التقدير, جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

سيدي الفاضل/ الغريب

كل الشكر و الامتنان على ردك الكافي الوافي, و هذا هو ما توقعته بالفعل, هل معنى كلامك ان القطاع الخاص مرعب و غير مأمون في الغالب؟؟ يعني لو جالي عقد خاص بلاش اجازف ولا ايه رأيك؟

جزاك الله خير يا دكتور

أنا بتكلم عن الوضع بشكل عام ، ولكن إسقاط بعض مساوئ القطاع الخاص على القطاع الصحي أمر غير موجود فالإطباء هنا لهم وضع جيد حتى في القطاع الخاص ، بل على المستوى الحكومي هناك توجه بالإهتمام على الدوام بالإطباء لأن أي تجاهل يسبب هجرتهم للبلاد الأخرى وبخاصة المجاورة..

وحتى أية مشكلات في كفالة القطاع الخاص بشكل عام فبصراحة الدولة هنا تواجهه بمنتهى الحزم وتنصف الوافد إذا ما تعرض لظلم الكفيل هذا بالنسبة للعامل البسيط فما بالك بالدكتور

تحياتي وتمنياتي بالتوفيق

رابط هذا التعليق

سيدي الفاضل/ الغريب

جزاك الله خير يا دكتور

أنا بتكلم عن الوضع بشكل عام ، ولكن إسقاط بعض مساوئ القطاع الخاص على القطاع الصحي أمر غير موجود فالإطباء هنا لهم وضع جيد حتى في القطاع الخاص ، بل على المستوى الحكومي هناك توجه بالإهتمام على الدوام بالإطباء لأن أي تجاهل يسبب هجرتهم للبلاد الأخرى وبخاصة المجاورة..

وحتى أية مشكلات في كفالة القطاع الخاص بشكل عام فبصراحة الدولة هنا تواجهه بمنتهى الحزم وتنصف الوافد إذا ما تعرض لظلم الكفيل هذا بالنسبة للعامل البسيط فما بالك بالدكتور

تحياتي وتمنياتي بالتوفيق

مفيش كلمات تعبر عن شكري و تقديري لحضرتك على ردك المطمئن ده

كتر الف خيرك

ربنا يعزك و يبارك فيك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...