اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاختلافات الحياتية بين مصر والسعودية

Recommended Posts

اضايق قوى لما واحدة ست تبقى بتشترى حاجة وتنده على اى بائع وتقوله.........يا صديج

ببقى عاوزة اخدها على جمب واقولها ماتقوليش كده عيب

انما فى مصر فاحنا فاهمين بعض بدخل المحل واقول لو سمحت عاوزة كذا وخلاص

رابط هذا التعليق

• الردود 196
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اضايق قوى لما واحدة ست تبقى بتشترى حاجة وتنده على اى بائع وتقوله.........يا صديج

مش بس الستات والله هي تنرفز حتى لما يقولها راجل. " يا صديج" كلمة رخمة اوي و لا تضيف اي شئ و قلتها الطف كتير . بس انا مش متخيل ان ممكن واحدة ست تقولها :roseop:

رابط هذا التعليق

مش بس الستات والله هي تنرفز حتى لما يقولها راجل. " يا صديج" كلمة رخمة اوي و لا تضيف اي شئ و قلتها الطف كتير . بس انا مش متخيل ان ممكن واحدة ست تقولها :roseop:

طب والله ادامى بيحصل واشوف ستات كتير قوى بتقولها بس طبعا بحسن نية

هى بتقول اهى كلمة بيندهوا على البائع بيها وخلاص

وانتوا عارفين البنجالا هنا بعيد عنكوا يعنى :P :D

رابط هذا التعليق

مش بس الستات والله هي تنرفز حتى لما يقولها راجل. " يا صديج" كلمة رخمة اوي و لا تضيف اي شئ و قلتها الطف كتير . بس انا مش متخيل ان ممكن واحدة ست تقولها po::

والله انا شايف ان اسم محمد اللى بيتنده بى اى حد عمال على بطال هو اللى اكتر حاجه مستفزة هنا واهى صديق ارحم شوية ومن زمان بتتقال

لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

فتفوتة و eaglsson : اشكركم على ردكم الكريم .. وتفهمكم لمقصدي .. بس برضه لازم تنزلوا اجازة po::

herohero : معك حق واتفق معك تماماً في ما قلته .. لا بد ان يتم الاستقدام للعاملات للعمل بمثل هذه الاماكن ومنافذ بيع اخرى .. صورة مع التحية لوزير العمل غازي القصيبي ..

---------------------------------------------------

لكل شعب كلمات اعتاد عليها لا يعنيها حرفياً ، وقد يجدها شعب اخر غريبة ..

كلمة " صديق " او " رفيق " او " محمد " .. في المقابل نشاهد او نسمع عند زيارتنا لمصر اسماء نداء مختلفة .. " يا باشا " يا " معلم " يا " بيه " .. " يا عمنا " يا اخ " .. مثل هذه المصطلحات قد لايشعر المصري بغرابتها .. لكن يشعر غيره بغرابتها وقد يضايقه ان ينادى بها .. المعنى ليس حرفي تماماً .. فليس كل من قيل له " باشا " هو باشا فعلا ..

او ان يقال لكبير السن " يا حاج " ولو لم يحج .. او ان يقال " يا استاذ " لغير المعلم .. " يا هندسة " لغير المهندس ..

او كلمات تقال للنساء قد لا نستسيغ ان تقال لنسائنا .. مثل " طنط " .. " يا ست هانم " .. " يا مدموزيل " ..

اذكر ان احد المصريين قال لاحد السوريين " وانت مال اهلك " كدعابة .. وغضب السوري كثيراً واعتبرها اهانة شخصية ، وقال " شو دخل اهلي بالموضوع ؟ " .. وكادت ان تحدث مشكلة لولا افهامنا لذلك السوري ان اللفظ ليس بمعناه الحرفي تماماً ..

فحتى العرب كانت تقول من باب المدح - احيانا ً - .. لا ابا لك ... ثكلتك امك .. وهذا من سحر اللغة العربية ..

صيغة التخاطب باللغة الانجليزية بالمراسلات عادة ما تقول : ( dear ) وليس يشترط ان يكون المخاطبين اصدقاء اعزاء ..

والامثلة كثيرة ..

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

فتفوتة و eaglsson : اشكركم على ردكم الكريم .. وتفهمكم لمقصدي .. بس برضه لازم تنزلوا اجازة po::

herohero : معك حق واتفق معك تماماً في ما قلته .. لا بد ان يتم الاستقدام للعاملات للعمل بمثل هذه الاماكن ومنافذ بيع اخرى .. صورة مع التحية لوزير العمل غازي القصيبي ..

---------------------------------------------------

لكل شعب كلمات اعتاد عليها لا يعنيها حرفياً ، وقد يجدها شعب اخر غريبة ..

كلمة " صديق " او " رفيق " او " محمد " .. في المقابل نشاهد او نسمع عند زيارتنا لمصر اسماء نداء مختلفة .. " يا باشا " يا " معلم " يا " بيه " .. " يا عمنا " يا اخ " .. مثل هذه المصطلحات قد لايشعر المصري بغرابتها .. لكن يشعر غيره بغرابتها وقد يضايقه ان ينادى بها .. المعنى ليس حرفي تماماً .. فليس كل من قيل له " باشا " هو باشا فعلا ..

او ان يقال لكبير السن " يا حاج " ولو لم يحج .. او ان يقال " يا استاذ " لغير المعلم .. " يا هندسة " لغير المهندس ..

او كلمات تقال للنساء قد لا نستسيغ ان تقال لنسائنا .. مثل " طنط " .. " يا ست هانم " .. " يا مدموزيل " ..

اذكر ان احد المصريين قال لاحد السوريين " وانت مال اهلك " كدعابة .. وغضب السوري كثيراً واعتبرها اهانة شخصية ، وقال " شو دخل اهلي بالموضوع ؟ " .. وكادت ان تحدث مشكلة لولا افهامنا لذلك السوري ان اللفظ ليس بمعناه الحرفي تماماً ..

فحتى العرب كانت تقول من باب المدح - احيانا ً - .. لا ابا لك ... ثكلتك امك .. وهذا من سحر اللغة العربية ..

صيغة التخاطب باللغة الانجليزية بالمراسلات عادة ما تقول : ( dear ) وليس يشترط ان يكون المخاطبين اصدقاء اعزاء ..

والامثلة كثيرة ..

فكرتني بكلمة حضرتك لما كنت اقولها ف السعوديه كنت بحس باستهجان يعني معرفش حسيت ان كلمة غريبة ع المجتمع انك تسبق اسم الشخص بكلمة حضرتك او سيادتك

يعني احنا ف مصر عندنا باشا او بيه ده كانت ايام الرقي الملكي كان بيدفع فيها فلوس وكانت استاذ واسطى ده للمهنيين

يعني كان المجتمع كله راقي وبيحترم بعضه فكل مجتمع وله عاداته

انا فاكر ايام ماكنت طالب ف الكويت الولد الصغير ينده لابن عمه الكبير باسمه من غير اي شيئ

وطنط او اي شيئ بيتقال ف مصر لغرض الاحترام وفعلا مازلت لا اعرف ماهو البديل لكلمة حضرتك ف الخليج عموما هل هي طويل العمر

يعني لما اجي اكلمك اقول طويل العمر الساري

ولا حضرتك افضل

اتمنى تبقى تعمل بحث فيها لان بجد بعاني اني اوجه حديثي لمن هم اكبر مني ف الرياض مباشرة بدون كلمة حضرتك

يعني قلة تربية wst::

رابط هذا التعليق

عارف يا اخ سارى انا بتكلم من وجهة نظرى انا كواحدة ست عندنا فى مصر برضو الستات ماتقدرش تقول

ياعم الحاج.........يا معلم...........يا باشا..........يا هنسة او هندزة........حاسب يا اسطى .........يا عمونا

لان فيه زوق كافى عندنا بصراحة كسيدات مصريات فمثلا بنقول

لو سمحت........من فضلك.........بعد اذنك..........او ممكن اتفرج مثلا

يعنى الرجالة ممن يقولوا كده وبرضو هيبقى على سبيل الهظار

لكن الست لا طبعااا

الكلام ده بالنسبالى بالضبط ذى ماتكون هنا وتنده على البائع وتقوله يا صديج وانا متاكده انها حسنة النية برضو

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

لوووووووول طويل العمر po::

طويل العمر عادة لا تسبق اسم الشخص .. الا في حالة الامراء فقط .. لكن تقال احياناً عرضاً بين الحديث .. لكن لا تنفع كبديل لكلمة " حضرتك " او " سيادتك " ..

ان كان المخاطب كبيراً بالسن .. يقال له عم ثم اسمه .. عم " فلان " ..

وان كان مخاطباً اصغر بالسن .. يفضل الكنية .. ابو فلان او ابو علان ..

اما في حالة عدم معرفة الاسم .. فلا ارى ضير من استخدام حضرتك وسيادتك لاني اعتقد ان الشعب هنا قد اعتاد على هذا اللفظ من الاخوة المصريين وليست مستغربة ..

انا عن نفسي اقول عادة .. يا اخوي الكريم .. لكن ستكون غريبة للبعض wst::

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

طب فيه حاجة بجد مضايقانى ودى ممكن تزعل ناس منة انا عارفاهم

اما نكون فى سوبر مااركت او فى الهرم مثلا (سامعنى يا هيرو الهــــــرم) po::

وابقى واقفى بجيب حاجة والاقى صوت من ورايا بيقوللى........................ششششششويــــــــا

اول ماجيت هنا كنت اضايق اوى من الكلمة دى واعتبرها اهانة او تعالى مثلا

لكن جوزى فهمنى ان ششويــا = لو سمحتى عدينى

رابط هذا التعليق

لوووووووول طويل العمر po::

طويل العمر عادة لا تسبق اسم الشخص .. الا في حالة الامراء فقط .. لكن تقال احياناً عرضاً بين الحديث .. لكن لا تنفع كبديل لكلمة " حضرتك " او " سيادتك " ..

ان كان المخاطب كبيراً بالسن .. يقال له عم ثم اسمه .. عم " فلان " ..

وان كان مخاطباً اصغر بالسن .. يفضل الكنية .. ابو فلان او ابو علان ..

اما في حالة عدم معرفة الاسم .. فلا ارى ضير من استخدام حضرتك وسيادتك لاني اعتقد ان الشعب هنا قد اعتاد على هذا اللفظ من الاخوة المصريين وليست مستغربة ..

انا عن نفسي اقول عادة .. يا اخوي الكريم .. لكن ستكون غريبة للبعض wst::

روح ياطويل العمر ربنا يكرمك ريحتني ماتتصورش 3 سنين ف الرياض وانا تعبان وقبلهم عمري كله ف الكويت تخيل يبقى عندك 30 سنة ومش عارف تقول ايه بدل حضرتك لحد اكبر منك

ريحتني ربنا يكرمك

ع فكرة الكلمات زي باشمهندس او باشا هي كلمات تركية الاصل وانت عارف ان الاتراك بيهتموا قوي بالالقاب والاتيكيت

باشا =كلمة تركية الأصل تعنى رئيس فيقال باشكاتب أى رئيس الكتبة

باشمهندس أى رئيس المهندسين

حدق : ( واد حدق ) أصلها فى اللغة العربية ( حاذق )

فتك أصلها فى اللغة العربية( فتاك )

أروبة :( انته ولد أروبة) جاءت من كلمة إرب بتشديد الراء وهى لغة عربية بمعنى الدهاء

أونطة وأونطجى .: كلمة تركية الأصل وتطلق على من لاينطق بالحق

هجاص : ( ولد هجاص) قيلت بدلا من هاجس أى الوسوسة ..أى أوعى تشغل بالك بما يقول الهجاص فهو بيهجص

يالهوى : هى تبسيط لكلمة يا لهف قلبى

طظ : هى كلمة تركية معناها (ملح) ولكنها أصبحت مصر للتعبير عن الإستهزاء مثل كلمة ( فلفل وشطة ) للتعبير عن الكيد لشخص ما

غلس : جاءت من غلس بمعنى ظلمة آخر الليل وأصبحنا نقول واد غلس ويغلس ودى غلاسة

برضه:وهى فى اللغة القبطية تعنى (أيضا )

هي ده مشكلة مصر اشي كلام قبطي ع فرعوني ع تركي ع عربي ع يوناني

هنعمل ايه بلد التقت بحضارات كتير

رابط هذا التعليق

في السعودية محدش اسمه محمد بس لما تنادي اي حد لازم تقوله محمد.

مصر كلها اسمها محمد بس لما تنادي بتنادي باسم العيلة .

محدش اسمه محمد بالسعودية!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

امال اسم (محمد )منين جاء؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(لا زلت متابع و مستمتع بالتوبك المثير ده)

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

في السعودية محدش اسمه محمد بس لما تنادي اي حد لازم تقوله محمد.

مصر كلها اسمها محمد بس لما تنادي بتنادي باسم العيلة .

محدش اسمه محمد بالسعودية!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

امال اسم (محمد )منين جاء؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(لا زلت متابع و مستمتع بالتوبك المثير ده)

بصراحة يا اخ مسافر ماتزعلش منى.........مش احنا اتفقنا ماحدش يزعل؟؟

انتوا مش بتسموا محمد غير قليل جدااا

ودايما لما اشوف ست سعودية معاها اولادها الاقيها مسمياهم مثلا

تركى

عبد الله

خالد

فهد

سعود

متعب

مع احترامى لكا الاسماء الجميلة اللى فوق دى طبعا على راسى من فوق

بس احمد ومحمد قليلين عندكوا قوى

ماعلينا ايه رايك فى ششششويا مش حاجة تغيظ لو حد مش فاهمها؟؟؟ :blink:

طب فيه حاجة بجد مضايقانى ودى ممكن تزعل ناس منة انا عارفاهم

اما نكون فى سوبر مااركت او فى الهرم مثلا (سامعنى يا هيرو الهــــــرم) laugh.gif

وابقى واقفى بجيب حاجة والاقى صوت من ورايا بيقوللى........................ششششششويــــــــا

اول ماجيت هنا كنت اضايق اوى من الكلمة دى واعتبرها اهانة او تعالى مثلا

لكن جوزى فهمنى ان ششويــا = لو سمحتى عدينى

رابط هذا التعليق

في السعودية نطلق اسم (برشومي) على الثمرة التي يطلق عليها المصريين (تين شوكي).....وقد تجادلت مع اخ مصري عن صحة التسمية حتى اخبرني ان (برشومي) نسبة لبلدة في مصر تسمى (كفر برشوم) فاغلب الظن ان اهل السعودية تعرفوا على هذه الثمرة من المصريين واطلقوها على كل الثمار المشابة.......

في السعودية (المنطقة الغربية) نطلق كلمة (بليلة) على ما يطلق عليه المصريين (حمص الشام) ...وقد اخبرني اخ مصري اخر بان (البلية) شيء اخر......

وكذلك ما نطلق علية (الكباب) يطلق علية المصريين (كفته) او العكس لم اعد اتذكر!!!!!!!!!!! ويبدوا ان التسمية المصرية هي الاصح...........

وفي السعودية (عادة ذوي الاصول البدوية) يستغربون جمع اخوة (من الذكور) على (اخوات) او (خوات) التي تطلق في مصر للذكور والاناس....

واحد الاخوة المصريين استغرب اطلاق السعوديين لفظة (تمر) على ما يسمية (عجوة=والتسمية عربية فصيحة لكنها ليست شائعة الان في السعودية) حيث ذكر لي ان (تمر عنهم) تعني (شراب التمرهندي=افضل شراب تمر هندي ذقته في شبرا بجانب بنسيون تشاو)

ال...............زخ

شاره عالعربية....

رابط هذا التعليق

في السعودية نطلق اسم (برشومي) على الثمرة التي يطلق عليها المصريين (تين شوكي).....وقد تجادلت مع اخ مصري عن صحة التسمية حتى اخبرني ان (برشومي) نسبة لبلدة في مصر تسمى (كفر برشوم) فاغلب الظن ان اهل السعودية تعرفوا على هذه الثمرة من المصريين واطلقوها على كل الثمار المشابة.......

في السعودية (المنطقة الغربية) نطلق كلمة (بليلة) على ما يطلق عليه المصريين (حمص الشام) ...وقد اخبرني اخ مصري اخر بان (البلية) شيء اخر......

وكذلك ما نطلق علية (الكباب) يطلق علية المصريين (كفته) او العكس لم اعد اتذكر!!!!!!!!!!! ويبدوا ان التسمية المصرية هي الاصح...........

وفي السعودية (عادة ذوي الاصول البدوية) يستغربون جمع اخوة (من الذكور) على (اخوات) او (خوات) التي تطلق في مصر للذكور والاناس....

واحد الاخوة المصريين استغرب اطلاق السعوديين لفظة (تمر) على ما يسمية (عجوة=والتسمية عربية فصيحة لكنها ليست شائعة الان في السعودية) حيث ذكر لي ان (تمر عنهم) تعني (شراب التمرهندي=افضل شراب تمر هندي ذقته في شبرا بجانب بنسيون تشاو)

ال...............زخ

حمص الشام برده ف الصعيد بتاع مصر اسمه بليلة ع عكس وجه بحري فباليلة حاجه تانيه خالص مالهاش دعوة بحمص الشام

والبطاطا والبطاطس ده تفرق

واما تمر هندي فالهنود كمان بيقولوا عليه كده

رابط هذا التعليق

ال...............زخ

حمص الشام برده ف الصعيد بتاع مصر اسمه بليلة ع عكس وجه بحري فباليلة حاجه تانيه خالص مالهاش دعوة بحمص الشام

طب ايه الفرق بين البطاطا و البطاطس!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وايه الفرق بين الخيارة والفئوووس (هي دي ثمره اسطورية وللا موجوده ع الطبيعه؟؟؟؟؟؟)

شاره عالعربية....

رابط هذا التعليق

الحقيقه يا جماعه انا من الفتره اللي عشتها هنا ( حوالي 3 سنين ونص) لاحظت استخدام الفاظ ونداءات زي ما بيقول ساري غريبه علينا لكن هي فعلا بالنسبه للسعوديين عاديه ولا احد يستنكر ذلك .

لكن اللي مضايقني اوي فعلا استحدام النداء ب" يا محمد" عمال على بطال واللي لاحظته للاسف انها تستحدم شويه لما يكون الشخص قليل القيمه او لما يكون المنادي نفسه عاوز يقلل من قيمة الشخص اللي بينادي عليه...يعني مثلا لا تستخدم لما بيكونوا بيكلموا موظف وعايزين منه خدمه وانما عادة ينادى بها الهنود والبنغال. وده تقليل للاسم الكريم من وجهة نظري لا لعيب في الهنود والبنغال ولكن علشان طريقة الاستخدام نفسها. عموما ان للامانه الاحظ ان استخدامها اكثر من البدويين مش من كل الناس.

اما عن لفظ طويل العمر فاعتقد انه يستخدم لناس كتييييييييييير مش الامراء وبس يا ساري . اي حد ليك معاه مصلحه وعاوز تنافقه تقوله يا طويل العمر.

ويقابل كلمة بيه وباشا هنا كلمة يا مدير ( لا ادري لماذا ولكن اعتقد انها نوع من التملق المتوارث عند العماله الاسيويه نظرا لاقتناعهم ان اسمى ما يتطلع اليه السعودي هو منصب مدير)

وكلمه اخيره لفتفوته .... انا شخصيا لحد دلوقتي بيجيلي صرع لما حد بيقوللي كلمة "شوي شوي " دي وخاصة اذا استعمل ايده وحصل بسببها كام مشكله معايا

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

ال...............زخ

طب ايه الفرق بين البطاطا و البطاطس!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وايه الفرق بين الخيارة والفئوووس (هي دي ثمره اسطورية وللا موجوده ع الطبيعه؟؟؟؟؟؟)

احب اقول لك ان التين عندنا في مصر نوعين تين بلدي وده مش موجود عندكوا وتين برشومي

الخيار هو الخيار العادي اما الفقوس فهو الخيار الصغير جدا اللي بيتعمل مخلل وده ملوش اسم تاني عندكوا .

البطاطا والبطاطس جذران مختلفان لنباتان درنيتان ( كله بالعربي الفصيح اهه) البطاطا "بالمعنى المصري" لونها احمر وداخلها ابيض او اصفر حسب النوع وطعمها فيه سكر كتيير عن البطاطس وعادة تؤكل مشويه وعادة على الكورنيش وعادة بتكون سخنه ولهلبه وعادة يكون البائع بيقول بنار الفرن يا بطاطا وعادة في الصيف مع نسمة هوا جميله وصوت موسيقى من المراكب اللي في النيل .................قلتولي اول طياره نازله مصر امتى؟؟؟؟؟؟

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

نيجى بقى للمخدات

قصة لوحدها

فى السعودية طبعا انتوا عارفين انواعها المختلفة

لكن فى مصر بقى القطن يا جماله يا سلام مريح للرقبة اللى اتلوحت دى

ماينفعش اجيب معايا من المخدات الطويلة دى........هيعدوها فى المطار يا ترى :ninja: :sad:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...